REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Poradnik na święta. Reklamacja krok po kroku.

REKLAMA

REKLAMA

Reklamacja to ostatnia rzecz o jakiej myślimy przy zakupie produktu. Wszak nie ma potrzeby, by reklamować nowy, ładnie opakowany i sprawny towar. Problem pojawia się wtedy, gdy okazuje się to nieprawdą. Tylko jak sporządzić reklamację?

Uprawnienia do reklamacji produktu przysługują każdemu konsumentowi i wynikają z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. W przypadku zaistnienia niezgodności towaru z umową (czyli np. wady) konsument powinien wnieść reklamację do sprzedawcy.

REKLAMA

REKLAMA

To istotne dla każdego konsumenta, by zapamiętać, że reklamacja może być wniesiona do sprzedawcy zawsze, nawet wtedy gdy otrzymaliśmy gwarancję od producenta. Sprzedawca nie może nas odesłać do gwaranta, jest obowiązany przyjąć reklamację do rozpatrzenia.

Zanim jednak jeszcze do tego dojdzie, pojawia się pierwsze pytanie. Jak sporządzić reklamację?

Sama niezgodność towaru z umową nie ogranicza się tylko do wad. Dotyczy też właściwości, które towar miał posiada, a nie posiada. Niezgodność zachodzi także w przypadku nieprawidłowego montażu lub uruchomienia.

REKLAMA

Krok pierwszy: do kogo wnieść reklamację

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszą czynnością powinno być rozważenie do kogo reklamacja powinna być skierowana. To istotne z dwóch powodów. Po pierwsze może wpłynąć to na zakres naszych uprawnień, po drugie w piśmie reklamacyjnym należy oznaczyć strony (patrz krok drugi).

Przede wszystkim reklamacja może być wniesiona do sprzedawcy. Niezależnie od tego, czy wada produktu wynika z jego winy, czy jest spowodowana przez producenta produktu, na sprzedawcy ciąży obowiązek przyjęcia i rozpatrzenia reklamacji.

POBIERZ WZÓR: Reklamacja

Dodatkową opcję otrzymujemy wtedy, gdy produkt jest na gwarancji. Wtedy też reklamacja może być adresowana także do gwaranta. Nie jest to jednak wymóg konieczny. Towar na gwarancji może być reklamowany również do sprzedawcy, a ten nie ma prawa odmówić.

Rozstrzygnięcie kto będzie adresatem naszych żądań może być istotne. Reklamacja do sprzedawcy następuje na podstawie ustawy, zaś do gwaranta na podstawie gwarancji. Ustawa daje nam uprawnienia, które są stałe i niezmienne. Gwarancja może nasze uprawnienia modyfikować tak na naszą korzyść, jak i niekorzyść. Warto zatem uprzednio porównać uprawnienia z tych dwóch tytułów.

W reklamacji musimy wskazać podstawę naszych roszczeń (ustawa czy gwarancja).

Zobacz: Co zrobić, gdy sprzedawca nie chce przyjąć reklamacji?

 


Krok drugi: co napisać?

Reklamacja to pismo z którego powinno wynikać bezsprzecznie czego się domagamy. Najlepiej w takiej sytuacji skorzystać z gotowych wzorów reklamacji, które można również znaleźć na naszym portalu.

POBIERZ WZÓR: Reklamacja

Wypełniając taki wzór powinniśmy pamiętać o kilku istotnych rzeczach. Każde pismo reklamacyjne powinno zawierać dokładne oznaczenia stron, czyli kupującego oraz podmiot do którego składamy reklamację. W zależności od sytuacji może być to sprzedawca, producent lub osoba trzecia.

Z samej reklamacji musi wynikać co reklamujemy, dlaczego oraz czego się domagamy. Dlatego też pamiętać należy o dokładnym oznaczeniu produktu. Można wskazać numer fabryczny, jeżeli jest określony. Jeżeli przy sprzedaży zawarliśmy pisemną umowę można wskazać jej numer lub datę zawarcia.

Krok trzeci: dlaczego składamy reklamację?

W samej treści pisma należy również uzasadnić nasze roszczenie, czyli wskazać na zarzuty względem produktu, które naszym zdaniem uprawniają do reklamacji.

W tym miejscu warto powiedzieć kilka słów na temat samej niezgodności towaru z umową, która jest przesłanką odpowiedzialności sprzedawcy. Zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej roszczenia konsumenta są uzasadnione jeżeli produkt jest niezgodny z umową, a niezgodność ta istnieje już w chwili jego wydania.

Samo zatem istnienie wady nie daje podstaw do reklamacji. Musi ona wynikać z przyczyn, które istniały już w chwili wydania produktu, choć niekoniecznie mogły być widoczne. Przykładowo taką przyczyną będzie niska jakość materiału, z którego został zrobiony produkt, co spowodowało jego szybsze zużycie.

Podstawą roszczeń reklamacyjnych jest niezgodność towaru z umową istniejąca już w chwili wydania towaru.

Jest to dość istotne, jako że w momencie gdy sprzedawca uzyska opinię, iż niezgodność towaru z umową nie wynika z przyczyn tkwiących w towarze już w chwili jego wydania, będzie on mógł odmówić jej uwzględnienia. Są to często sytuacje, które powodują kontrowersje u konsumenta, jako że wada jest bezwzględnie widoczna, a sprzedawca odmawia uznania reklamacji.

Jak zatem można się domyślić samo określenie przesłanek niezgodności towaru z umową nie zawsze jest łatwe, zwłaszcza w przypadku, gdy reklamacja jest wnoszona np. po półtora roku od zakupu. Nierzadko w przypadku sporów sądowych rozstrzygające mogą być opinie biegłych dotyczące jakości materiału, czy nawet procesu produkcji.

Zobacz serwis: Umowa sprzedaży


Dla samego konsumenta w tej mierze istotne zatem może być to, kiedy wniesie reklamację. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, iż niezgodność ta istniała w chwili jego wydania. W takiej sytuacji już w chwili wniesienia reklamacji domniemywa się odpowiedzialność sprzedawcy. Ten, aby się od niej uwolnić będzie musiał udowodnić, że jest inaczej.

Krok czwarty: określ żądanie

Bardzo istotnym elementem, który bardzo często umyka sporządzającym reklamację jest określenie żądania. Zgodnie z art. 8 ustawy jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy.

Co to oznacza w przełożeniu na ludzki język? W przypadku, gdy zakupiony przez nas produkt okaże się wadliwy, w reklamacji powinniśmy określić czego żądamy. Słowo „albo” stanowi tutaj tzw. alternatywę rozłączną i powoduje, że możemy wybrać tylko jedno z tych dwóch żądań.

W reklamacji należy określić żądanie, wybierając między naprawą albo wymianą. Wybór należy do konsumenta i jest wiążący dla sprzedawcy. Konsument nie ma możliwości żądania od razu zwrotu pieniędzy.

Podkreślić należy, że wybór roszczenia należy do konsumenta i jest dla sprzedawcy wiążący. Sprzedawca musi uwzględnić reklamację (przy założeniu, że zaistniały przesłanki tej odpowiedzialności, czyli niezgodność towaru istniejąca w chwili jego wydania) wedle żądania konsumenta. Dokonanie naprawy, gdy w reklamacji konsument żądał wymiany nie będzie uznane za wykonanie reklamacji.

POBIERZ WZÓR: Reklamacja

Co istotne żądania naprawy lub wymiany można też dochodzić na drodze sądowej (czyli w pozwie można zażądać dokonania naprawy lub wymiany). Co prawda w ustawie istnieją pewne okoliczności, które uprawniają sprzedawcę do zwolnienia się z obowiązku spełnienia żądania, lecz są one wyraźnie określone.

Nadmierność kosztów, niemożliwość spełnienia żądania.

Niemniej jednak sprzedawca nie może posługiwać się nimi dowolnie. Na nim będzie spoczywał ciężar dowodu wykazania przesłanek uzasadniających uwolnienie od obowiązku.

Zobacz serwis: W sądzie

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Już wkrótce kolejny produkt zostanie objęty opłatą kaucyjną – dwukrotnie wyższą

Od 1 października w Polsce oficjalnie wszedł w życie system kaucyjny. W sklepach pojawią się pierwsze plastikowe butelki objęte kaucją, a na ulicach i w punktach handlowych – butelkomaty. Tymczasem już niebawem system kaucyjny zostanie rozszerzony o kolejny produkt – tym razem z dwukrotnie wyższą kaucją.

Wakacje 2026: LOT-em na Kretę z Warszawy do Heraklionu 3 razy w tygodniu od 30 maja. Już można kupić bilety

W komunikacie z 27 listopada 2025 r. nasz narodowy przewoźnik lotniczy Polskie Linie Lotnicze LOT poinformowały, że uruchamiają sprzedaż biletów na połączenia między Warszawą a Heraklionem. Pierwszy rejs odbędzie się 30 maja 2026 r., a loty na trasie WAW-HER-WAW będą realizowane w sezonie letnim 2026 - 3 razy w tygodniu – w poniedziałki, piątki i soboty. Bilety na połączenia z Lotniska Chopina w Warszawie do Heraklionu są dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży, w tym na stronie lot.com, w LOT Contact Center i w biurach LOT Travel.

Prawnik na LinkedIn. Od czego zacząć?

Jak prawnik może zacząć budowanie wizerunku? Najczęściej pierwszą myślą jest założenie profilu w mediach społecznościowych – to powszechne narzędzia, w których stosunkowo łatwo, szybko i tanio można dotrzeć do potencjalnych klientów. Obecnie funkcjonuje wiele różnych portali i aplikacji, jednak tylko jedna przeznaczona jest wyłącznie do komunikacji biznesowej. Mowa oczywiście o LinkedIn.

Dlaczego warto wdrożyć w swojej firmie program motywacyjny (ESOP, opcje na akcje itp.) i jak to zrobić?

Korzyści z wprowadzenia programu motywacyjnego dla firmy (ESOP, opcje menedżerskie, warranty, akcje fantomowe). Etapy projektowania, wymogi sprawozdawcze (MSSF 2), rozwiązania dla spółek akcyjnych oraz spółek z ograniczoną odpowiedzialnością – wskazówki biura aktuarialnego.

REKLAMA

Podatek od spadku. Nowe przepisy w 2026 roku?

Nowelizacja przepisów ma uporządkować sprawy dotyczące podatków od spadków. Dla członków najbliższej rodziny spadkodawcy zmiany oznaczają przede wszystkim możliwość przywrócenia terminu do złożenia zgłoszenia. Co jeszcze ma się zmienić?

Barbórka pod znakiem zapytania. Czy górnicy dostaną w 2025 roku przysługujące im nagrody? Niektórych ominie dodatkowe wynagrodzenie. W tle kryzys i straty

Niektórych pracowników ominie coroczna nagroda. To ważne, bo ma nie tylko wymiar finansowy, ale i symboliczny. Dlaczego górnikom nie zostanie wypłacona zwyczajowa barbórka? Ta dodatkowa wypłata jest istotnym elementem wynagrodzenia przysługującego tej grupie zawodowej.

Problemy osób niepełnosprawnych w podróży samolotem - RPO podejmuje działania

Z jakimi problemami spotykają się osoby niepełnosprawne w trakcie podróży samolotem? Okazuje się, że jest ich całkiem sporo. RPO wystąpił w tej sprawie do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Pełnomocnika Rządu ds. Osób z Niepełnosprawnościami.

Co najmniej 7000 zł na rękę. Kto ma dostać takie wynagrodzenie? Uzasadnienie jest proste – to istotne dla bezpieczeństwa państwa

Państwo powinno zapobiegać odpływowi pracowników z kluczowych sektorów istotnych dla bezpieczeństwa obywateli. Trzeba podnieść ich wynagrodzenia i objąć je finansowaniem centralnym. Mowa o 7000 zł na rękę.

REKLAMA

Senat: Emerytowani żołnierze chcą przeliczenia emerytur ustalonych dekady temu

Emerytowani żołnierze wnoszą o ponowne przeliczenie emerytur i rent żołnierzy zawodowych, ustalonych przed dniem 1 stycznia 1999 r., z uwzględnieniem każdorazowej waloryzacji, przeprowadzanej nie później niż w ciągu 3 miesięcy od wprowadzenia zmian w uposażeniu zasadniczym żołnierzy zawodowych. Przeliczenie to powinno skutkować wypłatą wyrównania, stanowiącego różnicę pomiędzy wysokością świadczeń, jakie przysługiwałyby po uwzględnieniu każdej waloryzacji, a świadczeniami faktycznie otrzymywanymi. Natomiast w związku z wypłatą wyrównania uprawnionym przysługiwałoby również prawo do odsetek zgodnie z art. 48 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin.

TSUE ws. uznawania małżeństw jednopłciowych. RPO: trzeba wykonać orzeczenie

Co dalej z orzeczeniem TSUE ws. uznawania małżeństw jednopłciowych? Rzecznik Praw Obywatelskich mówi jasno: trzeba wykonać. Należy zmienić polskie rozporządzenie określające wzory aktów stanu cywilnego.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA