REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Poradnik na święta. Reklamacja krok po kroku.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Reklamacja to ostatnia rzecz o jakiej myślimy przy zakupie produktu. Wszak nie ma potrzeby, by reklamować nowy, ładnie opakowany i sprawny towar. Problem pojawia się wtedy, gdy okazuje się to nieprawdą. Tylko jak sporządzić reklamację?

Uprawnienia do reklamacji produktu przysługują każdemu konsumentowi i wynikają z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. W przypadku zaistnienia niezgodności towaru z umową (czyli np. wady) konsument powinien wnieść reklamację do sprzedawcy.

REKLAMA

REKLAMA

To istotne dla każdego konsumenta, by zapamiętać, że reklamacja może być wniesiona do sprzedawcy zawsze, nawet wtedy gdy otrzymaliśmy gwarancję od producenta. Sprzedawca nie może nas odesłać do gwaranta, jest obowiązany przyjąć reklamację do rozpatrzenia.

Zanim jednak jeszcze do tego dojdzie, pojawia się pierwsze pytanie. Jak sporządzić reklamację?

Sama niezgodność towaru z umową nie ogranicza się tylko do wad. Dotyczy też właściwości, które towar miał posiada, a nie posiada. Niezgodność zachodzi także w przypadku nieprawidłowego montażu lub uruchomienia.

REKLAMA

Krok pierwszy: do kogo wnieść reklamację

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszą czynnością powinno być rozważenie do kogo reklamacja powinna być skierowana. To istotne z dwóch powodów. Po pierwsze może wpłynąć to na zakres naszych uprawnień, po drugie w piśmie reklamacyjnym należy oznaczyć strony (patrz krok drugi).

Przede wszystkim reklamacja może być wniesiona do sprzedawcy. Niezależnie od tego, czy wada produktu wynika z jego winy, czy jest spowodowana przez producenta produktu, na sprzedawcy ciąży obowiązek przyjęcia i rozpatrzenia reklamacji.

POBIERZ WZÓR: Reklamacja

Dodatkową opcję otrzymujemy wtedy, gdy produkt jest na gwarancji. Wtedy też reklamacja może być adresowana także do gwaranta. Nie jest to jednak wymóg konieczny. Towar na gwarancji może być reklamowany również do sprzedawcy, a ten nie ma prawa odmówić.

Rozstrzygnięcie kto będzie adresatem naszych żądań może być istotne. Reklamacja do sprzedawcy następuje na podstawie ustawy, zaś do gwaranta na podstawie gwarancji. Ustawa daje nam uprawnienia, które są stałe i niezmienne. Gwarancja może nasze uprawnienia modyfikować tak na naszą korzyść, jak i niekorzyść. Warto zatem uprzednio porównać uprawnienia z tych dwóch tytułów.

W reklamacji musimy wskazać podstawę naszych roszczeń (ustawa czy gwarancja).

Zobacz: Co zrobić, gdy sprzedawca nie chce przyjąć reklamacji?

 


Krok drugi: co napisać?

Reklamacja to pismo z którego powinno wynikać bezsprzecznie czego się domagamy. Najlepiej w takiej sytuacji skorzystać z gotowych wzorów reklamacji, które można również znaleźć na naszym portalu.

POBIERZ WZÓR: Reklamacja

Wypełniając taki wzór powinniśmy pamiętać o kilku istotnych rzeczach. Każde pismo reklamacyjne powinno zawierać dokładne oznaczenia stron, czyli kupującego oraz podmiot do którego składamy reklamację. W zależności od sytuacji może być to sprzedawca, producent lub osoba trzecia.

Z samej reklamacji musi wynikać co reklamujemy, dlaczego oraz czego się domagamy. Dlatego też pamiętać należy o dokładnym oznaczeniu produktu. Można wskazać numer fabryczny, jeżeli jest określony. Jeżeli przy sprzedaży zawarliśmy pisemną umowę można wskazać jej numer lub datę zawarcia.

Krok trzeci: dlaczego składamy reklamację?

W samej treści pisma należy również uzasadnić nasze roszczenie, czyli wskazać na zarzuty względem produktu, które naszym zdaniem uprawniają do reklamacji.

W tym miejscu warto powiedzieć kilka słów na temat samej niezgodności towaru z umową, która jest przesłanką odpowiedzialności sprzedawcy. Zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej roszczenia konsumenta są uzasadnione jeżeli produkt jest niezgodny z umową, a niezgodność ta istnieje już w chwili jego wydania.

Samo zatem istnienie wady nie daje podstaw do reklamacji. Musi ona wynikać z przyczyn, które istniały już w chwili wydania produktu, choć niekoniecznie mogły być widoczne. Przykładowo taką przyczyną będzie niska jakość materiału, z którego został zrobiony produkt, co spowodowało jego szybsze zużycie.

Podstawą roszczeń reklamacyjnych jest niezgodność towaru z umową istniejąca już w chwili wydania towaru.

Jest to dość istotne, jako że w momencie gdy sprzedawca uzyska opinię, iż niezgodność towaru z umową nie wynika z przyczyn tkwiących w towarze już w chwili jego wydania, będzie on mógł odmówić jej uwzględnienia. Są to często sytuacje, które powodują kontrowersje u konsumenta, jako że wada jest bezwzględnie widoczna, a sprzedawca odmawia uznania reklamacji.

Jak zatem można się domyślić samo określenie przesłanek niezgodności towaru z umową nie zawsze jest łatwe, zwłaszcza w przypadku, gdy reklamacja jest wnoszona np. po półtora roku od zakupu. Nierzadko w przypadku sporów sądowych rozstrzygające mogą być opinie biegłych dotyczące jakości materiału, czy nawet procesu produkcji.

Zobacz serwis: Umowa sprzedaży


Dla samego konsumenta w tej mierze istotne zatem może być to, kiedy wniesie reklamację. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, iż niezgodność ta istniała w chwili jego wydania. W takiej sytuacji już w chwili wniesienia reklamacji domniemywa się odpowiedzialność sprzedawcy. Ten, aby się od niej uwolnić będzie musiał udowodnić, że jest inaczej.

Krok czwarty: określ żądanie

Bardzo istotnym elementem, który bardzo często umyka sporządzającym reklamację jest określenie żądania. Zgodnie z art. 8 ustawy jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy.

Co to oznacza w przełożeniu na ludzki język? W przypadku, gdy zakupiony przez nas produkt okaże się wadliwy, w reklamacji powinniśmy określić czego żądamy. Słowo „albo” stanowi tutaj tzw. alternatywę rozłączną i powoduje, że możemy wybrać tylko jedno z tych dwóch żądań.

W reklamacji należy określić żądanie, wybierając między naprawą albo wymianą. Wybór należy do konsumenta i jest wiążący dla sprzedawcy. Konsument nie ma możliwości żądania od razu zwrotu pieniędzy.

Podkreślić należy, że wybór roszczenia należy do konsumenta i jest dla sprzedawcy wiążący. Sprzedawca musi uwzględnić reklamację (przy założeniu, że zaistniały przesłanki tej odpowiedzialności, czyli niezgodność towaru istniejąca w chwili jego wydania) wedle żądania konsumenta. Dokonanie naprawy, gdy w reklamacji konsument żądał wymiany nie będzie uznane za wykonanie reklamacji.

POBIERZ WZÓR: Reklamacja

Co istotne żądania naprawy lub wymiany można też dochodzić na drodze sądowej (czyli w pozwie można zażądać dokonania naprawy lub wymiany). Co prawda w ustawie istnieją pewne okoliczności, które uprawniają sprzedawcę do zwolnienia się z obowiązku spełnienia żądania, lecz są one wyraźnie określone.

Nadmierność kosztów, niemożliwość spełnienia żądania.

Niemniej jednak sprzedawca nie może posługiwać się nimi dowolnie. Na nim będzie spoczywał ciężar dowodu wykazania przesłanek uzasadniających uwolnienie od obowiązku.

Zobacz serwis: W sądzie

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Długi weekend w listopadzie. Rząd podjął decyzję

Listopad 2025 roku przyniesie wyjątkowo korzystny układ dni wolnych. Rząd zdecydował, że 10 listopada część Polaków dostanie dodatkowy dzień wolny, co pozwoli cieszyć się aż czterodniowym weekendem. Sprawdź, kogo obejmuje decyzja i jakie prawa gwarantuje Kodeks pracy.

Bon ciepłowniczy 2025/2026: Komu przysługuje 3500 zł? Zobacz progi dochodowe i kwoty wsparcia. [Ostateczne zasady]

Nowe zasady wsparcia dla gospodarstw domowych już obowiązują. Bon ciepłowniczy na lata 2025/2026 będzie ważnym wsparciem dla rodzin, które ogrzewają domy węglem, gazem, pelletem lub energią elektryczną. Maksymalna kwota dofinansowania wyniesie aż 3500 zł. Znamy już ostateczne progi dochodowe i wysokość wsparcia. Sprawdź, komu dokładnie przysługuje to świadczenie i jak złożyć wniosek.

Ile zapłacimy za prąd w 2025 i 2026 r.? Jaka będzie nowa wysokość opłaty mocowej? Znamy nowe przepisy

Weszły w życie nowe przepisy, które przedłużają mechanizmy osłonowe! Rząd przedłużył mechanizmy osłonowe i ustalił maksymalną stawkę za energię. Wprowadzono też znaczną ulgę na rachunku, zawieszając jedną z kluczowych opłat. Sprawdź, do kiedy obowiązuje wsparcie i kto z niego skorzysta!

Ulga na leki 2026. Jak odzyskać pieniądze z ZUS i urzędu skarbowego?

Ulga na leki może dać Ci zwrot setek złotych w PIT! Aby ją otrzymać, musisz znać żelazną zasadę 100 zł miesięcznie. Wyjaśniamy, jak dokładnie liczyć nadwyżkę, jakie dokumenty (m.in. zaświadczenie lekarskie) są kluczowe, a także jak rozliczyć wydatki na leki na niepełnosprawnego współmałżonka, by maksymalnie obniżyć swój podatek i odzyskać pieniądze w 2026 roku.

REKLAMA

Ulga rehabilitacyjna 2026. Jak zyskać na odliczeniach w PIT?

Niezależnie od zwolnień z opodatkowania, emeryci mają prawo do skorzystania z ulg, które można odliczyć od podstawy opodatkowania w rocznym zeznaniu PIT. W praktyce największe znaczenie dla seniorów mają ulga rehabilitacyjna oraz w jej ramach – ulga na leki.

Ulga dla pracujących seniorów 2026. Jak uzyskać zwolnienie z PIT krok po kroku?

Wiele osób mimo osiągnięcia wieku emerytalnego pozostaje aktywna zawodowo. Takim emerytom przysługuje zwolnienie z podatku dochodowego (PIT-0) na przychody do 85 528 zł rocznie. Wyjaśniamy, kto dokładnie może skorzystać z ulgi dla pracujących seniorów i jak ją aktywować u pracodawcy, by uniknąć najczęstszych błędów.

Ulgi i zniżki podatkowe dla emerytów w 2026. Z jakich preferencji można skorzystać?

Przepisy prawa podatkowego są szczególnie skomplikowane i bardzo często się zmieniają, co sprawia, że ciężko za nimi nadążyć. Przewidują one jednak szereg rozmaitych ulg i preferencji dla emerytów. Warto zatem zapoznać się z ich zasadami, pozwalają one bowiem zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych rocznie. Wyjaśniamy, z jakich ulg mogą skorzystać emeryci i co zmieni się dla nich w 2026 roku?

Koniec ulg podatkowych w 2026? Ministerstwo Finansów zmienia zasady

Ministerstwo Finansów planuje w najbliższym czasie uszczelnienie systemu podatkowego, co przełoży się na istotne ograniczenia w popularnych ulgach podatkowych dla osób fizycznych i przedsiębiorców. Projektowane zmiany wejdą w życie już 1 stycznia 2026 roku i uderzą przede wszystkim w ulgę mieszkaniową, preferencyjną stawkę IP Box oraz zasady opodatkowania darowizn poleasingowych samochodów.

REKLAMA

Niepewna przyszłość dla świadczeń dla lekkiego i umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. Godziwe świadczenia tylko dla stopnia znacznego?

Mamy (według zapowiedzi w Sejmie aż do nawet 2028 r.) prawie pewny brak waloryzacji dla takich świadczeń jak zasiłek pielęgnacyjny (od 2019 r.!), a także takie świadczenia jak dodatek dopełniający (do renty socjalnej) i dodatek do renty z tytułu niezdolności do pracy (projekt ustawy), które oparte są o niesamodzielność, a nie niepełnosprawność. Także w świadczeniu wspierającym samo orzeczenie o niepełnosprawności to za mało, aby je otrzymać. Potrzebny jest jeszcze poziom wsparcia (ocena samodzielności). Zestawienie tych zmian prowokuje do ważnego dla osób niepełnosprawnych pytania - "Czy w przyszłości będą coraz mniej ważne orzeczenia o niepełnosprawności w stopniu lekkim i umiarkowanym?"

Urlop regeneracyjny dla każdego. Trzy miesiące płatnego wolnego po spełnieniu prostych warunków. Od kiedy będzie można korzystać?

Aż 3 miesiące wolnego co 7 lat. Z takiego uprawnienia mieliby skorzystać wszyscy pracownicy. Urlop regeneracyjny byłby rozwiązaniem na kształt urlopu zdrowotnego przysługującego nauczycielom, sędziom, czy policjantom.

REKLAMA