REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Poradnik na święta. Reklamacja krok po kroku.

REKLAMA

REKLAMA

Reklamacja to ostatnia rzecz o jakiej myślimy przy zakupie produktu. Wszak nie ma potrzeby, by reklamować nowy, ładnie opakowany i sprawny towar. Problem pojawia się wtedy, gdy okazuje się to nieprawdą. Tylko jak sporządzić reklamację?

Uprawnienia do reklamacji produktu przysługują każdemu konsumentowi i wynikają z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. W przypadku zaistnienia niezgodności towaru z umową (czyli np. wady) konsument powinien wnieść reklamację do sprzedawcy.

REKLAMA

REKLAMA

To istotne dla każdego konsumenta, by zapamiętać, że reklamacja może być wniesiona do sprzedawcy zawsze, nawet wtedy gdy otrzymaliśmy gwarancję od producenta. Sprzedawca nie może nas odesłać do gwaranta, jest obowiązany przyjąć reklamację do rozpatrzenia.

Zanim jednak jeszcze do tego dojdzie, pojawia się pierwsze pytanie. Jak sporządzić reklamację?

Sama niezgodność towaru z umową nie ogranicza się tylko do wad. Dotyczy też właściwości, które towar miał posiada, a nie posiada. Niezgodność zachodzi także w przypadku nieprawidłowego montażu lub uruchomienia.

REKLAMA

Krok pierwszy: do kogo wnieść reklamację

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszą czynnością powinno być rozważenie do kogo reklamacja powinna być skierowana. To istotne z dwóch powodów. Po pierwsze może wpłynąć to na zakres naszych uprawnień, po drugie w piśmie reklamacyjnym należy oznaczyć strony (patrz krok drugi).

Przede wszystkim reklamacja może być wniesiona do sprzedawcy. Niezależnie od tego, czy wada produktu wynika z jego winy, czy jest spowodowana przez producenta produktu, na sprzedawcy ciąży obowiązek przyjęcia i rozpatrzenia reklamacji.

POBIERZ WZÓR: Reklamacja

Dodatkową opcję otrzymujemy wtedy, gdy produkt jest na gwarancji. Wtedy też reklamacja może być adresowana także do gwaranta. Nie jest to jednak wymóg konieczny. Towar na gwarancji może być reklamowany również do sprzedawcy, a ten nie ma prawa odmówić.

Rozstrzygnięcie kto będzie adresatem naszych żądań może być istotne. Reklamacja do sprzedawcy następuje na podstawie ustawy, zaś do gwaranta na podstawie gwarancji. Ustawa daje nam uprawnienia, które są stałe i niezmienne. Gwarancja może nasze uprawnienia modyfikować tak na naszą korzyść, jak i niekorzyść. Warto zatem uprzednio porównać uprawnienia z tych dwóch tytułów.

W reklamacji musimy wskazać podstawę naszych roszczeń (ustawa czy gwarancja).

Zobacz: Co zrobić, gdy sprzedawca nie chce przyjąć reklamacji?

 


Krok drugi: co napisać?

Reklamacja to pismo z którego powinno wynikać bezsprzecznie czego się domagamy. Najlepiej w takiej sytuacji skorzystać z gotowych wzorów reklamacji, które można również znaleźć na naszym portalu.

POBIERZ WZÓR: Reklamacja

Wypełniając taki wzór powinniśmy pamiętać o kilku istotnych rzeczach. Każde pismo reklamacyjne powinno zawierać dokładne oznaczenia stron, czyli kupującego oraz podmiot do którego składamy reklamację. W zależności od sytuacji może być to sprzedawca, producent lub osoba trzecia.

Z samej reklamacji musi wynikać co reklamujemy, dlaczego oraz czego się domagamy. Dlatego też pamiętać należy o dokładnym oznaczeniu produktu. Można wskazać numer fabryczny, jeżeli jest określony. Jeżeli przy sprzedaży zawarliśmy pisemną umowę można wskazać jej numer lub datę zawarcia.

Krok trzeci: dlaczego składamy reklamację?

W samej treści pisma należy również uzasadnić nasze roszczenie, czyli wskazać na zarzuty względem produktu, które naszym zdaniem uprawniają do reklamacji.

W tym miejscu warto powiedzieć kilka słów na temat samej niezgodności towaru z umową, która jest przesłanką odpowiedzialności sprzedawcy. Zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej roszczenia konsumenta są uzasadnione jeżeli produkt jest niezgodny z umową, a niezgodność ta istnieje już w chwili jego wydania.

Samo zatem istnienie wady nie daje podstaw do reklamacji. Musi ona wynikać z przyczyn, które istniały już w chwili wydania produktu, choć niekoniecznie mogły być widoczne. Przykładowo taką przyczyną będzie niska jakość materiału, z którego został zrobiony produkt, co spowodowało jego szybsze zużycie.

Podstawą roszczeń reklamacyjnych jest niezgodność towaru z umową istniejąca już w chwili wydania towaru.

Jest to dość istotne, jako że w momencie gdy sprzedawca uzyska opinię, iż niezgodność towaru z umową nie wynika z przyczyn tkwiących w towarze już w chwili jego wydania, będzie on mógł odmówić jej uwzględnienia. Są to często sytuacje, które powodują kontrowersje u konsumenta, jako że wada jest bezwzględnie widoczna, a sprzedawca odmawia uznania reklamacji.

Jak zatem można się domyślić samo określenie przesłanek niezgodności towaru z umową nie zawsze jest łatwe, zwłaszcza w przypadku, gdy reklamacja jest wnoszona np. po półtora roku od zakupu. Nierzadko w przypadku sporów sądowych rozstrzygające mogą być opinie biegłych dotyczące jakości materiału, czy nawet procesu produkcji.

Zobacz serwis: Umowa sprzedaży


Dla samego konsumenta w tej mierze istotne zatem może być to, kiedy wniesie reklamację. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, iż niezgodność ta istniała w chwili jego wydania. W takiej sytuacji już w chwili wniesienia reklamacji domniemywa się odpowiedzialność sprzedawcy. Ten, aby się od niej uwolnić będzie musiał udowodnić, że jest inaczej.

Krok czwarty: określ żądanie

Bardzo istotnym elementem, który bardzo często umyka sporządzającym reklamację jest określenie żądania. Zgodnie z art. 8 ustawy jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy.

Co to oznacza w przełożeniu na ludzki język? W przypadku, gdy zakupiony przez nas produkt okaże się wadliwy, w reklamacji powinniśmy określić czego żądamy. Słowo „albo” stanowi tutaj tzw. alternatywę rozłączną i powoduje, że możemy wybrać tylko jedno z tych dwóch żądań.

W reklamacji należy określić żądanie, wybierając między naprawą albo wymianą. Wybór należy do konsumenta i jest wiążący dla sprzedawcy. Konsument nie ma możliwości żądania od razu zwrotu pieniędzy.

Podkreślić należy, że wybór roszczenia należy do konsumenta i jest dla sprzedawcy wiążący. Sprzedawca musi uwzględnić reklamację (przy założeniu, że zaistniały przesłanki tej odpowiedzialności, czyli niezgodność towaru istniejąca w chwili jego wydania) wedle żądania konsumenta. Dokonanie naprawy, gdy w reklamacji konsument żądał wymiany nie będzie uznane za wykonanie reklamacji.

POBIERZ WZÓR: Reklamacja

Co istotne żądania naprawy lub wymiany można też dochodzić na drodze sądowej (czyli w pozwie można zażądać dokonania naprawy lub wymiany). Co prawda w ustawie istnieją pewne okoliczności, które uprawniają sprzedawcę do zwolnienia się z obowiązku spełnienia żądania, lecz są one wyraźnie określone.

Nadmierność kosztów, niemożliwość spełnienia żądania.

Niemniej jednak sprzedawca nie może posługiwać się nimi dowolnie. Na nim będzie spoczywał ciężar dowodu wykazania przesłanek uzasadniających uwolnienie od obowiązku.

Zobacz serwis: W sądzie

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Łatwiej będzie uzyskać rozwód: przed kierownikiem USC a nie w sądzie. Ale ta nowość nie dla wszystkich chętnych. Rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła 12 listopada 2025 r. projekt ustawy o zmianie Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz niektórych innych ustaw, wprowadzający do polskiego systemu prawnego możliwość pozasądowego rozwiązania małżeństwa. Projekt Ministerstwa Sprawiedliwości przewiduje, że rozwód będzie możliwy na podstawie zgodnych oświadczeń małżonków składanych przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego.

30 listopada 2025 r. upływa ważny termin dla wielu rodziców. Wnioski do MOPS i ZUS

Z końcem listopada kończy się nie tylko możliwość wnioskowania o świadczenie dobry start z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W tym terminie warto też złożyć wniosek o zasiłek rodzinny, aby otrzymywać świadczenie przez cały okres zasiłkowy.

Zadłużenie to nie wstyd – brak reakcji już tak. Dzień bez Długów – dlaczego w Polsce to wciąż marzenie, a nie rzeczywistość?

17 listopada obchodzimy Ogólnopolski Dzień bez Długów – święto, które miało przypominać o odpowiedzialnym podejściu do finansów i zachęcać do życia bez zobowiązań. W praktyce jednak dla wielu Polaków to dzień, który zamiast motywować do niezależności finansowej, uświadamia, jak bardzo nasze życie stało się kredytem. Bo nawet jeśli nie mamy długu wobec banku, to często mamy dług wobec siebie – w czasie, energii i spokoju, które poświęcamy, by utrzymać finansową równowagę.

Nieruchomość w spadku – szczęście w nieszczęściu czy początek kłótni w rodzinie? Adwokat radzi jak w zgodzie z prawem dziedziczyć nieruchomości

Listopad to czas refleksji, rodzinnych spotkań i rozmów o tym, co naprawdę ważne. To również miesiąc, w którym wiele osób zaczyna zastanawiać się nad przyszłością swojego majątku – a prawnicy coraz częściej słyszą pytania o testamenty, dziedziczenie i przekazywanie nieruchomości. Choć temat wydaje się odległy, w praktyce dotyczy każdego z nas. Bo nawet jeśli nie mamy jeszcze testamentu, to wcześniej czy później będziemy stroną w sprawie spadkowej – jako spadkobiercy lub spadkodawcy - pisze adwokat Karolina Pilawska.

REKLAMA

Te pieniądze trafią do wierzycieli jeszcze przed świętami. Wbrew krążącym informacjom, nie da się ich uchronić przed komornikiem

Czy komornik zajmie świadczenie przedświąteczne należne pracownikowi? Wiele osób uważa, że to zależy od tego, z jakiego źródła jest finansowana jego wypłata. To jednak nie jest prawda. Na co więc trzeba zwrócić uwagę?

Zaległe płatności? Z końcem roku mija ważny termin. Nie pozwól, aby Twoje roszczenia się przedawniły

Instytucja przedawnienia ma co do zasady zapewniać stabilność i pewność w obrocie gospodarczym. Polega ona na tym, że po upływie określonego czasu ten, przeciwko komu przysługuje roszczenie, może uchylić się od jego zaspokojenia. Brak aktywności wierzyciela przez określony czas prowadzi do nieodwracalnej utraty możliwości skutecznego dochodzenia świadczenia przed sądem, co ma doniosłe skutki praktyczne, szczególnie w kontekście dynamicznie zmieniającego się otoczenia biznesowego i konieczności zarządzania portfelem wierzytelności.

Sejm uchwalił zmiany w Prawie drogowym. Za szybką jazdę będzie grozić więzienie. Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Zmienia się prawo dla kierowców. Za ekstremalne przekroczenia prędkości grozić będzie nie tylko gigantyczny mandat, ale też konfiskata auta, dożywotni zakaz prowadzenia, a w najbardziej niebezpiecznych sytuacjach nawet od trzech miesięcy do pięciu lat więzienia. Sejm przyjął ustawę, która uderza w najbardziej brawurowych kierowców. Sprawdzamy, kogo obejmą nowe przepisy i kiedy zaczną obowiązywać.

Nie odziedziczysz już mieszkania po zmarłym, jeżeli za dużo zarabiasz lub posiadasz w tym samym mieście inną nieruchomość. Ministerstwo Rozwoju i Technologii mówi stop niesprawiedliwemu bogaceniu

W dniu 19 września 2025 r., w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów zostały opublikowane założenia ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz ustawy o dodatkach mieszkaniowych, która ma wprowadzić przewrót w zasadach „dziedziczenia” stosunku najmu mieszkań komunalnych. Jest to projekt, który podczas posiedzenia Senatu, które odbyło się w dniu 17 lipca br., został zapowiedziany przez wiceministra rozwoju i technologii Tomasza Lewandowskiego i którego celem – jak zostało wówczas wspomniane – jest ukrócenie bogacenia się na komunalnych zasobach mieszkaniowych przez osoby o wysokich dochodach, które są już w posiadaniu innych nieruchomości w danym mieście.

REKLAMA

MOPS i ZUS: Stopień znaczny nie zawsze chce świadczenia pielęgnacyjnego. Nam zależy na rehabilitacji domowej, pierwszeństwach w kolejkach do badań, lekarzy i specjalistów oraz zniżkach na przejazdy komunikacją miejską

Do infor.pl napisała list matka niepełnosprawnego studenta (studia zaoczne). Chłopak miał stopień znaczny, a teraz komisja orzecznicza go "uzdrowiła" do stopnia umiarkowanego. Sprawa jest w sądzie. Matka studenta nie jest przekonana, czy w przypadku odzyskania stopnia znacznego niepełnosprawności, będzie występowała o "stare" świadczenie pielęgnacyjne. Bo dla tej rodziny ważniejsze są takie świadczenia jak rehabilitacja domowa, pierwszeństwo w kolejkach do badań, lekarzy i specjalistów oraz zniżki na przejazdy komunikacją miejską.

MOPS powiedział: Idź kobieto do pracy. Ale jednak dał 1500 zł aż matka dwóch córek stanie na nogi. Bo prąd i rura pękła

Trudny problem - kto ma rację MOPS czy Nasza czytelniczka? Urzędnicy wysyłający ją do pracy, czy jednak ona uważająca, że nim stanie na nogi, ma prawo do pomocy z MOPS?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA