Konsekwencje stosowania nieuczciwej promocji przez przedsiębiorców

R. Olszewski, J. Tokarski i Wspólnicy Kancelaria Prawnicza
rozwiń więcej
Szymon Nawrat
rozwiń więcej
Zakupy i prawo Fot. Fotolia
Stosowanie nieuczciwej promocji może rodzić rozmaite konsekwencje dla przedsiębiorcy, nie wyłączając przy tym odpowiedzialności karnej.

Realia prowadzenia działalności gospodarczej, w tym chęć osiągnięcia jak najwyższego zysku, często wymuszają stosowanie różnych form aktywizacji sprzedaży przez przedsiębiorców. Organizując szeroko pojętą „akcję promocyjną”  przedsiębiorcy winni przede wszystkim zwrócić uwagę na podejmowane działania, które w rozumieniu przepisów powszechnie obowiązujących, mogą być uznane za nieuczciwą praktykę rynkową (Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym), praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów (Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów) lub czyn nieuczciwej konkurencji (Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji), a w konsekwencji rodzić odpowiedzialność nie tylko cywilnoprawną, lecz również administracyjną, a w pewnych sytuacjach nawet karną.

Należy zdawać sobie sprawę z tego, iż polski system norm prawnych ochrony konkurencji i konsumentów, nie zawiera jednolitego katalogu środków prawnych, przysługujących w wypadku stosowania nieuczciwej promocji przez przedsiębiorców, skupiając się jednak na najistotniejszych konsekwencjach, można wskazać na następujące przykłady.

Zasadniczo, stosowanie nieuczciwej promocji przez przedsiębiorcę może wiązać się z kierowaniem doń roszczeń o charakterze „odszkodowawczym”, „prewencyjnym” oraz „represyjnym”. Konkretyzacji roszczeń dostarcza na gruncie Ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, przepis art. 12 ust. 1, który w razie stosowania nieuczciwej praktyki, umożliwia konsumentowi wystąpienie przeciwko przedsiębiorcy z żądaniem zaniechania stosowanej praktyki, usunięcia skutków tej praktyki, złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie, naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych - w szczególności żądania unieważnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń oraz zwrotu przez przedsiębiorcę kosztów związanych z nabyciem produktu, zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej, ochroną dziedzictwa narodowego lub ochroną konsumentów.

Zobacz również: Zakaz praktyk handlowych wprowadzających w błąd

Wskazany katalog, jakkolwiek obszerny, nie ma charakteru zamkniętego, stąd nie można wykluczyć, iż stosowne roszczenia, konsumenci opierać będą również na odpowiednich przepisach Kodeksu cywilnego, regulujących odpowiedzialność z tytułu czynu niedozwolonego. Należy również zwrócić uwagę, iż wymieniona Ustawa przyznaje legitymację do wystąpienia z odpowiednimi roszczeniami nie tylko konsumentom, lecz również Rzecznikowi Praw Obywatelskich, Rzecznikowi Ubezpieczonych, Krajowej lub regionalnej organizacji (społecznej), której celem statutowym jest ochrona interesów konsumentów, w szczególności zaś powiatowemu (miejskiemu) rzecznikowi  konsumentów. Istotnym jest również przeniesienie przez ustawodawcę ciężaru udowodnienia, iż stosowana praktyka nie stanowi nieuczciwej praktyki wprowadzającej w błąd, na przedsiębiorcę.

Podobne konsekwencje przewiduje dla przedsiębiorcy, którego działania promocyjne podejmowane np. w zakresie reklamy, sprzedaży premiowanej mogą stanowić czyn nieuczciwej konkurencji - Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, z tą różnicą, iż legitymacja w omawianym zakresie przysługuje pokrzywdzonemu przedsiębiorcy, a oprócz roszeń prewencyjnych, represyjnych i odszkodowawczych, przysługujących na gruncie Ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, pokrzywdzony przedsiębiorca może żądać również wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, na zasadach ogólnych (art. 18 ust. 1 pkt 5).

Nie można również pominąć w zakresie konsekwencji stosowania nieuczciwej promocji, skutków prawnych płynących z zastosowania doń Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Zgodnie bowiem z wykładnią przepisów art. 24 ust. 1 i 2 pkt 2 i 3 omawianej ustawy, nieuczciwa promocja może zostać uznana za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, niezależnie od odpowiedzialności przewidzianej w poprzednich dwóch Ustawach. Niewątpliwie dotkliwym skutkiem, jest omawianym zakresie możliwość nałożenia na przedsiębiorcę w drodze decyzji Prezesa UOKiK, kary pieniężnej sięgającej nawet 10% przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary, jeżeli przedsiębiorca ten, choćby nieumyślnie dopuścił się stosowania praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów.

Z powyższego wynika, iż stosowanie nieuczciwej promocji może rodzić rozmaite konsekwencje dla przedsiębiorcy, nie wyłączając przy tym odpowiedzialności karnej, którą regulują odpowiednie przepisy każdej z omawianych Ustaw. Przedsiębiorcy niewątpliwie winni przykładać większą uwagę do podejmowanych działań promocyjnych, mając na względzie daleko idące skutki prawne, przewidziane w obowiązującym systemie ochrony konkurencji i konsumentów. 

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

Notka o autorze:

Szymon Nawrat – prawnik, aplikant radcowski w Kancelarii Prawniczej R.Olszewski, J.Tokarski i Wspólnicy. Doradza klientom Kancelarii w zakresie prawa cywilnego, handlowego, ochrony konkurencji i konsumentów.

Prawo
Będą zmiany w przyznawaniu obywatelom Ukrainy świadczeń 800 plus i 300 plus
30 kwi 2024

Przyjęta przez rząd nowelizacja ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy przedłuża ochronę tymczasową dla Ukraińców uciekających przed wojną do 30 września 2025 r. Co się zmieni w zakresie świadczeń rodzinnych?

Religia i etyka w grupach międzyklasowych. W szkołach i przedszkolach szykują się zmiany. Znamy propozycje MEN
30 kwi 2024

Religia i etyka w grupach międzyklasowych. W szkołach i przedszkolach szykują się zmiany. Znamy propozycje MEN. 30 kwietnia 2024 r. rozpoczynają się konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe, które potrwają do 29 maja 2024 r.

Koszt bonu energetycznego wyniesie 20 zł? To prawie 6,7% wartości bonu w jego najbardziej popularnej wersji
30 kwi 2024

Samorządy chcą 20 zł za rozpatrzenie ….. 1 wniosku o bon energetyczny. Podstawowa wartość bonu to 300 zł.

Zakaz użytkowania "kopciuchów" od 1 maja 2024
30 kwi 2024

Zgodnie z uchwałą antysmogową w województwie małopolskim, od 1 maja 2024 roku, zabronione będzie użytkowanie kotłów poniżej 3 klasy do ogrzewania budynków. Ograniczenia dotyczą również właścicieli kominków na drewno – muszą one spełniać wymogi ekoprojektu lub posiadać sprawność cieplną na poziomie co najmniej 80 proc.

880 zł samorządowego dofinansowania na zajęcia z neurologopedą dla dziecka. Sprawdź, dla kogo w 2024 r. i jak uzyskać.
30 kwi 2024

880 zł samorządowego dofinansowania na zajęcia z neurologopedą dla dziecka. Na taką pomoc mogą liczyć w 2024 r. mieszkańcy Sopotu po zaangażowaniu „wkładu własnego” w wysokości 1320 zł.

To pewne - W 2024 r. bez dodatkowej i z nędzną waloryzacją w 2025 r. GUS podał dane o inflacji
30 kwi 2024

To pewne - bez dodatkowej waloryzacji w 2024 r. i z nędzną waloryzacją w 2025 r.

Darmowe parkowanie w długi weekend majowy. Warszawa da odpocząć kierowcom
30 kwi 2024

Darmowe parkowanie w Warszawie. W tym roku długi weekend majowy ułożył się tak, że przez pięć dni, od środy do godz. 8.00 w poniedziałek, kierowcy parkujący w strefie płatnego parkowania nie muszą płacić za postój.

To była jedna z najgłośniejszych afer III RP. Sprawa Amber Gold wraca na wokandę
30 kwi 2024

Sprawa Amber Gold, jednej z najgłośniejszych afer III RP, wraca na wokandę - informuje "Dziennik Gazeta Prawna". Sąd Apelacyjny w Warszawie ma rozstrzygnąć, czy państwo zapłaci odszkodowania poszkodowanym.

Ceny gazu ziemnego wzrosną o 45 proc. w lipcu? Posłowie PiS chcą nowej ustawy
29 kwi 2024

Politycy partii Prawo i Sprawiedliwość wystąpili z inicjatywą przyjęcia przez Sejm ustawy, która miałaby na celu zamrożenie cen gazu ziemnego. W obliczu zbliżających się podwyżek, posłowie chcą chronić interesy polskich rodzin.

Od 300 do 1200 zł – tyle będzie wynosił bon energetyczny. A próg dochodowy? Od 1700 do 2500 zł. Decyzje zapadną 7 maja.
29 kwi 2024

Stały Komitet Rady Ministrów w poniedziałek przyjął nie tylko rewizję KPO i Plan Finansowy Państwa na lata 2024–2027, ale także projekt ustawy o bonie energetycznym – podał na platformie X szef Stałego Komitetu RM Maciej Berek. Projektem w sprawie bonu rząd zajmie się 7 maja.

pokaż więcej
Proszę czekać...