PPK – porównanie ofert instytucji finansowych

Adriana Domeracki
PFR Portal PPK Sp. z o.o.
rozwiń więcej
PPK – porównanie ofert instytucji finansowych. Wybór PPK. / fot. Shutterstock
Wybór instytucji finansowej, która będzie prowadziła program Pracowniczych Planów Kapitałowych to wyzwanie, przed którym stoi wielu pracodawców w Polsce. Decyzja ta jest bardzo ważna, ponieważ to od niej zależy bezpieczeństwo finansowe pracowników. Na co zwrócić uwagę przy tego rodzaju wyborze?

Oferty instytucji finansowych w zakresie Pracowniczych Planów Kapitałowych – czym są i co zawierają?

Jak wynika z art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego ofertą jest oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy. Oferta stanowi zatem kluczowy element w doborze odpowiedniej firmy świadczącej usługi, które nas interesują. W przypadku Pracowniczych Planów Kapitałowych oferta instytucji finansowych zawiera przede wszystkim prezentację oferenta, kosztów związanych z prowadzeniem PPK, wysokość wynagrodzenia, a także prezentację  proponowanych rozwiązań  wspierających  pracodawcę i pracowników w procesie wdrażania i prowadzenia PPK.

Polecamy: Pracownicze plany kapitałowe. Nowe obowiązki pracodawców i płatników.

Polecamy: PPK dla pracownika

Porównanie ofert PPK instytucji finansowych – źródła informacji

Przy wyborze instytucji finansowej niezbędna jest jednak nie tylko analiza ofert dotyczących prowadzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych, ale też innych dokumentów, takich jak prospekt informacyjny czy statut funduszu inwestycyjnego. Są one źródłem informacji odnośnie szczegółowych warunków zarządzania gromadzonymi w PPK środkami. Szczególną uwagę przy wyborze instytucji finansowej należy zwrócić na koszty. Jednym z nich będzie pobierane przez instytucję finansową wynagrodzenie za zarządzanie  gromadzonymi w PPK środkami. I tak, tabelę porównawczą z zestawieniem średnich opłat za zarządzanie funduszami wszystkich 20 instytucji finansowych oferujących PPK wraz z dodatkowymi informacjami o poszczególnych instytucjach można znaleźć na oficjalnej stronie internetowej programu Pracowniczych Planów Kapitałowych www.mojeppk.pl w zakładce „Pliki do pobrania”.

Co istotne, wspomniana tabela, przedstawiająca zestawienie średnich opłat za zarządzanie funduszami odzwierciedla realne koszty, tj. bez stawek promocyjnych. W przypadku poszczególnych funduszy zdefiniowanej daty stawki różnią się od siebie wysokością, ale średnio stawka ta jest niższa niż ustawowa maksymalna wartość – 0,5%. Jeśli chodzi o średnią dla kosztów zarządzania  we wszystkich subfunduszach poszczególnych instytucji finansowych to według stanu na dzień 25 września 2019 r. przedstawiają się one następująco: Aegon PTE S.A. – 0,37%, Aviva Investors TFI S.A. – 0,32%, Axa TFI S.A. – 0,36%, BNP Paribas TFI S.A. – 0,33%, BPS TFI S.A. – 0,39%, Compensa TUnŻ S.A. – 0,39%, Esaliens TFI S.A. – 0,44%, Generali Investment TFI S.A. – 0,40%, Investors TFI S.A. – 0,42%, Millennium TFI S.A. – 0,33%, Nationale-Nederlanden PTE S.A. – 0,39%, NN Investment Partners TFI S.A. – 0,38%, Pekao TFI S.A. – 0,34%, PFR TFI S.A. – 0,42%, PKO TFI S.A. – 0,36%, Pocztylion-Arka PTE S.A. – 0,36%, Santander TFI S.A. – 0,40%, Skarbiec TFI S.A. – 0,50%, TFI Allianz Polska S.A. – 0,34%, TFI PZU S.A. – 0,35%.

PPK - ustawowe wytyczne a porównanie ofert instytucji finansowych

Wyboru instytucji finansowej pracodawca dokonuje w porozumieniu z działającą w firmie zakładową organizacją związkową, a jeśli taka u niego nie funkcjonuje − w porozumieniu z reprezentacją osób zatrudnionych wyłonioną w przyjętym u tego pracodawcy trybie (art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o PPK).

W praktyce funkcję takiego przedstawicielstwa najczęściej pełni pracownik lub grupa pracowników wybrana przez załogę, reprezentacja taka nie może bowiem zostać wskazana przez pracodawcę. Przy czym, jeżeli na miesiąc przed upływem terminu, w którym podmiot zatrudniający jest obowiązany do zawarcia umowy o zarządzanie PPK, nie zostanie osiągnięte porozumienie co do wyboru instytucji finansowej, decyzja o wyborze instytucji, w której utworzy PPK, należy do pracodawcy. W ustawie znajdziemy też kryteria, które pracodawca powinien uwzględnić, są to:

  • proponowane przez instytucję finansową warunki zarządzania środkami gromadzonymi w PPK,
  • efektywność instytucji w zarządzaniu aktywami;
  •  posiadane doświadczenie w zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi lub funduszami emerytalnymi.

Co najważniejsze, pracodawca wybierając instytucję powinien mieć na uwadze najlepiej rozumiany interes osób zatrudnionych – to kolejny wymóg wskazany w ustawie.

Na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze instytucji finansowej PPK?

Wybór instytucji finansowej PPK powinien opierać się więc nie tylko na przenalizowaniu kosztów związanych z udziałem w programie. Warto zwrócić uwagę na pozycję poszczególnych firm na rynku, ich kapitał zakładowy, a także wartość zarządzanych aktywów ogółem. Te dane również zawarte są we wspomnianym wcześniej zestawieniu zbiorczym 20 instytucji finansowych oferujących PPK.

Pracownicze Plany Kapitałowe – zalety oszczędzania w programie

Różnorodność ofert Pracowniczych Planów Kapitałowych pozwala na dobór instytucji finansowej, spełniającej indywidualne oczekiwania. Jest to wyzwanie, które z pewnością wymaga czasu i dogłębnej analizy. Warto jednak podkreślić, że niezależnie od wyboru instytucji finansowej zaletą oszczędzania w PPK jest w każdym przypadku fakt, że program ten jest korzystny finansowo z powodu zaangażowania trzech stron – pracowników, pracodawców i państwa.

Więcej szczegółowych informacji o ofertach instytucji finansowych na stronie www.mojeppk.pl

PFR Portal PPK Sp. z o.o.
rozwiń więcej
Prawo
Skarga do WSA przez e-Doręczenia jest skuteczna – przełomowe orzeczenie NSA
23 gru 2025

Naczelny Sąd Administracyjny rozwiał wątpliwości dotyczące wnoszenia skarg do wojewódzkich sądów administracyjnych za pośrednictwem systemu e-Doręczeń. W serii postanowień z października i listopada 2025 r. NSA potwierdził, że taka forma jest w pełni skuteczna, mimo że przepisy p.p.s.a. nie wskazują wprost tego kanału komunikacji.

Niespodzianka dla kierowców przed świętami – obligatoryjna konfiskata pojazdu, która ma poprawić bezpieczeństwo na drogach. Prezydent podpisał ustawę
24 gru 2025

W dniu 22 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki złożył swój podpis pod ustawą, która ma poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. Ustawa wprowadza m.in. nowe rozwiązania w zakresie przepadku pojazdów mechanicznych, w tym reguluje zupełnie nowe okoliczności, w których policja dokona konfiskaty samochodu (a w dalszej kolejności – sąd będzie mógł, a w określonych przypadkach – musiał orzec przepadek pojazdu).

Niedobrze u niepełnosprawnych. Źle z Wytycznymi, świadczeniem wspierającym, kwotami świadczeń [List]
22 gru 2025

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od osób niepełnosprawnych rozczarowanych praktyką przyznawania świadczeń dla nich w ostatnich latach. Główny zarzut dotyczy wysłania w grudniu 2024 r. przez przedstawicieli rządu Wytycznych do WZON, które zmodyfikowały (kwotowo w dół) zasady przyznawania świadczenia wspierającego. W opinii osób niepełnosprawnych ci z nich, którzy są w wieku 75+, niewidomi, niesłyszące oraz poruszający się na aktywnych wózkach mają limity punktów poziomu potrzeby wsparcia, co zmniejsza wartość świadczenia wspierającego (albo pozbawia go). Hipotezę tą potwierdza wprost dokument Wytycznych ujawniony przez Infor.pl w odniesieniu do osób niepełnosprawnych w wieku 75+. Obecnie czekamy na wynik interwencji RPO w odniesieniu do pozostałych grup wskazywanych jako pokrzywdzone Wytycznymi. W artykule kolejny list osoby niepełnosprawnej w tej sprawie.

Te sklepy mogą być otwarte w Wigilię w 2025 roku. W jakich zawodach poza handlem praca jest dozwolona w Wigilię i inne święta? Jakie kary grożą pracodawcom?
24 gru 2025

W 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie dniem wolnym od pracy. Kodeks pracy przewiduje jednak sytuacje, w których praca w niedziele i święta, w tym w Wigilię, jest dozwolona. Które sklepy będą otwarte w Wigilię?

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.
22 gru 2025

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

Wyjaśniamy dlaczego PZON i WZON usuwają punkt 7 wskazań w orzeczeniu o niepełnosprawności. To przez przepisy
22 gru 2025

Przepisy nakazują sprawdzić lekarzowi, czy osoba niepełnosprawna umie się ubrać, umyć oraz czy może wyjść na zewnątrz mieszkania. Jeżeli tak, to lekarz musi ją uznać za samodzielną i niepotrzebującą stałej opieki. Wyklucza to możliwość przyznania pkt 7 we wskazaniach do orzeczenia o niepełnosprawności (stopień znaczny). Sprawdzenie dotyczy zdolności faktycznej, a nie stanu zdrowia. Ta procedura wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Do redakcji Infor.pl docierają informacje z całej Polski o nagminnym odbieraniu przez WZON i PZON pkt 7. Nie wynika to w naszej ocenie ze zmian w prawie w ostatnich kilkunastu miesiącach. To prawdopodobnie efekt przyjęcia przez PZON-y restrykcyjnej wykładni i skrajnie niekorzystnej dla osób niepełnosprawnych przepisów obowiązujących od dekad. Odebranie pkt 7 oznacza, że osoba niepełnosprawna nie wymaga ciągłej opieki, a jej opiekun nie otrzyma świadczenia pielęgnacyjnego (w 2026 r. 3386 zł miesięcznie - podwyżka o 99 zł do 2025 roku (3287 zł). Problem dotyczy przede wszystkim dzieci autystycznych, które w wieku 4-6 lat otrzymywały czasowo pkt 7, a przy ponownym stanięciu na komisji PZON w wieku np. 8 lat są pozbawiane pkt 7 - rodzice nie rozumieją jak to możliwe przy niezmienionym stanie zdrowia ich dziecka. Odpowiedź jest bardzo prosta - Wasze dzieci umieją się w wieku 8 lat samodzielnie ubrać i wykąpać, a kiedy miały 4 lata orzecznicy przyjmowali, że wymagają Waszej pomocy.

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?
22 gru 2025

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy
22 gru 2025

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

Jawność płac - początek zmian 24 grudnia 2025 r. Co naprawdę się zmienia teraz, co za pół roku a co jeszcze później?
22 gru 2025

W Wigilię 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie pierwsze zmiany kodeksu pracy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń w procesie rekrutacyjnym. Pracodawcy będą musieli przekazywać kandydatom informację o proponowanym wynagrodzeniu (kwocie lub przedziale) oraz stosować neutralny język w ofertach pracy. Kolejne rozwiązania wynikające z unijnej dyrektywy o równości wynagrodzeń mają zostać wdrożone w prawie krajowym do 7 czerwca 2026 r., przy czym część obowiązków (np. raportowanie) będzie uruchamiana etapami w kolejnych latach.

Nowa ulga dla posiadaczy studni, która wzbudza kontrowersje – „jak tylko ludzie dowiedzą się o tym, że procedujemy taką ustawę, to od jutra u nas będą kopali następne studnie”. Kto ostatecznie zostanie zwolniony z opłaty i będzie mógł uniknąć nawet 60 tys. zł kary?
24 gru 2025

W dniu 17 października 2025 r., do Sejmu został wniesiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo wodne, który zakłada czasowe zwolnienie z opłaty legalizacyjnej za urządzenie wodne wykonane bez wymaganego pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego oraz warunkowe zwolnienie z przewidzianych w ustawie kar pieniężnych. Oszacowano, że na rozwiązaniu przewidzianym w projekcie, może skorzystać nawet 40 tys. gospodarstw rolnych, jednak – nie tylko rolnicy będą mogli bezkosztowo zalegalizować swoje studnie. Ten aspekt wzbudził niemałe kontrowersje podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

pokaż więcej
Proszę czekać...