Umowa o pracę na okres próbny - zmiany 2015

Marta Radosz - Rostocka
rozwiń więcej
Umowa o pracę na okres próbny/ Fot. Fotolia
Zmiany w zasadach zawierania umów o pracę na okres próbny to efekt przygotowanej przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej nowelizacji Kodeksu Pracy. W 2015 roku umowy o pracę na okres próbny mają być zawierane w celu sprawdzenia kwalifikacji pracownika i możliwości jego zatrudnienia do wykonywania pracy określonego rodzaju.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przygotowało projekt nowelizacji Kodeksu Pracy (zwany dalej kp.), datowany na dzień 20 października 2014 r., który m.in. ma obejmować zmiany dotyczące umowy o pracę zawartej na okres próbny. Generalnie zaproponowana nowelizacja wprowadza małą rewolucję dot. zasad nawiązywania i rozwiązywania umów o pracę na czas określony, przy okazji również modyfikując w sposób znaczący przepisy regulujące zawierania umów o pracę na okres próbny.

Umowa o pracę na okres próbny 2015

Umowa na okres próbny jako umowa o pracę

Pierwsza ze zmian dotyczy nowelizacji art. 25 kp., zgodnie z którym umowa o pracę zawarta na okres próbny zostanie wprowadzona do katalogu umów o pracę. Tym samym ustawodawca zakłada, iż umowę o pracę można zawrzeć:

  1. na okres próbny,
  2. na czas nieokreślony albo
  3. na czas określony (nowelizacja wykreśla z katalogu umów – umowę na czas wykonywania określonej pracy, traktując ją jako rodzaj umowy na czas określony).

Dotychczas umowa o pracę na okres próbny nie znajdowała się w katalogu umów o pracę, tylko stanowiła możliwość nawiązania takiej formy stosunku pracy przed zawarciem umowy na czas określony, nieokreślony lub na czas wykonywania określonej pracy. Ta zmiana powoduje, iż umowę na czas próbny należy traktować na równi z innymi rodzajami umów o pracę. Jednocześnie nie nakłada to na pracodawcę obowiązku zawierania w pierwszej kolejności umowy o pracę na okres próbny. Nadal pracodawca i pracownik mają prawo wybrać, która z umów zostanie zawarta. Konsekwencją takiej zmiany jest również modyfikacja zapisu art. 32 § 1 kp. dot. wypowiadania umów, zgodnie z którym każda ze stron będzie uprawniona do rozwiązania jednej z w/w umów o pracę za wypowiedzeniem.

Umowa o pracę na czas próby - definicja

Nowelizacja wprowadza również definicję umowy o pracę na czas próbny tj. „umowę na czas próbny (…) zawiera się w celu sprawdzenia kwalifikacji pracownika i możliwości  jego zatrudnienia do wykonywania pracy określonego rodzaju”. Powyższa definicja jest częściowo zgodna z wypracowanym orzecznictwem, gdyż Sąd Najwyższy wskazywał, iż zawarcie umowy o pracę na okres próbny ma służyć weryfikacji przez strony umowy o pracę dokonanego wzajemnie wyboru. Ze strony pracodawcy ma to być stwierdzenie przydatności zatrudnionej osoby do pracy na danym stanowisku ("wypróbowanie kogoś"), ze strony pracownika ocena warunków, rodzaju pracy, a w przełożeniu praktycznym również weryfikacja odpowiedniości i godziwości ustalonego wynagrodzenia za pracę w stosunku do nałożonych na pracownika obowiązków i koniecznego nakładu pracy (por. Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 4 września 2013 r., sygn. akt: II 358/12). Tym samym ustawodawca formułując definicję umowy o pracę na czas próbny wziął jedynie pod uwagę cel w jakimi to pracodawca zawiera umowę z pracownikiem tj. sprawdzenie tego pracownika, pomijając kwestię tego, iż również umowa o pracę na czas próbny ma dać możliwość zweryfikowania przez pracownika czy zaproponowane warunki pracy mu odpowiadają. Doprecyzowanie celu na jaki ma być zawarta umowa o pracę na okres próbny wydaje się słuszne, gdyż dotychczas cel takiej umowy można było wnioskować tylko z jej nazwy i wypracowanego w tym zakresie orzecznictwa oraz poglądów doktryny. Wskazanie celu w jakim mają być zawierane umowy o pracą na okres próbny wyznacza również to, iż taka umowa może zostać wyłącznie zawarta na początku zatrudnienia u danego pracodawcy, gdyż intencją jej zawarcia jest sprawdzenie przez podmioty stosunku pracy czy są w stanie ułożyć wzajemne relacje pracownicze na poziomie satysfakcjonującym obie strony.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Umowa na trzymiesięczny okres próbny

Czas na jaki może zostać zawarta umowa na czas próbny pozostaje bez zmian tj. nie może on przekraczać 3 miesięcy. Nadal będzie dopuszczalne zawieranie umów na okres krótszy, jak również niedopuszczalne będzie wydłużanie 3 miesięcznego okresu.

Ponowne zawarcie umowy na okres próbny

Co istotne nowelizacja ma również wskazywać, iż ponowne zawarcie umowy na okres próbny z tym samym pracownikiem jest możliwe, jeżeli pracownik ma być zatrudniony do wykonywania innego rodzaju pracy.

Takie sformułowanie przewiduje, iż umowa na okres próbny  będzie mogła zostać zawarta tylko raz. Tylko w uzasadnionych przypadkach, takich jak sprawdzenie pracownika przy wykonywaniu innej pracy, będzie możliwe zawarcie kolejnej umowy na czas próbny. Tym samym jeśli pracodawca w kolejnej umowie nałoży na pracownika inne obowiązki, wskaże mu inne stanowisko pracy, to możliwe jest ponowne zatrudnienie pracownika na okres próbny, przy czym - moim zdaniem - niewielkie różnice pomiędzy stanowiskami/zakresem obowiązków nie będą mieć znaczenia. Zatrudnienie pracownika ponownie na podstawie umowy ma okres próby może zostać potraktowane jako próba obejścia prawa. Rzeczywistość pokaże, czy wskazanie w Kodeksie Pracy takiej możliwości nie będzie stanowiło podstawy do nadużywania przez pracodawców tej formy zatrudniania, w szczególności w świetle zaproponowanych zmian dotyczących umów na czas określony.

Nowelizacja nie zmienia terminów w jakich umowa na okres próbny może zostać rozwiązana za wypowiedzeniem przez jedną ze stron. 

Zatrudnienie na okres próbny

Reasumując przedstawione propozycje dotyczące zmian w Kodeksie Pracy w/w zakresie, w znacznej mierze odpowiadają one dotychczas wypracowanemu stanowisku interpretującemu obowiązujące przepisy przez sądy powszechne. Zaproponowaną nowelizację uważam za racjonalną, choć mogą się pojawić przypadki nadużywania zapisów dotyczących możliwości ponownego zatrudniania na okres próbny.

Polecamy serwis: Prawo pracy

Prawo
Niedobrze u niepełnosprawnych. Źle z Wytycznymi, świadczeniem wspierającym, kwotami świadczeń [List]
22 gru 2025

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od osób niepełnosprawnych rozczarowanych praktyką przyznawania świadczeń dla nich w ostatnich latach. Główny zarzut dotyczy wysłania w grudniu 2024 r. przez przedstawicieli rządu Wytycznych do WZON, które zmodyfikowały (kwotowo w dół) zasady przyznawania świadczenia wspierającego. W opinii osób niepełnosprawnych ci z nich, którzy są w wieku 75+, niewidomi, niesłyszące oraz poruszający się na aktywnych wózkach mają limity punktów poziomu potrzeby wsparcia, co zmniejsza wartość świadczenia wspierającego (albo pozbawia go). Hipotezę tą potwierdza wprost dokument Wytycznych ujawniony przez Infor.pl w odniesieniu do osób niepełnosprawnych w wieku 75+. Obecnie czekamy na wynik interwencji RPO w odniesieniu do pozostałych grup wskazywanych jako pokrzywdzone Wytycznymi. W artykule kolejny list osoby niepełnosprawnej w tej sprawie.

Które sklepy będą otwarte w Wigilię w 2025 roku? W jakich zawodach poza handlem praca jest dozwolona w Wigilię i inne święta? Jakie kary grożą pracodawcom?
22 gru 2025

W 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie dniem wolnym od pracy. Kodeks pracy przewiduje jednak sytuacje, w których praca w niedziele i święta, w tym w Wigilię, jest dozwolona. Które sklepy będą otwarte w Wigilię?

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.
22 gru 2025

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

Wyjaśniamy dlaczego PZON i WZON usuwają punkt 7 wskazań w orzeczeniu o niepełnosprawności. To przez przepisy
22 gru 2025

Osoby niepełnosprawne (i ich rodziny) za utratę pkt 7 chyba powinny mieć pretensje do polityków (i to tych rządzących 20 lat temu), a nie lekarzy WZON. Bo to politycy związali lekarzy w PZON definicjami prawnymi, które nakazują odebrać osobie niepełnosprawnej pkt 7. I nie ma to wiele wspólnego z medycyną. Co więcej politycy definicje te umieścili w rozporządzeniach (albo Wytycznych), a nie w ustawach. To powinno być w mojej ocenie skontrolowane przez Trybunał Konstytucyjny - taka definicja to materia ustawowa w ustawie. Pokażę to na przykładzie definicji "Konieczność sprawowania opieki". Problem, który powoduje dziś ta definicja wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Nie ma nic wspólnego z bieżącymi sporami polityków.

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?
22 gru 2025

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy
22 gru 2025

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

Jawność płac - początek zmian 24 grudnia 2025 r. Co naprawdę się zmienia teraz, co za pół roku a co jeszcze później?
22 gru 2025

W Wigilię 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie pierwsze zmiany kodeksu pracy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń w procesie rekrutacyjnym. Pracodawcy będą musieli przekazywać kandydatom informację o proponowanym wynagrodzeniu (kwocie lub przedziale) oraz stosować neutralny język w ofertach pracy. Kolejne rozwiązania wynikające z unijnej dyrektywy o równości wynagrodzeń mają zostać wdrożone w prawie krajowym do 7 czerwca 2026 r., przy czym część obowiązków (np. raportowanie) będzie uruchamiana etapami w kolejnych latach.

Nowa ulga dla posiadaczy studni, która wzbudza kontrowersje – „jak tylko ludzie dowiedzą się o tym, że procedujemy taką ustawę, to od jutra u nas będą kopali następne studnie”. Kto ostatecznie zostanie zwolniony z opłaty i będzie mógł uniknąć nawet 60 tys. zł kary?
22 gru 2025

W dniu 17 października 2025 r., do Sejmu został wniesiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo wodne, który zakłada czasowe zwolnienie z opłaty legalizacyjnej za urządzenie wodne wykonane bez wymaganego pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego oraz warunkowe zwolnienie z przewidzianych w ustawie kar pieniężnych. Oszacowano, że na rozwiązaniu przewidzianym w projekcie, może skorzystać nawet 40 tys. gospodarstw rolnych, jednak – nie tylko rolnicy będą mogli bezkosztowo zalegalizować swoje studnie. Ten aspekt wzbudził niemałe kontrowersje podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Prezenty stanowią nawet do 40 proc. świątecznych wydatków większości Polaków [BADANIE]
22 gru 2025

Polacy wskazują, jaką część ich bożonarodzeniowego budżetu stanowią wydatki na prezenty. Spośród 10 wariantów odpowiedzi najczęściej wybierane są przedziały 20-30% oraz 30-40% – odpowiednio 18,5% i 18,2%. Na trzecim miejscu jest zakres 40-50%, podawany przez 12,9% rodaków. Na czwartej pozycji widać 10-20% – 11,3% wskazań. Z kolei 10,2% ankietowanych jest niezdecydowanych. 8,4% respondentów deklaruje 50-60%. Natomiast 6,6% badanych nie kupuje żadnych prezentów.

Alimenty, gdy rodzic nie pracuje. Ile wynoszą?
22 gru 2025

Przepisy nie określają wprost ile powinny wynosić alimenty, jeżeli rodzic pozostaje bez zatrudnienia. Kodeks rodzinny i opiekuńczy zawiera jednak ważne zasady. Czy możliwe jest zatem zaprzestanie płacenia alimentów, jeśli brakuje stałej pracy?

pokaż więcej
Proszę czekać...