Budżetówka: Podwyżka do 7005,76 zł. To podstawa wynagradzania wyższa o 891,68 zł. Skorzysta 30 000 osób. Ale tak naprawdę wygrali nauczyciele

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
rozwiń więcej
Budżetówka: Podwyżka podstawy wynagradzania do 7005,76 zł. Podwyżka o 891,68 zł / Shutterstock

Wygranymi w budżetówce są nauczyciele. Nie dlatego, że mają pewną podwyżkę o 30% od 1 stycznia 2024 r. Walczą - i mają szansę - o podwyżkę aż do pensji przeciętnej w gospodarce. A to już jest powyżej 7000 zł brutto (dla nauczyciela dyplomowanego) + nadgodziny i dodatki.

Łącznie za okres 2024 r. i 2025 r. jest możliwa podwyżka u nauczyciela dyplomowanego o 2645 zł brutto (za okres 2024 r. - 2025 r.). Z obliczeń wychodzi podwyżka pensji nauczyciela dyplomowanego za okres 2024 r. i 2025 r. o około +1803 zł netto (do poziomu w 2025 r. 5235 zł netto z obecnych 3432 zł netto). Szczegóły na końcu artykułu.

A co u innych w budżetówce? Np. w sądach?

W 2024 r. podstawa wynagrodzenia sędziów i prokuratorów wynosi 7005,76 zł. Skorzystają na tym także asesorzy i referendarze. Łącznie około 30 000 osób. Podwyżka podstawy, od której obliczane są już konkretne pensje, wynosi 891,68 zł. 

Korzystny wyrok Trybunału Konstytucyjnego

Jest pewne, że zmiana wejdzie w życie bo rząd M. Morawieckiego wykonał tylko wyrok Trybunału Konstytucyjnego. 

Sejm musi więc wdrożyć rozwiązanie nakazane przez Trybunał.

Infor.pl informował o tym w poniższym artykule:

Jak jest teraz w projekcie  na 2024 r.

W projekcie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 zaproponowano ustalenie w roku 2024 wysokości wynagrodzeń sędziów, prokuratorów i innych pracowników, których wynagrodzenia są relacjonowane do ich wynagrodzeń, w odniesieniu do kwoty w wysokości 6114,08 zł. Projektowana autopoprawka ma na celu wykreślenie przepisów zawartych w art. 1–4 ww. projektu. 

W miejsce regulacji zawartych w projekcie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 będą miały zastosowanie regulacje wynikające z przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 217, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. – Prawo o prokuraturze (Dz. U. z 2023 r. poz. 1360, z późn. zm.). 

Jaka będzie po nowelizacji?

Wysokość wynagrodzenia sędziów i prokuratorów będzie obliczona w odniesieniu do komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 9 sierpnia 2023 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w drugim kwartale 2023 r. (M.P. poz. 831), tj. do kwoty 7005,76 zł. Spowoduje to wzrost podstawy wynagrodzenia w stosunku do pierwotnej wersji projektu ustawy o kwotę 891,68 zł.

WAŻNE! Według danych GUS z 2020 r. opracowanych przez Money.pl przeciętne wynagrodzenie sędziów sądów powszechnych, wynosiło ponad 16 000 zł brutto. W WSA było to 24 000 zł. W Sądzie Najwyższym średnio wypłacano 30 000 zł, a w Trybunale Konstytucyjnym ponad 32 000 zł.

Kwoty te wynikają z przemnożenia podstawy zawartej w budżecie na dany rok przez odpowiednie współczynniki.

Nie wszyscy w budżetówce dostaną podwyżki

Zarząd Związku Miast Polskich, który obradował pod koniec listopada we Wrocławiu przekazał swoje zastrzeżenia oraz wyraził niezadowolenie z propozycji zawartych w rządowym projekcie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024, czyli projekcie tzw. ustawy okołobudżetowej. Wśród proponowanych tam rozwiązań znalazło się m.in. zamrożenie płac części urzędników.

"Bulwersującą sprawą dla przedstawicieli miast zasiadających w Zarządzie ZMP jest właśnie zamrożenie wynagrodzeń w JST i w spółkach komunalnych, które nie ma obejmować jednak całej sfery publicznej, np. sądów czy prokuratur" - tak w komunikacie opublikowanym przez ZMP.

W uzasadnieniu do projektu wskazano, że „(…) w roku 2024 nie przewiduje się wprowadzenia podwyżek wynagrodzeń osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe (…). W konsekwencji tego rozwiązania nie nastąpi również automatyczny wzrost uposażenia posłów i senatorów, które odpowiada 80 proc. wysokości wynagrodzenia podsekretarza stanu, ustalonego na podstawie przepisów o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, z wyłączeniem dodatku z tytułu wysługi lat”. 

Infor.pl informował o tym w poniższym artykule:

Podwyżki w SG, policji i straży pożarnej 

Odchodzący rząd M. Morawieckiego wprowadził od 1 stycznia 2024 r. rzutem na taśmę podwyżki w policji, SG i PSG poprzez zmianę rozporządzenia z 2 lutego 2010 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

Celem nowelizacji jest wyłączenie pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych, robotniczych i obsługi w Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej spod rygoru obligatoryjnego tworzenia funduszu premiowego.

Zamiana obligatoryjności funduszu premiowego na fakultatywność, pozwala środki przypisane do funduszy przeznaczyć na wypłaty.

Rząd wprowadził zmiany dla pracowników służb pomocniczych policji, SG i PSP. poprzez to ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 8 grudnia 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek i 

Jak przeprowadzono podwyżki w budżetówce od 1 stycznia 2024 r.

Nowelizacja wyłącza pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych, robotniczych i obsługi w Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej spod rygoru obligatoryjnego tworzenia funduszu premiowego. W to miejsce minister wprowadził zasady fakultatywnego tworzenia tego funduszu. Co to oznacza? W przypadku jego nieutworzenia przez kierownika jednostki organizacyjnej, środki finansowe dedykowane na utworzenie funduszu premiowego automatycznie są przeznaczane na wynagrodzenia. Jest to podstawa dla: 

  1. Podwyżki wynagrodzenia zasadniczego, jak i 

  2. pozostałych składników wynagrodzenia relacjonowanych do wynagrodzenia zasadniczego.

Z uzasadnienia projektu - "projektowane rozporządzenie ma na celu zbliżenie regulacji określających warunki ustalania wynagrodzenia pracowników w ramach danej jednostki organizacyjnej niezależnie od podstawy nawiązania stosunku pracy. Przepisy podobne do projektowanych regulacji zostały określone w § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach budżetowych resortu spraw wewnętrznych i administracji (Dz. U. z 2023 r. poz. 914 i 2369) i są stosowane w jednostkach organizacyjnych do określonych grup pracowników wskazanych w projektowanym § 9 w ust. 1a.

W zmienianym § 9 po ust. 1 proponuje się dodanie ust. 1a, zgodnie z którym dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych, robotniczych i obsługi w Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej wprowadza się fakultatywną możliwość utworzenia funduszu premiowego w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia. Ponadto proponuje się dostosowanie brzmienia ust. 2 do wprowadzanej zmiany.

Co to jest fundusz premiowy? – odpowiedź tłumaczy dlaczego politycy sprytnie wprowadzili podwyżki 

Fundusz premiowy nie jest państwowym funduszem celowym stanowiącym wyodrębniony rachunek bankowy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.). W efekcie automatycznie w przypadku nieutworzenia funduszu premiowego środki pozostaną w ramach funduszu wynagrodzeń. I można je przeznaczyć na podwyżki.

Jak została przeprowadzona nowelizacja?

Został zmieniony ten przepis:

§ 9. 1. Dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych, robotniczych i obsługi oraz załogi jednostek pływających tworzy się fundusz premiowy w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia. W ramach posiadanych środków na wynagrodzenia dla pracowników Służby Więziennej może być tworzony fundusz premiowy.

2. Wysokość funduszu premiowego, o którym mowa w ust. 1, oraz warunki przyznawania premii ustala kierownik urzędu lub jednostki.

Znajduje się w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek

Nauczyciele są wygrani - podwyżki o 30% albo 1500 zł brutto, a w 2025 r. zrównanie do przeciętnej pensji dla dyplomowanych

W 2023 r. nauczyciel dyplomowany miał podstawowej pensji 4550 zł brutto i 3432 zł netto/na rękę. Ile oferowali mu politycy na 2024 r.? Program KO przewiduje dwa warianty dla roku 2024 r.:

  1. podwyżka o 30%, co daje u nauczycieli dyplomowanych około 5915 zł brutto i 4362,69 zł netto
  2. podwyżka o 1500 zł brutto, co przynosi podwyżkę o około 6050 zł brutto i 4453,7 zł netto. 

Ale jest jeszcze projekt obywatelski nowelizacji Karty Nauczyciela jest prowadzony przez ZNP. Podpisało go 250 000 osób. I wiąże "na sztywno" wynagrodzenia nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem (dziś 7195 zł), co zapewnia automatyczną waloryzację i coroczne podwyżki. 

projekt obywatelski

 

Infor.pl

Jeżeli ta ustawa "przejdzie" przez Sejm (a jest to możliwe - symetryczny projekt podwyżek dla pielęgniarek jest prawie pewny uchwalenia), to prawdopodobnie stanie się to w połowie 2024 r., a nowe przepisy zostaną zastosowane w 2025 r. W tym scenariuszu nauczyciele:

  1. otrzymają podwyżkę o 30% od 1 stycznia 2024 r., a 
  2. od 1 stycznia 2025 r. ich pensja zostanie powiązana z przeciętnym wynagrodzeniem (czyli kolejna podwyżka). 

Jeżeli ta ustawa zostałaby przyjęta, to nauczyciel dyplomowany otrzymałby w latach 2024 r. i 2025 r.:

  1. w 2024 r. podwyżkę o 1500 zł brutto 
  2. w 2025 r. kolejną podwyżkę o 1145 zł brutto. 

Łącznie jest to podwyżka o nokautujące 2645 zł brutto (za okres 2024 r. - 2025 r.)

Z obliczeń wychodzi podwyżka pensji nauczyciela dyplomowanego za okres 2024 r. i 2025 r. o około +1803 zł netto (do poziomu w 2025 r. 5235 zł netto z obecnych 3432 zł netto). 

Inne projekty obywatelskie wprowadzające (potencjalnie) duże podwyżki w poniższym artykule:

Jaki jest punkt startu do podwyżek w 2024 r. i kolejnych latach?

Minimalna pensja nauczyciela w 2023 r. bez dodatków, nadgodzin, dofinansowania z gminy, to:

1) nauczyciel początkujący - 3690 zł brutto (2846 zł netto/na rękę)

2) nauczyciel mianowany - 3890 zł brutto (2982 zł netto/na rękę)

3) nauczyciel dyplomowany - 4550 zł brutto (3432 zł netto/na rękę).

Wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela dyplomowanego - 100% wynagrodzenia przeciętnego

Ile to byłoby w 2024 r., gdyby nowelizacja weszła w życie teraz, a nie za pół roku? Skoro przeciętne wynagrodzenie w III kwartale 2023 r. wyniosło 7195 zł brutto, to taka sama jest według analizowanej ustawy pensja brutto nauczyciela dyplomowanego. A ile to jest netto? Dla nauczyciela bez PPK pensja netto wynosi 5235 zł. Tyle w 2024 r. otrzymałby wypłaty pensji zasadniczej na konto nauczyciel dyplomowany. Do tego mógłby dołożyć dodatki i nadgodziny.

Uchwała ZNP z 4 grudnia 2023 r. 

uchwała ZNP z grudnia 2023 r.

 

Infor.pl

Więcej o uchwale w poniższym artykule:

Prawo
Skarga do WSA przez e-Doręczenia jest skuteczna – przełomowe orzeczenie NSA
23 gru 2025

Naczelny Sąd Administracyjny rozwiał wątpliwości dotyczące wnoszenia skarg do wojewódzkich sądów administracyjnych za pośrednictwem systemu e-Doręczeń. W serii postanowień z października i listopada 2025 r. NSA potwierdził, że taka forma jest w pełni skuteczna, mimo że przepisy p.p.s.a. nie wskazują wprost tego kanału komunikacji.

Niespodzianka dla kierowców przed świętami – obligatoryjna konfiskata pojazdu, która ma poprawić bezpieczeństwo na drogach. Prezydent podpisał ustawę
23 gru 2025

W dniu 22 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki złożył swój podpis pod ustawą, która ma poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. Ustawa wprowadza m.in. nowe rozwiązania w zakresie przepadku pojazdów mechanicznych, w tym reguluje zupełnie nowe okoliczności, w których policja dokona konfiskaty samochodu (a w dalszej kolejności – sąd będzie mógł, a w określonych przypadkach – musiał orzec przepadek pojazdu).

Niedobrze u niepełnosprawnych. Źle z Wytycznymi, świadczeniem wspierającym, kwotami świadczeń [List]
22 gru 2025

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od osób niepełnosprawnych rozczarowanych praktyką przyznawania świadczeń dla nich w ostatnich latach. Główny zarzut dotyczy wysłania w grudniu 2024 r. przez przedstawicieli rządu Wytycznych do WZON, które zmodyfikowały (kwotowo w dół) zasady przyznawania świadczenia wspierającego. W opinii osób niepełnosprawnych ci z nich, którzy są w wieku 75+, niewidomi, niesłyszące oraz poruszający się na aktywnych wózkach mają limity punktów poziomu potrzeby wsparcia, co zmniejsza wartość świadczenia wspierającego (albo pozbawia go). Hipotezę tą potwierdza wprost dokument Wytycznych ujawniony przez Infor.pl w odniesieniu do osób niepełnosprawnych w wieku 75+. Obecnie czekamy na wynik interwencji RPO w odniesieniu do pozostałych grup wskazywanych jako pokrzywdzone Wytycznymi. W artykule kolejny list osoby niepełnosprawnej w tej sprawie.

Te sklepy będą otwarte w Wigilię w 2025 roku. W jakich zawodach poza handlem praca jest dozwolona w Wigilię i inne święta? Jakie kary grożą pracodawcom?
23 gru 2025

W 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie dniem wolnym od pracy. Kodeks pracy przewiduje jednak sytuacje, w których praca w niedziele i święta, w tym w Wigilię, jest dozwolona. Które sklepy będą otwarte w Wigilię?

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.
22 gru 2025

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

Wyjaśniamy dlaczego PZON i WZON usuwają punkt 7 wskazań w orzeczeniu o niepełnosprawności. To przez przepisy
22 gru 2025

Przepisy nakazują sprawdzić lekarzowi, czy osoba niepełnosprawna umie się ubrać, umyć oraz czy może wyjść na zewnątrz mieszkania. Jeżeli tak, to lekarz musi ją uznać za samodzielną i niepotrzebującą stałej opieki. Wyklucza to możliwość przyznania pkt 7 we wskazaniach do orzeczenia o niepełnosprawności (stopień znaczny). Sprawdzenie dotyczy zdolności faktycznej, a nie stanu zdrowia. Ta procedura wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Do redakcji Infor.pl docierają informacje z całej Polski o nagminnym odbieraniu przez WZON i PZON pkt 7. Nie wynika to w naszej ocenie ze zmian w prawie w ostatnich kilkunastu miesiącach. To prawdopodobnie efekt przyjęcia przez PZON-y restrykcyjnej wykładni i skrajnie niekorzystnej dla osób niepełnosprawnych przepisów obowiązujących od dekad. Odebranie pkt 7 oznacza, że osoba niepełnosprawna nie wymaga ciągłej opieki, a jej opiekun nie otrzyma świadczenia pielęgnacyjnego (w 2026 r. 3386 zł miesięcznie - podwyżka o 99 zł do 2025 roku (3287 zł). Problem dotyczy przede wszystkim dzieci autystycznych, które w wieku 4-6 lat otrzymywały czasowo pkt 7, a przy ponownym stanięciu na komisji PZON w wieku np. 8 lat są pozbawiane pkt 7 - rodzice nie rozumieją jak to możliwe przy niezmienionym stanie zdrowia ich dziecka. Odpowiedź jest bardzo prosta - Wasze dzieci umieją się w wieku 8 lat samodzielnie ubrać i wykąpać, a kiedy miały 4 lata orzecznicy przyjmowali, że wymagają Waszej pomocy.

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?
22 gru 2025

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy
22 gru 2025

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

Jawność płac - początek zmian 24 grudnia 2025 r. Co naprawdę się zmienia teraz, co za pół roku a co jeszcze później?
22 gru 2025

W Wigilię 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie pierwsze zmiany kodeksu pracy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń w procesie rekrutacyjnym. Pracodawcy będą musieli przekazywać kandydatom informację o proponowanym wynagrodzeniu (kwocie lub przedziale) oraz stosować neutralny język w ofertach pracy. Kolejne rozwiązania wynikające z unijnej dyrektywy o równości wynagrodzeń mają zostać wdrożone w prawie krajowym do 7 czerwca 2026 r., przy czym część obowiązków (np. raportowanie) będzie uruchamiana etapami w kolejnych latach.

Nowa ulga dla posiadaczy studni, która wzbudza kontrowersje – „jak tylko ludzie dowiedzą się o tym, że procedujemy taką ustawę, to od jutra u nas będą kopali następne studnie”. Kto ostatecznie zostanie zwolniony z opłaty i będzie mógł uniknąć nawet 60 tys. zł kary?
23 gru 2025

W dniu 17 października 2025 r., do Sejmu został wniesiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo wodne, który zakłada czasowe zwolnienie z opłaty legalizacyjnej za urządzenie wodne wykonane bez wymaganego pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego oraz warunkowe zwolnienie z przewidzianych w ustawie kar pieniężnych. Oszacowano, że na rozwiązaniu przewidzianym w projekcie, może skorzystać nawet 40 tys. gospodarstw rolnych, jednak – nie tylko rolnicy będą mogli bezkosztowo zalegalizować swoje studnie. Ten aspekt wzbudził niemałe kontrowersje podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

pokaż więcej
Proszę czekać...