REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budżetówka: Zamiast podwyżką choć o 1000 zł zachęcić do przyjścia do pracy, rząd obniżał wymagania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Budżetówka: Zamiast podwyżką zachęcić do przyjścia do pracy, rząd obniża wymagania
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dodajmy poprzedni rząd, który przygotował projekt rozporządzenia obniżający wymogi w sądach, co do wykształcenia pracowników. W uzasadnieniu projektu wprost zaznaczono, że trzeba obniżyć te wymogi, bo osoby z wyższym wykształceniem, nie chcą w sądach pracować …

rozwiń >

Czy nie lepiej utrzymać wymagania, ale znacznie podnieść pensje i ściągać do sądów świetnych specjalistów?

REKLAMA

REKLAMA

Wynagrodzenia w sądach

Wiadomo, że wysokie wynagrodzenia mają sędziowie. Np. dla 2020 r. szacuje się, że przeciętne wynagrodzenie sędziów sądów powszechnych, wynosiło ponad 16 000 zł brutto. W WSA było to 24 000 zł. W Sądzie Najwyższym średnio wypłacano 30 000 zł, a w Trybunale Konstytucyjnym ponad 32 000 zł. 

Na przyszły rok podstawa wynosi 6114,08 zł. Po przemnożeniu przelicznikami wychodzi godna pensja. Pisaliśmy o tym w tym artykule:

Ale wysokich pensji nie mają pracownicy sądów nie będący sędziami. I nikt nie chce w sądach pracować. Więc zamiast podwyżkami zachęcić do przyjścia do pracy, pojawił się pomysł obniżenia wymogów, co do wykształcenia. Kogo dotyczy?

REKLAMA

W jakich zawodach ludzie uciekają z sądów albo nie chcą do nich przyjść?

Projekt rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości zmieniającego rozporządzenie w sprawie stanowisk i szczegółowych zasad wynagradzania urzędników i innych pracowników sądów i prokuratury oraz odbywania stażu urzędniczego wprowadza takie zmiany: rezygnację z wyższego wykształcenia. Fragment projektu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) wiersz „starszy protokolant sądowy protokolant sądowy” otrzymuje brzmienie:

starszy protokolant sądowy

protokolant sądowy

wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe oraz zdany egzamin maturalny, umiejętność obsługi komputera, w tym biegłego pisania, a także w przypadku starszego protokolanta sądowego – 3 lata pracy na stanowisku protokolanta sądowego

2) wiersz „menedżer usługi” otrzymuje brzmienie:

menedżer usługi

wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe oraz zdany egzamin maturalny, umiejętności w zakresie informatyki lub zarządzania

Rozporządzenie podpisuje MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI w porozumieniu z ministrem obrony narodowej i ministrem rodziny i polityki społecznej.

Zamiast podwyżki, średnie wykształcenie

Z uzasadnienia projektu wprost wynika, że chodzi o niskie pensje i nie podejmowanie pracy w tych zawodach. Czytamy w nim:

Wobec trudności ze znalezieniem odpowiednich kandydatów do objęcia stanowisk menedżera usługi oraz protokolanta i starszego protokolanta sądowego w sądach powszechnych i wojskowych istnieje potrzeba złagodzenia wymagań w zakresie niezbędnego wykształcenia na powyższych stanowiskach, na które będą wymagane niższe niż dotychczas kwalifikacje – wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe oraz zdany egzamin maturalny. 

Więc pracownicy w sądach, czy możecie liczyć na jakieś przyzwoite pensje w przyszłości? I jaki będzie los tego projektu?

Nie wszyscy w budżetówce dostaną podwyżki

Zarząd Związku Miast Polskich, który obradował pod koniec listopada we Wrocławiu przekazał swoje zastrzeżenia oraz wyraził niezadowolenie z propozycji zawartych w rządowym projekcie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024, czyli projekcie tzw. ustawy okołobudżetowej. Wśród proponowanych tam rozwiązań znalazło się m.in. zamrożenie płac części urzędników.

"Bulwersującą sprawą dla przedstawicieli miast zasiadających w Zarządzie ZMP jest właśnie zamrożenie wynagrodzeń w JST i w spółkach komunalnych, które nie ma obejmować jednak całej sfery publicznej, np. sądów czy prokuratur" - tak w komunikacie opublikowanym przez ZMP.

W uzasadnieniu do projektu wskazano, że „(…) w roku 2024 nie przewiduje się wprowadzenia podwyżek wynagrodzeń osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe (…). W konsekwencji tego rozwiązania nie nastąpi również automatyczny wzrost uposażenia posłów i senatorów, które odpowiada 80 proc. wysokości wynagrodzenia podsekretarza stanu, ustalonego na podstawie przepisów o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, z wyłączeniem dodatku z tytułu wysługi lat”. 

Infor.pl informował o tym w poniższym artykule:

Zmiany w SG, policji i straży pożarnej 

Zamiana obligatoryjności funduszu premiowego na fakultatywność, powoduje że w przypadku nieutworzenia funduszu premiowego środki pozostaną w ramach funduszu wynagrodzeń.

Rząd wprowadził zmiany dla pracowników służb pomocniczych policji, SG i PSP. poprzez to ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 8 grudnia 2023 r. (treść rozporządzenia na końcu artykułu).

Nowelizacja wyłącza pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych, robotniczych i obsługi w Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej spod rygoru obligatoryjnego tworzenia funduszu premiowego. W to miejsce rząd wprowadził zasady fakultatywnego tworzenia tego funduszu. Ma to zadziałać w ten sposób:

"Celem projektowanej nowelizacji jest wyłączenie pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych, robotniczych i obsługi w Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej spod rygoru obligatoryjnego tworzenia funduszu premiowego. Wprowadzenie zasady fakultatywnego tworzenia tego funduszu będzie oznaczało, że w przypadku jego nieutworzenia przez kierownika jednostki organizacyjnej, środki finansowe dedykowane na utworzenie funduszu premiowego zostaną przeznaczone na regulację wynagrodzeń pracownikom w taki sposób, aby zabezpieczały zarówno wzrost wynagrodzenia zasadniczego, jak i pozostałych składników wynagrodzenia relacjonowanych do wynagrodzenia zasadniczego."

Zacytowany fragment pochodzi z uzasadnienia projektu nowelizacji. Odnoszą się do tego internauci:

 

grafika

 

Infor.pl

Z uzasadnienia projektu - "projektowane rozporządzenie ma na celu zbliżenie regulacji określających warunki ustalania wynagrodzenia pracowników w ramach danej jednostki organizacyjnej niezależnie od podstawy nawiązania stosunku pracy. Przepisy podobne do projektowanych regulacji zostały określone w § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach budżetowych resortu spraw wewnętrznych i administracji (Dz. U. z 2023 r. poz. 914 i 2369) i są stosowane w jednostkach organizacyjnych do określonych grup pracowników wskazanych w projektowanym § 9 w ust. 1a.

W zmienianym § 9 po ust. 1 proponuje się dodanie ust. 1a, zgodnie z którym dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych, robotniczych i obsługi w Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej wprowadza się fakultatywną możliwość utworzenia funduszu premiowego w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia. Ponadto proponuje się dostosowanie brzmienia ust. 2 do wprowadzanej zmiany.

Co to jest fundusz premiowy?

Z uzasadnienia projektu:

"Jednocześnie należy zauważyć, że fundusz premiowy nie jest państwowym funduszem celowym stanowiącym wyodrębniony rachunek bankowy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.), lecz jest tworzony w ramach funduszu wynagrodzeń pracowników. W związku z powyższym nie występuje konieczność dodania odpowiednich przepisów przejściowych, gdyż w przypadku nieutworzenia funduszu premiowego środki pozostaną w ramach funduszu wynagrodzeń."

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 8 grudnia 2023 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 2, art. 23 ust. 2, art. 24 ust. 2 w związku z art. 43 ust. 1 i 2, art. 44, art. 46 i art. 53 ust. 3 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1917) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2010 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek (Dz. U. z 2023 r. poz. 467, 915, 1121 i 1277) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 9:

a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

„1a. Dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych, robotniczych i obsługi w Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej może być tworzony fundusz premiowy w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia.",

b) w ust. 2 po wyrazach „ust. 1" dodaje się wyrazy „i 1a";

Nauczyciele są wygrani - podwyżki o 30% albo 1500 zł brutto, a w 2025 r. zrównanie do przeciętnej pensji dla dyplomowanych

W 2023 r. nauczyciel dyplomowany miał podstawowej pensji 4550 zł brutto i 3432 zł netto/na rękę. Ile oferowali mu politycy na 2024 r.? Program KO przewiduje dwa warianty dla roku 2024 r.:

  1. podwyżka o 30%, co daje u nauczycieli dyplomowanych około 5915 zł brutto i 4362,69 zł netto
  2. podwyżka o 1500 zł brutto, co przynosi podwyżkę o około 6050 zł brutto i 4453,7 zł netto. 

Ale jest jeszcze projekt obywatelski nowelizacji Karty Nauczyciela jest prowadzony przez ZNP. Podpisało go 250 000 osób. I wiąże "na sztywno" wynagrodzenia nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem (dziś 7195 zł), co zapewnia automatyczną waloryzację i coroczne podwyżki. 

projekt obywatelski

 

Infor.pl

Jeżeli ta ustawa "przejdzie" przez Sejm (a jest to możliwe - symetryczny projekt podwyżek dla pielęgniarek jest prawie pewny uchwalenia), to prawdopodobnie stanie się to w połowie 2024 r., a nowe przepisy zostaną zastosowane w 2025 r. W tym scenariuszu nauczyciele:

  1. otrzymają podwyżkę o 30% od 1 stycznia 2024 r., a 
  2. od 1 stycznia 2025 r. ich pensja zostanie powiązana z przeciętnym wynagrodzeniem (czyli kolejna podwyżka). 

Jeżeli ta ustawa zostałaby przyjęta, to nauczyciel dyplomowany otrzymałby w latach 2024 r. i 2025 r.:

  1. w 2024 r. podwyżkę o 1500 zł brutto 
  2. w 2025 r. kolejną podwyżkę o 1145 zł brutto. 

Łącznie jest to podwyżka o nokautujące 2645 zł brutto (za okres 2024 r. - 2025 r.)

Z obliczeń wychodzi podwyżka pensji nauczyciela dyplomowanego za okres 2024 r. i 2025 r. o około +1803 zł netto (do poziomu w 2025 r. 5235 zł netto z obecnych 3432 zł netto). 

Uchwała ZNP z 4 grudnia 2023 r. 

uchwała ZNP z grudnia 2023 r.

 

Infor.pl

Więcej o uchwale w poniższym artykule:

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stałe orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 r. Kto dostanie orzeczenie bezterminowe i jakie są nowe zasady?

Czekasz na bezterminowe orzeczenie o niepełnosprawności? Przepisy mają się zmienić, aby ulżyć w biurokracji osobom ze schorzeniami trwałymi i nieodwracalnymi. Kto w 2026 r. ma szansę pożegnać się z ponownymi wizytami na komisjach? Jakie kryterium jest kluczowe i co z orzeczeniami wydanymi przed nowelizacją? Zapoznaj się z planowanymi zmianami w systemie orzekania.

Świadczenie wspierające dla niepełnosprawnych w 2026 roku. Kto dostanie 700 zł, a kto ponad 3000 zł? Trzeci etap wdrożenia i nowe zasady

Od 2026 roku rząd otwiera się na tysiące nowych beneficjentów w zakresie świadczenia wspierającego. Nawet 4730 zł miesięcznie bez podatku i bez kryterium dochodowego trafi prosto do osób z niepełnosprawnością. Nie wiesz, czy się kwalifikujesz i jak zdobyć nawet 100 punktów WZON? Sprawdź, jak krok po kroku złożyć wniosek i uniknąć utraty wsparcia.

Niższy wiek emerytalny już od 2026 roku. Dla kobiet i mężczyzn. Senat już przegłosował, ale nie dla wszystkich grup zawodowych

Powszechny wiek emerytalny to w Polsce 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn. Jednak niektóre grupy zawodowe mogą w tym zakresie korzystać ze szczególnych uprawnień. Do grona tych uprawnionych od stycznia 2026 roku miały dołączyć również osoby wykonujące ten zawód.

Czy można zignorować system kaucyjny i dalej wyrzucać puszki, plastikowe i szklane butelki do odpadów segregowanych tak jak dotychczas? Czy grożą za to kary?

O systemie kaucyjnym, polegającym na selektywnym recyklingu butelek szklanych, plastikowych oraz puszek aluminiowych o określonej pojemności w ostatnim czasie było głośno i napisano już prawie wszystko. Co jednak w przypadku, gdy ktoś nie chce lub nie ma możliwości i warunków, aby kolekcjonować niezgniecione butelki i puszki oraz oddawać je w punktach zbiorczych (np. automatach lub zobowiązanych do tego sklepach)? Czy zgodne z przepisami będzie wyrzucanie takich opakowań jak dotąd do odpadów segregowanych, to jest butelki szklane do zielonych, a butelki plastikowe oraz puszki aluminiowe do żółtych pojemników?

REKLAMA

Planowana nowelizacja: małoletni mogą trafić do szpitala psychiatrycznego bez zgody sądu — wyzwanie dla równowagi między ochroną a wolnością

Ministerstwo Zdrowia skierowało do opiniowania projekt nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia psychicznego oraz niektórych innych ustaw, wprowadzający szereg istotnych zmian systemowych i terminologicznych. Jednym z bardziej kontrowersyjnych oraz przełomowych rozwiązań zawartych w projekcie jest umożliwienie w określonych sytuacjach przyjęcia osoby małoletniej do szpitala psychiatrycznego bez uprzedniej zgody sądu.

Prawa samotnego rodzica. Zasiłki, ulgi, alimenty i uprawnienia pracownicze. Oto, co Ci się należy!

Samotne rodzicielstwo stawia przed rodzicami wiele wyzwań, zarówno emocjonalnych, jak i finansowych. W Polsce system prawny oferuje szereg narzędzi i wsparcia, które mają ułatwić funkcjonowanie samotnego rodzica. Wiedza na temat przysługujących uprawnień jest kluczowa, aby w pełni korzystać z ochrony, jaką zapewniają przepisy. Dotyczy to zarówno aspektów socjalnych, jak i kwestii zatrudnienia.

Wyłączenie od dziedziczenia a wydziedziczenie. Co z zachowkiem?

Chociaż nazwy te brzmią podobnie, to w praktyce wyłączenie od dziedziczenia i wydziedziczenie są różnymi instytucjami prawa spadkowego. Na czym polega wyłączenie od dziedziczenia? Czy testament negatywny pozbawi niedoszłego spadkobiercę zachowku? Kiedy wydziedziczenie jest skuteczne?

Opłata Śmieciowa 2026. Nowe zasady i podwyżki w segregacji bioodpadów

Właściciele domów i mieszkań muszą przygotować się na kolejne obciążenie budżetu. W 2026 roku opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wielu miastach i gminach wzrosną, a jednocześnie wejdą w życie nowe, bardziej restrykcyjne zasady segregacji, zwłaszcza w zakresie bioodpadów i systemu kaucyjnego.

REKLAMA

Budżet państwa zapłaci składki za nianię (np. za babcię). Dla emerytki to szansa na wyższą emeryturę. Trzeba tylko podpisać tę umowę

Znalezienie odpowiedzialnej osoby, która z troską zajmie się dzieckiem, to dla wielu rodziców ogromne wyzwanie. Nianią może być zarówno młoda osoba wchodząca na rynek pracy, jak i babcia, która chce dorobić do emerytury. ZUS informuje, że zatrudnienie opiekunki (także np. babci) na podstawie umowy uaktywniającej to rozwiązanie proste, bezpieczne i korzystne finansowo dla obu stron.

Tyle dla emerytów, tyle dla rodziców. Sejm bierze się za budżet na 2026 rok

Sejm rozpoczął prace nad budżetem państwa na 2026 rok, który przewiduje zarówno rekordowe wydatki na obronę i ochronę zdrowia, jak i konkretne wsparcie dla emerytów, rencistów oraz rodziców. Projekt ustawy kładzie nacisk na stabilność finansów państwa, rozwój infrastruktury, inwestycje strategiczne i politykę prorodzinną, a jednocześnie przewiduje kontynuację popularnych programów społecznych, takich jak 13. i 14. emerytura czy „Rodzina 800+”.

REKLAMA