Poradnik na zimę: reklamacja butów

Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową jest niezależna od uprawnień określonych w gwarancji.
Za nami pierwszy atak zimy. Większość z nas czekała chwila prawdy: czy nasze buty wytrzymają zimowe warunki? Tym, którzy srodze się zawiedli polecamy zapoznać się z garścią praktycznych porad dotyczących reklamacji.

Podstawowy problemem konsumentów, którzy kupili zimowe obuwie, powstaje wtedy gdy zaczynają one przemakać. Zdaniem sprzedawców przemakanie obuwia to fakt, z którym nie da się nic zrobić i bynajmniej nie wynika on z żadnej wady.

Oczywiście trudno oczekiwać, by buty pozostały suche, gdy stoimy po kostki w wodzie, ale przemakanie po zwykłym kontakcie ze śniegiem to już jednak przesada. W takiej sytuacji można śmiało udać się do sprzedawcy z reklamacją.

Tyle teoria. W praktyce jednak w trakcie reklamacji mnożą się przed nami problemy, które mogą być trudne do przezwyciężenia. Dlaczego gwarancja nie jest zawsze korzystna? Czy sprzedawca może nas odesłać do gwaranta? Kiedy sprzedawca odpowiada za wadę? Czy musimy płacić za wymianę produktu na nowy? Czy sprzedawca ma prawo domagać się paragonu przy reklamacji? Poniżej znajdziesz odpowiedź na część z nich.

Dlaczego nie gwarancja?

Przy wypełnianiu reklamacji bardzo ważne jest określenie podstawy prawnej naszych żądań. Naszych praw możemy dochodzić tak na podstawie gwarancji (jeżeli została nam wydana), jak i ustawy (o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej).

Ma to szczególne znaczenie, gdyż obie te podstawy mogą w różny sposób określać nasze uprawnienia, przy czym o ile uprawnienia z ustawy są stałe i nie mogą być modyfikowane, to uprawnienia gwarancyjne wynikają z treści gwarancji i mogą być różne.

Zgodnie z ustawą konsument może w reklamacji żądać bezpłatnej wymiany albo naprawy. Dokument gwarancyjny może ograniczać roszczenia konsumenta jedynie do żądania naprawy.

Zobacz: Dlaczego gwarancja nie zawsze jest opłacalna? - cz. 1

Co to jest niezgodność towaru z umową?

Aby mieć jednak pewność co do naszych żądań reklamacyjnych powinniśmy dobrze zrozumieć mechanizm, którym rządzi się odpowiedzialność sprzedawcy za sprzedany produkt. Jej podstawą jest, zgodnie z ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, niezgodność towaru z umową istniejąca w już w chwili wydania produktu.

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej ma zastosowanie do wszystkich przypadków sprzedaży, gdzie jedną ze stron jest konsument, a drugą przedsiębiorca.

Zobacz serwis: Reklamacje


Co jednak oznacza taka niezgodność? Część z konsumentów mylnie sądzi, że chodzi tutaj o inne sytuacje, niż powstanie wady produktu. Tymczasem zgodnie z przepisami prawa niezgodność towaru z umową zachodzi w sytuacji, gdy po pierwsze nie nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany. Po drugie, gdy jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju.

Zobacz: Zwrot towaru

Po trzecie, jeżeli nie odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi lub nie ma cechy okazanej kupującemu próbki. I wreszcie po czwarty, gdy nie nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy, chyba że sprzedawca zgłosił zastrzeżenia co do takiego przeznaczenia towaru, towar nie odpowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela, w szczególności uwzględnia się zapewnienia, wyrażone w oznakowaniu towaru lub reklamie, odnoszące się do właściwości towaru, w tym także terminu, w jakim towar ma je zachować.

Tak określone pojęcie niezgodności towaru z umową dotyczy zatem również wad samego produktu, które mogą powodować, że produkt nie nadaje się do celu określonego przez kupującego lub też nie posiada właściwości, które ma towar danego rodzaju. Sama wada może powodować, że nie odpowiada on opisowi produktu.

Niezgodność towaru z umową odnosi się do wad, w tym tych ukrytych.

Wady istnieją już w chwili wydania produktu

Drugą nie mniej istotną przesłanką jest wymóg, by niezgodność towaru z umową istniała już w chwili wydania towaru. Warunek ten powoduje bowiem, że nie zawsze ujawnienie się wady będzie oznaczało, że roszczenia konsumenta są uzasadnione.

Bardzo często (zwłaszcza wtedy, gdy wady są widoczne) postępowanie reklamacyjne ma na celu jedynie rozstrzygnięcie kiedy powstała wada. Czy istniała ona już w chwili wydania towaru, czy też dopiero po wydaniu.

Rozklejenie podeszwy może być spowodowane zastosowanie niższej jakości materiałów, co oznacza że niezgodność towaru istniała już przed wydaniem towaru, a może też być spowodowane nieodpowiednią konserwacją, co oznacza, że reklamacja zostanie odrzucona.

Zobacz: Co zrobić, gdy wymiana wadliwego towaru nie jest możliwa?


Czy muszę płacić za wymianę towaru?

Zgodnie z przepisami ustawy konsumenta w reklamacji może domagać się bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy.

Bardzo często zdarza się jednak, że sprzedawcy oferują wymianę produktu lecz za dodatkową opłatą. Takie postępowanie sprzedawcy nie jest prawidłowe. Nasze roszczenia sprzedawca jest obowiązany spełnić bowiem bezpłatnie. Co ważne nieodpłatność dotyczy nie tylko kosztów wymiany i nie może być w żaden sposób ograniczana. Sprzedawcę obciążają także wszelkie koszty kupującego, jakie wynikają z tego, że towar okazał się niezgodny z umową. Odnosi się to nie tylko do czynności dokonanych przez konsumenta przed wymianą, ale także po niej.

Jeżeli wymieniony towar wymaga montażu lub instalacji, a sprzedawca, wydając nowy produkt, tego nie dokona, to będziemy mogli domagać się zwrotu pieniędzy, jeżeli sami pokryjemy koszty tych czynności.

Zobacz: Czego można żądać od sprzedawcy?

„Reklamacja tylko z paragonem”

Przy reklamacji niekiedy konieczne będzie również wskazanie dowodów na potwierdzenie faktu zawarcia umowy ze sprzedawcą. Wynika to z prozaicznej przyczyny. Bardzo często dany produkt jest oferowany w wielu sklepach, zatem sprzedawca może zażądać potwierdzenia, że produkt został kupiony właśnie u niego.

Pamiętaj! Kupując daną rzecz postaraj się o odpowiednie potwierdzenie faktu zawarcia umowy. Zabierz paragon lub poproś o fakturę.

Przeważnie potwierdzeniem faktu zawarcia umowy z danym sprzedawcą będzie paragon, faktura lub rachunek.

Konieczność potwierdzenia faktu zawarcia umowy nie oznacza jednak, że paragon jest niezbędny przy reklamacji. Jest on jedynie dowodem zawarcia umowy, co nie oznacza, że jedynym. Kupujący może w inny sposób dowodzić faktu zakupu.

Jan kupił buty na zimę, lecz zapomniał zabrać paragonu. Może jednak udowodnić fakt zawarcia umowy poprzez wskazanie odpowiedniej transakcji na podstawie wyciągu z konta, jeżeli płacić kartą. Może również przedstawić świadków.

Jakiekolwiek uzależnienie przyjęcia reklamacji do rozpatrzenia od wydania przez kupującego paragonu będzie stanowiło niedozwolone ograniczenie praw konsumenta.

Zobacz: Co napisać w reklamacji?


Kiedy zwrot pieniędzy?

Kwestią, która często wywołuje żywe zainteresowanie konsumentów, jest możliwość zwrotu ceny. W powszechnych przekonaniu zwrotu pieniędzy możemy domagać się już wtedy, gdy ujawniły się wady.

Niestety nie jest to jednak prawa. Niewiedza ta wynika jednak z faktu, iż uprawnienie do odstąpienia od umowy (czyli w praktyce zwrot pieniędzy) jest uprawnieniem kupującego przy umowie sprzedaży, która regulowana jest przepisami Kodeksu cywilnego.

Zobacz: Czy oświadczenie o odstąpieniu od umowy można wysłać faksem?

W przypadku jednak sprzedaży konsumenckiej przepisy Kodeksu cywilnego są wyłączone, a stosowanie mają normy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Tymczasem zgodnie z nią ujawnienie się niezgodności towaru uprawnia w pierwszej kolejności jedynie do żądania naprawy albo wymiany. W żadnym wypadku nie jest możliwe natychmiastowe odstąpienie od umowy. Będzie można tak postąpić dopiero wtedy, gdy sprzedawca nie uczyni zadość naszemu roszczeniu (art. 8 ust. 4).

Umowa sprzedaży i odpowiedzialność sprzedawcy za sprzedaną rzecz jest uregulowana w Kodeksie cywilnym i ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Ta druga ma zastosowanie wtedy, gdy stronami umowy są, z jednej strony konsument, a z drugiej przedsiębiorca. Z kolei kodeksowe przepisy dotyczące sprzedaży będą miały zastosowanie w pozostałych przypadkach.

Zobacz serwis: Reklamacja butów

Prawo
Ile jest warta informacja czy akcja zdrożeje? Kolizja interesów prawnych i obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej a należyte wykonywanie zadań giełdowych. Przepisy i sankcje
05 maja 2025

W sytuacji kolizji pomiędzy obowiązkiem lojalnego wykonywania obowiązków służbowych a obowiązkiem zachowania tajemnicy i ochrony informacji poufnych, rozstrzygnięcie, które przyznaje pierwszeństwo temu drugiemu, opiera się na fundamentalnych zasadach prawa rynku kapitałowego oraz etyce zawodowej. Zasadniczo, ochrona rynku finansowego i zapobieganie nadużyciom w obrocie papierami wartościowymi mają nadrzędne znaczenie, a w związku z tym obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej w kontekście informacji poufnych staje się priorytetowy. Jest to nie tylko kwestia przestrzegania przepisów prawa, ale także zapewnienia uczciwości i przejrzystości w działaniach podejmowanych na rynku kapitałowym - pisze radca prawny K. Jakub Gładkowski. I wyjaśnia także jakie są sankcje i odpowiedzialność za tego typu naruszenia w unijnym i polskim porządku prawnym.

Rozwód w 2025 i 2026 r. [FAQ]
05 maja 2025

Co może się zmienić w procedurach rozwodowych? Jakie są aktualne przepisy? Co trzeba wiedzieć o rozwodzie w 2025 2026 r.? Oto odpowiedzi na najważniejsze pytania!

Sejm na żywo 5 maja: Komisja śledcza ds. Pegasusa
05 maja 2025

Przesłuchanie nadinsp. Adama Cieślaka, Komendanta Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.

Emerytura i renta po śmierci seniora. Kiedy można ją zatrzymać, a kiedy trzeba zwrócić. ZUS musi wypłacić świadczenie jeżeli zmarły nabył do niego prawo
05 maja 2025

ZUS informuje, że po śmierci osoby pobierającej emeryturę lub rentę, ZUS wstrzymuje wypłatę świadczeń, ponieważ prawo do nich wygasa. Jeśli jednak emerytura lub renta została wypłacona po śmierci, ale w miesiącu, w którym ta śmierć miała miejsce, nie zawsze jest konieczne zwracanie tych pieniędzy do ZUS-u. W niektórych sytuacjach rodzina może zatrzymać ostatnią wypłatę, o ile zmarły miał do niej prawo.

Dwie decyzje w jednej kopercie prześle ZUS do emerytów i rencistów w maju 2025 r. Przeczytaj uważnie i sprawdź wysokość świadczeń
05 maja 2025

Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął wysyłkę corocznej korespondencji do emerytów i rencistów. W jednej kopercie znajdą dwie decyzje – o waloryzacji z marca 2025 r. oraz przyznaniu dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego czyli tzw. trzynastki.

Grillowanie na balkonie i w parku – czy jest dozwolone?
05 maja 2025

Nadejście wiosny można poczuć nie tylko w zwiększonych temperaturach, ale także w zapachach unoszonych przez powietrze. Bowiem gdy tylko zaczyna się sezon, Polacy chętnie zaczynają grillować. Rośnie wtedy nie tylko sprzedaż grillowych akcesoriów, ale także statystyczna liczba mandatów udzielonych przez Straż Miejską plenerowym koneserom. Większość mieszkańców miast nie posiada własnego ogrodu, dlatego wielu zadaje sobie pytanie, czy grillowanie na balkonie lub w parku jest dozwolone.

Jak nie zaciągać pożyczki?
05 maja 2025

Każde postanowienie w umowie pożyczkowej może mieć realny wpływ na sytuację finansową pożyczkobiorcy, zwłaszcza jeśli chodzi o dodatkowe opłaty, prowizje czy warunki spłaty. Bardzo ważna jest świadomość prawna, pochopne podejmowanie decyzji odłóż na bok. Zatem jak nie zaciągać pożyczki?

2962 zł dla matek czy ojców, bo: 500 zł (aktywnie w domu) + 1662 zł (zasiłek) + 800plus. Nie opłaca im się pracować za minimalną krajową
05 maja 2025

Mówi się o państwie opiekuńczym, o państwie socjalnym. I coś w tym jest. Wśród rodziców dzieci, którzy nie są zatrudnieni mówi się, że przy różnych świadczenia pieniężnych i zasiłkach jakie można otrzymać od państwa nie opłaca im się pracować za minimalną krajową. Wprawdzie może mieliby netto te kilkaset złotych więcej, ale za to jakim kosztem, kosztem pracy i czasu. Rodzice wolą dostać np. 2962 zł, bo: 500 zł (aktywnie w domu) + 1662 zł (zasiłek) + 800plus. Oczywiście taki schemat nie jest dany raz na zawsze! Jeśli jest dwoje dzieci kwota ta zwiększa się o kolejne 500 i 800 zł.

Uważam, że Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 4 czerwca 2024 r. niesprawiedliwie pominął grupę emerytów, która złożyła wnioski o wcześniejszą emeryturę między 6 czerwca a 31 grudniem 2012 r.
04 maja 2025

Do naszej redakcji stale trafiają historie emerytów, którzy uważają, że zostali pokrzywdzeni przez niekorzystne przeliczenie wcześniejszych emerytur. Trwa to od 2013 r. aż do dnia dzisiejszego. Mechanizm pokrzywdzenia? Emerytura powszechna jest pomniejszana o np. 1000 zł miesięcznie jako sankcja za pójście na emeryturę wcześniejszą. Miesiąc w miesiąc. W artykule przykład takiego listu – autorem jest emerytowany operator kamery. Opisał, że wprost pytał się w ZUS w 2012 r (pracowników i służby prasowe), czy straci na emeryturze powszechnej za pójście na wcześniejszą emeryturę. Usłyszał, że absolutnie nie. Okazało się, że stracił i traci do teraz (do 2025 r.). Historia emeryta jest więc interesująca bo czuł w 2012 r., że zbyt piękne jest, aby nie było jakiegoś haczyka we wcześniejszej emeryturze. I próbował uniknąć zagrożenia szukając informacji w ZUS. Nie udało mu się (pomimo starań).

Zasiłek nie przez 180 ale nawet przez 365 dni dla wybranych osób. Jest ustawa i czeka na wejście w życie
05 maja 2025

Zasiłek nie przez 180 ale nawet przez 365 dni dla wybranych osób. Jest ustawa i czeka na wejście w życie, ale czy to wpłynie na aktywizację osób bezrobotnych? Raczej nie, tym bardziej, że ustawodawca poszerzył krąg podmiotów mający prawo do zasiłku przez rok.

pokaż więcej
Proszę czekać...