Czego można żądać od sprzedawcy
REKLAMA
REKLAMA
Każdy towar, który nie ma cech jakie produkt tego typu powinien posiadać albo nie jest zgodny z próbką lub wzorem jaką przedstawiał nam sprzedawca albo nie ma takich właściwości, o których nas zapewniano w momencie zakupu jest towarem niezgodnym z umową. Można na niego składać reklamacje do sklepu niezależnie od tego czy mamy gwarancje czy nie.
REKLAMA
Zobacz również: Jakie są obowiązki sprzedawcy?
Czego można żądać
W przypadku towaru niezgodnego z umową konsument w pierwszej kolejności może żądać:
- naprawy albo
- wymiany na nowy.
Każda z tych czynności jest nieodpłatna, tzn., że sprzedawca musi zwrócić koszty jakie kupujący musiał ponieść dotyczące m.in. demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia towaru.
Naprawa albo wymiana mogą okazać się niemożliwe do wykonania albo wymagają nadmiernych kosztów. Czynniki, jakie mają wpływ na oceną nadmiernych kosztów naprawy albo wymiany:
- wartość towaru zgodnego z umową,
- rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności,
- niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.
Nie można od razu żądać zwrotu pieniędzy.
Zobacz również: Kiedy odstąpienie od umowy z tytułu niezgodności towaru zumową jest możliwe
W następnej kolejności konsument może zażądać obniżenia ceny albo odstąpić od umowy i jednocześnie zażądać zwrotu pieniędzy. Jest to możliwe gdy:
- naprawa towaru bądź wymiana go na nowy jest niemożliwa do dokonania,
- sprzedawca nie zdołał uczynić żądaniu wymiany lub naprawy w odpowiednim czasie (bierze się tu pod uwagę rodzaj towaru oraz cel jego nabycia),
- wymiana lub naprawa narażają konsumenta na znaczne niedogodności
- wada jest istotna.
Pani Alina zakupiła pralkę. Po podłączeniu jej w domu okazało się, że nie działa. Pani Alina poszła do sklepu, aby złożyć reklamacje i zażądała zwrotu pieniędzy. Sprzedawca nie uznał tego żądania. Zaproponował jedynie wymianę kabla, który był wadliwy. Czy miał do tego prawo? Tak. Niezgodność towaru z umową była niewspółmierna do żądania. Popsuty kabel można z łatwością wymienić na nowy. Dopiero gdyby okazało się nie możliwe do zrobienia albo naprawa pralki trwałaby zbyt długo można wysunąć kolejne żądanie.
Reklamacji podlegają również towary używane. Jednak w tym wypadku okres odpowiedzialności sprzedawcy może zostać ograniczony do roku.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat