REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1997 nr 80 poz. 491

USTAWA

z dnia 17 lipca 1997 r.

o stosowaniu szczególnych rozwiązań w związku z likwidacją skutków powodzi, która miała miejsce w lipcu 1997 r.

Tekst pierwotny
Art. 1. [Jednorazowa zapomoga pieniężna]
1. Osobom, które wskutek powodzi poniosły straty w gospodarstwie domowym w wyniku zalania mieszkań, przysługuje jednorazowa zapomoga pieniężna.

2. Jednorazowa zapomoga pieniężna przysługuje w wysokości 3 000 zł na gospodarstwo domowe.

3. Na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu zapomogę przyznaje kierownik ośrodka pomocy społecznej w uzgodnieniu z upoważnionymi przedstawicielami rady gminy.

Art. 2. [Jednorazowe świadczenie pieniężne dla członków rodziny osoby zmarłej w związku z powodzią]
1. Członkom rodziny osoby, która zmarła w związku z powodzią, przysługuje jednorazowe świadczenie pieniężne w wysokości jednorazowego odszkodowania przewidzianego ustawą z dnia 12 czerwca 1975 r. o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 1983 r. Nr 30, poz. 144, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 36, poz. 206, z 1991 r. Nr 94, poz. 422, z 1995 r. Nr 4, poz. 17 oraz z 1996 r. Nr 24, poz. 110 i Nr 100, poz. 461).

2. W okresie od 1 września 1997 r. do 31 grudnia 1997 r. prawo do zasiłku rodzinnego na członków rodziny uprawnionego, który został dotknięty skutkami powodzi, przysługuje niezależnie od dochodu rodziny.

3. Jednorazowe świadczenie pieniężne wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych ze środków przyznanych z budżetu państwa.

Art. 3. [Pełne odszkodowanie]
1. W przypadku jeżeli dla ratowania szczególnie ważnych obszarów zagrożonych powodzią podjęto decyzję o skierowaniu wód zalewowych w inny obszar, to osobom, które w wyniku tej decyzji poniosły straty, przysługuje pełne odszkodowanie.

2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zasady i tryb udzielania odszkodowań, o których mowa w ust. 1.

Art. 4. [Nieobecność pracownika w pracy w związku z powodzią]
1. Przyczynę usprawiedliwiającą nieobecność pracownika w pracy stanowi faktyczna niemożność świadczenia pracy w związku z powodzią.

2. Za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy z przyczyny, o której mowa w ust. 1, pracownik zachowuje prawo do odpowiedniej części wynagrodzenia określonego przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej na podstawie art. 774 pkt 1Kodeksu pracy przez okres nie dłuższy niż 5 dni roboczych.

3. Przepis ust. 2 nie ma zastosowania wobec pracowników, których uprawnienie do wynagrodzenia za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy z powodu powodzi lub do innej formy rekompensaty utraconego wynagrodzenia z tego tytułu wynika z odrębnych przepisów.

4. Wynagrodzenie określone w ust. 2 wypłaca pracodawca.

5. W wypadku braku środków na wynagrodzenie, spowodowanego przejściowym zaprzestaniem działalności wskutek powodzi, wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 2, wypłaca się ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Decyzję o przyznaniu środków na wypłatę tego wynagrodzenia podejmuje dyrektor wojewódzkiego urzędu pracy na podstawie pisemnego wniosku pracodawcy.

Art. 5. [Wynagrodzenie za pracę]
1. W razie braku środków na wypłatę pracownikom wynagrodzenia przysługującego za:

1) czas niewykonywania pracy, jeżeli pracownik był gotów do jej wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy, które zostały bezpośrednio spowodowane powodzią,

2) wykonaną pracę, polegającą na ochronie zakładu pracy przed powodzią lub na usuwaniu skutków powodzi, mającą na celu utrzymanie lub przywrócenie prowadzenia przez pracodawcę działalności gospodarczej

- przez pracodawcę, który wskutek powodzi przejściowo zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej lub istotnie ograniczył jej prowadzenie, Minister Pracy i Polityki Socjalnej może zarządzić przekazanie pracodawcy brakujących środków w formie nie oprocentowanej pożyczki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

2. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, może podlegać zaspokojeniu ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych do wysokości określonej w art. 81 § 1 Kodeksu pracy, nie wyższej jednak niż 3 zł za godzinę, 24 zł za dzień lub 600 zł za miesiąc - odpowiednio do czasu niewykonywania pracy w okresie, o którym mowa w ust. 4.

3. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, może podlegać zaspokojeniu ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w wysokości nie wyższej niż 5 zł za godzinę, 40 zł za dzień lub 1.000 zł za miesiąc - odpowiednio do czasu wykonywania pracy w okresie, o którym mowa w ust. 4.

4. Zaspokojeniu ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych może podlegać wynagrodzenie określone w ust. 1 pkt 1 i 2 za okres nie dłuższy niż od dnia 1 lipca 1997 r. do dnia 30 września 1997 r.

5. Przekazanie środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na wypłatę wynagrodzenia określonego w ust. 1 następuje na pisemny wniosek pracodawcy zawierający oświadczenie o braku własnych środków na wypłatę wynagrodzenia, określenie okresu, za który przysługuje wynagrodzenie podlegające zaspokojeniu z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz kwoty tego wynagrodzenia; do wniosku załącza się wykaz pracowników, których wynagrodzenie będzie podlegało zaspokojeniu z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

6. Wypłaty wynagrodzenia dokonuje pracodawca zgodnie z wykazem pracowników, o którym mowa w ust. 5, zweryfikowanym i zatwierdzonym przez dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy.

7. Minister Pracy i Polityki Socjalnej w drodze rozporządzenia:

1) określi wzory wniosku i wykazu, o których mowa w ust. 5, tryb ich składania i rozpatrywania, sposób przekazywania środków z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i dokonywania wypłaty wynagrodzenia oraz szczegółowe zasady zwrotu Funduszowi Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych kwot przekazanych pracodawcy,

2) może, w uzgodnieniu z Radą Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, wydłużyć okres, o którym mowa w ust. 4.

Art. 6. [Przeznaczenie środków z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych]
Środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych mogą być przeznaczone na cele związane z pomocą i likwidacją skutków powodzi na rzecz pracowników innego pracodawcy.
Art. 7. [Przeznaczenie środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych]
Środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przewidziane w bieżącym planie finansowym mogą być przeznaczone na:

1) utrzymanie zagrożonych likwidacją, z powodu powodzi, miejsc pracy osób niepełnosprawnych,

2) pożyczki zakładom pracy chronionej, które poniosły straty w wyniku powodzi,

3) utrzymanie zagrożonych likwidacją warsztatów terapii zajęciowej z powodu powodzi,

4) zakup sprzętu rehabilitacyjnego utraconego w wyniku powodzi

- na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 9 maja 1991 r. o zatrudnianiu i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 46, poz. 201, Nr 80, poz. 350 i Nr 110, poz. 472, z 1992 r. Nr 21, poz. 85, z 1993 r. Nr 11, poz. 50 i Nr 28, poz. 127, z 1995 r. Nr 1, poz. 1, Nr 5, poz. 25 i Nr 120, poz. 577 oraz z 1996 r. Nr 100, poz. 461).

Art. 8. [Przeznaczenie środków zakładowego funduszu rehabilitacji na rzecz innego zakładu pracy chronionej]
Zakład pracy chronionej może przekazać środki zakładowego funduszu rehabilitacji na rzecz innego zakładu pracy chronionej, który poniósł straty w wyniku powodzi, z przeznaczeniem na pomoc dla osób niepełnosprawnych zatrudnionych w tym zakładzie.
Art. 9. [Umorzenie pożyczek przyznanych przed powodzią ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych]
Pożyczki przyznane przed powodzią ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych:

1) osobom niepełnosprawnym na działalność gospodarczą,

2) zakładom pracy chronionej

- mogą być umarzane w 100%, jeżeli w związku z powodzią nastąpiła utrata możliwości spłaty pożyczki.

Art. 10. [Polecenie pracownikowi wykonywania pracy nie objętej treścią umowy o pracę]
Pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie pracy nie objętej treścią umowy o pracę, jeżeli jest to konieczne w związku z usuwaniem skutków powodzi u tego pracodawcy, a praca ta nie zagraża zdrowiu pracownika. W takim wypadku pracownik zachowuje prawo do dotychczasowego wynagrodzenia.
Art. 11. [Liczba godzin nadliczbowych]
Liczba godzin nadliczbowych przepracowanych w związku z zatrudnieniem pracowników bezpośrednio przy likwidacji skutków powodzi nie podlega wliczeniu do limitu godzin nadliczbowych, o którym mowa w art. 133 § 2 Kodeksu pracy.
Art. 12. [Pomoc dla posiadaczy gospodarstw rolnych oraz osób prowadzących działy specjalne produkcji rolnej]
1. Posiadaczom gospodarstw rolnych oraz osobom prowadzącym działy specjalne produkcji rolnej na obszarach dotkniętych powodzią przysługuje pomoc w naturze lub ekwiwalencie pieniężnym udzielana za pośrednictwem gminy.

2. Pomoc, o której mowa w ust. 1, polega na możliwości otrzymania nieodpłatnie jednej tony pszenicy na jeden hektar użytków rolnych zalanych przez powódź lub równowartości ceny minimalnej jednej tony pszenicy ze środków uzyskanych z jej sprzedaży przez Agencję Rynku Rolnego.

3. Udzielenie pomocy następuje na wniosek osoby poszkodowanej, złożony niezwłocznie do gminy, na terenie której została wyrządzona szkoda przez powódź.

4. Gmina najpóźniej do dnia 1 września 1997 r. zbilansowane potrzeby w zakresie pomocy, o której mowa w ust. 2, zgłosi do Agencji Rynku Rolnego.

5. Rada Ministrów zrekompensuje budżet Agencji Rynku Rolnego w pozycji rezerwy państwowe do wartości przekazanych nieodpłatnie z zasobów Agencji Rynku Rolnego jako pomoc w naturze posiadaczom gospodarstw rolnych dotkniętych klęską powodzi.

Art. 13. [Wykorzystanie zapasów rezerw państwowych]
Agencja Rynku Rolnego, wykorzystując zapasy rezerw państwowych, udostępni gminie pszenicę lub środki finansowe, o których mowa w art. 12 ust. 2, w ilości określonej w zapotrzebowaniu.
Art. 14. [Udzielanie bezpłatnych świadczeń zdrowotnych osobom nieuprawnionym]
1. Publiczne zakłady opieki zdrowotnej w okresie do 31 października 1997 r. udzielają bezpłatnie świadczeń zdrowotnych osobom nieuprawnionym w rozumieniu przepisów, o których mowa w art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408, z 1992 r. Nr 63, poz. 315, z 1994 r. Nr 121, poz. 591, z 1995 r. Nr 138, poz. 682 i z 1996 r. Nr 24, poz. 110) poszkodowanym w wyniku powodzi i z tego powodu znajdującym się w niedostatku.

2. Podstawą do bezpłatnych świadczeń jest zaświadczenie wydane przez organ gminy, stwierdzające okoliczności, o których mowa w ust. 1.

Art. 15. [Uprawnienia wojewody w razie zagrożenia epizootycznego lub epidemicznego]
1. Wojewoda, w razie zagrożenia epizootycznego lub epidemicznego, może:

1) nakazywać lekarzom weterynarii wykonywanie czynności koniecznych do likwidacji zagrożenia,

2) wyznaczyć osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje do wykonywania niektórych czynności pomocniczych

- określając rodzaj i zakres czynności do wykonania.

2. Wykonanie czynności, o których mowa w ust. 1, jest odpłatne i nie jest zatrudnieniem w rozumieniu Kodeksu pracy.

Art. 16. [Zwolnienie od podatku dochodowego]
1. Zwalnia się od podatku dochodowego:

1) dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 2, otrzymane przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych albo od osób prawnych na usuwanie skutków powodzi,

2) darowizny otrzymane przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych na cele określone w pkt 1,

3) kwoty umorzonych pożyczek przyznanych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych:

a) osobom niepełnosprawnym - na działalność gospodarczą,

b) zakładom pracy chronionej - na cele inwestycyjne

- jeżeli w związku z powodzią nastąpiła utrata możliwości spłaty tych pożyczek,

4) zapomogę pieniężną oraz świadczenie pieniężne, o których mowa w art. 1 i 2.

2. Jeżeli przychody wymienione w ust. 1 pkt 1 i 2 oraz w ust. 3 zostały wydatkowane na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych, nie stosuje się przepisów art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1993 r. Nr 90, poz. 416 i Nr 134, poz. 646, z 1994 r. Nr 43, poz. 163, Nr 90, poz. 419, Nr 113, poz. 547, Nr 123, poz. 602 i Nr 126, poz. 626, z 1995 r. Nr 5, poz. 25 i Nr 133, poz. 654, z 1996 r. Nr 25, poz. 113, Nr 87, poz. 395, Nr 137, poz. 638, Nr 147, poz. 686 i Nr 156, poz. 776 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 30, poz. 164 i Nr 71, poz. 449) oraz art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 1993 r. Nr 106, poz. 482 i Nr 134, poz. 646, z 1994 r. Nr 1, poz. 2, Nr 43, poz. 163, Nr 80, poz. 368, Nr 87, poz. 406, Nr 90, poz. 419, Nr 113, poz. 547, Nr 123, poz. 602 i Nr 127, poz. 627, z 1995 r. Nr 5, poz. 25, Nr 86, poz. 433, Nr 96, poz. 478, Nr 133, poz. 654 i Nr 142, poz. 704, z 1996 r. Nr 25, poz. 113, Nr 34, poz. 146, Nr 90, poz. 405, Nr 137, poz. 639 i Nr 147, poz. 686 oraz z 1997 r. Nr 9, poz. 44, Nr 28, poz. 153 i Nr 79, poz. 484).

3. Zwalnia się od podatku od spadków i darowizn darowizny otrzymane przez osoby fizyczne poszkodowane w wyniku powodzi.

4. Zwalnia się z opłaty skarbowej:

1) podania i załączniki do podań składanych przez osoby i jednostki poszkodowane w wyniku powodzi w lipcu 1997 r.,

2) czynności urzędowe, zaświadczenia i zwolnienia związane z odtwarzaniem dokumentów utraconych lub zniszczonych w powodzi, o której mowa w pkt 1.

5. Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2 oraz w ust. 3, stosuje się do dnia 30 czerwca 1998 r.

Art. 17. [Czasowe wyłączenie stosowania przepisów Prawa geologicznego i górniczego]
1. Na obszarach dotkniętych powodzią, w okresie od dnia wejścia w życie ustawy do dnia 30 czerwca 1998 r., do wydobywania kopalin pospolitych w celu likwidacji szkód powstałych w wyniku powodzi nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. -Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 27, poz. 96 i z 1996 r. Nr 106, poz. 496).

2. W okresie, o którym mowa w ust. 1, na obszarach dotkniętych powodzią wydobywanie kopalin pospolitych w celu likwidacji szkód powstałych w wyniku powodzi następuje na podstawie decyzji wójta, burmistrza (prezydenta miasta), wydanej niezwłocznie po otrzymaniu wniosku.

3. Wniosek o wydanie decyzji na wydobywanie kopaliny, o której mowa w ust. 2, powinien zawierać:

1) oznaczenie podmiotu ubiegającego się o decyzję,

2) prawo wnioskodawcy do terenu, na którym ma być wydobywana kopalina,

3) rodzaj kopaliny, która ma być przedmiotem wydobycia, oraz sposób jej wydobycia,

4) zobowiązanie wnioskodawcy, że wydobyta kopalina będzie wykorzystywana w całości do likwidacji szkód powstałych w wyniku powodzi.

4. W decyzji, o której mowa w ust. 2, określa się:

1) podmiot wydobywający kopalinę,

2) rodzaj wydobywanej kopaliny,

3) sposób wydobywania kopaliny,

4) teren, na którym ma być wydobywana kopalina,

5) wymagania dotyczące wydobywania kopaliny, a w szczególności w zakresie bezpieczeństwa powszechnego i ochrony środowiska.

5. W wypadku wykorzystania kopaliny na inne cele niż określone w ust. 1, podmiot wydobywający kopalinę na podstawie decyzji, o której mowa w ust. 2, podlega odpowiedzialności na zasadach określonych w ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze.

6. Podmioty gospodarcze wydobywające kopalinę pospolitą na obszarach dotkniętych powodzią na podstawie koncesji udzielonych przed dniem wejścia w życie ustawy zachowują prawo do wydobywania tych kopalin na warunkach określonych w tych koncesjach.

Art. 18. [Czasowe wyłączenie stosowania przepisów Prawa wodnego]
W okresie od dnia wejścia w życie ustawy do dnia 31 lipca 1998 r. na terenach objętych powodzią:

1) nie stosuje się przepisów art. 82 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 38, poz. 230, z 1980 r. Nr 3, poz. 6, z 1983 r. Nr 44, poz. 201, z 1989 r. Nr 26, poz. 139 i Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198 i Nr 39, poz. 222, z 1991 r. Nr 32, poz. 131 i Nr 77, poz. 335, z 1993 r. Nr 40, poz. 183, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, z 1995 r. Nr 47, poz. 243, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 47, poz. 299),

2) odwołania od decyzji o pozwoleniach wodnoprawnych, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 4-12ustawy, o której mowa w pkt 1, nie wstrzymują wykonania tych decyzji,

3) odwołania od decyzji, o których mowa w art. 68 ust. 5 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196, z 1995 r. Nr 90, poz. 446, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622 oraz z 1997 r. Nr 46, poz. 296), nie wstrzymują wykonania tych decyzji.

Art. 19. [Upoważnienie NFOŚiGW do dysponowania środków z opłat i kar]
1. Upoważnia się Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej do dysponowania środkami zgromadzonymi zgodnie z art. 87b ust. 8 ustawy, o której mowa w art. 18 pkt 3, z opłat i kar na rzecz usuwania skutków powodzi do dnia 31 lipca 1998 r.

2. Do dysponowania środkami, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie ogólne zasady dysponowania środkami Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Art. 20. [Zaniechanie wymierzania kar pieniężnych określonych przepisami ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska oraz Prawa wodnego]
Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska, po przeprowadzeniu kontroli w jednostkach organizacyjnych (zakładach) znajdujących się na obszarach dotkniętych powodzią, może zaniechać, w całości lub w części, w okresie do dnia 31 grudnia 1997 r., wymierzania kar pieniężnych określonych przepisami ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska oraz ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo wodne, o ile naruszenie przepisów powołanych ustaw nastąpiło w związku z powodzią.
Art. 21. [Zawieszenie organizowania i funkcjonowania Państwowej Straży Łowieckiej]
Od dnia wejścia w życie ustawy do dnia 31 grudnia 1998 r. zawiesza się organizowanie i funkcjonowanie Państwowej Straży Łowieckiej utworzonej mocą ustawy z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie (Dz. U. Nr 147, poz. 713 oraz z 1997 r. Nr 14, poz. 72 i Nr 60, poz. 369).
Art. 22. [Wykorzystanie środków budżetowych w 1997 r.]
1. W 1997 r.:

1) Minister Finansów przedstawia komisji sejmowej właściwej do spraw budżetu i Najwyższej Izbie Kontroli informację o przebiegu wykonania budżetu państwa za okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 maja 1997 r., w terminie do dnia 10 września 1997 r.,

2) zarząd gminy, na terenie której wystąpiła powódź, przedstawia radzie gminy i regionalnej izbie obrachunkowej informacje o przebiegu wykonania budżetu gminy za okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 maja 1997 r., w terminie 90 dni po upływie okresu sprawozdawczego,

3) Minister Finansów może wyrazić zgodę na zmianę wykorzystania środków budżetowych przeznaczonych uprzednio na finansowanie inwestycji centralnej; przepisu art. 27 ust. 2b i 2c ustawy, o której mowa w ust. 2, nie stosuje się.

2. W zakresie określonym w ust. 1 pkt 1 i 2 nie stosuje się przepisu art. 53 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685, z 1995 r. Nr 78, poz. 390, Nr 124, poz. 601 i Nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402, Nr 106, poz. 496, Nr 132, poz. 621 i Nr 139, poz. 647 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 348 i Nr 79, poz. 484).

Art. 23. [Należności ZUS z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne pracowników oraz odsetek za zwłokę]
1. Należności Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne pracowników oraz odsetek za zwłokę za czerwiec, lipiec i sierpień 1997 r. od zakładów pracy, które doznały szkód wskutek powodzi w lipcu 1997 r., mogą być umorzone na wniosek tych zakładów, umotywowany doznaniem wskutek powodzi poważnych szkód majątkowych.

2. Przepis ust. 1 stosuje się do należnych, na podstawie odrębnych przepisów, składek na ubezpieczenie społeczne oraz składek na zaopatrzenie emerytalne osób nie będących pracownikami.

3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do składek na Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz wpłat na Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

4. Należności Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników oraz odsetek za zwłokę za III i IV kwartał 1997 r. oraz I i II kwartał 1998 r. od ubezpieczonych rolników, którzy doznali szkód wskutek powodzi w 1997 r., mogą być umorzone na ich wniosek umotywowany doznaniem poważnych szkód w prowadzonym gospodarstwie rolnym.

Art. 24. [Postępowanie w przypadku zniszczenia dokumentów niezbędnych do ustalenia świadczeń z ubezpieczenia społecznego]
W wypadku zniszczenia wskutek powodzi dokumentów niezbędnych do ustalenia świadczeń z ubezpieczenia społecznego przyjmuje się:

1) wszelkie dokumenty oraz zeznania świadków na udowodnienie okresów zatrudnienia (ubezpieczenia) oraz czasowej niezdolności do pracy z powodu choroby,

2) wszelkie dokumenty na udowodnienie wysokości zarobków lub dochodów przyjmowanych do podstawy wymiaru świadczeń.

Art. 25. [Kompetencje Ministra Łączności]
Minister Łączności może podejmować, wobec podmiotów prowadzących działalność telekomunikacyjną lub pocztową, decyzje dotyczące usuwania doraźnych i długofalowych skutków powodzi oraz nakładać na te podmioty określone obowiązki w terminie do 30 czerwca 1998 r.
Art. 26. [Wejście w życie]
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z tym że art. 4, 10, 11 i 24 wchodzą w życie z mocą od dnia 6 lipca 1997 r.

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: A. Kwaśniewski

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA