REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1999 nr 10 poz. 87

ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW

z dnia 29 stycznia 1999 r.

w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 45 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. Nr 133, poz. 884 i Nr 158, poz. 1043 oraz z 1998 r. Nr 113, poz. 714) zarządza się, co następuje:

§ 1.
1. Ustala się wymagania co do wyposażenia, kwalifikacji personelu oraz zakresu świadczonych usług, w tym usług gastronomicznych, dla poszczególnych rodzajów i kategorii obiektów hotelarskich.

2. Wymagania, o których mowa w ust. 1, dla:

1) hoteli, moteli i pensjonatów – określa załącznik nr 1 do rozporządzenia,

2) kempingów i pól biwakowych – określa załącznik nr 2 do rozporządzenia,

3) domów wycieczkowych – określa załącznik nr 3 do rozporządzenia,

4) schronisk młodzieżowych – określa załącznik nr 4 do rozporządzenia,

5) schronisk – określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.

3. Minimalne wymagania co do wyposażenia innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, określonych w art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. Nr 133, poz. 884 i Nr 158, poz. 1043 oraz z 1998 r. Nr 113, poz. 7141, zwanej dalej „ustawą", określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.

§ 2.
Dopuszcza się odstępstwa od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług dla obiektów hotelarskich, jeżeli:

1) obiekt hotelarski jest wpisany do rejestru zabytków,

2) przedsiębiorca ubiegający się o zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadania kategorii przedstawi opinię wojewódzkiego konserwatora zabytków stwierdzającą, że spełnienie wymagań bez naruszenia zabytkowego charakteru obiektów nie jest możliwe,

3) odstępstwo w niewielkim stopniu obniża spełnianie wymagań określonych dla danego rodzaju i kategorii obiektu hotelarskiego,

4) w materiałach informacyjnych dotyczących obiektu hotelarskiego zostanie zamieszczona informacja o zabytkowym charakterze obiektu i związanych z tym odstępstwach od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług.

§ 3.
1. Spełnianie w obiektach hotelarskich wymagań określonych w art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy dokumentuje się w szczególności w zakresie wymagań:

1) budowlanych – decyzją pozwalającą na budowę lub użytkowanie obiektu lub decyzją pozwalającą na zmianę sposobu użytkowania obiektu oraz dokumentami potwierdzającymi przeprowadzenie okresowych kontroli, o których mowa w art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 111, poz. 726 oraz z 1998 r. Nr 22, poz. 118 i Nr 106, poz. 668),

2) przeciwpożarowych – opinią terenowej jednostki Państwowej Straży Pożarnej,

3) sanitarnych – opinią właściwego miejscowo inspektora sanitarnego lub protokołem pokontrolnym organu inspekcji sanitarnej.

2. Organ prowadzący ewidencję innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, może, w razie wątpliwości co do spełnienia wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych, wezwać osobę świadczącą usługi hotelarskie w tym obiekcie do udokumentowania spełnienia tych wymagań w sposób określony w ust. 1.

§ 4.
1. Zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju: hotelu, motelu, pensjonatu, kempingu, domu wycieczkowego i schroniska młodzieżowego oraz nadanie kategorii następuje na wniosek przedsiębiorcy podejmującego świadczenie usług hotelarskich w obiekcie hotelarskim.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:

1) określenie przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie w obiekcie objętym wnioskiem,

2) nazwę obiektu, jeżeli usługi będą świadczone z użyciem nazwy własnej obiektu,

3) oznaczenie położenia obiektu,

4) krótki opis obiektu oraz informację o kwalifikacjach personelu,

5) wskazanie osoby upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy w postępowaniu o ustalenie rodzaju i nadanie kategorii,

6) wskazanie zaszeregowania do określonego rodzaju i kategorii, o które wnioskodawca występuje.

3. Do wniosku załącza się dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych, o których mowa w § 3.

§ 5.
1. Przed wydaniem decyzji o zaszeregowaniu obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju: hotelu, motelu, pensjonatu, kempingu, domu wycieczkowego i schroniska młodzieżowego oraz o nadaniu kategorii obiekt hotelarski podlega ocenie co do spełnienia wymagań, o których mowa w § 1–3.

2. Wojewoda może powołać doradczy zespół oceniający. W skład zespołu mogą być powołani:

1) przedstawiciele wojewody,

2) osoby posiadające kwalifikacje zawodowe i praktykę w świadczeniu usług hotelarskich lub turystycznych, wskazane przez jednostki samorządu gospodarczego i stowarzyszenia działające w zakresie turystyki i hotelarstwa,

3) przedstawiciele straży pożarnej, Inspekcji Sanitarnej, administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego oraz innych jednostek.

3. Wojewoda ustala w regulaminie działania zespołu zakres zadań tego zespołu i tryb pracy.

§ 6.
W sprawach o zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do rodzaju: schronisko i pole biwakowe stosuje się odpowiednio przepisy § 4 i 5.
§ 7.
1. Organy uprawnione do kontroli obiektów hotelarskich, w zakresie spełniania wymagań co do wyposażenia i świadczonych usług, dokonują kontroli w każdym czasie:

1) z urzędu – jeżeli jest to uzasadnione informacjami o zmianie warunków działania lub naruszeniach wymagań,

2) na wniosek przedsiębiorcy, stowarzyszenia działającego w zakresie turystyki i hotelarstwa lub stowarzyszenia reprezentującego interesy konsumentów.

2. Wojewoda dokonuje z urzędu okresowych kontroli obiektów hotelarskich w zakresie spełniania wymagań co do wyposażenia i świadczonych usług:

1) pól biwakowych – corocznie,

2) pozostałych obiektów hotelarskich – nie rzadziej niż co dwa lata.

§ 8.
1. Kontroli, o której mowa w § 7, dokonuje osoba legitymująca się pisemnym upoważnieniem organu uprawnionego do kontroli.

2. Wykonanie czynności kontrolnych powinno odbywać się, w miarę możności, w obecności kierownika kontrolowanego obiektu lub osoby upoważnionej do zastępowania go.

3. Z przebiegu kontroli sporządza się protokół. Protokół podpisują osoba kontrolująca oraz kierownik obiektu hotelarskiego lub osoba zastępująca go, które mogą zgłosić do protokołu swoje uwagi.

4. Organ kontrolujący przekazuje odpis protokołu do organu prowadzącego ewidencję obiektów.

5. Jeżeli wyniki przeprowadzonej kontroli obiektu hotelarskiego wskazują na to, że zachodzą przesłanki zmiany rodzaju, do którego obiekt został zaszeregowany, lub obniżenia nadanej mu kategorii, wojewoda zarządza ponowną ocenę obiektu.

§ 9.
1. Ewidencja obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, jest prowadzona w formie kartoteki składającej się z kart ewidencyjnych obiektów, oddzielnie dla każdego rodzaju obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.

2. Podstawą założenia karty ewidencyjnej obiektu jest decyzja w sprawie zaszeregowania obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadania kategorii albo zgłoszenie w sprawie świadczenia usług hotelarskich w innym obiekcie.

3. Założenie karty ewidencyjnej obiektu wpisuje się do wykazu kart ewidencyjnych, opatrując wpis datą i podpisem osoby uprawnionej.

4. Wpisów do kart ewidencyjnych obiektów dokonują osoby uprawnione do prowadzenia ewidencji.

5. Ustala się wzór karty ewidencyjnej obiektu, stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia.

§ 10.
1. Ewidencja jest jawna w części objętej wpisem do kart ewidencyjnych obiektów.

2. Karty ewidencyjne obiektów mogą być udostępnione do wglądu w obecności osoby uprawnionej do prowadzenia ewidencji.

3. Przedsiębiorca zgłaszający obiekt do ewidencji może, przy zgłaszaniu lub w terminie późniejszym, wyrazić zgodę na przetwarzanie i publikowanie danych osobowych, w całości lub w części informacji, objętych kartą ewidencyjną obiektu.

§ 11.
1. Dokumenty, o których mowa w § 9 ust. 2, stanowiące podstawę wpisu, powinny być przechowywane łącznie z kartami ewidencyjnymi.

2. Kartoteka ewidencyjna ani poszczególne karty nie mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowywania.

§ 12.
1. Każdy wpis do karty ewidencyjnej obiektu oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisów oraz zaopatruje w datę dokonania wpisu i podpis osoby uprawnionej do prowadzenia ewidencji.

2. W treści wpisu można powołać się na dokument złożony do ewidencji obiektu. Powołane dokumenty uważa się wówczas za objęte treścią wpisu.

3. Wpis w karcie obiektu nie może być wymazywany albo w inny sposób usuwany.

4. Poprawek we wpisie można dokonywać w taki sposób, aby poprawione wyrazy były czytelne.

5. O dokonywanych poprawkach osoba uprawniona do prowadzenia ewidencji sporządza na końcu wpisu adnotację o treści poprawki i jej podstawie, ze wskazaniem miejsca dokonanej poprawki, oraz opatruje adnotację podpisem.

§ 13.
1. Karta ewidencyjna obiektu hotelarskiego zawiera:

1) określenie przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie,

2) nazwę i adres obiektu,

3) określenie rodzaju i kategorii obiektu,

4) informację o stałym lub sezonowym charakterze świadczonych usług, wraz z podaniem czasu trwania sezonu,

5) krótki opis obiektu (liczba miejsc noclegowych, zakres usług, położenie),

6) informacje o decyzjach dotyczących rodzaju i kategorii obiektu oraz dopuszczonych odstępstwach od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług,

7) informacje o przeprowadzonej kontroli i ponownej ocenie spełniania wymagań dla rodzaju i kategorii obiektu.

2. Karta ewidencyjna innego obiektu, w którym są świadczone usługi hotelarskie, zawiera informacje określone w ust. 1 pkt 1, 2 i 4 oraz informację o liczbie miejsc noclegowych.

§ 14.
1. Przedsiębiorca świadczący usługi hotelarskie zgłasza do ewidencji zmiany dotyczące:

1) zaprzestania świadczenia usług hotelarskich,

2) uzyskania decyzji o zaszeregowaniu obiektu pozostającego w ewidencji prowadzonej przez wójta (burmistrza, prezydenta) do rodzaju i kategorii, podlegającym wpisaniu do ewidencji prowadzonej przez wojewodę,

3) zmiany działalności sezonowej na stałą lub stałej na sezonową, a także zmiany czasu trwania sezonu,

4) zmiany liczby miejsc noclegowych.

2. Przedsiębiorca świadczący usługi hotelarskie informuje organ prowadzący ewidencję o zdarzeniach powodujących przejściowo wstrzymanie lub istotne ograniczenie zakresu świadczonych usług. Informacji tych nie uważa się za zgłoszenie zmiany podlegającej wpisaniu do ewidencji.

§ 15.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Prezes Rady Ministrów: J. Buzek

Załącznik 1. [WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA HOTELI, MOTELI I PENSJONATÓW]

Załączniki do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 29 stycznia 1999 r. (poz. 87)

Załącznik nr 1

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA HOTELI, MOTELI I PENSJONATÓW

Lp.

Wymagania

Kategorie

*****

****

***

**

*

H

M

P

H

M

P

H

M

P

H

M

P

H

M

P

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

 

I. Zewnętrzne elementy
zagospodarowania i urządzenia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

2

Górna osłona (stała) nad głównym wejściem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

z

z

z

z

z

z

3

Górna osłona (stała) nad głównym wejściem i podjazdem pod obiekt

o

o

z

o

o

z

o

o

z

 

 

 

 

 

 

4

Oddzielne wejście do restauracji

o

o

 

o

o

 

o

o

 

z

 

 

z

 

 

5

Oddzielne wejście i wydzielona droga bagażu gości

o

o

 

z

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Wydzielona droga dostaw

o

o

o

o

o

o

o

o

o

 

 

 

 

 

 

7

Infrastruktura techniczna przy obiekcie (utwardzona nawierzchnia dojazdowa i piesze dojścia, zewnętrzne oświetlenie, wydzielone zaplecze gospodarcze)

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

8

Garaże, garażoparkingi lub parkingi dla środków lokomocji gości

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

 

 

o

 

9

Wydzielone stanowiska związane z potrzebami gości fizycznie niepełnosprawnych; co najmniej 2 stanowiska

o

o

o

o

o

o

o

o

o

z

 

 

 

 

 

10

Możliwość parkowania środków lokomocji gości przy obiekcie lub maksymalnie 200 m od obiektu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

o

o

 

o

11

Zagospodarowanie terenu: zieleń ozdobna i izolacyjna

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

 

II. Instalacje i urządzenia techniczne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

Klimatyzacja w części ogólnodostępnej

o

o

o

o

o

o

o

o

z

 

 

 

 

 

 

13

Klimatyzacja w części pobytowej

o

o

o

z

z

z

z

 

 

 

 

 

 

 

 

14

Wentylacja:

1) mechaniczna wyciągowa w w.h.s.

2) mechaniczna w części ogólnodostępnej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

o

o

o

o

o

o

z

z

z

 

 

 

 

 

 

 

 

 

o

o

o

o

o

o

o

o

o

 

 

 

15

Ogrzewanie – w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej

 

 

 

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

16

Instalacja sanitarna: zimna i ciepła woda przez całą dobę

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

17

Oświetlenie dostosowane do charakteru pomieszczeń

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

18

Telefon, fax

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

19

Telefon dostępny dla gości w recepcji

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

20

Instalacja radiowo-telewizyjna przystosowana do odbioru programów lokalnych i satelitarnych

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

 

o

o

 

21

Dźwigi osobowe (ew. schody ruchome) w obiektach:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) powyżej 1 kondygnacji

o

o

o

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2) powyżej 2 kondygnacji

 

 

 

o

o

o

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3) powyżej 3 kondygnacji

 

 

 

 

 

 

o

o

o

 

 

 

 

 

 

4) powyżej 4 kondygnacji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

o

o

o

o

o

o

22

Oddzielny dźwig towarowo-osobowy

o

o

z

o

o

z

z

z

z

 

 

 

 

 

 

23

Awaryjny agregat prądotwórczy w obiektach powyżej:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) 150 j.m

o

o

o

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2) 200 j.m.

 

 

 

o

o

o

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3) 300 j.m.

 

 

 

 

 

 

o

o

o

 

 

 

 

 

 

 

III. Podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użytkowości obiektu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24

Hall recepcyjny o powierzchni minimum (w m2)

50

50

50

30

30

30

30

30

30

20

20

20

20

20

20

25

Hall restauracyjny

o

o

 

o

o

 

o

o

 

z

 

 

z

 

 

26

Zespół higienicznosanitarny przy zespole ogólnodostępnym, dostosowany do wielkości tego zespołu. Wyposażenie minimum:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) umywalki (z blatem lub półką)

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

2) lustro nad każdą umywalką

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

3) dozownik do płynnego mydła

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

4) suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytku

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

5) pojemnik na papier i odpady

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

6) wieszaki ścienne

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

27

Przystosowanie obiektu do potrzeb osób fizycznie niepełnosprawnych wg odrębnych wytycznych

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

 

IV. Część mieszkalna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


28

Powierzchnia mieszkalna w m2 (nie obejmuje wyodrębnionych w.h.s., przedpokojów, aneksów barowych, loggii itp.):

1) pokój 1-osobowy

2) pokój 2-osobowy

3) pokój 3-osobowy

4) pokój 4-osobowy

5) pokój większy niż 4-osobowy – powierzchnia 4-osobowe-go plus dodatkowo na każdą następną osobę

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

14

14

14

12

12

12

10

10

10

9

9

9

8

8

8

18

18

18

16

16

16

14

14

14

12

12

12

10

10

10

 

 

 

 

 

 

16

16

16

15

15

15

14

14

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18

18

18

16

16

16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4,5

4,5

4,5

4

4

4

29

Jednostka apartamentowa kilkupokojowa:
salon o powierzchni minimum 30 m2, sypialnia z łazienką, część wejściowa pomocnicza z wydzielonym dodatkowo w.h.s., aneksem barowym, połączeniem z sąsiadującą j.m. itp.

o

o

o

z

z

z

z

z

z

 

 

 

 

 

 

 

1. Wyposażenie jednostki mieszkalnej w meble i elementy uzupełniające

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30

Zestaw wyposażenia meblowego:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) łóżko jednoosobowe o wymiarach 90x200–210 cm

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

2) łóżko dwuosobowe o wymiarach 140x200–210 cm

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

3) nocny stolik lub półka przy każdym łóżku

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

4) szafa garderobiana o minimalnej głębokości 60 cm, minimum 3 wieszaki na osobę

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

5) biurko lub stół

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

6) bagażnik

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

 

 

 

7) krzesło (1 na osobę, lecz nie mniej niż 2 na pokój)

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

8) stolik okolicznościowy

o

o

o

o

o

 

z

 

 

z

 

 

 

 

 

9) fotele wypoczynkowe min. 2 lub kanapa

o

o

o

o

o

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10) lustro

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

11) wieszak ścienny na wierzchnią odzież

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

31

Oświetlenie:

1) lampka nocna przy każdym łóżku umożliwiająca czytanie w pozycji leżącej

2) pozostałe punkty świetlne – ilość minimalna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

3

3

3

2

2

2

2

2

2

1

1

1

1

1

1


 

32

Wyposażenie uzupełniające:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) telefon w każdym pokoju

o

o

o

o

o

o

o

o

o

 

 

 

 

 

 

2) telewizor

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

 

 

 

 

 

3) radioodbiornik

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

4) dywan lub wykładzina dywanowa

o

o

o

o

o

o

o

o

o

 

 

 

 

 

 

5) co najmniej dywanik przy łóżku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

o

o

o

o

o

o

6) firany

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

 

 

o

 

 

7) zasłony okienne zaciemniające

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

8) elementy dekoracyjne

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

z

z

z

9) teczka z materiałami informacyjnymi dotyczącymi usług hotelu i bezpieczeństwa gości

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

z

z

z

z

z

10) popielniczka w pokojach dla palących

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

11) zestaw do czyszczenia odzieży, obuwia oraz igielnik

o

o

o

o

o

o

o

o

o

z

 

 

z

 

 

12) torba na bieliznę gościa zleconą do prania

o

o

o

o

o

 

o

o

 

 

 

 

 

 

 

13) kosz na śmieci

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

 

2. Urządzenia i wyposażenie węzłów higienicznosanitarnych przy jednostkach mieszkalnych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

33

Wyposażenie podstawowe:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa z zabezpieczeniem antypoślizgowym

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

2) umywalka z blatem lub półką

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

3) WC ze zbiornikiem cicho płuczącym

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

34

Wyposażenie uzupełniające:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) osłona wanny lub natrysku

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

 

 

z

 

 

2) dywanik przy wannie/kabinie natryskowej

o

o

o

o

o

o

o

o

o

z

 

 

 

 

 

3) mydelniczka, papiernica, haczyki, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i przy natrysku

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

4) lustro z górnym lub bocznym oświetleniem

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

5) uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

6) suszarka do włosów

o

o

o

o

o

o

z

z

 

 

 

 

 

 

 

7) waga osobowa

o

o

o

z

z

z

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8) pojemnik na śmieci (niepalny)

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

9) telefon

o

o

 

z

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10) zestaw minimum dla jednej osoby:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a) mydełko toaletowe

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

b) ręcznik

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

c) ręcznik kąpielowy

o

o

o

o

o

o

o

o

o

 

 

 

 

 

 

d) płaszcz kąpielowy

o

o

o

z

z

z

 

 

 

 

 

 

 

 

 

e) szklanka

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

f) torba higieniczna

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o


 

35

Procent pokoi z pełnym węzłem higienicznosanitarnym

100

100

100

100

100

100

100

100

50

50

50

25

10

10

 

36

Urządzenia higienicznosanitarne ogólne w części pobytowej (liczba miejsc noclegowych na jedno urządzenie):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) umywalka

 

 

 

 

 

 

 

 

10

10

10

10

15

15

15

2) wanna z baterią i prysznicem lub natrysk

 

 

 

 

 

 

 

 

10

10

10

10

15

15

15

3) WC z umywalkami (minimum jeden osobny dla kobiet i jeden osobny dla mężczyzn)

 

 

 

 

 

 

 

 

10

15

15

15

20

20

20

37

Wyposażenie dodatkowe:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) lustro

 

 

 

 

 

 

 

 

o

o

o

o

o

o

o

2) dozownik do płynnego mydła

 

 

 

 

 

 

 

 

o

o

o

o

o

o

o

3) suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytku

 

 

 

 

 

 

 

 

o

o

o

o

o

o

o

4) pojemnik na papier i odpady

 

 

 

 

 

 

 

 

o

o

o

o

o

o

o

5) wieszaki ścienne

 

 

 

 

 

 

 

 

o

o

o

o

o

o

o

 

V. Oferta usług podstawowych i uzupełniających

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

38

Sprzedaż gorących napojów przez całą dobę

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

39

Budzenie

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

40

Podawanie posiłków do j.m. – room-service czynny przez:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) całą dobę

o

o

o

o

o

o

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2) minimum 12 godzin

 

 

 

 

 

 

o

o

o

z

z

z

 

 

 

41

Obsługa bagażowa

o

o

o

o

o

o

o

o

o

 

 

 

 

 

 

42

Przechowywanie bagażu

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

43

Przechowywanie pieniędzy i przedmiotów wartościowych gości

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

44

Kwiaciarnia, stała ekspozycja kwiatów

o

o

o

z

 

 

z

 

 

 

 

 

 

 

 

45

Wymiana walut

o

o

o

o

o

o

o

o

o

z

 

 

 

 

 

46

Sprzedaż prasy, kosmetyków i pamiątek

o

o

 

o

o

 

o

o

 

o

o

 

 

 

 

47

Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

48

Zespół usług gastronomicznych:

1) restauracja

2) jadalnia

3) aperitif bar lub bar kawowy

4) podawanie śniadań

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

o

o

 

o

o

 

o

o

 

 

 

 

 

 

 

 

 

o

 

 

o

 

 

o

 

 

o

 

 

o

o

o

 

o

o

 

o

o

 

o

o

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

o

o

 

o

o

 

49

Zespół sal wielofunkcyjnych

o

 

 

o

 

 

o

 

 

z

 

 

 

 

 

50

Wypożyczalnia oraz przechowywanie sprzętu rekreacyjnego w obiektach zlokalizowanych w miejscowościach wypoczynkowo-turystycznych i rejonach nie zurbanizowanych o dużych walorach przyrodniczych

o

 

o

o

 

o

o

 

o

o

 

o

z

 

z

51

Zespół odnowy biologicznej (basen, sauna, siłownia, solarium, masaże i inne usługi – minimum dwa rodzaje usług)

o

o

o

o

z

z

z

z

z

 

 

 

 

 

 

52

Sala klubowa z telewizorem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

o

o

o

o

o

53

Obsługa samochodów gości w zakresie OC, OT-1 i mycia

 

o

 

 

o

 

 

o

 

 

o

 

 

 

 

54

Pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i odzieży gości

o

o

o

o

o

 

o

o

 

z

z

 

 

 

 

55

Zmiana pościeli i ręczników:

1) codziennie lub na życzenie gości

2) co trzy dni lub częściej na życzenie gości

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

o

o

o

o

o

o

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

o

o

o

o

o

o

o

o

o

 

VI. Kwalifikacje zawodowe personelu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

56

Kierownik obiektu hotelarskiego:

1) wykształcenie wyższe lub średnie specjalistyczne

2) znajomość co najmniej jednego języka obcego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

z

z

z

z

z

z

57

Personel recepcyjny: wykształcenie wyższe lub średnie specjalistyczne, znajomość co najmniej jednego języka obcego

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

58

Kelnerzy, pokojowe, portierzy, bagażowi i inny personel obsługi: wykształcenie średnie zawodowe lub kursy specjalistyczne, znajomość w podstawowym zakresie co najmniej jednego języka obcego

o

o

o

o

o

o

o

o

o

z

z

z

z

z

z

59

Jednolity ubiór dla poszczególnych służb hotelowych

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

z

z

z

z

 

Objaśnienie znaków i skrótów:

H – hotel

*** kategoria trzy gwiazdki

j.m. – jednostka mieszkalna

M – motel

**** kategoria cztery gwiazdki

w.h.s. – węzeł higienicznosanitarny

P – pensjonat

***** kategoria pięć gwiazdek

OC –obsługa codzienna

OT-1 – obsługa techniczna nr 1.

* kategoria jedna gwiazdka

o – wymaganie obowiązuje

** kategoria dwie gwiazdki

z – wymaganie jest zalecane

 

Załącznik 2.

Załącznik nr 2

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA KEMPINGÓW I PÓL BIWAKOWYCH

Lp.

Wymagania

Kategorie kempingów

Pola biwakowe

****

***

**

*

1

2

3

4

5

6

7

 

I. Zabezpieczenie terenu

 

 

 

 

 

1

Ogrodzenie terenu

o

o

o

o

o1

2

Oświetlenie terenu

o

o

o

o

 

3

Całodobowy dozór

o

o

o

o

 

4

Sprzęt przeciwpożarowy

o

o

o

o

 

5

Punkt pomocy medycznej2

o

o

o

o

 

 

II. Zagospodarowanie terenu

 

 

 

 

 

6

Bezkolizyjny dojazd

o

o

o

o

 

7

Wewnętrzne drogi główne o nawierzchni utwardzonej

o

o

o

 

 

8

Ścieżki piesze o nawierzchni utwardzonej

o

o

 

 

 

9

Stanowiska obozowania na terenie płaskim trawiastym

o

o

o

 

 

10

Teren stanowisk obozowania wydzielony

o

o

o

 

 

11

Zadrzewienie

o

o

 

 

 

12

Zasilanie w energię elektryczną

o

o

o

o

 

13

Parking przy recepcji

o

o

o

o

 

14

Urządzenia rekreacyjne i tereny do gier i zabaw

o

o

o

 

 

15

Wewnętrzne oznakowania

o

o

o

o

 

16

Elementy dekoracyjne

o

o

 

 

 

17

Pojemniki na śmieci

o

o

o

o

o

 

III. Recepcja

 

 

 

 

 

18

Recepcja w odrębnym pomieszczeniu

o

o

o

o

o

19

Personel recepcji na każdej zmianie powinien znać co najmniej jeden język obcy

o

o

 

 

 

20

Przechowalnia bagażu

o

 

 

 

 

21

Depozyt

o

o

 

 

 

 

IV. Świetlica

 

 

 

 

 

22

Świetlica

o3

o4

o5

 

 

 

V. Stanowiska obozowania

 

 

 

 

 

23

Minimalna powierzchnia jednego stanowiska w m2

60

60

40

40

 

24

Podłącza elektryczne (% ogólnej liczby stanowisk)

50

40

30

 

 

25

Ponumerowane stanowiska obozowania

o

 

 

 

 

26

Wydzielone stanowiska lub grupy stanowisk obozowania

o

o

 

 

 

27

Zieleń odgradzająca stanowiska lub grupy stanowisk

o

 

 

 

 

 

VI. Urządzenia higienicznosanitarne

 

 

 

 

 

28

Zbiorowe umywalnie osobne dla kobiet i mężczyzn:

1) liczba użytkowników na jedną umywalkę

2) liczba użytkowników na jeden natrysk

o

o

o

o

o6

20

20

20

33

 

50

50

50

100

 

29

Zbiorowe ustępy osobne dla kobiet i mężczyzn:

1) liczba użytkowników na jeden ustęp dla kobiet

2) liczba użytkowników na jeden ustęp dla mężczyzn

3) liczba użytkowników na jeden pisuar

o

o

o

o

o7

15

15

20

33

 

25

25

33

50

 

50

50

100

100

 

30

Stanowisko do zlewu ustępów caravaningowych

o

o

 

 

 

31

Urządzenie do prania

o

o

 

 

 

32

Urządzenie do prasowania

o

o

 

 

 

33

Pomieszczenie do suszenia bielizny

o

o

 

 

 

34

Wyposażenie szczegółowe:

 

 

 

 

 

1) ściany sanitariatów wyłożone glazurą

o

o

 

 

 

2) podłogi sanitariatów wyłożone terakotą

o

o

 

 

 

3) urządzenia jednakowe i jednorodne

o

 

 

 

 

4) wieszaki na ręczniki i bieliznę

o

o

o

o

 

5) lustra nad umywalkami i półki

o

o

o8

o8

 

6) gniazda elektryczne 220 V

o

o8

o8

o8

 

 

VII. Usługi gastronomiczne

 

 

 

 

 

35

Stanowiska spożywania posiłków w sektorach

o

o9

 

 

 

36

Stanowiska do zmywania naczyń

o

o

o

o

 

37

Zakład gastronomiczny

o

 

 

 

 

 

VIII. Zaopatrzenie w wodę

 

 

 

 

 

38

Punkty poboru wody na stanowiskach lub grupach stanowisk obozowania

o

o

 

 

 

39

Punkt poboru wody

 

 

 

 

o

40

Ciepła woda

o10

o11

o12

 

 

 

Objaśnienie znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

* kemping kategorii jedna gwiazdka

** kemping kategorii dwie gwiazdki

*** kemping kategorii trzy gwiazdki

**** kemping kategorii cztery gwiazdki

1 może być prowizoryczne

2 co najmniej apteczka

3 wyposażona w sprzęt audio/wideo i prasę

4 wyposażona w telewizor i prasę

5 udostępnione zadaszone pomieszczenie

6 dopuszcza się umywalnie zbiorowe typu rynnowego nie zadaszone

7 dopuszcza się ustępy nie spłukiwane wolno stojące

8 co najmniej 1 na dwa stanowiska

9 przynajmniej stoły lub ławy na sektorach obozowania

10 całą dobę

11 co najmniej trzy razy dziennie

12 co najmniej dwa razy dziennie.

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA DLA STAŁEJ BAZY NOCLEGOWEJ NA KEMPINGACH

Lp.

Wymagania

Kategorie kempingów

****

***

**

*

1

2

3

4

5

6

 

Wyposażenie pokoju lub domku składającego się z więcej niż jednego pokoju

 

 

 

 

1

Łóżka dla jednej lub dwóch osób1

o

 

 

 

2

Lóżka dla dwóch do czterech osób1

 

o

o

 

3

Lóżka dla czterech lub więcej osób1

 

 

o

 

4

Powierzchnia pokoju na jedną osobę w metrach kwadratowych

5

4

3

2

5

Wysokość pokoju co najmniej 2,2 metra

o

o

o

o

6

Oświetlenie górne

o

o

o

o

7

Oświetlenie przy każdym łóżku

o

o

 

 

8

Pościel na każde łóżko

o

o

o

 

9

Dywan lub wykładzina

o

o

o

 

10

Szafa

o

o

o2

o2

11

Stół

o

o

o

 

12

Krzesła

o

o

o

o

13

Lustro na ścianie

o

 

 

 

14

Radio i telewizor

o

 

 

 

15

Radio

 

o

 

 

16

Łazienka z WC i natryskiem z ciepłą i zimną wodą

o

o

 

 

17

Umywalka z ciepłą i zimną wodą

o

o

o

 

18

Ściany i podłogi w łazience wyłożone płytkami lub materiałami podobnymi

o

o

 

 

 

Objaśnienie znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

* kemping kategorii jedna gwiazdka

*'* kemping kategorii dwie gwiazdki

*** kemping kategorii trzy gwiazdki

**** kemping kategorii cztery gwiazdki

uwaga: kategoria bazy stałej na kempingu niezależna od kategorii kempingu

1 w przypadku domku wielopokojowego w każdym pokoju

2 dopuszcza się wieszaki.

Załącznik 3. [WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA DOMÓW WYCIECZKOWYCH]

Załącznik nr 3

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA DOMÓW WYCIECZKOWYCH

Lp.

Wymagania

Kategorie

I

II

III

1

2

3

4

5

 

I. Zagospodarowanie terenu

 

 

 

1

Bezpośrednie wejście do hallu

o

o

 

2

Parking lub możliwość parkowania maksymalnie 200 m od obiektu

o

o

 

 

II. Instalacje w budynku

 

 

 

3

Ogrzewanie centralne lub miejscowe elektryczne

o

o

o1

4

Bieżąca ciepła i zimna woda

o

o

o

 

III. Recepcja

 

 

 

5

Hall recepcyjny – telefon dostępny dla gości

o

o

o

6

Kabiny telefoniczne

o

 

 

7

Przechowalnia bagażu i sprzętu turystycznego

o

o

o

8

Depozyt

o

 

 

9

Informacja turystyczna2

o

o

o

10

Budzenie

o

o

o

11

Personel recepcji na każdej zmianie powinien znać co najmniej jeden język obcy

o

 

 

 

IV. Inne usługi

 

 

 

12

Sprzedaż drobnych artykułów (kosmetyki, pamiątki, wydawnictwa turystyczne itp.)

o

o

 

13

Świetlica

o

o

 

14

Stanowisko do prasowania

o

o

 

15

Stanowisko do drobnych napraw sprzętu sportowego i turystycznego

o

o

o

 

V. Część mieszkalna

 

 

 

16

Minimalna powierzchnia pokoju w m2 (bez wyodrębnionych łazienki, WC, przedpokoju):

 

 

 

1) 1-osobowego

9

8

8

2) 2-osobowego

12

10

83

3) 3-osobowego

15

13

123

4) 4-osobowego

17

16

163

5) większego niż 4-osobowy (powierzchnia 4-osobowego plus 4 m2 dodatkowo na każdą następną osobę)

o

o

o3

17

Maksymalna liczba miejsc noclegowych w pokojach wieloosobowych

8

12

20

18

Urządzenia higienicznosanitarne w pokojach 1–2-osobowych (% pokoi):

 

 

 

1) umywalka z baterią z bieżącą zimną i ciepłą wodą

100

50

 

2) wanna z baterią i prysznicem lub natrysk oraz WC

25

10

 

19

Urządzenia higienicznosanitarne ogólne:

 

 

 

1) zbiorowe umywalnie osobne dla kobiet i mężczyzn

o

o

o

2) z bieżącą ciepłą i zimną wodą

o

o

 

3) z ciepłą i bieżącą zimną wodą

 

 

o

4) liczba m.n. przypadających na 1 umywalkę w umywalniach zbiorowych

5

8

12

5) liczba m.n. przypadających na 1 natrysk

20

30

35

6) zbiorowe wc osobne dla kobiet i mężczyzn

o

o

o

7) liczba m.n. przypadających na:

 

 

 

a) 1 WC damski

20

20

20

b) 1 WC męski

20

20

20

c) 1 pisuar

50

50

50

20

Wyposażenie dodatkowe urządzeń higienicznosanitarnych:

 

 

 

1) wieszaki na ręczniki i bieliznę osobistą

o

o

o

2) lustro nad umywalką i półka

o

o

o

3) oświetlenie nad lustrem

o

o

 

4) gniazdo elektryczne do aparatu do golenia

o

o

o

5) kosz

o

o

o

21

Meble w pokoju4:

 

 

 

1) łóżko lub tapczan

o

o

o

2) stół (minimum jeden dla 8 osób)

o

o

o

3) krzesła (1 na osobę, nie mniej niż 2 na pokój)5

o

o

o

4) szafka, stolik lub półka przy każdym łóżku

o

o

o

5) szafa ubraniowa lub wnęka6

o

o

 

6) lustro

o

o

 

7) kosz na śmieci i popielniczka

o

o

 

8) lampka nocna (przy każdym łóżku w pokojach 1–4-osobowych)

o

o

 

9) wieszak ścienny na okrycia wierzchnie

o

o

o

22

Wyposażenie dodatkowe pokoju:

 

 

 

1) radio (w pokojach 1- i 2-osobowych)

o

o

 

2) dywan lub chodnik

o

o

 

3) firanki

o

o

o

4) zasłony dzienne zaciemniające

o

o

 

5) elementy dekoracyjne

o

o

 

 

VI. Usługi gastronomiczne

 

 

 

23

Sprzedaż gorących napojów

o

o

o

24

Sale do spożywania śniadań

o

o

o

25

Jadłodajnia lub bar szybkiej obsługi

o

o

o

26

Restauracja

o

 

 

 

Objaśnienie znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

I dom wycieczkowy kategorii pierwszej

II dom wycieczkowy kategorii drugiej

III dom wycieczkowy kategorii trzeciej

m.n. miejsce noclegowe

1 dopuszcza się inne rodzaje ogrzewania

2 udzielanie informacji o imprezach turystycznych i kulturalnych, wyposażenie recepcji w rozkłady jazdy, plany miast i mapy regionów, książkę telefoniczną itp.

3 dopuszcza się spiętrzenie łóżka przy wysokości pokoju co najmniej 2,7 m; powierzchnia pokoju może być wówczas zmniejszona o 20%

4 w kategorii I jednolity komplet o wysokiej jakości

5 w pokojach więcej niż 4-osobowych dopuszcza się ławy

6 w pokojach 1–4-osobowych – szafa ubraniowa, w pokojach więcej niż 4-osobowych po jednym segmencie na ubranie i bieliznę o powierzchni co najmniej 0,25 m2 na osobę.

Załącznik 4. [WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA SCHRONISK MŁODZIEŻOWYCH]

Załącznik nr 4

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA SCHRONISK MŁODZIEŻOWYCH

Lp.

Wymagania

Kategorie

I

II

III

1

2

3

4

5

 

I. Wymagania ogólne

 

 

 

1

Samodzielny budynek lub wydzielona część budynku

o

o

 

2

Pomieszczenia noclegowe organizowane doraźnie (w internacie, izbach lekcyjnych itp.)

 

 

o

3

Bieżąca zimna i ciepła woda przez całą dobę

o

o

 

4

Bieżąca zimna woda

 

 

o

5

Ogrzewanie centralne lub miejscowe elektryczne1

o

o

o

6

Świetlica wyposażona w odpowiednie materiały i sprzęt

o2

o3

 

7

Pomieszczenie na przechowalnię bagażu i sprzętu turystycznego

o

o

 

8

Pomieszczenie do suszenia odzieży

o

o

o

9

Apteczka zaopatrzona w leki i artykuły sanitarne

o

o

o

10

Oddzielne pomieszczenia do przechowywania pościeli czystej, brudnej oraz sprzętu gospodarczego

o

o

o

 

II. Część mieszkalna

 

 

 

11

Minimalna powierzchnia sypialni na jedną osobę w m2:

1) przy łóżkach jednopoziomowych

2) przy łóżkach piętrowych

 

 

 

2,5

2,5

2,5

1,5

1,5

1,5

12

Minimalny % miejsc noclegowych w salach mniejszych niż 8-osobowe

50

 

 

13

Urządzenia sanitarne (maksymalna liczba osób na 1 urządzenie):

1) umywalka z lustrem

2) prysznice

3) ustęp

 

 

 

10

15

o4

20

20

 

15

15

15

14

Wyposażenie pokoju:

1) łóżka (także piętrowe) lub tapczany

2) kołdry lub koce (po dwa na osobę)

3) bielizna pościelowa

4) szafy ubraniowe

5) szafy ubraniowe lub wieszaki stojące

6) szafki nocne lub półki przy każdym łóżku

7) stół

8) krzesła lub taborety (po jednym na osobę)

9) lustro i kosz na śmieci

 

 

 

o

o

o

o

o

o

o

o

o

o

 

 

 

o

o

o

o

 

o

o

o

o

o

o

o

o

o

 

III. Część gastronomiczna

 

 

 

15

Kuchnia samoobsługowa5

o

o

 

16

Jadalnia

o6

o7

 

 

Objaśnienie znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

I schronisko młodzieżowe kategorii pierwszej

II schronisko młodzieżowe kategorii drugiej

IIl schronisko młodzieżowe kategorii trzeciej

1 dopuszcza się inne rodzaje ogrzewania

2 wyposażona w telewizor, radio, magnetofon, rzutnik, aparat projekcyjny lub wideo oraz inny sprzęt do gier i zabaw

3 wyposażona w sprzęt do gier

4 w przypadku braku umywalni, w miejscu przeznaczonym do mycia powinny znajdować się miednice i wiadra – co najmniej jedna miednica na 5 osób i jedno wiadro na 10 osób

5 wyposażona w sprzęt kuchenny (płyty do gotowania, garnki, czajniki, patelnie, lodówkę itp.)

6 zaopatrzona w sprzęt stołówkowy (stoły, krzesła lub ławy, talerze głębokie i płytkie, łyżki, widelce, noże, szklanki, kubki itp.)

7 zaopatrzona jak w odnośniku6; w mniejszych schroniskach może spełniać dodatkowo funkcję świetlicy.

Załącznik 5. [WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA SCHRONISK]

Załącznik nr 5

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA SCHRONISK

Lp.

Wymagania

 

1

2

3

 

I. Instalacje w budynku

 

1

Ogrzewanie zapewniające utrzymanie w pomieszczeniach noclegowych i świetlicy temperatury 18°C

o

2

Bieżąca ciepła woda

o1

 

II. Recepcja

 

3

Telefon dostępny dla gości

o

4

Przechowalnia bagażu i sprzętu turystycznego

o

5

Informacja turystyczna2

o

 

III. Inne usługi

 

6

Sprzedaż drobnych artykułów (kosmetyki, pamiątki) i podstawowych artykułów pierwszej potrzeby

o

7

Możliwość suszenia odzieży

o

8

Stanowisko umożliwiające dokonanie drobnych napraw sprzętu turystycznego, czyszczenie odzieży i sprzętu

o

 

IV. Część mieszkalna

 

9

Minimalna powierzchnia pokoju w m2 (bez wyodrębnionych: łazienki, wc i przedpokoju)3:

 

1) 1-osobowego

7

2) 2-osobowego

9

3) 3-osobowego

12

4) 4-osobowego

16

5) większego niż 4-osobowy – powierzchnia pokoju 4-osobowego + 4 m2 na każdą następną osobę

 

10

Urządzenia higienicznosanitarne ogólne (liczba miejsc noclegowych na jedno
urządzenie)4:

 

1) umywalka z lustrem i półką

20

2) WC

20

3) natrysk

35

4) wieszaki na ręczniki i bieliznę osobistą

o

11

Meble w pokoju:

1) łóżko lub tapczan5

2) stół

3) krzesło lub taboret6 (jeden na osobę)

4) stolik lub półka (przy każdym łóżku)

5) szafa ubraniowa lub wnęka7

6) kosz na śmieci

7) wieszaki ścienne lub stojące na okrycia wierzchnie

 

o

o

o

o

o

o

o

 

12

Wyposażenie dodatkowe pokoju:

1) firanki lub zasłony

2) dywan lub chodnik (w pokojach 1–2-osobowych)

3) elementy dekoracyjne

 

o

o

o

 

V. Usługi gastronomiczne

 

13

Jadłodajnia oferująca posiłki typu barowego

o

14

Stanowisko do przyrządzania i spożywania posiłków oraz do zmywania naczyń

o

 

Objaśnienie znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

1 minimum dwie godziny rano i dwie godziny wieczorem

2 informacja turystyczna, w tym tablica zawierająca zwięzły opis szlaków prowadzących do sąsiednich schronisk oraz miejscowości, zasadniczo w formie mapy lub schematu, informacja o rozkładzie jazdy komunikacji publicznej z najbliższej miejscowości (przystanku, stacji), informacja o grożących niebezpieczeństwach i zasadach wzywania pomocy

3 dopuszcza się łóżka piętrowe przy wysokości pokoju min. 2,7 m; powierzchnia pokoju może być wtedy mniejsza o 20%

4 z wyjątkiem miejsc w pokojach mających te urządzenia

5 dopuszcza się wyposażony w materac podest do spania

6 dopuszcza się ławy

7 w pokojach większych niż 2-osobowe po jednym segmencie na ubranie i bieliznę o powierzchni co najmniej 0,25 m2 na osobę.

Załącznik 6. [MINIMALNE WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA DLA INNYCH OBIEKTÓW, W KTÓRYCH ŚWIADCZONE SĄ USŁUGI HOTELARSKIE]

Załącznik nr 6

MINIMALNE WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA DLA INNYCH OBIEKTÓW, W KTÓRYCH ŚWIADCZONE SĄ USŁUGI HOTELARSKIE

Lp.

Wymagania

1

2

1

Ogrzewanie – w całym obiekcie

2

Instalacja sanitarna: zimna i ciepła1 woda przez całą dobę

3

Powierzchnia mieszkalna w m2 (nie obejmuje wyodrębnionych w.h.s., przedpokojów, aneksów barowych, loggii itp.):

1) pokój 1-osobowy – 6 m2

2) pokój 2-osobowy – 10 m2

3) pokój 3-osobowy – 14 m2

4) pokój 4-osobowy – 16 m2

5) pokój większy niż 4-osobowy (powierzchnia 4-osobowego plus dodatkowo 4 m2 na każdą następną osobę)

4

Zestaw wyposażenia meblowego:

1) łóżko jednoosobowe o wymiarach 80 x 190 cm (zalecane 90 x 200 cm)

2) łóżko dwuosobowe o wymiarach 120 x 190 cm (zalecane 140 x 200 cm)

3) nocny stolik lub półka przy każdym łóżku

4) szafa garderobiana o minimalnej głębokości 60 cm, minimum 3 wieszaki na osobę

5) stół lub stolik

6) krzesło (1 na osobę, lecz nie mniej niż 2 na pokój)

7) lustro

8) wieszak ścienny na wierzchnią odzież

5

Pościel dla jednej osoby:

1) kołdra lub dwa koce

2) poduszka

3) poszwa

4) poszewka na poduszkę

5) prześcieradło

6

Oświetlenie:

1) oświetlenie elektryczne główne – minimum jeden punkt świetlny o mocy 60 W

2) lampka nocna przy każdym łóżku umożliwiająca czytanie w pozycji leżącej

7

Zasłony okienne zaciemniające

8

Kosz na śmieci

9

Maksymalna liczba osób przypadających na jeden w.h.s. – 10

10

Wyposażenie podstawowe węzłów higienicznosanitarnych:

1) wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa z zabezpieczeniem antypoślizgowym

2) umywalka z blatem lub półką

3) WC ze zbiornikiem cicho płuczącym

4) mydelniczka, papiernica, haczyki, wieszaki na ręczniki

5) lustro z górnym lub bocznym oświetleniem

6) uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną

7) pojemnik na śmieci (niepalny)

8) mydełko toaletowe

9) ręcznik

10) szklanka

 

Objaśnienie odnośników i skrótów:

1 minimum dwie godziny rano i dwie godziny wieczorem

w.h.s. – węzeł higienicznosanitarny.


 

Załącznik 7. [WYKAZ KARTY EWIDENCYJNEJ OBIEKTU HOTELARSKIEGO/INNEGO OBIEKTU ŚWIADCZĄCEGO USŁUGI HOTELARSKIE]

Załącznik nr 7

WYKAZ KARTY EWIDENCYJNEJ OBIEKTU HOTELARSKIEGO*/INNEGO OBIEKTU ŚWIADCZĄCEGO USŁUGI HOTELARSKIE*

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 1999-02-05
  • Data wejścia w życie: 1999-02-20
  • Data obowiązywania: 1999-02-20
  • Dokument traci ważność: 2001-06-10
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA