REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2000 nr 2 poz. 20

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

z dnia 10 grudnia 1999 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum (Dz. U. Nr 14, poz. 131) wprowadza się następujące zmiany:

1) tytuł rozporządzenia otrzymuje brzmienie:

„w sprawie ramowych statutów publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej, publicznego gimnazjum oraz publicznego przedszkola.”;

2) w § 1:

a) w ust. 1 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

„3) publicznego przedszkola, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia.”,

b) ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

„2. Ramowe statuty, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, stosuje się w szkołach dla dzieci i młodzieży, ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych, oraz w szkołach dla dorosłych.

3. Ramowy statut, o którym mowa w ust.1 pkt 3, stosuje się w przedszkolach ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych.”;

3) w załączniku nr 1 do rozporządzenia:

a) w § 1:

– w ust. 1:

– pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) określenie „Szkoła Podstawowa”, a w przypadku szkoły specjalnej, integracyjnej oraz ogólnodostępnej z oddziałami integracyjnymi – odpowiednio określenie „Szkoła Podstawowa Specjalna”, „Szkoła Podstawowa Integracyjna” oraz „Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi,”

– dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

„6) w przypadku szkoły specjalnej – określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.”,

– w ust. 3 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

„Nazwa szkoły specjalnej wchodzącej w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego składa się z nazwy ośrodka i nazwy tej szkoły.”,

– w ust. 6 skreśla się wyrazy „i stemplach”,

– dodaje się ust. 7 i 8 w brzmieniu:

„7. W nazwie szkoły specjalnej umieszczonej na tablicy urzędowej i na sztandarze pomija się określenie «specjalna».

8. W nazwie szkoły specjalnej umieszczonej na świadectwie oraz na pieczęciach, których odciskiem opatruje się świadectwo, z wyjątkiem szkół specjalnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym, pomija się określenie «specjalna» oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.”,

b) w § 5:

– w ust. 2 po wyrazach „w § 2 ust. 1 pkt 5,” dodaje się wyrazy „z wyjątkiem oddziałów integracyjnych i oddziałów specjalnych,”

– po ust. 2 dodaje się ust. 2a–2d w brzmieniu:

„2a. Liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.

2b. Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić:

1) w szkole (oddziale) dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących – od 6 do 8,

2) w szkole (oddziale) dla uczniów niewidomych i słabo widzących – od 8 do 10,

3) w szkole (oddziale) dla uczniów z chorobami przewlekłymi – od 10 do 16,

4) w szkole (oddziale) dla uczniów z zaburzeniami psychicznymi –od 6 do 8,

5) w szkole (oddziale) dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową – od 8 do 12,

6) w szkole (oddziale) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim – od 10 do 16,

7) w szkole (oddziale) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym – od 6 do 8,

8) w szkole (oddziale* dla uczniów z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi – od 2 do 4,

9) w szkole (oddziale) dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym, uzależnieniem lub z zaburzeniami zachowania – od 10 do 16.

2c. W przypadku gdy co najmniej u jednego ucznia w oddziale występują niepełnosprawności sprzężone, określoną w ust. 2b liczbę uczniów w oddziale można obniżyć o 2 osoby.

2d. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba uczniów w oddziale może być niższa od określonej w ust. 2b i 2c.”,

c) w § 6:

– w ust. 1 po wyrazach „ust. 2” dodaje się wyrazy „i 2a”,

– po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

„2a. W szkole specjalnej oraz w oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej podział oddziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust. 1, jest obowiązkowy. Grupa powinna liczyć nie mniej niż 5 uczniów.”,

– w ust. 4 dodaje się na końcu wyrazy „z zastrzeżeniem ust. 4a.”,

– po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

„4a. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV–VI szkoły specjalnej oraz w oddziałach specjalnych w klasach IV–VI szkoły ogólnodostępnej prowadzone są w grupach, w których liczba uczniów odpowiada liczbie uczniów w oddziale szkoły specjalnej (oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej), oddzielnie dla dziewcząt i chłopców. Jeżeli liczba dziewcząt lub chłopców w grupie jest mniejsza niż 5, zajęcia prowadzi się w grupach międzyoddziałowych, w tym międzyklasowych.”,

d) w § 8:

– w ust. 2 w zdaniu drugim dodaje się na końcu wyrazy „z zastrzeżeniem ust. 3.”,

– dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

„3. Liczba uczniów w grupie wychowawczej w świetlicy zorganizowanej w szkole specjalnej powinna odpowiadać liczbie uczniów określonej w § 5 ust. 2b dla oddziału szkoły specjalnej.”,

e) w § 10 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

„5. Przepisów ust. 1–4 nie stosuje się w szkole specjalnej.”,

f) po § 15 dodaje się § 15a w brzmieniu:

„§ 15a. 1. W szkołach specjalnych i w szkołach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, z niepełnosprawnością ruchową, z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi w klasach I–IV zatrudnia się pomoc nauczyciela. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się zatrudnienie pomocy nauczyciela w klasach V i VI.

2. W szkołach integracyjnych i w szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi zatrudnia się dodatkowo nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne. W uzasadnionych przypadkach w szkołach tych można zatrudnić pomoc nauczyciela.”,

g) w § 19:

– ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Zespół szkół, a także szkoły specjalne wchodzące w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego posiadają pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w skład zespołu lub ośrodka, zawierającą nazwę zespołu lub ośrodka.”,

– w ust. 4 wyrazy „i stemple” zastępuje się wyrazami „i pieczęcie”;

4) w załączniku nr 2 do rozporządzenia:

a) w § 1:

– w ust. 1:

– pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) określenie „Gimnazjum”, a w przypadku gimnazjum specjalnego, integracyjnego oraz ogólnodostępnego z oddziałami integracyjnymi – odpowiednio określenie „Gimnazjum Specjalne”, „Gimnazjum Integracyjne” oraz „Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi,”

– dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

„6) w przypadku gimnazjum specjalnego – określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.”,

– w ust. 2 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu: „Nazwa gimnazjum specjalnego wchodzącego w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego składa się z nazwy ośrodka i nazwy tego gimnazjum.”,

– w ust. 4 skreśla się wyrazy „i stemplach”,

– dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu:

„5. W nazwie gimnazjum specjalnego umieszczonej na tablicy urzędowej i na sztandarze pomija się określenie „specjalne”.

6. W nazwie gimnazjum specjalnego umieszczonej na świadectwie oraz na pieczęciach, których odciskiem opatruje się świadectwo, z wyjątkiem gimnazjów specjalnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym, pomija się określenie „specjalne” oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.”,

b) w § 5:

– w ust. 2 po wyrazach „w § 2 ust. 1 pkt 5,” dodaje się wyrazy „z wyjątkiem oddziałów integracyjnych i oddziałów specjalnych,”

– dodaje się ust. 3–6 w brzmieniu:

„3. Liczba uczniów w oddziale gimnazjum integracyjnego oraz w oddziale integracyjnym w gimnazjum ogólnodostępnym powinna wynosić do 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.

4. Liczba uczniów w oddziale gimnazjum specjalnego oraz w oddziale specjalnym w gimnazjum ogólnodostępnym powinna wynosić:

1) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących – od 6 do 8,

2) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów niewidomych i słabo widzących – od 8 do 10,

3) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z chorobami przewlekłymi – od 10 do 16,

4) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z zaburzeniami psychicznymi – od 6 do 8,

5) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową – od 8 do 12,

6) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim – od 10 do 16,

7) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym – od 6 do 8,

8) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi – od 2 do 4,

9) w gimnazjum (oddziale) dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym, uzależnieniem lub z zaburzeniami zachowania – od 10 do 16.

5. W przypadku gdy co najmniej u jednego ucznia w oddziale występują niepełnosprawności sprzężone, określoną w ust. 4 liczbę uczniów w oddziale można obniżyć o 2 osoby.

6. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba uczniów w oddziale może być niższa od określonej w ust. 4 i 5.”,

c) w § 6:

– w ust. 1 po wyrazach „ust. 2” dodaje się wyrazy „i 2a”,

– po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

„2a. W gimnazjum specjalnym oraz w oddziale specjalnym w gimnazjum ogólnodostępnym podział oddziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust. 1, jest obowiązkowy. Grupa powinna liczyć nie mniej niż 5 uczniów.”,

– w ust. 4 dodaje się na końcu wyrazy „z zastrzeżeniem ust. 5.”,

– dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

„5. Zajęcia z wychowania fizycznego w gimnazjum specjalnym oraz w oddziale specjalnym w gimnazjum ogólnodostępnym prowadzone są w grupach, w których liczba uczniów odpowiada liczbie uczniów w oddziale gimnazjum specjalnego (oddziale specjalnym w gimnazjum ogólnodostępnym), oddzielnie dla dziewcząt i chłopców. Jeżeli liczba dziewcząt lub chłopców w grupie jest mniejsza niż 5, zajęcia prowadzi się w grupach międzyoddziałowych, w tym międzyklasowych.”,

d) w § 10:

– w ust. 2 w zdaniu drugim dodaje się na końcu wyrazy „z zastrzeżeniem ust. 3.”,

– dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

„3. Liczba uczniów w grupie wychowawczej w świetlicy zorganizowanej w gimnazjum specjalnym powinna odpowiadać liczbie uczniów określonej w § 5 ust. 3 dla oddziału gimnazjum specjalnego.”,

e) w § 12 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

„5. Przepisów ust. 1–4 nie stosuje się w gimnazjum specjalnym.”,

f) po § 17 dodaje się § 17a w brzmieniu:

„§ 17a. W uzasadnionych przypadkach w gimnazjach specjalnych i w gimnazjach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, z niepełnosprawnością ruchową, z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi dopuszcza się zatrudnienie pomocy nauczyciela.”,

g) w § 21:

– ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Zespół szkół, a także szkoły specjalne wchodzące w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego posiadają pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w skład zespołu lub ośrodka, zawierającą nazwę zespołu lub ośrodka.”,

– w ust. 3 wyrazy „i stemple” zastępuje się wyrazami „i pieczęcie”;

5) dodaje się załącznik nr 3 do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

§ 2.

Tracą moc:

1) zarządzenie nr 33 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 października 1992 r. w sprawie ramowego statutu przedszkola publicznego (Dz. Urz. MEN Nr 7, poz. 35 i z 1997 r. Nr 7, poz. 27),

2) zarządzenie nr 29 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 października 1993 r. w sprawie zasad organizowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi, ich kształcenia w ogólnodostępnych i integracyjnych publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz organizacji kształcenia specjalnego (Dz. Urz. MEN Nr 9, poz. 36) w zakresie dotyczącym ramowego statutu publicznego przedszkola specjalnego oraz dotychczasowej publicznej szkoły podstawowej specjalnej.

§ 3.

[1] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Edukacji Narodowej: M. Handke

Załącznik 1. [RAMOWY STATUT PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA]

Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 10 grudnia 1999 r. (poz. 20)

Załącznik nr 3

RAMOWY STATUT PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA

§ 1. 1. Statut publicznego przedszkola, zwanego dalej „przedszkolem”, określa nazwę przedszkola. Nazwa przedszkola zawiera:

1) określenie „Przedszkole”, a w przypadku przedszkola specjalnego, integracyjnego oraz ogólnodostępnego z oddziałami integracyjnymi – odpowiednio określenie „Przedszkole Specjalne”, „Przedszkole Integracyjne” oraz „Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi”,

2) ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy przedszkola, wyrażony cyfrą arabską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jedno przedszkole,

3) imię przedszkola, jeżeli imię takie nadano,

4) oznaczenie siedziby przedszkola,

5) w przypadku przedszkola specjalnego – określenie rodzaju niepełnosprawności dzieci,

6) ewentualne określenie innego niż polski języka nauczania w przedszkolach dla mniejszości narodowych i grup etnicznych oraz w przedszkolach dwujęzycznych dla mniejszości narodowych lub grup etnicznych.

2. W przypadku filii przedszkola specjalnego nazwa filii zawiera określenie „Filia” oraz nazwę przedszkola specjalnego, któremu filia jest organizacyjnie podporządkowana.

3. Nazwa przedszkola wchodzącego w skład zespołu szkół lub specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego składa się z nazwy zespołu lub ośrodka i nazwy tego przedszkola.

4. Przedszkolu nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady przedszkola lub rady pedagogicznej.

5. Nazwa jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy. Przedszkola z językiem nauczania mniejszości narodowych lub grup etnicznych – oprócz nazwy w języku polskim – mogą używać nazwy w języku danej mniejszości narodowej lub grupy etnicznej.

6. W nazwie przedszkola specjalnego umieszczonej na tablicy urzędowej pomija się określenie „specjalne”.

§ 2. 1. Statut przedszkola określa:

1) cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa, w szczególności w zakresie:

a) udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

b) organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi,

c) umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,

2) sposób realizacji zadań przedszkola, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem stopnia i rodzaju niepełnosprawności,

3) sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem,

4) szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W przedszkolu specjalnym funkcjonującym w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez wychowawcę grupy wychowawczej internatu ośrodka.

§ 3. Statut przedszkola określa:

1) szczegółowe kompetencje organów przedszkola, którymi są:

a) dyrektor przedszkola,

b) rada pedagogiczna,

c) rada przedszkola oraz rada rodziców – jeżeli zostały utworzone,

2) tryb wyboru członków rady przedszkola,

3) zasady współdziałania organów przedszkola, zapewniające w szczególności właściwe wykonywanie kompetencji tych organów określonych w przepisach prawa i w statucie przedszkola oraz zapewniające bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola,

4) sposób rozwiązywania sporów między organami przedszkola.

§ 4. Statut przedszkola określa organizację przedszkola, z uwzględnieniem § 5–7.

§ 5. 1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, stopnia i rodzaju niepełnosprawności.

2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25, z zastrzeżeniem ust. 3–6.

3. Liczba dzieci w oddziale przedszkola integracyjnego oraz w oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 dzieci niepełnosprawnych.

4. Liczba dzieci w oddziale przedszkola specjalnego oraz w oddziale specjalnym w przedszkolu ogólnodostępnym powinna wynosić:

1) w przedszkolu (oddziale) dla dzieci niesłyszących i słabo słyszących – od 6 do 8,

2) w przedszkolu (oddziale) dla dzieci niewidomych i słabo widzących – od 6 do 10,

3) w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z chorobami przewlekłymi – od 10 do 16,

4) w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z zaburzeniami psychicznymi – od 6 do 8,

5) w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową – od 8 do 12,

6) w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym – od 6 do 10,

7) w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi – od 2 do 4.

5. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba dzieci w oddziale może być niższa od określonej w ust. 4.

6. Zasady tworzenia oddziałów w przedszkolach organizujących zajęcia dla mniejszości narodowych lub grup etnicznych określają odrębne przepisy.

§ 6. 1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego.

2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.

3. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:

1) z dziećmi w wieku 3–4 lat – około 15 minut,

2) z dziećmi w wieku 5–6 lat – około 30 minut.

4. W przedszkolu mogą być organizowane zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

5. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.

§ 7. 1. Przedszkole może być jedno- lub wielooddziałowe.

2. W uzasadnionych przypadkach poszczególne oddziały, nie więcej jednak niż 6 oddziałów, mogą być zlokalizowane w różnych miejscach, jeżeli organ prowadzący zapewni dyrektorowi przedszkola warunki sprawowania bezpośredniego nadzoru nad tymi oddziałami.

§ 8. 1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola. Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący.

2. W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:

1) czas pracy poszczególnych oddziałów,

2) liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,

3) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.

§ 9. 1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny, zasady określonej w § 5 ust. 3 oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów).

2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.

§ 10. 1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący zgodnie z ust. 2 pkt 2.

2. Statut przedszkola określa:

1) dzienny czas pracy przedszkola ustalony przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola, w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, nie krótszy niż 5 godzin dziennie,

2) terminy przerw w pracy przedszkola ustalone przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola,

3) dodatkowe informacje o organizacji pracy przedszkola,

4) zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i odpłatności za korzystanie z wyżywienia przez pracowników, ustalone przez organ prowadzący.

§ 11. Statut przedszkola określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, z uwzględnieniem przepisów § 12–15.

§ 12. 1. W przedszkolu:

1) liczącym co najmniej 6 oddziałów lub

2) posiadającym oddziały zlokalizowane w różnych miejscach albo

3) w którym co najmniej 2 oddziały pracują dłużej niż 10 godzin dziennie,

może być utworzone stanowisko wicedyrektora przedszkola.

2. Dyrektor przedszkola, za zgodą organu prowadzącego, może utworzyć stanowisko wicedyrektora w innych przypadkach niż określone w ust. 1, a także, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć inne stanowiska kierownicze.

§ 13. 1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców (prawnych opiekunów).

2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby nauczyciel (nauczyciele) opiekował się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.

§ 14. 1. W przedszkolu integracyjnym i w przedszkolu ogólnodostępnym z oddziałami integracyjnymi zatrudnia się dodatkowo nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne.

2. W przedszkolu specjalnym dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, z niepełnosprawnością ruchową, z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi zatrudnia się pomoc nauczyciela.

§ 15. 1. Statut przedszkola określa szczegółowo zakres zadań nauczycieli związanych z:

1) współdziałaniem z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,

2) planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialnością za jej jakość,

3) prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji,

4) współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną.

2. Statut przedszkola ponadto określa formy współdziałania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, oraz częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami (prawnymi opiekunami).

§ 16. 1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat.

3. Statut przedszkola określa szczegółowe zasady przyjmowania dzieci do przedszkola oraz ich prawa i obowiązki, w tym:

1) warunki pobytu w przedszkolu zapewniające dzieciom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, ochronę i poszanowanie ich godności osobistej oraz życzliwe i podmiotowe traktowanie,

2) przypadki, w których dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy wychowanków.

§ 17. 1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.

[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 25 stycznia 2000 r.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2000-01-17
  • Data wejścia w życie: 2000-01-25
  • Data obowiązywania: 2000-01-25
  • Dokument traci ważność: 2001-09-01

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA