REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2007 nr 81 poz. 552

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU1)

z dnia 25 kwietnia 2007 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 35 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94) zarządza się, co następuje:

§ 1.
W rozporządzeniu Ministra Transportu z dnia 30 maja 2006 r. w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej (Dz. U. Nr 107, poz. 737) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 2:

a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2) pociąg utrzymaniowo-naprawczy – pociąg lub pojazd zarządcy oraz przedsiębiorcy działającego na jego zlecenie wykonujący przejazd w celu utrzymania infrastruktury kolejowej, nadzoru lub usuwania awarii;”,

b) w pkt 7 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 8 i 9 w brzmieniu:

„8) pociąg do przewozów pojazdów samochodowych – pociąg w przewozach intermodalnych do przewozu na platformach kolejowych pojazdów samochodowych wykonujących transport drogowy: samochodów ciężarowych, przyczep, naczep z jednostką ciągnącą lub bez jednostki ciągnącej;

9) pojazd kolejowy luzem – lokomotywa, pojazd trakcyjny zaliczany do taboru specjalnego lub pojazd pomocniczy bez dołączonych wagonów lub kolejowych pojazdów trakcyjnych i pomocniczych w stanie nieczynnym.”;

2) w § 7 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Opłata podstawowa jest sumą opłat ustalonych dla poszczególnych odcinków linii kolejowej składających się na przydzieloną trasę pociągu; opłata podstawowa dla odcinka linii jest ustalana jako iloczyn liczby zrealizowanych pociągokilometrów i stawki jednostkowej właściwej dla odcinka określonej kategorii linii kolejowej, rodzaju pociągu oraz parametrów pociągu określonych w przydzielonej trasie pociągu.”;

3) w § 8 w ust. 1:

a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2) pociągów towarowych;”,

b) w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

„4) pojazdów kolejowych luzem.”;

4) w § 9 ust. 4–6 otrzymują brzmienie:

„4. Jednostkowy koszt stały jednego pociągokilometra przyjęty do obliczania stawki, o której mowa w § 8 ust. 2, różnicuje się zależnie od standardu odcinka określonej kategorii linii kolejowej, wyrażonego dopuszczalną prędkością techniczną tego odcinka z uwzględnieniem ograniczeń stałych; koszty jednostkowe rosną wraz ze wzrostem standardu linii lub jej odcinka.

5. Jednostkowy koszt zmienny jednego pociągokilometra, o którym mowa w § 8 ust. 2, przyjęty do obliczania stawek, różnicuje się zależnie od całkowitej masy brutto pociągu oraz od dopuszczalnych prędkości technicznych dla odcinków linii kolejowej z uwzględnieniem ograniczeń stałych.

6. Stawki jednostkowe opłaty podstawowej przedstawia się w zestawieniu, podając w poszczególnych jego wierszach całkowite masy brutto pociągów, a w poszczególnych jego kolumnach dopuszczalne prędkości techniczne dla odcinków linii kolejowej z uwzględnieniem ograniczeń stałych, odrębnie dla pociągów, o których mowa w § 8 ust. 1; przedziały różnicujące dopuszczalną prędkość techniczną odcinków linii kolejowej oraz masę brutto pociągu dla obliczania jednostkowego kosztu zmiennego określa zarządca infrastruktury w przedziałach wartości.”;

5) w § 10 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) pkt 1 – nie może przekroczyć 25% tej opłaty;”;

6) w § 12 w pkt 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

„niezwłocznie po zatwierdzeniu przez Prezesa UTK:”;

7) w § 14 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Opłat podstawowych i dodatkowych nie nalicza się za przejazdy pociągów naprawczo-utrzymaniowych.”;

8) w § 16 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Zarządca pobiera opłatę rezerwacyjną za zamówioną i przyznaną zdolność przepustową, która nie została przez przewoźnika wykorzystana, w wysokości:

1) 2% sumy kosztów przyjętych do ustalenia opłaty podstawowej za przejazd planowanego pociągu na przyznanej trasie w przypadku rezygnacji z tego przejazdu nie później niż 3 miesiące przed planowym terminem jego realizacji;

2) 20% sumy kosztów przyjętych do ustalenia opłaty podstawowej za przejazd planowanego pociągu na przyznanej trasie w przypadku rezygnacji z tego przejazdu nie później niż 72 godziny przed planowym terminem jego realizacji;

3) 50 % sumy kosztów przyjętych do ustalenia opłaty podstawowej za przejazd planowanego pociągu na przyznanej trasie w przypadku rezygnacji z tego przejazdu w terminie poniżej 72 godzin przed planowym terminem jego realizacji bądź niewykorzystania przyznanej trasy.”.

§ 2.
Zarządcy infrastruktury wprowadzą zmiany wynikające z niniejszego rozporządzenia:

1) w regulaminach przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych obowiązujących od dnia wejścia w życie rozkładu jazdy pociągów 2007/2008,

2) w cennikach stawek jednostkowych opłaty podstawowej, zgodnie z art. 33 ust. 9a ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym

– w terminie dwóch miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

§ 3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Transportu: J. Polaczek

 

1) Minister Transportu kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu (Dz. U. Nr 131, poz. 923).

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2007-05-10
  • Data wejścia w życie: 2007-05-25
  • Data obowiązywania: 2007-05-25
  • Dokument traci ważność: 2009-03-13

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA