REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Monitor Polski - rok 2000 nr 25 poz. 523

DECYZJA MINISTRA GOSPODARKI

z dnia 3 sierpnia 2000 r.

w sprawie ustanowienia ostatecznego cła antydumpingowego w związku z przywozem na polski obszar celny kabla z włókna syntetycznego z poliestrów, pochodzącego z Republiki Białoruś, po cenach dumpingowych.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 33 ust. 1 oraz art. 36 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów po cenach dumpingowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1028), zwanej dalej „ustawą", postanawia się, co następuje:

1. Ustanawia się na okres 5 lat cło antydumpingowe na kabel z włókna syntetycznego z poliestrów, oznaczony w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego kodem PCN 5501 20 00 0, pochodzący z Republiki Białoruś.

2. Cło antydumpingowe ustala się w wysokości 38,08% wartości celnej towaru, o którym mowa w ust. 1.

3. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Uzasadnienie

Postępowanie zostało wszczęte w dniu 26 maja 1999 r., na wniosek firmy „ELANA" S.A. z Torunia, postanowieniem Ministra Gospodarki z dnia 14 maja 1999 r. w sprawie wszczęcia postępowania antydumpingowego w związku z domniemaniem przywozu na polski obszar celny kabla z włókna syntetycznego z poliestrów, pochodzącego z Republiki Białoruś, po cenach dumpingowych i wyrządzenia przez ten przywóz szkody przemysłowi krajowemu (Monitor Polski Nr 18, poz. 246).

Z uwagi na powstałe trudności uzyskania informacji z krajów trzecich o gospodarce rynkowej, niezbędnych do określenia wartości normalnej kabla z włókna syntetycznego z poliestrów, decyzję o nałożeniu cła antydumpingowego podjęto z przeszło dwumiesięcznym opóźnieniem w stosunku do terminu przewidzianego w art. 32 ust. 1 ustawy.

Spółka „ELANA" S.A. jest jedynym krajowym producentem wytwarzającym kabel z włókna syntetycznego z polimeru poliestrowego, w związku z tym spełniony został warunek określony w art. 20 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Okres badany dla określenia dumpingu obejmował 9 miesięcy 1998 r., to jest od dnia 1 stycznia do dnia 30 września 1998 r.

Okres badany dla określenia szkody obejmował lata od 1996 r. do dnia 30 września 1998 r.

W toku postępowania przyjęto następujące ustalenia:

1. Stwierdzono, że w okresie badanym wystąpił znaczący przywóz na polski obszar celny kabla z włókna syntetycznego z poliestrów, pochodzącego z Republiki Białoruś.

2. Ustalono, że przywóz ten dokonywany był po cenach dumpingowych.

Ustalenie to zostało dokonane, zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy, na podstawie porównania średniej ważonej wartości normalnej ze średnią ważoną cen wszystkich transakcji eksportowych w przywozie z Białorusi na polski obszar celny.

W tym celu, uznając Republikę Białoruś za kraj o gospodarce nierynkowej, kierując się ustaleniami, jakie w tej materii przyjmuje Unia Europejska (rozporządzenie Rady UE nr 905/1998):

– Ustalono wartość normalną, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy, na podstawie średniej ważonej ceny kabla z włókna syntetycznego z poliestrów w imporcie do Unii Europejskiej z krajów o gospodarce rynkowej w 1998 r. (dane EUROSTAT).

– Obliczono cenę eksportową, zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy, w rozumieniu art. 2.4.2 Porozumienia o stosowaniu artykułu VI Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu 1994 jako średnią ważoną cen wszystkich transakcji eksportowych z Białorusi w przywozie na polski rynek, na podstawie faktycznych danych przekazanych w kwestionariuszu antydumpingowym przez Zakłady Khimvolokno w Mogiliewie. Cena eksportowa skorygowana została do poziomu cen producenta (ex works). Khimvolokno jest jedynym producentem kabla z włókna syntetycznego z poliestrów na Białorusi oraz największym jego eksporterem do Polski (w okresie badanym – 81,2% całego eksportu Białorusi do Polski).

Na podstawie powyższych ustaleń wyliczono marżę dumpingu jako stosunek marginesu dumpingu do ceny eksportowej na bazie CIF.

Tak wyliczona marża dumpingu wyniosła 38,08%.

3. Znaczący przywóz przedmiotowego kabla z włókna syntetycznego po cenach dumpingowych wyrządził rzeczywistą szkodę przemysłowi krajowemu w badanym okresie.

W decyzji wzięto pod uwagę wszystkie czynniki wskazane w pismach zawierających informacje i opinie stron postępowania, uznając ich niekorzystny wpływ na sytuację przemysłu krajowego. Stwierdza się jednak, iż przywóz kabla z włókna syntetycznego z poliestrów z Republiki Białoruś po cenach dumpingowych był podstawowym czynnikiem wyrządzającym rzeczywistą szkodę, ponieważ oddziaływał szkodliwie na najbardziej newralgiczny punkt na rynku tego towaru, to jest na poziom cen. Podcięcie cenowe utrzymujące ceny wnioskodawcy na niskim poziomie rzutowało na ogólne wyniki finansowe, które świadczą o spełnieniu kryterium istnienia szkody z naddatkiem.

Ustalenie szkody dokonane zostało, zgodnie z art. 17 ustawy, na podstawie oceny:

– wielkości przywozu kabla z włókna syntetycznego z poliestrów z Białorusi: w 1996 r. wynosiła 76 ton, w 1997 r. – 316 ton, a w 9 miesiącach 1998 r. wzrosła do 3 933 ton,

– podcięcia cenowego, które wynosiło: w 1996 r. 33,3%, w 1997 r. – 42,2%, a w 9 miesiącach 1998 r. – 37,2%. Przemysł krajowy w związku z tym poniósł szkodę spowodowaną koniecznością dostosowania swoich cen krajowych na kabel z włókna syntetycznego z poliestrów do cen tego towaru z importu po cenach dumpingowych z Białorusi,

– spadku udziału wnioskodawcy w krajowym rynku kabla z włókna syntetycznego z poliestrów: w roku 1999 udział ten wynosił 92,9%, w 1997 r. – 50,9%, a w 9 miesiącach 1998 r. – jedynie 14,1%,

– spadku wielkości sprzedaży: w 1996 r. – 1 070 ton, w 1997 r. – 1 098 ton, a w 9 miesiącach 1998 r. – 715 ton,

– spadku wykorzystania zdolności produkcyjnych: w 1996 r.– 36,9%, w 1997 r.– 34,7%, a w 9 miesiącach 1998 r. – 33,6%.

Rozpatrzono również następujące czynniki:

– stopę zysku netto, która wprawdzie wzrosła z -2,72% w 1996 r. do +1,7% w 9 miesiącach 1998 r., lecz znaczący import kabla po cenach dumpingowych z Białorusi, pomimo podjętych przez wnioskodawcę działań restrukturyzacyjnych, uniemożliwił uzyskanie lepszych wyników,

– wielkość zatrudnienia: zatrudnienie bezpośrednio związane z produkcją kabla poliestrowego w firmie „ELANA" S.A. z Torunia w okresie badanym nie uległo zmianie,

– średnie wynagrodzenie: w badanym okresie rosło nieznacznie powyżej inflacji.

W świetle powyższych ustaleń uznano, iż pomimo nieznacznych pozytywnych zmian w zakresie podniesienia się stopy zysku i średniego wynagrodzenia oraz stałej wielkości zatrudnienia wyrządzona została rzeczywista szkoda przemysłowi krajowemu.

4. Biorąc pod uwagę powyższe, w celu wyeliminowania szkodliwych efektów przywozu po cenach dumpingowych przedmiotowego towaru z Białorusi, uznano za konieczne ustanowienie cła antydumpingowego. Cło to ustanowiono, zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy, w wysokości 38,08%, to jest na poziomie marży dumpingu, odpowiadającej marginesowi dumpingu.

5. Z uwagi na skalę wyrządzonej szkody oraz niebezpieczeństwo kontynuowania przywozu kabla z włókna syntetycznego z poliestrów, pochodzącego z Białorusi, po cenach dumpingowych, jak również mając na względzie okres czasu niezbędny dla przemysłu krajowego na zneutralizowanie szkodliwych skutków tego przywozu, powyższe cło antydumpingowe ustanowiono na okres 5 lat, zgodnie z art. 48 ust. 2 ustawy.

Pouczenie

Zgodnie z art. 127 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego od niniejszej decyzji nie przysługuje odwołanie. Strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do Ministra Gospodarki z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia decyzji.

Minister Gospodarki: w z. B. Błaszczyk

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2000-08-25
  • Data wejścia w życie: 2000-08-25
  • Data obowiązywania: 2000-08-25
  • Dokument traci ważność: 2004-04-30
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Monitor Polski

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA