REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Monitor Polski - rok 2023 poz. 169

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)

z dnia 4 stycznia 2023 r.

w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie treningu w snowboardzie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie treningu w snowboardzie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Minister Sportu i Turystyki: K. Bortniczuk

 

1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).


Załącznik 1. [INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ „PROWADZENIE TRENINGU W SNOWBOARDZIE” DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI]

Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 4 stycznia 2023 r. (M.P. poz. 169)

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROWADZENIE TRENINGU W SNOWBOARDZIE" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej

Prowadzenie treningu w snowboardzie

 

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

 

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat jest ważny 3 lata. Warunkiem przedłużenia certyfikatu jest zaliczenie efektów uczenia się: "Przygotowuje miejsce i sprzęt niezbędne do przeprowadzenia jednostek treningowych w snowboardzie", "Prowadzi jednostki treningowe w snowboardzie", "Nadzoruje realizację jednostek treningowych w snowboardzie" i "Monitoruje i ewaluuje realizację jednostek treningowych" z zestawu 3 "Realizowanie jednostek treningowych w snowboardzie".

 

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 5 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport

 

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do samodzielnego organizowania i realizowania jednostek treningowych w snowboardzie na bazie obowiązującego systemu szkolenia, z uwzględnieniem wytycznych organizacji szkolącej, w ramach treningu sportowego. Diagnozuje poziom umiejętności sportowych zawodników oraz korzysta z informacji o zawodnikach. Przygotowuje plan realizacji jednostek z wykorzystaniem wyselekcjonowanych metod, form i środków. Organizuje i prowadzi jednostkę treningową, analizuje podejmowane przez siebie działania zawodowe pod kątem optymalizacji planu i realizacji jednostki treningowej. Stosuje narzędzia komunikacji i motywacji. Podejmowane działania wykonuje na podstawie wiedzy dotyczącej teoretycznych uwarunkowań planowania i realizacji jednostki treningowej w snowboardzie oraz ponosi odpowiedzialność za jakość i bezpieczeństwo realizowanych jednostek oraz zawodników. Osoba posiadająca tę kwalifikację zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji.

 

Zestaw 1. Charakteryzowanie teoretycznych uwarunkowań organizacji i realizacji jednostek treningowych w snowboardzie

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Charakteryzuje dyscyplinę

- omawia zagadnienia dotyczące historii snowboardu, ze szczególnym uwzględnieniem rywalizacji sportowej,

- omawia zasady biomechaniki w snowboardzie (min. siły działające na zawodnika, sprzęt).

Charakteryzuje zasady organizacji rywalizacji sportowej w snowboardzie

- opisuje aktualną strukturę organizacyjną rywalizacji sportowej w snowboardzie w Polsce,

- omawia regulaminy sportowe Polskiego Związku Narciarskiego,

- omawia przepisy prawa dotyczące organizacji rywalizacji sportowych w snowboardzie w Polsce,

- omawia przepisy i zasady współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży.

Omawia zagadnienia związane z taktyką w trakcie rywalizacji sportowej

- omawia kluczowe elementy taktyki rywalizacji w konkurencjach freestylowych,

- omawia kluczowe elementy taktyki rywalizacji w konkurencjach alpejskich.

Charakteryzuje aspekty pracy trenera w snowboardzie

- omawia podstawy prawne pracy trenera,

- omawia obowiązki wynikające z pracy trenera z zawodnikami (m.in. wynikające z realizacji jednostek treningowych i udziału w rywalizacji sportowej),

- omawia zagadnienia związane z etyką trenera snowboardu.

 

Zestaw 2. Organizowanie jednostek treningowych w snowboardzie

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Charakteryzuje podstawy teorii treningu w planowaniu jednostek treningowych w snowboardzie

- omawia zasady planowania i realizacji jednostek treningowych w snowboardzie,

- omawia metody stosowane w treningu sportowym (np. metody doskonalenia zdolności motorycznych, metody prowadzenia treningu),

- charakteryzuje środki stosowane w treningu sportowym, m.in. ćwiczenia, środki metodyczne i treningowe, w tym nowości technologiczne wspierające trening,

- uzasadnia dobór form, środków i metod treningowych do zróżnicowanych warunków (np. pogodowych, infrastruktury),

- charakteryzuje strukturę procesu treningowego w snowboardzie oraz rozróżnia cele i zadania dla jego poszczególnych części, z uwzględnieniem specyfiki uczestników (płci, wieku, możliwości psychofizycznych, poziomu rozwoju motorycznego, poziomu sportowego),

- wyjaśnia biomechaniczne aspekty doboru i ustawienia elementów sprzętu zawodnika,

- omawia zasady teorii treningu,

- omawia zasady doboru treści procesu treningowego w snowboardzie.

Charakteryzuje podstawy psychologii stosowane w organizacji i realizacji jednostek treningowych w snowboardzie

- omawia wpływ cech indywidualnych zawodników (poziom lęku, impulsywność, zapotrzebowanie na stymulację) na prowadzenie jednostek treningowych,

- omawia zasady przekazywania zawodnikowi informacji zwrotnej dotyczącej m.in. techniki jazdy na snowboardzie,

- omawia zasady treningu mentalnego w snowboardzie.

Charakteryzuje wpływ środowiska na organizację i realizację jednostek treningowych

- omawia wpływ warunków atmosferycznych na wybór form, metod i środków treningu,

- omawia zasady przygotowania miejsca do treningu.

Charakteryzuje zagadnienia związane z przeprowadzeniem diagnozy

- wymienia metody diagnozy zawodników i sposoby ich zastosowania,

- omawia wyniki diagnozy.

Omawia zagadnienia związane z kontrolą i oceną efektywności jednostek treningowych

- omawia metody i zasady kontroli stosowane w realizacji jednostek treningowych,

- omawia metody i zasady kontroli zdolności motorycznych zawodników,

- omawia metody oceny elementów techniki zawodników.

Przygotowuje plan jednostek treningowych

- tworzy plan jednostki treningowej w snowboardzie,

- uwzględnia wyniki diagnozy w planie jednostki treningowej,

- uwzględnia cele, sposoby realizacji, metody, uwarunkowania psychofizyczne zawodników w planie jednostki treningowej,

- uwzględnia zmienność warunków atmosferycznych w planie jednostki treningowej,

- dobiera środki treningowe do charakteru i celu treningu.

 

Zestaw 3. Realizowanie jednostek treningowych w snowboardzie

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Przygotowuje miejsce i sprzęt niezbędne do przeprowadzenia jednostek treningowych w snowboardzie

- dobiera miejsca prowadzenia treningu do celów treningowych i umiejętności zawodników,

- sprawdza stan techniczny środków treningowych wykorzystywanych do przeprowadzenia jednostki treningowej,

- sprawdza prawidłowość przygotowania sprzętu,

- sprawdza prawidłowość doboru sprzętu przez zawodników do celu jednostki treningowej,

- sprawdza przygotowanie zawodników do treningu, pyta o samopoczucie, sprawdza ubiór,

- przedstawia zawodnikom założenia jednostki treningowej.

Prowadzi jednostki treningowe w snowboardzie

- przeprowadza rozgrzewkę, uwzględniając akcenty jednostki treningowej,

- przeprowadza jednostkę treningową zgodnie z zasadami realizacji jednostek treningowych (m.in. symetryzacja, krzywa natężenia),

- egzekwuje prawidłowe wykonanie zadanych ćwiczeń,

- rejestruje stosowane obciążenia treningowe.

Nadzoruje realizację jednostek treningowych w snowboardzie

- monitoruje technikę jazdy i sposób wykonywania zadań,

- przekazuje uczestnikom informacje dotyczące techniki jazdy i sposobu wykonywania zadań,

- koryguje technikę jazdy i sposób wykonywania ćwiczeń

- w razie potrzeby reaguje, stosując komentarz zmiany stopnia trudności lub zmieniając zadanie,

- nadzoruje bezpieczne korzystanie ze środków treningowych,

- przeciwdziała występowaniu sytuacji niebezpiecznych.

Monitoruje i ewaluuje realizację jednostek treningowych

- analizuje sposób prowadzenia jednostki treningowej,

- wskazuje sposoby korygowania prowadzenia jednostki treningowej w odniesieniu do wyników autoanalizy,

- analizuje stopień osiągnięcia celów i odnosi je do założeń uwzględnionych w planie jednostki treningowej,

- wskazuje możliwości optymalizacji realizacji jednostek treningowych,

- opracowuje sprawozdanie szkoleniowe ze zrealizowanej jednostki treningowej.

Omawia zagadnienia związane z realizacją procesu samokształcenia

- wskazuje sposoby podnoszenia własnych kompetencji,

- wymienia dostępne zasoby wiedzy naukowej z obszaru snowboardu oraz planowania i realizacji treningu sportowego (publikacje, źródła elektroniczne).

 

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji

1.1. Metody

Na etapie weryfikacji dopuszczalne są wyłącznie następujące metody weryfikacji: test teoretyczny, obserwacja w warunkach symulowanych (w rzeczywistych, naturalnych warunkach zimowych) połączona z rozmową z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją", analiza dowodów i deklaracji.

1.2. Zasoby kadrowe

Walidacja prowadzona jest przed komisją. Komisja składa się z 3 osób, w tym przewodniczącego komisji. Przewodniczący komisji łącznie spełnia następujące warunki:

- jest doktorem nauk o kulturze fizycznej,

- posiada dyplom trenera klasy drugiej w snowboardzie wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829) lub tytuł instruktora wykładowcy snowboardu,

- posiada uprawnienia instruktora międzynarodowego IVSI (Internationaler Verband der Schneesportinstruktoren) w snowboardzie,

- posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym egzaminowaniu) w zakresie szkolenia instruktorów i trenerów snowboardu w Polsce,

- jest autorem lub współautorem minimum jednego opublikowanego programu szkolenia w snowboardzie.

Każdy z pozostałych członków komisji musi łącznie spełnić następujące warunki:

- posiada kwalifikację pełną z poziomem 7 PRK (dyplom magistra),

- posiada co najmniej stopień trenera w snowboardzie lub dyplom trenera klasy drugiej w snowboardzie wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów lub tytuł instruktora wykładowcy snowboardu,

- posiada uprawnienia instruktora międzynarodowego IVSI w snowboardzie,

- posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym egzaminowaniu) w zakresie szkolenia instruktorów i trenerów snowboardu w Polsce.

Ponadto co najmniej 1 z członków komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Instytucja certyfikująca wyznacza przewodniczącego komisji spośród jej członków.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Weryfikacja składa się z 2 części:

Część 1. Teoretyczna - test teoretyczny. Dopuszczalne jest zastosowanie metody analizy dowodów i deklaracji. Obejmuje zestawy efektów uczenia się 1 i 2 oraz efekt uczenia się "Omawia zagadnienia związane z realizacją procesu samokształcenia" z zestawu 3. Dopuszczalne jest zastosowanie metody analizy dowodów i deklaracji.

Część 2. Praktyczna - obserwacja w warunkach symulowanych (w rzeczywistych, naturalnych warunkach zimowych), połączona z rozmową z komisją. Obejmuje wszystkie efekty uczenia się z zestawu 3 w zakresie konkurencji alpejskich oraz w zakresie konkurencji freestylowych. Dopuszczalne jest zastosowanie metody analizy dowodów i deklaracji. Warunkiem dopuszczenia osoby przystępującej do walidacji do 2. części weryfikacji jest zaliczenie 1. części.

Do przeprowadzenia 1. części weryfikacji niezbędna jest sala wyposażona w komputer podłączony do Internetu oraz projektor lub telewizor. Organizacja sali musi umożliwiać każdej osobie przystępującej do walidacji samodzielną pracę.

Do przeprowadzenia 2. części weryfikacji niezbędne są:

- zorganizowany teren narciarski (przygotowany i zabezpieczony zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (Dz. U. z 2022 r. poz. 1425 i 2705)), tj. stok narciarski o wymiarach: długość minimum 800 m, szerokość minimum 40 m; fragment minimum 300 m o nachyleniu 15-20 st. oraz fragment minimum 300 m o nachyleniu ok. 35-40 st. zapewniający możliwość przeprowadzenia zawodów w slalomie gigancie,

- wyciąg narciarski,

- box o wymiarach: szerokość minimum 20 cm, długość minimum 400 cm,

- skocznia o wymiarach: wysokość progu minimum 1 m, długość części płaskiej minimum 4 m,

- 25 bramek snowboardowych,

- wiertarka,

- klucz do tyczek,

- 2 radiotelefony,

- elektroniczny pomiar czasu,

- komputer,

- kamera,

- fladra do grodzenia trasy,

- apteczka pierwszej pomocy.

2. Etapy identyfikowania i dokumentowania

2.1. Metody

Dopuszczalne metody na tych etapach: metoda dowodów i deklaracji oraz rozmowa z doradcą walidacyjnym.

2.2. Zasoby kadrowe

Doradca walidacyjny:

- stosuje metody i narzędzia pomocne przy identyfikowaniu i dokumentowaniu kompetencji,

- zna zasady weryfikacji dowodów na osiągnięcie efektów uczenia się,

- przestrzega wysokich standardów etyki zawodowej,

- zna wymagane efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ustalone dla kwalifikacji będących w zakresie jego działania jako doradcy walidacyjnego,

- zna metody i narzędzia stosowane w celu zweryfikowania wymaganych efektów uczenia się dla kwalifikacji będących w zakresie jego działania jako doradcy walidacyjnego.

2.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Instytucja certyfikująca musi zapewnić wsparcie osobie przystępującej do walidacji w zakresie identyfikowania oraz dokumentowania posiadanych efektów uczenia się. Zbiór dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia analizy dowodów osoby przystępujące do walidacji muszą przekazać do instytucji certyfikującej w terminie określonym przez tę instytucję.

Do weryfikacji efektów uczenia się walidowanych w trakcie 1. części dopuszcza się następujące dowody:

- zaświadczenie o zaliczeniu egzaminu teoretycznego na kursie asystenta trenera organizowanym przez Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Snowboardu,

- legitymację instruktora sportu w snowboardzie wydaną przez Akademię Wychowania Fizycznego po ukończeniu specjalizacji instruktorskiej ze snowboardu,

- inne certyfikaty z zakresu snowboardu wydane poza granicami Polski (po akceptacji przez instytucję certyfikującą).

Do weryfikacji efektów uczenia się walidowanych w 2. części dopuszcza się następujące dowody:

- zaświadczenie o zaliczeniu egzaminu praktycznego na kursie asystenta trenera organizowanym przez Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Snowboardu,

- legitymację instruktora sportu w snowboardzie wydaną przez Akademię Wychowania Fizycznego po ukończeniu specjalizacji instruktorskiej ze snowboardu,

- inne certyfikaty potwierdzające uzyskanie efektów uczenia się zawarte w przedmiotowej kwalifikacji wydane poza granicami Polski (po akceptacji przez instytucję certyfikującą).

 

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Warunkiem przystąpienia do walidacji jest przedstawienie:

- dokumentu poświadczającego posiadanie kwalifikacji pełnej z poziomem 4 PRK,

- dokumentu poświadczającego posiadanie kwalifikacji cząstkowej z poziomem 4 PRK "Prowadzenie procesu dydaktycznego w snowboardzie" lub innej kwalifikacji z obszaru treningu sportowego w snowboardzie z poziomem 4 EQF,

- oświadczenia o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją,

- zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do uprawiania snowboardu,

- ubezpieczenia OC i NNW na czas trwania procesu walidacji.

 

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2023-02-09
  • Data wejścia w życie: 2023-02-09
  • Data obowiązywania: 2023-02-09
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Monitor Polski

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA