REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Monitor Polski - rok 2023 poz. 216

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)

z dnia 4 stycznia 2023 r.

w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Optymalizacja procesu szkolenia w piłce siatkowej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Optymalizacja procesu szkolenia w piłce siatkowej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Minister Sportu i Turystyki: K. Bortniczuk

 

1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).


Załącznik 1. [INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ „OPTYMALIZACJA PROCESU SZKOLENIA W PIŁCE SIATKOWEJ” DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI]

Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 4 stycznia 2023 r. (M.P. poz. 216)

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "OPTYMALIZACJA PROCESU SZKOLENIA W PIŁCE SIATKOWEJ" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej

Optymalizacja procesu szkolenia w piłce siatkowej

 

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

 

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat jest ważny bezterminowo

 

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

6 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 6 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport

 

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do samodzielnego projektowania i realizacji autorskiej koncepcji treningowej w oparciu o wiedzę nie tylko z zakresu piłki siatkowej, lecz także z zakresu zarządzania zespołem zadaniowym. Ocenia dyspozycję zawodników do uczestniczenia w procesie treningowym oraz zarządza procesem szkoleniowym i dokonuje jego ewaluacji. Jest gotowa do wykorzystywania nowych technologii w monitoringu działań zawodników oraz modyfikacji planów szkoleniowych w związku ze zmieniającymi się warunkami. W swoich działaniach wykorzystuje wiedzę z zakresu komunikacji interpersonalnej, kierowania, przewodzenia, budowania i rozwijania zespołów. W związku ze złożonymi i nietypowymi problemami, które rozwiązuje, jest przygotowana do stałego aktualizowania i poszerzania swojej wiedzy oraz samodzielnego organizowania własnego rozwoju zawodowego w klubie sportowym.

 

Zestaw 1. Projektowanie i realizacja autorskiej koncepcji treningowej

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Ocenia dyspozycję zawodników do uczestniczenia w procesie treningowym

- dobiera narzędzia diagnostyczne niezbędne w procesie oceny dyspozycji oraz potencjału poszczególnych graczy oraz zespołu,

- analizuje bieżące wyniki sportowe oraz wyniki badań diagnostycznych zawodników na poszczególnych etapach szkolenia,

- porównuje poziom dyspozycji i umiejętności graczy, wykorzystując wyniki testów i prób, dane statystyczne oraz wyniki obserwacji.

Zarządza procesem szkoleniowym

- omawia niebezpieczeństwa i konsekwencje związane ze stosowaniem niedozwolonych środków chemicznych w sporcie,

- omawia założenia taktyki i strategii gry,

- omawia sposoby i kryteria oceny efektywności działań graczy i zespołu,

- opracowuje koncepcję budowy zespołu sportowego,

- przygotowuje indywidualne zadania treningowe, dobierając metody, formy i środki,

- rejestruje stosowane obciążenia treningowe,

- optymalizuje założenia taktyki i strategii gry, w tym zadania indywidualne dla poszczególnych graczy,

- współpracuje z ekspertami z innych dziedzin w celu optymalizacji procesu szkoleniowego (w tym z lekarzem, trenerem przygotowania motorycznego, fizjoterapeutą, psychologiem itp.),

- wyznacza roczne cele dla zespołu sportowego,

- opracowuje autorską koncepcję rocznego planu treningowego (w tym strukturę czasową, cele etapowe i kalendarz kontroli).

Ewaluuje własne koncepcje szkoleniowe

- wykorzystuje nowe technologie służące rejestracji/obserwacji działań podejmowanych przez zawodników oraz zespół,

- analizuje efektywność stosowanego programu szkoleniowego i formułuje wnioski,

- uzasadnia korektę przyjętych założeń planu treningowego (np. ze względu na kontuzje, wyniki sportowe, warunki finansowe),

- uzasadnia modyfikację planu szkolenia (w tym metody, formy, środki i obciążenia treningowe), uwzględniając uwagi i opinie uczestników procesu treningowego, światowe trendy, różne dziedziny nauki, własne doświadczenia oraz zmiany w przepisach gry.

 

Zestaw 2. Charakteryzowanie teoretycznych aspektów zarządzania współpracującym zespołem zadaniowym

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Omawia zagadnienia dotyczące komunikacji interpersonalnej

- omawia werbalne i niewerbalne kanały komunikacji,

- omawia rolę perswazji w komunikacji interpersonalnej,

- omawia rolę autoprezentacji w budowaniu wizerunku,

- charakteryzuje myślenie intuicyjne i racjonalne w procesie wywierania wpływu.

Omawia zagadnienia dotyczące kierowania i przewodzenia

- omawia koncepcję liderowania i przywództwa we współczesnych organizacjach,

- identyfikuje problemy poznawcze i praktyczne,

- charakteryzuje myślenie systemowe w ujmowaniu zjawisk,

- charakteryzuje procesy optymalizacyjne i twórcze w kierowaniu rozwojem organizacji,

- opisuje rolę inspirowania i motywowania,

- opisuje proces podejmowania decyzji,

- opisuje metody i narzędzia oceny efektywności działań indywidualnych i zespołowych,

- opisuje zjawisko coachingu indywidualnego i zespołowego.

Omawia zagadnienia dotyczące budowania i rozwijania zespołów

- opisuje pojęcie grupy i zespołu, w tym proces transformacji grup do zespołów,

- charakteryzuje aspekty osobowościowe i kompetencyjne zespołów,

- charakteryzuje proces doskonalenia komunikacji otwartej w zespole,

- wymienia narzędzia rozwoju potencjału i współpracy w zespole,

- omawia pojęcie konfliktów w grupie i sposoby ich rozwiązywania.

 

Zestaw 3. Zarządzanie własnym rozwojem zawodowym

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Aktualizuje i poszerza wiedzę

- wskazuje tendencje rozwojowe piłki siatkowej (halowej i plażowej) w aspekcie technicznym, taktycznym, motorycznym i psychospołecznym,

- wymienia dostępne zasoby wiedzy naukowej z obszaru dyscypliny (publikacje, źródła elektroniczne),

- selekcjonuje informacje dotyczące procesu szkoleniowego pod kątem możliwości ich wykorzystania we własnej pracy szkoleniowej,

- uczestniczy w konferencjach, szkoleniach i warsztatach szkoleniowych krajowych i międzynarodowych,

- omawia obowiązujące regulacje prawne w sporcie.

Omawia znaczenie rozwoju zawodowego

- opisuje proces identyfikacji własnego profilu osobniczego,

- opisuje proces identyfikacji i rozwijania potencjału,

- charakteryzuje proces budowania wewnętrznej motywacji,

- omawia rolę orientacji efektywnościowej w strategii rozwoju osobistego.

Organizuje własny rozwój zawodowy

- prowadzi i gromadzi dokumentację programów treningowych,

- monitoruje zajęcia, które prowadzi,

- podsumowuje sezon rozgrywkowy, w tym osiągnięte efekty treningowe i rezultaty współzawodnictwa.

 

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji

1.1. Metody

W weryfikacji efektów uczenia się dopuszcza się następujące metody:

- test teoretyczny,

- analiza dowodów i deklaracji,

- wywiad swobodny z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją".

Weryfikacja efektów uczenia się składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. W części teoretycznej wykorzystuje się metodę testu teoretycznego. W części praktycznej wykorzystuje się metody analizy dowodów i deklaracji oraz wywiad swobodny z komisją.

Zaliczenie części teoretycznej jest warunkiem przystąpienia do części praktycznej.

W części teoretycznej weryfikacji podlegają:

- wszystkie efekty uczenia się opisane w zestawie 2 "Charakteryzowanie teoretycznych aspektów zarządzania współpracującym zespołem zadaniowym",

- następujący efekt uczenia się w zestawie 3 "Zarządzanie własnym rozwojem zawodowym":

- "Omawia znaczenie rozwoju zawodowego".

W części praktycznej weryfikacji podlegają:

- wszystkie efekty uczenia się opisane w zestawie 1 "Projektowanie i realizacja autorskiej koncepcji treningowej",

- następujące efekty uczenia się w zestawie 3 "Zarządzanie własnym rozwojem zawodowym":

- "Aktualizuje i poszerza wiedzę",

- "Organizuje własny rozwój zawodowy".

Dowodami na uzyskanie efektów uczenia się w części praktycznej mogą być np.:

- dziennik treningowy,

- wyniki i rodzaje sprawdzianów,

- arkusze obserwacji,

- raporty podsumowujące pracę szkoleniową,

- opisy cech charakteryzujących zawodników,

- artykuły naukowe i profesjonalne z zakresu piłki siatkowej,

- zaświadczenia i dyplomy,

- inne publikacje dotyczące piłki siatkowej,

- praca pisemna oparta o przykład (ang. case study).

Uznanie wszystkich efektów uczenia się wskazanych dla kwalifikacji może nastąpić na podstawie:

- przedłożonego dyplomu trenera piłki siatkowej pierwszej klasy wydanego przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829) albo

- dyplomu uzyskanego po zakończeniu kursów trenera pierwszej klasy, które rozpoczęły się za zgodą ministra właściwego do spraw sportu przed wejściem w życie ww. ustawy.

1.2. Zasoby kadrowe

Weryfikację przeprowadza komisja. Komisja składa się z 3 osób, w tym przewodniczącego komisji.

Każdy z członków:

- posiada co najmniej dyplom trenera piłki siatkowej pierwszej klasy wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów lub kwalifikację "Optymalizacja procesu szkolenia w piłce siatkowej" (trener piłki siatkowej pierwszej klasy / Senior Volleyball Coach, poziom 6 PRK),

- posiada kwalifikację pełną z poziomem co najmniej 6 PRK.

Co najmniej 1 z członków komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

W celu przeprowadzenia weryfikacji wiedzy teoretycznej instytucja certyfikująca zapewnia warunki umożliwiające każdej osobie przystępującej do walidacji samodzielną pracę.

Instytucja certyfikująca musi zapewnić możliwość odwołania się od każdego etapu walidacji.

2. Etapy identyfikowania i dokumentowania

Instytucja certyfikująca musi zapewnić doradcę walidacyjnego, który spełnia poniższe warunki:

- posiada co najmniej dyplom trenera piłki siatkowej pierwszej klasy wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów lub kwalifikację "Optymalizacja procesu szkolenia w piłce siatkowej" (trener piłki siatkowej pierwszej klasy / Senior Volleyball Coach, poziom 6 PRK),

- posiada kwalifikację pełną z poziomem co najmniej 6 PRK.

Doradca wspierający kandydata w tworzeniu portfolio na potrzeby analizy dowodów nie może zasiadać w komisji prowadzącej weryfikację dla tego konkretnego kandydata.

 

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do walidacji może przystąpić osoba, która posiada kwalifikację pełną z poziomem 6 PRK i kwalifikację cząstkową "Planowanie i realizacja procesu treningowego w piłce siatkowej" (poziom 5 PRK) lub inną kwalifikację z obszaru piłki siatkowej z minimum 5 EQF.

Ponadto, aby osoba mogła przystąpić do walidacji, musi prowadzić szkolenie drużyny sportowej przez okres minimum 3 lat od uzyskania przez nią certyfikatu "Planowanie i realizacja procesu treningowego w piłce siatkowej" (poziom 5 PRK) lub innej kwalifikacji z obszaru piłki siatkowej z 5 EQF, z wyjątkiem osób, które uzyskały ww. kwalifikację na podstawie przedłożonego dyplomu trenera piłki siatkowej drugiej klasy wydanego przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów albo dyplomu uzyskanego po zakończeniu kursów, które rozpoczęły się za zgodą ministra właściwego do spraw sportu przed wejściem w życie ww. ustawy, lub dyplomu "Trenera piłki siatkowej PZPS".

 

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2023-02-20
  • Data wejścia w życie: 2023-02-20
  • Data obowiązywania: 2023-02-20
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Monitor Polski

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA