REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2021 poz. 25

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI

z dnia 8 marca 2021 r.

w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 18 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1541 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 374 i 2157) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Zarządzenie określa organizację wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w Ministerstwie Sprawiedliwości oraz w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanych, na które nałożone zostały zadania obronne.

§ 2.

Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:

1) zadaniach obronnych - rozumie się przez to zadania wykonywane w ramach powszechnego obowiązku obrony wynikające z ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, zwanej dalej "ustawą" i przepisów wykonawczych do tej ustawy;

2) Ministrze - rozumie się przez to Ministra Sprawiedliwości;

3) Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Sprawiedliwości;

4) komórkach organizacyjnych Ministerstwa - rozumie się przez to określone w regulaminie organizacyjnym Ministerstwa departamenty i biura;

5) kierownikach komórek organizacyjnych - rozumie się przez to dyrektorów departamentów i biur w Ministerstwie;

6) komórce właściwej w sprawach obronnych - rozumie się przez to komórkę organizacyjną wykonującą zadania obronne w Ministerstwie;

7) jednostkach organizacyjnych - rozumie się przez to jednostki organizacyjne wymienione w Wykazie jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanych, stanowiącym załącznik do obwieszczenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanych (M. P. z 2020 r. poz. 241), na które nałożone zostały zadania obronne - zwane dalej "jednostkami organizacyjnymi";

8) kierownikach jednostek organizacyjnych - rozumie się przez to prezesów sądów, dyrektorów jednostek organizacyjnych, rektora-komendanta;

9) sądach - rozumie się przez to sądy apelacyjne, sądy okręgowe, sądy rejonowe;

10) jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej - rozumie się przez to jednostki organizacyjne Służby Więziennej wynikające z ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej (Dz. U. z 2020 r. poz. 848, 1610, 2112, 2320 oraz z 2021 r. poz. 180);

11) zakładach dla nieletnich -¬ rozumie się przez to zakłady poprawcze i schroniska dla nieletnich;

12) instytutach - rozumie się przez to Instytut Ekspertyz Ekonomicznych i Finansowych w Łodzi, Instytut Ekspertyz Sądowych im. prof. dra Jana Sehna w Krakowie, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości;

13) Szkole - rozumie się przez to Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury;

14) Uczelni - rozumie się przez to Wyższą Szkołę Kryminologii i Penitencjarystyki.

§ 3.

Do zadań obronnych wykonywanych w dziale administracji rządowej sprawiedliwość, zalicza się w szczególności:

1) tworzenie warunków do realizacji zadań obronnych;

2) planowanie obronne, które obejmuje:

a) planowanie operacyjne,

b) programowanie obronne,

c) przeglądy obronne;

3) przygotowanie systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym Ministra, w tym stanowisk kierowania;

4) tworzenie warunków do wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa, w tym tworzenie systemu stałego dyżuru;

5) realizację zadań wynikających ze współpracy cywilno-wojskowej (CIMIC - Civil Military Cooperation);

6) realizację zadań wynikających z obowiązków państwa gospodarza, na rzecz wojsk sojuszniczych (HNS - Host Nation Support), realizowanych na rzecz wojsk sojuszniczych;

7) planowanie i organizowanie świadczeń na rzecz obrony, w tym świadczeń osobistych i rzeczowych;

8) przygotowanie rezerw osobowych na potrzeby wykonywania zadań obronnych;

9) koordynowanie działań oraz sprawowanie nadzoru w zakresie opracowywania potrzeb jednostek organizacyjnych Służby Więziennej zgłaszanych do programu mobilizacji gospodarki;

10) przygotowanie jednostek organizacyjnych do objęcia militaryzacją;

11) przygotowanie szczególnej ochrony obiektów ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa;

12) planowanie i realizowanie szkolenia obronnego;

13) planowanie i realizowanie kontroli wykonywania zadań obronnych.

§ 4.

1. Planowanie, organizowanie oraz realizację zadań obronnych Ministra, o których mowa § 3, realizuje komórka właściwa w sprawach obronnych.

2. Planowanie, organizowanie oraz realizację zadań obronnych będących we właściwości Prokuratora Generalnego za powszechne jednostki organizacyjne prokuratury koordynuje Prokuratora Krajowa.

3. Kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych koordynuje wykonywanie zadań obronnych przez komórki organizacyjne Ministerstwa oraz jednostki organizacyjne, zgodnie z ich właściwością.

4. Kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz kierownicy jednostek organizacyjnych współpracują z kierownikiem komórki właściwej w sprawach obronnych w realizacji zadań obronnych, o których mowa w § 3.

5. Kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych jest upoważniony do wydawania wytycznych i zaleceń kierownikom komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz kierownikom jednostek organizacyjnych, w sprawach organizacji i realizacji zadań obronnych.

6. Kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych realizuje zadania, o których mowa w § 3, w szczególności:

1) opiniuje i przygotowuje projekty dokumentów dotyczących spraw obronnych;

2) koordynuje planowanie i realizację zadań obronnych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostkach organizacyjnych;

3) opracowuje w dziale administracji rządowej sprawiedliwość:

a) plan operacyjny funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,

b) program pozamilitarnych przygotowań obronnych,

c) narodowy kwestionariusz pozamilitarnych przygotowań obronnych;

4) planuje przedsięwzięcia organizacyjne w zakresie osiągnięcia wyższych stanów gotowości obronnej państwa;

5) współpracuje z urzędami obsługującymi ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz Ministra Obrony Narodowej w zakresie organizacji przemieszczania na stanowiska kierowania;

6) uczestniczy w realizacji zadań wynikających ze współpracy cywilno-wojskowej (CIMIC);

7) koordynuje realizację zadań wynikających z obowiązków państwa gospodarza, na rzecz wojsk sojuszniczych (HNS);

8) sprawuje nadzór i koordynację przedsięwzięć związanych z przygotowaniem jednostek organizacyjnych Służby Więziennej do objęcia ich militaryzacją;

9) nadzoruje przedsięwzięcia w zakresie przygotowania i prowadzenia ochrony obiektów ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa;

10) koordynuje i organizuje szkolenia obronne dla wskazanych grup szkoleniowych w Ministerstwie i jednostkach organizacyjnych;

11) organizuje kontrole problemowe i doraźne wykonywania zadań obronnych w jednostkach organizacyjnych oraz komórkach organizacyjnych Ministerstwa;

12) prowadzi w Ministerstwie rejestr osób zwolnionych z obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w drodze reklamowania, w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny, którym powierzono wykonywanie zadań obronnych.

§ 5.

1. Kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa, zgodnie ze swoją właściwością realizują zadania obejmujące:

1) udział w tworzeniu i przygotowaniu:

a) rozwiązań i procedur dotyczących funkcjonowania Ministerstwa w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa, kryzysu i wojny,

b) rozwiązań organizacyjno-prawnych do realizacji zadań obronnych,

c) regulaminu organizacyjnego, regulaminu pracy, struktury organizacyjnej Ministerstwa oraz obsady etatowej niezbędnej do zapewnienia funkcjonowania Ministra w systemie kierowania bezpieczeństwem narodowym,

d) projektów dotyczących organizacji i funkcjonowania stanowisk kierowania bezpieczeństwem narodowym Ministra w stałej siedzibie oraz w zapasowym miejscu pracy,

e) projektów aktów prawnych Ministra, wydawanych na podstawie ustaw o stanach nadzwyczajnych oraz zarządzeń Ministra związanych z funkcjonowaniem Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa,

f) dokumentacji operacyjnej w ramach planowania operacyjnego, w tym realizacji zadań operacyjnych;

2) wspieranie komórki właściwej w sprawach obronnych w zakresie:

a) planowania, organizowania i realizacji przedsięwzięć związanych z przygotowaniem i wykorzystaniem systemów łączności oraz systemów teleinformatycznych, na potrzeby kierowania działem administracji rządowej sprawiedliwość w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,

b) realizacji zadań wynikających ze współpracy cywilno-wojskowej (CIMIC) oraz zadań wynikających z obowiązków państwa gospodarza (HNS), na rzecz wojsk sojuszniczych,

c) przygotowania i realizacji szkoleń obronnych, w tym ćwiczeń kompleksowych i działowych organizowanych przez Ministra;

3) współpracę z komórką właściwą w sprawach obronnych w zakresie:

a) reklamowania pracowników Ministerstwa od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,

b) dostosowywania obowiązujących aktów normatywnych, dotyczących funkcjonowania jednostek organizacyjnych, do realiów i uwarunkowań czasu kryzysu i wojny oraz kształtowania rozwiązań organizacyjno-prawnych w tej dziedzinie,

c) przygotowania głównego stanowiska kierowania Ministra,

d) planowania i realizacji zamierzeń szkoleniowych, ujętych w programach i planach szkolenia obronnego Ministerstwa,

e) realizacji kontroli wykonywania zadań obronnych, ujętych w planach kontroli.

2. Dyrektor Generalny Ministerstwa zapewnia warunki organizacyjne oraz zasoby osobowe do realizacji zadań obronnych w Ministerstwie.

§ 6.

1. Przygotowanie jednostek organizacyjnych do działania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz kierowanie wykonywaniem zadań obronnych należy do obowiązków kierowników tych jednostek.

2. Kierownicy jednostek organizacyjnych uzgadniają z Ministrem przyjęte do realizacji zadania obronne zgodnie z nałożonymi zadaniami obronnymi.

3. Zadania obronne w jednostkach organizacyjnych koordynują:

1) w sądach apelacyjnych oraz w sądach okręgowych - inspektorzy do spraw obronnych, podlegli w zakresie realizowanych zadań obronnych prezesom sądów;

2) w sądach rejonowych - pracownicy wyznaczeni przez kierowników tych jednostek, podlegli w zakresie realizowanych zadań obronnych prezesom sądów;

3) w jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej - komórki właściwe w sprawach obronnych, funkcjonariusze lub pracownicy wyznaczeni przez kierowników tych jednostek;

4) w zakładach dla nieletnich, instytutach, szkole - pracownicy wyznaczeni przez kierowników tych jednostek.

4. Kierownicy jednostek organizacyjnych określają zakres wykonywanych zadań obronnych, strukturę organizacyjną i szczegółowe zakresy obowiązków pracowników wyznaczonych do ich realizacji oraz sprawują nadzór nad realizacją tych zadań.

§ 7.

Do zadań w zakresie tworzenia warunków organizacyjno-prawnych do wykonywania zadań obronnych, o których mowa w § 3 pkt 1, należy:

1) opracowanie oraz aktualizowanie:

a) koncepcji wykonywania zadań obronnych,

b) harmonogramów wykonywania zadań obronnych,

c) aktów prawnych regulujących realizację zadań obronnych oraz regulaminów organizacyjnych;

2) tworzenie warunków organizacyjno-technicznych do:

a) planowania i realizacji zadań obronnych,

b) ochrony informacji niejawnych dotyczących realizacji zadań obronnych;

3) organizowanie współdziałania Ministerstwa i jednostek organizacyjnych z innymi podmiotami w realizacji zadań obronnych.

§ 8.

1. Do zadań wykonywanych w obszarze planowania operacyjnego, o którym mowa w § 3 pkt 2 lit. a, należy:

1) opracowanie:

a) planu operacyjnego funkcjonowania działu administracji rządowej sprawiedliwość,

b) planów operacyjnych funkcjonowania jednostek organizacyjnych - w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;

2) uzgadnianie przyjętych do realizacji zadań operacyjnych;

3) zatwierdzanie planów operacyjnych zgodnie z wytycznymi;

4) opracowywanie i aktualizowanie kart realizacji zadań operacyjnych;

5) aktualizacja planów operacyjnych.

2. Tryb, zasady opracowania, zatwierdzania i aktualizacji dokumentacji planowania operacyjnego w Ministerstwie oraz jednostkach organizacyjnych, a także zakresy odpowiedzialności osób funkcyjnych za opracowanie dokumentacji planowania operacyjnego w Ministerstwie oraz jednostkach organizacyjnych określają wytyczne Ministra.

§ 9.

Do zadań wykonywanych w obszarze programowania obronnego, o którym mowa w § 3 pkt 2 lit. b, należy:

1) zgłaszanie Ministrowi Obrony Narodowej przedsięwzięć rzeczowo-finansowych do Programu pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej;

2) sporządzanie co cztery lata, na piętnastoletni okres planistyczny, programów pozamilitarnych przygotowań obronnych działu administracji rządowej sprawiedliwość i sporządzanie aneksów do tych programów;

3) planowanie wydatków na realizację przedsięwzięć rzeczowych w ramach pozamilitarnych przygotowań obronnych;

4) realizowanie zadań wynikających z programu pozamilitarnych przygotowań obronnych, w szczególności dotyczących przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, przygotowania do militaryzacji i wykonywania szczególnej ochrony obiektów, organizacji szkolenia obronnego oraz kontroli wykonywania zadań obronnych.

§ 10.

1. Do zadań wykonywanych w obszarze przeglądów obronnych, o których mowa w § 3 pkt 2 lit. c, należy sporządzanie narodowych kwestionariuszy pozamilitarnych przygotowań obronnych, zawierających dane liczbowe i oceny opisowe dotyczące stanu realizacji zadań obronnych oraz wydatkowania środków budżetowych w ramach programów pozamilitarnych przygotowań obronnych.

2. W celu sporządzenia narodowego kwestionariusza pozamilitarnych przygotowań obronnych działu administracji rządowej sprawiedliwość, kierownicy jednostek organizacyjnych przekazują do komórki właściwej w sprawach obronnych, sprawozdania obejmujące dane liczbowe i oceny opisowe dotyczące stanu przygotowań obronnych w jednostce organizacyjnej we wskazanym terminie roku następującego po roku, za który składane jest sprawozdanie.

§ 11.

1. W celu zapewnienia ciągłości systemu kierowania przez Ministra w dziale administracji rządowej sprawiedliwość, w wyższych stanach gotowości obronnej państwa, tworzy się system kierowania Ministra, o którym mowa w § 3 pkt 3.

2. Organizację systemu kierowania Ministra, o którym mowa w § 3 pkt 3 oraz sprawy związane z przygotowaniem stanowisk kierowania określa odrębne zarządzenie.

§ 12.

1. Do zadań realizowanych w ramach tworzenia warunków do wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa, o którym mowa w § 3 pkt 4, należy:

1) ustalenie zasad i procedur wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa w dziale administracji rządowej sprawiedliwość;

2) zapewnienie ciągłości i terminowości działania Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych podczas podnoszenia i w czasie trwania wyższych stanów gotowości obronnej państwa;

3) tworzenie systemu stałych dyżurów Ministra na potrzeby uruchamiania przedsięwzięć związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa oraz przekazywania decyzji w sprawach dotyczących uruchamiania zadań operacyjnych, jak również przedsięwzięć wynikających z planu zarządzania kryzysowego oraz wprowadzonych stopni alarmowych zagrożenia terrorystycznego i stopni alarmowych CRP zagrożenia terrorystycznego w cyberprzestrzeni.

2. Organizację systemu stałych dyżurów Ministra oraz zadania w zakresie tworzenia tego systemu oraz tworzenia stałych dyżurów w Ministerstwie i jednostkach organizacyjnych, określa odrębne zarządzenie.

3. Wprowadzenie wyższych stanów gotowości obronnej państwa obejmuje w szczególności realizację następujących zadań:

1) uruchomienie oraz zapewnienie ciągłości działania stałych dyżurów;

2) utworzenie systemu monitorowania zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa powszechnego i ich oceny dla potrzeb decyzyjnych;

3) osiągnięcie gotowości do uruchomienia zadań operacyjnych, ujętych w planach operacyjnych funkcjonowania, właściwych dla wprowadzonego stanu gotowości obronnej;

4) osiągnięcie gotowości do uruchomienia stanowisk kierowania;

5) osiągnięcie gotowości do prowadzenia szczególnej ochrony obiektów, o której mowa w § 19;

6) nadanie priorytetu działaniom mającym na celu wsparcie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz realizację zadań państwa gospodarza, o których mowa w § 14;

7) zapewnienie finansowania przedsięwzięć związanych z realizacją zadań obronnych, w tym zadań operacyjnych, właściwych dla wprowadzonego stanu gotowości obronnej;

8) osiągnięcie gotowości do ewakuacji z rejonów zagrożonych działaniami wojennymi.

§ 13.

Realizacja zadań wynikających ze współpracy cywilno-wojskowej, o której mowa w § 3 pkt 5, obejmuje w szczególności tworzenie warunków umożliwiających skuteczne wsparcie przez cywilnych ekspertów specjalistyczną wiedzą, badaniami, prognozami, informacjami dowódców wojskowych planujących operacje wojskowe oraz określenie wytycznych Ministra w sprawie realizacji współpracy cywilno-wojskowej w dziale administracji rządowej sprawiedliwość.

§ 14.

1. Realizacja zadań na rzecz wojsk sojuszniczych wynikających z obowiązków państwa gospodarza (HNS), o których mowa w § 3 pkt 6, zwanych dalej "zadaniami HNS", we współpracy z Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej, obejmuje w szczególności:

1) tworzenie warunków organizacyjnych do kierowania realizacją zadań HNS w dziale administracji rządowej sprawiedliwość, w tym powołanie punktów kontaktowych HNS w Ministerstwie i jednostkach organizacyjnych;

2) uwzględnianie zadań HNS w planach operacyjnych funkcjonowania;

3) zapewnienie zasobów osobowych i rzeczowych do realizacji zadań HNS;

4) udział w opracowaniu narodowego katalogu możliwości HNS oraz tworzenie i prowadzenie bazy danych HNS w dziale administracji rządowej sprawiedliwość.

2. Prowadzenie bazy danych HNS w dziale administracji rządowej sprawiedliwość, polega na zbieraniu, aktualizowaniu i przekazywaniu Pełnomocnikowi do Spraw HNS w Ministerstwie Obrony Narodowej informacji o posiadanych zasobach oraz możliwościach ich udostępnienia na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz wojsk sojuszniczych.

3. Szczegółowy tryb planowania i realizacji zadań HNS określają wytyczne Ministra w sprawie realizacji zadań HNS w dziale administracji rządowej sprawiedliwość.

§ 15.

1. Planowanie i organizowanie świadczeń osobistych i rzeczowych niezbędnych do realizacji zadań obronnych, o których mowa w § 3 pkt 7, obejmuje:

1) określenie potrzeb w zakresie obiektów, urządzeń, środków transportu i osób, zapewniających realizację zadań obronnych;

2) wnioskowanie do właściwych organów administracji publicznej o nałożenie obowiązku świadczeń rzeczowych i osobistych;

3) tworzenie warunków organizacyjnych do przyjmowania świadczeń.

2. Występowanie z wnioskami w sprawie świadczeń rzeczowych i osobistych realizuje się zgodnie z decyzjami kierowników jednostek organizacyjnych.

3. Zadania związane z przyjmowaniem obiektów, urządzeń i środków transportu uzyskanych w drodze świadczeń rzeczowych oraz świadczeń osobistych realizuje komórka organizacyjna właściwa do spraw administrowania i zabezpieczenia logistycznego w Ministerstwie oraz jednostkach organizacyjnych.

§ 16.

1. Do zadań realizowanych w ramach zapewnienia zasobów osobowych na potrzeby wykonywania zadań obronnych, o których mowa w § 3 pkt 8, należy:

1) wyznaczenie w komórkach organizacyjnych Ministerstwa oraz w jednostkach organizacyjnych:

a) kierujących zespołami oraz członków tych zespołów przewidzianych do realizacji zadań na stanowiskach kierowania,

b) pracowników zabezpieczających funkcjonowanie stanowisk kierowania,

c) pracowników realizujących zadania operacyjne,

d) pracowników zabezpieczających funkcjonowanie stałych dyżurów;

2) opracowywanie i wysyłanie do właściwego wojskowego komendanta uzupełnień, zawiadomień o reklamowaniu z urzędu pracowników Ministerstwa lub jednostek organizacyjnych (imienne wykazy osób) od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;

3) występowanie z wnioskami do właściwych wojskowych komendantów uzupełnień w sprawie zwolnienia pracowników Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny w drodze reklamowania;

4) nadawanie przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych osobom przeznaczonym do służby w jednostkach zmilitaryzowanych.

2. Wnioski w sprawie reklamowania sporządzają i przesyłają właściwemu wojskowemu komendantowi uzupełnień w:

1) Ministerstwie - komórka właściwa w sprawach obronnych we współpracy z pozostałymi komórkami, a w szczególności z komórką właściwą do spraw kadrowych;

2) jednostkach organizacyjnych - komórki organizacyjne właściwe w sprawach kadrowych lub osoby wyznaczone przez kierowników jednostek organizacyjnych do prowadzenia spraw obronnych zgodnie z decyzją kierowników tych jednostek.

3. Rejestr osób zwolnionych z obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w drodze reklamowania, w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny, prowadzą w:

1) Ministerstwie - komórka właściwa w sprawach obronnych;

2) jednostkach organizacyjnych - komórki organizacyjne właściwe w sprawach obronnych lub osoby wyznaczone przez kierowników jednostek organizacyjnych do wykonywania zadań obronnych.

§ 17.

Planowanie i realizacja zadań, o których mowa w § 3 pkt 9, obejmuje:

1) uruchamianie i realizowanie zadań w ramach nałożonych zadań operacyjnych lub zgodnie z planem wdrażania Programu Mobilizacji Gospodarki;

2) całokształt przedsięwzięć dotyczących zgłaszania potrzeb do programu mobilizacji gospodarki.

§ 18.

1. Przygotowanie jednostek organizacyjnych do objęcia militaryzacją, o którym mowa w § 3 pkt 10, obejmuje w szczególności:

1) kwalifikowanie jednostek organizacyjnych, wykonujących zadania na rzecz obronności państwa uzasadniające ich militaryzację;

2) formowanie jednostek organizacyjnych przewidzianych do militaryzacji;

3) wyposażenie jednostek przewidzianych do militaryzacji;

4) szkolenie obronne jednostek organizacyjnych w zakresie militaryzacji;

5) kontrolowanie stanu przygotowania jednostek organizacyjnych do objęcia ich militaryzacją.

2. Za przygotowanie oraz osiągnięcie gotowości do działania jednostek zmilitaryzowanych odpowiadają kierownicy jednostek organizacyjnych, wobec których Minister wystąpił z wnioskiem o objęcie militaryzacją.

3. Zadania związane z przygotowaniem jednostek organizacyjnych do objęcia militaryzacją i sposób realizacji tych zadań określa odrębne zarządzenie.

§ 19.

1. Szczególna ochrona obiektów ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa, o której mowa w § 3 pkt 11, obejmuje w szczególności:

1) kwalifikowanie obiektów do uznania za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa;

2) formowanie jednostek zmilitaryzowanych do prowadzenia szczególnej ochrony;

3) wyposażenie jednostek, o których mowa w pkt 2, w sprzęt wojskowy i specjalistyczny do prowadzenia szczególnej ochrony;

4) szkolenie jednostek, o których mowa w pkt 2;

5) kontrolowanie stanu przygotowania jednostek, o których mowa w pkt 2, do prowadzenia szczególnej ochrony.

2. Zasady przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 czerwca 2003 r. w sprawie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz ich szczególnej ochrony (Dz. U. poz. 1090, z 2017 r. poz. 42 oraz z 2019 r. poz. 250).

§ 20.

1. W Ministerstwie oraz w jednostkach organizacyjnych realizowane jest szkolenie obronne, o którym mowa w § 3 pkt 12.

2. Zadania związane z koordynowaniem szkolenia obronnego w imieniu Ministra realizuje kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych w Ministerstwie, do obowiązków którego należy coroczne opracowanie i przedstawienie do zatwierdzenia wytycznych do szkolenia obronnego w dziale administracji rządowej sprawiedliwość oraz uzgadnianie planów szkolenia obronnego jednostek organizacyjnych.

3. W wytycznych, o których mowa w ust. 2, należy w szczególności:

1) okonać oceny realizacji szkolenia za miniony rok szkolenia obronnego;

2) określić cele i priorytety szkolenia obronnego na kolejny rok szkolenia obronnego;

3) wskazać koordynatorów, organizatorów oraz uczestników szkolenia obronnego;

4) kreślić sprawy związane z planowaniem, organizowaniem i realizacją szkolenia obronnego przez organizatorów szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych;

5) określić plan finansowania szkolenia obronnego.

4. Kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych w Ministerstwie organizuje szkolenia obronne dla pracowników i kadry kierowniczej Ministerstwa, dla kierowników i pracowników, którym powierzono wykonywanie zadań obronnych w jednostkach organizacyjnych. Do jego obowiązków w szczególności należy:

1) opracowywanie i aktualizacja programów szkolenia obronnego;

2) opracowywanie i uzgadnianie z Ministrem Obrony Narodowej planu szkolenia obronnego w dziale administracji rządowej sprawiedliwość;

3) kwalifikowanie osób do udziału w szkoleniu obronnym oraz zgłaszanie kandydatów do udziału w wyższych kursach obronnych;

4) zapewnienie środków finansowych w ramach programowania pozamilitarnych przygotowań obronnych na realizację przedsięwzięć szkoleniowych oraz dysponowanie tymi środkami na realizację szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych;

5) organizowanie i realizacja szkolenia obronnego;

6) dokumentowanie szkolenia;

7) kontrolowanie realizacji szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych.

5. Organizatorami szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych są ich kierownicy, do obowiązków których należy w szczególności:

1) opracowanie, na trzyletni okres planistyczny, programów szkolenia obronnego jednostek organizacyjnych;

2) opracowywanie rocznych planów szkolenia obronnego jednostek organizacyjnych oraz uzgadnianie tych planów z Ministrem;

3) kwalifikowanie osób do udziału w szkoleniu obronnym oraz zgłaszanie Ministrowi kandydatów do udziału w wyższych kursach obronnych;

4) organizowanie i realizacja przedsięwzięć szkolenia obronnego;

5) dokumentowanie szkolenia;

6) rozliczanie przekazanych przez Ministra środków finansowych na organizację szkolenia obronnego.

6. Plany szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych są opracowywane i przedkładane do uzgodnienia Ministrowi, we wskazanym terminie roku rozpoczęcia okresu, na jaki dokumenty te są sporządzane.

7. Udział w szkoleniu obronnym jest służbowym obowiązkiem kierujących komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, kierowników jednostek organizacyjnych oraz pracowników tych komórek i jednostek organizacyjnych. Za zapewnienie dyscypliny udziału w szkoleniach obronnych:

1) wyższych kursach obronnych - odpowiada kierujący komórką właściwą w sprawach obronnych w Ministerstwie;

2) organizowanych w Ministerstwie - odpowiadają kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz kierownicy jednostek organizacyjnych;

3) organizowanych w jednostkach organizacyjnych - odpowiadają ich kierownicy.

§ 21.

1. Kontrole prawidłowości wykonywania zadań obronnych, o których mowa w § 3 pkt 13, w komórkach organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostkach organizacyjnych, zarządza Minister. Zadania związane z planowaniem i organizowaniem kontroli realizuje w imieniu Ministra, kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych w Ministerstwie.

2. Kontrole, o których mowa w ust. 1, mogą być prowadzone w formie kontroli problemowych lub kontroli doraźnych.

3. Kontrole problemowe zarządzają, organizują i prowadzą:

1) kierownik komórki właściwej w sprawach obronnych w Ministerstwie -¬ w stosunku do komórek organizacyjnych w Ministerstwie oraz wszystkich jednostek organizacyjnych;

2) kierownicy jednostek organizacyjnych - w stosunku do wszystkich podległych jednostek organizacyjnych.

4. Podmioty uprawnione do zarządzania kontroli problemowych, sporządzają roczne plany tych kontroli w uzgodnieniu z organem nadrzędnym. Zatwierdzenie planu kontroli jest równoznaczne z zarządzeniem kontroli.

5. Kontrole doraźne mogą zarządzać i prowadzić w każdym czasie podmioty uprawnione do zarządzania kontroli problemowych.

6. Planowanie kontroli problemowych polega na:

1) uwzględnieniu przedsięwzięć kontrolnych w Programie Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych w dziale administracji rządowej sprawiedliwość;

2) opracowywaniu rocznych planów kontroli wykonywania zadań obronnych w Ministerstwie oraz jednostkach organizacyjnych.

7. Zadania związane z organizowaniem kontroli obejmują:

1) określanie zakresu tematycznego i terminu kontroli;

2) powiadamianie kontrolowanej komórki organizacyjnej Ministerstwa lub jednostki organizacyjnej o terminie przeprowadzenia i zakresie tematycznym kontroli;

3) opracowywanie i przedkładanie do zatwierdzenia Ministrowi planu przeprowadzania kontroli w danej komórce organizacyjnej Ministerstwa lub jednostce organizacyjnej;

4) określenie składu zespołu kontrolnego i jego przewodniczącego;

5) przeprowadzenie kontroli;

6) opracowanie i przedłożenie do zatwierdzenia Ministrowi protokołu pokontrolnego.

8. Zakres tematyczny kontroli problemowych obejmuje:

1) tworzenie warunków do realizacji zadań obronnych;

2) realizację planowania operacyjnego;

3) realizację zadań wynikających ze współpracy cywilno-wojskowej;

4) realizację zadań HNS;

5) przygotowanie do realizacji zadań w systemie kierowania Ministra;

6) przygotowanie organizacyjne i wykonywanie stałego dyżuru;

7) planowanie i realizacja zadań gospodarczo-obronnych;

8) planowanie i organizowanie świadczeń na rzecz obrony;

9) przygotowanie rezerw osobowych na potrzeby wykonywania zadań obronnych;

10) realizację procesu przygotowań jednostek przewidzianych do militaryzacji;

11) przygotowanie szczególnej ochrony obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa;

12) planowanie i realizacja szkolenia obronnego.

9. Zakres tematyczny kontroli doraźnych obejmuje w szczególności sprawdzenie prawidłowości realizacji zadań obronnych w zakresie objętym zaleceniami zespołu kontrolnego w ramach uprzednio przeprowadzonej kontroli problemowej.

§ 22.

Traci moc zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 lipca 2012 r. w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. poz. 113).

§ 23.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
Zbigniew Ziobro

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2021-03-09
  • Data wejścia w życie: 2021-03-10
  • Data obowiązywania: 2021-03-10
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA