REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2008 nr 2 poz. 32

ZARZĄDZENIE Nr 19/2008 MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO

z dnia 17 kwietnia 2008 r.

w sprawie Regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 i Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2401 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600) zarządza się, co następuje:

§ 1

Ustala się Regulamin organizacyjny Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, stanowiący załącznik do zarządzenia.

§ 2

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 17 kwietnia 2008 r.

 

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Barbara Kudrycka

 

Załącznik 1. [REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO]

Załącznik do zarządzenia nr 19/2008
Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 kwietnia 2008 r. (poz. 32)

REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1

1. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, utworzone na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 maja 2006 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 76, poz. 533), zapewnia obsługę Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, kierującego działami administracji rządowej:

1) nauka – na zasadach określonych w szczególności w ustawie z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2730, z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484 oraz z 2007 r. Nr 115, poz. 795);

2) szkolnictwo wyższe – na zasadach określonych w szczególności w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r.Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z 2006 r. Nr 46, poz. 328, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 144, poz. 1043 i Nr 227, poz. 1658 oraz z 2007 r. Nr 80, poz. 542, Nr 120, poz. 818, Nr 176, poz. 1238 i 1240 i Nr 180, poz. 1280).

2. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zapewnia obsługę zadań określonych w aktach normatywnych i innych dokumentach dla ministra właściwego do spraw nauki, ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego oraz ogólnie dla ministrów i organów administracji rządowej – w zakresie właściwości Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

§ 2

Ilekroć w dalszych przepisach Regulaminu jest mowa o:

1) Ministrze – należy przez to rozumieć Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego;

2) Ministerstwie – należy przez to rozumieć Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego;

3) członku kierownictwa Ministerstwa – należy przez to rozumieć Ministra, Sekretarza Stanu i podsekretarzy stanu w Ministerstwie oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa;

4) Dyrektorze Generalnym - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego;

5) komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć departament, biuro lub Samodzielny Wydział Ochrony Informacji Niejawnych, o których mowa w § 5 ust. 1.

§ 3

1. Członkowie kierownictwa Ministerstwa i Szef Gabinetu Politycznego Ministra stanowią Kolegium Ministerstwa.

2. W naradach Kolegium mogą brać udział inne osoby zaproszone przez Ministra.

3. Narady Kolegium zwołuje Minister, określając ich termin i tematykę.

4. Z narady Kolegium sporządza się protokół ustaleń, który zatwierdza Minister.

§ 4

1. Ministra w czasie jego nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu lub wyznaczony przez Ministra podsekretarz stanu.

2. Minister może upoważnić Sekretarza Stanu, podsekretarzy stanu, Dyrektora Generalnego oraz dyrektorów komórek organizacyjnych i innych pracowników Ministerstwa do podejmowania w określonych sprawach decyzji w jego imieniu, w tym do podpisywania decyzji administracyjnych, a także powierzyć im nadzór nad realizacją niektórych zadań.

3. W celu realizacji zadań Minister może powoływać:

1) pełnomocników do określonych spraw;

2) zespoły zadaniowe,

ustalając ich obowiązki i uprawnienia oraz wskazując, w uzgodnieniu z Dyrektorem Generalnym, komórkę organizacyjną sprawującą obsługę prac pełnomocnika lub zespołu zadaniowego.

4. Prawidłowe wykonywanie zadań określonych przez Ministra, Sekretarza Stanu i podsekretarzy stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego zapewnia Dyrektor Generalny.

§ 5

1. W skład Ministerstwa wchodzi Gabinet Polityczny Ministra (GPM) oraz następujące komórki organizacyjne:

1) Departament Badań na Rzecz Bezpieczeństwa i Obronności Państwa (DBO);

2) Departament Badań Naukowych (DBN);

3) Departament Bazy Badawczej (DBB);

4) Departament Ekonomiczny (DE);

5) Departament Funduszy Europejskich (DFE);

6) Departament Informacji i Promocji (DIP);

7) Departament Legislacyjno-Prawny (DP);

8) Departament Organizacji Szkół Wyższych (DSW);

9) Departament Spraw Europejskich (DSE);

10) Departament Spraw Pracowników Szkolnictwa Wyższego (DSP);

11) Departament Spraw Studentów i Doktorantów (DSS);

12) Departament Strategii i Rozwoju Nauki (DSN);

13) Departament Systemów Informatycznych Nauki (DIN);

14) Departament Wdrożeń i Innowacji (DWI);

15) Departament Współpracy Międzynarodowej (DWM);

16) Biuro Dyrektora Generalnego (BG);

17) Biuro Inwestycji Szkolnictwa Wyższego (BIS);

18) Biuro Kontroli i Audytu (BKA);

19) Biuro Ministra (BM);

20) Samodzielny Wydział Ochrony Informacji Niejawnych (SWN).

2. Przy Ministerstwie działa gospodarstwo pomocnicze pod nazwą Zakład Obsługi Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (ZO), nad którym bezpośredni nadzór sprawuje Dyrektor Generalny.

§ 6

1. Do podstawowych zadań komórek organizacyjnych należy – w ramach zakresów ich działania – realizacja zadań Ministerstwa, w tym w szczególności:

1) inicjowanie i opracowywanie założeń i projektów aktów normatywnych, założeń i projektów polityki, strategii, programów, planów i innych dokumentów; przeprowadzanie uzgodnień wewnętrznych i zewnętrznych tych projektów; notyfikacja Komisji Europejskiej projektów aktów prawnych będących programami pomocowymi;

2) przygotowywanie analiz, opinii, informacji, wniosków i innych materiałów;

3) opiniowanie projektów aktów normatywnych, w tym projektów aktów prawa europejskiego, i innych dokumentów;

4) współpraca z organami opiniodawczymi i doradczymi działającymi przy Ministrze oraz ich obsługa organizacyjna;

5) współdziałanie z innymi urzędami administracji rządowej, organami samorządu terytorialnego, związkami zawodowymi, stowarzyszeniami i innymi podmiotami;

6) realizowanie zadań wynikających z aktów normatywnych, programów rządowych i innych dokumentów, a także z poleceń członków kierownictwa Ministerstwa;

7) prowadzenie postępowań w sprawach wniesionych do Ministra, w tym rozstrzyganych w trybie decyzji administracyjnych;

8) załatwianie skarg, wniosków i listów oraz przyjmowanie obywateli w tych sprawach;

9) gromadzenie, przetwarzanie i udostępnianie informacji, w tym w trybie przepisów o dostępie do informacji publicznej; udzielanie informacji dotyczących interpretacji treści przepisów; współdziałanie w redagowaniu witryny internetowej i intranetowej Ministerstwa;

10) prowadzenie spraw związanych ze współpracą z Sejmem RP i Senatem RP, ich organami oraz posłami i senatorami;

11) prowadzenie spraw wynikających z nadzoru Ministra nad działalnością organów oraz jednostek podległych lub nadzorowanych;

12) prowadzenie spraw fundacji, dla których Minister jest ministrem właściwym;

13) prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz kontrola realizacji umów dotyczących tych zamówień;

14) realizowanie zadań z zakresu współpracy z zagranicą, w tym wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;

15) realizowanie zadań wynikających z przepisów o powszechnym obowiązku obrony RP;

16) opiniowanie sprawozdań z kontroli zadań finansowanych ze środków finansowych na naukę i szkolnictwo wyższe.

2. Minister zatwierdza plan pracy Ministerstwa na dany rok kalendarzowy, którego projekt przygotowuje Biuro Ministra we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi. Plan pracy uwzględnia w szczególności nowe zadania wynikające z planów pracy Rady Ministrów i jej komitetów oraz nowe zadania wskazane przez kierownictwo Ministerstwa.

3. Zasady realizowania, koordynowania i kontroli realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, określają dalsze przepisy Regulaminu oraz odrębne przepisy, w tym regulaminy i instrukcje ustalone przez Dyrektora Generalnego.

§ 7

1. Przy wykonywaniu swoich zadań komórki organizacyjne obowiązane są do ścisłego współdziałania w drodze uzgodnień, konsultacji, opiniowania, udostępniania materiałów i danych oraz prowadzenia wspólnych prac nad zadaniami.

2. Jeżeli do wykonywania zadania konieczne jest współdziałanie kilku komórek organizacyjnych, wiodącą komórkę organizacyjną wyznacza Dyrektor Generalny lub Dyrektor Biura Ministra.

3. Spory kompetencyjne między komórkami organizacyjnymi rozstrzyga Dyrektor Generalny lub na jego wniosek właściwy członek kierownictwa Ministerstwa.

§ 8

1. Dyrektorzy są zobowiązani do opracowania projektu wewnętrznego regulaminu organizacyjnego kierowanej przez siebie komórki organizacyjnej, w ciągu 14 dni od dnia wejścia w życie Regulaminu, a w przypadku zmiany wewnętrznego regulaminu organizacyjnego, w ciągu 7 dni od zajścia zdarzenia powodującego konieczność tej zmiany.

2. Wewnętrzny regulamin określa strukturę organizacyjną komórki oraz podział i sposób wykonywania realizowanych zadań.

3. Dyrektor komórki organizacyjnej sporządza i przedstawia Dyrektorowi Generalnemu roczne sprawozdanie z działalności komórki organizacyjnej wraz z wnioskami, w terminie do dnia 30 stycznia każdego roku.

4. Roczne sprawozdanie z działalności komórki organizacyjnej, o którym mowa w ust. 3, zawiera w szczególności informacje dotyczące:

1) głównych realizowanych zadań;

2) stanu realizacji zadań;

3) harmonogramu prac na rok bieżący.

5. W przypadku likwidacji komórki organizacyjnej dyrektor lub wskazana przez niego osoba, w terminie 14 dni od dnia likwidacji, sporządza sprawozdanie z działalności komórki organizacyjnej i przedstawia je Dyrektorowi Generalnemu.

§ 9

Dyrektor Generalny w porozumieniu z Ministrem – z własnej inicjatywy lub na wniosek innego członka kierownictwa Ministerstwa – może ustalić dla komórki organizacyjnej dodatkowe zadania o charakterze stałym, niewymienione w Regulaminie. Informację o takim ustaleniu Dyrektor Biura Ministra przekazuje członkom kierownictwa Ministerstwa i komórkom organizacyjnym.

§ 10

1. Założenia i projekty aktów normatywnych, aktów administracyjnych, programów, umów i porozumień oraz innych dokumentów, do przygotowania których zobowiązany jest Minister, opracowująca komórka organizacyjna rzeczowo właściwa, we współpracy z innymi zainteresowanymi komórkami organizacyjnymi, uzyskując również akceptację właściwych członków kierownictwa Ministerstwa.

2. Prowadzenie zewnętrznych uzgodnień projektów aktów normatywnych i dokumentów niebędących aktami normatywnymi należy do obowiązków komórki organizacyjnej rzeczowo właściwej – we współpracy odpowiednio z Departamentem Prawnym, Departamentem Ekonomicznym i innymi zainteresowanymi komórkami organizacyjnymi.

3. Komórka organizacyjna rzeczowo właściwa jest zobowiązany do poinformowania zainteresowanych komórek organizacyjnych o przyczynach nieuwzględnienia uwag merytorycznych, zgłoszonych w ramach uzgodnień projektu dokumentu.

§ 11

1. Obsługę merytoryczną organów kolegialnych, zespołów i komisji działających w Ministerstwie zapewniają komórki organizacyjne stosownie do ich zakresów działania.

2. Obsługę organizacyjną organów kolegialnych, zespołów i komisji zapewniają komórki organizacyjne określone w aktach powołujących te organy, w niniejszym Regulaminie lub wyznaczone przez Dyrektora Generalnego.

3. Sekretarzy organów kolegialnych, zespołów i komisji wyznaczają dyrektorzy komórek organizacyjnych zapewniających obsługę organizacyjną tych organów spośród pracowników komórek organizacyjnych, chyba że sekretarz zostanie wyznaczony w akcie powołującym organ.

4. Do obowiązków sekretarzy organów kolegialnych, zespołów i komisji należy w szczególności organizowanie posiedzeń, zgodnie z ustaleniami przekazanymi przez przewodniczących organów, sporządzanie projektów protokołów lub protokołów zbiorczych oraz przekazywanie opinii i innych dokumentów przyjętych przez te organy odpowiednio Ministrowi, właściwym komórkom organizacyjnym i innym organom kolegialnym.

§ 12

1. Dyrektorzy komórek organizacyjnych uprawnieni są – w ramach zakresów działania kierowanych przez nich komórek organizacyjnych – do:

1) występowania do innych urzędów, instytucji i jednostek organizacyjnych, a także do ekspertów o dostarczanie materiałów, danych, informacji i opinii niezbędnych do wykonywania zadań;

2) wydawania decyzji administracyjnych na podstawie upoważnień udzielonych przez Ministra;

3) zawierania umów na podstawie upoważnień udzielonych odpowiednio przez Ministra, Dyrektora Generalnego lub zawartych w wewnętrznych regulaminach jednostki.

2. Zastępcy dyrektorów komórek organizacyjnych i inni pracownicy Ministerstwa mogą wydawać decyzje administracyjne i zawierać umowy na podstawie upoważnień udzielanych odpowiednio przez Ministra lub Dyrektora Generalnego na wniosek dyrektora właściwej komórki organizacyjnej.

3. Umowy, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i ust. 2, upoważniony dyrektor (zastępca dyrektora, pracownik) zawiera (podpisuje) wspólnie z upoważnionym dyrektorem (zastępcą dyrektora, pracownikiem) odpowiednio Departamentu Ekonomicznego lub Biura Dyrektora Generalnego, w zależności od źródła finansowania danej umowy, chyba że odrębnie ustalone procedury wewnętrzne stanowią inaczej.

4. Minister, na wniosek członka kierownictwa Ministerstwa lub dyrektora komórki organizacyjnej, może udzielać pełnomocnictw osobom prawnym lub osobom fizycznym do dokonywania określonych czynności cywilno-prawnych lub faktycznych w zakresie właściwości Ministra.

§ 13

1. Dyrektor kieruje komórką organizacyjną samodzielnie lub przy pomocy zastępcy (zastępców) dyrektora oraz naczelników wydziałów.

2. Do zadań dyrektora komórki organizacyjnej należy w szczególności:

1) zapewnienie terminowego i prawidłowego wykonywania zadań;

2) organizacja i wewnętrzny podział pracy;

3) doskonalenie organizacji i metod pracy;

4) podejmowanie decyzji w sprawach niezastrzeżonych do kompetencji Ministra i innych osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe w Ministerstwie oraz Dyrektora Generalnego;

5) podejmowanie, w ramach udzielonych upoważnień, decyzji lub innych rozstrzygnięć w imieniu Ministra, Sekretarza Stanu i podsekretarzy lub Dyrektora Generalnego;

6) ustalanie szczegółowego zakresu obowiązków pracowników oraz przedstawianie wniosków w sprawach zatrudniania, zwalniania, awansowania, nagradzania, wyróżniania i karania pracowników;

7) zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie danych osobowych;

8) realizacja zadań z zakresu bezpieczeństwa państwa oraz obronności i reagowania kryzysowego;

9) zapewnianie przestrzegania przez pracowników dyscypliny i czasu pracy oraz corocznego wykorzystania urlopu wypoczynkowego;

10) zapewnienie przestrzegania przez członków korpusu służby cywilnej Kodeksu Etyki Służby Cywilnej.

3. Zastępca dyrektora komórki organizacyjnej oraz naczelnik odpowiadają za realizację zadań komórki organizacyjnej w zakresie ustalonym przez dyrektora.

4. W czasie nieobecności dyrektora komórki organizacyjnej zastępuje go wyznaczony przez niego zastępca dyrektora.

5. W przypadku braku zastępcy dyrektora lub jego nieobecności, dyrektora zastępuje pracownik wyznaczony przez dyrektora w porozumieniu z Dyrektorem Generalnym. Do tego pracownika stosuje się przepisy Regulaminu dotyczące zastępców dyrektora.

6. Dyrektor komórki organizacyjnej może upoważnić zastępcę dyrektora lub innego pracownika komórki organizacyjnej do prowadzenia określonych spraw w jego imieniu. Udzielenia upoważnienia o charakterze stałym dokonuje się na piśmie; kopię upoważnienia dołącza się do akt osobowych pracownika.

§ 14

1. W skład komórek organizacyjnych mogą wchodzić wydziały i samodzielne stanowiska pracy określone w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych komórek organizacyjnych.

2. Wydziałem kieruje naczelnik wydziału albo wyznaczony przez dyrektora komórki organizacyjnej pracownik zajmujący co najmniej stanowisko głównego specjalisty lub głównego wizytatora.

§ 15

1. Minister podpisuje:

1) rozporządzenia, zarządzenia i inne dokumenty podlegające ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Monitorze Polskim i Dzienniku Urzędowym Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego;

2) pisma adresowane do:

a) Prezydenta, Marszałka Sejmu, Marszałka Senatu, Prezesa Rady Ministrów i członków Rady Ministrów oraz innych naczelnych konstytucyjnych organów państwowych Rzeczypospolitej Polskiej,

b) Prezesa Polskiej Akademii Nauk i Prezesa Polskiej Akademii Umiejętności,

c) osób kierujących centralnymi organami organizacji politycznych i związków zawodowych oraz zwierzchników kościołów i związków wyznaniowych,

d) ministrów rządów innych państw;

3) pisma kierujące projekty aktów normatywnych i inne dokumenty do rozpatrzenia przez Radę Ministrów i komitety Rady Ministrów;

4) pisma kierujące materiały przygotowane dla komisji parlamentarnych;

5) akty mianowania, powołania i inne dotyczące nawiązania lub rozwiązania stosunku pracy na stanowiskach w jednostkach podległych i nadzorowanych, ustawowo zastrzeżonych do właściwości Ministra; pisma ustalające wysokość składników wynagrodzenia kierowników jednostek podległych i nadzorowanych;

6) dokumenty dotyczące zatrudnienia w Gabinecie Politycznym Ministra;

7) wnioski o nadanie orderów i odznaczeń państwowych oraz decyzje w sprawie przyznania nagród Ministra;

8) umowy międzynarodowe, międzyresortowe i umowy o współdziałaniu Ministerstwa ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami, w tym międzynarodowymi;

9) inne dokumenty ustawowo zastrzeżone do podpisu Ministra lub każdorazowo określone przez Ministra.

2. W czasie nieobecności Ministra pisma i dokumenty, o których mowa w ust. 1, podpisuje – w zastępstwie Ministra – zastępujący go Sekretarz Stanu lub upoważniony podsekretarz stanu z tym, że do podpisywania aktów normatywnych przez podsekretarza stanu wymagane jest odrębne upoważnienie.

3. Sekretarz Stanu i podsekretarze stanu mogą podpisywać pisma i dokumenty, o których mowa w ust. 1 – z upoważnienia Ministra – w sprawach określonych przez Ministra w zakresach czynności Sekretarza Stanu i podsekretarzy stanu.

4. Członkowie kierownictwa Ministerstwa podpisują, według właściwości, pisma adresowane do niewymienionych w ust. 1 organów państwowych, członków kierownictw Kancelarii Prezydenta RP, Kancelarii Sejmu RP i Kancelarii Senatu RP, ministerstw, Najwyższej Izby Kontroli, Polskiej Akademii Nauk, członków kierownictw centralnych organów administracji rządowej, marszałków województw, przewodniczących sejmików województw, wojewodów, członków kierownictw organizacji politycznych, związków zawodowych i stowarzyszeń o zasięgu ogólnokrajowym oraz pisma i dokumenty zastrzeżone do ich podpisu z tytułu odrębnych upoważnień.

5. Pisma i dokumenty niezastrzeżone do podpisu członka kierownictwa Ministerstwa podpisuje dyrektor właściwej komórki organizacyjnej.

6. Pisma i dokumenty przedkładane do podpisu Ministra wymagają akceptacji właściwych członków kierownictwa Ministerstwa oraz parafowania przez dyrektorów komórek organizacyjnych biorących udział w ich opracowywaniu.

7. Projekty pism i dokumentów informujących o rozstrzygnięciach prawnych albo finansowych wymagają uzgodnienia odpowiednio z Departamentem Prawnym i Departamentem Ekonomicznym.

§ 16

1. Dyrektor Generalny podpisuje:

1) zarządzenia, decyzje i polecenia Dyrektora Generalnego w zakresie wynikającym z ustawy o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych oraz innych przepisów prawa;

2) pisma wychodzące na zewnątrz Ministerstwa w sprawach należących do właściwości Dyrektora Generalnego, a także na polecenie lub z upoważnienia Ministra;

3) delegacje służbowe, w tym wnioski wyjazdowe oraz wnioski urlopowe dyrektorów komórek organizacyjnych.

2. Dyrektor Generalny może upoważnić pracownika Ministerstwa do podpisywani dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 3.

3. Dokumenty przedstawiane do podpisu Dyrektora Generalnego parafuje dyrektor właściwej komórki organizacyjnej lub upoważniony pracownik.

§ 17

1. Dyrektor komórki organizacyjnej podpisuje:

1) pisma kierowane do Ministra, Sekretarza Stanu, podsekretarzy stanu oraz do Dyrektora Generalnego i dyrektorów innych komórek organizacyjnych Ministerstwa;

2) pisma wychodzące na zewnątrz Ministerstwa w sprawach objętych zakresem działania kierowanej komórki organizacyjnej oraz na polecenie lub z upoważnienia Ministra, Sekretarza Stanu, podsekretarzy stanu lub Dyrektora Generalnego;

3) odpowiedzi na kierowane pisma, zgodnie z zakresem zadań komórki organizacyjnej;

4) delegacje służbowe, w tym wnioski wyjazdowe oraz wnioski urlopowe pracowników.

2. Dyrektor, o którym mowa w ust. 1, może upoważnić zastępcę dyrektora, naczelnika wydziału lub pracownika na samodzielnym stanowisku pracy do podpisywania lub parafowania, w określonym zakresie, pism i dokumentów, w tym również korespondencji. Dyrektor informuje Dyrektora Generalnego o udzielonych upoważnieniach.

§ 18

1. Pracownicy przygotowujący projekty dokumentów i pism parafują je swoim podpisem umieszczonym z lewej strony pod tekstem.

2. W przypadku konieczności uzgodnienia treści pisma z inną komórką organizacyjną, potwierdzenie uzgodnienia następuje przez parafowanie projektu przez dyrektora tej komórki lub osobę przez niego upoważnioną.

§ 19

Zasady i tryb postępowania z dokumentami w Ministerstwie reguluje, wydana przez Ministra, instrukcja kancelaryjna i rzeczowy wykaz akt, zarządzenie Ministra w sprawie określenia szczególnych zasad organizacji Kancelarii Tajnej, stosowania środków ochrony fizycznej i obiegu informacji niejawnych w Ministerstwie oraz inne przepisy szczególne.

Rozdział 2

Zakresy działania komórek organizacyjnych

§ 20

Do zakresu działania Gabinetu Politycznego Ministra (GPM) należy zapewnienie politycznej obsługi Ministra, Sekretarza Stanu i podsekretarzy stanu w Ministerstwie.

§ 21

Do zakresu działania Departamentu Badań na Rzecz Bezpieczeństwa i Obronności Państwa (DBO) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

1) wniosków o finansowanie – w dziedzinie bezpieczeństwa i obronności państwa – w zakresie:

a) działalności statutowej jednostek naukowych,

b) inwestycji służących potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych, polegających na budownictwie lub zakupie aparatury naukowo-badawczej,

c) projektów badawczych własnych (w tym habilitacyjnych) i promotorskich,

d) badań naukowych lub prac rozwojowych prowadzonych w formie projektów celowych i projektów badawczych rozwojowych;

2) współudziału w ocenie efektów badań naukowych i prac rozwojowych finansowanych lub dofinansowywanych przez Ministra, w szczególności w ocenie wykonania zadań, o których mowa w pkt 1;

3) obsługi merytorycznej zadań finansowanych z Funduszu Nauki i Technologii Polskiej na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa;

4) koordynowania i prowadzenia spraw dotyczących zawierania i wykonywania umów offsetowych w zakresie właściwości Ministra;

5) opracowywania i aktualizacji planowania operacyjnego w działach administracji rządowej nauka i szkolnictwo wyższe oraz funkcjonowania Ministerstwa w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa (kryzysu) i wojny (z wyłączeniem planowania operacyjnego w odniesieniu do jednostek podległych i nadzorowanych);

6) planowania szkolenia obronnego w resorcie oraz realizacji tego szkolenia w odniesieniu do kierownictwa Ministerstwa i dyrektorów komórek organizacyjnych we współpracy z Biurem Dyrektora Generalnego;

7) koordynacji realizacji zadań wynikających z przepisów o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie właściwości Ministra oraz współdziałania w obszarze obrony cywilnej.

§ 22

Do zakresu działania Departamentu Badań Naukowych (DBN) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

1) projektów badawczych własnych;

2) projektów badawczych promotorskich;

3) ofert o realizację projektów badawczych zamawianych na rzecz rozwoju nauki;

4) stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców, przyznawanych na podstawie ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki;

5) pełnienia zadań Instytucji Pośredniczącej w priorytecie „Badania naukowe” Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego;

6) zadań finansowanych z Funduszu Nauki i Technologii Polskiej w zakresie działania Departamentu;

7) obsługi Krajowej Komisji Etycznej do Spraw Doświadczeń na Zwierzętach.

§ 23

Do zakresu działania Departamentu Bazy Badawczej (DBB) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

1) parametrycznej oceny działalności jednostek naukowych przedstawiających wnioski o przyznanie środków finansowych na naukę;

2) wniosków o finansowanie: podstawowej działalności statutowej jednostek naukowych, badań własnych uczelni wyższych, utrzymania specjalnego urządzenia badawczego w jednostce naukowej oraz badań wspólnych sieci naukowych;

3) wniosków o finansowanie inwestycji służących potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych przyznawanych jednostkom naukowym na zadania o których mowa w art. 11 ust. 1 pkt 1–3 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki;

4) wniosków o finansowanie lub dofinansowanie działalności wspomagającej badania;

5) obsługi merytorycznej zadań finansowanych z Funduszu Nauki i Technologii Polskiej w zakresie inwestycji oraz promocji i upowszechniania nauki;

6) współudziału w ocenie efektów badań naukowych i prac rozwojowych finansowanych przez Ministra, w tym w ocenie wykorzystania środków finansowych przyznanych na realizację zadań, o których mowa w pkt 2–5;

7) prowadzenia baz danych w zakresie spraw, o których mowa w pkt 1–5.

§ 24

Do zakresu działania Departamentu Ekonomicznego (DE) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

1) opracowania zbiorczego i szczegółowego projektu planu dochodów i wydatków budżetu państwa w części 28 – Nauka, części 38 – Szkolnictwo wyższe oraz Funduszu Nauki i Technologii Polskiej z uwzględnieniem dotacji celowych, przedmiotowych i podmiotowych oraz innych źródeł finansowania działalności resortu;

2) sporządzania układu wykonawczego oraz harmonogramu dochodów i wydatków dla części 28 i 38;

3) inicjowanie oraz prowadzenie prac legislacyjnych w zakresie zasad podziału dotacji z budżetu państwa dla uczelni publicznych i niepublicznych, wskaźników kosztochtonności poszczególnych kierunków, makrokierunków i studiów międzykierunkowych studiów stacjonarnych oraz stacjonarnych studiów doktoranckich w poszczególnych dziedzinach nauki oraz warunków i trybu występowania przez uczelnie niepubliczne o dotacje z budżetu państwa;

4) sporządzania planów i podziału środków budżetowych części 38 na zadania realizowane centralnie przez Ministerstwo (tzw. wydatki centralne);

5) udział w pracach nad tworzeniem budżetu zadaniowego i ścisła współpraca w tym zakresie z Ministerstwem Finansów oraz nad rozwiązaniami w sprawie budżetowania wieloletniego;

6) opiniowanie oraz rekomendowanie Ministrowi w zakresie wyboru podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych jednostek badawczo-rozwojowych nadzorowanych przez Ministra;

7) opiniowanie rocznych sprawozdań finansowych jednostek badawczo-rozwojowych nadzorowanych przez Ministra oraz rekomendowanie ich do zatwierdzenia;

8) pełnienia funkcji dysponenta głównego w zakresie części 28 i 38;

9) opracowywania zbiorczych informacji dla komisji sejmowych i senackich dotyczących projektu i realizacji budżetu resortu;

10) dokonywanie okresowych analiz z wykonania planu finansowego resortu;

11) obsługi finansowania oraz rozliczania środków finansowych w trybie określonym w odrębnych przepisach:

a) działalności statutowej jednostek naukowych, w tym badań własnych szkół wyższych, specjalnych urządzeń badawczych, specjalnych programów badawczych i sieci naukowych oraz badań wspólnych sieci naukowych,

b) inwestycji służących potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych.

c) projektów badawczych własnych (w tym habilitacyjnych), promotorskich, zamawianych, rozwojowych, specjalnych, strategicznych oraz projektów objętych wieloletnimi programami rządowymi,

d) badań stosowanych, prac rozwojowych, badań przemysłowych i przedkonkurencyjnych realizowanych w formie projektów celowych i projektów celowych zamawianych,

e) współpracy naukowej z zagranicą,

f) działalności wspomagającej badania,

g) programów lub przedsięwzięć określanych przez Ministra,

h) nagród za wybitne osiągnięcia naukowe przyznawanych przez Ministra,

i) stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców,

j) wynagrodzeń członków Rady Nauki oraz zespołów roboczych i specjalistycznych, a także recenzentów i ekspertów, w tym ekspertów przeprowadzających kontrole merytoryczne i finansowe dotyczące realizacji zadań finansowych z działu 730 – Nauka,

k) pochodzących z funduszy strukturalnych oraz innych mechanizmów finansowych,

I) Funduszu Nauki i Technologii Polskiej,

m) Narodowego Centrum Badań i Rozwoju;

12) współdziałania z Radą Główną Szkolnictwa Wyższego oraz konferencjami rektorów w zakresie zadań Departamentu oraz obsługi finansowania i rozliczania środków finansowych na wynagrodzenia członków Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego;

13) opracowywanie zasad podziału oraz projektów rocznych planów dotacji podmiotowych dla uczelni publicznych i niepublicznych w obszarze dotacji dydaktycznej;

14) sporządzania harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetowych oraz bieżąca realizacja i ewidencja uruchamiania środków budżetu resortu w zakresie części 28 i 38;

15) dokonywanie analiz sprawozdawczości rzeczowo-finansowej z zakresu zadań realizowanych przez publiczne szkoły wyższe oraz opracowywania materiałów zbiorczych;

16) sporządzanie sprawozdawczości jednostkowej i łącznej na podstawie sprawozdań z jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra;

17) opracowywanie zbiorczych okresowych informacji z przebiegu wykonywania zadań budżetowych oraz dochodów i wydatków realizowanych przez resort;

18) współudziału w programowaniu działań z obszaru nauki i szkolnictwa wyższego współfinansowanych z funduszy strukturalnych lub innych mechanizmów finansowych;

19) opracowywanie projektów rocznych planów finansowych podległych jednostek i zakładów budżetowych oraz zestawień zbiorczych w zakresie planów jednostek badawczo-rozwojowych i publicznych uczelni wyższych nadzorowanych przez Ministra;

20) prowadzenie obsługi bankowej i operacji finansowych dotyczących finansowania nauki i szkolnictwa wyższego z budżetu państwa;

21) przedkładanie Ministrowi propozycji przeniesień wydatków w budżetach podległych dysponentów środków budżetu państwa;

22) tworzenie informatycznej bazy danych oraz jej rozwój;

23) prowadzenie spraw dotyczących obsługi finansowo-księgowej środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych NPR 2004–2006;

24) prowadzenie spraw dotyczących obsługi finansowo-księgowej środków pochodzących z budżetu państwa przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych NPR 2004–2006 i NSRO 2007–2013;

25) prowadzenie spraw dotyczących obsługi finansowo-księgowej środków w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego, Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Szwajcarskiego Instrumentu Finansowego;

26) prowadzenie spraw dotyczących rozliczeń podróży służbowych krajowych i zagranicznych oraz innych wydatków nie będących wynagrodzeniami;

27) obsługa Informatycznego Sytemu Obsługi Budżetu Państwa TREZOR w zakresie planowania, wykonania i sprawozdawczości budżetowej;

28) opiniowanie wniosków do rezerwy celowej i przygotowanie odpowiednich decyzji Ministra oraz monitoring wykorzystania rezerw celowych;

29) współpraca z właściwymi jednostkami w zakresie rozliczania środków pochodzących z rezerwy celowej budżetu państwa przeznaczonych na współfinansowanie projektów realizowanych z funduszy unijnych.

§ 25

Do zakresu działania Departamentu Funduszy Europejskich (DFE) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

1) koordynacji działań realizowanych w Ministerstwie w zakresie funduszy strukturalnych;

2) pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej w ramach Programów Operacyjnych Innowacyjna Gospodarka oraz Infrastruktura i Środowisko, w tym:

a) zarządzania poszczególnymi priorytetami,

b) przygotowywania strategii wdrażania poszczególnych priorytetów,

c) przygotowywania, na podstawie wytycznych Instytucji Zarządzających (IZ), procedur wdrażania priorytetów, szczegółowych wytycznych dotyczących kryteriów wyboru projektów w ramach priorytetów, szczegółowych procedur wdrażania skierowanych do grup beneficjentów, procedur dotyczących przepływów finansowych i kontroli,

d) przygotowywania i przekazywania Komitetowi Monitorującemu propozycji kryteriów wyboru operacji,

e) określania kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach operacji,

f) określania poziomu dofinansowania operacji, jako procentu wydatków kwalifikowalnych,

g) określania typów projektów, przy wyborze których niezbędne jest zasięgnięcie opinii ekspertów,

h) dokonywania oceny i wyboru, w oparciu o określone kryteria zaakceptowane przez Komitet Monitorujący, proponowanych do realizacji operacji, które będą dofinansowane w ramach Programów Operacyjnych,

i) rozliczania umów z beneficjentami zgodnie z przyjętymi procedurami, w tym przygotowywania wniosków o refundację środków i przekazywania ich do instytucji certyfikującej; monitorowania postępów realizacji umów,

j) zarządzania środkami finansowymi przeznaczonymi na realizację programu osi priorytetowej, pochodzącymi z Unii Europejskiej, budżetu państwa i innych źródeł na poziomie osi priorytetowych/operacji (działań),

k) opracowywania rocznej i wieloletniej prognozy wydatków w ramach osi priorytetowej/operacji (działań) na bieżący i następny rok i przekazanie do IZ,

I) monitorowania postępów w realizacji osi priorytetowych/operacji, w tym stopnia osiągnięcia założonych celów, a także prowadzenia ewaluacji osi priorytetowych/operacji, zgodnie z procedurami określonymi przez IZ,

m) przygotowywania okresowych, rocznych i końcowych sprawozdań z realizacji operacji i przekazanie ich do IZ, celem dalszego ich przekazania do akceptacji Komitetu Monitorującego a następnie Komisji Europejskiej,

n) udziału we wdrożeniu i eksploatacji centralnego elektronicznego systemu monitorowania oraz prowadzenia elektronicznego systemu monitorowania realizacji osi priorytetowej w ramach Programów Operacyjnych,

o) prowadzenia kontroli realizacji osi priorytetowej/operacji, w tym kontroli realizacji poszczególnych dofinansowanych projektów (w szczególności weryfikację dostarczenia współfinansowanych produktów i usług oraz tego, że wydatki zadeklarowane przez beneficjentów zostały faktycznie poniesione i są zgodne z odpowiednimi zasadami wspólnotowymi i krajowymi) oraz przekazywania wyników tej kontroli do IZ,

p) przygotowywania rocznego planu kontroli w odniesieniu do osi priorytetowych,

q) odzyskiwania kwot nienależnie wypłaconych beneficjentom w ramach osi priorytetowej,

r) przygotowywania okresowych raportów o nieprawidłowościach, oraz przekazywania ich do IZ,

s) przekazywania instytucji certyfikującej wszystkich niezbędnych informacji o procedurach i weryfikacjach prowadzonych w związku z wydatkami, dla potrzeb certyfikacji,

t) prowadzenia kontroli systemowych w instytucjach wdrażających poszczególne operacje, w celu zapewnienia prawidłowości prowadzenia systemu i przekazywanie wyników tej kontroli do IZ,

u) zapewnienia, że wybrane operacje przez cały okres ich realizacji są zgodne z odpowiednimi zasadami wspólnotowymi i krajowymi;

v) zapewnienia właściwej informacji i promocji osi priorytetowej oraz prowadzenia działań informacyjnych, promocyjnych i komunikacyjnych na poziomie operacji,

w) zapewnienia zgodności realizacji osi priorytetowej z wymogami informowania i promocji,

z) opracowania szczegółowego planu komunikacji dla osi priorytetowych uwzględniającego przede wszystkim działania informacyjne oraz szkoleniowe;

3) przeprowadzania naboru i oceny projektów, podejmowania decyzji o współfinansowaniu wybranego do realizacji projektu oraz podpisywania umów z beneficjentami w ramach działań 2.1 i 2.2 oraz poddziałania 1.1.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka;

4) przeprowadzania oceny projektów, podejmowania decyzji o współfinansowaniu wybranego do realizacji projektu oraz podpisywania umów z beneficjentami projektów systemowych i projektów indywidualnych w ramach działań 1.2, 1.3 i 1.4 oraz poddziałania 1.1.3 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka;

5) wykonywania zadań wynikających z pełnienia przez ministra właściwego do spraw nauki funkcji Instytucji Pośredniczącej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw (SPO WKP);

6) prowadzenia spraw związanych z wdrażaniem funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, w tym wykonywania zadań Instytucji Wdrażającej w ramach SPO WKP;

7) realizacji projektu systemowego w ramach poddziałania 1.1.3 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka w zakresie wsparcia procesu zarządzania badaniami naukowymi oraz ich wynikami, w tym:

a) finansowania projektów celowych wymagających indywidualnej notyfikacji,

b) wsparcia systemowego Ministerstwa w identyfikacji barier współpracy przedsiębiorstw i jednostek naukowych oraz sposobów ich przezwyciężania we współpracy z Departamentem Wdrożeń i Innowacji,

c) wsparcia systemowego Ministerstwa, w porozumieniu z Departamentem Strategii i Rozwoju Nauki, w szczególności w zakresie rozwiązań organizacyjno-prawnych dotyczących finansowania przez państwo działalności B+R,

d) tworzenia platformy do współpracy i koordynacji działań w zakresie Regionalnych Strategii Innowacji i projektów typu foresight finansowanych z funduszy strukturalnych.

§ 26

Do zakresu działania Departamentu Informacji i Promocji (DIP) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

1) opracowywania koncepcji działań informacyjnych i promocyjnych Ministerstwa z zakresu nauki i szkolnictwa wyższego oraz ich planowania, realizacji i koordynacji;

2) promocji i popularyzacji nauki w kraju i za granicą, w tym osiągnięć nauki uzyskanych we współpracy z gospodarką (we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi);

2a) promocji i popularyzacji szkolnictwa wyższego w kraju i za granicą (we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi);

3) współpracy ze środowiskami naukowymi w zakresie informacji i promocji nauki oraz szkolnictwa wyższego w kraju i za granicą, w tym inicjowania i koordynacji projektów;

4) współpracy z instytucjami publicznymi (w szczególności z Ministerstwem Spraw Zagranicznych) oraz innymi organizacjami przy realizacji zadań promocyjnych i informacyjnych za granicą w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego;

5) opracowywania materiałów oraz wydawnictw informacyjnych i promocyjnych;

6) prowadzenia spraw związanych z przyznawaniem nagród Ministra za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne;

7) prowadzenia spraw związanych z wydawaniem biuletynu ministra właściwego do spraw nauki;

8) prowadzenia i redagowania stron internetowych, intranetowych oraz Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa;

9) monitorowania obecności problematyki nauki i szkolnictwa wyższego w środkach masowego przekazu;

10) współpracy z rzecznikiem prasowym w zakresie realizacji polityki informacyjnej;

11) realizacji zadań wynikających z zawartych porozumień i umów w zakresie działania Departamentu (Telewizja Polska, Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Polska Agencja Prasowa);

12) zadań finansowanych z Funduszu Nauki i Technologii Polskiej w zakresie działania Departamentu;

13) prowadzenia biblioteki Ministerstwa;

14) organizacji i koordynacji przepływu informacji wewnętrznej;

15) koordynacji realizacji zadań wynikających z przepisów o dostępie do informacji publicznej;

16) koordynacja spraw dotyczących wizerunku urzędu, w tym systemu identyfikacji wizualnej.

§ 27

Do zakresu działania Departamentu Legislacyjno-Prawnego (DP) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

1) opracowywania, na podstawie merytorycznych stanowisk właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa, projektów aktów wewnętrznych kierownictwa wydawanych w ramach kompetencji Ministra i Dyrektora Generalnego pod względem zgodności z prawem oraz poprawności redakcyjnej i techniki prawodawczej;

2) opracowywania formalnoprawnego projektów aktów prawnych oraz innych dokumentów rządowych inicjowanych przez Ministra przy współpracy właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych Ministerstwa;

3) opiniowania formalnoprawnego projektów umów zawieranych przez Ministra i Dyrektora Generalnego, w tym umów dotyczących realizacji zadań związanych z wykorzystaniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;

4) opiniowania formalnoprawnego projektów decyzji administracyjnych, przygotowanych przez merytorycznie właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa;

5) opracowywania, na podstawie merytorycznych stanowisk właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa, projektów upoważnień i pełnomocnictw udzielanych przez Ministra i Dyrektora Generalnego, w tym upoważnień i pełnomocnictw udzielanych w związku z realizacją zadań z wykorzystaniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;

6) wydawania opinii prawnych na potrzeby Ministra i Dyrektora Generalnego oraz komórek organizacyjnych Ministerstwa;

7) opiniowania i współpracy w tworzeniu projektów dokumentów zawierających stanowisko prawne Ministra i Dyrektora Generalnego, w tym dotyczących realizacji zadań z wykorzystaniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;

8) zapewnienia zastępstwa prawnego Ministra, Dyrektora Generalnego oraz Ministerstwa w postępowaniu przed sądami i innymi organami, w tym w zakresie spraw dotyczących realizacji zadań z wykorzystaniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;

9) wykonywania obsługi prawnej zadań wynikających z ustawy o służbie cywilnej oraz ustawy o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych;

10) współpracy przy przygotowywaniu założeń, realizacji oraz dokumentacji dla Projektów Systemowych Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla szkolnictwa wyższego;

11) prowadzenie redakcji Dziennika Urzędowego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego;

12) wykonywania innych zadań zlecanych przez Ministra i Dyrektora Generalnego oraz w zakresie obsługi prawnej wynikającej z odrębnych przepisów.

§ 28

Do zakresu działania Departamentu Organizacji Szkół Wyższych (DSW) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

1) koordynowania i prowadzenia prac dotyczących zmian w systemie szkolnictwa wyższego;

2) koordynowania i prowadzenia prac dotyczących strategii rozwoju szkolnictwa wyższego;

3) koordynowanie i prowadzenie prac związanych z wdrażaniem Projektów Systemowych Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla szkolnictwa wyższego;

4) zmian instytucjonalnych w szkolnictwie wyższym;

5) współdziałania z Państwową Komisją Akredytacyjną w zakresie jej ustawowych kompetencji, w szczególności nadawania uprawnień uczelniom oraz jakości prowadzonego kształcenia;

6) tworzenia, przekształcania i likwidowania uczelni publicznych i niepublicznych lub związków uczelni publicznych albo niepublicznych;

7) tworzenia zamiejscowych jednostek organizacyjnych uczelni;

8) przedłużania pozwoleń na utworzenie uczelni niepublicznych;

9) gromadzenia i weryfikacji danych dotyczących obsady kadrowej kierunków studiów uczelni publicznych i niepublicznych;

10) tworzenia w Polsce, we współpracy z Departamentem Współpracy Międzynarodowej, uczelni przez uczelnie zagraniczne;

11) współpracy z Departamentem Współpracy Międzynarodowej w zakresie tworzenia jednostek zamiejscowych polskich uczelni za granicą;

12) zatwierdzania i opiniowania statutów uczelni publicznych i niepublicznych;

13) rocznych sprawozdań uczelni z ich działalności;

14) prowadzenia rejestru uczelni niepublicznych i ich związków oraz wydawania odpisów, wyciągów i zaświadczeń o danych zawartych w rejestrze uczelni niepublicznych i związków uczelni niepublicznych;

15) nadawania, zawieszania, cofania i przywracania uprawnień do prowadzenia kierunków studiów, makrokierunków i studiów międzykierunkowych w uczelniach publicznych i niepublicznych;

16) prowadzenia spraw związanych z funkcjonowaniem szkół wyższych prowadzonych przez kościoły i związki wyznaniowe w zakresie określonym przepisami prawa lub umowami między rządem a władzami kościołów lub związków wyznaniowych, z wyłączeniem spraw związanych z finansowaniem, które należą do właściwości Departamentu Ekonomicznego;

17) nadzoru nad uczelniami oraz ich związkami w zakresie zgodności działania ich organów z przepisami ustawowymi i statutami;

18) potwierdzania uprawnień uczelni do preferowanych form zakupu sprzętu komputerowego;

19) współpracy z Departamentem Spraw Studentów i Doktorantów w zakresie pomocy materialnej dla studentów i doktoratów uczelni publicznej i niepublicznej oraz kredytów studenckich;

20) współpracy przy przygotowywaniu założeń do realizacji oraz dokumentacji konkursowej dla projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, będących w zakresie właściwości Departamentu, dla których Departament nie pełni roli beneficjenta;

21) koordynacji i prowadzenia problematyki europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego, w tym Procesu Bolońskiego;

22) współpracy odpowiednio z Departamentem Spraw Europejskich i Departamentem Współpracy Międzynarodowej w zakresie programów Uczenie się przez całe życie, ERASMUS MUNDUS i Tempus III;

23) opiniowania dokumentów na posiedzenia Komitetu Europejskiego Rady Ministrów i dokumentów unijnych, w tym także w ramach systemu EWD-P, dotyczących szkolnictwa wyższego.

§ 29

Do zakresu działania Departamentu Spraw Europejskich (DSE) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

1) koordynacji współpracy z organami i instytucjami Unii Europejskiej (UE), w tym udziału przedstawicieli Ministerstwa w posiedzeniach Rady UE do spraw Konkurencyjności, Rady UE Spraw Edukacji, Młodzieży i Kultury oraz Komitetu programu działań w zakresie uczenia się przez całe życie;

2) koordynacji, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi i innymi ministerstwami, prac związanych z posiedzeniami Komitetu Europejskiego Rady Ministrów;

3) koordynacji współpracy z Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej i z właściwymi ministerstwami w zakresie wypracowania instrukcji dla polskich przedstawicieli na posiedzenia grup roboczych, komitetów, COREPER i Rady UE;

4) koordynacji przepływu dokumentów Komisji Europejskiej, Rady UE i Parlamentu Europejskiego; obsługi systemu Europejskiej Wymiany Dokumentów – Polska (EWD-P);

5) koordynacji działań związanych z tworzeniem Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT);

6) opiniowania, we współpracy z komórkami organizacyjnymi i innymi ministerstwami, projektów aktów prawnych dostosowujących prawo polskie do prawa wspólnotowego w obszarach nauki i szkolnictwa wyższego, a także monitorowania wdrażania aktów prawa wspólnotowego w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego oraz realizacji zobowiązań wynikających z postanowień Rady UE w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego;

7) współpracy z innymi ministerstwami w zakresie opiniowania dokumentów związanych ze sprawami UE dotyczącymi nauki i szkolnictwa wyższego;

8) współpracy z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) w związku z realizacją programu działań w zakresie uczenia się przez całe życie;

9) obsługi udziału członków kierownictwa Ministerstwa w posiedzeniach parlamentarnych komisji do spraw UE w sprawach dotyczących nauki i szkolnictwa wyższego;

10) dofinansowania działań Krajowego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych UE oraz sieci punktów kontaktowych;

11) koordynacji działań wynikających z programów współpracy UE z krajami trzecimi;

12) koordynacji prac Ministerstwa związanych z udziałem Polski w Europejskich Platformach Technologicznych, w projektach ERA-NET, ERA-NET PLUS, wspólnych programach na bazie art. 169 TWE, projektach Mapy Drogowej ESFR, Wspólnych Przedsięwzięciach realizujących Wspólne Inicjatywy Technologiczne;

13) koordynacji przepływu i weryfikacji dokumentacji związanej z udziałem Fundacji Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego w projekcie ERA-NET PLUS w dziedzinie badań Morza Bałtyckiego oraz realizacji zadań wynikających z umowy z Fundacją;

14) współpracy we wdrażaniu Strategii Lizbońskiej w zakresie szkolnictwa wyższego, badań naukowych i rozwoju;

15) koordynacji udziału Ministerstwa w inicjatywach związanych z polityką kosmiczną, w tym z programem Galileo;

16) udziału w pracach Grupy Wyszehradzkiej w obszarze badań i rozwoju w odniesieniu do polityki naukowej UE;

17) rozpatrywania wniosków o dofinansowanie uczestnictwa polskich jednostek naukowych w projektach realizowanych w ramach programów badawczych UE w ramach projektów międzynarodowych współfinansowanych;

18) udziału w pracach nad projektami aktów prawnych dotyczących programów badawczych UE;

19) ogłaszania i koordynacji działań zmierzających do rozstrzygnięcia konkursów Ministra dotyczących wsparcia przygotowania wniosków projektowych do programów badawczych UE.

§ 30

Do zakresu działania Departamentu Spraw Pracowników Szkolnictwa Wyższego (DSP) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

1) dzielenia i rozliczania dotacji przedmiotowych do podręczników akademickich oraz koordynacji sprawozdawczości z udzielanej pomocy publicznej wydawcom podręczników szkolnych i akademickich;

2) bibliotek uczelnianych i współpracy z Komisją Egzaminacyjną do przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego dla kandydatów na dyplomowanego bibliotekarza oraz na dyplomowanego pracownika dokumentacji i informacji naukowej;

3) współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie realizacji programu wieloletniego „Kwaśny papier” w zakresie współfinansowania zadań z działu Szkolnictwo Wyższe w Uniwersytecie Jagiellońskim;

4) propozycji podziału środków budżetowych na badania własne pomiędzy uczelnie nadzorowane przez Ministra;

5) współpracy z Centralną Komisją do Spraw Stopni i Tytułów oraz Kancelarią Prezesa Rady Ministrów w zakresie spraw dotyczących określania składu oraz wyborów do tej Komisji;

6) odpowiedzialności dyscyplinarnej doktorantów oraz nauczycieli akademickich w uczelniach publicznych i niepublicznych;

7) stosunku pracy profesorów zwyczajnych oraz rektorów uczelni publicznych i niepublicznych;

8) nagród Ministra dla nauczycieli akademickich uczelni publicznych i niepublicznych;

9) wniosków o nadanie orderów i odznaczeń państwowych pracownikom szkolnictwa wyższego;

10) uprawnień uczestników studiów doktoranckich;

11) kształcenia i rozwoju kadr naukowych;

12) centralnej ewidencji nadanych stopni doktora i doktora habilitowanego oraz współpracy z Głównym Urzędem Statystycznym przy opracowywaniu informacji statystycznych w tym zakresie;

13) przygotowywania i negocjowania z organizacjami związkowymi ponadzakładowych układów zbiorowych pracy dla pracowników uczelni publicznych oraz analiz realizacji ich wdrażania;

14) pragmatyki pracowniczej oraz rozwoju zawodowego kadr naukowych oraz pozostałych pracowników uczelni i ich związków;

15) zatwierdzania zasad przyznawania doktorantom i nauczycielom akademickim stypendiów naukowych;

16) współpracy przy przygotowywaniu założeń, realizacji oraz dokumentacji dla Projektów Systemowych Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla szkolnictwa wyższego;

17) prowadzenia spraw dotyczących zasad tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych przez uczelnie publiczne i niepubliczne oraz korzystania ze środków tego funduszu przez pracowników uczelni publicznych i niepublicznych;

18) koordynowanie działań podejmowanych w ramach strategii antykorupcyjnej w ramach prac prowadzonych w Ministerstwie oraz jednostkach podległych i nadzorowanych przez Ministra oraz współpraca z innymi resortami w zakresie szkolnictwa wyższego;

19) realizacji zadań wynikających z przepisów o fundacjach w stosunku do fundacji, dla których minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego pełni funkcję ministra właściwego;

20) obsługi administracyjnej prac Komisji Dyscyplinarnej przy Radzie Głównej Szkolnictwa Wyższego;

21) koordynowania i prowadzenia spraw związanych ze sprawowaniem przez Ministra nadzoru nad centralnym Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Aparatury Badawczej i Dydaktycznej „COBRABID” w Warszawie;

22) realizacji zadań Ministerstwa, wynikających z ustawy z dnia 18 października 2006 r. ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2007 r. Nr 63, poz. 425, Nr 83, poz. 561, Nr 85, poz. 571 i Nr 115, poz. 789), w odniesieniu do osób niebędących pracownikami Ministerstwa:

a) rektorów i prorektorów uczelni publicznych,

b) członków Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego,

c) członków Centralnej Komisji do spraw Stopni i Tytułów,

d) członków Państwowej Komisji Akredytacyjnej.

§ 31

Do zakresu działania Departamentu Spraw Studentów i Doktorantów (DSS) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

1) współdziałania z Radą Główną Szkolnictwa Wyższego w zakresie tworzenia listy kierunków oraz standardów kształcenia dla wszystkich kierunków i poziomów kształcenia;

2) zatwierdzania i opiniowania regulaminów studiów uczelni publicznych i niepublicznych oraz i ich związków;

3) organizacji i uruchamiania studiów podyplomowych, w tym wydawania zgody na ich prowadzenie;

4) dokumentowania przebiegu studiów, w tym elektronicznej legitymacji studenckiej;

5) toku studiów, w tym systemu akumulacji i transferu punktów ECTS, a także kształcenia na odległość;

6) nadawania tytułów zawodowych i wydawania dyplomów ukończenia studiów wyższych i suplementu oraz świadectw ukończenia studiów doktoranckich;

7) praw i obowiązków studentów oraz spraw dotyczących studentów niepełnosprawnych;

8) pomocy materialnej dla studentów i doktorantów uczelni publicznych i niepublicznych, w tym opracowywania projektu podziału dotacji budżetowych na ten cel;

9) funkcjonowania systemu kredytów studenckich i współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego oraz obsługi administracyjnej Komisji do Spraw Pożyczek i Kredytów Studenckich;

10) umarzania spłat kredytów studenckich;

11) funkcjonowania Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej, uczelnianych samorządów studenckich i uczelniach organizacji studenckich;

12) dofinansowywania przedsięwzięć realizowanych przez organizacje pozarządowe na rzecz środowiska akademickiego;

13) rekrutacji na studia w uczelniach publicznych i niepublicznych;

14) odpowiedzialności dyscyplinarnej studentów w uczelniach publicznych i niepublicznych;

15) stypendiów Ministra dla studentów za osiągnięcia w nauce i sporcie;

16) legalizacji dyplomów i zaświadczeń o ukończeniu studiów, dokumentów wydawanych na zakończenie studiów podyplomowych oraz uzyskanych stopni doktora i doktora habilitowanego;

17) udziału we wdrażaniu rozwiązań systemowych procesu bolońskiego;

18) przygotowywania projektów aktów prawnych z zakresu kompetencji komórki organizacyjnej;

19) opracowania strategii i programów rozwoju w zakresie kompetencji komórki organizacyjnej;

20) współpracy przy przygotowywaniu założeń, realizacji oraz dokumentacji dla Projektów Systemowych Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla szkolnictwa wyższego.

§ 32

Do zakresu działania Departamentu Strategii i Rozwoju Nauki (DSN) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

1) przygotowywania – we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi – projektów rozwiązań systemowych i organizacyjno-prawnych dotyczących nauki i postępu naukowo-technicznego, a także działalności innowacyjnej;

2) przygotowywania – we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi – projektów dokumentów dotyczących polityki naukowej i naukowo-technicznej państwa;

3) przygotowywania – we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi – projektów systemowych instrumentów ekonomiczno-finansowych, wspomagających rozwój nauki oraz analizowania skuteczności ich funkcjonowania;

4) przygotowywania – we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi – projektów preferowanych kierunków badań naukowych i prac rozwojowych szczególnie ważnych dla postępu cywilizacyjnego, nauki, techniki, gospodarki narodowej, zdrowia społeczeństwa, kultury oraz obronności i bezpieczeństwa państwa, z uwzględnieniem zasady zrównoważonego rozwoju;

5) prowadzenia prac dotyczących foresightu;

6) prac związanych z przygotowaniem i aktualizacją Krajowego Programu Badań Naukowych i Prac Rozwojowych;

7) przygotowywania – we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi – projektów programów i przedsięwzięć ministra właściwego do spraw nauki;

8) prowadzenia spraw dotyczących projektów rozwojowych własnych, z zastrzeżeniem prowadzenia spraw dotyczących wniosków o finansowanie projektów rozwojowych w dziedzinie bezpieczeństwa i obronności państwa oraz finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (PO IG);

9) prowadzenia spraw dotyczących projektów rozwojowych realizowanych z inicjatywy własnej Ministra;

10) prowadzenia spraw dotyczących projektów celowych, z zastrzeżeniem prowadzenia spraw dotyczących wniosków o dofinansowanie projektów celowych w dziedzinie bezpieczeństwa i obronności państwa oraz finansowanych w ramach PO IG;

11) współudziału w inicjowaniu działań związanych ze wzrostem innowacyjności gospodarki, w tym tematyki badań stosowanych i prac rozwojowych, ukierunkowanych na rozwój gospodarczy;

12) współudziału w ocenie efektów badań stosowanych i prac rozwojowych;

13) współudziału w realizacji założeń regionalnej polityki na rzecz wzrostu innowacyjności;

14) koordynacji działań w zakresie monitorowania pomocy publicznej dla przedsiębiorców;

15) współpracy z organami administracji rządowej współrealizującymi politykę naukową i naukowo--techniczną;

16) ogólnych zasad funkcjonowania oraz organizacji jednostek badawczo-rozwojowych;

17) prowadzenia spraw związanych z wydawaniem opinii w sprawach o nadanie statusu centrum badawczo-rozwojowego – w zakresie zgodności z kierunkami polityki naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa oraz w zakresie badań i prac rozwojowych;

18) koordynowania współpracy Ministerstwa z Głównym Urzędem Statystycznym;

19) prowadzenia prac statystycznych, a także metodologii statystyki w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych;

20) koordynowania i prowadzenia prac analitycznych dotyczących nauki;

21) etyki w nauce;

22) realizacji zadań wynikających z przepisów o fundacjach w stosunku do fundacji, dla których minister właściwy do spraw nauki pełni funkcję ministra właściwego;

23) koordynowania i prowadzenia spraw związanych ze sprawowaniem przez Ministra nadzoru nad:

a) Narodowym Centrum Badań i Rozwoju,

b) Fundacją – Zakłady Kórnickie w Kórniku.

§ 33

Do zakresu działania Departamentu Systemów Informatycznych Nauki (DIN) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

1) przygotowania projektów strategii i programów rozwoju infrastruktury informatycznej nauki oraz koordynowania ich realizacji;

2) wniosków o finansowanie infrastruktury informatycznej nauki w zakresie:

a) inwestycji,

b) utrzymania infrastruktury informatycznej nauki;

3) współudziału w przedsięwzięciach promujących rozwój infrastruktury informatycznej nauki;

4) udziału nauki w rozwoju społeczeństwa informacyjnego;

5) rozwijania współpracy z organizacjami i sieciami międzynarodowymi w sprawach informatyzacji nauki oraz udziału w programach międzynarodowych w tym zakresie;

6) koordynowania działań Ministerstwa związanych z tworzeniem Warszawskiego Parku Technologicznego;

7) koordynowania i prowadzenia spraw związanych ze sprawowaniem przez Ministra nadzoru nad:

a) Naukową i Akademicką Siecią Komputerową w Warszawie,

b) Ośrodkiem Przetwarzania Informacji w Warszawie;

8) prowadzenie spraw i wykonywanie zadań związanych z wdrażaniem funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach realizacji Działania 2.3 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, w tym:

a) ogłaszanie i przeprowadzanie konkursu na finansowanie projektów,

b) ocena formalna projektów,

c) prowadzenie spraw związanych z oceną merytoryczną projektów,

d) prowadzenie spraw związanych z wyborem projektów do finansowania,

e) przygotowywanie umów o finansowanie projektów z ostatecznymi beneficjentami,

f) prowadzenie spraw związanych merytoryczną kontrolą realizacji projektów,

g) prowadzenie monitoringu realizowanych projektów,

h) prowadzenie sprawozdawczości z realizacji Działania 2.3 POIG,

i) zadania z zakresu informacji i promocji na poziomie operacyjnym;

9) koordynowania i prowadzenia spraw związanych z udziałem Ministerstwa w pracach Komitetu Rady Ministrów do Spraw Informatyzacji i Łączności;

10) koordynowania i prowadzenia spraw związanych z udziałem Ministerstwa w pracach Zespołu do spraw Wykorzystania Przestrzeni Kosmicznej;

11) informatyzacji Ministerstwa w zakresie:

a) zapewnienia bieżącego serwisu sprzętu komputerowego i sieciowego oraz prawidłowego funkcjonowania baz danych w Ministerstwie,

b) planowania oraz realizacji zakupów sprzętu komputerowego i oprogramowania oraz dysponowania nimi,

c) opracowywania założeń i standardów bezpieczeństwa sieci teleinformatycznej Ministerstwa,

d) monitorowania poziomu bezpieczeństwa sieci teleinformatycznej Ministerstwa i eliminowania powstających zagrożeń,

e) sprawowania merytorycznego nadzoru nad usługami podmiotów zewnętrznych zapewniających kompleksowy serwis sprzętu komputerowego i sieciowego oraz oprogramowania wykorzystywanego w Ministerstwie;

12) nadzoru nad realizacją przepisów o ochronie danych osobowych, w tym w zakresie zgłaszania zbiorów danych do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych oraz wydawania stosownych upoważnień dla pracowników Ministerstwa.

§ 34

Do zakresu działania Departamentu Wdrożeń i Innowacji (DWI) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

1) wspierania transferu wiedzy i nowych technologii ze sfery nauki do gospodarki, zwiększania inwestycji w sektorach innowacyjnych i zaawansowanych technologii, a także mobilności międzysektorowej i rozwoju kadry akademickiej;

2) kształtowanie i realizacja polityki Ministerstwa w dziedzinie innowacyjności;

3) realizacja Programów Ministra: Kreator Innowacyjności oraz Patent Plus;

4) pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w tym:

a) przygotowywania, na podstawie wytycznych Instytucji Zarządzających (IZ), procedur wdrażania priorytetu IV szkolnictwo wyższe i nauka, szczegółowych wytycznych dotyczących kryteriów wyboru projektów, szczegółowych procedur wdrażania skierowanych do grup beneficjentów, procedur dotyczących przepływów finansowych i kontroli,

b) określania typów projektów, przy wyborze których niezbędne jest zasięgnięcie opinii ekspertów,

c) dokonywania oceny i wyboru, w oparciu o określone kryteria zaakceptowane przez Komitet Monitorujący, proponowanych do realizacji operacji, które będą dofinansowane w ramach Programów Operacyjnych,

d) rozliczania umów z beneficjentami zgodnie z przyjętymi procedurami, w tym przygotowywania wniosków o refundację środków i przekazywania ich do instytucji certyfikującej; monitorowania postępów realizacji umów,

e) zarządzania środkami finansowymi przeznaczonymi na realizację PO KL, pochodzącymi z Unii Europejskiej, budżetu państwa i innych źródeł na poziomie osi priorytetowych/operacji (działań),

f) opracowywania rocznej i wieloletniej prognozy wydatków w ramach osi priorytetowej/operacji (działań) na bieżący i następny rok i przekazanie do IZ,

g) monitorowania postępów w realizacji osi priorytetowych/operacji, w tym stopnia osiągnięcia założonych celów, a także prowadzenia ewaluacji osi priorytetowych/operacji, zgodnie z procedurami określonymi przez IZ,

h) przygotowywania okresowych, rocznych i końcowych sprawozdań z realizacji operacji i przekazanie ich do IZ, celem dalszego ich przekazania do akceptacji Komitetu Monitorującego a następnie Komisji Europejskiej,

i) udział we wdrożeniu i eksploatacji centralnego elektronicznego systemu monitorowania oraz prowadzenia elektronicznego systemu monitorowania realizacji osi priorytetowej w ramach Programów Operacyjnych,

j) prowadzenia kontroli realizacji operacji, w tym kontroli realizacji poszczególnych dofinansowanych projektów (w szczególności weryfikację dostarczenia współfinansowanych produktów i usług oraz tego, że wydatki zadeklarowane przez beneficjentów zostały faktycznie poniesione i są zgodne z odpowiednimi zasadami wspólnotowymi i krajowymi) oraz przekazywania wyników tej kontroli do IZ,

k) przygotowywania rocznego planu kontroli,

I) odzyskiwania kwot nienależnie wypłaconych beneficjentom,

m) przygotowywania okresowych raportów o nieprawidłowościach, oraz przekazywania ich do IZ,

n) przekazywania instytucji certyfikującej wszystkich niezbędnych informacji o procedurach i weryfikacjach prowadzonych w związku z wydatkami, dla potrzeb certyfikacji,

o) prowadzenia kontroli systemowych w instytucjach wdrażających poszczególne operacje, w celu zapewnienia prawidłowości prowadzenia systemu i przekazywanie wyników tej kontroli do IZ,

p) zapewnienia, że wybrane operacje przez cały okres ich realizacji są zgodne z odpowiednimi zasadami wspólnotowymi i krajowymi;

5) upowszechniania wyników projektów realizowanych w ramach PO KL;

6) przeprowadzania naboru i oceny projektów, podejmowania decyzji o współfinansowaniu wybranego do realizacji projektu oraz podpisywania umów z beneficjentami w ramach działania 4.2 oraz poddziałania 4.1.1. Programu Operacyjnego Kapitał ludzki;

7) przygotowania i realizacji projektów w ramach Priorytetu IV PO KL mających na celu w szczególności wzmocnienie kompetencji kadr B+R oraz zwiększenie transferu wiedzy z uczelni do gospodarki, skierowanych między innymi do podmiotów takich jak: parki technologiczne, centra transferu technologii, platformy technologiczne, inkubatory przedsiębiorczości (działanie 4.2.);

8) współpracy z instytucjami rządowymi i organizacjami pozarządowymi oraz środowiskiem naukowym i przedsiębiorcami przy realizowaniu działań w ramach PO KL.

§ 35

Do zakresu działania Departamentu Współpracy Międzynarodowej (DWM) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

1) projektowania – we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi – polityki w zakresie współpracy międzynarodowej, w tym priorytetowych kierunków tej współpracy, w dziedzinie nauki, techniki, innowacji oraz szkolnictwa wyższego;

2) współpracy oraz obsługi współpracy prowadzonej w ramach organizacji, programów i inicjatyw międzynarodowych w zakresie działalności naukowej, naukowo-technicznej, innowacyjnej i w obszarze szkolnictwa wyższego;

3) przygotowywania oraz opiniowania projektów umów międzynarodowych i programów lub protokołów wykonawczych do tych umów, a także koordynowania realizacji postanowień tych umów, programów lub protokołów dotyczących nauki, techniki, innowacji oraz szkolnictwa wyższego;

4) finansowania współpracy naukowej z zagranicą, w tym w szczególności realizowanej w ramach programów międzynarodowych innych niż programy Unii Europejskiej w formie projektów międzynarodowych nie współfinansowanych i współfinansowanych, w zakresie:

a) oceny składanych wniosków,

b) przygotowywania decyzji ministra,

c) monitorowania finansowania i realizacji projektów oraz sprawozdawczości z ich wykonania, w ramach programów innych niż programy Unii Europejskiej;

5) kontynuacji finansowania i rozliczania:

a) projektów badawczych specjalnych,

b) uczestnictwa w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych, współfinansowanych z zagranicznych środków finansowych niepodlegających zwrotowi,

c) międzynarodowych sieci naukowych,

d) specjalnych programów badawczych;

6) programów lub przedsięwzięć określonych przez Ministra w zakresie dotyczącym współpracy międzynarodowej, w tym prowadzenia spraw wniosków o przyznanie środków finansowych na naukę w tej formie finansowania;

7) określania:

a) warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych,

b) form i warunków podejmowania i odbywania studiów przez osoby niebędące obywatelami polskimi, uczestniczenia tych osób w badaniach naukowych i szkoleniach oraz zasad odpłatności za studia i szkolenia, a także warunków przyznawania stypendiów i świadczeń dla osób niebędących obywatelami polskimi;

8) udziału w pracach Międzyresortowego Zespołu do spraw Migracji;

9) współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych w zakresie realizacji programu zagranicznej pomocy rozwojowej;

10) programu Tempus;

11) współpracy z Europejską Fundacją Szkoleń w Turynie;

12) koordynowania zatrudniania w szkołach wyższych nauczycieli niebędących obywatelami polskimi;

13) współpracy z polskimi i zagranicznymi uczelniami w zakresie kierowania za granicę nauczycieli akademickich – specjalistów w dziedzinie języka i literatury polskiej, a także prowadzenie innych działań związanych z upowszechnianiem języka polskiego jako obcego w zagranicznych ośrodkach akademickich;

14) realizacji zadań wynikających z Rządowego Programu Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą;

15) przekazywania oraz rozliczania środków finansowych przeznaczonych na wypłaty świadczeń stypendialnych i ryczałtów lektorom języka polskiego;

16) określania polityki wzajemnego uznawania wykształcenia, w tym prowadzenie prac nad projektami umów dwustronnych oraz projektami aktów prawnych określających zasady i tryb nostryfikacji dyplomów ukończenia studiów wyższych oraz stopni naukowych i stopni w zakresie sztuki uzyskanych za granicą, we współpracy z Biurem Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej;

17) prowadzenia postępowań w sprawach dotyczących odmowy uznania dokumentów o wykształceniu uzyskanych za granicą;

18) koordynowania spraw związanych z wdrażaniem i funkcjonowaniem systemu uznawania kwalifikacji zawodowych w Polsce, opartego na przepisach dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych;

19) udziału w posiedzeniach grup Komisji Europejskiej i Rady dotyczących systemu uznawania kwalifikacji zawodowych w Unii Europejskiej;

20) koordynowania i prowadzenia spraw związanych ze sprawowaniem przez Ministra nadzoru nad Biurem Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej w Warszawie;

21) realizowania zadań w zakresie protokołu dyplomatycznego oraz udzielania informacji inną komórką organizacyjną w tych sprawach oraz obsługi wyjazdów zagranicznych i spraw paszportowo-wizowych w zakresie działalności Ministerstwa;

22) współpracy przy przygotowywaniu założeń, realizacji oraz dokumentacji dla Projektów Systemowych Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla szkolnictwa wyższego.

§ 36

1. Do zakresu działania Biura Dyrektora Generalnego (BG) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

1) przygotowywania założeń oraz realizowania polityki kadrowej i płacowej w Ministerstwie, a w szczególności nadzoru nad przestrzeganiem prawa i dyscypliny pracy oraz realizowaniem przepisów o służbie cywilnej;

2) planowania, koordynowania i organizowania szkoleń dla członków korpusu służby cywilnej Ministerstwa;

3) realizowania zadań związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych członków korpusu służby cywilnej Ministerstwa;

4) koordynowania zadań związanych z ocenami okresowymi członków korpusu służby cywilnej Ministerstwa, przygotowywania i realizowania strategii tych ocen;

4a) realizacji zadań Ministerstwa, wynikających z ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–7990 oraz treści tych dokumentów, w odniesieniu do osób będących pracownikami Ministerstwa;

5) administrowania środkami rzeczowymi (w tym ewidencja środków trwałych);

6) planowania i nadzoru nad remontami, inwestycjami i pracami konserwacyjnymi;

7) dysponowania powierzchnią biurową w gmachu Ministerstwa poprzez zawieranie umów, dokonywanie rozliczania czynszów oraz innych świadczeń z tytułu wynajmu powierzchni;

8) prowadzenia działalności zaopatrzeniowej w materiały i sprzęt biurowy, sprzęt techniczny i gospodarczy, planowania i realizacji zakupów inwestycyjnych oraz prowadzenia magazynów;

9) prowadzenia Archiwum Zakładowego Ministerstwa; projektowania zasad obiegu i archiwizacji dokumentów w Ministerstwie;

10) opracowywania planów dochodów i wydatków budżetowych Ministerstwa zaliczanych do działu 750 – Administracja publiczna i 752 – Obrona narodowa;

11) prowadzenia obsługi finansowo-księgowej w zakresie dochodów i wydatków budżetowych związanych z finansowaniem działalności Ministerstwa;

12) obsługi finansowania Krajowej Komisji Etycznej do Spraw Doświadczeń na Zwierzętach oraz finansowania lokalnych komisji etycznych do spraw doświadczeń na zwierzętach;

13) prowadzenia dokumentacji dotyczącej wynagrodzeń obciążających wydatki budżetowe działu 750 – Administracja publiczna:

a) pracowników Ministerstwa,

b) członków Resortowej Komisji Orzekającej w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych oraz Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych i jego zastępcy,

c) członków Krajowej Komisji Etycznej do Spraw Doświadczeń na Zwierzętach,

d) osób wykonujących prace na podstawie umów cywilnych;

14) obsługi finansowo-rachunkowej wyjazdów służbowych krajowych i zagranicznych pracowników Ministerstwa oraz innych uprawnionych osób;

15) zapewnienia obsługi transportowej na rzecz Ministerstwa;

16) organizowania i nadzorowania – w porozumieniu z właściwymi komórkami organizacyjnymi – prac związanych z realizacją przepisów o zamówieniach publicznych, na podstawie dokumentacji merytorycznej przygotowywanej przez te komórki organizacyjne;

17) prowadzenia spraw wynikających z przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych oraz spraw związanych z ochroną zdrowia pracowników;

18) prowadzenia ogólnej obsługi kancelaryjnej, poligraficznej i w zakresie maszynopisania oraz zapewnienia łączności telekomunikacyjnej;

19) obsługi administracyjno-gospodarczej posiedzeń, narad i konferencji;

20) zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ochrony przeciwpożarowej; wykonywania zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy w Ministerstwie i Zakładzie Obsługi Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego;

21) nadzoru nad ochroną gmachu i mienia Ministerstwa we współpracy z Samodzielnym Wydziałem Ochrony Informacji Niejawnych;

22) współpracy z Departamentem Badań na Rzecz Bezpieczeństwa i Obronności Państwa przy realizacji zadań w zakresie obrony cywilnej;

23) sprawowania nadzoru nad działalnością Zakładu Obsługi Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz wykonywania innych czynności związanych z działalnością tego Zakładu na zasadach określonych w zarządzeniu o jego utworzeniu; prowadzenia dla tego Zakładu w sposób wyodrębniony spraw kadrowych i płacowych oraz gospodarki finansowej, obsługi księgowej i sprawozdawczości;

24) koordynowania i prowadzenia spraw związanych ze sprawowaniem przez Ministra nadzoru nad:

a) Osiedlem Mieszkaniowym „Przyjaźń” w Warszawie,

b) Domem Pracy Twórczej w Ustroniu.

2. Zadania wymienione w ust. 1 pkt 1–4a Biuro Dyrektora Generalnego wykonuje poprzez Wydział Kadr i Szkolenia, który – pod względem merytorycznym – podlega Dyrektorowi Generalnemu.

§ 37

Do zakresu działania Biura Inwestycji Szkolnictwa Wyższego (BIS) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

1) współudziału w pracach dotyczących strategii rozwoju szkolnictwa wyższego w zakresie infrastruktury publicznych szkół wyższych oraz planu inwestycyjnego publicznych szkół wyższych;

2) współudziału w przygotowaniu projektu budżetu państwa w części 38 – Szkolnictwo wyższe w zakresie właściwości Biura;

3) wniosków o dofinansowanie inwestycji szkolnictwa wyższego planowanych do realizacji w ramach planu inwestycyjnego Ministerstwa;

4) wniosków dotyczących inwestycji szkolnictwa wyższego planowanych do realizacji w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Województw Polski Wschodniej oraz Regionalnych Programów Operacyjnych i Norweskiego Mechanizmu Finansowego, ujętych w planie inwestycyjnym Ministerstwa;

5) programów i inwestycji wieloletnich w zakresie szkolnictwa wyższego;

6) przygotowania decyzji Ministra oraz listów intencyjnych o dofinansowaniu inwestycji ujętych w resortowym planie inwestycyjnym w zakresie szkolnictwa wyższego;

7) monitorowania i rozliczania zadań realizowanych w ramach resortowego planu inwestycyjnego w zakresie szkolnictwa wyższego;

8) przygotowania wniosków o uruchomienie rezerw celowych budżetu państwa w zakresie inwestycji szkolnictwa wyższego;

9) przygotowania wniosków o przekwalifikowanie środków finansowych na realizację inwestycji szkolnictwa wyższego;

10) przygotowania informacji o realizacji inwestycji, programów i inwestycji wieloletnich w zakresie szkolnictwa wyższego;

11) prowadzenia bazy danych o nieruchomościach publicznych szkół wyższych;

12) porównywania zasobów między uczelniami;

13) wniosków dotyczących dysponowania nieruchomościami szkół wyższych;

14) współudziału w sporządzaniu harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetowych w zakresie zadań Biura;

15) przygotowania propozycji podziału dotacji celowej na zadania inwestycyjne dla szkół wyższych nadzorowanych przez Ministra.

§ 38

1. Do zakresu działania Biura Kontroli i Audytu (BKA) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

1) w zakresie zadań związanych z kontrolą:

a) opracowywanie rocznego planu kontroli,

b) organizowanie i przeprowadzanie czynności kontrolnych,

c) monitorowanie realizacji zaleceń pokontrolnych,

d) przygotowanie okresowych informacji dla Kierownictwa Ministerstwa o wykonaniu zadań ze wskazaniem ewentualnych zagrożeń wynikających z ustaleń kontroli,

e) współpraca z Najwyższą Izbą Kontroli i innymi organami kontroli w zakresie kontroli prowadzonych w Ministerstwie oraz jednostkach działów administracji rządowej nauka i szkolnictwo wyższe;

2) w zakresie zadań związanych z audytem wewnętrznym:

a) identyfikacja i aktualizacja procesów zachodzących w Ministerstwie i funkcjonujących w nich systemów, w tym systemów kontroli,

b) przeprowadzanie analizy ryzyka i opracowywanie na jej podstawie rocznych i trzy/pięcioletnich planów audytu,

c) opracowanie i aktualizacja metodyki przeprowadzania audytu,

d) przeprowadzanie zadań audytowych i opracowywanie sprawozdań,

e) wykonywanie czynności doradczych w zakresie systemów kontroli w Ministerstwie,

f) opracowywanie sprawozdań z wykonania rocznego i trzy/pięcioletniego planu audytu;

3) przyjmowanie, koordynowanie oraz monitorowanie trybu załatwiania przez komórki organizacyjne Ministerstwa skarg i wniosków kierowanych do Ministra.

2. Audytorzy wewnętrzni podlegają merytorycznie Dyrektorowi Generalnemu, natomiast w zakresie organizacyjnym Dyrektorowi Biura Kontroli i Audytu.

§ 39

Do zakresu działania Biura Ministra (BM) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

1) koordynowania spraw wynikających ze współpracy Ministra i Ministerstwa z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej, Radą Ministrów, kancelariami obsługującymi te organy oraz innymi organami państwowymi (w tym organami administracji państwowej), a także organami samorządu terytorialnego, stowarzyszeniami i innymi podmiotami, o ile sprawy te nie są objęte zakresem działania innych komórek organizacyjnych;

2) koordynowania i kontrolowania realizacji zadań Ministerstwa, w tym decyzji i poleceń Ministra; programowania prac Ministerstwa oraz organizowania toku prac Ministra;

3) prowadzenie ewidencji wniosków o udzielenie patronatu oraz koordynowanie spraw związanych z opiniowaniem tych wniosków, udziałem i wystąpieniem Ministra na danej imprezie;

4) organizowania narad Kolegium Ministerstwa;

5) prowadzenia spraw dotyczących organizacji Ministerstwa;

6) ewidencjonowanie i zarządzanie korespondencją Ministra;

7) nadzór nad pracą sekretariatów Kierownictwa Ministerstwa;

8) obsługi administracyjnej prac Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, w tym:

a) organizowania i protokołowania posiedzeń plenarnych i Prezydium Rady Głównej,

b) realizacji postanowień plenum i Prezydium Rady Głównej,

c) przygotowywania spraw przekazanych do zaopiniowania przez Radę Główną,

d) prowadzenia spraw finansowych oraz monitorowania wydatków związanych z działalnością Rady Głównej;

9) obsługi prac Rady Nauki i jej organów, w tym:

a) organizowania posiedzeń plenarnych Rady Nauki i posiedzeń jej organów,

b) przygotowywania porządków obrad oraz dokumentacji na posiedzenia,

c) przygotowywanie protokołów z posiedzeń,

d) prowadzenie archiwum dokumentów i nagrań posiedzeń,

e) przygotowywanie dokumentów, pism i opinii na polecenie przewodniczącego Rady Nauki i przewodniczących jej organów.

§ 40

1. Do zakresu działania Samodzielnego Wydziału Ochrony Informacji Niejawnych (SWN) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

1) koordynowania i nadzoru nad realizacją przepisów o ochronie informacji niejawnych w Ministerstwie;

2) prowadzenia kancelarii tajnej Ministerstwa;

3) koordynowania spraw związanych z ochroną osób w Ministerstwie.

2. Samodzielnym Wydziałem Ochrony Informacji Niejawnych kieruje Pełnomocnik do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych, który podlega bezpośrednio Ministrowi. Do Pełnomocnika stosuje się przepisy Regulaminu dotyczące dyrektorów komórek organizacyjnych.

Rozdział 3

Jednostki organizacyjne podległe i nadzorowane

§ 41

Zakres zadań i tryb działania jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych określają w szczególności odpowiednio:

1) ustawa z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1683 i Nr 240, poz. 2052, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390, z 2005 r. Nr 164, poz. 1365 i Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 oraz z 2007 r. Nr 134, poz. 934);

2) ustawa z dnia 18 września 2001 r. o fundacji – Zakłady Kórnickie (Dz. U. Nr 130, poz. 1451);

3) ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832 oraz z 2007 r. Nr 82, poz. 560, Nr 88, poz. 587, Nr 115, poz. 791 i Nr 140, poz. 984);

4) ustawa z dnia 27 lipca 2005 r.Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z 2006 r. Nr 46, poz. 328, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 144, poz. 1043 i Nr 227, poz. 1658 oraz z 2007 r. Nr 80, poz. 542, Nr 120, poz. 818, Nr 76, poz. 1238 i 1240 i Nr 180, poz. 1280);

5) ustawa z dnia 15 czerwca 2007 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. Nr 115, poz. 789),

a także akty normatywne tworzące te jednostki oraz nadane im statuty.

Rozdział 4

Przepis przejściowy

§ 42

Od dnia 1 stycznia 2009 r. sprawy dotyczące prowadzenia kontroli: Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, jak również przekazywania wyników tej kontroli do IZ, prowadzi Biuro Kontroli i Audytu.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA