REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2019 poz. 13

ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)

z dnia 30 stycznia 2019 r.

w sprawie organizacji wykonywania zadań obronnych w ramach powszechnego obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1459, 1669, 2182 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 55) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Zarządzenie określa organizację wykonywania zadań obronnych w ramach powszechnego obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej w:

1) Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanym dalej "ministerstwem";

2) jednostkach organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanych dalej "jednostkami".

§ 2.
Zadania obronne wykonywane w ministerstwie i w jednostkach obejmują:

1) przygotowanie do wykonywania zadań obronnych, w tym:

a) tworzenie warunków organizacyjnych i prawnych,

b) zapewnianie zasobów osobowych, w tym reklamowanie pracowników od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w przypadku ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;

2) planowanie obronne, w tym:

a) planowanie operacyjne,

b) programowanie obronne,

c) przeglądy obronne;

3) planowanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń obronnych;

4) planowanie i organizowanie świadczeń osobistych i rzeczowych, niezbędnych do wykonywania zadań obronnych;

5) przygotowanie systemu kierowania działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, zwanym dalej "działem", w wyższych stanach gotowości obronnej państwa, w tym przygotowanie zapasowego miejsca pracy oraz systemu kierowania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanego dalej "ministrem";

6) organizowanie współpracy cywilno-wojskowej (Civil-Military Cooperation);

7) realizację zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza (Host Nation Support), zwanego dalej "HNS";

8) planowanie, organizowanie i prowadzenie kontroli wykonywania zadań obronnych.

§ 3.
Tworzenie warunków organizacyjnych i prawnych wykonywania zadań obronnych obejmuje:

1) przygotowanie struktury organizacyjnej ministerstwa i jednostek do:

a) planowania i wykonywania zadań obronnych,

b) przekazywania informacji dotyczących planowania i wykonywania zadań obronnych,

c) ochrony informacji niejawnych dotyczących wykonywania zadań obronnych;

2) podział i przypisanie zadań obronnych wykonywanych w czasie pokoju;

3) opracowanie i aktualizowanie:

a) aktów prawnych regulujących wykonywanie zadań obronnych,

b) dokumentacji w zakresie organizowania i realizacji zadań obronnych;

4) koordynowanie procesu planowania i wykonywania zadań obronnych;

5) inicjowanie współpracy z podmiotami uczestniczącymi w wykonywaniu zadań obronnych.

§ 4.
1. Zapewnianie zasobów osobowych na potrzeby wykonywania zadań obronnych obejmuje:

1) wyznaczenie w komórkach organizacyjnych ministerstwa i w jednostkach:

a) osób kierujących zespołami i grupami roboczymi, powołanymi do realizacji zadań na stanowiskach kierowania,

b) pracowników zabezpieczających funkcjonowanie:

- stanowisk kierowania,

- systemu stałych dyżurów ministra,

c) pracowników realizujących zadania operacyjne;

2) opracowywanie i przekazywanie do właściwego wojskowego komendanta uzupełnień:

a) zawiadomień o reklamowaniu z urzędu od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej pracowników ministerstwa lub jednostek, lub o ustaniu przyczyn reklamowania,

b) wniosków w sprawie reklamowania od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej pracowników ministerstwa lub jednostek.

2. Dyrektor generalny ministerstwa i kierownicy jednostek zapewniają zasoby osobowe niezbędne do wykonywania zadań obronnych.

§ 5.
Planowanie operacyjne obejmuje:

1) opracowanie i aktualizowanie planów operacyjnych funkcjonowania działu i jednostek w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;

2) uzgadnianie zadań operacyjnych przyjmowanych do realizacji i ich zakresu;

3) zatwierdzanie planów operacyjnych jednostek.

§ 6.
1. Programowanie obronne obejmuje:

1) sporządzenie programu pozamilitarnych przygotowań obronnych dla działu;

2) planowanie wydatków w ramach pozamilitarnych przygotowań obronnych;

3) realizowanie przedsięwzięć wynikających z Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących:

a) przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym,

b) zaspakajania potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i sojuszniczych sił zbrojnych,

c) organizowania szkoleń obronnych,

d) przeprowadzania kontroli wykonywania zadań obronnych.

2. Program, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jest sporządzany co cztery lata na dziesięcioletni okres planistyczny rozpoczynający się w roku nieparzystym.

§ 7.
Realizacja przeglądów obronnych obejmuje sporządzanie sprawozdań w ramach Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych działu.
§ 8.
1. Szkolenia obronne w ministerstwie i w jednostkach są organizowane i realizowane zgodnie z:

1) programem szkolenia obronnego dla działu;

2) planem szkolenia obronnego dla działu na dany rok szkoleniowy;

3) planem szkolenia obronnego jednostki na dany rok szkoleniowy;

4) wytycznymi Ministra Obrony Narodowej dla ministrów i wojewodów do szkolenia obronnego.

2. Organizatorem szkoleń obronnych jest minister.

3. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, są opracowywane przez dyrektora komórki organizacyjnej ministerstwa właściwej do spraw obronności i bezpieczeństwa państwa w dziale, zwanej dalej "komórką do spraw obronnych", i przedkładane do zatwierdzenia ministrowi.

4. Pracownicy ministerstwa i jednostek biorą udział w szkoleniach obronnych zgodnie z podziałem na grupy szkoleniowe, określonym w dokumentach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3.

5. W przypadku braku możliwości uczestnictwa w szkoleniu obronnym przez kierownika jednostki bierze w nim udział osoba przez niego wyznaczona.

§ 9.
1. Planowanie i organizowanie świadczeń rzeczowych i osobistych niezbędnych do wykonywania zadań obronnych obejmuje:

1) określenie potrzeb materialnych do wykonywania zadań obronnych, w szczególności w zakresie nieruchomości, urządzeń, sprzętu transportowego i zasobów osobowych;

2) składanie wniosków do właściwych organów administracji publicznej o nałożenie obowiązku świadczeń rzeczowych i osobistych;

3) przygotowanie warunków organizacyjnych do przyjmowania świadczeń rzeczowych i osobistych.

2. Wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, składa minister lub kierownik jednostki.

3. Zadania związane z przyjmowaniem świadczeń rzeczowych i osobistych w ministerstwie realizuje komórka organizacyjna właściwa do spraw obsługi administracyjno-logistycznej.

§ 10.
1. Tworzenie warunków do wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa obejmuje:

1) ustalenie zasad i procedur wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa;

2) przygotowanie do zapewnienia ciągłości funkcjonowania podczas wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa i w czasie ich trwania;

3) organizowanie funkcjonowania systemu stałych dyżurów ministra.

2. System stałych dyżurów ministra tworzy się na potrzeby uruchamiania przedsięwzięć:

1) związanych z podwyższeniem gotowości obronnej państwa oraz przekazywania decyzji w sprawach dotyczących uruchamiania zadań operacyjnych;

2) wynikających z planu zarządzania kryzysowego dla działu oraz wprowadzonych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP, o których mowa w ustawie z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 452, 650 i 730), w przypadku zagrożenia wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym.

§ 11.
1. Przygotowanie systemu kierowania ministra obejmuje przygotowanie głównego stanowiska kierowania ministra i stanowisk kierowania w jednostkach w:

1) stałej siedzibie;

2) zapasowym miejscu pracy.

2. System kierowania ministra powinien zapewniać ministrowi możliwość kierowania działem w czasie funkcjonowania państwa w wyższych stanach gotowości obronnej.

§ 12.
Organizowanie współpracy cywilno-wojskowej prowadzonej w czasie pokoju, kryzysu i w czasie wojny obejmuje w szczególności:

1) wymianę informacji z przedstawicielami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

2) współpracę podczas wsparcia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej dla środowiska cywilnego i pozamilitarnego;

3) wsparcie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w realizacji celów Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (North Atlantic Treaty Organization) i zadań wynikających ze zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej realizowanych w ramach planowania obronnego tej organizacji.

§ 13.
1. Realizacja zadań wynikających z obowiązków HNS obejmuje w szczególności:

1) tworzenie warunków organizacyjnych kierowania i funkcjonowania HNS;

2) zapewnienie właściwego działania punktów kontaktowych HNS, w tym zabezpieczenie ciągłości obsady kadrowej oraz aktualizacja instrukcji funkcjonowania HNS;

3) koordynowanie realizacji zadań HNS w ministerstwie i w jednostkach;

4) opracowanie dokumentacji umożliwiającej realizację zadań, o których mowa w pkt 1-3.

2. Koordynację współpracy komórek organizacyjnych ministerstwa oraz jednostek w zakresie realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, zapewnia upoważniony przez ministra pracownik komórki do spraw obronnych.

§ 14.
1. Kontrola realizacji zadań obronnych obejmuje w szczególności weryfikację przygotowania do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.

2. Kontroli realizacji zadań obronnych dokonuje się w trybie kontroli planowych i kontroli doraźnych.

3. Minister zarządza kontrole prawidłowości wykonywania zadań obronnych w komórkach organizacyjnych ministerstwa i w jednostkach.

4. Sprawy związane z planowaniem, organizowaniem i wykonywaniem kontroli koordynuje dyrektor komórki do spraw obronnych.

§ 15.
1. Komórka do spraw obronnych wspiera ministra w realizacji zadań obronnych.

2. Do zadań komórki do spraw obronnych należy w szczególności:

1) przygotowanie ministerstwa do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;

2) planowanie realizacji przedsięwzięć organizacyjnych w ministerstwie i w jednostkach w czasie funkcjonowania państwa w wyższych stanach gotowości obronnej;

3) koordynowanie przygotowania głównego stanowiska kierowania ministra do funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz organizowanie przemieszczenia głównego stanowiska kierowania ministra do zapasowego miejsca pracy;

4) koordynowanie planowania i realizacji zadań obronnych przez komórki organizacyjne ministerstwa oraz jednostki;

5) sporządzenie:

a) planu operacyjnego funkcjonowania działu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,

b) programu pozamilitarnego przygotowań obronnych dla działu,

c) Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych działu;

6) opracowywanie i opiniowanie projektów dokumentów związanych z realizacją zadań obronnych;

7) współpraca z urzędami obsługującymi Ministra Obrony Narodowej i ministra właściwego do spraw wewnętrznych w sprawach związanych z organizacją przemieszczania ministra na stanowiska kierowania;

8) planowanie, organizowanie i prowadzenie:

a) szkoleń obronnych,

b) kontroli wykonywania zadań obronnych w komórkach organizacyjnych ministerstwa i w jednostkach;

9) sporządzanie i przekazywanie zawiadomień i wniosków, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2, w zakresie dotyczącym pracowników ministerstwa;

10) prowadzenie rejestru pracowników ministerstwa reklamowanych od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w przypadku ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny.

§ 16.
1. Komórki organizacyjne ministerstwa zgodnie z właściwością uczestniczą w realizacji zadań obronnych, a w szczególności:

1) analizują akty prawne i ich projekty, w tym opracowywane lub wydawane przez ministra, dotyczące zagadnień związanych z zagrożeniami bezpieczeństwa państwa i obronności oraz uwarunkowań funkcjonowania działu w czasie kryzysu i w czasie wojny;

2) uczestniczą w przygotowywaniu:

a) warunków organizacyjnych i prawnych umożliwiających planowanie i wykonywanie zadań obronnych,

b) warunków niezbędnych do organizacji i funkcjonowania systemu stałych dyżurów ministra i stanowisk kierowania ministra,

c) struktury organizacyjnej oraz obsady personalnej stanowisk kierowania ministra;

3) uczestniczą w opracowaniu:

a) planu operacyjnego funkcjonowania działu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,

b) projektów dokumentów dotyczących wykonywania zadań obronnych w ministerstwie i w jednostkach;

4) wspierają:

a) udział ministra w kierowaniu bezpieczeństwem narodowym,

b) zespoły i grupy zadaniowe powołane do realizacji zadań na głównym stanowisku kierowania ministra w stałej siedzibie i zapasowym miejscu pracy oraz zapasowym stanowisku kierowania;

5) współpracują z komórką do spraw obronnych w zakresie realizacji powierzonych jej zadań;

6) biorą udział w realizacji zadań operacyjnych wskazanych w dokumentacji planistycznej zadań obronnych ministra;

7) opracowują i aktualizują karty realizacji zadań operacyjnych;

8) sporządzają sprawozdania w ramach Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych;

9) realizują inne zadania obronne zlecone przez ministra.

2. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1 pkt 8, zawierają dane liczbowe i oceny opisowe dotyczące stanu przygotowań obronnych ministerstwa.

§ 17.
Komórka do spraw obronnych i komórki organizacyjne ministerstwa właściwe do spraw:

1) obsługi administracyjno-logistycznej,

2) budowy, rozwoju, utrzymania i zapewnienia bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych

- są odpowiedzialne za przygotowanie stanowisk kierowania ministra.

§ 18.
1. Kierownicy jednostek są odpowiedzialni za:

1) przygotowanie jednostek do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;

2) kierowanie realizacją zadań obronnych przez jednostki;

3) uzgadnianie z ministrem zakresu realizowanych przez jednostki zadań obronnych;

4) sporządzanie sprawozdań w ramach Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych.

2. Kierownicy jednostek składają ministrowi sprawozdania, o których mowa w ust. 1 pkt 4, w terminie do dnia 15 stycznia roku następującego po roku, za który jest sporządzane.

3. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1 pkt 4, zawierają dane liczbowe i oceny opisowe dotyczące stanu przygotowań obronnych jednostki.

§ 19.
Traci moc zarządzenie nr 63/2011 Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 18 sierpnia 2011 r. w sprawie zasad planowania, organizacji i wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz. Urz. MNiSW poz. 69 oraz z 2012 r. poz. 14).
§ 20.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego: z up. P.J. Müller

 

1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 2317 oraz z 2018 r. poz. 1998).

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2019-02-04
  • Data wejścia w życie: 2019-01-30
  • Data obowiązywania: 2019-01-30
  • Dokument traci ważność: 2021-04-01
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA