REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2015 poz. 265

Inspektorat Uzbrojenia

DECYZJA NR 367/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 14 września 2015 r.

w sprawie zasad i trybu udzielania w resorcie obrony narodowej zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852 oraz z 2014 r. poz. 932) oraz § 1 pkt 8 lit. a i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:

§ 1.

Zasady i tryb udzielania w resorcie obrony narodowej zamówień dotyczących produkcji lub handlu bronią, amunicją lub materiałami wojennymi, realizowanych w celu ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa państwa, o którym mowa w art. 346 ust. 1 lit. b Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/2, z późn. zm.1)), do których nie mają zastosowania przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.2)), zgodnie z jej art. 4 pkt 5b, określają wytyczne stanowiące załącznik do decyzji.

§ 2.

1. Biuro do Spraw Procedur Anty korupcyjnych realizuje czynności w procesie udzielania zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa, zgodnie z posiadanym zakresem kompetencji określonym w przepisach regulujących organizację Ministerstwa Obrony Narodowej, w szczególności przeprowadza sprawdzenie:

1) zamówień i dokumentów, wskazanych przez Ministra Obrony Narodowej lub Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej;

2) wybranych zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa oraz powstałych w tym czasie dokumentów, pod względem zagrożeń korupcyjnych.

2. Szczegółowe zasady prowadzania sprawdzeń, o których mowa w ust. 1, określa odrębna decyzja Ministra Obrony Narodowej.

§ 3.

Decyzję stosuje się do udzielania zamówień, o których mowa w § 1, przez jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowane.

§ 4.

Decyzji nie stosuje się do zamówień udzielanych przez Służbę Wywiadu Wojskowego lub Służbę Kontrwywiadu Wojskowego.

§ 5.

Decyzji nie stosuje się do zamówień podlegających szczególnej procedurze na podstawie umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, lub porozumienia zawartego na szczeblu ministerialnym.

§ 6.

Do postępowań o udzielenie zamówień wszczętych, a niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji oraz do umów w sprawach zamówień zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji, stosuje się przepisy dotychczasowe z uwzględnieniem zapisów zawartych w § 26 ust 5–6, § 27 i § 34 wytycznych stanowiących załącznika do niniejszej decyzji.

§ 7.

Traci moc decyzja Nr 118/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad i trybu udzielania w resorcie obrony narodowej zamówień w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 119).

§ 8.

Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Obrony Narodowej: T. Siemoniak

 

1) Zmiany wymienionego aktu zostały ogłoszone w Dz. U. UE. L z 1978 r. Nr 199, str. 1, z 1981 r. Nr 100, str. 21 i Nr 311, str. 1, z 1988 r. Nr 319, str. 1, z 2002 r. Nr 218, str. 1, z 2003 r. Nr 83, str. 66 i Nr 188, str. 1, Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/8, Dz. U. UE. L Nr 132, str. 5 i Nr 333, str. 7, z 2005 r. Nr 266, str. 60, z 2007 r. Nr 60, str. 1, Dz. U. Nr 122, poz. 843/2, Dz. U. UE. L Nr 270, str. 12, Dz. U. UE. C Nr 306, str. 1, Dz. U. UE. L z 2008 r. Nr 24, str. 42, Nr 118, str. 35 i Nr 147, str. 61, z 2009 r. Nr 297, str. 9, z 2010 r. Nr 10, str. 19, Nr 82, str. 3 i Nr 325, str. 4, z 2011 r. Nr 91, str. 1, Dz. U. Nr 260, poz. 1555, Dz. U. UE. L z 2012 r. Nr 112, str. 21, Nr 204, str. 131 i Nr 228, str. 1, Dz. U. UE. C z 2013 r. Nr 100, str. 7, Dz. U. poz. 739/1 i poz. 782 oraz Dz. U. UE. L z 2014 r. Nr 59, str. 1 i Nr 182, str. 1.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 984, 1047 i 1473, z 2014 r. poz. 423, 768, 811, 915, 1146 i 1232 oraz z 2015 r. poz. 349, 478 i 605.

Załącznik 1. [WYTYCZNE DOTYCZĄCE UDZIELANIA W RESORCIE OBRONY NARODOWEJ ZAMÓWIEŃ O PODSTAWOWYM ZNACZENIU DLA BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA]

Załącznik do decyzji Nr 367/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 14.09.2015 r. (poz. 265)

WYTYCZNE DOTYCZĄCE UDZIELANIA W RESORCIE OBRONY NARODOWEJ ZAMÓWIEŃ O PODSTAWOWYM ZNACZENIU DLA BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA

Rozdział 1

Pojęcia i zakres obowiązywania

§ 1. Określa się zasady i tryb udzielania w resorcie obrony narodowej zamówień, dotyczących produkcji lub handlu bronią, amunicją lub materiałami wojennymi, o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa, o których mowa w art. 4 pkt 5b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.1)), w związku z rozporządzeniem wydanym na podstawie art. 4c tej ustawy.

§ 2. Użyte określenia oznaczają:

1) kierownik – osobę lub organ, który, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, jest uprawniony do zarządzania zamawiającym;

2) odbiorca – wskazaną w umowie jednostkę organizacyjną przyjmującą na swoją ewidencję ilościowo-wartościową pozyskany sprzęt wojskowy;

3) oferta – pisemne oświadczenie woli wykonawcy wyrażające chęć i warunki zawarcia umowy;

4) oferta wstępna – ofertę składaną w postępowaniu prowadzonym w trybie negocjacji z kilkoma wykonawcami przez wykonawców, zaproszonych do składania ofert;

5) oferta ostateczna – ofertę składaną w postępowaniu prowadzonym w trybie negocjacji z kilkoma wykonawcami, po zakończeniu etapu negocjacji;

6) postępowanie o udzielenie zamówienia – postępowanie prowadzone w celu wyboru oferty wykonawcy, z którym zostanie zawarta umowa lub wynegocjowania postanowień umowy;

7) umowa ramowa – umowę, na mocy której strony określają zakres przyszłych działań dotyczący zawierania umów wykonawczych;

8) wykonawca – osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia, a także podmioty występujące wspólnie;

9) zamawiający – jednostkę organizacyjną podległą Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowaną.

10) ustawa offsetowa – ustawa z dnia 26 czerwca 2014 r. o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa (Dz. U. poz. 932).

Rozdział 2

Zasady udzielania zamówień

§ 3. Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia, uwzględniając wymagania dotyczące ochrony podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, zawarte we wniosku pozytywnie ocenionym przez Ministra Obrony Narodowej w trybie określonym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 12 lutego 2013 r. w sprawie trybu postępowania w zakresie oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa (Dz. U. poz. 233), z zachowaniem zasad legalności, celowości i rzetelności, uwzględniając racjonalizację kosztów, a w przypadku zamówienia w trybie negocjacji z kilkoma wykonawcami również równego traktowania wykonawców.

§ 4. 1. Przygotowując i przeprowadzając postępowanie o udzielenie zamówienia, w zależności od przedmiotu zamówienia, uwzględnia się wymogi dotyczące w szczególności:

1) pozyskiwania, eksploatacji i wycofywania sprzętu wojskowego;

2) ochrony informacji niejawnych;

3) oceny zgodności wyrobu i certyfikacji;

4) systemu zarządzania jakością;

5) wymagań metrologicznych;

6) kodyfikacji;

7) badań naukowych;

8) dozoru technicznego;

9) ochrony środowiska;

10) bezpieczeństwa dostaw lub usług;

11) postanowień ustawy offsetowej;

12) ustanowienia lub utrzymania przemysłowego potencjału obronnego, wynikającego z podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa;

13) zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa w zakresie praw autorskich i pokrewnych oraz praw własności przemysłowej.

2. W postępowaniu o udzielenie zamówienia w zakresie nieuregulowanym w niniejszych wytycznych stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2014 r. poz. 121, z późn. zm.2)).

§ 5. 1. Postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Nie ujawnia się informacji w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz innych tajemnic ustawowo chronionych, w tym stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, iż zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa i przedsięwziął niezbędne czynności w celu zabezpieczenia tej tajemnicy.

§ 6. 1. Postępowanie o udzielenie zamówienia, z zastrzeżeniem ust. 2 oraz § 19, prowadzi się z zachowaniem formy pisemnej.

2. W postępowaniach o udzielenie zamówienia oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje, zamawiający i wykonawcy przekazują, zgodnie z wyborem zamawiającego, pisemnie, faksem lub drogą elektroniczną.

3. Jeżeli zamawiający lub wykonawca przekazują oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje faksem lub drogą elektroniczną, każda ze stron na żądanie drugiej, niezwłocznie potwierdza fakt ich otrzymania.

4. O dokonanym wyborze formy porozumiewania się zamawiający informuje wykonawców odpowiednio w zaproszeniu do składania ofert wstępnych lub w zaproszeniu do negocjacji.

5. Postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzi się w języku polskim.

6. W uzasadnionych przypadkach zamawiający może wyrazić zgodę na złożenie oferty wstępnej, oferty ostatecznej lub dokumentów w jednym z języków powszechnie używanym w handlu międzynarodowym lub języku kraju, w którym zamówienie jest udzielane.

Rozdział 3

Postępowanie o udzielenie zamówienia

§ 7. 1. Postępowanie o udzielenie zamówienia przygotowuje i przeprowadza zamawiający.

2. Zamawiający może powierzyć przygotowanie lub przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia podporządkowanej jednostce organizacyjnej.

3. Podmiot, o których mowa w ust. 2, działa jako pełnomocnik zamawiającego.

§ 8. 1. Za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia odpowiada kierownik.

2. Kierownik może pisemnie powierzyć wykonywanie swoich obowiązków, podległym pracownikom lub żołnierzom.

3. Osoby, którym pisemnie powierzono wykonywanie obowiązków związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia, ponoszą odpowiedzialność w zakresie ich niewykonania lub nienależytego wykonania.

§ 9. 1. Kierownik powołuje komisję do przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia oraz podejmuje decyzje o wyłączeniu osób, o których mowa w § 13 ust. 1. Kierownik powołuje i odwołuje członków komisji, a także podejmuje decyzje o zmianie jej członków.

2. Komisja jest zespołem pomocniczym kierownika.

3. Komisja składa się z co najmniej trzech osób, spośród których kierownik wyznacza przewodniczącego komisji i sekretarza komisji.

4. Na członków komisji powoływani są przedstawiciele zamawiającego oraz, w razie potrzeby, przedstawiciele innych komórek lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, za zgodą kierowników tych komórek lub jednostek.

5. W zakresie nieokreślonym przez kierownika w wewnętrznym regulaminie, tryb pracy komisji oraz zakres obowiązków jej członków, określa w formie pisemnej przewodniczący komisji, mając w szczególności na celu zapewnienie sprawności jej działania, indywidualizację odpowiedzialności jej członków za wykonywane czynności oraz przejrzystość jej prac.

6. Jeżeli dokonanie określonych czynności związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wymaga wiedzy specjalistycznej, kierownik, z własnej inicjatywy lub na wniosek komisji, może powołać spoza jednostki organizacyjnej zamawiającego, biegłych lub ekspertów w danej dziedzinie wiedzy. W takim przypadku wymagana jest zgoda od przełożonych tych osób. Przepis § 13 ust. 1 stosuje się odpowiednio.

§ 10. 1. Komisja rozpoczyna pracę z dniem jej powołania.

2. Komisja wykonuje powierzone jej zadania, w tym czynności, o których mowa w ust. 6, na posiedzeniach.

3. Członkowie komisji realizują powierzone im czynności w ramach wykonywania obowiązków służbowych.

4. Przełożony osoby będącej członkiem komisji jest obowiązany zapewnić tej osobie możliwość udziału w pracach komisji.

5. Komisja kończy pracę z dniem zawarcia umowy w sprawie udzielenia zamówienia, unieważnienia postępowania lub z dniem jej odwołania przez kierownika.

6. Do obowiązków komisji należy w szczególności:

1) przygotowanie dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia, w tym:

a) przedstawienie propozycji wyboru trybu udzielenia zamówienia na podstawie przesłanek, o których mowa w § 25 ust. 1 i w § 26 ust. 1, wraz z uzasadnieniem,

b) sporządzenie listy wykonawców, do których zostanie skierowane zaproszenie do składania ofert wstępnych, wraz z uzasadnieniem dokonanego wyboru, z zastrzeżeniem postanowień § 25 ust. 1,

c) opracowanie projektu zaproszenia do negocjacji, składania ofert wstępnych lub ofert ostatecznych,

d) określenie warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz opisu sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków,

e) określenie kryteriów oceny ofert,

f) opracowanie projektu istotnych postanowień umowy, w tym specyfikacji technicznych, uwzględniających w szczególności, przedmiot umowy, zasady zapewnienia jakości określone w klauzuli jakościowej, termin realizacji, sposób wykonania zamówienia, warunki techniczne realizacji, warunki gwarancji, sposób rozliczeń finansowych stron oraz kar umownych za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy, a także warunki zapewnienia bezpieczeństwa dostaw, usług lub informacji ze względu na podstawowy interes bezpieczeństwa państwa, treść praw własności intelektualnej – jeżeli dotyczy – które powinny przysługiwać Skarbowi Państwa, oraz okoliczności, o których mowa w § 18 i § 24 ust. 7,

g) określenie klauzuli tajności, w przypadku, gdy zamówienie związane będzie z dostępem do informacji niejawnych,

h) w przypadku, gdy zamówienie związane będzie z dostępem do informacji niejawnych od klauzuli „poufne” wzwyż lub ich odpowiedników wynikających z przepisów międzynarodowych:

– określenie stopnia świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego,

– opracowanie w uzgodnieniu z pełnomocnikiem do spraw ochrony informacji niejawnych zamawiającego i odbiorcy lub użytkownika, projektów instrukcji bezpieczeństwa przemysłowego jako integralnej części umowy,

– jeżeli wykonawcą będzie podmiot mający siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, dokonanie sprawdzenia w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, za pośrednictwem Służby Kontrwywiadu Wojskowego, uprawnień przedsiębiorcy do dostępu do informacji niejawnych,

i) opracowanie, w uzgodnieniu z pełnomocnikiem do spraw ochrony informacji niejawnych zamawiającego i odbiorcy lub użytkownika, wymogów związanych z przetwarzaniem informacji niejawnych, w przypadku, gdy zamówienie związane będzie z dostępem do informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone” lub jej odpowiednikiem wynikającym z przepisów międzynarodowych;

2) przygotowanie wyjaśnień dotyczących treści dokumentacji udostępnionej w ramach postępowania o udzielenie zamówienia wykonawcom;

3) dokonanie otwarcia ofert w miejscu i terminie wskazanym w zaproszeniu do składania ofert wstępnych lub ofert ostatecznych;

4) ocena wykonawców pod kątem spełniania warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz badanie i ocena złożonych ofert;

5) poprawianie oczywistych omyłek w ofertach wstępnych lub ostatecznych – informując o poprawieniu oczywistych omyłek wykonawców;

6) prowadzenie negocjacji;

7) występowanie z wnioskiem do wykonawcy o przedłużenie terminu związania ofertą lub przedłużenie terminu ważności wadium;

8) przedstawienie kierownikowi lub osobie przez niego upoważnionej propozycji wykluczenia wykonawcy, odrzucenia oferty wykonawcy, wyboru oferty najkorzystniejszej, unieważnienia postępowania oraz informacji o wyniku negocjacji, o których mowa w § 26 ust. 3;

9) dokumentowanie przebiegu postępowania o udzielenie zamówienia, które może polegać również na utrwaleniu na elektronicznych nośnikach danych przebiegu negocjacji z wykonawcami oraz sporządzanie protokołu postępowania.

§ 11. Do obowiązków przewodniczącego komisji należy w szczególności:

1) odbieranie oświadczeń, o których mowa w § 13 ust. 2, od członków komisji oraz innych osób biorących udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia;

2) ustalenie harmonogramu pracy komisji oraz zwoływanie posiedzeń;

3) określenie zakresów odpowiedzialności członków komisji za poszczególne czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia;

4) w uzasadnionych przypadkach wnioskowanie o opinie prawne w obszarach wymagających wyjaśnienia oraz o opinie biegłych lub ekspertów, gdy czynności w prowadzonym postępowaniu wymagają wiedzy specjalistycznej;

5) wnioskowanie o wyłączenie z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia tych członków komisji, którzy złożyli oświadczenie o zaistnieniu okoliczności wymienionych w § 13 ust. 1 lub odmówili jego złożenia;

6) sprawdzenie członków komisji oraz innych osób wykonujących czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia w zakresie spełniania wymogów do dostępu do informacji niejawnych – jeżeli czynności wykonywane w postępowaniu wiążą się z dostępem do informacji niejawnych;

7) nadzór nad dokumentowaniem postępowania o udzielenie zamówienia przez sekretarza komisji;

8) nadzór nad zgodnym z przepisami prawa oraz postanowieniami niniejszych wytycznych, działaniem komisji.

§ 12. Do obowiązków sekretarza komisji należy w szczególności:

1) obsługa organizacyjna prac komisji;

2) prowadzenie dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia, w tym sporządzanie protokołów z posiedzeń komisji, zawiadomień i informacji, oraz chronologiczne kompletowanie dokumentów;

3) przechowywanie dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia w trakcie jego trwania;

4) skompletowanie całości dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia, a następnie przygotowanie jej do archiwizacji na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

§ 13. 1. Osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia podlegają wyłączeniu, jeżeli:

1) ubiegają się o udzielenie tego zamówienia;

2) pozostają w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, we wspólnym pożyciu lub są związane z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z członkami organów zarządzających lub nadzorczych wykonawcy lub ich pełnomocnikiem;

3) w ciągu 3 lat przed dniem wszczęcia postępowania pozostawały z wykonawcą w stosunku pracy lub wykonywały w ich imieniu lub na ich rzecz umowy odpłatne lub inne zajęcia zarobkowe, w tym w formie działalności gospodarczej, lub były członkami organów zarządzających lub organów nadzorczych wykonawcy lub były jego pełnomocnikiem;

4) posiadają udziały, akcje lub inne papiery wartościowe emitowane przez wykonawcę lub pozostają w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, we wspólnym pożyciu lub są związane z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z osobami posiadającymi takie udziały, akcje lub inne papiery wartościowe;

5) osoby te lub osoby pozostające z nimi w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, we wspólnym pożyciu lub związane z nimi z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli pozostają z wykonawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób;

6) zostały prawomocnie skazane za przestępstwo z art. 228 lub art. 229 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.3)), przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu, o którym mowa w rozdziale XXXVI ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej;

7) są członkami organów spółdzielni, fundacji lub stowarzyszeń, które w ciągu 3 lat przed dniem przekazania zaproszenia uzyskały wsparcie finansowe ze strony wykonawcy;

8) nie złożyły oświadczenia, o którym mowa w ust. 2.

2. Osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, składają pisemne oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 1, najpóźniej w dniu przekazania zaproszenia do składania ofert wstępnych w przypadku udzielania zamówienia w trybie negocjacji z kilkoma wykonawcami, w dniu przekazania zaproszenia do negocjacji w przypadku udzielenia zamówienia w trybie negocjacji z jednym wykonawcą, a w przypadkach, o których mowa w § 27, w dniu otwarcia wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.

3. Dodatkowo oświadczenie o pojawieniu się okoliczności, o których mowa w ust. 1, składa się niezwłocznie po powzięciu informacji o ich zaistnieniu.

4. Czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia podjęte przez osobę podlegającą wyłączeniu, powtarza się z wyjątkiem czynności faktycznych, niewpływających na wynik postępowania.

5. Osoby, które w sposób zawiniony nie złożyły w terminie oświadczenia o braku lub istnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 1, oraz osoby, które w sposób zawiniony złożyły nieprawdziwe oświadczenie, podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej lub służbowej.

§ 14. 1. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy przy uwzględnieniu postanowień, o których mowa w § 3, nie podlegają wykluczeniu na podstawie § 30 ust. 1 i spełniają warunki dotyczące:

1) posiadania uprawnień do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania;

2) posiadania wiedzy i doświadczenia;

3) posiadania lub dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, lub posiadania zdolności do ustanowienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odpowiedniego potencjału;

4) sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia.

2. Opis sposobu dokonania oceny spełniania warunków, o których mowa w ust. 1, powinien być związany z przedmiotem zamówienia oraz proporcjonalny do przedmiotu zamówienia.

3. Zamawiający kierując się wymogami bezpieczeństwa dostaw i usług określa w szczególności:

1) jaki potencjał techniczny musi posiadać samodzielnie sam wykonawca, a w jakim zakresie może nim dysponować;

2) w jakim zakresie wykonawca musi samodzielnie posiadać zdolność do ustanowienia potencjału technicznego, w przypadku gdy z oceny dokonanej przez Ministra Obrony Narodowej, zgodnie z rozporządzeniem o którym mowa w § 3, wynika konieczność posiadania zdolności do ustanowienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej takiego potencjału technicznego;

3) szczególne cechy podmiotów, o ile zostało to wskazane we wniosku o którym mowa w § 3, w których odpowiedni potencjał techniczny ma być utworzony.

§ 15. 1. Zamawiający może dopuścić możliwość wspólnego ubiegania się wykonawców o udzielenie zamówienia, o ile nie pozostaje to w sprzeczności z oceną Ministra Obrony Narodowej dokonaną zgodnie z rozporządzeniem, o którym mowa w § 3.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, wykonawcy ustanawiają pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia i solidarnej odpowiedzialności za jego realizację, na zasadach określonych w art. 366 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny. Umowa powinna zawierać w szczególności:

1) określenie celu gospodarczego, który winien być powiązany z przedmiotem zamówienia;

2) oznaczenie czasu trwania umowy, który nie może być krótszy niż okres zobowiązań wynikających z realizacji zamówienia;

3) zakaz wprowadzania zmian w umowie, w zakresie realizacji zamówienia, bez zgody zamawiającego.

3. Przepisy dotyczące wykonawcy stosuje się odpowiednio do wykonawców, o których mowa w ust. 1.

4. Warunki określone w § 14 ust. 1 pkt 2–4 mogą być spełnione przez wykonawców, o których mowa w ust. 1, łącznie, z zastrzeżeniem postanowień ust. 6.

5. Zasady spełnienia przez wykonawców, o których mowa w ust. 1, warunków wskazanych w § 14 ust. 1 pkt 1, zamawiający obowiązany jest określić w zaproszeniu do negocjacji w trybie negocjacji z jednym wykonawcą lub zaproszeniu do składania ofert wstępnych. Zasady spełnienia warunków, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 2–4 przez poszczególnych wykonawców zamawiający może określić w zaproszeniu do negocjacji w trybie negocjacji z jednym wykonawcą lub zaproszeniu do składania ofert wstępnych, uwzględniając konieczność zachowania postanowień określonych w § 3.

6. Zamawiający może ograniczyć udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia wyłącznie do wykonawców, którzy samodzielnie spełniają co najmniej jeden z następujących warunków:

1) posiadania wiedzy;

2) posiadania doświadczenia;

3) posiadania potencjału technicznego.

§ 16. Zamawiający może wskazać podmioty lub cechy podmiotów odpowiedzialnych za realizację części zamówienia, o ile nie jest to sprzeczne z treścią oceny Ministra Obrony Narodowej dokonanej zgodnie z rozporządzeniem, o którym mowa w § 3.

§ 17. 1. Zamawiający może zezwolić na powierzenie realizacji części zamówienia podwykonawcom, w tym podwykonawcom zagranicznym, z zastrzeżeniem, że każdy z podwykonawców musi posiadać samodzielnie zasób wiedzy, doświadczenia lub potencjał techniczny, niezbędny do realizacji powierzonej części zamówienia, o ile nie jest to sprzeczne z treścią oceny, o której mowa w § 3.

2. W przypadku zezwolenia na powierzenie przez wykonawcę realizacji części zamówienia podwykonawcom, zamawiający określa w zaproszeniu do składania ofert wstępnych, ostatecznych lub w zaproszeniu do negocjacji warunki realizacji podwykonawstwa.

3. Zamawiający zobowiązany jest wymagać w dokumentacji o udzielenie zamówienia, by wykonawca wskazał zarówno w ofercie wstępnej jak i ostatecznej, część zamówienia, której realizację zamierza powierzyć podwykonawcom.

4. Powierzenie wykonania zamówienia podwykonawcom nie zwalnia wykonawcy wobec zamawiającego z odpowiedzialności za wykonanie zamówienia.

§ 18. 1. Zamawiający, w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub w trakcie realizacji umowy, może odmówić wyrażenia zgody na zawarcie umowy z podwykonawcą zaproponowanym przez wykonawcę, w przypadku niespełnienia przez podwykonawcę warunków określonych przez zamawiającego przewidzianych dla wykonawcy, a wynikających w szczególności z wymogów bezpieczeństwa, określonych w ocenie Ministra Obrony Narodowej dokonanej zgodnie z rozporządzeniem o którym mowa w § 3.

2. Zamawiający zawiadamia wykonawcę o powodach odmowy wyrażenia zgody na zawarcie umowy z podwykonawcą, i może wskazać szczegółowo warunki, których proponowany podwykonawca nie spełnia.

§ 19. 1. W postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający może żądać, odpowiednio do dokonanego opisu sposobu spełniania warunków udziału w postępowaniu, w formie oryginału lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez wykonawcę, w szczególności:

1) w celu potwierdzenia, że wykonawca posiada uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania:

a) aktualnego odpisu z właściwego rejestru albo aktualnego zaświadczenia z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia, wystawionego nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert wstępnych,

b) aktualnej koncesji, zezwolenia lub licencji, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania koncesji, zezwolenia lub licencji na podjęcie działalności gospodarczej w zakresie objętym zamówieniem,

c) poświadczenia bezpieczeństwa, świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego, upoważnienia do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone” lub zgody na dostęp do informacji niejawnych, o których mowa w przepisach o ochronie informacji niejawnych – jeżeli przygotowanie oferty, negocjacje lub realizacja zamówienia wiąże się z udostępnieniem wykonawcy lub podwykonawcy informacji niejawnych;

2) w celu potwierdzenia, że wykonawca posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie:

a) wykazu wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, zamówień w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert wstępnych, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których te zamówienia zostały wykonane, lub są wykonywane, oraz z załączeniem dowodów (poświadczeń), że zostały wykonane lub są wykonywane należycie,

b) opisu urządzeń technicznych oraz środków organizacyjno-technicznych stosowanych przez wykonawcę w celu zapewnienia jakości oraz opisu zaplecza naukowo-badawczego posiadanego przez wykonawcę lub które będzie pozostawało w dyspozycji wykonawcy,

c) oświadczenia woli wykonawcy, upoważniającego zamawiającego do przeprowadzenia kontroli możliwości produkcyjnych lub możliwości technicznych wykonawcy, a także dostępnych mu możliwości naukowych i badawczych oraz środków kontroli jakości, z których wykonawca będzie korzystał;

3) w celu potwierdzenia, że wykonawca posiada lub dysponuje odpowiednim potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia:

a) wykazu podmiotów, które będą wykonywać zamówienie lub będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, wraz z informacjami na temat ich uprawnień lub kwalifikacji, bądź potencjału na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej niezbędnych do wykonania zamówienia, w tym także zakresu wykonywanych przez nich czynności,

b) oświadczenia lub dokumentów potwierdzających posiadanie lub dysponowanie, w tym jego formy, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej: narzędziami, materiałami i urządzeniami technicznymi lub źródłami zaopatrzenia, niezbędnymi do wykonania zamówienia wraz z informacją na temat możliwości sprostania ewentualnemu wzrostowi uzasadnionych potrzeb zamawiającego, w szczególności w następstwie sytuacji kryzysowej, a także zapewnienia utrzymania, modernizacji oraz adaptacji dostaw będących przedmiotem zamówienia,

c) dokumentów potwierdzających wdrożenie przez wykonawcę systemów zarządzania jakością, w szczególności natowskich publikacji sojuszniczych AQAP serii 2000 typu kontraktowego;

4) w celu potwierdzenia, że wykonawca posiada zdolność do ustanowienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wymaganego potencjału:

a) oświadczenia lub dokumentów potwierdzających, że wykonawca posiada zdolność do ustanowienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej potencjału niezbędnego do realizacji zamówienia,

b) oświadczenia lub dokumentów potwierdzających w szczególności fakt posiadania narzędzi, materiałów lub urządzeń technicznych, a także uprawnień niezbędnych do ustanowienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej potencjału,

c) wykaz podmiotów, które będą wykonywać lub uczestniczyć w ustanowieniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej potencjału w zakresie określonym przez zamawiającego wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji niezbędnych do jego ustanowienia, w tym także zakresu wykonywanych przez nich prac niezbędnych do jego ustanowienia oraz szczegółowej informacji o sposobie jego ustanowienia. Dla każdego z wykazanych podmiotów, wykonawca zobowiązany jest przedstawić oświadczenie lub dokument potwierdzający ich zobowiązanie do ustanowienia potencjału;

5) w celu potwierdzenia, że wykonawca znajduje się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia:

a) sprawozdania finansowego albo jego części, a jeżeli podlega ono badaniu przez biegłego rewidenta zgodnie z przepisami o rachunkowości, również z opinią odpowiednio obadanym sprawozdaniu albo jego części, a w przypadku wykonawców niezobowiązanych do sporządzania sprawozdania finansowego innych dokumentów określających obroty oraz zobowiązania i należności – za okres nie dłuższy niż ostatnie trzy lata obrotowe, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – za ten okres, lub

b) informacji banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, potwierdzającej wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy, wystawionej nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert wstępnych, lub

c) opłaconej polisy, a w przypadku jej braku, innego dokumentu potwierdzającego, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia.

2. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności, jeżeli wykaz lub dokumenty, o których mowa odpowiednio w ust. 1, budzą wątpliwości zamawiającego lub gdy z poświadczenia wynika, że zamówienie nie zostało wykonane lub zostało wykonane nienależycie, zamawiający może zwrócić się bezpośrednio do właściwego podmiotu, na rzecz którego dostawy lub usługi były lub miały zostać wykonane, w celu zweryfikowania przedstawionych bezpośrednio zamawiającemu informacji lub dokumentów.

3. W celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający może żądać, w formie oryginału lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez wykonawcę, w szczególności:

1) oświadczenia o braku podstaw do wykluczenia;

2) aktualnej informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym odpowiednio w § 30 ust. 1 pkt 2–6 lub pkt 7, wystawionej nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert wstępnych.

4. Jeżeli wykonawca zaproszony do negocjacji lub do złożenia oferty wstępnej ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zamawiający zobowiązany jest wymagać, by zamiast dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i ust. 3 pkt 2, Wykonawca złożył dokument lub dokumenty, wystawione w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, potwierdzające odpowiednio, że:

1) nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości;

2) posiada uprawnienia do wykonywania działalności gospodarczej związanej z przedmiotem zamówienia, w tym uprawnienia potwierdzające zdolności do ochrony informacji niejawnych, jeżeli taki obowiązek wynika ze specyfiki zamówienia;

3) nie został on prawomocnie skazany w zakresie, o którym mowa w § 30 ust. 1 pkt 2–6;

4) nie orzeczono wobec niego zakazu ubiegania się o zamówienia publiczne w zakresie, o którym mowa w § 30 ust. 1 pkt 7.

5. Jeżeli w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się dokumentów, o których mowa w ust. 3, zastępuje sieje dokumentem zawierającym oświadczenie złożone przed właściwym organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego odpowiednio kraju pochodzenia osoby lub kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, lub przed notariuszem.

6. Zamawiający, mając na celu potwierdzenie, że oferowane dostawy lub usługi odpowiadają wymaganiom określonym w zaproszeniu do negocjacji bądź składania ofert wstępnych, może żądać w szczególności:

1) zaświadczenia niezależnego podmiotu uprawnionego do kontroli jakości potwierdzającego, przy wykorzystaniu w szczególności testów weryfikacyjnych, że oferowane produkty odpowiadają określonym normom lub specyfikacjom technicznym;

2) próbek, opisów lub fotografii produktów, które mają zostać dostarczone, których autentyczność musi zostać poświadczona przez wykonawcę na żądanie zamawiającego;

3) oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnienie wymagań, o których mowa w § 24 ust. 5.

§ 20. 1. Zamawiający wzywa wykonawców, którzy w określonym terminie nie złożyli wymaganych przez zamawiającego oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w § 19, lub którzy nie złożyli pełnomocnictw, albo którzy złożyli wymagane przez zamawiającego oświadczenia i dokumenty, o których mowa w § 19, zawierające błędy lub którzy złożyli wadliwe pełnomocnictwa, do ich złożenia w wyznaczonym terminie, chyba że mimo ich złożenia oferta wstępna wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia. Złożone na wezwanie zamawiającego oświadczenia i dokumenty powinny potwierdzać spełnianie przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu oraz spełnianie przez oferowany przedmiot zamówienia wymagań określonych przez zamawiającego.

2. Zamawiający wzywa także, w wyznaczonym przez siebie terminie, do złożenia wyjaśnień dotyczących oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w § 19.

3. Uprawnienia wykonawcy, o którym mowa w § 19 ust. 4, do dostępu do informacji niejawnych zamawiający potwierdza w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, za pośrednictwem Służy Kontrwywiadu Wojskowego, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Rozdział 4

Wszczęcie postępowania

§ 21. 1. Podstawą wszczęcia postępowania są właściwe plany resortu obrony narodowej lub zatwierdzone ich projekty.

2. Podstawą ustalenia szacunkowej wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością. Jeżeli po ustaleniu szacunkowej wartości zamówienia nastąpiła zmiana okoliczności mających wpływ na dokonane ustalenie, zamawiający przed wszczęciem postępowania dokonuje zmiany szacunkowej wartości zamówienia. Ustaloną szacunkową wartość zamówienia wskazuje się w dokumentach stanowiących podstawę wyboru trybu udzielenia zamówienia, o których mowa w § 10 ust. 6 pkt 1 lit. a.

§ 22. Dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia jest odpowiednio:

1) dzień wysłania zaproszenia do składania ofert wstępnych – dla postępowań prowadzonych w trybie negocjacji z kilkoma wykonawcami;

2) dzień wysłania zaproszenia do negocjacji dla postępowań prowadzonych w trybie negocjacji z jednym wykonawcą;

3) dzień zamieszczenia ogłoszenia, o którym mowa w § 27 ust. 1.

§ 23. Do postępowań o udzielenie zamówienia stosuje się przepisy normujące pozyskiwanie sprzętu wojskowego i usług dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Rozdział 5

Zasady prowadzenia postępowania

§ 24. 1. Postępowania o udzielenie zamówienia mogą być prowadzone w trybie:

1) negocjacji z kilkoma wykonawcami;

2) negocjacji z jednym wykonawcą;

3) o którym mowa w § 27.

2. Niedopuszczalne jest zawarcie umowy wyłącznie na podstawie oferty w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny. W przypadku złożenia takiej oferty zamawiający obowiązany jest do udzielenia niezwłocznie odpowiedzi negatywnej.

3. Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą cech technicznych i jakościowych, z zachowaniem norm, aprobat oraz specyfikacji technicznych, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.

4. W przypadku gdy postępowanie o udzielenie zamówienia związane jest z dostępem do informacji niejawnych, przed skierowaniem zaproszenia do składania ofert wstępnych lub zaproszenia do negocjacji, zamawiający zobowiązany jest dokonać oceny wykonawcy w zakresie jego zdolności do ochrony informacji niejawnych.

5. W celu zapewnienia bezpieczeństwa informacji niejawnych oraz bezpieczeństwa dostaw i usług zamawiający określa wymagania związane z realizacją zamówienia, w szczególności zobowiązanie wykonawcy do:

1) zachowania w tajemnicy informacji niejawnych znajdujących się w jego posiadaniu lub z którymi zapozna się w trakcie realizacji zamówienia i po jego zakończeniu, zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych;

2) złożenia dokumentacji gwarantującej spełnianie wymogów w zakresie wywozu, transferu lub tranzytu towarów związanych z zamówieniem;

3) złożenia dokumentacji gwarantującej, że organizacja i lokalizacja realizowanych dostaw umożliwia mu spełnienie wymogów zamawiającego w zakresie bezpieczeństwa dostaw lub usług określonych w dokumentacji zamówienia, a także zobowiązanie do zagwarantowania, że ewentualne zmiany w realizacji dostaw w trakcie realizacji zamówienia nie wpłyną negatywnie na zgodność z tymi wymogami;

4) zapewnienia utrzymania, modernizacji lub adaptacji dostaw stanowiących przedmiot zamówienia.

5) bezzwłocznego informowania zamawiającego o każdej zmianie, jaka zaszła w jego organizacji, realizacji dostaw lub strategii przemysłowej, mogącej mieć wpływ na jego zobowiązania wobec zamawiającego;

6) zapewnienia na uzgodnionych warunkach, w przypadku gdy nie będzie on już w stanie zapewnić dostaw lub usług zamawiającemu, wszelkich szczególnych środków produkcji części zamiennych, elementów oraz specjalnego wyposażenia testowego, w tym rysunków technicznych, licencji i instrukcji użytkowania;

7) ustanowienia lub utrzymania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej potencjału, niezbędnego do realizacji zamówienia.

6. Zamawiający po złożeniu ofert wstępnych lub ofert ostatecznych a także w trakcie prowadzenia negocjacji w trybie, o którym mowa w § 26, występuje do Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Służby Wywiadu Wojskowego o informacje w zakresie, o którym mowa w § 30 ust. 1 pkt 12 i 13, zarówno w odniesieniu do wykonawców jak i ich podwykonawców.

7. Zamawiający w trakcie realizacji umowy występuje do Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Służby Wywiadu Wojskowego o informacje, o których mowa w § 30 ust. 1 pkt 12 i 13, w szczególności w przypadku zmiany podwykonawcy.

§ 25. 1. Zamawiający udziela zamówienia w trybie negocjacji z kilkoma wykonawcami, jeżeli wymagania dotyczące ochrony podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, zawarte we wniosku pozytywnie ocenionym przez Ministra Obrony Narodowej zgodnie z rozporządzeniem, o którym mowa w § 3, spełnia co najmniej dwóch, zidentyfikowanych wykonawców. Zamawiający również udziela zamówienia w tym trybie, jeżeli z oceny dokumentów stanowiących podstawę pozyskania sprzętu wojskowego, w szczególności dokumentów wynikowych fazy analityczno-koncepcyjnej wynika, że wymagania dotyczące ochrony podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa spełnia określona liczba wykonawców, o ile z wiedzy zamawiającego wynika, że są one aktualne.

2. Tryb, o którym mowa w ust. 1, składa się z następujących etapów:

1) zaproszenie wykonawców do składania ofert wstępnych niezawierających ceny;

2) prowadzenie negocjacji z wykonawcami;

3) zaproszenie do składania ofert ostatecznych i rozstrzygnięcie postępowania.

3. W zaproszeniu do składania ofert wstępnych zamawiający określa co najmniej:

1) nazwę i adres zamawiającego;

2) podstawę prawną oraz tryb udzielenia zamówienia;

3) opis przedmiotu zamówienia;

4) warunki udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków;

5) oświadczenia lub dokumenty, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu;

6) informację o zastosowaniu dialogu technicznego, jeżeli zamawiający przeprowadził taki dialog;

7) wymagania dotyczące wadium i zabezpieczenia należytego wykonania umowy;

8) kryteria oceny ofert i ich znaczenie;

9) wymagania w zakresie złożenia oferty offsetowej załączając do zaproszenia założenia do oferty offsetowej wraz z projektem umowy offsetowej, o ile postępowanie o udzielenia zamówienia związane jest ze stosowaniem ustawy offsetowej, z uwzględnieniem postanowień ust. 21;

10) termin i miejsce składania ofert wstępnych;

11) istotne postanowienia umowy, w tym termin wykonania przedmiotu zamówienia, okres wymaganej gwarancji, wysokość kar umownych w razie niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, w tym w razie odstąpienia przez zamawiającego od umowy z powodu zwłoki w jej wykonaniu albo niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań związanych z ustanowieniem potencjału lub naruszeniem zasad związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dostaw lub usług, zasady finansowania realizacji zamówienia w tym zasady udzielania zaliczek oraz treść praw własności intelektualnej (jeżeli dotyczy), które powinny przysługiwać Skarbowi Państwa;

12) informację o możliwości zmiany lub odwołania zaproszenia;

13) postanowienia umowy, które nie podlegają negocjacjom.

4. Zamawiający zobowiązany jest wymagać w dokumentacji o udzielenie zamówienia, by wykonawca w ofercie wstępnej złożył oświadczenie o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, a jeżeli zamawiający żąda dokumentów potwierdzających spełnianie warunków, również te dokumenty.

5. Zamawiający dokonuje oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu oraz złożonych ofert wstępnych pod względem ich zgodności z wymogami określonymi w zaproszeniu do składania ofert wstępnych a następnie zaprasza do negocjacji wykonawców spełniających te warunki. Zaproszenie do negocjacji zawiera co najmniej:

1) miejsce i termin negocjacji;

2) zasady oraz zakres prowadzenia negocjacji.

6. Prowadzenie negocjacji z wykonawcami ma na celu doprecyzowanie przedmiotu zamówienia i warunków umowy.

7. Prowadzone negocjacje mają charakter poufny. Żadna ze stron nie może bez zgody drugiej strony ujawnić informacji technicznych i handlowych związanych z negocjacjami. Klauzula poufności jest bezterminowa.

8. Zamawiający może w zaproszeniu do składania ofert ostatecznych określić parametry krytyczne które muszą być spełnione w pełnym zakresie, określając jednocześnie sposób oceny pozostałych parametrów, mając na uwadze wybór oferty, która łącznie w największym stopniu spełnia wymagania zamawiającego.

9. Zaproszenie do składania ofert ostatecznych zawiera co najmniej:

1) informacje o miejscu i terminie składania oraz otwarcia ofert ostatecznych;

2) informację o zmianach w treści opisu przedmiotu zamówienia i warunkach umowy, jeżeli takie występują;

3) wykaz parametrów krytycznych, o których mowa w ust. 8, które muszą być spełnione w pełnym zakresie – jeżeli dotyczy,

4) opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty ostatecznej, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu ich oceny;

5) informację o obowiązku wniesienia wadium;

6) wymogi formalne, jakie powinny zostać dopełnione po wyborze oferty ostatecznej w celu zawarcia umowy w sprawie zamówienia;

7) wymagania dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy, jeżeli jego wniesienie będzie wymagane;

8) termin związania ofertą;

9) informację o możliwości zmiany lub odwołania zaproszenia przed terminem do składania ofert ostatecznych;

10) istotne postanowienia umowy albo wzór umowy;

11) termin wykonania zamówienia.

10. W przypadku złożenia po terminie oferty wstępnej lub oferty ostatecznej, zamawiający niezwłocznie zwraca ofertę wstępną lub ostateczną wykonawcy, z zastrzeżeniem § 30 ust. 5.

11. Kryteriami oceny ofert ostatecznych są cena albo cena i inne kryteria, w szczególności: jakość, parametry techniczne, koszt cyklu życia, serwis, termin wykonania zamówienia. Ponadto zamawiający uwzględnia ocenę ofert offsetowych, o ile postanowienia ustawy offsetowej mają zastosowanie.

12. Zamawiający zobowiązany jest wymagać w dokumentacji o udzielenie zamówienia, by Wykonawca był związany ofertą do upływu terminu określonego w zaproszeniu do składania ofert ostatecznych, jednak nie dłużej niż 90 dni. Bieg terminu związania ofertą rozpoczyna się wraz z upływem terminu składania ofert ostatecznych.

13. W uzasadnionych przypadkach zamawiający może zwrócić się do wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie tego terminu o oznaczony okres.

14. Zgoda wykonawcy na przedłużenie terminu związania ofertą jest dopuszczalna tylko z jednoczesnym przedłużeniem okresu ważności wadium albo, jeżeli nie jest to możliwe, z wniesieniem nowego wadium na przedłużony okres związania ofertą, bez odrębnego wezwania zamawiającego.

15. Zamawiający wyznacza termin składania ofert ostatecznych, z uwzględnieniem czasu niezbędnego do przygotowania i złożenia oferty ostatecznej zawierającej cenę.

16. Rozstrzygniecie postępowania o udzielenie zamówienia prowadzonego w trybie negocjacji z kilkoma wykonawcami, następuje na podstawie oceny ofert ostatecznych, z zastrzeżeniem postanowień ust. 21.

17. Zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w zaproszeniu do składania ofert ostatecznych.

18. Jeżeli złożono ofertę, której wybór prowadziłby do powstania obowiązku podatkowego zamawiającego, zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług, w zakresie dotyczącym wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zamawiający w celu oceny takiej oferty dolicza do przedstawionej w niej ceny podatek od towarów i usług, który miałby obowiązek wpłacić zgodnie z obowiązującymi przepisami.

19. Jeżeli nie można wybrać oferty najkorzystniejszej z uwagi na to, że dwie lub więcej ofert ostatecznych przedstawia taki sam bilans ceny i innych kryteriów oceny ofert, zamawiający spośród tych ofert wybiera ofertę z niższą ceną, a jeżeli w postępowaniu zostało ustalone jedyne kryterium oceny ofert cena – 100% i złożono oferty ostateczne z taką samą ceną zamawiający wzywa wykonawców do złożenia ofert dodatkowych, z zastrzeżeniem, że oferty dodatkowe nie mogą zawierać ceny wyższej niż cena określona w ofercie ostatecznej.

20. W przypadku, gdy w postępowaniu o udzielenie zamówienia prowadzonego w trybie negocjacji z kilkoma wykonawcami została złożona tylko jedna oferta odpowiadająca treści zaproszenia do składania ofert ostatecznych, zamawiający w celu ustalenia postanowień umowy może przeprowadzić negocjacje, w oparciu o treść złożonej oferty, na podstawie art. 72 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.

21. Zamawiający, w uzasadnionych przypadkach, może na podstawie ofert wstępnych zakwalifikować do dalszego etapu postępowania jednego wykonawcę, który złożył najkorzystniejszą ofertę wstępną. W takim przypadku zamawiający w celu ustalenia postanowień umowy przeprowadza negocjacje, w oparciu o treść złożonej oferty, na podstawie art. 72 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.

22. Możliwość prowadzenia negocjacji z wykonawcą na podstawie oferty wstępnej, w przypadku o którym mowa w ust. 21, zamawiający obowiązany jest uwzględnić w zaproszeniu do składania ofert wstępnych postanowienia ust. 9, a ponadto określić w szczególności:

1) zasady oceny ofert, w tym wymóg podania ceny;

2) parametry krytyczne które muszą być spełnione, z zastrzeżeniem, że w zakresie pozostałych parametrów zamawiający może wybrać ofertę w największym stopniu spełniającą wymagania;

3) sposób prowadzenia negocjacji celem zawarcia umowy.

23. W przypadku, gdy w wyniku negocjacji, o których mowa w ust. 21, nie dojdzie do uzgodnienia wszystkich postanowień umowy, zamawiający kwalifikuje i prowadzi negocjacje z kolejnym wykonawcą, który złożył najkorzystniejszą ofertę wstępną. Oferta wykonawcy, z którym były uprzednio prowadzone negocjacje, podlega odrzuceniu.

§ 26. 1. Zamawiający udziela zamówienia w trybie negocjacji z jednym wykonawcą, jeżeli wymagania dotyczące ochrony podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, zawarte we wniosku pozytywnie ocenionym przez Ministra Obrony Narodowej zgodnie z rozporządzeniem, o którym mowa w § 3, spełnia tylko jeden wykonawca. Zamawiający również udziela zamówienia w tym trybie, jeżeli z oceny dokumentów stanowiących podstawę pozyskania sprzętu wojskowego, w szczególności dokumentów wynikowych fazy analityczno-koncepcyjnej wynika, że wymagania dotyczące ochrony podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa spełnia tylko jeden wykonawca, o ile z wiedzy zamawiającego wynika, że są one aktualne.

2. W zaproszeniu do negocjacji zamawiający określa co najmniej:

1) nazwę i adres zamawiającego;

2) opis przedmiotu zamówienia;

3) warunki udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków;

4) oświadczenia lub dokumenty, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu;

5) informację o zastosowaniu dialogu technicznego, jeżeli zamawiający przeprowadził taki dialog;

6) wymagania dotyczące wadium i zabezpieczenia należytego wykonania umowy;

7) termin i miejsce negocjacji;

8) istotne postanowienia umowy, w tym termin wykonania przedmiotu zamówienia, okres wymaganej gwarancji, wysokość kar umownych w razie niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, w tym w razie odstąpienia przez zamawiającego od umowy z powodu zwłoki w jej wykonaniu albo niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań związanych z ustanowieniem potencjału lub naruszeniem zasad związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dostaw lub usług, oraz zasady finansowania realizacji zamówienia w tym zasady udzielania zaliczek;

9) procedurę zawarcia umowy offsetowej, o ile postępowanie o udzielenia zamówienia związane jest ze stosowaniem ustawy offsetowej;

10) informację o możliwości zmiany lub odwołania zaproszenia.

3. Negocjacje mają na celu ustalenie wszystkich postanowień umowy. Zamawiający może określić w zaproszeniu, o którym mowa w ust. 2, postanowienia umowy, które nie podlegają negocjacjom.

4. Zamawiający zobowiązany jest wymagać w dokumentacji o udzielenie zamówienia, by wykonawca najpóźniej wraz z zawarciem umowy w sprawie zamówienia, złożył oświadczenie o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, a jeżeli zamawiający żąda dokumentów potwierdzających spełnianie warunków, również te dokumenty.

5. Jeżeli w wyniku prowadzonych negocjacji nie dojdzie do porozumienia co do wszystkich postanowień umowy skutkujących brakiem możliwości spełnienia wymagań dotyczących ochrony podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, które były przedmiotem negocjacji, zamawiający, zgodnie z przepisami dotyczącymi szczegółowego trybu postępowania w zakresie kwalifikowania zamówień i oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, wystąpi z wnioskiem do Ministra Obrony Narodowej, o dokonanie zmian w uzasadnieniu występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa i ponowne przeprowadzenie jego oceny, w aspekcie dokonanych ustaleń w negocjacjach.

6. W przypadku dokonania przez Ministra Obrony Narodowej zmian, o których mowa w ust. 5, Zamawiający dokonuje ponownej analizy rynku celem ustalenia wykonawców zdolnych do realizacji zamówienia. W zależności od wyników przeprowadzonej analizy, Zamawiający przepisy, o których mowa w § 26 i § 27, stosuje odpowiednio albo unieważnia postępowanie.

§ 27. 1. W przypadku braku możliwości zastosowania trybów, o których mowa w § 25 lub § 26, ze względu na brak możliwości określenia zamkniętego katalogu wykonawców, zamawiający zamieszcza ogłoszenie o zamówieniu w swojej siedzibie oraz na stronie internetowej.

2. W ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 1, zamawiający zawiera informację, że postępowanie może się wiązać z obowiązkiem zawarcia umowy zgodnie z ustawą offsetową, a ponadto określa co najmniej:

1) nazwę i adres zamawiającego;

2) przedmiot zamówienia;

3) warunki udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków;

4) oświadczenia lub dokumenty, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu;

5) informację o zastosowaniu dialogu technicznego, jeżeli zamawiający przeprowadził taki dialog;

6) termin i miejsce składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu;

7) liczbę wykonawców, których zamawiający zaprosi do udziału w postępowaniu;

8) informację o możliwości zmiany lub odwołania ogłoszenia.

3. Otwarcie wniosków następuje bezpośrednio po upływie terminu do ich składania, z tym że dzień, w którym upływa termin składania wniosków, jest dniem ich otwarcia.

4. Zamawiający zobowiązany jest wymagać w dokumentacji o udzielenie zamówienia, by wykonawca w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu złożył oświadczenie o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, a jeżeli zamawiający żąda dokumentów potwierdzających spełnianie warunków, również te dokumenty. W przypadku złożenia po terminie wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający niezwłocznie zwraca wniosek.

5. Jeżeli liczba wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, jest większa niż określona w ogłoszeniu, zamawiający zaprasza do udziału w postępowaniu wykonawców wyłonionych w sposób określony w ogłoszeniu. Wykonawcę niezaproszonego do składania ofert traktuje się jak wykluczonego z postępowania o udzielenie zamówienia.

6. Jeżeli liczba wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, jest mniejsza niż określona w ogłoszeniu o zamówieniu, zamawiający zaprasza do udziału w postępowaniu wszystkich wykonawców spełniających te warunki.

7. Po dokonaniu oceny wniosków o dopuszczeniu zamawiający zaprasza wykonawcę lub wykonawców do udziału w postępowaniu poprzez skierowanie zaproszenia, o którym mowa w § 25 lub § 26.

§ 28. 1. W postępowaniu prowadzonym w trybie negocjacji z kilkoma wykonawcami zamawiający, pod rygorem wykluczenia z udziału w postępowaniu, może zastrzec obowiązek wniesienia wadium.

2. Wadium wnosi się przed upływem terminu składania ofert ostatecznych lub ofert wstępnych, w przypadku o którym mowa w § 25 ust. 21.

3. Zamawiający określa kwotę wadium w granicach od 0,5 do 3% wartości szacunkowej zamówienia, o której mowa w § 21 ust. 2.

4. Wadium może być wnoszone w jednej lub kilku następujących formach:

1) pieniądzu;

2) poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, z tym że poręczenie kasy jest zawsze poręczeniem pieniężnym;

3) gwarancjach bankowych;

4) gwarancjach ubezpieczeniowych;

5) poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2014 r. poz. 1804).

5. Wadium wnoszone w pieniądzu wykonawca wpłaca przelewem na rachunek bankowy wskazany przez zamawiającego. Wadium wnoszone w innej formie wykonawca składa zgodnie ze wskazaniem zamawiającego.

6. Jeżeli wadium wniesiono w pieniądzu, zamawiający przechowuje je na oprocentowanym rachunku bankowym. Zamawiający zwraca wadium wniesione w pieniądzu wraz z odsetkami wynikającymi z umowy rachunku bankowego, na którym było ono przechowywane, pomniejszone o koszt prowadzenia tego rachunku oraz prowizji bankowej za przelew pieniędzy na rachunek bankowy wykonawcy.

7. Zamawiający zwraca wadium wszystkim wykonawcom niezwłocznie po rozstrzygnięciu postępowania.

8. Wykonawcy, którego oferta ostateczna została wybrana jako najkorzystniejsza, zamawiający zwraca wadium niezwłocznie po zawarciu umowy w sprawie zamówienia oraz wniesieniu zabezpieczenia należytego wykonania umowy, jeżeli jego wniesienia żądano.

9. Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeli wykonawca, którego oferta została wybrana:

1) odmówił podpisania umowy w sprawie zamówienia, na warunkach określonych w ofercie ostatecznej;

2) odmówił, w przypadku o którym mowa w § 25 ust. 21, podpisania umowy w sprawie zamówienia, na warunkach określonych w ofercie wstępnej;

3) nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy;

4) nie zawarł wymaganej umowy offsetowej;

5) zawarcie umowy w sprawie zamówienia stało się niemożliwe z przyczyn leżących po stronie wykonawcy.

§ 29. 1. Zamawiający odrzuca ofertę wstępną lub ostateczną, jeżeli:

1) jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów;

2) jej treść nie odpowiada treści zaproszenia;

3) jeżeli strony nie uzgodnią wszystkich postanowień umowy w przypadku, o którym mowa w § 25 ust. 23;

4) została złożona przez wykonawcę niezaproszonego do składania ofert;

5) została złożona w formie innej niż pisemna;

6) nie została podpisana przez osoby uprawnione do składania oświadczeń woli w imieniu wykonawcy;

7) została sporządzona w języku innym niż język polski, z zastrzeżeniem § 6 ust. 6.

2. O odrzuceniu oferty zamawiający zawiadamia wykonawców, których oferty zostały odrzucone, podając uzasadnienie faktyczne i prawne.

§ 30. 1. Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się:

1) wykonawców, którzy w okresie pięciu lat przed wszczęciem postępowania, w sposób zawiniony poważnie naruszyli obowiązki zawodowe, w szczególności, gdy wykonawcy w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonali lub nienależycie wykonali zamówienie, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą dowolnych środków dowodowych;

2) osoby fizyczne, które prawomocnie skazano za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo przeciwko środowisku, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, przestępstwo skarbowe lub przestępstwo udziału w zorganizowanej grupie albo związku mających na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego oraz przestępstwa o charakterze terrorystycznym;

3) spółki jawne, których wspólnika prawomocnie skazano za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo przeciwko środowisku, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, przestępstwo skarbowe lub przestępstwo udziału w zorganizowanej grupie albo związku mających na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego oraz przestępstwa o charakterze terrorystycznym;

4) spółki partnerskie, których partnera lub członka zarządu prawomocnie skazano za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo przeciwko środowisku, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, przestępstwo skarbowe lub przestępstwo udziału w zorganizowanej grupie albo związku mających na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego oraz przestępstwa o charakterze terrorystycznym;

5) spółki komandytowe oraz spółki komandytowo-akcyjne, których komplementariusza prawomocnie skazano za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo przeciwko środowisku, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, przestępstwo skarbowe lub przestępstwo udziału w zorganizowanej grupie albo związku mających na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego oraz przestępstwa o charakterze terrorystycznym;

6) osoby prawne, których urzędującego członka organu zarządzającego prawomocnie skazano za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo przeciwko środowisku, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, przestępstwo skarbowe lub przestępstwo udziału w zorganizowanej grupie albo związku mających na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego oraz przestępstwa o charakterze terrorystycznym;

7) podmioty zbiorowe, wobec których sąd orzekł zakaz ubiegania się o zamówienia na podstawie przepisów o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary;

8) wykonawców, którzy wykonywali bezpośrednio czynności związane z przygotowaniem prowadzonego postępowania lub posługiwali się w celu sporządzenia oferty osobami uczestniczącymi w dokonywaniu tych czynności;

9) wykonawców, którzy nie wnieśli wadium do upływu terminu składania ofert ostatecznych lub na przedłużony okres związania ofertą ostateczną lub nie zgodzili się na przedłużenie okresu związania ofertą ostateczną;

10) wykonawców, którzy złożyli nieprawdziwe informacje mające wpływ lub mogące mieć wpływ na wynik prowadzonego postępowania;

11) wykonawców, którzy nie wykazali spełniania warunków udziału w postępowaniu, a także nie złożyli wyjaśnień lub dokumentów mimo ich wezwania, o którym mowa w § 20.

12) wykonawców będących osobą fizyczną, spółką jawną, spółką partnerską, spółką komandytową, spółką komandytowo-akcyjną lub osobą prawną, jeżeli, odpowiednio, w stosunku do takiej osoby, wspólnika, partnera lub członka zarządu, komplementariusza, urzędującego członka organu zarządzającego podjęto decyzję o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa, o której mowa w art. 33 ust. 11 pkt 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 182, poz. 1228, oraz z 2015 r. poz. 21);

13) wykonawców prowadzących działalność jednoosobowo i osobiście, którzy utracili poświadczenia bezpieczeństwa, o których mowa w art. 54 ust. 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych, lub wobec których prowadzone jest kontrolne postępowanie sprawdzające;

14) wykonawców, którzy utracili wymagane świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego;

15) wykonawców, którzy naruszyli zobowiązania w zakresie bezpieczeństwa informacji lub bezpieczeństwa dostaw czy usług, lub których uznano za nieposiadających wiarygodności niezbędnej do wykluczenia zagrożenia dla bezpieczeństwa państwa, także w inny sposób niż w drodze wydania decyzji o cofnięciu świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego, o której mowa w art. 66 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych;

16) wykonawców mających siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w stosunku do których otwarto likwidację lub których upadłość ogłoszono;

17) wykonawców, którzy naruszyli postanowienia art. 122a ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1414 i 1822 oraz z 2015 r. poz. 1066).

2. Nie wyklucza się wykonawców, którzy brali udział w czynnościach związanych z dialogiem technicznym związanym z prowadzonym postępowaniem o udzielenie zamówienia.

3. Zamawiający zawiadamia wykonawców, którzy zostali wykluczeni z postępowania o udzielenie zamówienia, podając uzasadnienie faktyczne i prawne.

4. Zamawiający odstępuje od uzasadnienia decyzji o wykluczeniu, w przypadku gdy informacje otrzymane od instytucji właściwych w sprawach ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego lub zewnętrznego państwa, stanowiące podstawę wykluczenia wykonawcy z uwagi na zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa, są informacjami niejawnymi lub w przypadku, gdy przemawia za tym istotny interes Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

5. Wykonawcę, który złożył ofertę wstępną lub ostateczną po terminie uznaje się za wykluczonego.

6. Ofertę wykonawcy wykluczonego uznaje się za odrzuconą.

§ 31. 1. Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli:

1) nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu;

2) cena najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, którą zamawiający może przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia;

3) wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć;

4) postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia;

5) nie można uzgodnić wszystkich postanowień umowy, z zastrzeżeniem w § 26 ust. 5–6.

6) zamawiający odwołał zaproszenie do składania ofert wstępnych lub ostatecznych lub zaproszenie do negocjacji;

7) wynika to ze zmian, o których mowa w § 26 ust. 6;

8) umowa może być nieważna na podstawie odrębnych przepisów.

2. O unieważnieniu postępowania zamawiający zawiadamia wykonawców, podając uzasadnienie faktyczne i prawne.

Rozdział 6

Umowy ramowe

§ 32. 1. Zamawiający zawiera umowę ramową, jeżeli nie może z góry precyzyjnie określić szczegółowych uwarunkowań dotyczących przedmiotu zamówienia, takich jak: jego wielkości, terminów i czasu realizacji oraz wszystkich jego cech. Celem umowy jest ustalenie ram i warunków, dla zamówień udzielanych w przyszłości.

2. Umowa ramowa nie zobowiązuje do zawarcia umowy wykonawczej, a jedynie nakłada obowiązek dołożenia starań do jej zawarcia. Skorzystanie z możliwości udzielenia zamówienia objętego przedmiotem umowy ramowej jest wyłącznie uprawnieniem zamawiającego.

3. Zamawiający zawiera umowę ramową po przeprowadzeniu postępowania, stosując odpowiednio przepisy § 25 lub § 26.

4. Umowę ramową zawiera się na okres do 10 lat, z zastrzeżeniem że, ze względu na przedmiot zamówienia i szczególny interes zamawiającego, umowa taka może być zawarta na okres dłuższy.

5. Zamawiający udziela zamówienia, którego przedmiot jest objęty umową ramową, wykonawcy, z którym zawarł umowę ramową.

6. Udzielając zamówienia, o którym mowa w ust. 5, zamawiający może dokonać zmiany warunków zamówienia w stosunku do określonych w umowie ramowej. Szczegółowe zasady zmian warunków zamówienia określa umowa ramowa.

Rozdział 7

Zasady zawierania umów

§ 33. 1. Do umów w sprawach zamówień przepisy Kodeksu cywilnego stosuje się odpowiednio.

2. Warunkiem dostępu wykonawcy do informacji niejawnych udostępnianych w związku z wykonywaniem umowy jest posiadanie zdolności do ich ochrony zgodnie z ustawą z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych.

3. Zamawiający zawiera umowę z wykonawcą, z którym wynegocjował wszystkie postanowienia umowy lub który złożył najkorzystniejszą ofertę ostateczną.

4. Umowy zawiera się na czas określony.

5. Zakres świadczenia wykonawcy, zawarty w umowie, musi być tożsamy z wynegocjowanymi warunkami lub ofertą ostateczną.

6. Do umowy włącza się postanowienia wynikające z przepisów, o których mowa w § 4.

7. Klauzule oraz zakres umowy objęty wyłączaniem jawności, ze względu na tajemnicę przedsiębiorstwa zastrzega się w umowie, z zastrzeżeniem postanowień art. 35 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.4)).

8. Zamawiający może dokonywać zmian umowy. W przypadku zmian wykraczających poza zakres przedmiotowy wniosku, o którym mowa w § 3, przepisy dotyczące szczegółowego trybu postępowania w zakresie kwalifikowania zamówień i oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, w zakresie postępowania wnioskowego, stosuje się odpowiednio.

§ 34. 1. W przypadku, gdy realizacja umowy wiąże się z koniecznością ustanowienia potencjału, w szczególności w zakresie produkcji, serwisowania i obsługiwania sprzętu wojskowego, zamawiający, o ile zakup technologii wraz ze środowiskiem umożliwiającym jej zastosowanie i rozwój, w tym własności intelektualnej, know-how i narzędzi, zwany dalej „technologią”, realizowany jest ze środków budżetowych, a ustanowienie tego potencjału nie jest realizowane na podstawie przepisów ustawy offsetowej, zamawiający określa w umowie sposób i warunki jej przekazania podmiotowi, który ma osiągnąć określone zdolności.

2. Udostępnienie technologii, o której mowa w ust. 1, realizowane jest w szczególności na podstawie umowy użyczenia zawieranej pomiędzy jednostką organizacyjną przyjmującą na swoją ewidencję technologię, a podmiotem który ma osiągnąć określony potencjał.

3. W umowie, o której mowa w ust. 2, określa się w szczególności:

1) zasady wykorzystania technologii;

2) zastrzeżenie, że podmiot może wykorzystywać przedmiotową technologię tylko w celach zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a ewentualne odstępstwo od tej zasady wymaga ustalenia warunków jej wykorzystania i uzyskania odrębnej zgody Ministra Obrony Narodowej;

3) zasady amortyzacji i utrzymania technologii w sprawności oraz jej ewentualnego odtwarzania;

4) sposób ewentualnego zwrotu technologii Skarbowi Państwa;

5) skutki naruszenia zastrzeżenia, o którym mowa w pkt 2;

6) sankcje z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań przez wykonawcę.

§ 35. 1. Zamawiający może żądać od wykonawcy zabezpieczenia należytego wykonania umowy, które wykonawca wnosi przed podpisaniem umowy, z zastrzeżeniem ust. 5.

2. Zabezpieczenie należytego wykonania umowy służy pokryciu roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.

3. Zabezpieczenie należytego wykonania umowy może być wnoszone, według wyboru wykonawcy, w następujących formach:

1) pieniądzu;

2) poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, z tym że poręczenie kasy jest zawsze poręczeniem pieniężnym;

3) gwarancjach bankowych;

4) gwarancjach ubezpieczeniowych;

5) poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

4. Zabezpieczenie, o którym mowa w ust. 3, ustala się w granicach od 0,5% do 10 % wartości umowy.

5. W przypadku realizacji umów wieloletnich, wysokość zabezpieczenia należytego wykonania umowy ustala się w stosunku do rocznej wartości umowy. Zasady i terminy wnoszenia zabezpieczenia należytego wykonania umowy na kolejne lata jej realizacji ustala się w tej umowie.

6. Zabezpieczenie należytego wykonania umowy wnoszone w pieniądzu wykonawca wpłaca przelewem na rachunek bankowy wskazany przez zamawiającego. Zabezpieczenie wniesione w innej formie wykonawca składa zgodnie ze wskazaniem zamawiającego.

7. Zabezpieczenie wniesione w pieniądzu przechowywane jest na rachunku bankowym zamawiającego. Zamawiający zwraca zabezpieczenie wniesione w pieniądzu wraz z odsetkami wynikającymi z umowy rachunku bankowego, na którym było ono przechowywane, pomniejszone o koszt prowadzenia tego rachunku oraz prowizji bankowej za przelew pieniędzy na rachunek bankowy wykonawcy.

8. Po zakończeniu realizacji umowy i uznaniu jej przez zamawiającego za wykonaną należycie, zamawiający niezwłocznie zwraca zabezpieczenie należytego wykonania umowy, za wyjątkiem kwoty, którą zamawiający zamierza pozostawić na zabezpieczenie roszczeń z tytułu gwarancji lub rękojmi za wady.

9. Kwota pozostawiona na zabezpieczenie roszczeń z tytułu gwarancji lub rękojmi za wady nie może przekraczać 40% wysokości zabezpieczenia.

10. Kwota, o której mowa w ust. 9, jest zwracana w terminie 30 dni od dnia upływu okresu gwarancji lub rękojmi za wady.

§ 36. Zamawiający obowiązany jest w umowie w szczególności:

1) określić przedmiot umowy w tym:

a) opis, pozwalający na jednoznaczną identyfikację,

b) ilość lub zakres dostawy/usługi,

c) jakość, normy, standardy, atesty, certyfikaty, deklaracje zgodności (określone – jak w warunkach postępowania – wymagania dotyczące oceny zgodności wyrobu i certyfikacji, klauzuli jakościowej, kodyfikacji, dozoru technicznego i wymagań metrologicznych);

2) określić jednoznacznie wartość umowy;

3) określić termin realizacji umowy;

4) określić zakres, tryb i zasady przekazania dokumentacji technicznej;

5) określić zasady gwarancji, rękojmi i procedur reklamacyjnych;

6) określić kary umowne i inne sankcje za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązań;

7) określić zasady zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa w zakresie praw autorskich i pokrewnych oraz praw własności przemysłowej;

8) określić okoliczności, o których mowa w §18 i § 24 ust. 7;

9) określić zasady dokonywania zmian w umowie;

10) zamieścić klauzulę o treści: „Wykonawca niezwłocznie informuje zamawiającego o wydaniu prawomocnego orzeczenia sądowego wydanego w Rzeczypospolitej Polskiej, w kraju siedziby wykonawcy lub jednego z krajów członkowskich Unii Europejskiej, stwierdzającego, iż w związku z przygotowaniem albo przeprowadzeniem postępowania, prowadzącego do zawarcia Umowy lub jej realizacją z udziałem wykonawcy, w tym osób działających w jego imieniu lub na jego rzecz, zaistniała przynajmniej jedna z sytuacji określonych w art. 229 § 1, 3 i 4, art. 230 § 1, art. 230a § 1, art. 231 § 2, art. 270 § 1 i 2, art. 296 § 1 i 2, art. 296a, art. 297 i art. 305 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny lub też przepisów wprowadzonych w danym kraju w wyniku implementacji postanowień artykułów 15, 16, 18, 21 i 26 oraz definicji zawartych w Konwencji Narodów Zjednoczonych przeciwko korupcji przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 31 października 2003 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 84, poz. 563), jak również artykułów 5, 6, 7 i 18 oraz definicji zawartych w konwencji prawnokarnej o korupcji, sporządzonej w Strasburgu dnia 27 stycznia 1999 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 29, poz. 249), i w takim przypadku zobowiązany jest do zapłaty zamawiającemu kary umownej w wysokości 5% wartości brutto Umowy.”

 

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 984, 1047 i 1473, z 2014 r. poz. 423, 768, 811, 915, 1146 i 1232 oraz z 2015 r. poz. 349, 478 i 605.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 827 oraz z 2015 r. poz. 4, 397, 539 i 1137.

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 128, poz. 840; z 1999 r. Nr 64, poz. 729 i Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 48, poz. 548, Nr 93, poz. 1027 i Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 98, poz. 1071, z 2003 r. Nr 111, poz. 1061, Nr 121, poz. 1142, Nr 179, poz. 1750, Nr 199, poz. 1935 i Nr 228, poz. 2255, z 2004 r. Nr 25, poz. 219, Nr 69, poz. 626, Nr 93, poz. 889 i Nr 243, poz. 2426, z 2005 r. Nr 86, poz. 732, Nr 90, poz. 757, Nr 132, poz. 1109, Nr 163, poz. 1363, Nr 178, poz. 1479 i Nr 180, poz. 1493; z 2006 r. Nr 190, poz. 1409, Nr 218, poz. 1592 i Nr 226, poz. 1648, z 2007 r. Nr 89, poz. 589, Nr 123, poz. 850, Nr 124, poz. 859 i Nr 192, poz. 1378, z 2008 r. Nr 90, poz. 560, Nr 122, poz. 782, Nr 171, poz. 1056, Nr 173, poz. 1080 i Nr 214, poz. 1344, z 2009 r. Nr 62, poz. 504, Nr 63, poz. 533, Nr 166, poz. 1317, Nr 168, poz. 1323, Nr 190, poz. 1474, Nr 201, poz. 1540 i Nr 206, poz. 1589, z 2010 r. Nr 7, poz. 46, Nr 40, poz. 227 i 229, Nr 98, poz. 625 i 626, Nr 125, poz. 842, Nr 127, poz. 857, Nr 152, poz. 1018 i 1021, Nr 182, poz. 1228, Nr 225, poz. 1474 i Nr 240, poz. 1602, z 2011 r. Nr 17, poz. 78, Nr 24, poz. 130, Nr 39, poz. 202, Nr 48, poz. 245, Nr 72, poz. 381, Nr 94, poz. 549, Nr 117, poz. 678, Nr 133, poz. 767, Nr 160, poz. 964, Nr 191, poz. 1135, Nr 217, poz. 1280, Nr 233, poz. 1381 i Nr 240, poz. 1431; z 2012 r. poz. 611, z 2013 r. poz. 849, 905, 1036 i 1247, z 2014 r. poz. 538 oraz z 2015 r. poz. 396 i 541.

4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 938 i 1646, z 2014 r. poz. 379, 911, 1146, 1626, 1877 oraz z 2015 r. poz. 238 i 532, 1045, 1117, 1130, 1189, 1190 i 1269.

Metryka

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA