REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2007 nr 5 poz. 69

ZARZĄDZENIE NR 36
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO

z dnia 19 października 2007 r.

w sprawie nadzoru i kontroli nad państwowymi instytucjami kultury, państwowymi instytucjami filmowymi, jednostkami badawczo-rozwojowymi, uczelniami artystycznymi oraz Polskim Instytutem Sztuki Filmowej

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) w związku z art. 153 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Zarządzenie określa nadzór i kontrolę nad całością gospodarki finansowej państwowych instytucji filmowych i instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, uczelni artystycznych oraz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, zwanych dalej „jednostkami podporządkowanymi”, w formie przeprowadzania okresowych analiz i ocen ich działalności, w szczególności:

1) zgodności wydatków z planowanym przeznaczeniem;

2) prawidłowości wykorzystywania środków finansowych;

3) zakresu realizowanych zadań;

4) prawidłowości wykorzystania dotacji udzielanych z budżetu państwa pod względem zgodności z przeznaczeniem oraz wysokości wykorzystanej dotacji a stopniem realizacji zadań przewidzianych do sfinansowania dotacją z budżetu państwa.

§ 2.

Materiałami stanowiącymi podstawę analiz i ocen dokonywanych przez komórki organizacyjne, którym według właściwości przedmiotowej przypisano nadzór nad jednostkami podległymi lub nadzorowanymi, zwane dalej „departamentami nadzorującymi”, oraz Departament Ekonomiczny są w szczególności:

1) plany finansowo-rzeczowe opracowane na formularzu nr 1, którego wzór jest określony w załączniku do „Zasad i trybu opracowywania planu finansowo-rzeczowego”, stanowiących załącznik nr 1 do zarządzenia;

2) sprawozdania finansowe i budżetowe opracowane na formularzu nr 2, którego wzór jest określony w załączniku do „Zasad i trybu opracowywania planu finansowo-rzeczowego”, stanowiących załącznik nr 1 do zarządzenia;

3) karta rozliczenia dotacji, której wzór jest określony w załączniku nr 2 do zarządzenia;

4) wyniki kontroli.

§ 3.

1. Przedmiotem analiz i ocen w odniesieniu do wydatków bieżących jest w szczególności:

1) przebieg wykonania zadań przewidzianych do realizacji w okresie, którego dotyczy analiza i ocena;

2) prawidłowość wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu państwa pod względem zgodności z przeznaczeniem;

3) prawidłowość wykorzystania dotacji pod względem wysokości pobranej dotacji a stopniem realizacji zadań przewidzianych do sfinansowania dotacją.

2. Przedmiotem analiz i ocen w odniesieniu do wydatków majątkowych jest w szczególności:

1) prawidłowość wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu państwa pod względem zgodności zakresu rzeczowego realizowanego zadania inwestycyjnego z przeznaczeniem określonym w decyzji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zwanego dalej „Ministrem”, o przyznaniu dotacji;

2) prawidłowość wykorzystania dotacji pod względem wysokości wydatkowanych środków a stopniem realizacji zadań przewidzianych do sfinansowania dotacją; ocenie podlega w szczególności możliwość wykorzystania kwoty przyznanej dotacji do końca roku budżetowego;

3) terminowość wykorzystania dotacji, którą określa się na podstawie wskaźnika zasilenie/plan i wydatkowanie/plan, wraz ze wskazaniem ewentualnych odchyleń między kwotą uruchomioną i kwotą faktycznie wydatkowaną;

4) legalność wydatkowania dotacji pod względem zgodności poniesionych kosztów z kosztami realizacji inwestycji określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 3 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz. U. Nr 120, poz. 831).

3. W przypadku rozbieżności pomiędzy planowanym zakresem rzeczowym zadania a zakresem realizowanym departament nadzorujący występuje na wniosek jednostki podporządkowanej do Ministra o akceptację zmian w planowanym zakresie rzeczowym.

4. Ocena wydatków majątkowych jest sporządzana osobno dla każdego zadania inwestycyjnego, dla którego została wydzielona odrębna kwota w planie inwestycyjnym. Zadania inwestycyjne realizowane przez danego inwestora mogą być oceniane łącznie, jeżeli w planie inwestycyjnym nie zostały wydzielone odrębne kwoty.

§ 4.

1. Jednostki podporządkowane przekazują do departamentów nadzorujących:

1) informacje o realizacji planu finansowo-rzeczowego na formularzach nr 1 i 2, o których mowa w § 2 pkt 1 i 2, w których dane prezentuje się narastająco do końca okresu, którego dotyczy informacja – do dnia 20 lipca za pierwsze półrocze danego roku budżetowego oraz do dnia 15 lutego następnego roku za drugie półrocze danego roku budżetowego;

2) kartę rozliczenia dotacji, o której mowa w § 2 pkt 3 niezwłocznie po zakończeniu każdego z zadań w trakcie roku budżetowego oraz zbiorczo za dany rok budżetowy do dnia 15 lutego następnego roku budżetowego;

3) informację o wykorzystaniu dotacji celowej na wydatki majątkowe, w terminach określonych w pkt 2, składającą się z:

a) części tabelarycznej: „Wykaz dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków majątkowych”, której wzór jest określony w załączniku nr 3 do zarządzenia,

b) części opisowej obejmującej zrealizowany zakres rzeczowy zadań inwestycyjnych, zestawienie kwoty dotacji uruchomionej i wydatkowanej, wraz ze wskazaniem przyczyn ewentualnych różnic, a także porównanie wydatkowanej dotacji ze stopniem realizacji zadań przewidzianych do sfinansowania dotacją, w tym ocenę możliwości wydatkowania pełnej kwoty przyznanej dotacji do końca roku budżetowego;

4) inne materiały, o których mowa w § 2, w terminach określonych w pkt 1.

2. Materiały powstałe po terminie ich przekazania dla potrzeb okresowej oceny są niezwłocznie przekazywane do departamentów nadzorujących.

§ 5.

Departamenty nadzorujące przekazują zaopiniowaną kartę rozliczenia dotacji, o której mowa w § 2 pkt 3, do Departamentu Ekonomicznego niezwłocznie po rozliczeniu każdego zadania w trakcie roku budżetowego oraz zbiorczo za dany rok budżetowy do dnia 28 lutego następnego roku budżetowego.

§ 6.

1. Na podstawie materiałów, o których mowa w § 4, departamenty nadzorujące dokonują oceny działalności jednostek podporządkowanych i przedkładają ją Departamentowi Ekonomicznemu do dnia 15 sierpnia za pierwsze półrocze danego roku budżetowego oraz do dnia 15 marca następnego roku za drugie półrocze danego roku budżetowego. W przypadku wydatków majątkowych ocenę stanowi „Karta oceny zadania inwestycyjnego”, której wzór jest określony w załączniku nr 4 do zarządzenia.

2. Departament Ekonomiczny do dnia 15 września za pierwsze półrocze danego roku budżetowego oraz do dnia 15 kwietnia następnego roku za drugie półrocze danego roku budżetowego sporządza zbiorczą ocenę działania jednostek podporządkowanych i przedkłada ją Ministrowi, z tym że jednostki, które uzyskały negatywną ocenę, umieszcza się w odrębnym zestawieniu.

§ 7.

Tracą moc:

1) zarządzenie Nr 18 Ministra Kultury z dnia 6 lipca 2004 r. w sprawie trybu przeprowadzania okresowych ocen całości gospodarki finansowej jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra Kultury (Dz. Urz. MKiDN Nr 6, poz. 31);

2) zarządzenie Nr 25 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 24 sierpnia 2006 r. w sprawie zasad wykonywania nadzoru nad państwowymi instytucjami kultury (Dz. Urz. MKiDN Nr 5, poz. 46).

§ 8.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2008 r.

MINISTER KULTURY
I DZIEDZICTWA NARODOWEGO

(-) Kazimierz M. Ujazdowski

 

 

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 238, poz. 2390, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 187, poz. 1381, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832 oraz z 2007 r. Nr 82, poz. 560, Nr 88, poz. 587, Nr 115, poz. 791 i Nr 140, poz. 984.

Załącznik 1. [ZASADY I TRYB OPRACOWANIA PLANU FINANSOWO-RZECZOWEGO]

Załączniki do zarządzenia Nr 36 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 19 października 2007 r.

Załącznik nr 1

ZASADY I TRYB OPRACOWANIA PLANU FINANSOWO-RZECZOWEGO

§ 1.

1. Do dnia 31 marca jednostki podporządkowane przekazują do departamentu nadzorującego szczegółowy projekt planu działalności bieżącej i inwestycyjnej na przyszły rok budżetowy, wraz z wnioskowaną kwotą dotacji, na formularzu nr 1. Do formularza powinien zostać dołączony opis merytoryczny działalności.

2. Do dnia 25 kwietnia departamenty nadzorujące sporządzają dla Departamentu Ekonomicznego wykaz rekomendowanych przedsięwzięć bieżących i inwestycyjnych, które powinny być zrealizowane przez jednostki podporządkowane w roku następnym, wraz z proponowanymi kwotami rocznymi dotacji.

§ 2.

Departament Ekonomiczny przedkłada do zatwierdzenia Ministrowi „Plany rzeczowe zadań realizowane ze środków budżetowych”, zgodnie z notą budżetową, przygotowane na podstawie materiałów, o których mowa w § 1, oraz na podstawie jednostkowych formularzy planów rzeczowych sporządzonych przez:

1) jednostki podporządkowane;

2) Departament Szkolnictwa Artystycznego w zakresie uczelni artystycznych.

§ 3.

1. W terminie 5 dni od otrzymania z Departamentu Ekonomicznego, zgodnie z projektem założeń do projektu budżetu na przyszły rok budżetowy, szacunkowych wielkości przyszłorocznego budżetu, departamenty nadzorujące przedkładają Departamentowi Ekonomicznemu propozycje wysokości dotacji na działalność bieżącą i inwestycje dla poszczególnych jednostek podporządkowanych.

2. W terminie wynikającym z prac nad budżetem Departament Ekonomiczny, uwzględniając propozycje departamentów nadzorujących, przedstawia do decyzji Ministra podział limitu wydatków budżetowych na przyszły rok budżetowy dla części 24 w podziale na działy, rozdziały, poszczególne jednostki podporządkowane i zbiorcze wielkości dla uczelni artystycznych.

3. Departament Ekonomiczny przekazuje departamentom nadzorującym zatwierdzone przez Ministra projekty planów finansowych sporządzonych na formularzach z noty budżetowej.

§ 4.

1. Po przyjęciu budżetu przez Radę Ministrów Departament Ekonomiczny informuje jednostki podporządkowane oraz departamenty nadzorujące o wysokości dotacji podmiotowej i inwestycyjnej oraz występuje z wnioskiem o przygotowanie projektów planów na drukach planistycznych. W zakresie uczelni artystycznych poszczególne jednostki są zawiadamiane przez Departament Szkolnictwa Artystycznego.

2. Do dnia 1 grudnia jednostki podporządkowane przedkładają Departamentowi Ekonomicznemu oraz departamentom nadzorującym projekty planów sporządzone na drukach z noty budżetowej oraz skorygowany projekt planu, o którym mowa w § 1 ust. 1, na formularzu nr 1.

§ 5.

1. Po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej ustawy budżetowej oraz sporządzeniu układu wykonawczego Departament Ekonomiczny zawiadamia departamenty nadzorujące i jednostki podporządkowane o wielkości dotacji zgodnie z ustawą budżetową, stanowiącej dla tych jednostek podstawę sporządzenia planów finansowo-rzeczowych. W zakresie uczelni artystycznych poszczególne jednostki są zawiadamiane przez Departament Szkolnictwa Artystycznego.

2. W terminie 14 dni od dnia zawiadomień, o których mowa w ust. 1, departamenty nadzorujące otrzymują od jednostek podporządkowanych plan finansowo-rzeczowy w dwóch egzemplarzach na druku planistycznym ustalonym przez Ministra Finansów oraz dodatkowym druku inwestycyjnym wraz z opisem i wykazem zadań do realizacji, w tym również zadań inwestycyjnych, oraz informacją o terminach realizacji tych zadań, na formularzu nr 1.

3. Plany finansowo-rzeczowe są oceniane i akceptowane przez departamenty nadzorujące, a w przypadku państwowych instytucji filmowych i Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej zatwierdzone przez Ministra. Departamenty nadzorujące przesyłają w terminie 7 dni od dnia akceptacji albo zatwierdzenia planów jeden egzemplarz planu do Departamentu Ekonomicznego.

4. Ustalony zgodnie z ust. 2 i 3 plan finansowo-rzeczowy jednostek podporządkowanych jest podstawą oceny, o której mowa w zarządzeniu.

Formularz 1 (planowanie)

Formularz 2 (sprawozdawczość)

Załącznik 2. [WZÓR - Karta rozliczenia dotacji]

Załącznik nr 2

WZÓR – Karta rozliczenia dotacji

Załącznik nr 2 do pobrania tutaj

Załącznik 3. [WZÓR - Wykaz dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków majątkowych]

Załącznik nr 3

WZÓR – Wykaz dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków majątkowych

Załącznik nr 3 do pobrania tutaj

Załącznik 4. [WZÓR - Karta oceny zadania inwestycyjnego]

Załącznik nr 4

WZÓR – Karta oceny zadania inwestycyjnego

Załącznik nr 4 do pobrania tutaj

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA