REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 1 poz. 14

KOMUNIKAT NR 54
PRZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 sierpnia 2007 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 212/06

Tekst pierwotny

Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 27 lipca 2006 r., na samolocie PZL-104 „Wilga”, pilotowanym przez mężczyznę, lat 37, posiadającego licencję pilota samolotowego turystycznego, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2”.

1. Opis okoliczności wypadku:

(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-BL/8120/212-06/104/07)

Po wyholowaniu szybowca, pilot samolotu rozpoczął wykonywanie manewru do lądowania. Na prostej do lądowania, na wysokości około 150 m, wypuścił klapy w położenie „pełne". Od tego momentu pilot odczuwał kołysanie samolotu ze względu na turbulencję powietrza oraz tendencję do znoszenia w prawo. Podczas lądowania w końcowej fazie dobiegu, samolot zaczął tracić kierunek w prawo. Celem przeciwdziałania utracie kierunku dobiegu, pilot energicznie zareagował sterami samolotu. W wyniku podjętych działań, samolot gwałtownie zmienił kierunek w lewo o około 50°, przechylił się na prawe skrzydło, uderzając jego końcówką oraz końcówką steru wysokości o nawierzchnię trawiastą lotniska. Pilot nie doznał obrażeń, samolot został uszkodzony.

2. Przyczyna wypadku:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

Przyczyną wypadku lotniczego było:

- lądowanie z klapami wypuszczonymi w położenie „pełne”, przy bocznym wietrze i w warunkach turbulentnych,

- przyziemienie „na dwa punkty”,

- nieumiejętna kompensacja wpływu bocznego wiatru i turbulencji w czasie lądowania.

3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.

(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)

4. Zalecenia profilaktyczne:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

4.1. Szef szkolenia aeroklubu - ocenić działanie pilota i ustalić zakres doskonalenia w zakresie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych. Przeprowadzić z pilotem loty doszkalające z instruktorem w ramach poprawienia techniki lądowania na pełnych klapach przy zmiennych warunkach meteorologicznych. Zaliczenie tego programu jest warunkiem dopuszczenia pilota do samodzielnych lotów. O wynikach proszę powiadomić Prezesa ULC.

4.2. Instruktorzy - w trakcie Kontroli Techniki Pilotowania zwracać uwagę na umiejętność kompensowania wpływu bocznego wiatru w czasie podejścia do lądowania oraz poprawiania błędów w czasie lądowania.

4.3. Dyrektorzy aeroklubów, ośrodków szkolenia, właściciele i użytkownicy samolotów, instruktorzy - przeprowadzić zajęcia z uczniami-pilotami oraz pilotami samolotów na temat: „Poprawianie błędów w czasie podejścia do lądowania i lądowania”.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2009-01-29
  • Data wejścia w życie: 2009-01-29
  • Data obowiązywania: 2009-01-29
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA