REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 1 poz. 18

KOMUNIKAT NR 58
PRZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 sierpnia 2007 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 141/04

Tekst pierwotny

Wypadek lotniczy, na szybowcu Jantar Standard - 3, pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 31, który wydarzył się w dniu 7 lipca 2004 r., klasyfikuję do kategorii

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy operacyjne - H3”.

1. Opis okoliczności wypadku:

(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-BL/8122/141-04/278/06)

Pilot wykonywał lot w ramach XLIX Międzynarodowych Szybowcowych Mistrzostw Polski w klasie Standard w konkurencji prędkościowej. W trakcie lotu nastąpił zanik noszeń. W tej sytuacji pilot podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym. Wybór pola do przygodnego lądowania był właściwy. Procedury wymagane do lądowania zostały wykonane prawidłowo. Pilot nie był w stanie ocenić stanu nawierzchni pola w momencie podjęcia decyzji o lądowaniu w terenie przygodnym. Wybrane pole było porośnięte trawą i posiadało znaczne wgłębienia, bruzdy około 30 cm. Po przyziemieniu i dobiegu około 20 m, lewe skrzydło szybowca zetknęło się z elementami nawierzchni. W wyniku tego szybowiec wykonał gwałtowny zakręt w lewo („cyrkiel”) i zatrzymał się. Powstałe podczas gwałtownej zmiany kierunku przeciążenia spowodowały uszkodzenie konstrukcji szybowca. Pilot nie doznał obrażeń.

2. Przyczyna wypadku:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

Przyczyną wypadku lotniczego było lądowanie w przygodnym terenie na polu o nierównym podłożu, co uniemożliwiło bezpieczny dobieg szybowca.

Okolicznościami sprzyjającymi były:

- brak możliwości oceny nawierzchni pola w momencie podjęcia decyzji o miejscu lądowania w terenie przygodnym;

- zbyt późne zorientowanie się pilota o podłożu nie dającym możliwości bezpiecznego dobiegu i brak możliwości zmiany pola do lądowania.

3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.

(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)

4. Zalecenia profilaktyczne:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

4.1. Organizatorzy zawodów szybowcowych -okoliczności wypadku omówić na odprawach przed zawodami szybowcowymi.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2009-01-29
  • Data wejścia w życie: 2009-01-29
  • Data obowiązywania: 2009-01-29
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA