REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2010 nr 1 poz. 14

KOMUNIKAT NR 118
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 29 grudnia 2009 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 513/09

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 lipca 2009 r., na motolotni, na której lot wykonywała osoba, lat 63, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”

w grupie przyczynowej: „Postępowanie umyślne – H1”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Właściciel motolotni nie posiadający wymaganych uprawnień, po kilku manewrach kołowania podjął próbę wykonania lotu. Po krótkim rozbiegu motolotnia wzniosła się stromo na wysokość około 20–30 m, a następnie „wypłaszczyła” lot, po czym przechyliła się w lewo i z rotacją w lewo rozpoczęła stromy lot do ziemi. Zderzenie z ziemią nastąpiło z dużym pochyleniem do przodu i z przechyleniem na lewą stronę. Silnik motolotni aż do zderzenia z ziemią pracował na dużych obrotach. Pilotujący motolotnię mężczyzna poniósł śmierć na miejscu zdarzenia.

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, podczas badania wypadku ustaliła:

– pilotujący motolotnię mężczyzna nie posiadał świadectwa kwalifikacji pilota motolotniowego. Osoba ta nie posiadała żadnego doświadczenia lotniczego, poza jednym lub kilkoma lotami na motolotni w charakterze pasażera. Najprawdopodobniej nie miała również niezbędnej wiedzy z zakresu pilotażu motolotni,

– pilotujący motolotnię posiadał orzeczenie lotniczo-lekarskie z wpisem „niezdolny”,

– nie odnaleziono dokumentacji technicznej motolotni.

3. Przyczyna wypadku:

PKBWL ustaliła, że przyczyną wypadku był brak wiedzy i umiejętności pilotażowych osoby, która podjęła się wykonania lotu motolotnią.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL po zakończeniu badania nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2010-02-04
  • Data wejścia w życie: 2010-02-04
  • Data obowiązywania: 2010-02-04
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA