REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2011 nr 12 poz. 70

KOMUNIKAT NR 46
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 22 lipca 2011 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 633/11

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 8 czerwca 2011 r., na spadochronie Para Foil 282, klasyfikuję do kategorii:

Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej: Błędy proceduralne H4".

2. Opis okoliczności wypadku:

Skoczek wykonywał 694 skok z wysokości 1200 m, ze śmigłowca Mi-2, na zadanie skok w terenie przygodnym. Był to jego 86 skok w tym sezonie, ale czwarty na tym typie spadochronu w ostatnim czasie. Pozostałe wykonał na tak zwanej „szybkiej czaszy" (Safire 139). Na wysokości około 900 m skoczek otworzył spadochron główny, który napełnił się prawidłowo, a cały przebieg lotu był do samego przyziemienia prawidłowy. Podczas przyziemienia, na wysokości około 3 m skoczek „przeciągnął" spadochron, co spowodowało twarde lądowanie oraz uraz kostki. Po opatrzeniu na starcie przez ratowników medycznych został odwieziony do szpitala, gdzie stwierdzono złamanie kostki goleni prawej ze zwichnięciem w stawie skokowym.

Skoczek spadochronowy, instruktor spadochronowy PJIR, posiadał licencję ważną do 23.04.2013 roku. Doświadczenie lotnicze – 694 skoki, w tym 22 na Para Foil 282, oraz 150 na Mars 282. Skoczek posiadał bogate doświadczenie w skokach na celność. Wielokrotnie uczestniczył w zawodach, osiągając bardzo dobre wyniki w konkurencji celności lądowania.

Prędkość wiatru podczas skoków wynosiła 0 m/s.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku był błąd w technice skoku, polegający na przeciągnięciu czaszy w ostatniej fazie lądowania.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego było niedostateczne wznowienie umiejętności sterowania czaszą Para Foi1282 w warunkach bezwietrznych.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

4.1. Przed wykonaniem skoków poza lotniskiem/lądowiskiem przeprowadzać należy trening w różnych warunkach atmosferycznych, ze szczególnym uwzględnieniem precyzyjnego lądowania w terenie ograniczonym.

4.2. PKBWL zaakceptowała zastosowane środki profilaktyczne opracowane przez organizatora skoków:

Szczegółowe przeanalizowanie różnic pomiędzy właściwościami lotnymi spadochronów Safire 139, a Para Foil 282, a w tym różnych charakterystyk przeciągnięcia. Przeanalizowanie warunków pogodowych, ze zwróceniem uwagi na proces lądowania w miejscach osłoniętych od wiatru.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszy
ński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2011-08-31
  • Data wejścia w życie: 2011-08-31
  • Data obowiązywania: 2011-08-31
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA