| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Akty prawne

KOMUNIKAT NR 31
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 25 marca 2013 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 940/12

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 5 sierpnia 2012 r., na spadochronie PD 200, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacji – H2”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Uczeń-skoczek przystąpił do egzaminu teoretycznego w celu uzyskania świadectwa kwalifikacji skoczka spadochronowego. Egzamin zaliczył z wynikiem pozytywnym. Po zaliczeniu części naziemnej egzaminu praktycznego, przystąpił do wykonania skoku egzaminacyjnego. Egzaminator wyznaczył zadanie na skok, obejmujące: ewolucje w trakcie swobodnego spadania, otwarcie spadochronu na wysokości 1200 m oraz czynności i manewry w trakcie lotu na otwartym spadochronie.

Uczeń-skoczek wykonał zadanie w trakcie swobodnego spadania, otworzył spadochron na nakazanej wysokości i wykonał nakazane czynności w locie na otwartym spadochronie. Następnie skoczek przeleciał w kierunku północnym „z wiatrem” nad wyznaczoną strefą lądowania. Po przeleceniu około 300 m poza wyznaczoną strefą wykonał zakręt w lewo o około 90°, na wysokości około 15 m zatrzymał ten zakręt i wykonał zakręt w prawo o około 30°. Gdy skoczek był tuż nad ziemią wystąpił boczny podmuch termiczny oraz wzrost prędkości pionowej opadania spadochronu. Podczas przyziemienia uczeń-skoczek podniósł nogi i uderzył w ziemię pośladkami, doznając ciężkich obrażeń ciała.

Uczeń-skoczek, lat 41, szkolenie spadochronowe ukończył w dniu 5 sierpnia 2012 r. Przed przystąpieniem do egzaminu praktycznego wykonał 59 skoków spadochronowych. W dniu poprzedzającym wypadek uczeń-skoczek wykonał 5 skoków. W dniu wypadku wykonał 2 skoki na tym samym lotnisku (w tym jeden egzaminacyjny) na tym samym typie spadochronu.

Warunki atmosferyczne podczas zdarzenia:

Prognoza pogody przewidywała wiatr przyziemny o prędkości 8 kt z kierunku 120°.

W czasie zaistnienia wypadku, w ocenie egzaminatora wiatr wiał z prędkością około 6 m/s (ok. 12 kt), z kierunku południowego. Występowały podmuchy termiczne.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku były:

– utrata orientacji kierunku lotu względem faktycznego kierunku wiatru;

– wykonywanie zakrętów na małej wysokości;

– przyjęcie niewłaściwej sylwetki podczas przyziemienia.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku był zwiększony stres wynikający z wykonywania egzaminu.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń.

 

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Ołowski

 

reklama

POLECANE

Artykuł sponsorowany

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marta Zofia Gan

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »