REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 139

KOMUNIKAT NR 83
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 2 listopada 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1561/2015

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 25 lipca 2015 r. na lotnisku EPKT, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik środowiskowy"
w grupie przyczynowej: "E4 – Służby lotniskowe" i "E5 – Pomoce nawigacyjne"
oraz
"Czynnik organizacyjny"
w grupie przyczynowej: "O3 – Standardy, kontrole i audyty".

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 12 września 2016 r.

Lotnisko Katowice Pyrzowice EPKT. Usterka rozgłośni ATIS lotniska Katowice-Pyrzowice (EPKT) wykryta o godz. 05:05 UTC przez kontrolera ruchu lotniczego organu kontroli lotniska (KRL ADC TWR EPKT). Przy zmianie w związku z nasileniem się wiatru w „ogon" drogi startowej (RWY) w użyciu z RWY 27 na RWY 09. Rozgłośnia ATIS zaczęła emitować niezgodne z rzeczywistością komunikaty o panujących warunkach atmosferycznych. Rzeczywiste wartości z systemu AWOS to wiatr 070/6kt i CAVOK, natomiast komunikat z systemu ATIS – wiatr 220/9kt i CB na 5000 ft. KRL ADC TWR zweryfikował wskazania i o zaistniałym zdarzeniu poinformował Lokalne Biuro Meteo prosząc o usunięcie błędu. Komunikat został poprawiony kilka minut później. Pracownik Lokalnego Biura Meteo stwierdził, że taki błąd „występuje częściej przy zmianie pasa w użyciu".

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Błąd w systemie funkcji przetwarzania i dystrybucji danych meteorologicznych.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2016-11-03
  • Data wejścia w życie: 2016-11-03
  • Data obowiązywania: 2016-11-03
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA