REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 197

KOMUNIKAT NR 139
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 16 listopada 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2739/2016

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 października 2016 r. na samolocie EMBRAER ERJ-175, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T4 – Układy sterowania”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Po starcie z RWY 15 lotniska EPWA o godz. 15:21 UTC kapitan zgłosił problem techniczny ze słotami, stwierdzony podczas ich chowania. Załoga po dwóch bezowocnych próbach resetowania wykonała procedurę SLAT FAILURE wg QRH – 3.10 str. 13, po czym zdecydowała się zawrócić na lotnisko startu. Na lotnisku ogłoszono stan niepewności. Lądowanie samolotu nastąpiło o godz. 15:32 UTC bez problemów – wykonane zostało w konfiguracji: klapy – 5, słoty – 3. Stan niepewności na lotnisku odwołano o godz. 15:33 UTC. Po lądowaniu kapitan złożył w Komisja Badania Zdarzeń Lotniczych (KBZL) raport poprzez szczegółowe omówienie zdarzenia. Na zapisie FDR nie stwierdzono żadnych przekroczeń parametrów lotu. Służby techniczne stwierdziły niesprawność czujnika przekoszenia (skręcenia) slotów i wymieniły wadliwe podzespoły. KBZL PLL „LOT” S.A. uznała, że zdarzenie powstało w wyniku normalnej eksploatacji, a zawrócenie na lotnisko startu było optymalnym rozwiązaniem problemu przez załogę. Nie stwierdzono żadnych naruszeń przepisów przez załogę i inne służby. Nie sformułowano żadnych zaleceń bezpieczeństwa.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Niesprawność czujnika przekoszenia (skręcenia) slotów.

Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:

Zdarzenie zarejestrowano w bazie danych SMS i sklasyfikowano według kryteriów przyjętych w PLL „LOT” S.A. Będzie ono ujęte we wskaźnikach bezpieczeństwa lotniczego (SPI) monitorowanych zgodnie z zasadami zawartymi w „Podręczniku zarządzania bezpieczeństwem lotniczym”.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2016-11-17
  • Data wejścia w życie: 2016-11-17
  • Data obowiązywania: 2016-11-17
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA