REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 223

KOMUNIKAT NR 155
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 9 grudnia 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 710/2016

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 21 kwietnia 2016 r. na samolocie Embraer 170, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E4 – Służby lotniskowe”
„E5 – Pomoce nawigacyjne”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O3 – Standardy, kontrole i audyty”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 24 czerwca 2016 r.

Lotnisko im. F Chopina w Warszawie EPWA. Zgłoszenie krl TWR dotyczące nieprawidłowego działania systemu sterowania oświetleniem nawigacyjnym na lotnisku EPWA:

„Po przeprowadzeniu testu oświetlenia CAT II – poprzeczka zatrzymania na TWY E3 pozostała włączona, po przełączeniu na CAT I. W konfiguracji 29/33 powinna zgasnąć po przełączeniu na CAT I. Załoga a/c LOT5KL, E170 (EPWA – LKPR), która otrzymała zezwolenie zajęcia RWY 29, zgłosiła włączoną poprzeczkę zatrzymania. Czas potrzebny do wyłączenia poprzeczki spowodował niepotrzebne zatrzymanie a/c przed RWY”. Informacja o incydencie została przekazana do Dyżurnej Służby Energetycznej (DSE) Lotniska Chopina.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Przyczyną zdarzenia była zmiana scenariusza oświetlenia z CAT II na CAT I w trakcie wyłączenia na TWY E3 poprzeczki zatrzymania na 25 sekund, która po zakończeniu odliczania wraca do ponownego załączenia. Sytuacja taka, wynika ze specyfiki pracy systemu oświetlenia.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Transportu Lotniczego

Izabela Szymajda-Wojciechowska

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2016-12-09
  • Data wejścia w życie: 2016-12-09
  • Data obowiązywania: 2016-12-09
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA