REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 506

KOMUNIKAT NR 468
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 3 sierpnia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 837/17

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z § 1 zarządzenia nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 maja 2017 r. na motoparalotni (PPGG), klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 11 maja 2017 r. po północnej stronie lotniska w Rudnikach (EPRU) około godziny 17:00 paralotniarze rozłożyli swój start i rozpoczęli loty. Jeden z pilotów z małym doświadczeniem w lotach na motoparalotni, posiadający odpowiednie uprawnienia, rozpoczął przygotowania do startu trajką AIRON PRO (wózek trójkołowy z zamontowanym napędem). Po przygotowaniu sprzętu, rozłożeniu skrzydła i skontrolowaniu łączności radiowej pilot uruchomił silnik. Drogą radiową otrzymał informację, że w tym momencie jest bezwietrznie. Po krótkiej chwili pilot zwiększył obroty silnika i rozpoczął rozbieg. Skrzydło zaczęło się napełniać i wychodzić (wznosić się) nad głowę pilota. Napełnianie skrzydła nie przebiegało jednak symetrycznie. Prawa strona skrzydła napełniła się nieco później, co spowodowało pochylenie się skrzydła na prawą stronę. Pilot nie poczekał na ustabilizowanie się skrzydła nad głową i kontynuował rozbieg. Po około 50 – 100 m rozbiegu ze skrzydłem pochylonym na prawą stronę trajka oderwała się od ziemi. Na wysokości około 2 m. trajka zaczęła przemieszczać się pod skrzydło, wchodząc w ruch wahadłowy (tzw. „wahadło”) i uderzyła lewą stroną przedniej części (przednie koło) o ziemię. W wyniku uderzenia trajka wykonała obrót w osi przednie koło – lewe tylne koło.

W wyniku zderzenia pilot odniósł poważne obrażenia lewej ręki, w której trzymał manetkę gazu i uchwyt sterówki. Na miejsce zdarzenia wezwana została policja i pogotowie ratunkowe, które po zaopatrzeniu rannego na miejscu wypadku przetransportowało go do szpitala w Częstochowie. Wypadek został zgłoszony do PKBWL.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Błąd pilota polegający na próbie wykonania startu z nieustabilizowanym (przechylonym w prawą stronę) skrzydłem nad głową.

Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:

Wypadek omówiono z pilotami paralotni latającymi z lotniska w Rudnikach.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Michał Witkowski

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-08-03
  • Data wejścia w życie: 2017-08-03
  • Data obowiązywania: 2017-08-03
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA