REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 77

ZARZĄDZENIE NR 46
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA1)

z dnia 30 listopada 2017 r.

w sprawie przyjęcia programu współpracy Ministra Infrastruktury i Budownictwa z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2018

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 60 i 573) zarządza się, co następuje:

§ 1.
W Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa przyjmuje się program współpracy Ministra Infrastruktury i Budownictwa z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2018, zwany dalej "Programem", który stanowi załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Infrastruktury i Budownictwa: A. Adamczyk

 

1) Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094 oraz z 2017 r. poz. 1076).

Załącznik 1. [PROGRAM WSPÓŁPRACY MINISTRA INFRASTRUKTURY i BUDOWNICTWA Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI WYMIENIONYMI W ART. 3 UST. 3 USTAWY O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE W ROKU 2018]

Załącznik do zarządzenia nr 46
Ministra Infrastruktury i Budownictwa
z dnia 30 listopada 2017 r. (poz. 77)

PROGRAM WSPÓŁPRACY MINISTRA INFRASTRUKTURY i BUDOWNICTWA Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI WYMIENIONYMI W ART. 3 UST. 3 USTAWY O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE W ROKU 2018

Spis treści

1. Wstęp

2. Diagnoza

3. Cel główny i cele szczegółowe Programu w roku 2018

4. Zasady współpracy

5. Zakres przedmiotowy

6. Formy współpracy

7. Priorytetowe zadania publiczne

8. Okres realizacji Programu

9. Sposób realizacji Programu

10. Wysokość środków planowanych na realizację Programu

11. Sposób oceny realizacji Programu

12. Informacja o sposobie tworzenia Programu oraz o przebiegu konsultacji

13. Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert

1. Wstęp

Ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817, z późn. zm.), zwana dalej "ustawą", uregulowane zostały zasady współpracy organów administracji publicznej, w tym rządowej, z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ww. ustawy zwanymi dalej "organizacjami pozarządowymi".

Zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy Minister Infrastruktury i Budownictwa, zwany dalej "Ministrem", opracował roczny Program współpracy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, zwanego dalej "Ministerstwem" z organizacjami pozarządowymi. Jest to pierwszy Program przygotowany w Ministerstwie.

Głównym celem Programu jest stworzenie ram dla sprawnej i efektywnej współpracy Ministra z organizacjami pozarządowymi. Otwarcie administracji publicznej na współpracę z instytucjami społeczeństwa obywatelskiego znajduje uzasadnienie zarówno w konstytucyjnej zasadzie pomocniczości, jak i w polityce rządu. Jest także odpowiedzią na coraz silniej akcentowaną społeczną potrzebę uczestnictwa w procesach decyzyjnych. W procesie wzmacniania procesów partycypacji publicznej podkreśla się także rolę wykorzystania nowoczesnych technologii i dostępu obywateli do informacji publicznej. Jako istotne wymienia się ponadto mechanizmy zlecania realizacji usług publicznych organizacjom pozarządowym, a także tworzenie programów współpracy administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi.

2. Diagnoza

Przygotowanie założeń Programu poprzedzone było zebraniem informacji na temat przebiegu dotychczasowej współpracy Ministra z organizacjami pozarządowymi. Zgromadzone zostały opinie komórek organizacyjnych Ministerstwa, posiadających doświadczenie we współpracy z organizacjami pozarządowymi. W kolejnym kroku zostały przeprowadzone konsultacje wewnętrzne oraz zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy, konsultacje z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy. Aby umożliwić określenie celów Programu oraz zdefiniowanie zadań w poszczególnych celach, konieczne było również przeanalizowanie ram prawnych tej współpracy. Współpraca Ministra z organizacjami pozarządowymi odbywa się według określonych zasad i przybiera różne formy - finansowe, pozafinansowe, o różnym stopniu instytucjonalizacji - przedstawione w dalszej części Programu.

3. Cel główny i cele szczegółowe Programu w roku 2018

Celem głównym Programu jest stworzenie ram współpracy Ministra z organizacjami pozarządowymi, umożliwiając aktywny udział tych organizacji w tworzeniu rozwiązań w sferze zadań publicznych z zakresu transportu drogowego.

Celami szczegółowymi są:

- prowadzenie działań związanych z promowaniem szlaku Via Carpatia,

- prowadzenie działań mających na celu ułatwianie mobilności i poprawę bezpieczeństwa osób niepełnosprawnych oraz ich udział w kreowaniu rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwanego dalej "BRD" ze szczególnym uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego,

- prowadzenie działań związanych z zapewnieniem BRD dla niechronionych uczestników ruchu drogowego, w szczególności pieszych oraz rowerzystów,

- prowadzenie działań związanych z zapewnieniem BRD dla motocyklistów,

- wypracowanie przejrzystego modelu współpracy Ministra z organizacjami pozarządowymi w realizacji zadań z zakresu BRD.

Oczekiwanym rezultatem realizacji Programu jest:

- podniesienie świadomości w zakresie projektu Via Carpatia,

- wzrost zaangażowania społecznego, w tym zwiększenie aktywności organizacji pozarządowych we współdecydowaniu o rozwiązaniach z zakresu BRD oraz budowaniu postaw sprzyjających poprawie bezpieczeństwa na drogach i upowszechnianiu wiedzy w tym zakresie.

4. Zasady współpracy

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy współpraca Ministra z organizacjami pozarządowymi odbywa się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.

Zasada pomocniczości - polega na założeniu, iż podmioty administracji publicznej powinny wykonywać tylko te zadania, które nie mogą być skutecznie realizowane przez jednostki niższego szczebla lub jednostki działające w ramach społeczeństwa. Zgodnie z zasadą pomocniczości, problemy powinny być rozwiązywane na możliwie najniższym szczeblu społecznym, co zapewnia udział strony społecznej w procesie decydowania i współzarządzania.

Zasada suwerenności stron - polega na założeniu, iż administracja publiczna uznaje prawo organizacji pozarządowych do niezależności i odrębności w identyfikowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych przy zachowaniu symetryczności praw i obowiązków stron współpracy.

Zasada partnerstwa - polega na ścisłej współpracy między administracją publiczną a organizacjami pozarządowymi w celu wypracowania jak najlepszego rezultatu na rzecz społeczeństwa.

Zasada efektywności - polega na dążeniu, w ramach współpracy, do osiągnięcia najlepszych rezultatów z uwzględnieniem racjonalnego wydatkowania środków publicznych tj. dysponowania powierzonymi zasobami w sposób świadomy, celowy, oszczędny oraz planowy.

Zasada uczciwej konkurencji - polega na założeniu, iż organizacje pozarządowe mają prawo równego dostępu do realizacji zadań publicznych, zlecanych przez administrację rządową.

Zasada jawności - polega na założeniu, iż strony udostępniają sobie pełne informacje w zakresie podejmowanych działań, w ramach współpracy.

5. Zakres przedmiotowy

Współpraca Ministra z organizacjami pozarządowymi w roku 2018 obejmuje zadania z zakresu:

- promowaniem szlaku Via Carpatia,

- BRD, które wynikają z Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020 i jego dokumentów wykonawczych oraz Informacji Rządu Rzeczypospolitej Polskiej o działaniach podejmowanych w 2016 r. na rzecz realizacji postanowień uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. KARTA PRAW OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.

Podmiotami współpracującymi z organizacjami pozarządowymi w ramach Programu są również jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane.

6. Formy współpracy

Program przewiduje współpracę Ministra z organizacjami pozarządowymi w formach, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy, w rozróżnieniu na współpracę pozafinansową i finansową.

Współpraca pozafinansowa, polegająca na:

- wzajemnym informowaniu się o planowanych kierunkach działalności, poprzedzonym wypracowaniem skutecznych kanałów komunikacji pomiędzy ministerstwem a organizacjami pozarządowymi;

- obejmowanie przez Ministra patronatem honorowym przedsięwzięć organizowanych przez organizacyjne pozarządowe, lub udziale Ministra w Komitetach Honorowych tych przedsięwzięć;

- konsultowaniu z organizacjami pozarządowymi projektów aktów normatywnych i innych dokumentów, opracowywanych w Ministerstwie;

- zapraszaniu przedstawicieli organizacji pozarządowych do udziału w tworzonych roboczych zespołach;

- organizowaniu wspólnych konferencji, seminariów.

Współpraca finansowa, polegająca na zlecaniu organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie, głównie w następujących formach:

- powierzanie realizacji zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich wykonania;

- wspieranie realizacji zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich wykonania.

Powierzenie realizacji zadań publicznych albo powierzenie wspierania realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym następuje w trybach:

a) otwartego konkursu ofert,

b) zlecenia z pominięciem otwartego konkursu ofert w przypadku zadań związanych z zapobieżeniem wystąpienia skutków klęski żywiołowej, katastrofy naturalnej lub awarii technicznej.

Organizacja pozarządowa może z własnej inicjatywy złożyć wniosek do Ministerstwa o realizację zadania publicznego. Charakter zadania publicznego musi wpisywać się w zakres działań Ministerstwa oraz w zakres działalności statutowej danej organizacji pozarządowej. W przypadku, gdy Minister uzna celowość wniosku o realizację zadania publicznego, ogłasza otwarty konkurs ofert, o czym informuje organizację pozarządową. Wymogi formalne dotyczące wniosku o realizację zadania określone zostały w art. 12 ust. 1 ustawy.

7. Priorytetowe zadania publiczne

W 2018 r. przewidziano do realizacji we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy następujące priorytetowe zadania publiczne, co pozwoli osiągnąć założone w Programie cele:

- opracowanie i realizacja programów rządowych i resortowych,

- konsultacje przygotowywanych w ministerstwie projektów, w tym aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych związanych z BRD; służyć mają one uwzględnieniu opinii społeczeństwa obywatelskiego w procesie stanowienia prawa, prowadzone są zgodnie z zasadami dobrej wiary, powszechności, przejrzystości, responsywności, koordynacji, przewidywalności oraz poszanowania dobra ogólnego i interesu publicznego,

- stworzenie w uzgodnieniu z organizacjami pozarządowymi stałych kanałów komunikacji resortu i zainteresowanych BRD podmiotów,

- uszczegółowienie procedur związanych ze współpracą Ministra z organizacjami pozarządowymi, ich monitorowanie i ocena efektów stosowania,

- wspieranie pozafinansowe działalności organizacji pozarządowych,

- prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych w zakresie BRD.

8. Okres realizacji Programu

Program zaplanowany został w perspektywie rocznej i będzie realizowany w 2018 r.

9. Sposób realizacji Programu

Realizacja Programu odbywać się będzie przez podejmowanie działań z niego wynikających przez komórki organizacyjne ministerstwa koordynowane przez Departament Prawny. Analizie podlegać będą obszary:

- konsultacji z organizacjami pozarządowymi dokumentów, w tym aktów normatywnych z uwzględnieniem miernika: liczba konsultacji, w których wzięły udział organizacje pozarządowe w stosunku do wszystkich konsultacji przeprowadzonych przez resort w 2018,

- patronatów honorowych Ministra udzielanych organizacjom pozarządowym będących organizatorom wydarzeń organizacji pozarządowych z uwzględnieniem miernika: liczba patronatów honorowych Ministra udzielonych na wydarzenia organizowane przez organizacje pozarządowe w stosunku do łącznej liczby udzielonych patronatów Ministra w roku 2018,

- wspólnie realizowanych przedsięwzięć, w tym konferencji i seminariów ze wskazaniem strony inicjującej przedsięwzięcie,

- zadań publicznych, zleconych organizacjom pozarządowym w ramach współpracy finansowej, ze wskazaniem ich liczby,

- powołania zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym z uwzględnieniem miernika: liczba powołanych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, w których reprezentowane są organizacje pozarządowe w stosunku do wszystkich powołanych zespołów w roku 2018,

- kanałów komunikacji z organizacjami pozarządowymi (np. przez zamieszczanie projektów dokumentów rządowych i aktów prawnych Ministra m.in. na stronie ministerstwa w serwisach: bip.mib.gov.pl oraz www.ngo.pl).

10. Wysokość środków planowanych na realizację Programu

Realizacja Programu w roku 2018 nie będzie wiązała się z poniesieniem przez Ministerstwo dodatkowych kosztów, tj. wykraczających poza założenia planu rzeczowo-finansowego. Działania na rzecz Programu będą podejmowane w ramach zadań własnych komórek organizacyjnych i z ogólnej puli środków Ministerstwa przeznaczonych na realizację zadań w ramach Programu.

11. Sposób oceny realizacji Programu

Ocena realizacji założeń Programu odbędzie się na podstawie okresowych sprawozdań sporządzanych przez Departament Prawny wraz z komórkami organizacyjnymi ministerstwa, uczestniczącymi w realizacji Programu. Sprawozdania będą zawierały informacje na temat stanu współpracy Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi z danego okresu. W szczególności będą to informacje dotyczące:

- liczby i rodzaju skonsultowanych z organizacjami pozarządowymi dokumentów,

- liczby i rodzaju przyznanych patronatów honorowych Ministerstwa na wydarzenia organizowane przez organizacje pozarządowe,

- liczby i rodzaju wspólnie realizowanych wydarzeń, takich jak konferencje, szkolenia, seminaria,

- liczby, rodzaju i wartości zadań publicznych zleconych organizacjom pozarządowym,

Sprawozdania będą umieszczane na stronie BIP Ministerstwa dwa razy w roku, tj.:

- do dnia 30 lipca 2018 r.,

- do dnia 31 marca 2019 r.,

W IV kwartale 2018 r. do losowo wybranych organizacji pozarządowych zostanie rozesłana ankieta w celu przeprowadzenia badania opinii dotyczącego poziomu satysfakcji ze współpracy z Ministerstwem oraz stopnia realizacji założeń Programu.

12. Informacja o sposobie tworzenia Programu oraz o przebiegu konsultacji

Po sporządzeniu pierwszej wersji Programu przez Departament Prawny, projekt dokumentu został skierowany do uzgodnień wewnętrznych. Komórki organizacyjne Ministerstwa zostały poproszone o opinię oraz przekazanie ewentualnych uwag merytorycznych.

Projekt Programu został skierowany również do konsultacji publicznych na okres 14 dni.

Dokument zamieszczono:

- w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa,

- na portalu www.ngo.pl.

13. Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert

W przypadku podjęcia decyzji o zleceniu realizacji zadania publicznego organizacjom pozarządowym, Minister ogłasza otwarty konkurs ofert. Po złożeniu ofert przez organizacje pozarządowe Minister powołuje komisję konkursową, w celu zaopiniowania złożonych ofert. Skład komisji i sposób jej działania reguluje szczegółowo ustawa.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-11-30
  • Data wejścia w życie: 2017-12-01
  • Data obowiązywania: 2017-12-01
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA