REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2021 poz. 39

ZARZĄDZENIE NR 39
GENERALNEGO DYREKTORA DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD

z dnia 31 grudnia 2021 r.

w sprawie wytycznych bieżącego utrzymania oraz prowadzenia czynności utrzymaniowych na drogach krajowych

Tekst pierwotny

Na podstawie § 5 ust. 2 pkt 1 załącznika do zarządzenia Nr 36 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 4 grudnia 2018 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad1), zarządza się, co następuje:

§ 1.

W Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wprowadza się do stosowania „Wytyczne bieżącego utrzymania oraz prowadzenia czynności utrzymaniowych na drogach krajowych, w tym na drogowych obiektach inżynierskich”, stanowiące załącznik do zarządzenia.

§ 2.

Wytyczne, o których mowa w § 1, nie naruszają uregulowań zawartych w zarządzeniach:

1) Nr 11 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 23 marca 2020 r. w sprawie dokonywania objazdów dróg krajowych;

2) Nr 31 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 5 września 2017 r. w sprawie wprowadzenia „Wytycznych zimowego utrzymania dróg”.

§ 3.

Do dróg krajowych lub ich odcinków:

1) dla których przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia zawarto umowy na utrzymanie dróg, stosuje się wymagania, dotyczące utrzymania, określone w tych umowach;

2) dla których przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia wszczęto i nie zakończono postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na ich utrzymanie, stosuje się wymagania, dotyczące utrzymania, określone specyfikacjami istotnych warunków zamówienia, określone w tym postępowaniu.

§ 4.

Traci moc zarządzenie Nr 7 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 19 stycznia 2018 r. w sprawie wytycznych bieżącego utrzymania oraz prowadzenia czynności utrzymaniowych na drogach krajowych.

§ 5.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

GENERALNY DYREKTOR
DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD

infoRgrafika

 

 

1) Niniejsze zarządzenie zostało zmienione zarządzeniem Nr 13 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 6 maja 2020 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zarządzeniem Nr 25 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 13 lipca 2020 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zarządzeniem Nr 34 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 17 września 2020 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz zarządzeniem Nr 39 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 1 października 2020 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Załącznik 1. [WYTYCZNE BIEŻĄCEGO UTRZYMANIA ORAZ PROWADZENIA CZYNNOŚCI UTRZYMANIOWYCH NA DROGACH KRAJOWYCH, W TYM NA DROGOWYCH OBIEKTACH INŻYNIERSKICH]

Załącznik do zarządzenia Nr 39
Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad
z dnia 31 grudnia 2021 r.

WYTYCZNE BIEŻĄCEGO UTRZYMANIA ORAZ PROWADZENIA CZYNNOŚCI UTRZYMANIOWYCH NA DROGACH KRAJOWYCH, W TYM NA DROGOWYCH OBIEKTACH INŻYNIERSKICH

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Wytyczne bieżącego utrzymania oraz prowadzenia czynności utrzymaniowych na drogach krajowych, w tym na drogowych obiektach inżynierskich, stosuje się do działań mających na celu zapewnienie stanu technicznego drogi, zgodnie z wymaganiami określonymi w rozdziale 4 oraz sprawności wszystkich jej elementów. Działania te polegają na wykonywaniu robót konserwacyjnych, porządkowych i innych zmierzających do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwanego dalej „brd” i wygody ruchu użytkowników.

2. Do zadań zarządcy drogi w ramach bieżącego utrzymania należy w szczególności:

1) utrzymanie czytelnego w dzień i w nocy oznakowania pionowego i poziomego dróg oraz urządzeń brd;

2) utrzymanie nawierzchni jezdni, poboczy, ścieżek rowerowych i chodników;

3) zapewnienie widoczności na skrzyżowaniach i łukach poziomych;

4) utrzymanie elementów i urządzeń odwodnienia drogi oraz pasa drogowego;

5) utrzymanie zieleni przydrożnej;

6) utrzymanie drogowych obiektów inżynierskich;

7) systematyczne utrzymanie czystości pasa drogowego;

8) utrzymanie miejsc do ważenia pojazdów ciężarowych;

9) utrzymanie miejsc obsługi podróżnych zwanych MOP będących w zarządzie GDDKIA;

10) utrzymanie inteligentnych systemów transportowych, zwanych dalej ITS.

3. Do działań, które należy wykonać w pierwszej kolejności należy:

1) reagowanie na wszelkie uszkodzenia infrastruktury drogowej oraz elementów wyposażenia drogi (zauważone nieprawidłowości);

2) likwidacja zdarzeń w trybie awaryjnym lub ich zabezpieczenie i oznakowanie;

3) uzupełnienie ubytków, likwidacja powstałych uszkodzeń i spękań nawierzchni w technologiach właściwych dla danego typu nawierzchni. W przypadku wystąpienia ubytków w nawierzchni przekraczających dopuszczalne głębokości, odcinki drogi z ubytkami należy niezwłocznie zabezpieczyć, oznakować a następnie dokonać ich naprawy;

4) zapewnienie kompletności, czytelności oraz widoczności oznakowania pionowego, poziomego i urządzeń brd – zgodnie z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu;

5) wykonywanie prac porządkowych;

6) oczyszczenie i udrożnienie lub odtworzenie systemów odwodnienia.

4. Wszystkie prace utrzymaniowe powinny być realizowane zgodnie z wymaganiami określonymi w rozdziale 4.

Rozdział 2

Roboty budowlane w pasie drogowym

§ 2. 1 .W trakcie robót i prac budowlanych w pasie drogowym, zwanych dalej „robotami”, w szczególności:

1) dokonuje się kontroli zgodności oznakowania i zabezpieczenia robót prowadzonych w pasie drogowym zgodnie z opracowanym i zatwierdzonym przez Dyrektora Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zwanej dalej „GDDKiA”, lub Zastępcę Dyrektora Oddziału ds. Zarządzania Drogami i Mostami lub przez osobę upoważnioną – harmonogramem oraz z zatwierdzonymi projektami czasowej organizacji ruchu;

2) podejmuje się działania minimalizujące utrudnienia dla ruchu drogowego; roboty prowadzone w pasie drogowym są realizowane w możliwie najkrótszym czasie (wielozmianowo) i na możliwie najkrótszych odcinkach;

3) aktualizuje się oznakowania dla ruchu z tytułu prowadzonych robót – po wykonaniu robót w dniu roboczym lub przerw w ich wykonywaniu, w przypadku braku utrudnień należy każdorazowo usuwać lub zasłaniać ustawione na czas robót oznakowanie.

2. W przypadku etapowego wykonywania poszczególnych warstw nawierzchni z dopuszczeniem na nich ruchu, w okresie przejściowym, między ułożeniem poszczególnych warstw, zapewnia się tymczasowe oznakowanie pionowe. W sytuacjach szczególnie uzasadnionych np. dużym natężeniem ruchu, pogorszone warunki widoczności, inne uzasadnione sytuacje, a także kiedy okres przejściowy jest dłuższy niż 7 dni, zapewnia się tymczasowe oznakowanie poziome.

Rozdział 3

Prace związane z utrzymaniem i prowadzeniem robót

§ 3. 1. Przy opracowaniu harmonogramu robót utrzymaniowych oraz opracowywaniu organizacji ruchu na czas ich prowadzenia uwzględnia się:

1) analizę ruchu w szczególności dobowy rozkład ruchu;

2) okresy, w których występuje zwiększony ruch sezonowy lub weekendowy.

2. Z uwagi na wzmożony ruch weekendowy i świąteczny zaleca się takie planowanie robót, aby w piątki od godziny 14 do godziny 23, w poniedziałki od godziny 5 do godziny 9 oraz w okresach świątecznych nie wykonywać prac utrzymaniowych. W uzasadnionych przypadkach, kiedy na drogach (lokalnie) natężenie ruchu w weekendy spada, prowadzenie prac jest dopuszczalne.

3. Zaleca się, aby prace, których wykonanie w sposób szczególny wpływa na utrudnienia w ruchu, a technologicznie nie ma ograniczeń do wykonywania ich w porach zmniejszonego natężenia, były wykonywane w tych porach, w szczególności w porze nocnej, z zastrzeżeniem, że roboty nie będą powodować uciążliwości dla mieszkańców przyległych terenów spowodowane przekroczeniem norm hałasu.

4. Zaleca się, aby w porze nocnej, w terenie oświetlonym, wykonywane były prace niepowodujące nadmiernego hałasu w obrębie istniejącej zabudowy, takie jak:

1) mechaniczne zamiatanie nawierzchni jezdni;

2) wymiana barier, w szczególności w pasach rozdziału dróg klasy A i S;

3) regulacje studzienek w jezdni i innych elementów dróg na jezdni dwupasowej;

4) wykonywanie oznakowania poziomego nawierzchni;

5) prace, których organizacja ruchu przewiduje zmniejszenie ilości pasów ruchu na drogach o SDR przekraczającym 20 000 pojazdów na dobę;

6) inne prace porządkowe nie powodujące nadmiernego hałasu.

5. Zdarzeniem awaryjnym jest w szczególności:

1) uszkodzenie drogi i jej elementów uniemożliwiające bezpieczne z niej korzystanie, w tym ubytki nawierzchni ≥ 5cm głębokości, uszkodzenia drogowych obiektów inżynierskich, uszkodzenia barier ochronnych i innych urządzeń mających zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego i korzystania z infrastruktury drogi, balustrad, poręczy, ekranów, znaków drogowych, urządzeń oświetlenia drogi, uszkodzenia ogrodzeń, rozmycia skarp i poboczy;

2) uszkodzenie infrastruktury zlokalizowanej w sąsiedztwie drogi, które zagraża bezpieczeństwu na samej drodze;

3) pozostawanie na drodze elementów obcych, w tym porzuconych przedmiotów, rozsypanych materiałów sypkich, rozlania cieczy bądź substancji mogących spowodować poślizg pojazdów, martwych zwierząt, połamanych gałęzi i pni powalonych drzew, uszkodzonych elementów drogi oraz innych elementów mogących stwarzać zagrożenie dla ruchu na drodze.

6. Prace wykonywane w trybie awaryjnym są realizowane w dwóch etapach:

1) etap I – zabezpieczenia miejsca zdarzenia, które rozpoczyna się w czasie nie dłuższym niż 30 minut dla klasy drogi A i S oraz w czasie nie dłuższym niż 60 minut dla klasy GP i G, od momentu otrzymania zgłoszenia; zabezpieczenie jest wykonane w sposób zapewniający bezpieczeństwo ruchu drogowego, bezpieczeństwo konstrukcji oraz bezpieczeństwo elementów pasa drogowego, do czasu, aż zagrożenie zostanie całkowicie usunięte;

2) etap II – likwidacja zagrożenia, które jest dokonywane w czasie niezbędnym do jego realizacji i adekwatnym do skali awarii, i które polega na fizycznym usunięciu zagrożenia, w tym w szczególności:

a) naprawie elementów drogi, które uległy zniszczeniu, uzupełnieniu ubytków lub usunięciu z jezdni, chodnika i innych części pasa drogi wszelkich elementów obcych mogących stworzyć zagrożenie dla użytkowników drogi, oraz ich utylizacji,

b) wymianie uszkodzonych elementów na elementy nowe.

7. Roboty konserwacyjne nawierzchni:

1) roboty konserwacyjne – remonty cząstkowe, są wykonywane w ramach określonych przedmiarem zakresów i rodzajów robót, wskazanych w zakresie zaakceptowanym indywidualnie dla każdego Rejonu przez Dyrektora Oddziału GDDKiA lub Zastępcę Dyrektora Oddziału ds. Zarządzania Drogami i Mostami lub przez osobę upoważnioną przy czym roboty konserwacyjne – remonty cząstkowe (po okresie zimowym) – należy zakończyć do 15 czerwca każdego roku, a roboty konserwacyjne – remonty cząstkowe (przed okresem zimowym) należy zakończyć do 15 listopada każdego roku, przy czym:

a) terminy mogą ulec przesunięciu w uzasadnionych przypadkach,

b) roboty konserwacyjne – remonty cząstkowe, z wyjątkiem sytuacji, w których jest to szczególnie uzasadnione nie są prowadzone w okresie wakacyjnym,

c) w każdym miesiącu poprzedzającym określony etap robót konserwacyjnych, w terminach ustalonych przez Dyrektora Oddziału GDDKiA lub Zastępcę Dyrektora Oddziału ds. Zarządzania Drogami i Mostami lub przez osobę upoważnioną, Oddział GDDKiA, wyspecyfikuje miejsca, w których powinny być wykonane roboty konserwacyjne – remonty cząstkowe oraz remonty doraźne;

2) roboty konserwacyjne – remonty doraźne, wykonuje się na bieżąco, w każdym przypadku, kiedy stwierdzony zostanie ubytek nawierzchni o głębokości większej niż 3 cm, a naprawy nawierzchni dokonuje się tak, aby ubytek został trwale uzupełniony, przy czym:

a) do niezbędnych prac zabezpieczających przystępuje się bezzwłocznie, poprzez oznakowanie i ewentualnie niezbędne zabezpieczenie, np. masą mineralno-asfaltową na zimno, wykonane w terminie nie dłuższym niż 12 godzin od momentu stwierdzenia lub przekazania informacji wykonawcy,

b) naprawy docelowe należy dokonywać masą na gorąco bezzwłocznie w sprzyjających warunkach atmosferycznych.

8. Prace związane z oznakowaniem poziomym realizuje się jako:

1) niezbędną odnowę oznakowania poziomego – realizowaną po zakończeniu robót konserwacyjnych – remontów cząstkowych (po okresie zimowym), ale nie później niż do 15 czerwca każdego roku;

2) całoroczne utrzymanie oznakowania poziomego, w tym naprawy gwarancyjne – realizowane w ciągu całego roku, w odniesieniu do widoczności oznakowania a także uzyskanych wyników badań luminescencji.

9. Wszystkie czynności wykonywane w ramach bieżącego utrzymania na drogach krajowych, w tym na obiektach inżynierskich, są realizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz zarządzeniami Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Rozdział 4

Wymagania dla czynności utrzymaniowych

§ 4. Warunki realizacji i efekty do osiągnięcia wykonanych czynności utrzymaniowych określa poniższa tabela:

Lp.

Nazwa czynności utrzymaniowej

Termin realizacji czynności utrzymaniowej

Standard utrzymania drogi

I. ROBOTY KONSERWACYJNE

1.

Roboty konserwacyjne nawierzchni – Remonty cząstkowe

1) zgodnie z harmonogramem robót nie później niż do 15 czerwca;

2) zgodnie z harmonogramem robót nie później niż do 15 listopada.

1) nawierzchnia jezdni na całej powierzchni utwardzonych elementów drogi, oraz na drogowych obiektach inżynierskich jest pozbawiona ubytków, wykruszeń i spękań o głębokości ponad 3 cm;

2) spękania są szczelnie wypełnione, krawędź łaty przylega do krawędzi istniejącej nawierzchni i została uszczelniona. Łata tworzy jedną płaszczyznę z sąsiadującą powierzchnią jezdni.

2.

Roboty konserwacyjne nawierzchni – Remonty doraźne.

1) na bieżąco, w każdym przypadku, kiedy stwierdzony zostanie ubytek nawierzchni o głębokości większej niż 3 cm;

2) zabezpieczenie np. masą mineralno-asfaltową na zimno w ciągu 12 godzin od momentu stwierdzenia ubytku;

3) naprawa docelowa wykonana niezwłocznie w sprzyjających warunkach atmosferycznych w terminie do 7 dni od powzięcia informacji.

1) ubytki trwale uzupełnione masą mineralno-asfaltową na zimno lub gorąco.

3.

Roboty konserwacyjne nawierzchni chodników, ścieżek rowerowych.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) nawierzchnia chodnika, ścieżki rowerowej jest na całej powierzchni pozbawiona ubytków lub spękań zagrażających bezpieczeństwu użytkowników. Spękania są uszczelnione tak, aby uniemożliwić wnikanie wody w głąb konstrukcji;

2) Nawierzchnie z kostki równe, bez zaniżeń i ubytków. Braki uzupełnione.

4.

Roboty konserwacyjne nawierzchni dodatkowych jezdni i pasów technologicznych.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb;

2) zabezpieczone lub naprawione awaryjnie w terminie do 12h po uzyskaniu wiedzy o ich występowaniu a naprawy docelowe wykonane w terminie do 30 dni od momentu stwierdzenia nieprawidłowości w sprzyjających warunkach atmosferycznych.

1) wszelkie stwierdzone nieprawidłowości zostały usunięte;

2) zagrożenia występujące na nawierzchni zostały zabezpieczone.

II. UTRZYMANIE ELEMENTÓW PASA DROGOWEGO

1.

Utrzymanie oznakowania poziomego.

1) do 15 czerwca każdego roku;

2) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) oznakowanie czyste, czytelne, bez przetarć, dobrze widoczne w dzień i w nocy;

2) odnowione oznakowanie cienkowarstwowe oraz grubowarstwowe;

3) odnowione oznakowanie poziome w miejscach wytartych.

2.

Utrzymanie punktowych elementów odblaskowych.

1) Brakującą ilość należy uzupełnić na bieżąco przed okresem jesiennym i po okresie zimowym, w czasie nie dłuższym, niż 14 dni od stwierdzenia braków, przekraczających 10% stanu pierwotnego lub w przypadku braku więcej niż 3 elementów w ciągu pod rząd.

1) Punktowe elementy odblaskowe na jezdni są kompletne, widoczne po zmroku, umiejscowione zgodnie z projektem stałej organizacji ruchu.

3.

Utrzymanie istniejącego oznakowania pionowego:

– znaki i tablice

– urządzenia brd.

1) na bieżąco w miarę potrzeb.

1) oznakowanie jest kompletne, tzn. znaki i urządzenia brd ustawione zgodnie z zatwierdzonym projektem stałej organizacji ruchu;

2) barwa i odblaskowość prawidłowa;

3) słupki znaków ustawione w pionie;

4) tarcze znaków na wymaganej wysokości;

5) od poziomu jezdni zachowana jest skrajnia pionowa i pozioma;

6) konstrukcje nośne zgodne z projektem wykonawczym, bez uszkodzeń, elementy mocujące nie są skorodowane;

7) w przypadku luster drogowych wolne od zabrudzeń i rosy.

4.

Utrzymanie barier ochronnych.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) bariery są ustawione zgodnie z projektem stałej organizacji ruchu;

2) odcinki barier są ciągłe, nie dopuszcza się występowania przerw w ciągłości bariery spowodowanych uszkodzeniem mechanicznym;

3) nie występują uszkodzone elementy, w tym elementy odblaskowe kompletne, oraz elementy nie połączone ze sobą w sposób trwały;

4) bariery posiadają zachowany warunek równości geometrycznej, nie dopuszcza się odchylenia płaszczyzny barier;

5) bariery łatwo i szybko rozbieralne sprawne oraz zapewniające szybki demontaż;

6) Liny barier linowych są naciągnięte z siłą określoną w instrukcji ich stosowania.

5.

Utrzymanie poduszek zderzeniowych i terminali zderzeniowych.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) wszystkie poduszki i terminale zderzeniowe są kompletne, bez śladów uszkodzeń mechanicznych;

2) elementy odblaskowe kompletne bez uszkodzeń, folia odblaskowa bez pęknięć, elementy metalowe bez śladów korozji, strefa mocowania urządzenia bez zabrudzeń utrzymujących wilgoć (piasek, sól drogowa).

6.

Utrzymanie ekranów akustycznych i przeźroczystych.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) ekrany bez ubytków, uszkodzeń, nie wykazują prześwitów między elementami wypełnień oraz pod podwaliną, z wyłączeniem przypadków gdy podwalina jest poniżej jezdni.

7.

Utrzymanie osłon przeciwchlapaniowych, przeciwporażeniowych.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) osłony są kompletne, nieuszkodzone;

2) elementy osłon i ich mocowania bez widocznych śladów korozji.

8.

Utrzymanie poręczy ochronnych i balustrad.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) poręcze i balustrady są kompletne i nie zdeformowane;

2) powłoki ochronne elementów stalowych są bez uszkodzeń i widocznych śladów korozji;

3) elementy mocujące kotwy kompletne, bez widocznych śladów korozji;

4) zabezpieczone ogniska korozji.

9.

Utrzymanie wygrodzeń i ogrodzeń.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) ciąg wygrodzeń nie wykazuje wad, usterek lub ubytków, tworzy ciągłą barierę, bez przerw. Elementy ogrodzenia bez odchyleń od pionu.

10.

Utrzymanie osłon przeciwolśnieniowych.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) ciągi osłon są kompletne, osłony są stabilnie zamocowane, proste i łącznie tworzące jednolitą efektywną powierzchnię ochrony przeciwolśnieniowej.

11.

Utrzymanie punktów referencyjnych na jezdni.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) wszystkie punkty referencyjne są oznaczone w sposób prawidłowy.

12.

Utrzymanie słupków referencyjnych.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) wszystkie słupki referencyjne są prawidłowo oznaczone, system jest kompletny.

13.

Utrzymanie punktów granicznych i świadków punktów granicznych.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) punkty graniczne i świadki punktów granicznych pasa drogowego są kompletne (na odcinkach o wyznaczonej granicy pasa drogi);

2) punkty graniczne i świadki punktów granicznych są proste i trwale ustabilizowane w gruncie;

3) punkty graniczne nie są uszkodzone (uszkodzenia należy rozumieć jako: obicia, złamania, wykruszenia).

14.

Utrzymanie osłon zabezpieczających U-15.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) osłony są kompletne i w pełni sprawne technicznie.

15.

Utrzymanie oznakowania m.in. wysepek kanalizujących ruch i azyli w ciągu dróg.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) oznakowanie m.in. wysepek kanalizujących ruch, azyli jest kompletne i prawidłowo zamocowane w nawierzchni.

16.

Mycie istniejącego oznakowania pionowego – znaki i tablice.

1) kompleksowe mycie jeden raz w roku oraz w miarę potrzeb.

1) znaki i tablice znaków są czyste, czytelne, dobrze widoczne w dzień i w nocy;

2) konstrukcje czyste, bez graffiti;

3) lica znaków i tablic w okresie zimowym są odśnieżone i wolne od lodu.

17.

Mycie ekranów akustycznych, barier i osłon przeciwchlapaniowych,

1) w miarę potrzeb.

1) ekrany, bariery i osłony przeciwchlapaniowe są estetyczne, pozbawione zabrudzeń, graffiti i elementów reklam.

18.

Utrzymanie poboczy i korpusu drogowego.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) pobocza równe pozbawione rozmyć, zniszczeń i śladów rozjechania;

2) skarpy nasypu i wykopu bez widocznych uszkodzeń, rozmyć, osunięć;

3) wykonane umocnienie skarp kompletne bez ubytków i uszkodzeń elementów zabezpieczających.

19.

Mycie poręczy ochronnych i balustrad.

1) w miarę potrzeb.

1) poręcze ochronne i balustrady czyste, pozbawione zanieczyszczeń pogarszających ich wygląd i stan techniczny;

2) pozbawione zanieczyszczeń szkodliwych dla betonu, zbrojenia lub stali;

3) pozbawione błota, brudnych zacieków, przebarwień, soli, olejów, smarów oraz produktów korozji betonu i stali.

20.

Mycie całej konstrukcji ustrojów nośnych i podpór obiektów nad drogami.

1) raz w roku, w terminie do 15 czerwca.

1) konstrukcje ustrojów nośnych i podpór obiektów nad drogami, czyste, pozbawione zanieczyszczeń;

2) pozbawione zanieczyszczeń pogarszających wygląd w tym graffiti;

3) pozbawione zanieczyszczeń szkodliwych dla betonu, zbrojenia lub stali.

21.

Mycie elementów konstrukcyjnych i wyposażenia drogowych obiektów inżynierskich.

1) w miarę potrzeb.

1) elementy konstrukcyjne i wyposażenie czyste, pozbawione szkodliwych zanieczyszczeń oraz korozji;

2) pozbawione zanieczyszczeń pogarszających wygląd oraz zanieczyszczeń szkodliwych dla betonu, zbrojenia lub stali;

3) pozbawione produktów korozji ługującej (zacieków i wykwitów soli) oraz czynników mogących wywoływać korozję biologiczną elementu;

4) obiekty niewyposażone w krawężniki czyste, bez zacieków z pomostu.

22.

Utrzymanie odwodnienia liniowego.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) elementy odwodnienia linowego są kompletne, nie posiadają uszkodzeń, a system w pełni spełnia funkcję odwadniania korpusu drogi;

2) ciągi odwodnienia są czyste, pozbawione zanieczyszczeń ograniczających spływ wody;

3) elementy pokryw studni i wpustów ulicznych są kompletne i całe;

4) elementy rowów pozbawione namułu i innych zanieczyszczeń

ograniczających spływ wody;

5) wszystkie przepusty są drożne.

23.

Czyszczenie urządzeń dylatacyjnych.

1) dwa razy do roku przed i po okresie zimowym oraz na bieżąco w miarę potrzeb.

1) w zależności od rodzaju urządzenia dylatacyjnego, brak zanieczyszczeń:

a) w bruzdach i zagłębieniach urządzenia dylatacyjnego strefy przejazdowej oraz strefy chodnikowej i wyniesionego pobocza technicznego,

b) we wszelkich szczelinach oraz wnękach dylatacyjnych,

c) w fartuchach, rynnach i rurach spustowych odwodnienia otwartych urządzeń dylatacyjnych (palczastych);

2) czyste blachy maskujące;

3) elementy podpór oraz elementy ustrojów nośnych czyste, bez brudnych zacieków tj. ewentualnych skutków wywołanych przeciekami wody przez nieszczelne urządzenia dylatacyjne;

4) szczeliny dylatacyjne oczyszczone pod blachami maskującymi;

5) wolne przestrzenie między ściankami zaplecznymi przyczółków i tylnymi (pionowymi) ścianami elementów ustrojów nośnych (poprzecznie, dźwigarów, płyt pomostu) oczyszczone;

6 wkładki gumowe dylatacji modułowych) przepłukane wodą pod ciśnieniem, oczyszczone z zanieczyszczeń i zakonserwowane;

7) w przypadku urządzeń dylatacyjnych wymagających smarowania w celu prawidłowej pracy, po każdorazowym czyszczeniu uzupełnione smary eksploatacyjne zgodnie z instrukcją producenta.

24.

Utrzymanie separatorów i piaskowników wraz z utylizacją zanieczyszczeń.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) separatory są czyste, drożne pozbawione zanieczyszczeń ograniczających efektywność systemu odwodnienia.

25.

Utrzymanie zbiorników retencyjnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

1) na bieżąco,

w miarę potrzeb.

1) zbiorniki retencyjne są czyste, pozbawione zanieczyszczeń.

26.

Czyszczenie elementów konstrukcyjnych obiektu.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) Elementy konstrukcyjne obiektu bez produktów korozji ługującej (bez zacieków i wykwitów), bez ptasich odchodów oraz bez czynników mogących wywołać korozję biologiczną elementu, bez graffiti.

27.

Usuwanie skutków zdarzeń awaryjnych – rozsypanych ładunków z samochodów, porzuconych przedmiotów i rozlanych ładunków samochodów.

1) czas na usunięcie zagrożeń z jezdni i poboczy – w ciągu 24 godzin a zabezpieczenie miejsca zdarzenia w ciągu 30 minut dla A i S i 60 min dla GP i G po zauważeniu lub otrzymaniu informacji.

1) pas drogowy wolny od skutków zdarzeń losowych – rozsypanych ładunków z samochodów, porzuconych przedmiotów i rozlanych ładunków z samochodów;

2) pas drogowy wolny od przedmiotów, które mogą stanowić zagrożenie dla użytkowników ruchu. Powiadomione odpowiednie służby;

3) bezzwłocznie zabezpieczone i oznakowane do czasu przybycia odpowiednich służb lub sprzętu –przedmioty niemożliwe do natychmiastowego usunięcia;

4) usunięte przy użyciu odpowiednich środków, odpady i materiały ropopochodne (powstałe w wyniku zdarzeń drogowych i pozostawione przez służby ratownicze w pasie drogowym).

28.

Zbieranie zanieczyszczeń organicznych i nieorganicznych z pasa drogowego wraz z utylizacją.

1) niezwłocznie po zauważeniu lub otrzymaniu informacji, jednak nie później niż:

– z jezdni i poboczy w ciągu 24 godzin od otrzymania informacji lub zauważenia zdarzenia,

– z pozostałych elementów pasa drogowego bez zbędnej zwłoki;

2) Zabezpieczenie miejsca zdarzenia w ciągu 30 minut dla A i S i 60 min dla GP i G po zauważeniu lub otrzymaniu informacji.

1) Pas drogowy na całej szerokości wolny od zanieczyszczeń.

III. ZIELEŃ W PASIE DROGOWYM

1.

Ręczne i mechaniczne koszenie roślinności niskiej, z wyłączeniem pnączy.

1) jedno pełne koszenie całej szerokości pasa drogowego w ciągu roku oraz w miarę potrzeb.

Terminy i zakresy koszenia uzależnione od tempa wegetacji roślin oraz określane pod kątem zachowania odpowiedniego poziomu BRD, funkcjonowania infrastruktury drogowej i towarzyszącej oraz minimalizacji zjawiska suszy hydrogeologicznej.

1) zapewnione wymagane warunki widoczności, właściwe funkcjonowanie urządzeń odwadniających, zachowanie estetyki drogi i jej otoczenia, (z wyłączeniem funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierzyny strefa najść i migracji);

2) Skoszona trawa usunięta z jezdni, pobocza, chodników i ścieżek rowerowych;

3) skoszona trawa zebrana, wywieziona i zużytkowana albo odpowiednio zutylizowana:

a) w obrębie systemów odwodnienia – dla zapewnienia sprawnego ich funkcjonowania,

b) na terenie miast i miejscowości oznaczonych tablicami D-42/43 oraz gęstej zabudowy mieszkaniowej z wyłączeniem obwodnic przebiegających przez obszar zabudowy – dla zachowania odpowiedniej estetyki pasa drogowego;

4) nie wymaga się zbierania i wywożenia skoszonej trawy na pozostałych obszarach objętych koszeniem pod warunkiem jej zmulczowania poprzez odpowiednie rozdrobnienie pokosu i jego równomierne rozprowadzenie;

5) nie wykasza się roślinności niskiej w strefach najść i migracji na przejściach górnych i dolnych w obrębie funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt;

6) nie wykasza się roślinności nadbrzeżnej wzdłuż cieków, rzek.

2.

Usuwanie oraz chemiczne zwalczanie roślinności niepożądanej (chwasty, samosiejki, itp.) z obszarów nasadzeń zieleni pełniącej funkcje ozdobne i ochronne.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

2) Stosowanie środków chemicznych tylko w przypadku takiej konieczności i w sposób oraz w ilościach zgodnych z instrukcją producenta.

1) powierzchnie nasadzeń zieleni bez skupisk chwastów i samosiejek.

3.

Formowanie żywopłotów, odchwaszczanie podłoża z uporządkowaniem terenu i odwiezieniem gałęzi.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) powierzchnie żywopłotów uformowane i oczyszczone.

4.

Zwalczenie gatunków inwazyjnych.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) brak gatunków inwazyjnych, z wyłączeniem funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji).

5.

Odmłodzenie lub formowanie korony drzew.

1) czynności wykonuje się po zakończeniu sezonu wegetacyjnego i po zakończeniu sezonu lęgowego raz na 2–5 lat;

2) na bieżąco, w miarę potrzeb po uzyskaniu zgody właściwego organu.

1) uformowane w okresie spoczynku, w określonym zakresie drzewa, z wyłączeniem funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji);

2) na przejściach dolnych – w obrębie funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji):

roślinność drzewiastą należy usuwać w miejscach, gdzie jej pozostawienie mogłoby doprowadzić do naruszenia lub zawilgocenia obiektu, np. w okolicach podpór, stożków, bezpośrednie sąsiedztwa konstrukcji; należy ją kształtować w sposób zachowujący odpowiednią odległość korony drzewa od znajdującego się w jego sąsiedztwie obiektu. W przypadku zadrzewień tworzących łącznie z konarami i liśćmi prześwit mniejszy niż 4–5 metrów od krawędzi gzymsu, należy wykonać zdecydowaną redukcję korony drzewa;

3) w obrębie funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji) dopuszcza się ogławianie, podcinanie, przycinanie oraz inne formy kształtowania wysokości i pokroju roślinności drzewiastej, tak aby ograniczyć jej wzrost – w zależności od miejscowych uwarunkowań i typu przejścia oraz ze względu na bezpieczeństwo użytkowników dróg;

4) nie usuwa się z terenu przejść (w obrębie funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji), materiału pochodzącego z wykoszeń, ogławiania, itp.

– dopuszcza się jego zrębkowanie, czy też rozrzucenie na powierzchni przejść lub układanie w niewielkie stosy.

6.

Utrzymanie ciągów ogrodzeń ochronnych dla zwierząt.

1) czynności wykonuje się w miarę zaistnienia potrzeby.

1) utrzymane ciągi ogrodzeń ochronnych dla zwierząt;

2) ogrodzenia są ciągłe i doszczelnione;

3) w obrębie funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji) wykasza się roślinność zielną w pasie o szerokości do 30 cm po obu stronach ogrodzenia.

IV. UTRZYMANIE CZYSTOŚCI W PASIE DROGOWYM

1.

Utrzymanie czystości oraz estetyki.

1) do dnia 15 czerwca, oraz w miarę potrzeb.

1) sprzątanie pozimowe:

Czyste elementy wyposażenia drogi m.in. w strefie przykrawężnikowej, elementy odwodnienia, zatoki postojowe i autobusowe, nawierzchnie na chodnikach, ścieżkach rowerowych

a) odnowione wszystkie powłoki malarskie urządzeń zabezpieczenia ruchu;

2) bieżące utrzymywanie czystości w pozostałym okresie;

a) na całej powierzchni pasa drogowego brak znaczących ilości piasku i innych zanieczyszczeń organicznych i nieorganicznych mających wpływ na bezpieczeństwo;

b) obiekty mostowe bez zanieczyszczeń nagromadzonych w załomach wystających elementów konstrukcji lub elementów wyposażenia mających wpływ na bezpieczeństwo.

V. UTRZYMANIE ELEMENTÓW DROGOWYCH OBIEKTÓW INŻYNIERSKICH

1.

Uzupełnienie lub naprawa uszczelnień styków między elementami.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) styki między krawężnikami oraz między krawężnikami a elementami chodnikowymi i nawierzchnią, szczelne bez ubytków;

2) styki między prefabrykatami chodnikowymi, prefabrykatami gzymsowymi, szczelne, bez ubytków.

2.

Likwidacja lokalnych ubytków i wykruszeń w elementach betonowych drogowych obiektów inżynierskich.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) elementy betonowe monolitycznych konstrukcji mostowych, belek gzymsowych, elementów podpór i fundamentów bez wykruszeń i lokalnych ubytków.

3.

Utrzymanie sprawności technicznej dylatacji mostowej.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) śruby mocujące elementy dylatacji kompletne, bez uszkodzeń, bez śladów korozji;

2) elementy dylatacji blokowych, modułowych i palczastych są kompletne;

3) śruby w połączeniach dylatacji blokowych, modułowych i palczastych dokręcone, bez luzów;

4) elementy dylatacji blokowych, modułowych i palczastych są kompletne;

5) styki elementów pomostu z elementami urządzeń dylatacyjnych szczelne, bez ubytków;

6) elementy systemu odwodnienia dylatacji palczastych (fartuchów oraz ich zakotwień) bez uszkodzeń;

7) styki urządzeń dylatacyjnych z warstwami nawierzchniowymi uszczelnione;

8) bitumiczne przykrycia dylatacyjne bez spękań i rozszczelnień.

W przypadku urządzeń dylatacyjnych wymagających smarowania w celu prawidłowej pracy, po każdorazowym czyszczeniu uzupełnione smary eksploatacyjne zgodnie z instrukcją producenta.

4.

Utrzymanie sprawności technicznej łożysk.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) łożyska toczne lub ślizgowe posmarowane;

2) połączenia śrubowe w konstrukcjach łożysk dokręcone, bez zbędnych luzów;

3) konstrukcja łożyska kompletna bez skorodowanych łączników;

4) wskaźniki położenia (przemieszczeń), tabliczki znamionowe, libelle, fartuchy ochronne kompletne, bez uszkodzeń.

5.

Utrzymanie elementów odwodnienia obiektu.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) połączenia rur odwodnienia szczelne;

2) wpusty wyposażone w kratki ściekowe, kompletne (bądź doraźnie zabezpieczone);

3) kanalizacja deszczowa kompletna i bez uszkodzeń;

4) elementy prefabrykowanych skarpowych ścieków odwadniających bez wzajemnych przemieszczeń, bez uszkodzeń oraz bez ubytków w uszczelnieniu pomiędzy nimi;

5) elementy odwodnienia na obiektach inżynierskich – wpusty, rurociągi, sączki itp. oczyszczone i udrożnione.

6.

Utrzymanie skarp i stożków przy obiektowych.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) stożki i skarpy bez lokalnych wyrw, zapadlisk i ubytków ziemi;

2) elementy prefabrykowane umocnień stożków i skarp stanowią jedną płaszczyznę, bez uskoków i nierówności;

3) elementy pełne umocnień skarp i stożków bez wegetacji mchów i innej roślinności;

4) styki między prefabrykatami umocnień i skarp uszczelnione i bez pęknięć;

5) elementy umocnień skarp i stożków bez śladów podmycia;

6) schody skarpowe oraz prefabrykaty konstrukcji oporowych betonowych bez lokalnych ubytków i wykruszeń;

7) siatki koszy i materace gabionowe z kompletnym wypełnieniem, bez uszkodzeń.

VI. INNE

1.

Utrzymanie miejsc do ważenia pojazdów ciężarowych.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) stanowisko spełnia wszystkie wymagania dotyczące miejsc do ważenia pod kątem stanu nawierzchni, w tym równości nawierzchni, wnęk wagowych, malowania;

2) nawierzchnia parkingu pozbawiona jest ubytków, wykruszeń i spękań zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego i wyłączających miejsce do ważenia z użytkowania (z punktu widzenia zgodności z warunkami określonymi w przepisach szczególnych);

3) w obrębie parkingu zachowana jest estetyka otoczenia, brak jest śmieci, kosze nie są przepełnione, nawierzchnia pozamiatana, pas drogowy w obrębie parkingu wykoszony.

2.

Utrzymanie parkingów i MOP w zarządzie GDDKiA.

1) na bieżąco, w miarę potrzeb.

1) nawierzchnia parkingu, w części jezdni i elementów chodnikowych jest czysta;

2) w obrębie parkingu zachowana jest estetyka otoczenia, brak jest śmieci, kosze nie są wypełnione, nawierzchnia pozamiatana, pas drogowy w obrębie parkingu wykoszony;

3) toalety czyste, opróżnione;

4) elementy wyposażenia bez uszkodzeń sprawne, kompletne, zakonserwowane;

5) środki czystości w pomieszczeniach sanitarnych dostępne;

6) ściany zewnętrzne oraz wewnętrzne czyste;

7) place zabaw dla dzieci czyste.

Wyposażenie placu zabaw sprawne, elementy metalowe nieskorodowane.

3.

Utrzymanie systemów ITS.

1) do dnia 15 czerwca, oraz na bieżąco w miarę potrzeb.

1) sprzątanie pozimowe:

a) czyste elementy wyposażenia systemów ITS,

b) odnowione wszystkie powłoki malarskie urządzeń;

2) przeglądy i kalibracje urządzeń;

3) utrzymywanie w ciągłej sprawności urządzeń oraz ciągłości transmisji danych.

 

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA