REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2019 poz. 47
ZARZĄDZENIE NR 26
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 16 kwietnia 2019 r.
w sprawie metod i form działania pododdziałów kontrterrorystycznych Policji
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2019 r. poz. 161 i 125) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) tryb i sposób kierowania do działań pododdziałów kontrterrorystycznych Policji;
2) metody i formy działania pododdziałów kontrterrorystycznych Policji;
3) dowodzenie działaniami bojowymi oraz sposób prowadzenia działań bojowych i wsparcia działań ratowniczych.
2. Sekcja II i Sekcja IV Wydziału III Zarządu III Centralnego Biura Śledczego Policji mogą prowadzić działania realizacyjne z wykorzystaniem metod i form określonych w zarządzeniu.
§ 2.
1) pododdział kontrterrorystyczny Policji - Centralny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji "BOA", zwany dalej BOA oraz samodzielny pododdział kontrterrorystyczny Policji;
2) działania bojowe - zespół czynności realizowanych jako działanie zespołowe przez uzbrojonych i wyposażonych w specjalistyczny sprzęt policjantów zgodnie z taktyką kontrterrorystyczną, specjalną lub minersko-pirotechniczną;
3) wsparcie działań ratowniczych - zespół czynności, innych niż działania bojowe, zmierzający do ratowania życia, zdrowia i mienia realizowanych z wykorzystywaniem specjalistycznego wyposażenia przez przeszkolonych policjantów pododdziałów kontrterrorystycznych Policji;
4) działania kontrterrorystyczne - działania, o których mowa w § 2 pkt 2 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 452, 650 i 730);
5) działania ratunkowe - rodzaj działań bojowych realizowanych przez uzbrojonych i wyposażonych w specjalistyczny sprzęt policjantów posługujących się taktyką kontrterrorystyczną w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia ludzi;
6) działania realizacyjne - rodzaj działań bojowych realizowanych przez uzbrojonych i wyposażonych w specjalistyczny sprzęt policjantów posługujących się taktyką specjalną;
7) działania minersko-pirotechniczne - rodzaj działań bojowych realizowanych przez policjantów komórki minersko-pirotechnicznej Policji lub zespoły torujące, z wykorzystaniem specjalistycznego wyposażenia, posługujących się taktyką minersko-pirotechniczną;
8) rekonesans prewencyjny - rozpoznanie terenu lub obiektu mające na celu ujawnienie przedmiotów niebezpiecznych realizowane w ramach przygotowania lub prowadzenia działań bojowych;
9) taktyka kontrterrorystyczna - metoda działania policjantów pododdziału kontrterrorystycznego Policji wynikająca z doświadczenia, umiejętności i uprawnień, zmierzająca do osiągnięcia celu działań kontrterrorystycznych lub ratunkowych;
10) taktyka specjalna - metoda działania policjantów wynikająca z doświadczenia, umiejętności i uprawnień zmierzająca do osiągnięcia celu działań realizacyjnych;
11) taktyka minersko-pirotechniczną - metoda działania policjantów komórki minersko-pirotechnicznej Policji lub zespołu torującego oraz policjantów posiadających kwalifikacje do prowadzenia rozpoznania minersko-pirotechnicznego wynikająca z doświadczenia, umiejętności i uprawnień, zmierzająca do osiągnięcia celu działań minersko-pirotechnicznych;
12) dowódca działań bojowych - policjant pododdziału kontrterrorystycznego Policji dowodzący grupą kontrterrorystyczną, o której mowa w art. 23 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych, lub dowodzący podoperacją kontrterrorystyczną określoną w przepisach w sprawie metod i form przygotowania i realizacji działań Policji w związku ze zdarzeniami kryzysowymi lub dowodzący innymi działaniami bojowymi na najwyższym szczeblu organizacji tych działań;
13) dowódca - policjant pododdziału kontrterrorystycznego Policji dowodzący zorganizowanym do działań bojowych związkiem taktycznym, grupą bojową lub zespołem bojowym;
14) dowodzenie działaniami bojowymi - podejmowanie decyzji i wydawanie na ich podstawie poleceń lub rozkazów, w związku z planowanymi, przygotowywanymi lub prowadzonymi działaniami bojowymi, realizowane na poziomie związku taktycznego, grupy bojowej lub zespołu bojowego w celu realizacji postawionego zadania;
15) związek taktyczny - siły i środki pododdziału kontrterrorystycznego Policji użyte do realizacji działań bojowych i wsparcia działań ratowniczych. W skład związku taktycznego wchodzą grupy bojowe, zespoły bojowe oraz inne wydzielone siły niezbędne do osiągnięcia celu działań bojowych;
16) grupa bojowa - grupa składająca się z zespołów bojowych realizujących zadania w ramach związku taktycznego;
17) zespół bojowy - zespół złożony z co najmniej 2 policjantów dowodzonych przez dowódcę, realizujących postawione zadanie;
18) szturm natychmiastowy - działania bojowe wynikające z potrzeby niezwłocznej reakcji na zaistniałą sytuację bezpośredniego zagrożenia, oparte na posiadanych możliwościach, umiejętnościach oraz ogólnych zasadach taktyki;
19) szturm planowy - zaplanowane i przygotowane działanie bojowe przeprowadzone na rozkaz dowódcy działań bojowych, realizowane w oparciu o zatwierdzony plan działań, opracowany na podstawie zebranych informacji;
20) osoba ochraniana - osoba, wobec której prowadzona jest ochrona przez pododdział kontrterrorystyczny Policji;
21) bezzalogowy statek powietrzny - bezzałogowy statek latający przeznaczony w szczególności do rozpoznania, zabezpieczenia, monitorowania działań lub przeszukiwania obszarów;
22) pies do działań bojowych - pies służbowy wykorzystywany do realizacji działań bojowych.
Rozdział 2
Tryb i sposób kierowania do działań pododdziałów kontrterrorystycznych Policji
§ 3.
2. Niezwłocznie po podjęciu decyzji o skierowaniu BOA do działań, Dowódca BOA lub jego zastępca powiadamia o tym Komendanta Głównego Policji lub upoważnionego zastępcę Komendanta Głównego Policji.
3. Komendant wojewódzki Policji, Komendant Stołeczny Policji lub ich upoważniony zastępca, podejmuje decyzję o skierowaniu do działań podległego samodzielnego pododdziału kontrterrorystycznego Policji.
4. Dowódca samodzielnego pododdziału kontrterrorystycznego Policji, jego zastępca lub osoba wyznaczona, w przypadku skierowania pododdziału do działań poza obszar właściwości miejscowej, powiadamia Dowódcę BOA lub jego zastępcę oraz dowódcę właściwego miejscowo samodzielnego pododdziału kontrterrorystycznego Policji.
5. W uzasadnionych przypadkach można odstąpić od powiadomienia właściwego miejscowo dowódcy pododdziału kontrterrorystycznego Policji.
6. Kierownik jednostki lub komórki organizacyjnej Policji, na rzecz której prowadzone będą działania realizacyjne lub działania, o których mowa w przepisach w sprawie metod i form przygotowania i realizacji działań Policji w związku ze zdarzeniami kryzysowymi, występuje z wnioskiem o ich przeprowadzenie do komendanta wojewódzkiego Policji, Komendanta Stołecznego Policji albo do Dowódcy BOA -jeśli działania będzie przeprowadzało BOA.
7. Dowódca samodzielnego pododdziału kontrterrorystycznego Policji występuje z wnioskiem do Dowódcy BOA o wsparcie działań, w przypadku prowadzenia działań realizacyjnych lub działań, o których mowa w przepisach w sprawie metod i form przygotowania i realizacji działań Policji w związku ze zdarzeniami kryzysowymi, wymagających użycia więcej niż jednego pododdziału kontrterrorystycznego Policji.
8. Dowódca BOA lub jego zastępca koordynuje wykorzystanie sił i środków pododdziałów kontrterrorystycznych Policji w przypadku prowadzenia działań realizacyjnych lub działań, o których mowa w przepisach w sprawie metod i form przygotowania i realizacji działań Policji w związku ze zdarzeniami kryzysowymi, wymagających udziału więcej niż jednego pododdziału kontrterrorystycznego Policji oraz występuje z wnioskiem do właściwych komendantów wojewódzkich Policji, Komendanta Stołecznego Policji o skierowanie do działań podległych im samodzielnych pododdziałów kontrterrorystycznych Policji.
9. Dowódca samodzielnego pododdziału kontrterrorystycznego Policji informuje Dowódcę BOA o planowanych lub podejmowanych działaniach, o których mowa w § 5 ust. 1 oraz o sposobie ich wykonania.
§ 4.
2. Komendant wojewódzki Policji, Komendant Stołeczny Policji, Dowódca BOA lub ich upoważniony zastępca może wystąpić z wnioskiem do Komendanta Głównego Policji o uruchomienie COK KGP.
3. Dowódcą COK KGP jest Dowódca BOA lub jego zastępca.
4. Dowódca COK KGP kieruje do działań pododdziały kontrterrorystyczne Policji oraz koordynuje wykorzystanie ich sił i środków.
5. Dowódca BOA rekomenduje dowódcę podoperacji kontrterrorystycznej powoływanego na podstawie przepisów w sprawie metod i form przygotowania i realizacji działań Policji w związku ze zdarzeniami kryzysowymi.
Rozdział 3
Metody i formy działania pododdziałów kontrterrorystycznych Policji
§ 5.
2. Działania bojowe są realizowane jako: działania kontrterrorystyczne, działania ratunkowe, działania realizacyjne i działania minersko-pirotechniczne.
3. Działania minersko-pirotechniczne mogą być prowadzone jako element działań kontrterrorystycznych, ratunkowych, realizacyjnych lub wsparcia działań ratowniczych.
4. Działania ratownicze są realizowane na podstawie przepisów o ochronie przeciwpożarowej.
§ 6.
2. Działania, o których mowa w ust. 1, realizują policjanci posiadający uprawnienia do samodzielnego prowadzenia działań minersko-pirotechnicznych w Policji przy użyciu dostępnych środków technicznych i ochronnych oraz z możliwością zastosowania technik wysokościowych i prac podwodnych.
§ 7.
1) w terenie niezurbanizowanym;
2) w terenie zurbanizowanym;
3) w terenie górskim;
4) z wykorzystaniem technik wysokościowych;
5) z wykorzystaniem statków powietrznych, w tym przy użyciu spadochronów;
6) na akwenach;
7) w środkach komunikacji;
8) realizowane przez zespoły bojowe do rozpoznania miejsca prowadzenia działań bojowych;
9) realizowane przez posterunki obserwacyjno-strzeleckie;
10) realizowane przez grupy wsparcia taktycznego;
11) w zakresie ochrony osoby ochranianej lub zapewnienia bezpieczeństwa osoby ochranianej;
12) w strefie narażonej na działanie czynnika biologicznego, chemicznego, promieniowania jonizującego lub nuklearnego;
13) z wykorzystaniem bezzałogowych statków powietrznych;
14) z wykorzystaniem psów do działań bojowych.
2. Pododdziały kontrterrorystyczne Policji podczas wsparcia działań ratowniczych, mogą wykorzystywać niezbędne do realizacji działań wybrane elementy taktyki działań bojowych.
§ 8.
1) wysokościowych;
2) z wykorzystaniem statków powietrznych;
3) z wykorzystaniem sprzętu pływającego;
4) z wykorzystaniem środków transportu specjalnego;
5) wykorzystywanych do prowadzenia prac podwodnych;
6) służących do pokonywania zamknięć i przeszkód budowlanych, w tym z wykorzystaniem materiałów wybuchowych;
7) medycyny ratunkowej i medycyny taktycznej;
8) spadochronowych;
9) z wykorzystaniem bezzałogowych statków powietrznych;
10) z wykorzystaniem psów do działań bojowych;
11) z wykorzystaniem psów do wyszukiwania zapachów materiałów wybuchowych;
12) w terenie górskim, w tym narciarskich;
13) do rozpoznania miejsca prowadzenia działań bojowych.
2. Pododdziały kontrterrorystyczne Policji realizują zadania w obszarze przygotowania do działań bojowych lub wsparcia działań ratowniczych.
§ 9.
Rozdział 4
Dowodzenie działaniami bojowymi oraz sposób prowadzenia działań bojowych i wsparcia działań ratowniczych
§ 10.
2. Działania bojowe mogą być prowadzone w formie związku taktycznego, grupy bojowej lub zespołu bojowego w zależności od wykonywanego zadania.
3. W ramach działań kontrterrorystycznych, podoperacji kontrterrorystycznej lub innych działań bojowych dopuszcza się podział na:
1) związki taktyczne ukierunkowane na realizację celu działań kontrterrorystycznych, podoperacji lub działań bojowych;
2) grupy bojowe ukierunkowane na realizację celu związku taktycznego, w skład których wchodzą zespoły bojowe ukierunkowane na realizację celów grup bojowych.
§ 11.
2. Dowódca dowodzi związkiem taktycznym, zwanym dalej "ZT", grupą bojową, zwaną dalej "GB" lub zespołem bojowym, zwanym dalej "ZB".
3. Dowódcą może być policjant poddziału kontrterrorystycznego Policji, posiadający doświadczenie w działaniach bojowych.
4. W przypadku braku możliwości dowodzenia przez dowódcę ZT, GB lub ZB dowodzenie przejmuje zastępca dowódcy albo wyznaczony wcześniej przez jedną z tych osób policjant posiadający doświadczenie w działaniach bojowych.
§ 12.
§ 13.
2. Sposób realizacji zadań przez ZT, GB lub ZB opracowuje ich dowódca, a zatwierdza dowódca wyższego szczebla dowodzenia.
3. ZT, GB lub ZB są zorganizowane w sposób umożliwiający realizację postawionego zadania.
4. Policjant wchodzący w skład ZB posiada przypisaną rolę w zespole oraz specjalistyczne wyposażenie umożliwiające realizację zadania.
§ 14.
2. Podczas planowania dowódca działań bojowych określa udział, miejsce i zadania do realizacji innych podmiotów zaangażowanych w realizację działań.
3. W działaniach kontrterrorystycznych, działaniach ratunkowych oraz działaniach minersko-pirotechnicznych, w sytuacji niecierpiącej zwłoki, odstępuje się od sporządzania dokumentacji planistycznej.
4. W przypadku odstąpienia od sporządzania dokumentacji planistycznej kierujący działaniami kontrterrorystycznymi, dowódca akcji lub operacji policyjnej zatwierdza plan działań przedstawiony ustnie.
5. W działaniach realizacyjnych plan działań zatwierdza kierownik jednostki organizacyjnej Policji lub komórki organizacyjnej Policji, na rzecz których realizowane są działania lub policjant przez niego upoważniony.
§ 15.
2. Policjanci pododdziału kontrterrorystycznego Policji podczas realizacji zadań w ramach ZT, GB lub ZB mogą wykorzystywać udostępniony sprzęt i wyposażenie niezbędne do realizacji postawionego zadania.
§ 16.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach decyzję o zakończeniu szturmu może podjąć dowódca.
3. W przypadku rozwoju sytuacji taktycznej, wykraczającej poza założenia określone w szturmie planowym, podejmuje się działania na zasadach szturmu natychmiastowego.
4. Działania minersko-pirotechniczne prowadzone są na zasadach określonych w przepisach w sprawie taktyki działań bojowych oraz taktyki działań minersko-pirotechnicznych.
§ 17.
2. Dowódca działań bojowych lub osoba przez niego wyznaczona odpowiada za planowanie zabezpieczenia medycznego podczas działań bojowych.
3. W wyznaczonych miejscach bezpiecznych prowadzi się działania ratownicze przez podmioty ratownictwa medycznego lub jednostki wspomagające system Państwowego Ratownictwa Medycznego, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2195, z późn. zm.1)).
4. Ze względu na okoliczności zdarzenia dowódca działań bojowych może określić inne miejsca do prowadzenia działań ratowniczych i ewakuacji przez podmioty ratownictwa medycznego lub jednostki wspomagające system Państwowego Ratownictwa Medycznego.
5. W uzasadnionych przypadkach dowódca działań bojowych, dowódca ZT, GB, ZB lub dowódca zespołu minersko-pirotechnicznego może wnioskować o zwiększenie zabezpieczenia medycznego.
§ 18.
§ 19.
2. W przypadku ujawnienia przedmiotu, który może zawierać materiał lub urządzenie wybuchowe, działania prowadzą policjanci właściwej terytorialnie komórki minersko-pirotechnicznej.
3. W przypadku prowadzenia rekonesansu prewencyjnego sporządza się notatkę służbową z przeprowadzonych czynności.
§ 20.
2. Decyzję o wykorzystaniu psa służbowego do działań bojowych oraz wyborze taktyki jego wykorzystania podejmuje dowódca działań bojowych w porozumieniu z dowódcą ZB lub GB oraz przewodnikiem psa służbowego.
3. Pies służbowy jako środek przymusu bezpośredniego używany jest w przypadkach i na zasadach określonych w przepisach w sprawie środków przymusy bezpośredniego i broni palnej.
§ 21.
2. W trakcie realizacji wsparcia działań ratowniczych pododdziały kontrterrorystyczne Policji mogą wykorzystywać udostępniony sprzęt należący do podmiotów realizujących działania ratownicze.
Rozdział 5
Przepisy końcowe
§ 22.
§ 23.
§ 24.
- Data ogłoszenia: 2019-04-18
- Data wejścia w życie: 2019-04-18
- Data obowiązywania: 2019-12-23
- Z mocą od: 2019-04-05
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA