REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2016 poz. 1594

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)

z dnia 26 września 2016 r.

w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 – poziomy 6–8

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2016 r. poz. 64 i 1010) zarządza się, co następuje:

§ 1. [Charakterystyki drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji]

Charakterystyki drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowe dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 – poziomy 6–8 określa załącznik do rozporządzenia.

§ 2. [Wejście w życie]

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2016 r.2)

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego: wz. A. Bobko


1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 1896).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 1520), które traci moc w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1311).

Załącznik 1. [CHARAKTERYSTYKI DRUGIEGO STOPNIA POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI TYPOWE DLA KWALIFIKACJI UZYSKIWANYCH W RAMACH SZKOLNICTWA WYŻSZEGO PO UZYSKANIU KWALIFIKACJI PEŁNEJ NA POZIOMIE 4 – POZIOMY 6–8]

Załącznik do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
z dnia 26 września 2016 r. (poz. 1594)

CHARAKTERYSTYKI DRUGIEGO STOPNIA POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI TYPOWE DLA KWALIFIKACJI UZYSKIWANYCH W RAMACH SZKOLNICTWA WYŻSZEGO PO UZYSKANIU KWALIFIKACJI PEŁNEJ NA POZIOMIE 4 – POZIOMY 6–8

I. Charakterystyki drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji – poziomy 6–8

Kategorie charakterystyki kwalifikacji

Kategorie opisowe / aspekty o podstawowym znaczeniu

Kod

składnika

opisu

Poziom 6

Kod

składnika

opisu

Poziom 7

Kod

składnika

opisu

Poziom 8

Wiedza: absolwent zna i rozumie

Zakres i głębia / kompletność perspektywy poznawczej i zależności

P6S_WG

w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych lub artystycznych tworzących podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu kształcenia

P7S_WG

w pogłębionym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych lub artystycznych tworzących podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu kształcenia

P8S_WG

w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla dyscypliny naukowej lub artystycznej

główne trendy rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych istotnych dla programu kształcenia

główne trendy rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych istotnych dla programu kształcenia

metodologię badań naukowych

Kontekst / uwarunkowania, skutki

P6S_WK

fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji

P7S_WK

fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji

P8S_WK

fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji

podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań związanych z nadaną kwalifikacją, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego

ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań związanych z nadaną kwalifikacją, w tym zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego

ekonomiczne, prawne i inne istotne uwarunkowania działalności badawczej

Umiejętności: absolwent potrafi

Wykorzystanie wiedzy / rozwiązywane problemy i wykonywane zadania

P6S_UW

wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez:

– właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji,

– dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT)

P7S_UW

wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy i innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez:

– właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy oraz twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji,

– dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT)

P8S_UW

wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:

– definiować cel i przedmiot badań, formułować hipotezę badawczą,

– rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować,

– wnioskować na podstawie wyników badań

transferować wyniki prac badawczych do sfery gospodarczej i społecznej

Komunikowanie się / odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym

P6S_UK

komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii

P7S_UK

komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców

P8S_UK

upowszechniać wyniki badań, także w formach popularnych

brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich

prowadzić debatę

inicjować debatę

uczestniczyć w dyskursie naukowym

posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz w wyższym stopniu w zakresie specjalistycznej terminologii

posługiwać się językiem obcym w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym

Organizacja pracy / planowanie i praca zespołowa

P6S_UO

planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole

P7S_UO

kierować pracą zespołu

P8S_UO

planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcie badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym

Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób

P6S_UU

samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie

P7S_UU

samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie

P8S_UU

samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób

opracować programy kształcenia lub szkolenia i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

Oceny / krytyczne podejście

P6S_KK

krytycznej oceny posiadanej wiedzy

P7S_KK

krytycznej oceny odbieranych treści

P8S_KK

krytycznej oceny dorobku reprezentowanej dyscypliny naukowej lub artystycznej

 

 

krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój tej dyscypliny

uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

Odpowiedzialność / wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego

P6S_KO

wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego

P7S_KO

wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego

P8S_KO

wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców

inicjowania działania na rzecz interesu publicznego

inicjowania działania na rzecz interesu publicznego

inicjowania działania na rzecz interesu publicznego

myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy

myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy

myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy

Rola zawodowa / niezależność i rozwój etosu

P6S_KR

odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym:

– przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych,

– dbałości o dorobek i tradycje zawodu

P7S_KR

odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym:

– rozwijania dorobku zawodu,

– podtrzymywania etosu zawodu,

– przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad

P8S_KR

podtrzymania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym:

– prowadzenia badań w sposób niezależny,

– respektowania zasady publicznej własności wyników badań naukowych z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej

 

II. Charakterystyki drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji dla poszczególnych obszarów kształcenia w ramach szkolnictwa wyższego – poziomy 6 i 7 (rozwinięcie opisów zawartych w części I)

Obszar kształcenia w zakresie nauk humanistycznych

Kod składnika opisu

Poziom 6

Kod składnika opisu

Poziom 7

profil ogólnoakademicki

profil praktyczny

profil ogólnoakademicki

profil praktyczny

Wiedza: absolwent zna i rozumie

P6S_WG

miejsce i znaczenie nauk humanistycznych w systemie nauk, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki ich rozwoju

zastosowania praktyczne wiedzy właściwej dla kierunku studiów w działalności kulturalnej i medialnej

P7S_WG

w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk humanistycznych, ich najnowsze osiągnięcia oraz kierunki rozwoju

w pogłębionym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy właściwej dla kierunku studiów w działalności kulturalnej i medialnej

P6S_WG

teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów

P7S_WG

w pogłębionym stopniu teorie oraz zaawansowaną metodologię i terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów

P6S_WG

metody analizy i interpretacji wytworów kultury, wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów

P7S_WG

zaawansowane metody analizy i interpretacji wytworów kultury, wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów

P6S_WK

zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości

P7S_WK

zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości

P6S_WG/K

zasady działania systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla kierunku studiów

budowę oraz funkcje systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla kierunku studiów, a także cechy i potrzeby ich odbiorców

P7S_WG/K

w pogłębionym stopniu zasady działania systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla kierunku studiów

w pogłębionym stopniu budowę oraz funkcje systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla kierunku studiów, a także cechy i potrzeby ich odbiorców

Umiejętności: absolwent potrafi

P6S_UW

formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin nauki właściwych dla kierunku studiów

P7S_UW

formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania, syntetyzować różne idee i punkty widzenia z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin nauki właściwych dla kierunku studiów

P6S_UW

rozpoznać wytwory kultury właściwe dla kierunku studiów oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym

prowadzić podstawowe badania społeczne niezbędne dla opracowania diagnoz potrzeb odbiorców kultury i mediów

P7S_UW

przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów kultury właściwych dla studiowanych nauk z zastosowaniem twórczej i oryginalnej metody oceny ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym

prowadzić pogłębione badania społeczne niezbędne dla opracowania diagnoz potrzeb odbiorców kultury i mediów

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

P6S_KR

uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form

P7S_KR

uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form

 

Obszar kształcenia w zakresie nauk społecznych

Kod składnika opisu

Poziom 6

Kod składnika opisu

Poziom 7

profil ogólnoakademicki

profil praktyczny

profil ogólnoakademicki

profil praktyczny

Wiedza: absolwent zna i rozumie

P6S_WG

teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów

P7S_WG

w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla kierunku studiów oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań

P6S_WG

charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk

P7S_WG

w pogłębionym stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk

P6S_WG

cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania

P7S_WG

w pogłębionym stopniu cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania

P6S_WK

zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości

P7S_WK

zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości

Umiejętności: absolwent potrafi

P6S_UW

identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów

P7S_UW

identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów

P6S_UW

analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów

prognozować praktyczne skutki konkretnych procesów i zjawisk społecznych z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów

P7S_UW

analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów

prognozować i modelować złożone procesy społeczne oraz ich praktyczne skutki z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów

P6S_UW

prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi w celu rozwiązania zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów

prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi w celu rozwiązania zadania z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów

P7S_UW

prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi przy rozwiązywaniu wybranych problemów z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów, w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm

prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi przy rozwiązywaniu wybranych problemów z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów

 

Obszar kształcenia w zakresie nauk ścisłych

Kod składnika opisu

Poziom 6

Kod składnika opisu

Poziom 7

profil ogólnoakademicki

profil praktyczny

profil ogólnoakademicki

profil praktyczny

Wiedza: absolwent zna i rozumie

P6S_WG

metodologię badań oraz podstawowe teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów

P7S_WG

w pogłębionym stopniu teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów – potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa oraz ich dowody, a także znaczenie tych teorii dla postępu nauk ścisłych i przyrodniczych, poznania świata i rozwoju ludzkości

w pogłębionym stopniu teorie w zakresie dyscyplin naukowych i ich zastosowań właściwych dla kierunku studiów, a także znaczenie tych teorii dla postępu nauk ścisłych i przyrodniczych, poznania świata i rozwoju ludzkości

P6S_WG

praktyczne przykłady implementacji metod stosowanych do rozwiązywania typowych problemów właściwych dla danego kierunku studiów

P7S_WG

aktualne kierunki rozwoju i najnowsze odkrycia w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów

najnowsze techniki doświadczalne, obserwacyjne i numeryczne oraz metody budowy modeli matematycznych przydatnych w zastosowaniach w zakresie kierunku studiów

P6S_WK

podstawowe uwarunkowania etyczne i prawne, związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową

P7S_WK

uwarunkowania etyczne i prawne, związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową

uwarunkowania etyczne i prawne, związane z praktycznymi zastosowaniami zdobytej wiedzy oraz wdrożeniami

Umiejętności: absolwent potrafi

P6S_UW

analizować problemy oraz znajdować ich rozwiązania z wykorzystaniem poznanych twierdzeń i metod, w tym symulacji komputerowych i metod numerycznych

analizować problemy specyficzne dla przyszłej aktywności zawodowej oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody, w tym symulacje komputerowe i metody numeryczne

P7S_UW

planować i wykonywać podstawowe badania, doświadczenia lub obserwacje dotyczące zagadnień poznawczych właściwych dla danego kierunku studiów

analizować problemy, w tym specyficzne dla przyszłej aktywności zawodowej, oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody, w tym symulacje komputerowe i metody numeryczne

P6S_UW

planować i przeprowadzać podstawowe eksperymenty, interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski

P7S_UW

w sposób krytyczny ocenić wyniki eksperymentów, obserwacji i obliczeń teoretycznych, a także przedyskutować błędy pomiarowe i możliwości optymalizacji stosowanych procedur

 

 

P7S_UW

zastosować zdobytą wiedzę w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów do pokrewnych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych

odnieść zdobytą wiedzę do zastosowań praktycznych

 

Obszar kształcenia w zakresie nauk przyrodniczych

Kod składnika opisu

Poziom 6

Kod składnika opisu

Poziom 7

profil ogólnoakademicki

profil praktyczny

profil ogólnoakademicki

profil praktyczny

Wiedza: absolwent zna i rozumie

P6S_WG

metodologię badań oraz podstawowe teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów

metodologię badań oraz podstawowe teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów, a także pojęcia mające bezpośrednie odniesienie do praktycznych zastosowań wiedzy przyrodniczej

P7S_WG

w pogłębionym stopniu teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów – stosuje i upowszechnia zasadę interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych opartego na danych empirycznych w pracy badawczej i działaniach praktycznych

w pogłębionym stopniu teorie w zakresie dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku studiów – stosuje i upowszechnia zasadę interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych opartego na danych empirycznych, w tym stosowanych w działalności społeczno-gospodarczej

P6S_WG

związki między osiągnięciami wybranej dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym, z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej

P7S_WG

aktualnie dyskutowane w literaturze naukowej problemy z dyscypliny naukowej właściwej dla kierunku studiów

aktualnie dyskutowane w literaturze naukowej problemy z dyscypliny naukowej właściwej dla kierunku studiów i potencjalne kierunki praktycznego wykorzystania osiągnięć badawczych

P6S_WG

podstawowe technologie wykorzystujące osiągnięcia naukowe w dyscyplinach właściwych dla kierunku studiów

P7S_WG

zasady planowania badań oraz procesów technologicznych opartych na osiągnięciach dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów

P6S_WK

podstawowe uwarunkowania etyczne i prawne, związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową

P7S_WK

podstawowe uwarunkowania etyczne i prawne, związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową

Umiejętności: absolwent potrafi

P6S_UW

zastosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów

zastosować podstawowe techniki, narzędzia badawcze i technologie oraz wykorzystać literaturę naukową w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów i dziedzin działalności społeczno-gospodarczej opartej na naukach przyrodniczych

P7S_UW

zastosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze oraz biegle wykorzystać literaturę naukową w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów

zastosować zaawansowane techniki, narzędzia badawcze i procesy technologiczne oraz biegle wykorzystać literaturę naukową w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów i opartej na tych dziedzinach działalności społeczno-gospodarczej

P6S_UW

przeprowadzać proste eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski

przeprowadzać proste eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z danych typowych dla dziedzin działalności społeczno-gospodarczej opartej na naukach przyrodniczych

P7S_UW

planować i przeprowadzać eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski

planować i przeprowadzać eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z danych typowych dla dziedzin działalności społeczno-gospodarczej opartej na naukach przyrodniczych

P6S_UW

analizować problemy oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane prawa i metody, w tym symulacje komputerowe i metody statystyczne

analizować zjawiska i dane typowe dla dziedzin działalności społeczno-gospodarczej opartej na naukach przyrodniczych

P7S_UW

analizować problemy oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane prawa i metody, w tym symulacje komputerowe i metody statystyczne

analizować zjawiska i dane typowe dla działalności społeczno-gospodarczej opartej na naukach przyrodniczych i proponować rozwiązania o charakterze praktycznym

 

Obszar kształcenia w zakresie nauk technicznych

Kod składnika opisu

Poziom 6

Kod składnika opisu

Poziom 7

profil ogólnoakademicki

profil praktyczny

profil ogólnoakademicki i profil praktyczny

Wiedza: absolwent zna i rozumie

P6S_WG

podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych

P7S_WG

podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych

P6S_WK

ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości

P7S_WK

ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości

Umiejętności: absolwent potrafi

P6S_UW

planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski

P7S_UW

planować i przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski

formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi

P6S_UW

przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu:

– wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne,

– dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne,

– dokonać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich

P7S_UW

przy formułowaniu i rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich, w tym zadań nietypowych, a także prostych problemów badawczych:

– wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne,

– integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów,

– ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii),

– zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne,

– dokonać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich

P6S_UW

dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych i ocenić te rozwiązania

P7S_UW

dokonać krytycznej analizy istniejących rozwiązań technicznych oraz zaproponować ich ulepszenia (usprawnienia)

P6S_UW

zaprojektować – zgodnie z zadaną specyfikacją – oraz wykonać typowe dla kierunku studiów proste urządzenie, obiekt, system lub zrealizować proces, używając odpowiednio dobranych metod, technik, narzędzi i materiałów

P7S_UW

zaprojektować – zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne – złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związany z kierunkiem studiów, oraz zrealizować ten projekt, co najmniej w części, używając właściwych metod, technik i narzędzi, przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe metody, techniki i narzędzia

P6S_UW

 

rozwiązywać praktyczne zadania inżynierskie wymagające korzystania ze standardów i norm inżynierskich oraz stosowania technologii właściwych dla kierunku studiów, wykorzystując doświadczenie zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską

 

 

P6S_UW

 

wykorzystać zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń, obiektów i systemów technicznych typowych dla kierunku studiów

 

 

 

Obszar kształcenia w zakresie nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej

Kod składnika opisu

Poziom 6

Kod składnika opisu

Poziom 7

profil ogólnoakademicki i profil praktyczny

profil ogólnoakademicki i profil praktyczny

Wiedza: absolwent zna i rozumie

P6S_WG

fizykochemiczne i biologiczne podstawy nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej w zakresie właściwym dla programu kształcenia

P7S_WG

aktualny kierunek rozwoju teoretycznych podstaw nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej w zakresie właściwym dla programu kształcenia

P6S_WG

budowę i funkcje organizmu człowieka, a także metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych w zakresie właściwym dla programu kształcenia

P7S_WG

szczegółową budowę i funkcje organizmu człowieka, przyczyny zaburzeń, zmian chorobowych i dysfunkcji społecznych oraz metody ich oceny w zakresie właściwym dla programu kształcenia

P6S_WK

w stopniu zaawansowanym wybrane pojęcia i mechanizmy psychospołeczne związane ze zdrowiem i jego ochroną, w zakresie właściwym dla programu kształcenia

P7S_WK

zasady analizy procesów psychospołecznych ważnych dla zdrowia i jego ochrony lub kultury fizycznej oraz stylu życia i wybranych modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych podejmowanych przez człowieka, w zakresie właściwym dla programu kształcenia

P6S_WK

teoretyczne podstawy działań interwencyjnych wobec jednostek oraz grup społecznych, a także zasady promocji zdrowia i zdrowego trybu życia

P7S_WK

zasady praktyki opartej na argumentach naukowych

P6S_WK

mechanizm działania i skutki uboczne zabiegów fizycznych i aktywności ruchowej związanych z zawodem właściwym dla kierunku studiów

P7S_WK

uwarunkowania kulturowe potrzeb i problemów jednostek i grup społecznych oraz prawne i ekonomiczno-gospodarcze możliwości realizacji tych potrzeb w wybranym obszarze działalności zawodowej

P6S_WK

prawne, organizacyjne i etyczne uwarunkowania wykonywania działalności zawodowej związanej z programem kształcenia

P7S_WK

zasady funkcjonowania sprzętu i aparatury stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla programu kształcenia

P6S_WK

miejsce zawodu związanego z kierunkiem studiów w systemie organizacji ochrony zdrowia na poziomie krajowym

 

 

P6S_WK

ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w obszarze właściwym dla programu kształcenia

 

 

Umiejętności: absolwent potrafi

P6S_UW

posługiwać się sprzętem i aparaturą stosowanymi w zakresie właściwym dla programu kształcenia

P7S_UW

posługiwać się zaawansowanym technicznie sprzętem i aparaturą stosowanymi w zakresie właściwym dla programu kształcenia

P6S_UK

komunikować się z jednostką oraz grupą społeczną w zakresie związanym z programem kształcenia

P7S_UK

stosować zaawansowane techniki efektywnego komunikowania się i negocjacji z jednostkami lub grupami społecznymi oraz wykorzystania wychowawczych aspektów promocji zdrowia i aktywności fizycznej w profilaktyce wykluczenia i patologii społecznych

P6S_UW

identyfikować problemy pacjenta, klienta oraz grupy społecznej i podjąć odpowiednie działania diagnostyczne, profilaktyczne, pielęgnacyjne, terapeutyczne oraz edukacyjne w zakresie właściwym dla programu kształcenia

P7S_UW

w zaawansowanym stopniu realizować zajęcia rekreacyjne, zdrowotne, sportowe lub z zakresu estetyki zachowań ruchowych w pracy z różnymi grupami społecznymi i kierować takimi zajęciami

P6S_UW

korzystać z technik informacyjnych w celu pozyskania i przechowywania danych, a także pozyskiwać i interpretować dane liczbowe związane z zawodem właściwym dla programu kształcenia

P7S_UW

posługiwać się wyspecjalizowanymi narzędziami i technikami informatycznymi w celu pozyskiwania danych, a także analizować i krytycznie oceniać te dane

P6S_UW

identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce

P7S_UW

identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce

P6S_UO

planować, realizować oraz dokumentować działania związane z zawodem właściwym dla programu kształcenia, z uwzględnieniem obowiązujących norm oraz dostępnych warunków

P7S_UO

wykorzystać wychowawcze aspekty promocji zdrowia i aktywności fizycznej w profilaktyce wykluczenia społecznego i patologii społecznych

P6S_UW

wykazać się specjalistycznymi umiejętnościami ruchowymi z zakresu wybranych form aktywności fizycznej (rekreacyjnych, zdrowotnych, sportowych i estetycznych) właściwych dla programu kształcenia

P7S_UW

wykazać się specjalistycznymi umiejętnościami ruchowymi z zakresu wybranych form aktywności fizycznej, a także tworzyć różne formy takiej aktywności lub je modyfikować w zależności od warunków środowiskowych, w zakresie właściwym dla programu kształcenia

 

 

P7S_UK

pełnić rolę przywódczą w zespole realizującym zadania zawodowe, jak również współdziałać w planowaniu i realizacji zadań badawczych

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

P6S_KK

zasięgnięcia opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu

P7S_KK

zasięgnięcia opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu

P6S_KR

okazywania szacunku wobec pacjenta, klienta, grup społecznych oraz troski o ich dobro

P7S_KR

okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu i właściwie pojętą solidarność zawodową

P6S_UO

współpracy w zespole wielodyscyplinarnym, w celu zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentem oraz bezpieczeństwa wszystkich uczestników zespołu

P7S_UO

troski o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników

P6S_KK

rozwiązywania problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu oraz określania priorytetów służących realizacji określonych zadań

P7S_KK

rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu oraz określania priorytetów służących realizacji określonych zadań

P6S_UK

formułowania opinii dotyczących pacjentów, klientów, grup społecznych w kontekście związanym z wykonywaniem zawodu

P7S_UK

formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej

P6S_KR

dbania o poziom sprawności fizycznej niezbędnej dla wykonywania zadań właściwych dla działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów

P7S_KR

demonstrowania postawy promującej zdrowie i aktywność fizyczną

 

Obszar kształcenia w zakresie nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych

Kod składnika opisu

Poziom 6

Kod składnika opisu

Poziom 7

profil ogólnoakademicki

profil praktyczny

profil ogólnoakademicki

profil praktyczny

Wiedza: absolwent zna i rozumie

P6S_WG

metodologię badań oraz podstawowe teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów

P7S_WG

w pogłębionym stopniu metodologię badań oraz podstawowe teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów

P6S_WG

rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożenia

P7S_WG

w pogłębionym stopniu rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożenia

P6S_WG

stan i czynniki determinujące funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich

P7S_WG

w pogłębionym stopniu stan i kompleksowe działanie czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich

P6S_WG

zasady utrzymania urządzeń, obiektów, systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego, w zakresie danego kierunku studiów

P7S_WG

w pogłębionym stopniu zasady utrzymania urządzeń, obiektów, systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego, w zakresie danego kierunku studiów

P6S_WK

podstawowe uwarunkowania etyczne i prawne związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową

P7S_WK

uwarunkowania etyczne i prawne związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową

Umiejętności: absolwent potrafi

P6S_UW

stosować standardowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów

P7S_UW

stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów

stosować zaawansowane techniki, narzędzia badawcze i technologie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów

P6S_UW

pod kierunkiem opiekuna przeprowadzać proste eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski

pod kierunkiem opiekuna przeprowadzać proste zadanie inżynierskie lub projektowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski

P7S_UW

samodzielnie planować i przeprowadzać eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski

P6S_UW

dokonywać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk oraz podejmować standardowe działania (w tym stosować techniki i technologie) zgodne z kierunkiem studiów, służące rozwiązaniu problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykonywać techniczne zadania inżynierskie

dokonywać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk, wykonywać techniczne zadania inżynierskie oraz stosować typowe techniki i je optymalizować, a także podejmować standardowe działania zgodne z kierunkiem studiów, służące rozwiązaniu problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych

P7S_UW

dokonywać samodzielnej, wszechstronnej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz dokonywać wyboru i modyfikacji działań (w tym technik i technologii) zgodnych z kierunkiem studiów, dostosowanych do zasobów przyrody, w celu poprawy jakości życia człowieka

samodzielnie i wszechstronnie analizować problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych, a także stosować specjalistyczne techniki zgodne z kierunkiem studiów i je optymalizować, dostosowując je do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka

 

Obszar kształcenia w zakresie sztuki

Kod składnika opisu

Poziom 6

Kod składnika opisu

Poziom 7

profil ogólnoakademicki i profil praktyczny

profil ogólnoakademicki i profil praktyczny

Wiedza: absolwent zna i rozumie

1) wiedza o realizacji prac artystycznych

P6S_WG

podstawowe zasady dotyczące realizacji prac artystycznych związanych z kierunkiem studiów i specjalnością oraz zasady dotyczące środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych

P7S_WG

szczegółowe zasady dotyczące obszaru sztuki niezbędne do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień w zakresie dyscyplin artystycznych właściwych dla kierunku studiów

2) rozumienie kontekstu dziedzin sztuki

P6S_WG

podstawowe linie rozwojowe w historii poszczególnych dyscyplin artystycznych, reprezentacyjne dzieła z ich spuścizny oraz publikacje związane z tymi zagadnieniami

P7S_WG

kontekst historyczny i kulturowy odnośnych dziedzin sztuki i ich związków z innymi dziedzinami współczesnego życia oraz samodzielnie rozwija tę wiedzę w sposób odpowiadający kierunkowi studiów i specjalności

P6S_WG

style w sztuce oraz tradycje twórcze i odtwórcze z nimi związane

P7S_WG

wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej

 

 

P7S_WG

zasady tworzenia prac artystycznych i kreowania działań artystycznych o wysokim stopniu oryginalności na podstawie wiedzy o stylach w sztuce i związanych z nimi tradycjach twórczych i odtwórczych

P6S_WG

trendy rozwojowe z zakresu odnośnych dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych właściwe dla kierunku studiów

P7S_WK

trendy rozwojowe z zakresu odnośnych dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych właściwych dla kierunku studiów

P6S_WG

problematykę związaną z technologiami stosowanymi w dyscyplinie artystycznej (w ujęciu całościowym) i rozwojem technologicznym związanym ze specjalnością

P7S_WG

problematykę związaną z technologiami stosowanymi w dyscyplinie artystycznej (w ujęciu całościowym) i rozwojem technologicznym związanym ze specjalnością

P6S_WG

powiązania i zależności między teoretycznymi i praktycznymi elementami programu kształcenia

P7S_WG

wzajemne relacje między teoretycznymi i praktycznymi aspektami kierunku studiów oraz wykorzystuje tę wiedzę dla dalszego artystycznego rozwoju

P6S_WG

fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego, a także posiada podstawową wiedzę dotyczącą finansowych, marketingowych i prawnych aspektów zawodu artysty danej specjalności

P7S_WG

fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego, a także posiada szeroką wiedzę dotyczącą finansowych, marketingowych i prawnych aspektów zawodu artysty danej specjalności

Umiejętności: absolwent potrafi

1) umiejętności ekspresji artystycznej

P6S_UW

tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia

P7S_UW

wykorzystywać wysoce rozwiniętą osobowość artystyczną do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych oryginalnych koncepcji artystycznych

2) umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki muzyczne)

P6S_UW

biegle słuchowo rozpoznawać materiał muzyczny, zapamiętywać go i operować nim

P7S_UW

budować obszerny repertuar, pogłębiając go w obszarze związanym z kierunkiem studiów i specjalnością, oraz swobodnie interpretować utwory reprezentujące różne style muzyczne i jednocześnie doskonalić się w jednym wybranym stylu

wykonywać reprezentatywny repertuar związany z kierunkiem studiów i specjalnością oraz w podstawowym zakresie interpretować utwory reprezentujące różne style muzyczne, a także przekazać dzieło muzyczne w pełni – jego materiał dźwiękowy, formę i zawarte w nim idee

3) umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki plastyczne)

P6S_UW

świadomie posługiwać się narzędziami warsztatu artystycznego w wybranych obszarach działalności plastycznej

P7S_UW

podejmować samodzielnie decyzje dotyczące projektowania i realizacji prac artystycznych

świadomie posługiwać się właściwą techniką i technologią w trakcie realizacji prac artystycznych

wykorzystywać wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej oraz projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym

podejmować samodzielne decyzje dotyczące realizacji i projektowania własnych prac artystycznych

4) umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki teatralne i filmowe)

P6S_UW

zrozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza oraz samodzielnie oceniać tekst literacki i możliwości jego adaptacji dla teatru i filmu

P7S_UW

zrozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza oraz samodzielnie oceniać tekst literacki i możliwości jego adaptacji dla teatru i filmu

 

zrozumieć technologie realizacji widowisk teatralnych, telewizyjnych i filmowych oraz stosować zasady i techniki adaptacji utworów literackich i ich przekształcania na język filmowy i teatralny

zrozumieć technologie realizacji widowisk teatralnych, telewizyjnych i filmowych oraz stosować zasady i techniki adaptacji utworów literackich i ich przekształcania na język filmowy i teatralny

5) umiejętności kreacji artystycznej

 

 

P6S_UW

realizować własne działania artystyczne oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności

 

 

6) umiejętności improwizacyjne (sztuki muzyczne, sztuki teatralne i filmowe)

P7S_UW

kształtować i tworzyć prezentacje w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu dramatu / scenariusza / tekstu muzycznego

7) umiejętności pracy w zespole

P6S_UO

współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym)

P7S_UO

współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podjąć wiodącą rolę w takich zespołach

8) umiejętności warsztatowe

P6S_UW

P6S_UU

korzystać z umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę

P7S_UW

P7S_UU

korzystać z umiejętności warsztatowych w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę

9) umiejętności werbalne

P6S_UK

przygotowywać typowe prace pisemne i wystąpienia ustne, dotyczące zagadnień szczegółowych związanych z kierunkiem studiów i specjalnością, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

P7S_UK

przygotować rozbudowane prace pisemne i wystąpienia ustne, dotyczące zagadnień szczegółowych związanych z kierunkiem studiów i specjalnością, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

wykorzystywać umiejętności językowe w zakresie dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych, właściwych dla kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

wykorzystywać umiejętności językowe w zakresie dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych, właściwych dla kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

10) umiejętności w zakresie publicznych prezentacji

P6S_UK

stosować formy zachowań związane z publicznymi prezentacjami własnych dokonań

P7S_UK

w sposób odpowiedzialny podchodzić do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami artystycznymi, wykazując się umiejętnością nawiązania kontaktu z publicznością

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

1) niezależność

P6S_UU

P6S_KR

uczenia się przez całe życie

 

P7S_UU

P7S_KR

uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób

 

samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy

samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji

2) uwarunkowania psychologiczne

P6S_KK

efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz kontrolowania swoich zachowań w warunkach związanych z publicznymi prezentacjami

P7S_KK

wykorzystywania w różnych sytuacjach mechanizmów psychologicznych wspomagających podejmowane działania

3) krytycyzm

P6S_KK

samooceny i konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób

P7S_KK

krytycznej oceny odbieranych treści, samooceny oraz konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób

4) komunikacja społeczna

P6S_KO

P6S_KR

wypełniania roli społecznej absolwenta uczelni artystycznej

P7S_KO

P7S_KR

wypełniania roli społecznej absolwenta uczelni artystycznej

podjęcia refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą i jej etosem

podjęcia refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą i jej etosem

efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie – z zastosowaniem technologii informacyjnych

efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie oraz prezentowania skomplikowanych zadań w przystępnej formie – z zastosowaniem technologii informacyjnych

 

III. Charakterystyka drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji dla kwalifikacji obejmujących kompetencje inżynierskie – poziomy 6 i 7

Kod składnika opisu

Profil ogólnoakademicki

Profil praktyczny

Wiedza: absolwent zna i rozumie

P6S_WG

P7S_WG

podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych

podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych

P6S_WK

P7S_WK

ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości

ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości

Umiejętności: absolwent potrafi

P6S_UW

P7S_UW

planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski

planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski

P6S_UW

P7S_UW

przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu:

– wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne,

– dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne,

– dokonać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich

przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu:

– wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne,

– dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne,

– dokonać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich

P6S_UW

P7S_UW

dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych i ocenić te rozwiązania

dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych i ocenić te rozwiązania

P6S_UW

P7S_UW

zaprojektować – zgodnie z zadaną specyfikacją – oraz wykonać typowe dla kierunku studiów proste urządzenie, obiekt, system lub zrealizować proces, używając odpowiednio dobranych metod, technik, narzędzi i materiałów

zaprojektować – zgodnie z zadaną specyfikacją – oraz wykonać typowe dla kierunku studiów proste urządzenie, obiekt, system lub zrealizować proces, używając odpowiednio dobranych metod, technik, narzędzi i materiałów

P6S_UW

P7S_UW

 

rozwiązywać praktyczne zadania inżynierskie wymagające korzystania ze standardów i norm inżynierskich oraz stosowania technologii właściwych dla kierunku studiów, wykorzystując doświadczenie zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską

P6S_UW

P7S_UW

 

wykorzystać zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń, obiektów i systemów technicznych typowych dla kierunku studiów

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2016-09-30
  • Data wejścia w życie: 2016-10-01
  • Data obowiązywania: 2016-10-01
  • Dokument traci ważność: 2018-10-01
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA