REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Samorząd, Dofinansowanie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Długa droga funduszy unijnych

Polska jest beneficjentem funduszy unijnych od ponad 10 lat. Można już pokusić się o podsumowanie dotychczasowych doświadczeń. Dlaczego Polska miała tyle kłopotów z przygotowaniem odpowiednich narzędzi, by płynnie przekazać dotacje przedsiębiorcom?

Nieprawidłowości przy rozliczaniu dotacji unijnych

Podmioty, którym uda się uzyskać dofinansowanie, dopiero podczas realizacji projektu przekonują się, że pozyskanie dotacji to tylko część sukcesu. O wiele trudniejsze okazuje się niejednokrotnie prawidłowe rozliczenie i zamknięcie projektu.

Wsparcie z UE na inwestycje w sektorze produkcyjnym? Poddziałanie 4.5.1 POIG

Ubiegając się o wsparcie z funduszy unijnych, musimy wiedzieć, że po złożeniu wniosku o dofinansowanie zostanie on poddany szczegółowej analizie i weryfikacji. Od jej wyników będzie zależało przyznanie wsparcia finansowego na realizację projektów.

Jak skorzystać z pomocy Promotorów Projektów Innowacyjnych? Działanie 4.2 POIG

Ubiegając się o środki z działania 4.2 POIG mamy możliwość skorzystania z bezpłatnych usług Promotorów Projektów Innowacyjnych (PPI). Na czym konkretnie polega ich wsparcie i jak skorzystać z ich pomocy? Na te i inne pytania odpowie poniższy artykuł.

REKLAMA

Wsparcia z UE na wzornictwo przemysłowe - działanie 4.2 POIG

Ubiegając się o środki z UE na wsparcie swojego przedsiębiorstwa należy pamiętać, iż dokumentacja aplikacyjna jest oceniana pod kątem kryteriów obowiązkowych oraz dodatkowych. Większa liczba punktów przyznana podczas oceny kryteriów dodatkowych zwiększa szanse na uzyskanie wsparcia.

Ocena dokumentacji aplikacyjnej na badania i rozwój oraz wzornictwo przemysłowe - działanie 4.2 POIG

Aplikując o środki unijne w ramach procedury konkursowej możesz zostać poproszony o uzupełnienie złożonej dokumentacji lub wniesienie niezbędnych poprawek. Warto poznać proces oceny swojego wniosku aby być gotowym na taką ewentualność.

Jakie dokumenty należy załączyć do wniosku na pozyskanie inwestora zewnętrznego? Działanie 3.3.2 POIG

Ubiegając się o środki unijne wymagane jest złożenie kompletnej dokumentacji aplikacyjnej, obejmującej zarówno wniosek o dofinansowanie jak również załączniki. W przypadku złożenia niekompletnej dokumentacji możemy zostać poproszeni o jej uzupełnienie na etapie oceny wniosku.

Jak przebiega proces oceny dokumentacji aplikacyjnej na pozyskanie inwestora zewnętrznego? Działanie 3.3.2 POIG

Po złożeniu wniosku o dofinansowanie na pozyskanie inwestora zewnętrznego nie powinieneś spoczywać na laurach. W ramach oceny możesz zostać poproszony o uzupełnienie złożonej dokumentacji.

REKLAMA

Jakie dokumenty należy załączyć do wniosku o środki na innowacyjne produkty? Działanie 1.4 i 4.1 POIG

Aby skutecznie aplikować o środki unijne należy dołożyć wszelkiej staranności w wypełnianiu i kompletowaniu dokumentacji projektowej. Będzie ona dokładnie analizowana podczas oceny wniosku o dofinansowanie.

Jak zwiększyć swoje szanse na otrzymanie wsparcia z UE. Działanie 1.4 i 4.1 POIG

Poprzez spełnienie dodatkowych kryteriów podczas oceny dokumentacji aplikacyjnej możesz zwiększyć swoje szanse na uzyskanie wsparcia ze środków unijnych.

Ocena dokumentacji aplikacyjnej dla innowacyjnych produktów - działanie 1.4 i 4.1 POIG

Złożyłeś wniosek o dofinansowanie na innowacyjny produkt i nie wiesz co dalej? Poznaj zasady oceny wniosków i przygotuj się na przyznanie wsparcia.

Ocena dokumentacji aplikacyjnej na dofinansowanie kredytu technologicznego? Działanie 4.3 POIG

Złożyłeś wniosek o dofinansowanie na spłatę części kredytu technologicznego i nie wiesz co dalej? Ten artykuł przybliży Ci zasady oceny dokumentacji aplikacyjnej i możliwości jej ewentualnej poprawy.

Jak powinna zostać sporządzona opinia o nowej technologii - działanie 4.3 POIG

Jednym z załączników do dokumentacji aplikacyjnej składanej przez przedsiębiorcę o przyznanie premii technologicznej jest opinia o nowej technologii. Z uwagi na fakt, iż kompletność dokumentacji jest badana na etapie oceny formalnej warto temu specyficznemu załącznikowi przyjrzeć się nieco bliżej.

Przygotuj plan rozwoju eksportu i zdobądź rynki zagraniczne – działanie 6.1 POIG – część II

Przedsiębiorcy zainteresowani wejściem na rynki zagraniczne mogą otrzymać dofinansowanie na tego typu działania ze środków europejskich. Przewiduje to działanie 6.1. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Przypomnijmy – realizacja projektów w ramach działania 6.1 ma charakter dwu etapowy i obejmuje przygotowanie planu rozwoju eksportu (>etap I) oraz jego wdrożenie (etap II).

Przygotuj plan rozwoju eksportu i zdobądź rynki zagraniczne – działanie 6.1 POIG – część I

Twoja firma dobrze prosperuje, jesteś zainteresowany wejściem na rynki zagraniczne? Na dobry początek możesz  otrzymać dofinansowanie na tego typu działania ze środków europejskich. Przewiduje to działanie 6.1. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Kredyt technologiczny dla innowacyjnych przedsiębiorców - działanie 4.3 POIG

W ramach unijnego wsparcia przedsiębiorcy wdrażający nowe technologie będą mogli ubiegać się o spłatę części zobowiązań zaciągniętych w bankach komercyjnych.

Fundusze unijne na badania i rozwój oraz wzornictwo przemysłowe - działanie 4.2 POIG

Wzrost innowacyjności polskich przedsiębiorstw poprzez badania i rozwój oraz wzornictwo przemysłowe? Możliwość wsparcia innowacyjnych pomysłów oferuje dziś Unia Europejska w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (POIG).

Pomoc doradcza dla innowacyjnych przedsiębiorstw - działanie 3.3.2 POIG

W dzisiejszych czasach pozyskiwanie kapitału zewnętrznego na rozwój firmy jest zadaniem trudnym. Może to ułatwić Unia Europejska, dzięki Programowi Operacyjnemu Innowacyjna Gospodarka (POIG).

Zarządzanie własnością intelektualną - poddziałanie 5.4.1 POIG

Innowacyjne pomysły przed wprowadzeniem ich w życie powinny zostać skutecznie opatentowane. Koszty związane z uzyskaniem ochrony prawnej wytworów intelektualnych może pokryć Unia Europejska w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Środki unijne na wsparcie elektronicznego biznesu - działanie 8.2 POIG

Zaciśnij współpracę ze swoimi klientami poprzez wykorzystanie technologii informatyczno-komunikacyjnych w swoim przedsiębiorstwie. Wsparcie tego typu działań oferuje Unia Europejska w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Środki unijne na rozwój e-biznesu - działanie 8.1 POIG

Zamierzasz prowadzić i rozwijać swoją działalność w dziedzinie gospodarki elektronicznej? Koniecznie skorzystaj z unijnego Programu Innowacyjna Gospodarka.

Jak otrzymać dofinansowanie z UE na innowacyjny produkt? Działanie 4.1 POIG – część II

Rezultaty badań przeprowadzonych w działaniu 1.4 POIG (patrz część I) mogą zostać wdrożone w postaci innowacyjnego produktu, usługi lub procesu w ramach działania 4.1 POIG.

Status prawny instytucji kultury

Fakt dotowania działalności instytucji kultury przez gminę nie daje sam przez siebie organizatorowi kompetencji do nieograniczonego kontrolowania działalności instytucji kultury, czy też wprowadzania rozwiązań, które naruszałyby przepisy prawa.

Absolutorium z wykonania budżetu w 2010 r.

Tegoroczne absolutorium będzie miało wyjątkowy charakter, bowiem będzie udzielane w roku wyborczym. Nadal jednak radni powinni pamiętać, że absolutorium dotyczy wykonania budżetu, a nie całości działalności władz samorządowych.

Samorządy walczą o „Złote Formaty”

Na początku kwietnia poznamy finalistów najbardziej prestiżowego w kraju konkursu „Złote Formaty” odbywającego się w ramach Festiwalu Promocji Miast i Regionów. Do tegorocznej edycji zgłoszono 173 projekty z 75 miast i regionów.

Prawidłowe uchwały Rady Gminy

Uchwała jest podstawą formą podejmowania decyzji przez kolegialny organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, jakim jest Rada Gminy. Przedstawiamy praktyczne wskazówki jak powinno wyglądać jej przygotowanie i redagowanie.

Administracja a obywatel – ekologia, przepisy, praktyka (1)

Zarówno jako urzędnicy samorządowi jak i mieszkańcy, zastanawiamy się nieraz, czy żyjemy w gąszczu skomplikowanych, trudnych do realizacji przepisów, czy też jako obywatele jesteśmy „niesfornymi” mieszkańcami, zgrabnie omijającymi przepisy, nie „poddając się” ustawom, wytycznym i regulaminom.

Samorząd terytorialny w Polsce sprostał zadaniom

Dzięki zaangażowaniu wielu ludzi, dla których słowo „samorząd” oznaczało podstawę funkcjonowania państwa demokratycznego, udało się w 1990 r. uchwalić ustawę określającą samorząd jako wspólnotę mieszkańców. Dziś nikt już nie wyobraża sobie codziennego działania bez udziału administracji samorządowej. Przez te 20 lat udało się uregulować i rozwiązać mnóstwo spraw, pozostaje jednak jeszcze wiele do zrobienia.

Jakie będzie tempo przekazywania środków unijnych w 2010 r.

Od 1 stycznia 2010 r. płatności unijne realizuje Bank Gospodarstwa Krajowego, który odpowiada również za wypłatę pożyczek dla samorządów realizujących projekty współfinansowane z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. O sprawność nowego systemu spytaliśmy przedstawicieli Banku.

Jak skutecznie promować samorządowych liderów i ekspertów

„Wizerunek lidera jako eksperta budzi z reguły podziw i szacunek, wpływa na prestiż jego oraz całego miasta, gminy lub powiatu” – twierdzi dr Magdalena Florek z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, specjalizująca się w zakresie marketingu terytorialnego.

Wyłączenia w samorządzie terytorialnym

Podstawowymi zasadami działania organów publicznych w postępowaniu administracyjnym jest obiektywizm oraz bezstronność. Organy samorządu terytorialnego działają w wielu sferach np. jako organy administracyjne w rozumieniu k.p.a, lub jako organy ustawodawcze samorządu bądź jako zamawiające w rozumieniu przepisów Prawa zamówień publicznych. Obie wspomniane zasady są więc realizowane w oparciu o różne regulacje prawne i stosownie do poszczególnych trybów.

Relacja pomiędzy starostą a strażą pożarną w praktyce

Jaki jest status prawny Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w ramach finansów publicznych? Komenda jest jednostką budżetową podsektora rządowego i jej podległość staroście jest niejako „okrojona”? Czy w związku z tym starosta może zlecić wykonanie audytu w komendzie przez zatrudnionego w starostwie audytora?

Pomoc unijna w 2010 r.

Rząd przyjął plan wydatków z krajowych i regionalnych programów operacyjnych w 2010 r. Jednak to, czy uda się go zrealizować, zależy m.in. od skuteczności nowego systemu płatności unijnych.

Przekształcanie zakładów budżetowych

Jakie zapisy zawrzeć w umowie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością o 100% własności gminy, która została utworzona z likwidowanego samorządowego zakładu budżetowego?

Podział subwencji oświatowej w 2010 r.

W tym roku o 1,6 mld zł wzrośnie subwencja oświatowa dla samorządów m.in. w związku z podwyżkami dla nauczycieli. Nie zabraknie też środków na realizację rządowego programu „Radosna szkoła”, na którą przewidziano w rezerwach celowych 150 mln zł.

Pożyczki udziałowców jako istotne źródło finansowania spółki

W okresie zwiększonego zapotrzebowania na kapitał obrotowy znaczenia nabiera finansowanie działalności spółek przez ich udziałowców w formie pożyczek. Jak powinna być udzielona taka pożyczka?

Struktura organizacyjna gminy

Istnieje wiele definicji  pojęcia struktura organizacyjna. W większości jednak mówią one o podmiotach prywatnych, które działają w oparciu o kryteria rynkowe i w związku, z tym definicji tych nie powinno się odnosić do gmin. Ze względu na zadania, które realizuje gmina jej struktura organizacyjna oparta jest na nieco innych zasadach.

Funkcjonowanie zakładów budżetowych po zmianach

Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadza zmiany w organizacji sektora finansów publicznych, m.in. dotyczące funkcjonowania zakładów budżetowych. W artykule wskazujemy – jakie zasady obowiązują przy ich likwidacji oraz przekształceniu.

Jak uatrakcyjnić wizerunek centrum miasta

Główna ulica czy centralny rynek to w większości miast najważniejszy punkt, który przyciąga zarówno mieszkańców, jak i turystów. Regres czy nawet tylko brak rozwoju takiego miejsca jest odbierany jako upadek miasta. Tak stało się m.in. w Łodzi, ale są już pomysły na przywrócenie głównej ulicy tej metropolii wcześniejszej świetności.

Zachowanie terminu przez stronę - stan prawny i potrzeba zmian

Terminy odgrywają w postępowaniu administracyjnym rolę gwarancyjną wobec strony. Czynność dokonana przez stronę (lub inne podmioty) w ustawowym terminie powinna wywoływać określone przez prawo skutki. Jednocześnie jednak niezachowanie terminu łączyć się może z różnymi konsekwencjami dla strony postępowania (lub innego podmiotu), w zależności od rodzaju tego terminu.

Sposoby przekształcenia zakładów budżetowych

Ponad rok pozostał samorządom na zlikwidowanie niektórych zakładów budżetowych. Okres ten gminy powinny wykorzystać na wybór rozwiązań, które zastąpią likwidowane jednostki i będą najlepsze dla mieszkańców. Możliwości obecnie jest wiele, a po 1 stycznia 2010 r. będzie jeszcze więcej.

Różne normy czasu pracy pracowników samorządowych

Wobec pracowników samorządowych możliwe jest stosowanie elastycznych norm czasu pracy. Ważne jest jednak indywidualne podejście do pracownika i dobór odpowiedniej normy pracy w określonej dziedzinie działalności samorządu.

Wynagrodzenia w samorządach - ramy prawne i praktyka

Obowiązująca od 1 stycznia 2009 r. nowa ustawa o pracownikach samorządowych zmieniła zasady ich wynagradzania. Pracodawcy zyskali w tym zakresie więcej swobody w porównaniu z regulacjami poprzedniej ustawy, co jednak nie oznacza, że system płacowy każdego urzędu stał się prostszy i przejrzystszy.

Praca w oczach urzędnika

Wielokrotnie pojawiają się głosy oceniające pracę urzędnika. Często są to opinie uwzględniające punkt widzenia tylko jednej strony – klienta. Warto więc popatrzeć na pracę osoby zza biurka także jej oczami...

Praca w oczach urzędnika

Wielokrotnie pojawiają się głosy oceniające pracę urzędnika. Często są to opinie uwzględniające punkt widzenia tylko jednej strony – klienta. Warto więc popatrzeć na pracę osoby zza biurka także jej oczami...

Konstytucja nie gwarantuje gminie statusu strony w postępowaniu

Pozbawienie jednostki samorządu terytorialnego udziału w postępowaniu sądowoadministracyjnym jest zgodne z Konstytucją. Taka sentencja została zawarta w wyroku Trybunału Konstytucyjnego.

Skuteczne narzędzia kampanii wyborczej

Profesjonalna kampania wyborcza powinna wykorzystywać narzędzia marketingu politycznego. Obecne możliwości techniczne powodują, że posługiwanie się nimi nie musi być drogie.

Postępowanie w sprawie przyznania dodatku mieszkaniowego

Dodatek mieszkaniowy przyznaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta w drodze decyzji administracyjnej. Sprawę o przyznanie dodatku prowadzi w oparciu o przepisy k.p.a., z uwzględnieniem regulacji zawartych w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Ustawa) i wydanych do niej rozporządzeniach wykonawczych.

Rola sekretarza gminy

Zmieniona ustawa o pracownikach samorządowych wprowadziła obowiązek utworzenia stanowiska sekretarza w każdej gminie. Jaką rolę w praktyce odgrywa praca sekretarza, będącego po wójcie, najwyższym rangą urzędnikiem samorządowym w gminie. 

Polski system samorządowy wymaga jedynie niewielkich poprawek

Profesorom Jerzemu Regulskiemu i Michałowi Kuleszy oraz Sędziemu Jerzemu Stępniowi, a także pozostałym osobom zaangażowanym w przygotowanie reformy samorządowej zawdzięczamy to, że dziś gminy, powiaty i województwa stały się integralną częścią władzy publicznej, bez której trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie państwa. W 20. rocznicę rozpoczęcia prac nad reformą rozmawiamy z jej współtwórcami.

REKLAMA