REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Stanowisko pracy, Pracownicy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Organizacja wyjazdów integracyjnych

Firmowy wyjazd na weekend lub kilka dni to najlepszy sposób, by lepiej zintegrować zespół, rozwiązać ewentualne konflikty, a przy okazji trochę odpocząć. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, by tego rodzaju inwestycja przyniosła pożądane rezultaty.

Organizacja wyjazdów integracyjnych

Firmowy wyjazd na weekend lub kilka dni to najlepszy sposób, by lepiej zintegrować zespół, rozwiązać ewentualne konflikty, a przy okazji trochę odpocząć. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, by tego rodzaju inwestycja przyniosła pożądane rezultaty.

Czy przepisy dotyczące wymagań dla stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe dotyczą laptopów?

Pracodawca zatrudnia pracowników na stanowiskach biurowych w agencji reklamowej. Część pracowników wyposażono w komputery stacjonarne, natomiast pozostali pracują na laptopach. Wszyscy pracownicy wykonują pracę przez 8 godzin dziennie. Niektórzy pracownicy otrzymali laptopy, gdyż okazjonalnie wyjeżdżają na spotkania z klientami, średnio 1–2 razy w miesiącu na 2–3 godziny. Czy pracodawca powinien dostosować wszystkie stanowiska do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe? Czy tylko stanowiska wyposażone w komputery stacjonarne podlegają obowiązkom wynikającym z tego przepisu?

Bezwartościowe kwestionariusze osobowości

Kwestionariusze osobowości są popularną metodą selekcji kandydatów pod kątem zgodności osobowości z wymaganiami danego stanowiska. Jednak, jak pokazują ostatnie badania przeprowadzone w Amerykańskich Siłach Powietrznych, w niektórych przypadkach są one nieskuteczne.

REKLAMA

Wymiar i podstawa zasiłku macierzyńskiego

Większość jednostek jest uprawnionych do wypłaty zasiłków macierzyńskich swoim pracownikom. Poznaj, jakie obowiązki wynikają z tego dla pracodawcy, jak ustalić prawo do tego zasiłku i jego wysokość oraz jakie dokumenty należy składać do ZUS za osoby pobierające ten zasiłek.

Niezbędnik czynności kancelaryjnych

W procedurach biurowych ważną pozycję stanowią czynności kancelaryjne, które są uregulowane wewnętrznymi przepisami, zawartymi w formie instrukcji kancelaryjnej.

Korzystanie przez pracowników ze służbowego sprzętu w celach prywatnych

Obowiązkiem pracownika jest świadczenie pracy w trakcie godzin pracy. Okazuje się, że pracownicy coraz częściej zamiast pracować korzystają ze służbowego sprzętu w celach prywatnych.

Praca przy komputerze - wymagania bhp

Po każdej godzinie pracy przy monitorze ekranowym pracownik ma prawo do 5-minutowej przerwy lub do chwilowej zmiany rodzaju pracy.

REKLAMA

Biuro rady - odpowiednik sekretariatu

W każdym urzędzie należącym do administracji samorządowej znajdziemy bliską sekretariatowi komórkę organizacyjną zwaną biurem rady, powołaną przez wójta (w rozumieniu: wójt, burmistrz, prezydent) na mocy regulaminu organizacyjnego.

Regulamin wynagradzania pracowników administracyjnych szkoły

Czy zasady wynagradzania pracowników administracyjnych szkoły (niebędących nauczycielami) mogą być określone w regulaminie wynagradzania nauczycieli?

Regulamin wynagradzania pracowników administracyjnych szkoły

Czy zasady wynagradzania pracowników administracyjnych szkoły (niebędących nauczycielami) mogą być określone w regulaminie wynagradzania nauczycieli? Nasza szkoła jest szkołą podstawową.

Odejść z pracy, nie paląc za sobą mostów

Nawet jeśli opuszczasz swoje dotychczasowe stanowisko z poczuciem ulgi, warto pozostawić po sobie dobre wrażenie u przełożonego i współpracowników. Świadczy to o dojrzałości, zawodowym profesjonalizmie, a także o szacunku dla innych ludzi.

Szkolenia w zakresie BHP


Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, w tym ich przeszkolenie w zakresie bhp.

Kolejne umowy o pracę w służbie cywilnej

Czy po upływie umowy o pracę zawartej na okres 12 miesięcy z nowo przyjętym pracownikiem służby cywilnej (który wcześniej nie pracował w służbie cywilnej) można zawrzeć kolejną umowę na 12 miesięcy czy na dłuższy okres?

Konkurs Zdrowa Gmina - rośnie zgłaszalność na badania

W okresie od marca do lipca w 30 gminach i dzielnicach, które zakwalifikowały się do dalszej części konkursu Zdrowa Gmina, średnio o 3,21% więcej kobiet skorzystało z mammografii i o 1,28% więcej z cytologii.

Wynagrodzenie a zmiana wysokości pensji w trakcie miesiąca

W razie zmiany wysokości wynagrodzenia pracownika w trakcie miesiąca należy obliczyć pensję, rozdzielając okres przed i po zmianie wynagrodzenia.

Wynagrodzenia pracowników instytucji pomocy społecznej

Pracownicy zatrudnieni w samorządowych jednostkach organizacyjnych – a zatem również pracownicy instytucji pomocy społecznej – posiadają status pracowników samorządowych. W 2009 roku problematyka wynagrodzeń pracowników samorządowych została ujednolicona w jednym akcie prawnym – rozporządzeniu Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.

Nowe urlopy szkoleniowe – w pytaniach i odpowiedziach

Od 16 lipca br. obowiązują nowe regulacje Kodeksu pracy dotyczące podnoszenia kwalifikacji pracowników oraz urlopów szkoleniowych. Jak większość nowych przepisów - i te budzą sporo wątpliwości w praktyce.

Długoterminowa zmiana stanowiska pracy

Chcemy zmienić pracownikowi stanowisko pracy w związku z koniecznością zastępstwa innego podwładnego. Zastępstwo będzie na pewno trwało dłużej niż 3 miesiące. Jak to zrobić?

Świadczenie urlopowe z dwóch etatów

Nauczycielowi, który w jednej szkole zatrudniony jest w dwóch stosunkach pracy, z każdego z nich przysługuje świadczenie urlopowe. Ustala się je osobno, proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy i okresu zatrudnienia z każdego z etatów w danym roku szkolnym, a wypłaca do końca sierpnia każdego roku.

Podnoszenie kwalifikacji, urlopy szkoleniowe - nowe zasady

Zwolnienie z pracy oraz urlop szkoleniowy przysługuje obecnie tylko pracownikom, którzy podnoszą kwalifikacje z inicjatywy lub za zgodą pracodawcy. Nowe zasady dotyczące m.in. podnoszenia kwalifikacji i prawa do urlopów szkoleniowych wprowadziła nowelizacja kodeksu pracy.

Kiedy można zwolnić pracownika samorządowego mianowanego

Samorządowi pracownicy mianowani korzystają ze szczególnej ochrony stosunku pracy. Trudniej jest ich zwolnić niż osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę.

Jak sobie radzić z szefem despotą

Nawet wysokie zarobki i możliwości rozwoju zawodowego nie potrafią zrekompensować bardzo złej atmosfery w pracy. Tymczasem podstawowy wpływ na jej tworzenie ma osobowość i postawa szefa. Jak sobie poradzić, gdy okazuje się, że nasz szef to osobowość toksyczna?

Jak udokumentować ocenę zgodności maszyn i urządzeń z wymaganiami minimalnymi?

Pracodawca, przeglądając zakładową dokumentację pod kątem kontroli PIP, stwierdził, że nie ma dokumentów potwierdzających przeprowadzenie oceny zgodności użytkowanych maszyn. Ocenę maszyn przeprowadził w 2005 r. z pomocą firmy zewnętrznej. Jakie dokumenty powinien w związku z tym mieć, żeby udokumentować proces oceny i czy nadal musi je przechowywać?

Jak zapewnić komfort pracy w biurze

Staramy się szczególnie dbać o pracowników i ich warunki pracy, dlatego też planujemy wymianę foteli obrotowych. Chcemy zminimalizować ilość dolegliwości zdrowotnych, takich jak na przykład bóle pleców, karku czy drętwienie nóg. Jak wybrać dobry fotel? Jakie powinien posiadać regulacje? I jak go dostosować do konkretnego pracownika?

Czy pracownik na stanowisku administracyjno-biurowym z monitorem ekranowym musi przejść szkolenie stanowiskowe?

Pracownicy firmy rachunkowej zatrudnieni są na stanowiskach administracyjno-biurowych. Pracę wykonują głównie przy monitorach ekranowych, korzystają również z kserokopiarek, niszczarek do papieru oraz faksów. Pracodawca uważa, że instruktaż stanowiskowy z zakresu bhp nie jest obowiązkowy dla tych pracowników. Czy pracownik zatrudniony na stanowisku administracyjno-biurowym wyposażonym w monitor ekranowy musi przejść szkolenie stanowiskowe z zakresu bhp?

Staż pracy w pytaniach i odpowiedziach

Czy urlop wychowawczy, rozpoczęty i zakończony w trakcie trwającego stosunku pracy, zaliczamy do stażu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze (np. dodatek stażowy)?

Ocena okresowa pracownika samorządowego

Otrzymanie przez pracownika negatywnej oceny wymaga dokonania ponownej oceny nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od dnia przeprowadzenia poprzedniej. Konsekwencją uzyskania kolejnej negatywnej oceny jest rozwiązanie umowy o pracę z zachowaniem okresów wypowiedzenia.

Procedury obiegu dokumentów

Urzędy i firmy przywiązują zazwyczaj dużą wagę do treści i wyglądu dokumentów. Zdarza się jednak, że mniejszą do szybkiego i skutecznego ich obiegu - istotnego elementu funkcjonowania każdej jednostki.

Jak wynagradzać za dodatkowe obowiązki podczas wykonywania pracy

Pracownik zatrudniony w księgowości, w ramach swoich godzin pracy, dodatkowo prowadził zajęcia z zakresu rachunkowości na kursie organizowanym przez pracodawcę. Czy zamiast przyznania dodatku pracodawca może zawrzeć z pracownikiem umowę cywilnoprawną o przeprowadzenie zajęć?

Jak wynagradzać za dodatkowe obowiązki podczas wykonywania pracy

Pracownik zatrudniony w księgowości, w ramach swoich godzin pracy, dodatkowo prowadził zajęcia z zakresu rachunkowości na kursie organizowanym przez pracodawcę. Czy zamiast przyznania dodatku pracodawca może zawrzeć z pracownikiem umowę cywilnoprawną o przeprowadzenie zajęć?

Czy negatywną ocenę pracownika samorządowego można zaskarżyć do sądu

Od ponad roku sprawy pracownicze pracowników samorządowych regulowane są przez nową ustawę. Przez ten czas powstało wiele niejasności i trudnych do wyjaśnienia wątpliwości. Jedną z nich jest kwestia zaskarżenia oceny pracowniczej do sądu.

Ustalenie stażu w nowej pracy po zwolnieniu policjanta ze służby w policji

Czy – w związku z brzmieniem art. 80 ust. 1 ustawy o Policji – do stażu pracy pracownika służby cywilnej, uprawniającego do wysługi lat i nagrody jubileuszowej, należy wliczać wcześniejsze okresy pracy w Policji, jeśli między okresem pracy w Policji a obecnym okresem zatrudnienia wystąpiła przerwa dłuższa niż rok?

Sprzeciw pracownika wobec kary porządkowej

Pracodawca musi pamiętać o wysłuchaniu pracownika, zanim podejmie decyzję o jego ukaraniu. W razie naruszenia prawa przy nakładaniu kary może liczyć się ze sprzeciwem pracownika lub powództwem do sądu pracy.

Sprzeciw pracownika wobec kary porządkowej

Pracodawca musi pamiętać o wysłuchaniu pracownika, zanim podejmie decyzję o jego ukaraniu. W razie naruszenia prawa przy nakładaniu kary może liczyć się ze sprzeciwem pracownika lub powództwem do sądu pracy.

Wymogi formalne dotyczące wykształcenia i praktyki kandydatów na głównych księgowych

Czy głównym księgowym w państwowej jednostce budżetowej może zostać osoba posiadająca wykształcenie wyższe (magister prawa) i świadectwo ukończenia 2-semestralnych studiów podyplomowych w zakresie „Rachunkowość i finanse jednostek sektora finansów publicznych” w Wyższej Szkole Handlu i Rachunkowości w Poznaniu oraz posiadająca 5-letnią praktykę w księgowości? Czy można uznać za spełniony wymóg zawarty w art. 54 ust. 2 pkt 5 lit. a ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych?

Wymogi formalne dotyczące wykształcenia i praktyki kandydatów na głównych księgowych

Czy głównym księgowym w państwowej jednostce budżetowej może zostać osoba posiadająca wykształcenie wyższe (magister prawa) i świadectwo ukończenia 2-semestralnych studiów podyplomowych w zakresie „Rachunkowość i finanse jednostek sektora finansów publicznych” w Wyższej Szkole Handlu i Rachunkowości w Poznaniu oraz posiadająca 5-letnią praktykę w księgowości? Czy można uznać za spełniony wymóg zawarty w art. 54 ust. 2 pkt 5 lit. a ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych?

Dlaczego należy czyścić kanały wentylacyjne i klimatyzacyjne?

Jednym z zadań służby bhp w ramach kontroli warunków pracy jest kontrola przeprowadzanych w zakładzie przeglądów instalacji i właściwej ich eksploatacji. Rozpoczynający się sezon letni jest odpowiednim okresem na prowadzenie prac konserwacyjnych, a przed włączeniem klimatyzacji należy dokonać jej przeglądu i oczyszczenia. Dlatego warto wiedzieć m.in., jakie są etapy czyszczenia wentylacji.

Czy można przenieść pracownika samorządowego na stanowisko równorzędne lub niższe

Chcemy przenieść pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym w obrębie własnego urzędu na równorzędne stanowisko urzędnicze lub niższe. Czy możemy to zrobić? Czy można przenieść tego pracownika do innego urzędu na równorzędne lub niższe stanowisko?

Jak koncepcja aranżacji biura wpływa na efektywność?

Firmy europejskie coraz częściej aranżują własne powierzchnie zgodnie z koncepcją elastycznego biura. Stanowisk pracy jest mniej niż pracowników, a oprócz tradycyjnych biurek istotne znaczenie mają strefy relaksu. Na czym polega taka koncepcja organizowania przestrzeni? Z czego wynika i czy może ona usprawnić działanie firmy, poprawić efektywność oraz zoptymalizować koszty?

Do zatrudnienia pracownika niepełnosprawnego nie jest konieczna opinia PIP

Od 31 marca 2010 r. uproszczono zasady zatrudniania pracowników niepełnosprawnych ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności na tzw. otwartym rynku pracy. Od tej pory przedsiębiorca nieposiadający statusu zakładu pracy chronionej może zatrudnić taką osobę pod warunkiem przystosowania stanowiska pracy do jej potrzeb, ale bez konieczności uzyskania w tej sprawie opinii Państwowej Inspekcji Pracy.

Dodatek stażowy w trzynastce wliczany w całości

Do podstawy wymiaru trzynastki za 2009 r. wliczyliśmy pracownikowi, który przebywał na zwolnieniu lekarskim, dodatek stażowy w całości. Czy postąpiliśmy słusznie, czy powinniśmy ten dodatek wliczyć tylko za dnie przepracowane?

Czy wyposażenie stanowiska pracy wpływa na efektywność pracownika?

Czy aranżacja przestrzeni oraz jakość poszczególnych elementów stanowiska pracy mają wpływ na zaangażowanie pracownika? Jak zapewnić stymulujące warunki pracy? Czy jest jeden kluczowy element, czy temat należy traktować kompleksowo?

Koszty wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej

Ustawodawca w art. 26e ust. 8 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2008 r. nr 14, poz. 92, ze zm.) zawarł delegację ustawową do wydania przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej rozporządzenia określającego:

Doradca i asystent w gminie - status prawny

Ustawa o pracownikach samorządowych wprowadziła samorządom nową kategorię pracowników - doradca i asystent. Ich uprawnienia i obowiązki są jednak w większości tożsame z uprawnieniami i obowiązkami ogółu pracowników samorządowych.

Pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie wyboru i powołania mogą otrzymywać dodatki specjalne

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów 5 listopada 2009 r. wydała pismo (nr DP-171-471920/09/MT) w sprawie dodatków specjalnych dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru i powołania.

Czy pracodawca musi zorganizować miejsca do siedzenia osobom pracującym w pozycji stojącej?

Na terenie sklepu pracodawca wprowadził niepisaną zasadę – pracownicy (sprzedawcy oraz kasjerzy–sprzedawcy) wykonują obowiązki stojąc. Nie mogą oni korzystać z miejsc do siedzenia przeznaczonych dla klientów sklepu, nawet jeżeli na terenie sklepu nie ma klientów. Przy stanowisku obsługi kasy pracodawca również nie zapewnił miejsca do siedzenia. Pracownicy pracują po 12 godzin dziennie i przysługują im dwie przerwy po 15 minut. Pracownik służby bhp poinformował pracodawcę, że pracownicy powinni mieć zapewnione miejsca do siedzenia w pobliżu miejsca pracy. Czy pracodawca musi zapewnić miejsca do siedzenia? Czy miejsce odpoczynku dla pracowników może znajdować się na terenie zaplecza magazynowego, które pracodawca wyposażył w stolik i czajnik do gotowania wody, a które służy zatrudnionym pracownikom jako jadalnia i miejsce do wypoczynku podczas przerw w pracy?

Co decyduje o uznaniu prac za wykonywane w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w świetle przepisów o emeryturach pomostowych?

Przepisy ustawy o emeryturach pomostowych określiły nowe zasady związane z zaliczaniem prac jako wykonywanych w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Co pracodawca musi wziąć pod uwagę, kwalifikując i oceniając pracę pracowników? Czy nazwa stanowiska może być podstawą do wpisania go do wykazu?

Kto może wykonywać pomiary oświetlenia? Kiedy są wskazania do przeprowadzenia takich badań?

Pracodawca na terenie zakładu pracy poza oświetleniem naturalnym zapewnił oświetlenie elektryczne. W okresie jesienno-zimowym pracownicy zwracali uwagę pracodawcy na ogólny dyskomfort pracy, dolegliwości narządu wzroku oraz bóle głowy. Pracownicy podejrzewali, że na zajmowanych przez nich stanowiskach pracy jest nieprawidłowe oświetlenie. Okazało się, że pracodawca nie przeprowadził pomiarów natężenia oświetlenia na terenie zakładu pracy. Kto powinien wykonywać pomiary oświetlenia w zakładzie pracy?

Normy pracy

Normy pracy mają wpływ na wysokość wynagrodzenia, dlatego zostały umieszczone w rozdziale Ia działu trzeciego Kodeksu pracy poświęconego wynagrodzeniu za pracę.

REKLAMA