| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Programy dla księgowych > Dodatkowe ewidencje w księgowości

Dodatkowe ewidencje w księgowości

W księgowości, oprócz standardowych podziałów dokumentów księgowych, wynikających z ustawy o rachunkowości lub ustawy o podatku od towaru i usług, wprowadzone mogą zostać dodatkowe podziały.

Podziały te, bardzo często, wynikają ze sposobu działalności firmy i konieczności oddzielnego ewidencjonowania dokumentów związanych z konkretnym projektem czy przeznaczeniem. W firmach, gdzie wydatki związane z delegacjami są znaczącym kosztem, zachodzi potrzeba nie tylko rozliczania pracownika z wydanych pieniędzy, lecz również określenia celu wydatku. W takim wypadku przydatnym rozwiązaniem jest wprowadzenie dodatkowe rejestru delegacji, informującego nas o kosztach poniesionych przez firmę z możliwością pogrupowania wg pracownika lub celu wydatku nie zawsze wynikającego z konta księgowego. Takim dodatkowym podziałem w księgowości, powinny być podziały dowolnie definiowane przez użytkownika. Optymalnym rozwiązaniem jest, jeżeli system finansowy pozwala na własne, dowolne definiowanie sposobu podziału dokumentów zarówno podczas wdrożenia, jak i późniejszej eksploatacji programu finansowo-księgowego.

Włączenie wybranych dokumentów księgowych do określonych dzienników pozwala na szybszą i dokładniejszą analizę zachodzących w firmie procesów.

Należy też pamiętać, by nie doprowadzić do zbyt dużego podziału w ewidencji księgowej. Jeżeli dana operacja występuje sporadycznie i jej wartość nie jest znacząca dla informacji zarządczej nie warto dla niej zakładać dodatkowej ewidencji. Zbyt szczegółowy podział może spowodować trudności w analizie sytuacji firmy.

Obsługa raportów kasowych i poleceń przelewów

W czasie, gdy coraz więcej firm korzysta z pieniędzy pochodzących z funduszy europejskich, należy pamiętać, że do wielu projektów, konieczne jest prowadzenie oddzielnej ewidencji, lub oznaczenia dokumentów. Wymogiem jest możliwość zebrania ich następnie w jedną grupę niezależnie od miesiąca czy rodzaju kosztu. Rozbudowa planu kont w celu ujęcia kosztów wydatkowanych na te projekty, wydaje się tu, przy konstrukcji obecnych systemów finansowo-księgowych, niepotrzebna. Wszystkie te dokumenty mogą się znajdować w jednym cząstkowym dzienniku z pełną informacją, na co i kiedy zostały spożytkowane.

Plan kont i raport obrotów i sald w programie księgowym

Warto, planując zmianę systemu do zarządzania finansami firmy, pomyśleć, jaki obecnie mamy podział ewidencji w księgowości, czy jest on dla nas wystarczający, czy zmiany, jakie zachodzą lub będą zachodzić w firmie będą objęte funkcjonalnością nowego systemu, czy nowy system umożliwia nam taki podział, jaki mamy obecnie i zagwarantuje spełnienie naszych potrzeb dotyczących dodatkowych ewidencji w przyszłości.

Zapraszamy na forum o podatkach i rachunkowości

Firma Meritus Systemy Informatyczne Sp. z o.o. objęła patronat merytoryczny nad działem "Programy księgowe"

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

reklama

PRACA DLA KSIĘGOWYCH

BIURA RACHUNKOWE

POLECANE

Artykuł sponsorowany

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Roland Szymczykiewicz

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »