| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Programy dla księgowych > Dodatkowe ewidencje w księgowości

Dodatkowe ewidencje w księgowości

W księgowości, oprócz standardowych podziałów dokumentów księgowych, wynikających z ustawy o rachunkowości lub ustawy o podatku od towaru i usług, wprowadzone mogą zostać dodatkowe podziały.

Podziały te, bardzo często, wynikają ze sposobu działalności firmy i konieczności oddzielnego ewidencjonowania dokumentów związanych z konkretnym projektem czy przeznaczeniem. W firmach, gdzie wydatki związane z delegacjami są znaczącym kosztem, zachodzi potrzeba nie tylko rozliczania pracownika z wydanych pieniędzy, lecz również określenia celu wydatku. W takim wypadku przydatnym rozwiązaniem jest wprowadzenie dodatkowe rejestru delegacji, informującego nas o kosztach poniesionych przez firmę z możliwością pogrupowania wg pracownika lub celu wydatku nie zawsze wynikającego z konta księgowego. Takim dodatkowym podziałem w księgowości, powinny być podziały dowolnie definiowane przez użytkownika. Optymalnym rozwiązaniem jest, jeżeli system finansowy pozwala na własne, dowolne definiowanie sposobu podziału dokumentów zarówno podczas wdrożenia, jak i późniejszej eksploatacji programu finansowo-księgowego.

Włączenie wybranych dokumentów księgowych do określonych dzienników pozwala na szybszą i dokładniejszą analizę zachodzących w firmie procesów.

Należy też pamiętać, by nie doprowadzić do zbyt dużego podziału w ewidencji księgowej. Jeżeli dana operacja występuje sporadycznie i jej wartość nie jest znacząca dla informacji zarządczej nie warto dla niej zakładać dodatkowej ewidencji. Zbyt szczegółowy podział może spowodować trudności w analizie sytuacji firmy.

Obsługa raportów kasowych i poleceń przelewów

W czasie, gdy coraz więcej firm korzysta z pieniędzy pochodzących z funduszy europejskich, należy pamiętać, że do wielu projektów, konieczne jest prowadzenie oddzielnej ewidencji, lub oznaczenia dokumentów. Wymogiem jest możliwość zebrania ich następnie w jedną grupę niezależnie od miesiąca czy rodzaju kosztu. Rozbudowa planu kont w celu ujęcia kosztów wydatkowanych na te projekty, wydaje się tu, przy konstrukcji obecnych systemów finansowo-księgowych, niepotrzebna. Wszystkie te dokumenty mogą się znajdować w jednym cząstkowym dzienniku z pełną informacją, na co i kiedy zostały spożytkowane.

Plan kont i raport obrotów i sald w programie księgowym

Warto, planując zmianę systemu do zarządzania finansami firmy, pomyśleć, jaki obecnie mamy podział ewidencji w księgowości, czy jest on dla nas wystarczający, czy zmiany, jakie zachodzą lub będą zachodzić w firmie będą objęte funkcjonalnością nowego systemu, czy nowy system umożliwia nam taki podział, jaki mamy obecnie i zagwarantuje spełnienie naszych potrzeb dotyczących dodatkowych ewidencji w przyszłości.

Zapraszamy na forum o podatkach i rachunkowości

Firma Meritus Systemy Informatyczne Sp. z o.o. objęła patronat merytoryczny nad działem "Programy księgowe"

Narzędzia księgowego

reklama

PRACA DLA KSIĘGOWYCH

BIURA RACHUNKOWE

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Hanna Bartkowiak

Konsultant/Zespół Doradców Unijnych SmartConsulting S.K.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »