REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2022 poz. 956
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA1)
z dnia 12 kwietnia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz metod obliczania oszczędności energii
Na podstawie art. 29 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2166) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz metod obliczania oszczędności energii]
1) w § 5 w ust. 2:
a) w pkt 9 wyrazy „energii elektrycznej lub gazu ziemnego” zastępuje się wyrazami „energii elektrycznej, gazu ziemnego lub paliw ciekłych”,
b) w pkt 10 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 11–14 w brzmieniu:
„11) dla przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej polegającego na wymianie pojazdów służących do transportu drogowego na nowe pojazdy, w przypadku gdy są one objęte zakresem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określającego normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylającego rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 (Dz. Urz. UE L 111 z 25.04.2019, str. 13, z późn. zm.2)) lub rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określającego normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE (Dz. Urz. UE L 198 z 25.07.2019, str. 202):
a) wykonuje się obliczenia, przyjmując, że zużycie energii pojazdu po wymianie nie przekracza poziomu odpowiadającego spełnieniu wymogów minimalnych określonych w tych rozporządzeniach,
b) kwalifikuje się średnioroczne oszczędności wynikające z wcześniejszej wymiany w stosunku do przewidywanego zakończenia cyklu życia pojazdu wyrażonego w przebiegu lub latach;
12) dla przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej polegającego na wymianie pojazdów służących do transportu drogowego innych niż wskazane w pkt 11 lub pojazdów służących do transportu kolejowego – wykonuje się obliczenia średniorocznych oszczędności za okres:
a) wynikający z wcześniejszej wymiany w stosunku do przewidywanego zakończenia cyklu życia pojazdu, wykorzystując do obliczeń zmierzone lub oszacowane dane dotyczące zużycia energii przez pojazd wymieniany i pojazd nabyty, oraz
b) pozostały do zakończenia cyklu życia pojazdu nabytego, wykorzystując do obliczeń uśrednione jednostkowe zużycie energii przez standardowy pojazd należący do tej samej, pod względem wielkości i napędu, kategorii pojazdów oraz zmierzone lub oszacowane dane dotyczące zużycia energii przez pojazd nabyty;
13) dla przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej polegającego na modernizacji pojazdów służących do transportu drogowego lub kolejowego, w przypadku gdy dokonywane jest ono przed przewidywanym zakończeniem cyklu życia pojazdu lub gdy w wyniku jego realizacji cykl życia ulegnie wydłużeniu:
a) wykonuje się ocenę potencjału w zakresie poprawy efektywności energetycznej, wskazując możliwe do zastosowania rozwiązania technologiczne,
b) wykonuje się obliczenia średniorocznych oszczędności energii możliwych do uzyskania do przewidywanego zakończenia cyklu życia pojazdu w stosunku do zużycia energii przez dany pojazd przed modernizacją;
14) w zakresie ograniczania strat związanych z magazynowaniem i przeładunkiem paliw ciekłych:
a) wykonuje się pomiary, stosując metodę badań pomiaru suchego lub metodę badań pomiaru mokrego wskazane w normie PN-EN 16321-2:2014-02 Odzyskiwanie par benzyny podczas tankowania pojazdów silnikowych na stacjach paliwowych – Część 2: Metody badań dotyczące weryfikacji systemów odzyskiwania par na stacjach paliwowych lub inną równoważną metodę w celu skontrolowania działania systemów odzyskiwania par paliwa na stacjach paliw; jeżeli wskazana norma zostanie wycofana i zastąpiona nową normą w zbiorze Polskich Norm – za normę zalecaną należy uznać tę nową normę,
b) wykonuje się pomiary i analizę danych charakteryzujących zbiornik i jego eksploatację, parametrów klimatycznych danej lokalizacji zbiornika, charakterystyki przechowywanej cieczy oraz czasu magazynowania w celu zbadania możliwości modernizacji zbiornika magazynującego paliwa ciekłe.”;
2) § 13 otrzymuje brzmienie:
„§ 13. 1. Wartości współczynników sprawności procesów przetworzenia energii pierwotnej w energię finalną określa się oddzielnie dla energii elektrycznej, ciepła, gazu ziemnego i paliw ciekłych, przyjmując, że są one równe odwrotności współczynników nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej, stosownie do wykorzystywanego rodzaju nośnika energii lub źródła energii, które zostały określone w tabeli 1 załącznika nr 4 do rozporządzenia.
2. Współczynnik nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej dla ciepła dostarczanego z sieci ciepłowniczej oblicza się według wzoru (3) określonego w pkt 1.3 załącznika nr 4 do rozporządzenia.
3. Współczynnik nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej dla gazu ziemnego dostarczanego do odbiorcy końcowego z sieci gazowej jako objętość gazu ziemnego lub biogazu oblicza się według wzoru (4) określonego w pkt 1.4 załącznika nr 4 do rozporządzenia.”;
3) w § 14 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
„2. Zawartość energii w paliwach ciekłych oblicza się, stosując wartości opałowe określone w przepisach wydanych na podstawie art. 30h ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2021 r. poz. 133, 694, 1093 i 1642), a następnie jednostki energii przelicza się, stosując współczynniki przeliczeniowe określone w załączniku nr 5 do rozporządzenia.”;
4) w załączniku nr 1 do rozporządzenia w tabeli po lp. 8 dodaje się lp. 9 „Wymiana pojazdów służących do transportu drogowego”;
5) w załączniku nr 2 do rozporządzenia:
a) w pkt 1.1 w tabeli:
– w części „Określanie ilości zaoszczędzonej energii pierwotnej” w kolumnie trzeciej „Definicje” objaśnienie symbolu ΔQp otrzymuje brzmienie:
„ΔQp – ilość zaoszczędzonej energii pierwotnej, wyrażonej w [kWh/rok],”,
– po części „Określanie ilości zaoszczędzonej energii pierwotnej” dodaje się część „Wymiana pojazdów służących do transportu drogowego” w brzmieniu określonym w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia,
b) w pkt 1.2 po tabeli nr 8 dodaje się tabele nr 9–11 w brzmieniu określonym w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia;
6) w załączniku nr 4 do rozporządzenia:
a) po pkt 1.3 dodaje się pkt 1.4 w brzmieniu:
„1.4. Współczynnik nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej dla gazu ziemnego dostarczanego do odbiorcy końcowego z sieci gazowej jako objętość gazu ziemnego lub biogazu, oznaczony symbolem „WP, g”, oblicza się według wzoru:
(4)

gdzie poszczególne symbole oznaczają:
wP, i – współczynnik nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej, określony w tabeli 1, odpowiedni dla danego nośnika energii finalnej, stosownie do wykorzystywanego paliwa lub źródła energii,
Vg, i – objętość gazu ziemnego lub biogazu wprowadzonego do danej sieci gazowej w ciągu roku kalendarzowego poprzedzającego rok, w którym sporządzany jest audyt efektywności energetycznej, wyrażona w Nm3/rok.”,
b) tabela 1 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia.
§ 2. [Stosowanie przepisów dotychczasowych]
§ 3. [Wejście w życie]
Minister Klimatu i Środowiska: A. Moskwa
1) Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1949).
2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 8 z 14.01.2020, str. 2, Dz. Urz. UE L 360 z 30.10.2020, str. 8, Dz. Urz. UE L 433 z 22.12.2020, str. 1 i Dz. Urz. UE L 400 z 12.11.2021, str. 14.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska
 z dnia 12 kwietnia 2022 r. (poz. 956)
Załącznik nr 1
|   Wymiana pojazdów służących do transportu drogowego  |  ||
|   Wymiana pojazdów służących do transportu drogowego na nowe pojazdy, w przypadku gdy są one objęte zakresem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określającego normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylającego rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 (Dz. Urz. UE L III z 25.04.2019, str. 13, z późn. zm.) lub rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określającego normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE (Dz. Urz. UE L 198 z 25.07.2019, str. 202)  |    (11) 
  |    ΔQ0 – ilość zaoszczędzonej energii finalnej, wyrażonej w [kWh/rok], Mśr – średni przebieg dla danej kategorii pojazdu wynoszący 190 000 km, Mr – rzeczywisty przebieg danego pojazdu, wyrażony w [km], E1 – jednostkowe zużycie energii przez pojazd określone na podstawie rzeczywistego zużycia lub w przypadku gdy nie jest możliwe jego udokumentowanie – określone na podstawie danych producenta lub na podstawie danych zawartych w tabeli nr 9, wyrażone w [MJ/km], L – norma emisji CO2 dla pojazdu nabytego wynikająca z rozporządzenia (UE) 2019/631, wyrażona w [kgCO2/km], CV – obliczeniowa wartość opałowa (kaloryczna) paliwa będąca średnią ważoną wartości opałowych benzyny i oleju napędowego wynosząca 43,558 MJ/kg, F – współczynnik przeliczeniowy emisji CO2 przypadającej na jednostkę masy spalonego paliwa przez pojazd nabyty, wynoszący 3,169 kgCO2/kg, TU – okres pozostały do przewidywanego zakończenia cyklu życia pojazdu, wyrażony w [lata], liczony jako iloraz przebiegu pozostałego do zakończenia średniego cyklu życia pojazdu, wyrażonego w [km], i średniorocznego przebiegu pojazdu wynoszącego 8000 km  |  
|   Wymiana pojazdów służących do transportu drogowego innych niż wskazane w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 lub rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242  |    (12) 
  |    ΔQ0 – ilość zaoszczędzonej energii finalnej, wyrażonej w [kWh/rok], Mśr – średni przebieg dla danej kategorii pojazdu określony na podstawie danych zawartych w tabeli nr 10, wyrażony w [km], Mr – rzeczywisty przebieg danego pojazdu, wyrażony w [km], E1 – jednostkowe zużycie energii przez pojazd określone na podstawie rzeczywistego zużycia lub w przypadku gdy nie jest możliwe jego udokumentowanie – określone na podstawie danych producenta lub na podstawie danych zawartych w tabeli nr 9, wyrażone w [MJ/km], E2 – jednostkowe zużycie energii przez pojazd nabyty określone na podstawie rzeczywistego zużycia lub w przypadku gdy nie jest możliwe jego udokumentowanie – określone na podstawie danych producenta lub na podstawie danych zawartych w tabeli nr 9, wyrażone w [MJ/km], Eśr – jednostkowe zużycie energii przez standardowy pojazd należący do tej samej, pod względem wielkości i napędu, kategorii pojazdów określone na podstawie danych zawartych w tabeli nr 9, wyrażone w [MJ/km], TLCA – średni cykl życia pojazdu określony na podstawie danych zawartych w tabeli nr 11, wyrażony w [lata]. Uwaga: W przypadku gdy rzeczywisty przebieg danego pojazdu Mr jest większy niż średni przebieg dla danej kategorii pojazdu Mśr, różnica (Mśr – Mr) przyjmuje wartość 0  |  
Załącznik nr 2
Tabela nr 9. Wskaźniki zużycia energii w zależności od kategorii pojazdu
|   Kategoria pojazdów  |    Podkategoria pojazdów  |    Technologia  |    Wskaźnik zużycia energii [MJ/km]  |  
|   osobowe  |    benzynowe mini  |    Euro 4 i późniejsze  |    2,14  |  
|   benzynowe małe  |    PRE-ECE to open loop  |    2,85  |  |
|   benzynowe małe  |    Euro 1 i późniejsze  |    2,45  |  |
|   benzynowe średnie  |    PRE-ECE to open loop  |    3,37  |  |
|   benzynowe średnie  |    Euro 1 i późniejsze  |    2,89  |  |
|   benzynowe duże SUV  |    PRE-ECE to open loop  |    4,16  |  |
|   benzynowe duże SUV  |    Euro 1 i późniejsze  |    3,76  |  |
|   diesel małe  |    Euro 4 i późniejsze  |    1,62  |  |
|   diesel średnie  |    konwencjonalne  |    2,69  |  |
|   diesel średnie  |    Euro 1 i późniejsze  |    2,35  |  |
|   diesel duże SUV  |    konwencjonalne  |    3,20  |  |
|   diesel duże SUV  |    Euro 1 i późniejsze  |    3,12  |  |
|   LPG  |    konwencjonalne  |    2,75  |  |
|   LPG  |    Euro 1 i późniejsze  |    2,65  |  |
|   dwusuwowe  |    konwencjonalne  |    3,59  |  |
|   hybrydowe benzynowe małe  |    Euro 4  |    1,49  |  |
|   hybrydowe benzynowe średnie  |    Euro 4  |    1,49  |  |
|   hybrydowe benzynowe duże SUV  |    Euro 4  |    1,49  |  |
|   E85  |    Euro 4 i późniejsze  |    3,33  |  |
|   CNG  |    Euro 4 i późniejsze  |    3,02  |  |
|   pojazdy bateryjne  |    –  |    0,54  |  |
|   pojazdy z ogniwem paliwowym  |    –  |    0,95  |  |
|   dostawcze  |    benzynowe  |    konwencjonalne  |    3,72  |  
|   benzynowe  |    Euro 1 i późniejsze  |    3,06  |  |
|   diesel  |    konwencjonalne  |    3,80  |  |
|   diesel  |    Euro 1 i późniejsze  |    3,42  |  |
|   pojazdy bateryjne  |    –  |    0,90  |  |
|   pojazdy z ogniwem paliwowym  |    –  |    1,78  |  |
|   ciężarowe  |    benzynowe > 3,5 t  |    konwencjonalne  |    7,75  |  
|   diesel < 7,5 t  |    konwencjonalne  |    5,34  |  |
|   diesel < 7,5 t  |    Euro 1 i późniejsze  |    4,31  |  |
|   pojazdy bateryjne ≥ 3,5 ≤ 12 t  |    –  |    2,16  |  |
|   pojazdy z ogniwem paliwowym ≥ 3,5 ≤ 12 t  |    –  |    3,56  |  |
|   diesel ≥ 7,5 < 16 t  |    konwencjonalne  |    7,77  |  |
|   diesel ≥ 7,5 < 16 t  |    Euro 1 i późniejsze  |    6,62  |  |
|   diesel ≥ 16 ≤ 32 t  |    konwencjonalne  |    10,72  |  |
|   diesel ≥ 16 ≤ 32 t  |    Euro 1 i późniejsze  |    8,97  |  |
|   pojazdy bateryjne > 16 t  |    –  |    4,32  |  |
|   pojazdy z ogniwem paliwowym > 16 t  |    –  |    9,50  |  |
|   diesel > 32 t  |    konwencjonalne  |    12,68  |  |
|   diesel > 32 t  |    Euro 1 i późniejsze  |    10,72  |  |
|   autobusy  |    miejskie CNG  |    HD Euro I  |    26,64  |  
|   miejskie CNG  |    HD Euro II  |    24,72  |  |
|   miejskie CNG  |    HD Euro III  |    21,84  |  |
|   miejskie CNG  |    EEV  |    21,84  |  |
|   miejskie standardowe  |    konwencjonalne  |    15,63  |  |
|   miejskie standardowe  |    Euro 1 i późniejsze  |    12,85  |  |
|   autokary standardowe  |    konwencjonalne  |    11,23  |  |
|   autokary standardowe  |    Euro 1 i późniejsze  |    10,55  |  |
|   pojazdy bateryjne miejskie  |    –  |    2,88  |  |
|   pojazdy z ogniwem paliwowym miejskie  |    –  |    9,50  |  |
|   pojazdy z ogniwem paliwowym autokary standardowe  |    –  |    11,88  |  |
|   kategoria L  |    motorowery dwusuwowe < 50 cm3  |    konwencjonalne  |    1,09  |  
|   motorowery dwusuwowe < 50 cm3  |    Euro 1  |    0,88  |  |
|   motorowery dwusuwowe < 50 cm3  |    Euro 2  |    0,88  |  |
|   motorowery dwusuwowe < 50 cm3  |    Euro 3 i późniejsze  |    0,88  |  |
|   motorowery czterosuwowe < 50 cm3  |    konwencjonalne  |    1,09  |  |
|   motorowery czterosuwowe < 50 cm3  |    Euro 1  |    0,88  |  |
|   motorowery czterosuwowe < 50 cm3  |    Euro 2  |    0,88  |  |
|   motorowery czterosuwowe < 50 cm3  |    Euro 3 i późniejsze  |    0,88  |  |
|   pojazdy bateryjne motorowery  |    –  |    0,03  |  |
|   motocykle dwusuwowe < 50 cm3  |    konwencjonalne  |    1,44  |  |
|   motocykle dwusuwowe < 50 cm3  |    Euro 1  |    1,09  |  |
|   motocykle dwusuwowe < 50 cm3  |    Euro 2  |    1,01  |  |
|   motocykle dwusuwowe < 50 cm3  |    Euro 3 i późniejsze  |    0,74  |  |
|   motocykle czterosuwowe < 250 cm3  |    konwencjonalne  |    14,00  |  |
|   motocykle czterosuwowe < 250 cm3  |    Euro 1 i późniejsze  |    1,58  |  |
|   motocykle czterosuwowe ≥ 250 ≤ 750 cm3  |    konwencjonalne  |    1,62  |  |
|   motocykle czterosuwowe ≥ 250 ≤ 750 cm3  |    Euro 1 i późniejsze  |    1,58  |  |
|   motocykle czterosuwowe > 750 cm3  |    konwencjonalne  |    1,97  |  |
|   motocykle czterosuwowe > 750 cm3  |    Euro 1 i późniejsze  |    2,01  |  |
|   pojazdy bateryjne motocykle  |    –  |    0,03  |  |
|   mini samochody diesel  |    konwencjonalne  |    1,44  |  |
|   mini samochody diesel  |    Euro 1  |    1,26  |  |
|   mini samochody diesel  |    Euro 2  |    1,26  |  |
|   mini samochody diesel  |    Euro 3  |    1,26  |  |
|   mini samochody diesel  |    Euro 4  |    1,13  |  |
|   mini samochody diesel  |    Euro 5  |    1,13  |  |
|   pojazdy terenowe (ATVs)  |    konwencjonalne  |    2,07  |  |
|   pojazdy terenowe (ATVs)  |    Euro 1  |    1,79  |  |
|   pojazdy terenowe (ATVs)  |    Euro 2  |    1,79  |  |
|   pojazdy terenowe (ATVs)  |    Euro 3  |    1,79  |  |
|   pojazdy terenowe (ATVs)  |    Euro 4  |    1,74  |  |
|   pojazdy terenowe (ATVs)  |    Euro 5  |    1,74  |  
Tabela nr 10. Średni przebieg w podziale na kategorie pojazdów
|   Kategoria pojazdów  |    Średni przebieg [km]  |  
|   osobowe  |    190 000  |  
|   dostawcze  |    300 000  |  
|   ciężarowe  |    500 000  |  
|   autobusy  |    600 000  |  
|   kategoria L  |    40 000  |  
Tabela nr 11. Średni cykl życia pojazdu w podziale na kategorie
|   Kategoria pojazdów  |    Średni cykl życia [lata]  |  
|   osobowe  |    14,0  |  
|   dostawcze  |    13,5  |  
|   ciężarowe  |    12,2  |  
|   autobusy  |    15,6  |  
|   kategoria L  |    10,0  |  
Załącznik nr 3
Tabela 1. Wartości współczynnika nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej dla poszczególnych nośników energii
|   Lp.  |    Rodzaj nośnika energii  |    Współczynnik nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej wP, wel  |  |
|   1  |    Paliwo lub źródło energii  |    Olej opałowy  |    1,1  |  
|   2  |    Gaz ziemny  |    1,1  |  |
|   3  |    Gaz płynny  |    1,1  |  |
|   4  |    Węgiel kamienny  |    1,1  |  |
|   5  |    Węgiel brunatny  |    1,1  |  |
|   6  |    Biomasa  |    0,2  |  |
|   7  |    Biogaz  |    0,5  |  |
|   8  |    Energia słoneczna  |    0,0  |  |
|   9  |    Energia wiatrowa  |    0,0  |  |
|   10  |    Energia geotermalna  |    0,0  |  |
|   11  |    Ciepło odpadowe z przemysłu  |    0,05  |  |
|   12  |    Olej napędowy  |    1,1  |  |
|   13  |    Benzyna  |    1,1  |  |
|   14  |    LPG  |    1,1  |  |
|   15  |    Wodór (energia elektryczna z produkcji mieszanej)  |    4,2  |  |
|   16  |    Wodór (energia elektryczna z energii słonecznej, wiatrowej, geotermalnej)  |    0,0  |  |
|   17  |    Wodór (energia elektryczna z biomasy)  |    0,33  |  |
|   18  |    Wodór (energia elektryczna z biogazu)  |    0,83  |  |
|   19  |    Wodór (reforming parowy metanu)  |    1,47  |  |
|   20  |    Sieć elektroenergetyczna systemowa  |    Energia elektryczna z produkcji mieszanej  |    2,5  |  
- Data ogłoszenia: 2022-05-05
 - Data wejścia w życie: 2022-05-20
 - Data obowiązywania: 2022-05-20
 
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA


