REKLAMA
Akty ujednolicone - rok 2025 poz. 870
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/870
z dnia 28 lutego 2025 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 w zakresie odniesień do postanowień konwencji chicagowskiej
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (1), w szczególności jego art. 19 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Statki powietrzne inne niż bezzałogowe statki powietrzne oraz ich silniki, śmigła, części i wyposażenie nieinstalowane powinny spełniać wymogi ochrony środowiska. Jest to przewidziane w rozporządzeniu (UE) 2018/1139 odnoszącym się do konkretnych postanowień konwencji chicagowskiej, które zawierają te wymogi. |
(2) | W dniu 20 marca 2023 r. na piątym posiedzeniu 228. sesji Rada Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego przyjęła poprawkę 14 do tomu I „Hałas statku powietrznego”, poprawkę 11 do tomu II „Emisje z silników statków powietrznych” oraz poprawkę 2 do tomu III „Emisje CO2 z samolotów” załącznika 16 do konwencji chicagowskiej. Poprawki te zaczęły obowiązywać w dniu 1 stycznia 2024 r. |
(3) | Należy zatem zaktualizować odniesienia do przepisów konwencji chicagowskiej, a rozporządzenie (UE) 2018/1139 należy odpowiednio zmienić. |
(4) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii nr 02/2024 wydanej przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zgodnie z art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W art. 9 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1139 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:
„W odniesieniu do hałasu i emisji te statki powietrzne oraz ich silniki, śmigła, części i wyposażenie nieinstalowane muszą spełniać wymogi ochrony środowiska zawarte w poprawce 14 w tomie I, poprawce 11 w tomie II i poprawce 2 w tomie III załącznika 16 do konwencji chicagowskiej, w ich wersjach mających zastosowanie w dniu 1 stycznia 2024 r. ”.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 lutego 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1139/oj.
- Data ogłoszenia: 2025-05-05
- Data wejścia w życie: 2025-05-25
- Data obowiązywania: 2025-05-25
REKLAMA
Akty ujednolicone
REKLAMA
REKLAMA