REKLAMA
Akty ujednolicone - rok 2025 poz. 914
ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2025/914
z dnia 7 maja 2025 r.
w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2016/1011 w odniesieniu do zakresu stosowania przepisów dotyczących wskaźników referencyjnych, stosowania w Unii wskaźników referencyjnych opracowywanych przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim oraz niektórych wymogów sprawozdawczych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
po konsultacji z Europejskim Bankiem Centralnym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (1),
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą (2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Wymogi sprawozdawcze odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu właściwego monitorowania i prawidłowego egzekwowania przepisów. Dlatego należy uprościć te wymogi, tak by ograniczyć obciążenie administracyjne i zapewnić spełnianie przez nie celu, który im przyświecał. |
(2) | Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 (3) wszyscy administratorzy wskaźników referencyjnych, bez względu na znaczenie systemowe tych wskaźników referencyjnych lub wartość instrumentów finansowych lub umów, w których stosuje się te wskaźniki referencyjne jako stopy referencyjne lub jako punkty odniesienia dla wyników, muszą spełniać szereg bardzo szczegółowych wymogów, w tym wymogów w zakresie ich organizacji, zarządzania i konfliktów interesów, jednostek nadzorczych, danych wejściowych, kodeksów postępowania, zgłaszania naruszeń oraz ujawniania informacji na temat zastosowanej metody i ujawniania oświadczeń dotyczących wskaźnika referencyjnego. Te wymogi nałożyły nieproporcjonalne obciążenie regulacyjne na administratorów mniejszych wskaźników referencyjnych w Unii, jeżeli wziąć pod uwagę cele rozporządzenia (UE) 2016/1011, tj. ochronę stabilności finansowej i uniknięcie negatywnych skutków gospodarczych wynikających z niewiarygodności wskaźników referencyjnych. Konieczne jest zatem zmniejszenie tego obciążenia regulacyjnego przez skoncentrowanie się na wskaźnikach referencyjnych o największym znaczeniu gospodarczym dla rynku Unii, tj. na istotnych i kluczowych wskaźnikach referencyjnych, oraz na wskaźnikach, które przyczyniają się do promowania kluczowych polityk Unii, tj. na unijnych wskaźnikach referencyjnych transformacji klimatycznej i unijnych wskaźnikach referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego. Z tego powodu zakres stosowania tytułów II, III, IV, V i VI rozporządzenia (UE) 2016/1011 należy ograniczyć do tych konkretnych wskaźników referencyjnych. Niemniej jednak przepisy szczegółowe zawarte w art. 23a, 23b i 23c mają na celu zagwarantowanie pewności prawa i stabilności gospodarczej w przypadku likwidacji wskaźnika referencyjnego, a zatem w dalszym ciągu powinny mieć zastosowanie do wszystkich wskaźników referencyjnych. |
(3) | Administratorzy, którzy zostaliby wyłączeni z zakresu stosowania rozporządzenia (UE) 2016/1011 w związku ze zmianami wprowadzonymi niniejszym rozporządzeniem zmieniającym, a którzy chcą być objęci tymi uregulowaniami, powinni mieć możliwość zwrócenia się do swojego właściwego organu z uzasadnionym wnioskiem o wyznaczenie co najmniej jednego wskaźnika referencyjnego, który administratorzy ci oferują, jako istotnego. Wniosek ten powinien zawierać wystarczające informacje, by właściwy organ mógł ocenić, czy dany wskaźnik referencyjny spełnia wymogi pozwalające na wyznaczenie go jako istotny w ramach sytemu dobrowolnego poddania się przepisom rozporządzenia (UE) 2016/1011. Jeżeli informacje zawarte we wniosku są niedokładne lub wprowadzające w błąd, właściwy organ powinien odmówić wyznaczenia tego wskaźnika referencyjnego. Administratorzy wskaźników referencyjnych, którym zezwolono na dobrowolne poddanie się przepisom rozporządzenia (UE) 2016/1011, powinni spełniać wszystkie wymogi mające zastosowanie do administratorów istotnych wskaźników referencyjnych określone w tym rozporządzeniu. |
(4) | Rozporządzenie (UE) 2016/1011 uprawnia Komisję do wyłączenia - na określonych warunkach - walutowych wskaźników referencyjnych spot z zakresu stosowania tego rozporządzenia. Aby unijnym użytkownikom wskaźników referencyjnych zapewnić dostęp do instrumentów zabezpieczających opartych na walutowych wskaźnikach referencyjnych spot w przypadkach, gdy zastosowanie mają kontrole walutowe, należy wprowadzić przepis, zgodnie z którym Komisja powinna wyznaczyć walutowe wskaźniki referencyjne jako wyłączone, gdy odnoszą się one do kursów kasowych waluty państwa trzeciego, do której mają zastosowanie takie kontrole walutowe. Kontrole walutowe zazwyczaj obejmują przepisy o charakterze prawnym lub regulacyjnym, które zakazują swobodnego przeliczania danej waluty na inną lub wprowadzają ograniczenia lub restrykcje w tym zakresie. Różnią się one pod względem konkretnych restrykcji, jakie nakładają, i stale ewoluują. Dlatego przy wykazywaniu, że spełnione zostało odpowiednie kryterium, należy uwzględnić różnorodność i ewolucję kontroli walutowych, aby zapewnić możliwość jego stosowania w praktyce. Aby zapewnić jednolite stosowanie warunków, na podstawie których dany walutowy wskaźnik referencyjny spot powinien zostać wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia (UE) 2016/1011, Komisja powinna być uprawniona do przyjmowania aktów wykonawczych w celu ustanowienia i prowadzenia wykazu wyłączonych wskaźników referencyjnych. |
(5) | Zgodnie z art. 19d rozporządzenia (UE) 2016/1011 administratorzy istotnych wskaźników referencyjnych mają obowiązek podejmować starania w celu opracowywania unijnego wskaźnika referencyjnego transformacji klimatycznej lub unijnego wskaźnika referencyjnego dostosowanego do porozumienia paryskiego. W związku z tym, że egzekwowanie tego przepisu okazało się trudne, należy go uchylić. Uchylenia tego przepisu nie należy jednak rozumieć jako zmniejszenia zaangażowania Unii w realizację celów transformacji klimatycznej i porozumienia paryskiego. A zatem, by promować stosowanie wspólnych norm dotyczących wskaźników referencyjnych związanych z klimatem i zapewnić ich odpowiednie dostarczanie w Unii, zachęca się administratorów wskaźników referencyjnych do opracowywania takich wskaźników referencyjnych w Unii. |
(6) | Administratorzy wskaźników referencyjnych powinni monitorować stosowanie w Unii wskaźników referencyjnych, które opracowują, oraz powiadomić odpowiedni właściwy organ lub Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) (ESMA) ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 (4) - w zależności od tego, gdzie dany administrator ma siedzibę lub miejsce zamieszkania - gdy zagregowane stosowanie jednego z ich wskaźników referencyjnych osiągnie próg 50 mld EUR określony w art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1011. Administratorzy wskaźników referencyjnych często oferują różne warianty wskaźnika referencyjnego, aby zaspokoić szczególne potrzeby użytkowników tych wskaźników referencyjnych, w tym warianty dotyczące okresów zapadalności, walut i obliczania stopy zwrotu. Jeżeli takie warianty istnieją, ich stosowanie należy zagregować. |
(7) | Aby zapewnić administratorom wskaźników referencyjnych wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do wymogów mających zastosowanie do istotnych wskaźników referencyjnych, powinni oni podlegać tym wymogom dopiero po upływie 60 dni roboczych od złożenia takiego powiadomienia. Administratorzy wskaźników referencyjnych powinni ponadto przekazywać odpowiedniemu właściwemu organowi lub ESMA - na ich wniosek - wszelkie informacje niezbędne do oceny zagregowanego stosowania wskaźnika referencyjnego w Unii. |
(8) | W przypadku gdy administrator wskaźnika referencyjnego nie powiadomi odpowiedniego właściwego organu lub ESMA o tym, że stosowanie jednego z jego wskaźników referencyjnych osiągnęło próg określony w art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1011, oraz jeżeli odpowiedni właściwy organ lub ESMA mają wyraźne i możliwe do wykazania powody, by uznać, że próg ten został osiągnięty, odpowiedni właściwy organ lub ESMA powinny mieć możliwość stwierdzenia, że próg ten został osiągnięty, po uprzednim umożliwieniu administratorowi przedstawienia swojego stanowiska. Takie stwierdzenie powinno wiązać się z nałożeniem na administratora wskaźnika referencyjnego takich samych obowiązków jak w przypadku powiadomienia dokonanego przez administratora wskaźnika referencyjnego. Powinno to pozostawać bez uszczerbku dla możliwości nakładania przez właściwe organy lub ESMA sankcji administracyjnych na tych administratorów, którzy nie powiadomią o tym, że jeden z ich wskaźników referencyjnych osiągnął określony próg. |
(9) | W wyjątkowych przypadkach mogą jednak istnieć wskaźniki referencyjne o zagregowanym stosowaniu poniżej progu określonego w art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1011, które ze względu na szczególną sytuację na rynku danego państwa członkowskiego mają jednak dla tego państwa członkowskiego takie znaczenie, że brak ich wiarygodności miałby wpływ porównywalny z wpływem wskaźnika referencyjnego, którego stosowanie osiągnęło ten próg. A zatem, w przypadku wskaźników referencyjnych opracowywanych przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w Unii, właściwy organ tego państwa członkowskiego powinien mieć możliwość wyznaczenia takiego wskaźnika referencyjnego jako istotnego na podstawie zestawu kryteriów jakościowych. W przypadku wskaźników referencyjnych opracowywanych przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania poza Unią, to ESMA - na wniosek właściwego organu lub z własnej inicjatywy - powinna wyznaczyć taki wskaźnik referencyjny jako istotny. |
(10) | Aby zapewnić spójność i koordynację krajowych wyznaczeń wskaźników referencyjnych jako istotnych wskaźników referencyjnych, właściwe organy, które zamierzają wyznaczyć wskaźnik referencyjny jako istotny, powinny konsultować się z ESMA. Z tego samego powodu właściwy organ państwa członkowskiego, który zamierza wyznaczyć jako istotny wskaźnik referencyjny opracowywany przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w innym państwie członkowskim, powinien również skonsultować się z właściwym organem tego innego państwa członkowskiego. W przypadku gdy właściwe organy nie zgadzają się co do tego, który z nich powinien wyznaczyć i nadzorować dany wskaźnik referencyjny, ESMA powinien rozstrzygnąć ten spór zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010. Właściwy organ państwa członkowskiego, w którym administrator ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, może zawsze zawrzeć porozumienia o współpracy w sprawie delegowania zadań na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1011 z wyznaczającym właściwym organem albo z ESMA. |
(11) | W celu poszanowania prawa do bycia wysłuchanym właściwy organ lub ESMA powinny, przed wyznaczeniem wskaźnika referencyjnego jako istotnego, umożliwić administratorowi tego wskaźnika referencyjnego dostarczenie wszelkich użytecznych informacji istotnych dla jego wyznaczenia. |
(12) | Aby wyznaczenie wskaźnika referencyjnego jako istotnego było jak najbardziej przejrzyste, właściwe organy lub ESMA powinny wydać decyzję o wyznaczeniu określającą powody, dla których ten wskaźnik referencyjny uznaje się za istotny. Właściwe organy powinny opublikować na swojej stronie internetowej decyzję o wyznaczeniu i powiadomić o niej ESMA. Z tych samych powodów, w przypadku gdy ESMA wyznacza wskaźnik referencyjny jako istotny na wniosek właściwego organu lub z własnej inicjatywy, ESMA powinien opublikować na swojej stronie internetowej decyzję o wyznaczeniu i powiadomić o niej wnioskujący właściwy organ. |
(13) | Komisja powinna być uprawniona do przyjęcia - po zasięgnięciu opinii ESMA - aktu delegowanego w celu doprecyzowania metody obliczania progu, o którym mowa w art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/1011, kryteriów do oceny, czy stosowanie wskaźnika referencyjnego osiągnęło ten próg, informacji, które należy przekazać ESMA w ramach procesu wyznaczania wskaźnika referencyjnego, który nie osiąga tego progu, oraz kryteriów oceny skutków zaprzestania opracowywania danego wskaźnika referencyjnego. Biorąc pod uwagę przyszłe zmiany cen i zmiany regulacyjne, Komisja powinna ocenić adekwatność progu przed upływem trzech lat od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia zmieniającego i przedstawić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie stosowne sprawozdanie. W przypadku gdy ESMA uzyska informacje o problemach dotyczących progu przed datą przedstawienia sprawozdania lub po tej dacie, oczekuje się, że odpowiednio poinformuje o tym Komisję. |
(14) | Unijne wskaźniki referencyjne transformacji klimatycznej i unijne wskaźniki referencyjne dostosowane do porozumienia paryskiego to szczególne kategorie wskaźników referencyjnych, które określa się na podstawie ich zgodności z przepisami regulującymi ich metodę i ujawnianie powiązanych informacji. Z tego powodu oraz aby zapobiec deklaracjom, które mogłyby skłonić użytkowników do myślenia, że niektóre wskaźniki referencyjne są zgodne ze standardami przypisanymi do tych oznaczeń, konieczne jest poddanie tych wskaźników referencyjnych i ich administratorów, stosownie do przypadku, obowiązkowi rejestracji, uzyskania zezwolenia, uznania lub zatwierdzenia, oraz nadzorowi. |
(15) | Podejście regulacyjne do towarowych wskaźników referencyjnych powinno być dostosowane do ich szczególnych właściwości. Towarowe wskaźniki referencyjne podlegające ogólnym zasadom dotyczącym finansowych wskaźników referencyjnych należy traktować tak samo jak inne finansowe wskaźniki referencyjne; powinny one być objęte rozporządzeniem (UE) 2016/1011 tylko wtedy, gdy są istotnymi lub kluczowymi wskaźnikami referencyjnymi i gdy nie zostały wyłączone z zakresu stosowania tego rozporządzenia. Towarowe wskaźniki referencyjne oparte na łatwo dostępnych danych nie mają tych samych właściwości co towarowe wskaźniki referencyjne oparte w większości na danych przekazywanych przez podmioty nieregulowane, a zatem nie powinny one podlegać ogólnym zasadom dotyczącym finansowych wskaźników referencyjnych. Towarowe wskaźniki referencyjne oparte na danych wejściowych przekazywanych w większości przez podmioty nienadzorowane powinny być objęte zakresem stosowania rozporządzenia (UE) 2016/1011 zawsze wtedy, gdy ich wartość referencyjna osiąga próg minimalny, aby zapewnić solidność i wiarygodność ich ocen. |
(16) | Aby zapewnić terminowe rozpoczęcie nadzoru nad istotnymi wskaźnikami referencyjnymi, administratorzy wskaźników referencyjnych, które zostały uznane za istotne, powinni wystąpić w terminie 60 dni roboczych od przyznania tego statusu danym wskaźnikom referencyjnym o zezwolenie lub rejestrację lub - w przypadku wskaźników referencyjnych opracowywanych przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim - o zatwierdzenie lub uznanie. |
(17) | Aby ograniczyć ryzyko związane ze stosowaniem wskaźników referencyjnych, które potencjalnie nie są bezpieczne do stosowania w Unii, oraz aby ostrzec potencjalnych użytkowników, właściwe organy i ESMA powinny mieć możliwość wydania ostrzeżenia w formie publicznego ogłoszenia, że administrator istotnego wskaźnika referencyjnego nie spełnia mających zastosowanie wymogów, w szczególności jeżeli chodzi o spełnienie przez tego administratora obowiązku posiadania zezwolenia, bycia zarejestrowanym, zatwierdzającym lub uznanym w odniesieniu do danego wskaźnika referencyjnego, stosownie do przypadku. Po wydaniu takiego ostrzeżenia podmioty nadzorowane nie powinny już mieć możliwości dodawania nowych odniesień do takich wskaźników referencyjnych lub zestawu wskaźników referencyjnych. Jeżeli wskaźnik referencyjny będący przedmiotem ostrzeżenia jest stosowany w istniejących instrumentach finansowych, umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych, użytkownicy wskaźników referencyjnych powinni w ograniczonym czasie zastąpić ten wskaźnik referencyjny alternatywnym rozwiązaniem. Podobnie, aby zapobiec ryzyku związanemu ze stosowaniem wskaźników referencyjnych, które deklarują zgodność z oznaczeniami związanymi z unijnym wskaźnikiem referencyjnym transformacji klimatycznej i unijnym wskaźnikiem referencyjnym dostosowanym do porozumienia paryskiego, lecz nie są objęte odpowiednim nadzorem, podmioty nadzorowane nie powinny mieć możliwości dodawania nowych odniesień do unijnego wskaźnika referencyjnego transformacji klimatycznej ani unijnego wskaźnika referencyjnego dostosowanego do porozumienia paryskiego, ani zestawu takich wskaźników referencyjnych w Unii, jeżeli administrator tych wskaźników referencyjnych nie jest wpisany do rejestru administratorów i wskaźników referencyjnych prowadzonego przez ESMA. |
(18) | Aby uniknąć potencjalnie nadmiernych zakłóceń rynku w następstwie zakazu stosowania wskaźnika referencyjnego, właściwe organy lub ESMA powinny mieć możliwość zezwolenia na tymczasowe dalsze stosowanie takiego wskaźnika referencyjnego. Aby uwzględnić zróżnicowany wpływ zaprzestania stosowania takiego wskaźnika referencyjnego, jak również różny stopień złożoności działań w celu znalezienia odpowiedniego rozwiązania alternatywnego, właściwe organy lub ESMA powinny określić - w każdym indywidualnym przypadku - okres, w trakcie którego stosowanie tego wskaźnika referencyjnego jest nadal dozwolone, mając na uwadze szczególne okoliczności, w tym stopień i sposób wykorzystania tego wskaźnika. Aby zapewnić inwestorom końcowym wystarczający poziom przejrzystości i ochrony, użytkownicy tych wskaźników referencyjnych, które są przedmiotem ostrzeżenia w formie publicznego ogłoszenia, powinni określić odpowiednie rozwiązanie alternatywne dla tych wskaźników referencyjnych w terminie sześciu miesięcy od opublikowania tego publicznego ogłoszenia lub w inny sposób zapewnić, aby klienci byli odpowiednio informowani o braku alternatywnego wskaźnika referencyjnego. |
(19) | Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/1011 uznanie administratorów wskaźników referencyjnych mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim stanowi tymczasowy środek dostępu do rynku Unii do czasu przyjęcia przez Komisję decyzji dotyczącej równoważności. Z uwagi na bardzo ograniczoną liczbę wskaźników referencyjnych z państw trzecich, które to wskaźniki są objęte decyzjami dotyczącymi równoważności, takie uznanie powinno stać się stałym środkiem dostępu do rynku Unii w przypadku takich administratorów wskaźników referencyjnych. |
(20) | Administratorzy wskaźników referencyjnych mający siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwach trzecich, którzy mają dostęp do rynku Unii w ramach systemu uznawania, są obecnie nadzorowani centralnie przez ESMA. Dostosowanie nadzoru w ramach kompetencji ESMA zarówno w odniesieniu do systemu zatwierdzania, jak i systemu uznawania zapewniłoby równe traktowanie wszystkich administratorów z państw trzecich. Umożliwiłoby też ustanowienie ESMA jako jedynego odpowiedniego partnera w Unii dla administratorów wskaźników referencyjnych mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwach trzecich, dzięki czemu zwiększyłaby się efektywność i skuteczność współpracy transgranicznej. |
(21) | Wskaźniki referencyjne objęte decyzją dotyczącą równoważności uznaje się za regulowane i nadzorowane na poziomie równoważnym do tego, jakiemu podlegają unijne wskaźniki referencyjne. Obowiązek wystąpienia o zatwierdzenie lub uznanie nie powinien zatem mieć zastosowania do administratorów istotnych wskaźników referencyjnych mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim, którzy korzystają z decyzji dotyczącej równoważności. |
(22) | W interesie przejrzystości i w celu zapewnienia pewności prawa właściwe organy, które wyznaczają wskaźnik referencyjny jako istotny, powinny określić potencjalne ograniczenia stosowania, które pojawiają się w przypadku, gdy administrator takiego wskaźnika referencyjnego nie uzyska zezwolenia lub nie zostanie zarejestrowany lub też nie spełni wymogów zatwierdzenia lub uznania, stosownie do przypadku. |
(23) | Użytkownicy wskaźników referencyjnych polegają na przejrzystości w odniesieniu do statusu regulacyjnego wskaźników referencyjnych, które stosują lub zamierzają stosować. W związku z tym ESMA powinien wprowadzić do rejestru administratorów i wskaźników referencyjnych te wskaźniki referencyjne, które podlegają najbardziej szczegółowym wymogom określonym w rozporządzeniu (UE) 2016/1011 ze względu na to, że ich stosowanie w Unii przekracza ustalony próg dla istotnych wskaźników referencyjnych, ze względu na to, że zostały wyznaczone jako istotne przez krajowy właściwy organ lub ESMA lub ze względu na to, że są kluczowymi wskaźnikami referencyjnymi. Z tego samego powodu ESMA powinien również wprowadzić do tego rejestru unijne wskaźniki referencyjne transformacji klimatycznej oraz unijne wskaźniki referencyjne dostosowane do porozumienia paryskiego opracowywane przez administratorów, którzy posiadają zezwolenie lub zostali zarejestrowani. Ponadto ESMA powinien też wprowadzić do rejestru wskaźniki referencyjne, w odniesieniu do których właściwy organ lub ESMA wydały publiczne ogłoszenie zakazujące dalszego stosowania tych wskaźników referencyjnych. Aby jeszcze bardziej zmniejszyć obciążenie użytkowników, wszystkie takie informacje powinny być także łatwo dostępne w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (ESAP) ustanowionym na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 (5). |
(24) | Aby zwiększyć przejrzystość w zakresie stosowania wskaźników referencyjnych w Unii, administratorów wskaźników referencyjnych zachęca się - ale nie zobowiązuje - do uzyskania identyfikatora podmiotu prawnego (LEI), a także międzynarodowego kodu identyfikującego papier wartościowy (kodu ISIN) dla opracowywanych przez nich wskaźników referencyjnych. Gdy administratorzy uzyskają LEI lub ISIN, należy je zgłosić odpowiednim właściwym organom i wpisać do rejestru ESMA. Gdy administratorzy wskaźników referencyjnych zgłoszą te identyfikatory do właściwych organów lub ESMA, ESMA powinien wpisać je do swojego rejestru. Aby promować dostęp do LEI i ISIN oraz korzystanie z nich, oczekuje się, że podmioty odpowiedzialne za ich wydawanie będą wykonywać to zadanie w sposób sprawiedliwy i niedyskryminujący. |
(25) | Aby zapewnić płynne przejęcie przez ESMA zadań w zakresie nadzoru, należy przedsięwziąć środki umożliwiające zarówno przekazanie nadzoru nad administratorami zatwierdzającymi wskaźniki referencyjne z państw trzecich, którzy obecnie są pod nadzorem właściwego organu państwa członkowskiego, jak również przekazanie wniosków o zatwierdzenie otrzymanych zbyt późno, by właściwe organy były w stanie podjąć decyzję w sprawie wniosków przed datą przekazania nadzoru. |
(26) | Aby ESMA mógł skutecznie wykonywać swoje uprawnienia nadzorcze, musi on być w stanie podejmować środki nadzorcze również w przypadku niepodjęcia współpracy lub niepoddania się czynnościom postępowania wyjaśniającego lub kontroli. W związku z tym ESMA powinien mieć możliwość przyjmowania decyzji o nałożeniu grzywny w takich przypadkach. |
(27) | W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2089 (6) wszystkie wskaźniki referencyjne inne niż wskaźniki referencyjne stóp procentowych i walutowe wskaźniki referencyjne objęto zasadami przejrzystości w odniesieniu do tego, czy i w jaki sposób wskaźniki referencyjne uwzględniają czynniki z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego; wprowadzono w nim też dwie kategorie wskaźników z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego, które są objęte wymogiem zgodności z dalszymi minimalnymi standardami określonymi w prawie Unii, a mianowicie unijne wskaźniki referencyjne transformacji klimatycznej oraz unijne wskaźniki referencyjne dostosowane do porozumienia paryskiego. Aby utrzymać wysoki poziom przejrzystości w odniesieniu do deklaracji z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego oraz odpowiedni poziom ochrony użytkowników, administratorzy wskaźników referencyjnych objętych zakresem stosowania rozporządzenia (UE) 2016/1011 powinni - w odniesieniu do każdego wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych, którymi administrują i w przypadku których deklaruje się uwzględnienie czynników z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego w dokumentacji prawnej lub marketingowej - w dalszym ciągu ujawniać niezbędne informacje. Aby zapobiec obchodzeniu obowiązku ujawniania informacji z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego przez administratorów wskaźników referencyjnych objętych zakresem stosowania rozporządzenia (UE) 2016/1011, wszyscy administratorzy opracowujący wskaźniki referencyjne w ramach tej samej grupy powinni podlegać tym samym wymogom dotyczącym ujawniania informacji. Do dnia 30 czerwca 2029 r. Komisja, po zasięgnięciu opinii ESMA, powinna przygotować sprawozdanie służące ocenie, czy obecny zakres wskaźników referencyjnych, w przypadku których deklaruje się uwzględnienie czynników z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego i które podlegają wymogom dotyczącym ujawniania informacji na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1011, jest odpowiedni i czy umożliwia on użytkownikom tych wskaźników referencyjnych odpowiednie przestrzeganie nałożonych na nich wymogów dotyczących ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem. Aby zapewnić spójność w zakresie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem, sprawozdanie to powinno również ocenić, czy treść informacji z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego ujawnianych na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1011 jest spójna z treścią informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem ujawnianych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 (7) i z odpowiednimi wytycznymi ESMA. Do sprawozdania tego należy dołączyć, w stosownych przypadkach, wniosek ustawodawczy. |
(28) | Aby zapewnić płynne przejście do stosowania przepisów wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem zmieniającym, istniejące rejestracje, zezwolenia, uznania lub zatwierdzenia dotyczące administratorów obecnie nadzorowanych na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1011 pozostaną ważne przez 9 miesięcy od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia zmieniającego. Okres ten powinien dać właściwym organom i ESMA wystarczający czas na podjęcie decyzji, czy obecnie nadzorowanych administratorów należy uznać za administratorów wskaźników referencyjnych wyznaczonych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem zmieniającym. W takim przypadku administratorzy uprzednio posiadający zezwolenie, zarejestrowani, zatwierdzający lub uznani lub administratorzy wskaźników referencyjnych, które zostały wyznaczone na wniosek, powinni móc zachować poprzedni status bez konieczności występowania o niego ponownie. Administratorzy istotnych wskaźników referencyjnych powinni w każdym przypadku móc zachować status posiadających zezwolenie, zarejestrowanych, zatwierdzających lub uznanych administratorów wskaźników referencyjnych. W przypadku niewyznaczenia, osoby lub podmioty posiadające zezwolenie, zarejestrowane, uznane lub zatwierdzone powinny mieć pewność prawa co do tego, że okres wyznaczenia upłynął i że ich imiona i nazwiska lub nazwy można bezpiecznie wykreślić z rejestru ESMA, przy czym podmioty nadzorowane będą mogły nadal stosować te indeksy. Fakt niewyznaczenia w trakcie tego 9-miesięcznego okresu oznacza też, że właściwy organ nie jest już zobowiązany do utrzymania istniejącego zezwolenia, rejestracji, uznania lub zatwierdzenia. |
(29) | Aby umożliwić dalsze stosowanie walutowych wskaźników referencyjnych spot do czasu przeprowadzenia przez Komisję wymaganych konsultacji publicznych i przyjęcia przez nią aktu wykonawczego w celu wyłączenia w razie potrzeby pewnych wskaźników referencyjnych, należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania wszelkich ograniczeń w wykorzystywaniu walutowych wskaźników referencyjnych spot opracowywanych przez administratorów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania poza Unią. |
(30) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2016/1011. |
(31) | Aby zapewnić właściwym organom i ESMA niezbędny czas na zebranie informacji na temat potencjalnych istotnych wskaźników referencyjnych oraz na dostosowanie istniejącej infrastruktury do nowych ram przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu zmieniającym, należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia zmieniającego, |
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany w rozporządzeniu (UE) 2016/1011
W rozporządzeniu (UE) 2016/1011 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | w art. 3 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
|
3) | w art. 5 wprowadza się następujące zmiany:
|
4) | w art. 11 wprowadza się następujące zmiany:
|
5) | w art. 13 wprowadza się następujące zmiany:
|
6) | w art. 16 wprowadza się następujące zmiany:
|
7) | art. 18 akapit drugi otrzymuje brzmienie: „Art. 25 nie stosuje się do opracowywania wskaźników referencyjnych stóp procentowych i przekazywania danych na ich potrzeby.” ; |
8) | art. 18a otrzymuje brzmienie: „Artykuł 18a Walutowe wskaźniki referencyjne spot 1. Komisja wyznacza jako wyłączony walutowy wskaźnik referencyjny spot administrowany przez administratorów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania poza Unią, jeżeli spełniono oba następujące kryteria:
2. Komisja przeprowadza konsultacje publiczne w celu zidentyfikowania walutowych wskaźników referencyjnych spot, które spełniają kryteria określone w ust. 1. 3. Po zakończeniu tych konsultacji publicznych, do dnia 9 czerwca 2026 r. Komisja przyjmie akt wykonawczy w celu sporządzenia wykazu walutowych wskaźników referencyjnych spot, które spełniają kryteria określone w ust. 1. Komisja w stosownych przypadkach uaktualnia ten wykaz.” |
9) | tytuł III rozdział 3 otrzymuje brzmienie: „ROZDZIAŁ 3 Towarowe wskaźniki referencyjne oparte na przekazanych danych wejściowych Artykuł 19 Towarowe wskaźniki referencyjne oparte na przekazanych danych wejściowych Towarowe wskaźniki referencyjne oparte na przekazanych danych wejściowych muszą spełniać wymogi zawarte w art. 10, tytułach IV, V i VI oraz wymogi szczególne określone w załączniku II.” |
10) | w art. 19a dodaje się ustępy w brzmieniu: „4. Administratorzy niewpisani do rejestru, o którym mowa w art. 36, nie mogą:
5. Administratorzy umieszczają akronim »CTB« w nazwie unijnych wskaźników referencyjnych transformacji klimatycznej oraz akronim »PAB« w nazwie unijnych wskaźników referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego.” |
11) | art. 24 otrzymuje brzmienie: „Artykuł 24 Istotne wskaźniki referencyjne 1. Wskaźnik referencyjny, który nie jest kluczowym wskaźnikiem referencyjnym, jest istotny, jeżeli spełniony jest którykolwiek z następujących warunków:
2. Administrator natychmiast powiadamia właściwy organ państwa członkowskiego, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, lub ESMA, w przypadku gdy administrator ma siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim, jeżeli co najmniej jeden ze wskaźników referencyjnych tego administratora osiągnął próg, o którym mowa w ust. 1 lit. a). Po otrzymaniu tego powiadomienia właściwy organ lub ESMA, stosownie do przypadku, publikują na swojej stronie internetowej oświadczenie stwierdzające, że dany wskaźnik referencyjny jest istotny. Administrator na wniosek właściwego organu państwa członkowskiego, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, lub na wniosek ESMA, w przypadku gdy administrator ma siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim, przekazuje temu właściwemu organowi lub ESMA, stosownie do przypadku, informacje, czy próg, o którym mowa w ust. 1 lit. a), został osiągnięty. Jeżeli właściwy organ lub, w przypadku administratora z państwa trzeciego, ESMA ma wyraźne i możliwe do wykazania powody, by uznać, że wskaźnik referencyjny osiągnął próg, o którym mowa w ust. 1 lit. a), właściwy organ lub ESMA może wydać powiadomienie stwierdzające ten fakt. Takie powiadomienie powoduje nałożenie na administratora wskaźnika referencyjnego takich samych obowiązków jak w przypadku powiadomienia, o którym mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu. Co najmniej 10 dni roboczych przed wydaniem takiego powiadomienia właściwy organ lub ESMA, stosownie do przypadku, informuje administratora danego wskaźnika referencyjnego o swoich ustaleniach i zwraca się do tego administratora o przedstawienie uwag. 3. Właściwy organ może, po skonsultowaniu się z ESMA zgodnie z ust. 4 i z uwzględnieniem jego porady, wyznaczyć jako istotny wskaźnik referencyjny opracowany przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w Unii, który to wskaźnik nie osiąga progu, o którym mowa w ust. 1 lit. a), jeżeli ten wskaźnik referencyjny spełnia następujące warunki:
W przypadku gdy właściwy organ stwierdzi, że wskaźnik referencyjny spełnia warunki określone w akapicie pierwszym, przygotowuje projekt decyzji o wyznaczeniu wskaźnika referencyjnego jako istotnego i powiadamia o tym projekcie decyzji danego administratora oraz, w stosownych przypadkach, właściwy organ państwa członkowskiego, w którym administrator ma siedzibę lub miejsce zamieszkania. Wyznaczający właściwy organ konsultuje się z ESMA w sprawie projektu decyzji. Administrator i, w stosownych przypadkach, właściwy organ państwa członkowskiego, w którym administrator ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, mają 15 dni roboczych od daty powiadomienia o projekcie decyzji wyznaczającego właściwego organu na przedstawienie spostrzeżeń i uwag na piśmie. Wyznaczający właściwy organ informuje ESMA o otrzymanych spostrzeżeniach i uwagach oraz należycie uwzględnia te spostrzeżenia i uwagi przed przyjęciem ostatecznej decyzji. Wyznaczający właściwy organ niezwłocznie powiadamia ESMA o swojej ostatecznej decyzji i publikuje ją na swojej stronie internetowej, wraz z jej uzasadnieniem i obowiązkami prawnymi wynikającymi z niej dla administratora. W przypadku gdy właściwy organ wyznaczy wskaźnik referencyjny jako istotny wbrew poradzie wydanej przez ESMA na podstawie ust. 4, niezwłocznie publikuje na swojej stronie internetowej powiadomienie szczegółowo wyjaśniające przyczyny takiego postępowania. 4. W przypadku gdy właściwy organ konsultuje się z ESMA w sprawie zamierzonego wyznaczenia wskaźnika referencyjnego jako istotnego zgodnie z ust. 3 akapit pierwszy, ESMA w terminie 3 miesięcy od tej konsultacji wydaje poradę, w której uwzględnia następujące czynniki w świetle szczególnych właściwości danego wskaźnika referencyjnego:
Do celów lit. b) niniejszego ustępu ESMA uwzględnia wszelkie informacje przekazane przez konsultujący się właściwy organ na podstawie ust. 3 akapit trzeci. 5. Jeżeli ESMA stwierdzi, że wskaźnik referencyjny spełnia warunki określone w ust. 3 akapit pierwszy w więcej niż jednym państwie członkowskim, informuje o tym właściwe organy danych państw członkowskich. Właściwe organy tych państw członkowskich uzgadniają, który z nich ma wyznaczyć wskaźnik referencyjny jako istotny. W przypadku gdy właściwe organy nie mogą dojść do porozumienia w tej kwestii, przekazują sprawę ESMA, która rozstrzyga ten spór zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010. 6. Na wniosek właściwego organu lub z własnej inicjatywy ESMA może wyznaczyć jako istotny wskaźnik referencyjny opracowywany przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim, który to wskaźnik nie osiąga progu, o którym mowa w ust. 1 lit. a), jeżeli ten wskaźnik referencyjny spełnia następujące warunki:
Przed podjęciem decyzji o wyznaczeniu i tak szybko, jak to możliwe, ESMA informuje administratora wskaźnika referencyjnego o swoim zamiarze i zwraca się do niego o przedstawienie ESMA w terminie 15 dni roboczych uzasadnionego oświadczenia zawierającego wszelkie stosowne informacje na potrzeby oceny związanej z wyznaczeniem wskaźnika referencyjnego jako istotnego. W stosownych przypadkach ESMA zwraca się tak szybko, jak to możliwe, do właściwego organu państwa trzeciego, w którym administrator ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, o przekazanie wszelkich stosownych informacji na potrzeby oceny związanej z wyznaczeniem danego wskaźnika referencyjnego jako istotnego. ESMA przedstawia powody decyzji o wyznaczeniu, biorąc pod uwagę, czy istnieją wystarczające dowody na to, że warunki, o których mowa w akapicie pierwszym, są spełnione w świetle szczególnych właściwości danego wskaźnika referencyjnego. ESMA publikuje swoją decyzję wraz z uzasadnieniem na swojej stronie internetowej i niezwłocznie powiadamia o niej wnioskujący właściwy organ. 7. Właściwy organ może wyznaczyć jako istotny wskaźnik referencyjny opracowywany przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w Unii, który to wskaźnik nie spełnia warunku określonego w ust. 1 lit. a), jeżeli ten wskaźnik referencyjny spełnia następujące warunki:
Właściwy organ odmawia wyznaczenia wskaźnika referencyjnego jako istotnego, gdy ma powody, by uznać, że wniosek o jego wyznaczenie jest niedokładny lub wprowadzający w błąd. Wyznaczający właściwy organ niezwłocznie powiadamia ESMA o decyzji o wyznaczeniu wskaźnika referencyjnego jako istotnego i publikuje ją na swojej stronie internetowej, wraz z uzasadnieniem i obowiązkami prawnymi wynikającymi z niej dla administratora. 8. W przypadku gdy administrator wskaźnika referencyjnego wyznaczonego zgodnie z ust. 7 chce, by wyznaczenie to zostało wycofane, kieruje on pisemny wniosek w tej sprawie do swojego właściwego organu najwcześniej 4 lata od daty wyznaczenia tego wskaźnika referencyjnego. Właściwy organ cofa wyznaczenie, chyba że spełniony jest warunek określony w ust. 1 lit. a) lub spełnione są warunki określone w ust. 3. Decyzję o cofnięciu wyznaczenia podejmuje się nie później niż 3 miesiące od daty złożenia wniosku. Właściwy organ publikuje decyzję o cofnięciu wyznaczenia na swojej stronie internetowej. W decyzji określa się datę, z którą staje się ona skuteczna, przy czym nie może nastąpić to później niż 12 miesięcy od opublikowania. 9. Komisja jest uprawniona, po zasięgnięciu opinii ESMA, do uzupełniania niniejszego rozporządzenia w drodze aktów delegowanych zgodnie z art. 49 w celu określenia:
10. Do dnia 31 grudnia 2028 r. Komisja, we współpracy z ESMA, przedstawi Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie na temat adekwatności progu, o którym mowa w ust. 1 lit. a), w świetle zmian rynkowych, rozwoju cen i zmian regulacyjnych. Do tego sprawozdania dołącza się, w stosownych przypadkach, wniosek ustawodawczy.” |
12) | dodaje się artykuł w brzmieniu: „Artykuł 24a Wymogi dotyczące administratorów istotnych wskaźników referencyjnych 1. W terminie 60 dni roboczych od powiadomienia, o którym mowa w art. 24 ust. 2, administrator wskaźnika referencyjnego spełniającego warunek, o którym mowa w art. 24 ust. 1 lit. a), występuje o zezwolenie lub rejestrację do właściwego organu państwa członkowskiego, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania. W przypadku gdy administrator ten ma siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim i o ile dany wskaźnik referencyjny nie jest objęty decyzją dotyczącą równoważności przyjętą na podstawie art. 30, administrator ten w terminie 60 dni roboczych od powiadomienia, o którym mowa w art. 24 ust. 2, występuje o jedno z poniższych:
2. W terminie 60 dni roboczych od wyznaczenia, o którym mowa w art. 24 ust. 3, administrator danego wskaźnika referencyjnego występuje o zezwolenie lub rejestrację do właściwego organu państwa członkowskiego, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, zgodnie z art. 34, chyba że posiada on już zezwolenie lub został już zarejestrowany. 3. W terminie 60 dni roboczych od wyznaczenia, o którym mowa w art. 24 ust. 6, administrator danego wskaźnika referencyjnego, o ile dany wskaźnik referencyjny nie jest objęty decyzją dotyczącą równoważności przyjętą na podstawie art. 30, występuje o jedno z poniższych:
4. W terminie 60 dni roboczych od wyznaczenia, o którym mowa w art. 24 ust. 7, administrator danego wskaźnika referencyjnego występuje o zezwolenie lub rejestrację do wyznaczającego właściwego organu zgodnie z art. 34, chyba że posiada on już zezwolenie lub został już zarejestrowany. 5. ESMA i właściwe organy korzystają z uprawnień w zakresie nadzoru i nakładania sankcji, które powierzono im na podstawie niniejszego rozporządzenia, w celu zapewnienia, aby administratorzy wypełniali swoje obowiązki. 6. Właściwy organ lub ESMA, stosownie do przypadku, wydaje publiczne ogłoszenie stwierdzające, że istotny wskaźnik referencyjny opracowywany przez administratora nie jest zgodny z niniejszym rozporządzeniem oraz że użytkownicy mają powstrzymać się od stosowania tego wskaźnika referencyjnego, jeżeli spełniony jest którykolwiek z następujących warunków:
Właściwe organy niezwłocznie powiadamiają ESMA o wszystkich wydanych publicznych ogłoszeniach. ESMA publikuje wszystkie wydane publiczne ogłoszenia na swojej stronie internetowej. ESMA i właściwy organ niezwłocznie usuwają publiczne ogłoszenie, gdy tylko powód, dla którego je wydano, utraci ważność.” |
13) | w art. 25 dodaje się ustęp w brzmieniu: „10. Niniejszy artykuł nie ma zastosowania do towarowych wskaźników referencyjnych.” |
14) | w tytule III uchyla się rozdział 6; |
15) | w art. 27 wprowadza się następujące zmiany:
|
16) | art. 28 ust. 2 otrzymuje brzmienie: „2. Podmioty nadzorowane, inne niż administrator, o którym mowa w ust. 1, które stosują wskaźnik referencyjny, sporządzają na piśmie i zachowują rzetelne plany, określające działania, które podjęłyby na wypadek istotnej zmiany lub zaprzestania opracowywania danego wskaźnika referencyjnego. Jeżeli jest to możliwe i zasadne, plany takie wyznaczają jeden lub kilka alternatywnych wskaźników referencyjnych, do których można by się odnieść w celu zastąpienia wskaźników referencyjnych, których opracowywania zaprzestano, wskazując powody, dlaczego takie wskaźniki referencyjne mogłyby być odpowiednią alternatywą. Podmioty nadzorowane na wniosek niezwłocznie przekazują te plany i ich ewentualne aktualizacje odpowiedniemu właściwemu organowi oraz uwzględniają je w klauzulach awaryjnych mających zastosowanie do umów finansowych, instrumentów finansowych i funduszy inwestycyjnych.” |
17) | w art. 29 wprowadza się następujące zmiany:
|
18) | w art. 32 wprowadza się następujące zmiany:
|
19) | w art. 33 wprowadza się następujące zmiany:
|
20) | w art. 34 wprowadza się następujące zmiany:
|
21) | w art. 36 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
|
22) | w art. 40 ust. 1 dodaje się literę w brzmieniu:
; |
23) | w art. 41 ust. 1 dodaje się litery w brzmieniu:
; |
24) | w art. 42 wprowadza się następujące zmiany:
|
25) | art. 48f ust. 1 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie: „Jeżeli zgodnie z art. 48i ust. 5 ESMA stwierdzi, że dowolna osoba, umyślnie lub w wyniku zaniedbania, dopuściła się jednego z naruszeń wymienionych w art. 42 ust. 1 lit. a) lub większej ich liczby lub nie podjęła współpracy, lub nie poddała się czynnościom postępowania wyjaśniającego lub kontroli, lub wezwaniu zgodnie z sekcją 1 niniejszego rozdziału, przyjmuje decyzję o nałożeniu grzywny zgodnie z ust. 2 niniejszego artykułu.” ; |
26) | w art. 48i wprowadza się następujące zmiany:
|
27) | art. 48n otrzymuje brzmienie: „Artykuł 48n Środki przejściowe dotyczące ESMA 1. Wszelkie kompetencje i obowiązki związane z działalnością z zakresu nadzoru i egzekwowania przepisów w odniesieniu do administratorów, o których mowa w art. 40 ust. 1 lit. a) i b), powierzone właściwym organom, o których mowa w art. 40 ust. 2, wygasają w dniu 1 stycznia 2022 r. Te kompetencje i obowiązki przejmuje ESMA w tym samym dniu. 1a. Wszelkie kompetencje i obowiązki związane z działalnością z zakresu nadzoru i egzekwowania przepisów w odniesieniu do administratorów zatwierdzających wskaźniki referencyjne opracowywane w państwie trzecim, o których mowa w art. 40 ust. 1 lit. c), powierzone właściwym organom, o których mowa w art. 40 ust. 2, wygasają w dniu 1 stycznia 2026 r. Te kompetencje i obowiązki przejmuje ESMA w tym samym dniu. 2. Wszelkie akta spraw i dokumenty robocze dotyczące działalności z zakresu nadzoru i egzekwowania przepisów w odniesieniu do administratorów, o których mowa w art. 40 ust. 1 lit. a) i b), w tym dotyczące wszelkich toczących się kontroli i czynności z zakresu egzekwowania przepisów, bądź ich uwierzytelnione kopie, przejmuje ESMA w dniu, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu. Wniosków o zezwolenie złożonych przez administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych, o których mowa w art. 20 ust. 1 lit. a) i c), oraz wniosków o uznanie zgodnie z art. 32, które wpłynęły do właściwych organów przed dniem 1 października 2021 r., nie przekazuje się jednak ESMA, a decyzję o udzieleniu zezwolenia lub o uznaniu podejmuje odpowiedni właściwy organ. 2a. Wszelkie akta spraw i dokumenty robocze dotyczące działalności z zakresu nadzoru i egzekwowania przepisów w odniesieniu do administratorów zatwierdzających wskaźniki referencyjne opracowywane w państwie trzecim, o których mowa w art. 40 ust. 1 lit. c), w tym dotyczące wszelkich toczących się kontroli i czynności z zakresu egzekwowania przepisów, bądź ich uwierzytelnione kopie, przejmuje ESMA w dniu, o którym mowa w ust. 1a niniejszego artykułu. Wniosków o zatwierdzenie, które wpłynęły do właściwych organów przed dniem 1 października 2025 r., nie przekazuje się jednak do ESMA, a decyzję o udzieleniu zezwolenia lub o uznaniu podejmuje odpowiedni właściwy organ. 3. Właściwe organy zapewniają, aby wszelkie istniejące dokumenty i opracowania robocze lub ich uwierzytelnione kopie dotyczące administratorów, o których mowa w art. 40 ust. 1 lit. a) i b), przekazano ESMA jak najszybciej, a w każdym razie do dnia 1 stycznia 2022 r. Te właściwe organy służą również ESMA wszelką niezbędną pomocą i radą w celu ułatwienia skutecznego i sprawnego przekazania i podjęcia działalności z zakresu nadzoru i egzekwowania przepisów w odniesieniu do administratorów, o których mowa w art. 40 ust. 1 lit. a) i b). 3a. Właściwe organy zapewniają, aby wszelkie istniejące dokumenty i opracowania robocze lub ich uwierzytelnione kopie dotyczące administratorów, o których mowa w art. 40 ust. 1 lit. c), przekazano ESMA jak najszybciej, a w każdym razie do dnia 1 stycznia 2026 r. Te właściwe organy służą również ESMA wszelką niezbędną pomocą i radą w celu ułatwienia skutecznego i sprawnego przekazania i podjęcia działalności z zakresu nadzoru i egzekwowania przepisów w odniesieniu do administratorów, o których mowa w art. 40 ust. 1 lit. c). 4. ESMA występuje jako następca prawny właściwych organów, o których mowa w ust. 1 i 1a, we wszelkich postępowaniach administracyjnych lub sądowych wynikających z działalności w zakresie nadzoru i egzekwowania przepisów prowadzonej przez te właściwe organy w odniesieniu do spraw objętych zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia. 5. Zezwolenia dla administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych, o których mowa w art. 20 ust. 1 lit. a) i c), uznania zgodnie z art. 32 oraz zezwolenia lub rejestracje dla administratorów, którzy zatwierdzają lub zamierzają zatwierdzać wskaźniki referencyjne opracowywane w państwie trzecim, udzielone przez właściwy organ, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, zachowują ważność po przekazaniu kompetencji ESMA.” |
28) | w art. 49 wprowadza się następujące zmiany:
|
29) | w art. 51 wprowadza się następujące zmiany:
|
30) | uchyla się art. 53 ust. 1; |
31) | w art. 54 dodaje się ustęp w brzmieniu: „8. Do dnia 30 czerwca 2029 r. Komisja, po zasięgnięciu opinii ESMA, przedstawi Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie oceniające, czy zakres stosowania niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do wskaźników referencyjnych, w przypadku których deklaruje się uwzględnienie czynników z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego, a w szczególności w odniesieniu do ujawniania informacji na temat tych czynników przez administratorów tych wskaźników referencyjnych, jest odpowiedni. W ocenie tej Komisja weźmie pod uwagę dostępność w Unii wskaźników referencyjnych, w przypadku których deklaruje się uwzględnienie czynników z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego, oraz ich wykorzystanie, z uwzględnieniem - w miarę możliwości - kosztów tych wskaźników referencyjnych oraz zmieniającego się charakteru wskaźników z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego i metod stosowanych do ich pomiaru. Sprawozdanie będzie również zawierać ocenę tego, czy treść informacji, które mają być ujawniane na podstawie niniejszego rozporządzenia, jest spójna z treścią informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem ujawnianych na podstawie rozporządzenia (UE) 2019/2088 i z odpowiednimi wytycznymi ESMA. Do sprawozdania tego dołącza się, w stosownych przypadkach, wniosek ustawodawczy.”. |
Artykuł 2
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Stosuje się je od dnia 1 stycznia 2026 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Strasburgu dnia 7 maja 2025 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego
Przewodnicząca
R. METSOLA
W imieniu Rady
Przewodniczący
A. SZŁAPKA
(1) Opinia z dnia 14 lutego 2024 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 22 kwietnia 2024 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz stanowisko Rady w pierwszym czytaniu z dnia 24 marca 2025 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym). Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 6 maja 2025 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 (Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/1011/oj).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie ustanowienia europejskiego pojedynczego punktu dostępu zapewniającego scentralizowany dostęp do publicznie dostępnych informacji mających znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju (Dz.U. L, 2023/2859, 20.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2859/oj).
(6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2089 z dnia 27 listopada 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2016/1011 w odniesieniu do unijnych wskaźników referencyjnych transformacji klimatycznej oraz unijnych wskaźników referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego, a także ujawniania informacji dotyczących wskaźników referencyjnych w związku z kwestiami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju (Dz.U. L 317 z 9.12.2019, s. 17, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/2089/oj).
(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych (Dz.U. L 317 z 9.12.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/2088/oj).
- Data ogłoszenia: 2025-05-19
- Data wejścia w życie: 2025-06-08
- Data obowiązywania: 2025-06-08
REKLAMA
Akty ujednolicone
REKLAMA
REKLAMA