REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Akty ujednolicone - rok 2025 poz. 1122

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/1122

z dnia 5 czerwca 2025 r.

zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w celu uwzględnienia zmian regulacyjnych dotyczących poprawek do regulaminów ONZ nr 25, 34, 79, 100, 117, 127 i 152 oraz nowych regulaminów ONZ nr 167, 169 i 171 przyjętych przez Światowe Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

Tekst pierwotny

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166 (1), w szczególności jego art. 4 ust. 3 i 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 wymieniono, między innymi, regulaminy ONZ nr 34 (2), nr 79 (3), nr 100 (4), nr 117 (5), nr 127 (6) oraz nr 152 (7). Wszystkie wymienione regulaminy zostały zmienione przez Światowe Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów („WP.29 EKG ONZ”). Należy zatem zaktualizować wykaz w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 w celu odzwierciedlenia tych zmian.

(2)

Seria poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 152 zawiera przepisy dotyczące zaawansowanego systemu hamowania awaryjnego w celu uniknięcia lub złagodzenia dotkliwości uderzenia odpowiednio w pieszego lub rower. Załącznik I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 odnosi się do pierwotnej wersji tego regulaminu ONZ, która zawiera wymogi dotyczące zaawansowanego systemu hamowania awaryjnego w celu uniknięcia lub złagodzenia kolizji wyłącznie z samochodem osobowym. W związku z tym, aby oprócz kolizji samochodu z samochodem objąć także kolizje samochodu z pieszym i samochodu z rowerem, w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 należy odnieść się do serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 152.

(3)

Seria poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 127 zawiera przepisy dotyczące rozszerzonej strefy uderzenia głową w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych zapewnianego przez pojazdy silnikowe w przypadku zderzenia. Ponieważ załącznik I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 odnosi się do serii poprawek 02 do tego regulaminu ONZ, należy zaktualizować załącznik I do rozporządzenia (UE) 2019/2144, aby odnosił się do serii poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 127.

(4)

WP.29 EKG ONZ przyjęło również: 1) regulamin ONZ nr 167 (8), 2) regulamin ONZ nr 169 (9) oraz 3) regulamin ONZ nr 171 (10). Należy zatem wprowadzić do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 odniesienia do wspomnianych regulaminów.

(5)

Seria poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 117 zawiera przepisy dotyczące homologacji opon w odniesieniu do ich przyczepności na mokrej nawierzchni w stanie zużytym. Należy zapewnić dodatkowy czas na dalsze zezwalanie na montaż w używanym pojeździe nowych opon homologowanych jako zgodne odpowiednio z serią poprawek 02 i 03 do regulaminu ONZ nr 117 do dnia 6 stycznia 2029 r.

(6)

Na 192. sesji WP.29 EKG ONZ w marcu 2024 r. Unia i jej państwa członkowskie głosowały za nowym regulaminem ONZ w sprawie jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów w odniesieniu do systemów wspomagających kierowcę w kontroli ruchu pojazdu. Aby pojazdy silnikowe wyposażone w te systemy były zgodne z przepisami określonymi w tym regulaminie ONZ, konieczne jest włączenie odniesienia do regulaminu ONZ nr 171 do załącznika II do rozporządzenia (UE) 2019/2144, który powinien mieć zastosowanie na zasadzie „jeżeli są zamontowane”.

(7)

Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/2144,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Zmiany w rozporządzeniu (UE) 2019/2144

W załącznikach I i II do rozporządzenia (UE) 2019/2144 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 czerwca 2025 r.

W imieniu Komisji

Przewodnicząca

Ursula VON DER LEYEN


(1) Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/2144/oj.

(2) Regulamin nr 34 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie zabezpieczenia przeciwpożarowego [2025/1454] (Dz.U. L, 2025/1454, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/1454/oj).

(3) Regulamin nr 79 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do ich układów kierowniczych [2025/3] (Dz.U. L, 2025/3, 10.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/3/oj).

(4) Regulamin nr 100 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie szczególnych wymagań dotyczących elektrycznego układu napędowego [2024/1955] (Dz.U. L, 2024/1955, 26.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1955/oj).

(5) Regulamin nr 117 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon w odniesieniu do emisji hałasu toczenia lub przyczepności na mokrych nawierzchniach lub oporu toczenia [2024/1453] (Dz.U. L, 2024/1453, 7.8.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/1453/oj).

(6) Regulamin nr 127 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do bezpieczeństwa pieszych [2025/460] (Dz.U. L, 2025/460, 17.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/460/oj).

(7) Regulamin nr 152 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do zaawansowanego systemu hamowania awaryjnego (AEBS) dla pojazdów kategorii M1 i N1 [2024/2497] (Dz.U. L, 2024/2497, 27.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2497/oj).

(8) Regulamin nr 167 ONZ - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie bezpośredniej widoczności [2024/1065] (Dz.U. L, 2024/1065, 17.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1065/oj).

(9) Regulamin ONZ nr 169 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji rejestratorów danych na temat zdarzeń (EDR) dla pojazdów ciężkich [2024/1218] (Dz.U. L, 2024/1218, 23.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1218/oj).

(10) Regulamin nr 171 ONZ - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie systemów wspomagających kierowcę w kontroli ruchu pojazdu [2024/2689] (Dz.U. L, 2024/2689, 4.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2689/oj).

Załącznik 1.

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach I i II do rozporządzenia (UE) 2019/2144 wprowadza się następujące zmiany:

1)

w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:

a)

wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 25 otrzymuje brzmienie:

„25

Zagłówki wbudowane lub niewbudowane w siedzenia pojazdów

Suplement 1 do serii poprawek 04

Dz.U. L 258 z 7.8.2020, s. 30, ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2020/1169/oj

M, N”

b)

wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 34 otrzymuje brzmienie:

„34

Zabezpieczenie przeciwpożarowe (zbiorniki paliwa ciekłego)

seria poprawek 04

Dz.U. L, 2025/1454, 29.7.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/1454/oj

M, N, O”

c)

wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 79 otrzymuje brzmienie:

„79

Układy kierownicze

Seria poprawek 04

Dz.U. L, 2025/3, 10.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/3/oj

M, N, O”

d)

wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 100 otrzymuje brzmienie:

„100

Bezpieczeństwo elektryczne

Seria poprawek 03

Dz.U. L, 2024/1955, 26.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1955/oj

M, N”

e)

wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 117 otrzymuje brzmienie:

„117

Opony w odniesieniu do emisji hałasu toczenia, przyczepności na mokrych nawierzchniach oraz oporu toczenia (klasy C1, C2 i C3)

seria poprawek 04

Dz.U. L, 2025/1453, 7.8.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/1453/oj

M, N, O”

f)

wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 127 otrzymuje brzmienie:

„127

Bezpieczeństwo pieszych

seria poprawek 04

Dz.U. L, 2025/460, 17.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/460/oj

M1, N1

g)

wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 152 otrzymuje brzmienie:

„152

Zaawansowany system hamowania awaryjnego (AEBS)

Seria poprawek 02

Dz.U. L, 2024/2497, 27.9. 2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2497/oj

M1, N1

h)

dodaje się wiersze dotyczące regulaminów ONZ nr 167, 169 i 171 w brzmieniu:

„167

Pole bezpośredniej widoczności w pojazdach ciężkich

Pierwotna wersja regulaminu

Dz.U. L, 2024/1065, 17.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1065/oj

M2, M3, N2, N3

169

Rejestrator danych na temat zdarzeń dla pojazdów ciężkich

Pierwotna wersja regulaminu

Dz.U. L, 2024/1218, 23.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1218/oj

M2, M3, N2, N3

171

Systemy wspomagające kierowcę w kontroli ruchu pojazdu (DCAS)

Pierwotna wersja regulaminu

Dz.U. L, 2024/2689, 4.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2689/oj

M, N”

2)

w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:

a)

wiersz dotyczący wymogu B2 otrzymuje brzmienie:

„B2 Powiększona strefa zabezpieczenia

Regulamin ONZ nr 127

Kontakt modelu głowy ze słupkami A, ze strefą nad szybą przednią oraz z osłoną jest wyłączony, ale jest monitorowany.

C (*1)

C (*1)

b)

wiersz dotyczący wymogu B9 otrzymuje brzmienie:

„B9 Pole bezpośredniej widoczności w pojazdach ciężkich

Regulamin ONZ nr 167

D

D

D

D”

c)

wiersz dotyczący wymogu C10 otrzymuje brzmienie:

„C10 Bezpieczeństwo opon i efektywność środowiskowa

Regulamin ONZ nr 30

Regulamin ONZ nr 54

Regulamin ONZ nr 117

Należy również zapewnić procedurę badania zużycia opon; obowiązują daty podane w uwagach do tabeli punkt C (*2).

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

A

d)

wiersze dotyczące wymogów E6 i E7 otrzymują brzmienie:

„E6 Systemy prowadzenia zastępujące kierowcę

Regulamin ONZ nr 157

Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/1426 (*3) (dla pojazdów w pełni zautomatyzowanych)

B(5)

B(5)

B(5)

B(5)

B(5)

B(5)

E7 Systemy dostarczające pojazdowi w czasie rzeczywistym informacji o stanie pojazdu i jego otoczeniu

Regulamin ONZ nr 157

Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/1426 (dla pojazdów w pełni zautomatyzowanych)

B(5)

B(5)

B(5)

B(5)

B(5)

B(5)

e)

w sekcji E „Zachowanie kierowcy i funkcjonowanie układów” dodaje się wiersze dotyczące wymogów E10 i E11 w brzmieniu:

„E10 Systemy wspomagające kierowcę w kontroli dynamiki pojazdu

Regulamin ONZ nr 171

IF

IF

IF

IF

IF

IF

E11 Zautomatyzowane parkowanie typu valet parking

Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/1426, załącznik V

IF

IF

IF

IF

IF

IF”

f)

Przypis (5) otrzymuje brzmienie:

„(5)

Zgodność jest wymagana w przypadku pojazdów zautomatyzowanych / w pełni zautomatyzowanych.”;

g)

w uwagach do tabeli dodaje się uwagę w brzmieniu:

„IF: Zgodność jest wymagana, jeżeli zainstalowano.”.


(*1) W zastosowaniu przepisów przejściowych serii poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 127 do dnia 1 września 2029 r. nadal akceptuje się homologacje typu wydane z zastosowaniem przepisów szczegółowych dotyczących odległości zawinięcia na masce wynoszącej 2 100 mm. Homologacje typu wydane z zastosowaniem przepisów szczegółowych dotyczących tylnej fizycznej krawędzi maski zamiast tylnej linii odniesienia maski nadal akceptuje się do dnia 1 września 2031 r. ”

(*2) W zastosowaniu przepisów przejściowych serii poprawek 04 do regulaminu ONZ nr 117 opony homologowane zgodnie z wymogami serii poprawek 02 lub 03 do tego regulaminu ONZ i wyprodukowane przed dniem 7 lipca 2026 r. mogą być nadal montowane w użytkowanych pojazdach do dnia 6 stycznia 2029 r. ”

(*3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/1426 z dnia 5 sierpnia 2022 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w odniesieniu do jednolitych procedur i specyfikacji technicznych w zakresie homologacji typu systemu zautomatyzowanej jazdy (ADS) pojazdów w pełni zautomatyzowanych (Dz.U. L 221 z 26.8.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2022/1426/oj).”

REKLAMA

Akty ujednolicone

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA