REKLAMA
Akty ujednolicone - rok 2025 poz. 2088
ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2025/2088
z dnia 8 października 2025 r.
w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) nr 1092/2010, (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 1094/2010, (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 806/2014, (UE) 2021/523 i (UE) 2024/1620 w odniesieniu do niektórych wymogów sprawozdawczych w dziedzinach usług finansowych i wsparcia inwestycyjnego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114, art. 173 i art. 175 akapit trzeci,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego (1),
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (2),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Wymogi sprawozdawcze i wymogi dotyczące ujawniania informacji odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu właściwego monitorowania stosowania i prawidłowego egzekwowania prawa Unii. Ważne jest zatem udoskonalenie, usprawnienie i zmodernizowanie tych wymogów, aby zapewnić spełnianie przez nie zamierzonego celu, ograniczyć obciążenie administracyjne i uniknąć niepotrzebnego powielania sprawozdawczości dla organów i podmiotów. |
| (2) | Usprawnienie wymogów sprawozdawczych i wymogów dotyczących ujawniania informacji oraz zmniejszenie obciążeń administracyjnych bez podważania powiązanych celów polityki są zatem priorytetami, zarówno w odniesieniu do wymogów sprawozdawczych i wymogów dotyczących ujawniania informacji w sektorze finansowym, jak i w odniesieniu do częstotliwości składania sprawozdań związanych z Programem InvestEU ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 (4). |
| (3) | Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 (5), (UE) nr 1093/2010 (6), (UE) nr 1094/2010 (7), (UE) nr 1095/2010 (8), (UE) nr 806/2014 (9), (UE) 2021/523 i (UE) 2024/1620 (10) zawierają przepisy ustanawiające szereg wymogów sprawozdawczych i wymogów dotyczących ujawniania informacji. Gromadzenie i wymiana informacji w ramach tych wymogów powinny zostać uproszczone, zgodnie z komunikatem Komisji z dnia 16 marca 2023 r. pt. „Długoterminowa konkurencyjność UE: perspektywa na przyszłość po 2030 r.”. |
| (4) | Instytucje finansowe i inne podmioty działające na rynkach finansowych są zobowiązane do przekazywania szerokiego zakresu informacji, aby umożliwić unijnym i krajowym organom nadzorującym system finansowy monitorowanie ryzyka, zapewnienie stabilności finansowej i integralności rynku oraz ochronę inwestorów i konsumentów usług finansowych w Unii. Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego) (EUNB), ustanowiony rozporządzeniem (UE) nr 1093/2010, Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych) (EIOPA), ustanowiony rozporządzeniem (UE) nr 1094/2010, Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Giełd i Papierów Wartościowych) (ESMA), ustanowiony rozporządzeniem (UE) nr 1095/2010 (zbiorczo znane jako Europejskie Urzędy Nadzoru (EUN)) oraz Urząd ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu (AMLA), ustanowiony rozporządzeniem (UE) 2024/1620, powinny regularnie dokonywać przeglądu wymogów sprawozdawczych i wymogów dotyczących ujawniania informacji przyjętych w ramach stosowania prawa Unii oraz, w stosownych przypadkach, proponować usprawnienie lub usunięcie zbędnych, nieaktualnych lub nieproporcjonalnych wymogów. Ponadto EUN i AMLA powinny eliminować luki regulacyjne w odpowiednich regulacyjnych standardach technicznych i wykonawczych standardach technicznych. EUN powinny koordynować swoje prace za pośrednictwem Wspólnego Komitetu Europejskich Urzędów Nadzoru (zwanego dalej „Wspólnym Komitetem”). EUN powinny również regularnie analizować skuteczność i potencjalne różnice między państwami członkowskimi w zakresie wymogów sprawozdawczych i wymogów dotyczących ujawniania informacji wynikających ze stosowania lub wdrażania prawa Unii oraz określać najlepsze praktyki w celu wspierania konwergencji praktyk nadzorczych. |
| (5) | Pozostałe zbędne lub nieaktualne wymogi sprawozdawcze i wymogi dotyczące ujawniania informacji wynikają głównie z niespójności horyzontalnych w przepisach sektorowych i międzysektorowych lub z niespójności wertykalnych między wymogami Unii a wymogami państw członkowskich (nadmiernie rygorystyczne wdrażanie - tzw. „gold-plating”). Inne wymogi sprawozdawcze mogą być nieodpowiednie ze względu na zmiany otoczenia biznesowego i zmiany regulacyjne. EUN i AMLA powinny zatem nie tylko dokonywać przeglądu regulacyjnych standardów technicznych i wykonawczych standardów technicznych, ale także mieć możliwość wydawania opinii na temat funkcjonowania obowiązujących aktów ustawodawczych. |
| (6) | EUN, Europejska Rada ds. Ryzyka Systemowego (ERRS), ustanowiona rozporządzeniem (UE) nr 1092/2010, Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB), ustanowiona rozporządzeniem (UE) nr 806/2014, Europejski Bank Centralny (EBC) jako właściwy organ w odniesieniu do zadań powierzonych mu rozporządzeniem Rady (UE) nr 1024/2013 (11), oraz AMLA, we współpracy z właściwymi organami sektorowymi, regularnie gromadzą szeroki zakres informacji wynikających z wymogów sprawozdawczych na mocy prawa Unii. Ułatwianie udostępniania i ponownego wykorzystywania tych informacji przez inne organy unijne i krajowe organy nadzorujące system finansowy, przy jednoczesnym zagwarantowaniu ochrony danych, tajemnicy służbowej i praw własności intelektualnej, powinno zmniejszyć obciążenie administracyjne jednostek sprawozdawczych i organów dzięki unikaniu powielania wniosków, zgodnie z komunikatem Komisji z dnia 15 grudnia 2021 r. pt. „Strategia dotycząca danych nadzorczych w dziedzinie usług finansowych w UE”. Udostępnianie informacji mogłoby również przyczynić się do lepszej koordynacji działań nadzorczych i do konwergencji praktyk nadzorczych. |
| (7) | Aby poprawić efektywność gromadzenia, przetwarzania i wykorzystywania informacji, EUN, ERRS, SRB, EBC jako właściwy organ w odniesieniu do danych gromadzonych w ramach zadań powierzonych mu na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 oraz AMLA powinny - regularnie lub w indywidualnych przypadkach - udostępniać na wniosek informacje, które otrzymują od instytucji finansowych, innych jednostek sprawozdawczych lub innych organów, organom, które są uprawnione do gromadzenia tych samych informacji na podstawie prawa Unii. Obejmuje to przypadki, w których organy te są uprawnione do gromadzenia informacji od różnych instytucji finansowych, jednostek sprawozdawczych lub organów. W tym samym celu organy, które ulepszają informacje poprzez ich oczyszczanie lub wzbogacanie, powinny mieć również możliwość udostępniania takich ulepszonych informacji. Aby zasada jednorazowego raportowania była stosowana w sposób bardziej spójny, EUN, SRB, EBC jako właściwy organ i AMLA - zamiast zwracać się o informacje do jednostek sprawozdawczych - powinny zasadniczo zwracać się z wnioskiem o informacje do innych organów, jeżeli wiedzą one lub mogą w uzasadniony sposób oczekiwać, że te inne organy zgromadziły już takie informacje, i jeżeli taki wniosek nie zagrażałby zdolności EUN, SRB, EBC jako właściwego organu lub AMLA do wykonywania ich zadań. |
| (8) | Chociaż w niniejszym rozporządzeniu ustanawia się szczegółowe przepisy dotyczące udostępniania informacji przez EUN, ERRS, SRB, EBC jako właściwy organ oraz AMLA, inne organy unijne oraz organy krajowe powinny mieć możliwość - i są zachęcane do - udostępniania informacji innym organom i zwracania się o informacje do innych organów w jak najszerszym zakresie, aby zmniejszyć obciążenie sprawozdawcze i zapewnić efektywny przepływ danych. |
| (9) | W przypadku gdy jest to niezbędne, aby ułatwić wzajemne udostępnianie informacji, zachęca się organy do zawierania protokołów ustaleń. Należy umożliwić określenie w takich protokołach ustaleń szczegółów technicznych niezbędnych do umożliwienia efektywnej i sprawnej wymiany danych oraz wspólnego korzystania z zasobów na potrzeby gromadzenia i przetwarzania udostępnianych danych. W celu ustanowienia, w miarę możliwości, prostego i znormalizowanego formatu Komisja powinna mieć możliwość opracowania wskazówek dotyczących głównych elementów takich protokołów ustaleń. |
| (10) | Przepisy dotyczące udostępniania informacji określone w niniejszym rozporządzeniu powinny uzupełniać istniejące możliwości w zakresie wymiany informacji przewidziane na podstawie prawa Unii, a w każdym razie nie powinny ograniczać tych możliwości. W szczególności w niektórych przypadkach prawo Unii zawiera już przepisy szczegółowe dotyczące wymogów sprawozdawczych i udostępniania informacji między organami. Przepisy te są dostosowane do celów szczegółowych realizowanych przez dany akt prawny Unii. W przypadku gdy istnieją już bardziej szczegółowe przepisy dotyczące udostępniania informacji, organy powinny mieć możliwość udostępniania informacji zgodnie z tymi przepisami. Takie przepisy powinny mieć pierwszeństwo w przypadku sprzeczności z niniejszym rozporządzeniem. Podobnie, rozporządzeniem (UE) nr 806/2014, rozporządzeniem (UE) 2024/1620 i dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 (12) oraz rozporządzeniem (UE) nr 1024/2013 wprowadzono kompleksowe mechanizmy udostępniania informacji między, odpowiednio, SRB a krajowymi organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, między AMLA a właściwymi organami krajowymi zajmującymi się kwestiami przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz między EBC jako właściwym organem a właściwymi organami krajowymi wchodzącymi w skład jednolitego mechanizmu nadzorczego. W celu zapewnienia, aby wymiana informacji między tymi organami odbywała się zgodnie ze szczególnymi mechanizmami wprowadzonymi tymi aktami prawnymi Unii, należy wyłączyć takie wymiany z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia. |
| (11) | EUN powinny ocenić możliwe kierunki dalszej integracji merytorycznych i proceduralnych aspektów procesów sprawozdawczych. Powinny one również ocenić możliwe korzyści wynikające ze zwiększonego wykorzystania technologii cyfrowych w celu promowania skutecznych i efektywnych rozwiązań w zakresie sprawozdawczości, które sprzyjałyby konkurencyjności sektora finansowego. |
| (12) | Mając powyższe na uwadze, w ciągu ostatnich kilku lat Komisja i organy odpowiedzialne za nadzorowanie systemu finansowego poczyniły znaczne postępy w badaniu możliwości ustanowienia zintegrowanych systemów sprawozdawczości w ramach poszczególnych sektorów. Takie innowacyjne systemy sprawozdawczości są niezbędne do czerpania korzyści ze zwiększonego udostępniania danych między tymi organami. W oparciu o trwające prace sektorowe organy te powinny przygotować sprawozdanie, w którym zostaną przedstawione możliwe działania na rzecz poprawy gromadzenia danych nadzorczych, ocena wykonalności i oparty o tę ocenę plan wdrożenia międzysektorowego zintegrowanego systemu sprawozdawczości. Celem powinno być ustanowienie jednolitego zintegrowanego systemu sprawozdawczości. |
| (13) | Aby wspierać prace nad integracją sprawozdawczości oraz wyeliminować wszelkie zbędne obciążenia, organy nadzorujące sektor finansowy powinny pilnie ustanowić stały pojedynczy punkt kontaktowy, któremu podmioty mogłyby zgłaszać powielające się, nieaktualne lub zbędne wymogi sprawozdawcze i wymogi dotyczące ujawniania informacji. |
| (14) | Komisja potrzebuje dokładnych i kompleksowych informacji, aby opracowywać polityki oraz oceniać istniejące prawo Unii i wpływ potencjalnych inicjatyw ustawodawczych i nieustawodawczych, w tym wpływ aktów ustawodawczych będących przedmiotem negocjacji. Chociaż w niniejszym rozporządzeniu nie ustanawia się nowych przepisów dotyczących udostępniania Komisji informacji przez organy, aby zapewnić podejście oparte na dowodach w odniesieniu do określania i oceniania polityk Unii, organy powinny mieć możliwość - i są zachęcane do - udostępniania Komisji, zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami, informacji, które instytucje finansowe lub inne podmioty przekazały im zgodnie z prawem Unii. |
| (15) | Cykle innowacji w sektorze finansowym mają coraz szybsze tempo oraz stają się coraz bardziej otwarte i coraz bardziej nastawione na współpracę. W związku z tym organy powinny mieć możliwość udostępniania informacji instytucjom finansowym, naukowcom i innym podmiotom, które są w stanie wykazać odpowiedniemu organowi, że mają uzasadniony interes w zakresie wykorzystania tych informacji na potrzeby badań naukowych i innowacji wykraczających poza pierwotny cel, w jakim informacje te zostały zgromadzone. Udostępnianie takich informacji zwiększyłoby ich użyteczność dzięki poszerzeniu zakresu informacji dostępnych na potrzeby badań w sektorze finansowym i zapewniłoby więcej możliwości testowania produktów i modeli biznesowych. Pozwoliłoby także na większą współpracę między różnymi uczestnikami rynków finansowych, w tym spółkami z branży technologii finansowych, przedsiębiorstwami typu start-up i już działającymi instytucjami finansowymi. Ponowne wykorzystywanie danych udostępnionych przez organy podlega ogólnym ramom ustanowionym w rozdziale II rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/868 (13). Biorąc jednak pod uwagę wrażliwy charakter danych otrzymywanych do celów nadzoru przez organy w sektorze finansowym, przy ponownym wykorzystywaniu takich danych należy zapewnić ochronę interesu publicznego, a w szczególności bezpieczeństwa gospodarczego Unii. W związku z tym w niniejszym rozporządzeniu wprowadzono szczególne obowiązkowe warunki dotyczące ponownego wykorzystywania takich danych, w tym anonimizację danych osobowych i nieosobowych, w celu zapewnienia, by nie można było zidentyfikować poszczególnych instytucji finansowych i by chronione były informacje poufne. Wszystkie procedury i etapy gromadzenia, standaryzacji, anonimizacji, przechowywania i udostępniania takich danych powinny podlegać najnowszym środkom w zakresie cyberbezpieczeństwa przewidzianym w prawie Unii. |
| (16) | Zmiana częstotliwości składania sprawozdań z realizacji Programu InvestEU przez partnerów wykonawczych z półrocznej na roczną powinna zmniejszyć obciążenie administracyjne partnerów wykonawczych, pośredników finansowych, małych i średnich przedsiębiorstw i innych przedsiębiorstw, nie modyfikując przy tym merytorycznych elementów rozporządzenia (UE) 2021/523. |
| (17) | Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia, a mianowicie udoskonalenie, usprawnienie i zmodernizowanie wymogów sprawozdawczych, nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, gdyż wymogi te ustanowione są w prawie Unii, natomiast ze względu na pewność prawa i spójność sprawozdawczości możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu. |
| (18) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 1094/2010, (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 806/2014, (UE) 2021/523 oraz (UE) 2024/1620, |
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 1092/2010
W rozporządzeniu (UE) nr 1092/2010 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | art. 8 ust. 3 otrzymuje brzmienie: „3. Bez uszczerbku dla art. 15 i 16 oraz właściwych przepisów karnych poufne informacje uzyskane przez osoby, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, podczas wykonywania swoich obowiązków nie mogą zostać ujawnione żadnej innej osobie ani organowi, z wyjątkiem informacji w postaci skróconej lub zbiorczej, tak by niemożliwe było zidentyfikowanie poszczególnych instytucji finansowych.” |
| 2) | w art. 15 dodaje się ustępy w brzmieniu: „8. ERRS udostępnia innym organom na ich wniosek - regularnie lub w indywidualnych przypadkach - informacje, które uzyskała od jednego z innych organów podczas wykonywania swoich obowiązków i które wynikają ze stosowania i wykonywania prawa Unii, pod warunkiem że organ składający wniosek jest uprawniony do uzyskania tych informacji od instytucji finansowych lub innych organów zgodnie z prawem Unii. 9. We wniosku o wymianę informacji zgodnie z ust. 8 niniejszego artykułu wskazuje się podstawę prawną wynikającą z prawa Unii, która uprawnia organ składający wniosek do uzyskania informacji od instytucji finansowych lub innych organów. Organ składający wniosek i ERRS podlegają obowiązkom w zakresie tajemnicy służbowej i ochrony danych ustanowionym w art. 8 oraz w prawodawstwie sektorowym, mającym zastosowanie do udostępniania informacji między instytucją finansową lub innymi organami a organem składającym wniosek oraz między innymi organami a ERRS. 10. W przypadku gdy ERRS dokonuje wymiany informacji zgodnie z ust. 8, bez zbędnej zwłoki informuje o tej wymianie każdy organ, od którego uzyskała te informacje. W przypadku powtarzającej się lub okresowej wymiany informacji ERRS jest zobowiązana do poinformowania organu, od którego uzyskała informacje, tylko raz. 11. Na zasadzie odstępstwa od ust. 10 ERRS nie jest zobowiązana do poinformowania organu o wymianie informacji, jeżeli spełniony jest którykolwiek z następujących warunków:
12. Ust. 8-11 mają również zastosowanie do informacji, które ERRS otrzymała od innych organów i w przypadku których przeprowadziła następnie kontrole jakości lub które w inny sposób przetworzyła. 13. Aby ułatwić wymianę informacji, o której mowa w ust. 8-12, ERRS i inne organy mogą zawierać protokoły ustaleń dotyczące zasad takiej wymiany. Protokoły ustaleń mogą też zawierać szczegółowe uzgodnienia dotyczące wspólnego korzystania z zasobów na potrzeby gromadzenia i przetwarzania udostępnianych informacji. Komisja może, po konsultacji z ERRS i innymi organami, opracować wskazówki dotyczące głównych elementów takich protokołów ustaleń. 14. Ust. 8-13 pozostają bez uszczerbku dla ochrony praw własności intelektualnej i nie uniemożliwiają ani nie ograniczają wymiany informacji między ERRS a innymi organami zgodnie z innymi przepisami niniejszego rozporządzenia lub z innymi przepisami Unii. W przypadku sprzeczności między ust. 8-13 a innymi przepisami niniejszego rozporządzenia lub innymi przepisami Unii regulującymi wymianę informacji między ERRS a pozostałymi organami pierwszeństwo mają te inne przepisy. 15. ERRS może, według własnego uznania, udzielić dostępu do informacji uzyskanych podczas wykonywania swoich obowiązków w celu ich ponownego wykorzystywania przez instytucje finansowe, naukowców i inne podmioty mające uzasadniony interes w zakresie uzyskania tych informacji na potrzeby badań naukowych i innowacji, pod warunkiem że ERRS zapewniła, by spełnione zostały wszystkie poniższe warunki:
Informacje otrzymane od dowolnego organu udostępnia się zgodnie z akapitem pierwszym wyłącznie za zgodą organu, który pierwotnie uzyskał te informacje. 16. Do dnia 11 listopada 2027 r. ERRS przedstawi Komisji sprawozdanie na temat wszelkich przeszkód prawnych w prawodawstwie sektorowym, które w jakikolwiek sposób uniemożliwiają ERRS wymianę informacji z innymi organami lub z innymi podmiotami. W sprawozdaniu tym można również wskazać nieistotne, nieaktualne, powielające się lub pod innym względem nieprzydatne wymogi sprawozdawcze. Można w nim także zawrzeć sugestie dotyczące poprawy spójności między wymogami sprawozdawczymi dla podmiotów finansowych i niefinansowych. W razie potrzeby sprawozdanie to jest regularnie aktualizowane. Uwzględniając sprawozdanie, o którym mowa w akapicie pierwszym, ochronę praw własności intelektualnej oraz obowiązki w zakresie tajemnicy służbowej i ochrony danych, Komisja, w stosownych przypadkach, przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek ustawodawczy mający na celu usunięcie takich przeszkód prawnych w prawodawstwie sektorowym, aby wspierać wymianę informacji między organami i z innymi podmiotami. 17. Do celów niniejszego artykułu »inne organy« oznaczają dowolne z następujących organów:
(*1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj)." (*2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj)." (*3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1620 z dnia 31 maja 2024 r. w sprawie ustanowienia Urzędu ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 1094/2010 i (UE) nr 1095/2010 (Dz.U. L, 2024/1620, 19.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1620/oj)." (*4) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1640 z dnia 31 maja 2024 r. w sprawie mechanizmów, które państwa członkowskie powinny wprowadzić w celu zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca dyrektywę (UE) 2019/1937 oraz zmieniająca i uchylająca dyrektywę (UE) 2015/849 (Dz.U. L, 2024/1640, 19.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1640/oj).”." |
Artykuł 2
Zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 1093/2010
W rozporządzeniu (UE) nr 1093/2010 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | w art. 16a ust. 1 dodaje się akapity w brzmieniu: „W swoich opiniach Urząd może, w stosownych przypadkach, odnosić się do funkcjonowania obowiązujących aktów ustawodawczych, w tym do zasadności usunięcia zbędnych lub nieaktualnych wymogów sprawozdawczych i wymogów dotyczących ujawniania informacji przewidzianych w prawie Unii lub w przepisach prawa krajowego transponujących prawo Unii. W celu wydawania opinii na temat obowiązujących aktów ustawodawczych, o których mowa w akapicie drugim, Urząd może konsultować się w danej sprawie ze wszystkimi odpowiednimi zainteresowanymi stronami i uwzględniać ich wkład. Po rozważeniu tych opinii Komisja może, w stosownych przypadkach, przedłożyć Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek ustawodawczy.” ; |
| 2) | art. 29 ust. 1 lit. d) otrzymuje brzmienie:
; |
| 3) | w art. 30 ust. 3 dodaje się literę w brzmieniu:
; |
| 4) | art. 35 ust. 4 otrzymuje brzmienie: „4. Zanim Urząd zwróci się z wnioskiem o informacje zgodnie z niniejszym artykułem oraz w celu zapewnienia, by wymogi sprawozdawcze nie były powielane, Urząd uwzględnia informacje zgromadzone przez inne organy zdefiniowane w art. 35a ust. 12 oraz wszelkie odpowiednie istniejące statystyki wytworzone i rozpowszechnione przez Europejski System Statystyczny i Europejski System Banków Centralnych.” |
| 5) | dodaje się artykuły w brzmieniu: „Artykuł 35a Wymiana informacji między organami i z innymi podmiotami 1. Urząd oraz, jak określono w art. 4 pkt 2 ppkt (i), Europejski Bank Centralny udostępniają innym organom na ich wniosek - regularnie lub w indywidualnych przypadkach - informacje, które uzyskały od instytucji finansowych lub innych organów podczas wykonywania swoich obowiązków i które wynikają ze stosowania i wdrażania prawa Unii, pod warunkiem że organ składający wniosek jest uprawniony do uzyskania tych informacji od instytucji finansowych lub innych organów zgodnie z prawem Unii. 2. Urząd oraz, jak określono w art. 4 pkt 2 ppkt (i), Europejski Bank Centralny zwracają się o informacje do któregokolwiek z innych organów, które uzyskały te informacje, zamiast zwracać się o nie bezpośrednio do instytucji finansowych, pod warunkiem że Urząd lub Europejski Bank Centralny, stosownie do przypadku, są uprawnione do uzyskania tych informacji zgodnie z prawem Unii. Akapit pierwszy niniejszego ustępu pozostaje bez uszczerbku dla uprawnień Urzędu lub, jak określono w art. 4 pkt 2 ppkt (i), Europejskiego Banku Centralnego do uzyskiwania żądanych informacji od instytucji finansowych, w przypadku gdy inny organ nie jest w stanie udostępnić informacji, gdy konieczne są pilne działania lub gdy uzyskanie informacji bezpośrednio od instytucji finansowych jest niezbędne do wykonywania zadań Urzędu lub Europejskiego Banku Centralnego zgodnie z prawem Unii. 3. We wniosku o wymianę informacji zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu wskazuje się podstawę prawną wynikającą z prawa Unii, która uprawnia organ składający wniosek do uzyskania informacji od instytucji finansowych lub innych organów. Organ składający wniosek, Urząd oraz, jak określono w art. 4 pkt 2 ppkt (i), Europejski Bank Centralny podlegają obowiązkom w zakresie tajemnicy służbowej i ochrony danych ustanowionym w art. 70 i 71 niniejszego rozporządzenia, w art. 27 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 oraz w prawodawstwie sektorowym, mającym zastosowanie do udostępniania informacji między instytucją finansową a organem składającym wniosek oraz między instytucją finansową a Urzędem oraz, jak określono w art. 4 pkt 2 ppkt (i), Europejski Bank Centralny. 4. W przypadku gdy Urząd albo, jak określono w art. 4 pkt 2 ppkt (i), Europejski Bank Centralny dokonuje wymiany informacji zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu, bez zbędnej zwłoki informuje o tej wymianie każdy organ, od którego uzyskał te informacje, lub każdą instytucję finansową, jeżeli informacje zostały uzyskane bezpośrednio od instytucji finansowych. W przypadku powtarzającej się lub okresowej wymiany informacji Urząd lub, jak określono w art. 4 pkt 2 ppkt (i), Europejski Bank Centralny jest zobowiązany do poinformowania instytucji finansowej lub organu, od których uzyskał informacje, tylko raz. 5. Na zasadzie odstępstwa od ust. 4 niniejszego artykułu Urząd oraz, jak określono w art. 4 pkt 2 ppkt (i), Europejski Bank Centralny nie są zobowiązane do poinformowania organu lub instytucji finansowej, stosownie do przypadku, o wymianie informacji, jeżeli spełniony jest którykolwiek z następujących warunków:
6. Na zasadzie odstępstwa od ust. 4 niniejszego artykułu Urząd oraz, jak określono w art. 4 pkt 2 ppkt (i), Europejski Bank Centralny nie informują instytucji finansowej o wymianie informacji, jeżeli stwierdzą lub zostaną poinformowane przez organ składający wniosek, że mogłoby to zagrozić postępowaniom, działaniom lub dochodzeniom w zakresie nadzoru lub restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. 7. Ust. 1-6 niniejszego artykułu mają również zastosowanie do informacji, które Urząd oraz, jak określono w art. 4 pkt 2 ppkt (i), Europejski Bank Centralny otrzymały od instytucji finansowej lub innych organów i w przypadku których przeprowadziły następnie kontrole jakości lub które w inny sposób przetworzyły. 8. Aby ułatwić wymianę informacji, o której mowa w ust. 1-7 niniejszego artykułu, Urząd oraz, jak określono w art. 4 pkt 2 ppkt (i), Europejski Bank Centralny i inne organy mogą zawierać protokoły ustaleń dotyczące zasad takiej wymiany. Protokoły ustaleń mogą też zawierać szczegółowe uzgodnienia dotyczące wspólnego korzystania z zasobów na potrzeby gromadzenia i przetwarzania udostępnianych informacji. Komisja może, po konsultacji z Urzędem oraz, jak określono w art. 4 pkt 2 ppkt (i), Europejskim Bankiem Centralnym i innymi organami, opracować wskazówki dotyczące głównych elementów takich protokołów ustaleń. 9. Ust. 1-8 niniejszego artykułu pozostają bez uszczerbku dla ochrony praw własności intelektualnej i nie uniemożliwiają ani nie ograniczają wymiany informacji między Urzędem lub, jak określono w art. 4 pkt 2 ppkt (i), Europejskim Bankiem Centralnym a innymi organami zgodnie z innymi przepisami niniejszego rozporządzenia lub z innymi przepisami Unii. W przypadku sprzeczności między niniejszym artykułem a innymi przepisami niniejszego rozporządzenia lub innymi przepisami Unii regulującymi wymianę informacji między Urzędem lub, jak określono w art. 4 pkt 2 ppkt (i), Europejskim Bankiem Centralnym a innymi organami pierwszeństwo mają te inne przepisy. 10. Urząd oraz, jak określono w art. 4 pkt 2 ppkt (i), Europejski Bank Centralny i właściwe organy mogą, według swojego uznania, udzielić dostępu do informacji uzyskanych podczas wykonywania swoich obowiązków w celu ich ponownego wykorzystywania przez instytucje finansowe, naukowców i inne podmioty mające uzasadniony interes w zakresie uzyskania tych informacji na potrzeby badań naukowych i innowacji, pod warunkiem że Urząd lub, jak określono w art. 4 pkt 2 ppkt (i), Europejski Bank Centralny, lub właściwy organ zapewniły, by spełnione zostały wszystkie poniższe warunki:
Informacje otrzymane od dowolnego organu udostępnia się zgodnie z akapitem pierwszym wyłącznie za zgodą organu, który pierwotnie uzyskał te informacje. 11. Do dnia 11 listopada 2027 r. Urząd oraz, jak określono w art. 4 pkt 2 ppkt (i), Europejski Bank Centralny w ścisłej współpracy z właściwymi organami, przedstawią Komisji sprawozdanie na temat wszelkich przeszkód prawnych w prawodawstwie sektorowym, które w jakikolwiek sposób uniemożliwiają im wymianę informacji z innymi organami lub z innymi podmiotami. W sprawozdaniu tym można również wskazać nieistotne, nieaktualne, powielające się lub pod innym względem nieprzydatne wymogi sprawozdawcze. Można w nim także zawrzeć sugestie dotyczące poprawy spójności między wymogami sprawozdawczymi dla podmiotów finansowych i niefinansowych. W razie potrzeby sprawozdanie to jest regularnie aktualizowane. Uwzględniając sprawozdanie, o którym mowa w akapicie pierwszym, ochronę praw własności intelektualnej oraz obowiązki w zakresie tajemnicy służbowej i ochrony danych, Komisja, w stosownych przypadkach, przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek ustawodawczy mający na celu usunięcie takich przeszkód prawnych w prawodawstwie sektorowym, aby wspierać wymianę informacji między organami i z innymi podmiotami. 12. Do celów niniejszego artykułu, art. 35 ust. 4 i art. 70 ust. 3 »inne organy« oznaczają dowolne z następujących organów:
Do celów niniejszego artykułu »instytucja finansowa« oznacza instytucję finansową zdefiniowaną w art. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1092/2010. Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego niniejszego ustępu, w przypadku gdy ust. 1 i 2 niniejszego artykułu mają zastosowanie do Europejskiego Banku Centralnego, jak określono w art. 4 pkt 2 ppkt (i) niniejszego rozporządzenia, »inne organy« oznaczają dowolny z organów wymienionych w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, z wyjątkiem właściwych organów krajowych wchodzących w skład jednolitego mechanizmu nadzorczego. Artykuł 35b Zintegrowany system sprawozdawczości 1. Do dnia 11 listopada 2030 r. Europejskie Urzędy Nadzoru, za pośrednictwem Wspólnego Komitetu i w ścisłej współpracy z ERRS, EBC, AMLA, Jednolitą Radą ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji i Europejskim Bankiem Centralnym, właściwymi organami i innymi odpowiednimi zainteresowanymi stronami, przygotują sprawozdanie przedstawiające możliwości zwiększenia efektywności gromadzenia danych nadzorczych w Unii. W oparciu o prace sektorowe prowadzone przez Europejskie Urzędy Nadzoru nad zintegrowaniem sprawozdawczości, w sprawozdaniu tym zostanie przedstawione studium wykonalności obejmujące ocenę skutków, kosztów i korzyści międzysektorowego zintegrowanego systemu sprawozdawczości oraz - na podstawie tego studium wykonalności - plan wdrożenia. Sprawozdanie, o którym mowa w akapicie pierwszym, będzie obejmować:
Uwzględniając ustalenia zawarte w sprawozdaniu, o którym mowa w akapicie pierwszym, oraz po przeprowadzeniu szczegółowej oceny skutków, Komisja, w stosownych przypadkach i w razie potrzeby, przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek ustawodawczy w celu zapewnienia zasobów finansowych, ludzkich i informatycznych niezbędnych do ustanowienia zintegrowanego systemu sprawozdawczości. 2. Europejskie Urzędy Nadzoru, za pośrednictwem Wspólnego Komitetu i w ścisłej współpracy z ERRS, Europejskim Bankiem Centralnym, AMLA, Jednolitą Radą ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji oraz właściwymi organami, pilnie ustanawiają stały pojedynczy punkt kontaktowy, któremu podmioty mogłyby zgłaszać powielające się, zbędne lub nieaktualne wymogi sprawozdawcze i wymogi dotyczące ujawniania informacji. (*5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj)." (*6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj)." (*7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1620 z dnia 31 maja 2024 r. w sprawie ustanowienia Urzędu ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 1094/2010 i (UE) nr 1095/2010 (Dz.U. L, 2024/1620, 19.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1620/oj)." (*8) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1640 z dnia 31 maja 2024 r. w sprawie mechanizmów, które państwa członkowskie powinny wprowadzić w celu zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca dyrektywę (UE) 2019/1937 oraz zmieniająca i uchylająca dyrektywę (UE) 2015/849 (Dz.U. L, 2024/1640, 19.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1640/oj).”;" |
| 6) | w art. 54 ust. 2 dodaje się tiret w brzmieniu:
; |
| 7) | art. 70 ust. 3 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie: „3. Ust. 1 i 2 niniejszego artykułu nie uniemożliwiają Urzędowi wymiany informacji z właściwymi organami i z innymi organami zdefiniowanymi w art. 35a ust. 12 zgodnie z niniejszym rozporządzeniem oraz innymi przepisami Unii mającymi zastosowanie do instytucji finansowych.”. |
Artykuł 3
Zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 1094/2010
W rozporządzeniu (UE) nr 1094/2010 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | w art. 16a ust. 1 dodaje się akapity w brzmieniu: „W swoich opiniach Urząd może, w stosownych przypadkach, odnosić się do funkcjonowania obowiązujących aktów ustawodawczych, w tym do zasadności usunięcia zbędnych lub nieaktualnych wymogów sprawozdawczych i wymogów dotyczących ujawniania informacji przewidzianych w prawie Unii lub w przepisach prawa krajowego transponujących prawo Unii. W celu wydawania opinii na temat obowiązujących aktów ustawodawczych, o których mowa w akapicie drugim, Urząd może konsultować się w danej sprawie ze wszystkimi odpowiednimi zainteresowanymi stronami i uwzględniać ich wkład. Po rozważeniu tych opinii Komisja może, w stosownych przypadkach, przedłożyć Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek ustawodawczy.” ; |
| 2) | art. 29 ust. 1 lit. d) otrzymuje brzmienie:
; |
| 3) | w art. 30 ust. 3 dodaje się literę w brzmieniu:
; |
| 4) | art. 35 ust. 4 otrzymuje brzmienie: „4. Zanim Urząd zwróci się z wnioskiem o informacje zgodnie z niniejszym artykułem oraz w celu zapewnienia, by wymogi sprawozdawcze nie były powielane, Urząd uwzględnia informacje zgromadzone przez inne organy zdefiniowane w art. 35a ust. 12, oraz wszelkie odpowiednie istniejące statystyki wytworzone i rozpowszechnione przez Europejski System Statystyczny i Europejski System Banków Centralnych.” |
| 5) | dodaje się artykuły w brzmieniu: „Artykuł 35a Wymiana informacji między organami i z innymi podmiotami 1. Urząd udostępnia innym organom na ich wniosek - regularnie lub w indywidualnych przypadkach - informacje, które uzyskał od instytucji finansowych lub innych organów podczas wykonywania swoich obowiązków i które wynikają ze stosowania i wdrażania prawa Unii, pod warunkiem że organ składający wniosek jest uprawniony do uzyskania tych informacji od instytucji finansowych lub innych organów zgodnie z prawem Unii. 2. Urząd zwraca się o informacje do któregokolwiek z innych organów, które uzyskały te informacje, zamiast zwracać się o nie bezpośrednio do instytucji finansowych, pod warunkiem że jest on uprawniony do uzyskania tych informacji zgodnie z prawem Unii. Akapit pierwszy pozostaje bez uszczerbku dla uprawnień Urzędu do uzyskiwania żądanych informacji od instytucji finansowych, w przypadku gdy inny organ nie jest w stanie udostępnić informacji, gdy konieczne są pilne działania lub gdy uzyskanie informacji bezpośrednio od instytucji finansowych jest niezbędne do wykonywania zadań Urzędu zgodnie z prawem Unii. 3. We wniosku o wymianę informacji zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu wskazuje się podstawę prawną wynikającą z prawa Unii, która uprawnia organ składający wniosek do uzyskania informacji od instytucji finansowych lub innych organów. Organ składający wniosek i Urząd podlegają obowiązkom w zakresie tajemnicy służbowej i ochrony danych ustanowionym w art. 70 i 71 oraz w prawodawstwie sektorowym, mającym zastosowanie do udostępniania informacji między instytucją finansową a organem składającym wniosek oraz między instytucją finansową a Urzędem. 4. W przypadku gdy Urząd dokonuje wymiany informacji zgodnie z ust. 1, bez zbędnej zwłoki informuje o tej wymianie każdy organ, od którego uzyskał te informacje, lub każdą instytucję finansową, jeżeli informacje zostały uzyskane bezpośrednio od instytucji finansowych. W przypadku powtarzającej się lub okresowej wymiany informacji Urząd jest zobowiązany do poinformowania instytucji finansowej lub organu, od których uzyskał informacje, tylko raz. 5. Na zasadzie odstępstwa od ust. 4 Urząd nie jest zobowiązany do poinformowania organu lub instytucji finansowej, stosownie do przypadku, o wymianie informacji, jeżeli spełniony jest którykolwiek z następujących warunków:
6. Na zasadzie odstępstwa od ust. 4 Urząd nie informuje instytucji finansowej o wymianie informacji, jeżeli stwierdzi lub zostanie poinformowany przez organ składający wniosek, że mogłoby to zagrozić postępowaniom, działaniom lub dochodzeniom w zakresie nadzoru lub restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. 7. Ust. 1-6 mają również zastosowanie do informacji, które Urząd otrzymał od instytucji finansowej lub innych organów i w przypadku których przeprowadził następnie kontrole jakości lub które w inny sposób przetworzył. 8. Aby ułatwić wymianę informacji, o której mowa w ust. 1-7, Urząd i inne organy mogą zawierać protokoły ustaleń dotyczące zasad takiej wymiany. Protokoły ustaleń mogą też zawierać szczegółowe uzgodnienia dotyczące wspólnego korzystania z zasobów na potrzeby gromadzenia i przetwarzania udostępnianych informacji. Komisja może, po konsultacji z Urzędem i innymi organami, opracować wskazówki dotyczące głównych elementów takich protokołów ustaleń. 9. Ust. 1-8 pozostają bez uszczerbku dla ochrony praw własności intelektualnej i nie uniemożliwiają ani nie ograniczają wymiany informacji między Urzędem a innymi organami zgodnie z innymi przepisami niniejszego rozporządzenia lub z innymi przepisami Unii. W przypadku sprzeczności między niniejszym artykułem a innymi przepisami niniejszego rozporządzenia lub innymi przepisami Unii regulującymi wymianę informacji między Urzędem a innymi organami pierwszeństwo mają te inne przepisy. 10. Urząd i właściwe organy mogą, według swojego uznania, udzielić dostępu do informacji uzyskanych podczas wykonywania swoich obowiązków w celu ich ponownego wykorzystywania przez instytucje finansowe, naukowców i inne podmioty mające uzasadniony interes w zakresie uzyskania tych informacji na potrzeby badań naukowych i innowacji, pod warunkiem że Urząd lub właściwy organ udzielający dostępu zapewniły, by spełnione zostały wszystkie poniższe warunki:
Informacje otrzymane od dowolnego organu udostępnia się zgodnie z akapitem pierwszym wyłącznie za zgodą organu, który pierwotnie uzyskał te informacje. 11. Do dnia 11 listopada 2027 r. Urząd, w ścisłej współpracy z właściwymi organami, przedstawi Komisji sprawozdanie na temat wszelkich przeszkód prawnych w prawodawstwie sektorowym, które w jakikolwiek sposób uniemożliwiają im wymianę informacji z innymi organami lub z innymi podmiotami. W sprawozdaniu tym można również wskazać nieistotne, nieaktualne, powielające się lub pod innym względem nieprzydatne wymogi sprawozdawcze. Można w nim także zawrzeć sugestie dotyczące poprawy spójności między wymogami sprawozdawczymi dla podmiotów finansowych i niefinansowych. W razie potrzeby sprawozdanie to jest regularnie aktualizowane. Uwzględniając sprawozdanie, o którym mowa w akapicie pierwszym, ochronę praw własności intelektualnej oraz obowiązki w zakresie tajemnicy służbowej i ochrony danych, Komisja, w stosownych przypadkach, przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek ustawodawczy mający na celu usunięcie takich przeszkód prawnych w prawodawstwie sektorowym, aby wspierać wymianę informacji między organami i z innymi podmiotami. 12. Do celów niniejszego artykułu, art. 35 ust. 4 i art. 70 ust. 3 »inne organy« oznaczają dowolne z następujących organów:
Do celów niniejszego artykułu »instytucja finansowa« oznacza instytucję finansową zdefiniowaną w art. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1092/2010. Artykuł 35b Zintegrowany system sprawozdawczości 1. Do dnia 11 listopada 2030 r. Europejskie Urzędy Nadzoru, za pośrednictwem Wspólnego Komitetu i w ścisłej współpracy z ERRS, Europejskim Bankiem Centralnym (EBC), AMLA, SRB, właściwymi organami i innymi odpowiednimi zainteresowanymi stronami, przygotują sprawozdanie przedstawiające możliwości zwiększenia efektywności gromadzenia danych nadzorczych w Unii. W oparciu o prace sektorowe prowadzone przez Europejskie Urzędy Nadzoru nad zintegrowaniem sprawozdawczości, w sprawozdaniu tym zostanie przedstawione studium wykonalności obejmujące ocenę skutków, kosztów i korzyści międzysektorowego zintegrowanego systemu sprawozdawczości oraz - na podstawie tego studium wykonalności - plan wdrożenia. Sprawozdanie, o którym mowa w akapicie pierwszym, będzie obejmować:
Uwzględniając ustalenia zawarte w sprawozdaniu, o którym mowa w akapicie pierwszym, oraz po przeprowadzeniu szczegółowej oceny skutków, Komisja, w stosownych przypadkach i w razie potrzeby, przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek ustawodawczy w celu zapewnienia zasobów finansowych, ludzkich i informatycznych niezbędnych do ustanowienia zintegrowanego systemu sprawozdawczości. 2. Europejskie Urzędy Nadzoru, za pośrednictwem Wspólnego Komitetu i w ścisłej współpracy z ERRS, EBC, AMLA, SRB oraz właściwymi organami, pilnie ustanawiają stały pojedynczy punkt kontaktowy, któremu podmioty mogłyby zgłaszać powielające się, zbędne lub nieaktualne wymogi sprawozdawcze i wymogi dotyczące ujawniania informacji. (*9) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj)." (*10) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj)." (*11) Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1024/oj)." (*12) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/806/oj)." (*13) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/59/oj)." (*14) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1620 z dnia 31 maja 2024 r. w sprawie ustanowienia Urzędu ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 1094/2010 i (UE) nr 1095/2010 (Dz.U. L, 2024/1620, 19.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1620/oj)." (*15) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1640 z dnia 31 maja 2024 r. w sprawie mechanizmów, które państwa członkowskie powinny wprowadzić w celu zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca dyrektywę (UE) 2019/1937 oraz zmieniająca i uchylająca dyrektywę (UE) 2015/849 (Dz.U. L, 2024/1640, 19.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1640/oj).”;" |
| 6) | w art. 54 ust. 2 dodaje się tiret w brzmieniu:
; |
| 7) | art. 70 ust. 3 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie: „3. Ust. 1 i 2 niniejszego artykułu nie uniemożliwiają Urzędowi wymiany informacji z właściwymi organami i z innymi organami zdefiniowanymi w art. 35a ust. 12 zgodnie z niniejszym rozporządzeniem oraz innymi przepisami Unii mającymi zastosowanie do instytucji finansowych.”. |
Artykuł 4
Zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 1095/2010
W rozporządzeniu (UE) nr 1095/2010 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | w art. 16a ust. 1 dodaje się akapity w brzmieniu: „W swoich opiniach Urząd może, w stosownych przypadkach, odnosić się do funkcjonowania obowiązujących aktów ustawodawczych, w tym do zasadności usunięcia zbędnych lub nieaktualnych wymogów sprawozdawczych i wymogów dotyczących ujawniania informacji przewidzianych w prawie Unii lub w przepisach prawa krajowego transponujących prawo Unii. W celu wydawania opinii na temat obowiązujących aktów ustawodawczych, o których mowa w akapicie drugim, Urząd może konsultować się w danej sprawie ze wszystkimi odpowiednimi zainteresowanymi stronami i uwzględniać ich wkład. Po rozważeniu tych opinii Komisja może, w stosownych przypadkach, przedłożyć Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek ustawodawczy.” ; |
| 2) | art. 29 ust. 1 lit. d) otrzymuje brzmienie:
; |
| 3) | w art. 30 ust. 3 dodaje się literę w brzmieniu:
; |
| 4) | art. 35 ust. 4 otrzymuje brzmienie: „4. Zanim Urząd zwróci się z wnioskiem o informacje zgodnie z niniejszym artykułem oraz w celu zapewnienia, by wymogi sprawozdawcze nie były powielane, Urząd uwzględnia informacje zgromadzone przez inne organy zdefiniowane w art. 35a ust. 12, oraz wszelkie odpowiednie istniejące statystyki wytworzone i rozpowszechnione przez Europejski System Statystyczny i Europejski System Banków Centralnych.” |
| 5) | dodaje się artykuły w brzmieniu: „Artykuł 35a Wymiana informacji między organami i z innymi podmiotami 1. Urząd udostępnia innym organom na ich wniosek - regularnie lub w indywidualnych przypadkach - informacje, które uzyskał od instytucji finansowych lub innych organów podczas wykonywania swoich obowiązków i które wynikają ze stosowania i wdrażania prawa Unii, pod warunkiem że organ składający wniosek jest uprawniony do uzyskania tych informacji od instytucji finansowych lub innych organów zgodnie z prawem Unii. 2. Urząd zwraca się o informacje do któregokolwiek z innych organów, które uzyskały te informacje, zamiast zwracać się o nie bezpośrednio do instytucji finansowych, pod warunkiem że jest on uprawniony do uzyskania tych informacji zgodnie z prawem Unii. Akapit pierwszy pozostaje bez uszczerbku dla uprawnień Urzędu do uzyskiwania żądanych informacji od instytucji finansowych, w przypadku gdy inny organ nie jest w stanie udostępnić informacji, gdy konieczne są pilne działania lub gdy uzyskanie informacji bezpośrednio od instytucji finansowych jest niezbędne do wykonywania zadań Urzędu zgodnie z prawem Unii. 3. We wniosku o wymianę informacji zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu wskazuje się podstawę prawną wynikającą z prawa Unii, która uprawnia organ składający wniosek do uzyskania informacji od instytucji finansowych lub innych organów. Organ składający wniosek i Urząd podlegają obowiązkom w zakresie tajemnicy służbowej i ochrony danych ustanowionym w art. 70 i 71 oraz w prawodawstwie sektorowym, mającym zastosowanie do udostępniania informacji między instytucją finansową a organem składającym wniosek oraz między instytucją finansową a Urzędem. 4. W przypadku gdy Urząd dokonuje wymiany informacji zgodnie z ust. 1, bez zbędnej zwłoki informuje o tej wymianie każdy organ, od którego uzyskał te informacje, lub każdą instytucję finansową, jeżeli informacje zostały uzyskane bezpośrednio od instytucji finansowych. W przypadku powtarzającej się lub okresowej wymiany informacji Urząd jest zobowiązany do poinformowania instytucji finansowej lub organu, od których uzyskał informacje, tylko raz. 5. Na zasadzie odstępstwa od ust. 4 Urząd nie jest zobowiązany do poinformowania organu lub instytucji finansowej, stosownie do przypadku, o wymianie informacji, jeżeli spełniony jest którykolwiek z następujących warunków:
6. Na zasadzie odstępstwa od ust. 4 Urząd nie informuje instytucji finansowej o wymianie informacji, jeżeli stwierdzi lub zostanie poinformowany przez organ składający wniosek, że mogłoby to zagrozić postępowaniom, działaniom lub dochodzeniom w zakresie nadzoru lub restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. 7. Ust. 1-6 mają również zastosowanie do informacji, które Urząd otrzymał od instytucji finansowej lub innych organów i w przypadku których przeprowadził następnie kontrole jakości lub które w inny sposób przetworzył. 8. Aby ułatwić wymianę informacji, o której mowa w ust. 1-7, Urząd i inne organy mogą zawierać protokoły ustaleń dotyczące zasad takiej wymiany. Protokoły ustaleń mogą też zawierać szczegółowe uzgodnienia dotyczące wspólnego korzystania z zasobów na potrzeby gromadzenia i przetwarzania udostępnianych informacji. Komisja może, po konsultacji z Urzędem i innymi organami, opracować wskazówki dotyczące głównych elementów takich protokołów ustaleń. 9. Ust. 1-8 pozostają bez uszczerbku dla ochrony praw własności intelektualnej i nie uniemożliwiają ani nie ograniczają wymiany informacji między Urzędem a innymi organami zgodnie z innymi przepisami niniejszego rozporządzania lub z innymi przepisami Unii. W przypadku sprzeczności między niniejszym artykułem a innymi przepisami niniejszego rozporządzenia lub innymi przepisami Unii regulującymi wymianę informacji między Urzędem a innymi organami pierwszeństwo mają te inne przepisy. 10. Urząd i właściwe organy mogą, według swojego uznania, udzielić dostępu do informacji uzyskanych podczas wykonywania swoich obowiązków w celu ich ponownego wykorzystywania przez instytucje finansowe, naukowców i inne podmioty mające uzasadniony interes w zakresie uzyskania tych informacji na potrzeby badań naukowych i innowacji, pod warunkiem że Urząd lub właściwy organ udzielający dostępu zapewniły, by spełnione zostały wszystkie poniższe warunki:
Informacje otrzymane od dowolnego organu udostępnia się zgodnie z akapitem pierwszym wyłącznie za zgodą organu, który pierwotnie uzyskał te informacje. 11. Do dnia 11 listopada 2027 r. Urząd, w ścisłej współpracy z właściwymi organami, przedstawi Komisji sprawozdanie na temat wszelkich przeszkód prawnych w prawodawstwie sektorowym, które w jakikolwiek sposób uniemożliwiają im wymianę informacji z innymi organami lub z innymi podmiotami. W sprawozdaniu tym można również wskazać nieistotne, nieaktualne, powielające się lub pod innym względem nieprzydatne wymogi sprawozdawcze. Można w nim także zawrzeć sugestie dotyczące poprawy spójności między wymogami sprawozdawczymi dla podmiotów finansowych i niefinansowych. W razie potrzeby sprawozdanie to jest regularnie aktualizowane. Uwzględniając sprawozdanie, o którym mowa w akapicie pierwszym, ochronę praw własności intelektualnej oraz obowiązki w zakresie tajemnicy służbowej i ochrony danych, Komisja, w stosownych przypadkach, przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek ustawodawczy mający na celu usunięcie takich przeszkód prawnych w prawodawstwie sektorowym, aby wspierać wymianę informacji między organami i z innymi podmiotami. 12. Do celów niniejszego artykułu, art. 35 ust. 4 i art. 70 ust. 3 »inne organy« oznaczają dowolne z następujących organów:
Do celów niniejszego artykułu »instytucja finansowa« oznacza instytucję finansową zdefiniowaną w art. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1092/2010. Artykuł 35b Zintegrowany system sprawozdawczości 1. Do dnia 11 listopada 2030 r. Europejskie Urzędy Nadzoru, za pośrednictwem Wspólnego Komitetu i w ścisłej współpracy z ERRS, Europejskim Bankiem Centralnym (EBC), AMLA, SRB, właściwymi organami i innymi odpowiednimi zainteresowanymi stronami, przygotują sprawozdanie przedstawiające możliwości zwiększenia efektywności gromadzenia danych nadzorczych w Unii. W oparciu o prace sektorowe prowadzone przez Europejskie Urzędy Nadzoru nad zintegrowaniem sprawozdawczości, w sprawozdaniu tym zostanie przedstawione studium wykonalności obejmujące ocenę skutków, kosztów i korzyści międzysektorowego zintegrowanego systemu sprawozdawczości oraz - na podstawie tego studium wykonalności - plan wdrożenia. Sprawozdanie, o którym mowa w akapicie pierwszym, będzie obejmować:
Uwzględniając ustalenia zawarte w sprawozdaniu, o którym mowa w akapicie pierwszym, oraz po przeprowadzeniu szczegółowej oceny skutków, Komisja, w stosownych przypadkach i w razie potrzeby, przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek ustawodawczy w celu zapewnienia zasobów finansowych, ludzkich i informatycznych niezbędnych do ustanowienia zintegrowanego systemu sprawozdawczości. 2. Europejskie Urzędy Nadzoru, za pośrednictwem Wspólnego Komitetu i w ścisłej współpracy z ERRS, EBC, AMLA, SRB oraz właściwymi organami, pilnie ustanawiają stały pojedynczy punkt kontaktowy, któremu podmioty mogłyby zgłaszać powielające się, zbędne lub nieaktualne wymogi sprawozdawcze i wymogi dotyczące ujawniania informacji. (*16) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj)." (*17) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj)." (*18) Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1024/oj)." (*19) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/806/oj)." (*20) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/59/oj)." (*21) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1620 z dnia 31 maja 2024 r. w sprawie ustanowienia Urzędu ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 1094/2010 i (UE) nr 1095/2010 (Dz.U. L, 2024/1620, 19.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1620/oj)." (*22) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1640 z dnia 31 maja 2024 r. w sprawie mechanizmów, które państwa członkowskie powinny wprowadzić w celu zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca dyrektywę (UE) 2019/1937 oraz zmieniająca i uchylająca dyrektywę (UE) 2015/849 (Dz.U. L, 2024/1640, 19.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1640/oj).”;" |
| 6) | w art. 54 ust. 2 dodaje się tiret w brzmieniu:
; |
| 7) | art. 70 ust. 3 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie: „3. Ust. 1 i 2 niniejszego artykułu nie uniemożliwiają Urzędowi wymiany informacji z właściwymi organami i z innymi organami zdefiniowanymi w art. 35a ust. 12 zgodnie z niniejszym rozporządzeniem oraz innymi przepisami Unii mającymi zastosowanie do uczestników rynków finansowych.”. |
Artykuł 5
Zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 806/2014
W rozporządzeniu (UE) nr 806/2014 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | dodaje się artykuł w brzmieniu: „Artykuł 31a Wymiana informacji między organami i z innymi podmiotami 1. Jednolita Rada udostępnia innym organom na ich wniosek - regularnie lub w indywidualnych przypadkach - informacje, które uzyskała od instytucji finansowych lub innych organów podczas wykonywania swoich obowiązków i które wynikają ze stosowania i wdrażania prawa Unii, pod warunkiem że organ składający wniosek jest uprawniony do uzyskania tych informacji od instytucji finansowych lub innych organów zgodnie z prawem Unii. 2. Jednolita Rada zwraca się o informacje do któregokolwiek z innych organów, które uzyskały te informacje, zamiast zwracać się o nie bezpośrednio do instytucji finansowych, pod warunkiem że Jednolita Rada jest uprawniona do uzyskania tych informacji zgodnie z prawem Unii. Akapit pierwszy pozostaje bez uszczerbku dla uprawnień Jednolitej Rady do uzyskiwania żądanych informacji od instytucji finansowych, w przypadku gdy inny organ nie jest w stanie udostępnić informacji, gdy konieczne są pilne działania lub gdy uzyskanie informacji bezpośrednio od instytucji finansowych jest niezbędne do wykonywania zadań Jednolitej Rady zgodnie z prawem Unii. 3. We wniosku o wymianę informacji zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu wskazuje się podstawę prawną wynikającą z prawa Unii, która uprawnia organ składający wniosek do uzyskania informacji od instytucji finansowych lub innych organów. Organ składający wniosek i Jednolita Rada podlegają obowiązkom w zakresie tajemnicy służbowej i ochrony danych ustanowionym w art. 88 i 89 oraz w prawodawstwie sektorowym, mającym zastosowanie do udostępniania informacji między instytucją finansową a organem składającym wniosek oraz między instytucją finansową a Jednolitą Radą. 4. W przypadku gdy Jednolita Rada dokonuje wymiany informacji zgodnie z ust. 1, bez zbędnej zwłoki informuje o tej wymianie każdy organ, od którego uzyskała te informacje, lub każdą instytucję finansową, jeżeli informacje zostały uzyskane bezpośrednio od instytucji finansowych. W przypadku powtarzającej się lub okresowej wymiany informacji Jednolita Rada jest zobowiązana do poinformowania instytucji finansowej lub organu, od których uzyskała informacje, tylko raz. 5. Na zasadzie odstępstwa od ust. 4 Jednolita Rada nie jest zobowiązana do poinformowania organu lub instytucji finansowej, stosownie do przypadku, o wymianie informacji, jeżeli spełniony jest którykolwiek z następujących warunków:
6. Na zasadzie odstępstwa od ust. 4 Jednolita Rada nie informuje instytucji finansowej o wymianie informacji, jeżeli stwierdzi lub zostanie poinformowana przez organ składający wniosek, że mogłoby to zagrozić postępowaniom, działaniom lub dochodzeniom w zakresie nadzoru lub restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. 7. Ust. 1-6 mają również zastosowanie do informacji, które Jednolita Rada otrzymała od instytucji finansowej lub innych organów i w przypadku których przeprowadziła następnie kontrole jakości lub które w inny sposób przetworzyła. 8. Aby ułatwić wymianę informacji, o której mowa w ust. 1-7, Jednolita Rada i inne organy mogą zawierać protokoły ustaleń dotyczące zasad takiej wymiany. Protokoły ustaleń mogą też zawierać szczegółowe uzgodnienia dotyczące wspólnego korzystania z zasobów na potrzeby gromadzenia i przetwarzania udostępnianych informacji. Komisja może, po konsultacji z Jednolitą Radą i innymi organami, opracować wskazówki dotyczące głównych elementów takich protokołów ustaleń. 9. Ust. 1-8 pozostają bez uszczerbku dla ochrony praw własności intelektualnej i nie uniemożliwiają ani nie ograniczają wymiany informacji między Jednolitą Radą a innymi organami zgodnie z innymi przepisami niniejszego rozporządzenia lub z innymi przepisami Unii. W przypadku sprzeczności między niniejszym artykułem a innymi przepisami niniejszego rozporządzenia lub innymi przepisami Unii regulującymi wymianę informacji między Jednolitą Radą a innymi organami pierwszeństwo mają te inne przepisy. 10. Jednolita Rada i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji mogą, według swojego uznania, udzielić dostępu do informacji uzyskanych podczas wykonywania swoich obowiązków w celu ich ponownego wykorzystywania przez instytucje finansowe, naukowców i inne podmioty mające uzasadniony interes w zakresie uzyskania tych informacji na potrzeby badań naukowych i innowacji, pod warunkiem że Jednolita Rada lub udzielający dostępu organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zapewniły, by spełnione zostały wszystkie poniższe warunki:
Informacje otrzymane od dowolnego organu udostępnia się zgodnie z akapitem pierwszym wyłącznie za zgodą organu, który pierwotnie uzyskał te informacje. 11. Do dnia 11 listopada 2027 r. Jednolita Rada, w ścisłej współpracy z organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, przedstawi Komisji sprawozdanie na temat wszelkich przeszkód prawnych w prawodawstwie sektorowym, które w jakikolwiek sposób uniemożliwiają im wymianę informacji z innymi organami lub z innymi podmiotami. W sprawozdaniu tym można również wskazać nieistotne, nieaktualne, powielające się lub pod innym względem nieprzydatne wymogi sprawozdawcze. Można w nim także zawrzeć sugestie dotyczące poprawy spójności między wymogami sprawozdawczymi dla podmiotów finansowych i niefinansowych. W razie potrzeby sprawozdanie to jest regularnie aktualizowane. Uwzględniając sprawozdanie, o którym mowa w akapicie pierwszym, ochronę praw własności intelektualnej oraz obowiązki w zakresie tajemnicy służbowej i ochrony danych, Komisja, w stosownych przypadkach, przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek ustawodawczy mający na celu usunięcie takich przeszkód prawnych w prawodawstwie sektorowym, aby wspierać wymianę informacji między organami i z innymi podmiotami. 12. Do celów niniejszego artykułu i art. 88 ust. 7 »inne organy« oznaczają dowolne z następujących organów:
Do celów niniejszego artykułu »instytucja finansowa« oznacza instytucję finansową zdefiniowaną w art. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1092/2010. (*23) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj)." (*24) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj)." (*25) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1620 z dnia 31 maja 2024 r. w sprawie ustanowienia Urzędu ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 1094/2010 i (UE) nr 1095/2010 (Dz.U. L, 2024/1620, 19.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1620/oj)." (*26) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1640 z dnia 31 maja 2024 r. w sprawie mechanizmów, które państwa członkowskie powinny wprowadzić w celu zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca dyrektywę (UE) 2019/1937 oraz zmieniająca i uchylająca dyrektywę (UE) 2015/849 (Dz.U. L, 2024/1640, 19.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1640/oj).”;" |
| 2) | w art. 88 dodaje się ustęp w brzmieniu: „7. Niniejszy artykuł nie uniemożliwia Jednolitej Radzie wymiany informacji z innymi organami zdefiniowanymi w art. 31a ust. 12.”. |
Artykuł 6
Zmiany w rozporządzeniu (UE) 2021/523
Art. 28 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/523 otrzymuje brzmienie:
„4. Raz w roku każdy z partnerów wykonawczych przedkłada Komisji sprawozdanie na temat operacji z zakresu finansowania i inwestycji objętych niniejszym rozporządzeniem, w podziale na, stosownie do przypadku, moduł unijny i moduł państw członkowskich. Informacje o module państw członkowskich każdy partner wykonawczy przekazuje również państwu członkowskiemu, którego moduł realizuje. Sprawozdanie to zawiera ocenę zgodności z wymogami dotyczącymi wykorzystania gwarancji UE oraz z kluczowymi wskaźnikami efektywności określonymi w załączniku III do niniejszego rozporządzenia. Sprawozdanie zawiera również dane operacyjne, statystyczne, finansowe i księgowe dotyczące poszczególnych operacji z zakresu finansowania lub inwestycji oraz oszacowanie oczekiwanych przepływów pieniężnych na poziomie modułu, segmentu polityki i całego Funduszu InvestEU. W sprawozdaniu Grupy EBI, a - w stosownych przypadkach - także innych partnerów wykonawczych zamieszcza się również informacje o barierach dla inwestycji napotkanych podczas prowadzenia operacji z zakresu finansowania i inwestycji objętych niniejszym rozporządzeniem. Sprawozdania muszą zawierać informacje, które partnerzy wykonawczy mają obowiązek przekazywać zgodnie z art. 158 ust. 1 lit. a) rozporządzenia finansowego.”.
Artykuł 7
Zmiany w rozporządzeniu (UE) 2024/1620
W rozporządzeniu (UE) 2024/1620 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | w art. 5 ust. 1 dodaje się literę w brzmieniu:
; |
| 2) | w art. 88 dodaje się ustęp w brzmieniu: „3a. Niniejszy artykuł nie uniemożliwia Urzędowi wymiany informacji z innymi organami zdefiniowanymi w art. 92a ust. 12.” |
| 3) | dodaje się artykuł w brzmieniu: „Artykuł 92a Wymiana informacji między organami i z innymi podmiotami 1. Urząd udostępnia innym organom na ich wniosek - regularnie lub w indywidualnych przypadkach - informacje, które uzyskał od podmiotów zobowiązanych lub innych organów podczas wykonywania swoich obowiązków i które wynikają ze stosowania i wdrażania prawa Unii, pod warunkiem że organ składający wniosek jest uprawniony do uzyskania tych informacji od podmiotów zobowiązanych lub innych organów zgodnie z prawem Unii. 2. Urząd zwraca się o informacje do któregokolwiek z innych organów, które uzyskały te informacje, zamiast zwracać się o nie bezpośrednio do podmiotów zobowiązanych, pod warunkiem że Urząd jest uprawniony do uzyskania tych informacji zgodnie z prawem Unii. Akapit pierwszy niniejszego ustępu pozostaje bez uszczerbku dla uprawnień Urzędu do uzyskiwania żądanych informacji od podmiotów zobowiązanych, w przypadku gdy inny organ nie jest w stanie udostępnić informacji, gdy konieczne są pilne działania lub gdy uzyskanie informacji bezpośrednio od podmiotów zobowiązanych jest niezbędne do wykonywania zadań Urzędu zgodnie z prawem Unii. 3. We wniosku o wymianę informacji zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu wskazuje się podstawę prawną wynikającą z prawa Unii, która uprawnia organ składający wniosek do uzyskania informacji od podmiotów zobowiązanych lub innych organów. Organ składający wniosek i Urząd podlegają obowiązkom w zakresie tajemnicy zawodowej i ochrony danych ustanowionym w art. 88 i 98 oraz w prawodawstwie sektorowym, mającym zastosowanie do udostępniania informacji między podmiotem zobowiązanym a organem składającym wniosek oraz między podmiotem zobowiązanym a Urzędem. 4. W przypadku gdy Urząd dokonuje wymiany informacji zgodnie z ust. 1, bez zbędnej zwłoki informuje o tej wymianie każdy organ, od którego uzyskał te informacje, lub każdy podmiot zobowiązany, jeżeli informacje zostały uzyskane bezpośrednio od podmiotów zobowiązanych. W przypadku powtarzającej się lub okresowej wymiany informacji Urząd jest zobowiązany do poinformowania podmiotu zobowiązanego lub organu, od których uzyskał informacje, tylko raz. 5. Na zasadzie odstępstwa od ust. 4 Urząd nie jest zobowiązany do poinformowania organu lub podmiotu zobowiązanego, stosownie do przypadku, o wymianie informacji, jeżeli spełniony jest którykolwiek z następujących warunków:
6. Na zasadzie odstępstwa od ust. 4 Urząd nie informuje podmiotu zobowiązanego o wymianie informacji, jeżeli stwierdzi lub zostanie poinformowany przez organ składający wniosek, że mogłoby to zagrozić postępowaniom, działaniom lub dochodzeniom w zakresie nadzoru lub restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. 7. Ust. 1-6 mają również zastosowanie do informacji, które Urząd otrzymał od podmiotu zobowiązanego lub innych organów i w przypadku których przeprowadził następnie kontrole jakości lub które w inny sposób przetworzył. 8. Aby ułatwić wymianę informacji, o której mowa w ust. 1-7, Urząd i inne organy mogą zawierać protokoły ustaleń dotyczące zasad takiej wymiany. Protokoły ustaleń mogą też zawierać szczegółowe uzgodnienia dotyczące wspólnego korzystania z zasobów na potrzeby gromadzenia i przetwarzania udostępnianych informacji. Komisja może, po konsultacji z Urzędem i innymi organami, opracować wskazówki dotyczące głównych elementów takich protokołów ustaleń. 9. Ust. 1-8 pozostają bez uszczerbku dla ochrony praw własności intelektualnej i nie uniemożliwiają ani nie ograniczają wymiany informacji między Urzędem a innymi organami zgodnie z innymi przepisami niniejszego rozporządzania lub z innymi przepisami Unii. W przypadku sprzeczności między niniejszym artykułem a innymi przepisami niniejszego rozporządzenia lub innymi przepisami Unii regulującymi wymianę informacji między Urzędem a innymi organami pierwszeństwo mają te inne przepisy. 10. Urząd i podmioty sprawujące nadzór finansowy mogą, według swojego uznania, udzielić dostępu do informacji uzyskanych podczas wykonywania swoich obowiązków w celu ich ponownego wykorzystywania przez podmioty zobowiązane, naukowców i inne podmioty mające uzasadniony interes w zakresie uzyskania tych informacji na potrzeby badań naukowych i innowacji, pod warunkiem że Urząd lub udzielające dostępu podmioty sprawujące nadzór finansowy zapewniły, by spełnione zostały wszystkie poniższe warunki:
Informacje otrzymane od dowolnego organu udostępnia się zgodnie z akapitem pierwszym wyłącznie za zgodą organu, który pierwotnie uzyskał te informacje. 11. Do dnia 11 listopada 2027 r. Urząd, w ścisłej współpracy z podmiotami sprawującymi nadzór finansowy, przedstawi Komisji sprawozdanie na temat wszelkich przeszkód prawnych w prawodawstwie sektorowym, które w jakikolwiek sposób uniemożliwiają im wymianę informacji z innymi organami lub z innymi podmiotami. W sprawozdaniu tym można również wskazać nieistotne, nieaktualne, powielające się lub pod innym względem nieprzydatne wymogi sprawozdawcze. Można w nim także zawrzeć sugestie dotyczące poprawy spójności między wymogami sprawozdawczymi dla podmiotów finansowych i niefinansowych. W razie potrzeby sprawozdanie to jest regularnie aktualizowane. Uwzględniając sprawozdanie, o którym mowa w akapicie pierwszym, ochronę praw własności intelektualnej oraz obowiązki w zakresie tajemnicy zawodowej i ochrony danych, Komisja, w stosownych przypadkach, przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek ustawodawczy mający na celu usunięcie takich przeszkód prawnych w prawodawstwie sektorowym, aby wspierać wymianę informacji między organami i z innymi podmiotami. 12. Do celów niniejszego artykułu »inne organy« oznaczają dowolne z następujących organów:
(*27) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1092/oj)." (*28) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/806/oj).”;" |
| 4) | w art. 55 ust. 1 dodaje się akapity w brzmieniu: „W swoich opiniach Urząd może, w stosownych przypadkach, odnosić się do funkcjonowania obowiązujących aktów ustawodawczych, w tym do zasadności usunięcia zbędnych lub nieaktualnych wymogów sprawozdawczych przewidzianych w prawie Unii lub w przepisach prawa krajowego transponujących prawo Unii. W celu wydawania opinii na temat obowiązujących aktów ustawodawczych, o których mowa w akapicie drugim, Urząd może konsultować się w danej sprawie ze wszystkimi odpowiednimi zainteresowanymi stronami i uwzględniać ich wkład. Po rozważeniu tych opinii Komisja może, w stosownych przypadkach, przedłożyć Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek ustawodawczy.”. |
Artykuł 8
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Strasburgu dnia 8 października 2025 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego
Przewodnicząca
R. METSOLA
W imieniu Rady
Przewodnicząca
M. BJERRE
(1) Dz.U. C, C/2024/5048, 16.8.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/5048/oj.
(2) Dz.U. C, C/2024/2485, 23.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/2485/oj.
(3) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 12 marca 2024 r. (Dz.U. C, C/2025/1021, 27.2.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/1021/oj) i stanowisko Rady w pierwszym czytaniu z dnia 8 lipca 2025 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym). Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 7 października 2025 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 z dnia 24 marca 2021 r. ustanawiające Program InvestEU i zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/1017 (Dz.U. L 107 z 26.3.2021, s. 30, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/523/oj).
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1092/oj).
(6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1093/oj).
(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 48, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1094/oj).
(8) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).
(9) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/806/oj).
(10) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1620 z dnia 31 maja 2024 r. w sprawie ustanowienia Urzędu ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 1094/2010 i (UE) nr 1095/2010 (Dz.U. L, 2024/1620, 19.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1620/oj).
(11) Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1024/oj).
(12) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE (Dz.U. L 141 z 5.6.2015, s. 73, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2015/849/oj).
(13) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/868 z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie europejskiego zarządzania danymi i zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/1724 (akt w sprawie zarządzania danymi) (Dz.U. L 152 z 3.6.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/868/oj).
- Data ogłoszenia: 2025-10-21
- Data wejścia w życie: 2025-11-10
- Data obowiązywania: 2025-11-10
- ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego
- ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE
- ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE
- ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE
- ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 z dnia 24 marca 2021 r. ustanawiające Program InvestEU i zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/1017
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1620 z dnia 31 maja 2024 r. w sprawie ustanowienia Urzędu ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 1094/2010 i (UE) nr 1095/2010Tekst mający znaczenie dla EOG.
REKLAMA
Akty ujednolicone
REKLAMA
REKLAMA
