Uchwała nr III/32/15 Rady Gminy Gródek
z dnia 30 stycznia 2015r.
w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Gródek na lata 2015 - 2019
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, poz. 645, poz. 1318, z 2014 r. poz. 379, poz. 1072), w związku z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 150) uchwala się, co następuje:
Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Uchwała określa program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy na lata 2015 - 2019.
§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Gródek;
2) Programie - należy przez to rozumieć wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Gródek na lata 2015-2019, określony w niniejszej uchwale;
3) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie Gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 150);
4) uchwale - należy przez to rozumieć niniejszą uchwałę;
5) mieszkaniowym zasobie Gminy - należy przez to rozumieć lokale stanowiące własność Gminy;
6) lokalu - należy przez to rozumieć lokal, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy;
7) lokalu socjalnym - należy przez to rozumieć lokal, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy, a także lokal o obniżonym standardzie w tymczasowym obiekcie budowlanym;
8) lokalu zamiennym - należy przez to rozumieć lokal, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 6 ustawy;
9) czynszu - należy przez to rozumieć czynsz ustalony dla lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy;
10) KZB - należy przez to rozumieć Komunalny Zakład Budżetowy w Gródku.
§ 3. Program będzie przyczyniał się do realizacji następujących celów:
1) racjonalizacji gospodarki zasobem mieszkaniowym oraz gospodarki czynszowej poprzez urealnienie stawki czynszu oraz poprzez stosowanie obniżek dla osób o niskich dochodach;
2) rozwoju komunalnego budownictwa mieszkaniowego;
3) poprawy stanu technicznego mieszkaniowego zasobu Gminy;
4) prywatyzacji mieszkaniowego zasobu Gminy.
§ 4. 1. Celem strategicznym Programu jest tworzenie warunków do realizowania ustawowych zadań przez Gminę w zakresie zapewniania lokali socjalnych i zamiennych oraz zaspokajania potrzeb mieszkaniowych gospodarstw domowych o niskich dochodach.
2. Przyjmuje się następujące priorytety Programu, począwszy od najbardziej istotnych dla realizacji ustawowych zadań Gminy:
1) zapewnianie lokali zamiennych osobom wykwaterowywanym z budynków mieszkalnych wyłączonych z użytkowania ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia mieszkańców;
2) zapewnianie lokali zamiennych osobom wykwaterowywanym z budynków mieszkalnych przeznaczonych do remontu lub rozbiórki;
3) zapewnianie lokali socjalnych osobom eksmitowanym (z prawem do lokalu socjalnego) z mieszkaniowego zasobu Gminy oraz z zasobów mieszkaniowych innych właścicieli;
4) zapewnianie lokali mieszkalnych osobom o niskich dochodach, nie posiadającym prawa do innego lokalu.
Rozdział 2.
PROGNOZA WIELKOŚCI ORAZ STANU TECHNICZNEGO MIESZKANIOWEGO ZASOBU GMINY
§ 5. Zadania określone w § 4 ust. 1 uchwały, Gmina wykonuje wykorzystując mieszkaniowy zasób Gminy bądź w inny sposób, m.in. wynajmując lokale od innych właścicieli.
§ 6. 1. Stan mieszkaniowego zasobu Gminy na dzień 31 grudnia 2014 r. przedstawiał się następująco:
Lp. | Wyszczególnienie | Ilość |
1. | Liczba budynków ogółem: | 22 |
| 1) stanowiących własność i współwłasność Gminy | 17 |
| 2) wspólnot mieszkaniowych z udziałem Gminy | 5 |
2. | Liczba lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy: | 73 |
| 1) w budynkach stanowiących własność i współwłasność Gminy | 51 |
| 2) w budynkach wspólnot mieszkaniowych z udziałem Gminy | 22 |
3. | Powierzchnia użytkowa lokali gminnych w m2 : | 2.855,17 |
| 1) w budynkach stanowiących własność i współwłasność Gminy | 1.905,11 |
| 2) w budynkach wspólnot mieszkaniowych z udziałem Gminy | 950,06 |
4. | Liczba osób zamieszkujących w lokalach gminnych | 202 |
| 1) w budynkach stanowiących własność i współwłasność Gminy | 127 |
| 2) w budynkach wspólnot mieszkaniowych z udziałem Gminy | 75 |
5. | Średnia wielkość lokalu mieszkalnego w m2: | 39,11 |
| 1) w budynkach stanowiących własność i współwłasność Gminy | 37,36 |
| 2) w budynkach wspólnot mieszkaniowych z udziałem Gminy | 43,18 |
6. | Ilość budynków wspólnot mieszkaniowych z udziałem Gminy | 5 |
| 1) zarządzanych przez Komunalny Zakład Budżetowy | 0 |
| 2) będących w obcym zarządzie | 5 |
7. | Średni udział Gminy we wspólnotach mieszkaniowych (w %) | 24,74 |
2. W mieszkaniowym zasobie Gminy na dzień 31 grudnia 2014 r. istnieje 7 lokali socjalnych.
§ 7. W celu zapewnienia właściwych warunków realizacji zadań Gminy zakłada się, że 1 lokal socjalny będzie wolny i będzie wykorzystywany na czas remontu innych lokali.
§ 8. 1. Przewiduje się, że w ciągu kilku najbliższych lat liczba lokali w mieszkaniowym zasobie Gminy będzie systematycznie malała przede wszystkim ze względu na stworzenie preferencyjnych zasad wykupu lokali wraz z systemem bonifikat.
2. Przyjmuje się następującą prognozę wielkości mieszkaniowego zasobu Gminy w kolejnych latach:
Lokale | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Lokale mieszkalne: | 73 | 75 | 77 | 77 | 78 |
w tym lokale socjalne | 7 | 9 | 11 | 11 | 12 |
3. W celu zaspokojenia potrzeb Gminy w zakresie lokali socjalnych wielkość tego zasobu powinna wynosić w 2019 r. około 12 lokali.
§ 9. Stan techniczny 17 budynków na dzień 31 grudnia 2014 r. będących w zarządzie KZB i Wójta Gminy Gródek przedstawiał się następująco:
Lp. | Zarządca | Położenie budynku | Rok budowy | Ilość lokali | Przewidywane remonty |
| KZB | ul. Michałowska 9 | 1920 | 4 (2) | wymiana pokrycia dachowego na budynku gospodarczym, wykonanie nowej toalety drewnianej, obicie części elewacji budynku mieszkalnego szalówką drewnianą |
| KZB |
| 1915 | 5 (5) | w najbliższych latach nie przewiduje się remontu |
3. | KZB | ul. Białostocka 8 | 1915 | 2 (2) | w najbliższych latach nie przewiduje się remontu |
| KZB |
| 1920 | 2 (2) | w najbliższych latach nie przewiduje się remontu |
| KZB |
| 1920 | 6 (3) | w najbliższych latach nie przewiduje się remontu |
| KZB |
| 1920 | 3 (3) | wymiana pokrycia dachowego na budynku gospodarczym |
| KZB |
| 1925 | 4 (3) | w najbliższych latach nie przewiduje się remontu |
| KZB |
| 1925 | 12 (12) | naprawa pokrycia dachowego na toaletach |
9. | KZB | ul. Białostocka 78 | 1925 | 1 (1) | w najbliższych latach nie przewiduje się remontu |
10. | KZB | ul. Chodkiewiczów 22 | 1920 | 2 (1) | w najbliższych latach nie przewiduje się remontu |
| KZB |
| 1920 | 6 (5) | wymiana pokrycia dachowego i przebudowa kominów budynku mieszkalnego |
| KZB |
| 1920 | 2 (1) | w najbliższych latach nie przewiduje się remontu |
| KZB |
| 1915 | 1 (1) | w najbliższych latach nie przewiduje się remontu |
| KZB |
| 1915 | 3 (3) | docieplenie elewacji budynku i wymiana drzwi |
15. | Wójt Gminy Gródek | Grzybowce 22 | 1930 | 1 (1) | w najbliższych latach nie przewiduje się remontu |
16. | Wójt Gminy Gródek | Straszewo 29 | 1930 | 1 (1) | w najbliższych latach nie przewiduje się remontu |
17. | Wójt Gminy Gródek | Podozierany 8 | 1930 | 4 (4) | w najbliższych latach nie przewiduje się remontu |
Rozdział 3.
REMONTY I MODERNIZACJA MIESZKANIOWEGO ZASOBU GMINY
§ 10. Działania remontowe i modernizacyjne wynikać będą z planów gospodarczych oraz przeglądów technicznych budynków przeprowadzanych przez KZB oraz wspólnoty mieszkaniowe z udziałem Gminy.
§ 11. W 2015 r. planuje się wykonanie bieżących prac remontowych w budynkach stanowiących własność Gminy na kwotę około 45.000 zł.
§ 12. Nakłady na remonty mieszkaniowego zasobu Gminy w latach następnych planuje się utrzymać na niezmienionym poziomie.
Rozdział 4.
PLANOWANA SPRZEDAŻ LOKALI
§ 13. Sprzedaż komunalnych lokali mieszkalnych będzie prowadzona na zasadach preferencyjnych z zastosowaniem bonifikaty od ceny sprzedaży lokalu mieszkalnego. Szczegółowe zasady udzielania bonifikat od ceny sprzedaży lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy na rzecz ich najemców określa indywidualnie Rada Gminy Gródek.
§ 14. W ostatnich 5 latach średnia roczna ilość sprzedawanych lokali wyniosła ok. 3. W celu utrzymania minimalnej ilości lokali mieszkalnych niezbędnych dla realizacji ustawowych zadań Gminy, konieczne jest wykonanie remontów w mieszkaniach będących w dyspozycji KZB. Na czas remontu zabezpiecza się 1 lokal socjalny.
§ 15. Sprzedaż komunalnych lokali mieszkalnych będzie prowadzona do czasu osiągnięcia minimalnej wielkości docelowego zasobu mieszkaniowego Gminy.
§ 16. W procesie sprzedaży lokali mieszkalnych priorytet stanowić będzie sprzedaż lokali w budynkach wspólnot mieszkaniowych z udziałem Gminy.
§ 17. Planowana sprzedaż lokali mieszkalnych w latach 2015-2019 oraz dochody ze sprzedaży kształtują się następująco:
Rok | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Prognoza sprzedaży lokali mieszkalnych | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 | |
Średnia cena za 1 m2 lokalu mieszkalnego bez bonifikaty | 900,0 | 900,0 | 950,0 | 1000,0 | 1050,0 | |
Średnia cena za 1 m2 lokalu mieszkalnego z zastosowaniem bonifikaty | 35 % | 585,0 | 585,0 | 617,5 | 650 | 682,5 |
Rozdział 5.
ZASADY POLITYKI CZYNSZOWEJ ORAZ WARUNKI OBNIŻANIA CZYNSZU
§ 18. Z uwagi na stan techniczny i standard mieszkaniowego zasobu Gminy, polityka czynszowa Gminy powinna zmierzać w kierunku zwiększenia ilości środków finansowych koniecznych do utrzymania zasobów mieszkaniowych w co najmniej nie pogorszonym stanie technicznym. W tym celu należy dążyć do uzyskania stawki czynszu na poziomie, który zapewni pokrycie kosztów zarządzania nieruchomością, w szczególności administrowania, konserwacji i bieżących remontów.
§ 19. Proces urealniania czynszów, wynikający z konieczności racjonalnego gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy, będzie powiązany z niżej wymienionymi działaniami:
1) ochroną uboższych lokatorów przed skutkami wzrostu opłat mieszkaniowych poprzez stosowanie systemu dodatków mieszkaniowych przewidzianych ustawą o dodatkach mieszkaniowych;
2) stałym polepszaniem stanu technicznego zasobu mieszkaniowego Gminy;
3) zwiększeniem nakładów na remonty budynków mieszkalnych.
§ 20. Stawkę czynszu za 1m2 powierzchni użytkowej lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy ustala się z uwzględnieniem następujących czynników obniżających wartość użytkową lokalu:
1) lokal położony na poddaszu;
2) brak w lokalu sieci wodociągowej;
3) brak w lokalu sieci kanalizacyjnej;
4) brak w lokalu sieci c.o.
Rozdział 6.
SPOSÓB I ZASADY ZARZĄDZANIA LOKALAMI I BUDYNKAMI WCHODZĄCYMI W SKŁAD MIESZKANIOWEGO ZASOBU GMINY
§ 21. Organizacja zarządzania lokalami mieszkalnymi wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu Gminy opiera się obecnie na:
1) jednostce organizacyjnej Gminy odpowiedzialnej za zarządzanie zasobem mieszkaniowym, tj. KZB;
2) właściwej komórce organizacyjnej Urzędu Gminy.
§ 22. 1. Zmiany w systemie zarządzania mieszkaniowym zasobem Gminy będą wynikać:
1) z działań prowadzonych przez KZB, zmierzających do:
a) stałego podnoszenia standardu usług świadczonych na rzecz najemców,
b) zwiększenia efektywności gospodarowania majątkiem Gminy,
c) zabezpieczania interesów Gminy we wspólnotach mieszkaniowych;
2) ze wzmożonego nadzoru i kontroli właściwej komórki organizacyjnej Urzędu Gminy nad działalnością KZB.
2. Gmina może powierzyć zarządzanie i administrowanie zasobem mieszkaniowym Gminy podmiotowi innemu niż KZB.
Rozdział 7.
WYSOKOŚĆ WYDATKÓW I ŹRÓDŁA FINANSOWANIA GOSPODARKI MIESZKANIOWEJ
§ 23. 1. Wysokość wydatków związanych z utrzymaniem lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy wyniosła ogółem 73,79 zł/m2 powierzchni użytkowej, w tym na remonty - 15,76 zł/m2 powierzchni użytkowej (dotyczy lokali w budynkach komunalnych, według danych na dzień
31 grudnia 2014 r.). Zakłada się, że wysokość tych wydatków będzie wzrastać w kolejnych latach co najmniej o wskaźnik wzrostu stawki czynszu (w zł/m2 p.u./miesiąc).
2. Przewidywaną wysokość wydatków związanych z utrzymaniem zasobu mieszkaniowego w kolejnych latach prezentuje poniższa tabela:
Rok | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Koszty eksploatacji budynków mieszkalnych, | 210.680,0 | 210.680,0 | 210.680,0 | 210.680,0 | 210.680,0 | 210.680,0 |
Koszty remontów i awarii budynków mieszkalnych, | 45.000,0 | 45.000,0 | 45.000,0 | 45.000,0 | 45.000,0 | 45.000,0 |
Koszty zarządu nieruchomości wspólnych będących w obcym zarządzie | 16.600,0 | 16.600,0 | 16.600,0 | 16.600,0 | 16.600,0 | 16.600,0 |
Koszty zarządu nieruchomości w budynkach zarządzanych przez KZB | 56.000,0 | 56.000,0 | 56.000,0 | 56.000,0 | 56.000,0 | 56.000,0 |
Pozostałe koszty, | 93.080,0 | 93.080,0 | 93.080,0 | 93.080,0 | 93.080,0 | 93.080,0 |
3. Na koszty utrzymania zasobu mieszkaniowego Gminy składają się:
1) koszty bieżącej eksploatacji;
2) koszty wynagrodzenia zarządcy;
3) zaliczki na fundusz remontowy;
4) koszty remontów kapitalnych i modernizacji.
§ 24. Koszty utrzymania mieszkaniowego zasobu Gminy będą finansowane z następujących źródeł:
1) środki wewnętrzne:
a) środki uzyskiwane z wpływów z majątku własnego Gminy, w tym m.in. z czynszu za najem lokali mieszkalnych i użytkowych,
b) wpływy z funduszu remontowego tworzonego w ramach budżetu KZB;
2) środki zewnętrzne:
a) finansowe wsparcie na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych,
b) preferencyjne kredyty przewidziane dla mieszkalnictwa.
Rozdział 8.
DZIAŁANIA MAJĄCE NA CELU POPRAWĘ WYKORZYSTANIA I RACJONALIZACJĘ GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY
§ 25. Za niezbędne uznaje się działania zmierzające do poprawy wykorzystania i racjonalizacji gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy, a w szczególności do:
1) efektywnego funkcjonowania KZB realizującego zadania Gminy w tym zakresie,
2) pozyskiwania lokali z przeznaczeniem na lokale socjalne, szczególnie dla osób, w stosunku do których sąd orzekł eksmisję z lokalu,
3) zapewnienia regularnego i terminowego otrzymywania należności z tytułu czynszu poprzez:
a) reagowanie w momencie pojawienia się zaległości czynszowych obejmujących trzy kolejne okresy płatności - ustalenie sytuacji materialnej i życiowej rodziny,
b) określenie sposobów udzielenia pomocy - ze środków pomocy społecznej, udzielenie informacji w kwestii możliwości ubiegania się o dodatek mieszkaniowy bądź udzielenie obniżki czynszu,
c) skutecznej windykacji zaległości czynszowej.
Rozdział 9.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 26. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Gródek.
§ 27. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Przewodniczący Rady Gminy |