Kategorie
Advicero Nexia

Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa

Advicero Nexia oferuje usługi doradztwa podatkowego, księgowego, corporate services oraz obsługę płacowo-kadrową. Poprzez współpracujące podmioty zapewniamy również pomoc prawną i audyt.

Należymy do międzynarodowej sieci Nexia International – jednej z 10 największych sieci audytorskich i konsultingowych na świecie, obecnej w ponad 115 krajach.

Cechujemy się indywidualnym podejściem do każdego Klienta i projektu, zawsze dopasowujemy naszą ofertę do konkretnych potrzeb. Wiemy, że każdy Klient jest inny, dlatego do każdego problemu podchodzimy elastycznie. Cenimy długofalową współpracę i rozwijamy się razem z naszymi Klientami. Klienci doceniają nasze zaangażowanie, bezpieczne rozwiązania i multidyscyplinarne podejście.

Organizujemy cykliczne spotkania dla naszych Klientów, podczas których przedstawiamy najważniejsze aktualne kwestie podatkowe lub księgowe. Bierzemy aktywny udział w procesach legislacyjnych oraz uczestniczymy w roli ekspertów podczas krajowych i zagranicznych wydarzeń. Dokładamy wszelki starań, by na bieżąco informować Klientów o pojawiających się zmianach, mogących wpłynąć na ich działalność.

Obszarami naszych działań jest m.in. doradztwo transakcyjne M&A, przeglądy due diligence i podatkowe, doradztwo dla funduszy inwestycyjnych oraz ventures capital, projekty w zakresie cen transferowych, korzystanie z ulg na działalność badawczo-rozwojową, procedury podatkowe, bieżące rozliczenia podatku VAT i pozostałych podatków korporacyjnych.

Advicero Tax Nexia Sp. z o.o.

ul. Moniuszki 1A
00-014 Warszawa

tel: +48 22 378 17 10

e-mail:office@advicero.eu

www.advicero.eu

Struktury hybrydowe w CIT. Od 1 stycznia 2021 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT) pojawiły się nowe regulacje, które dotyczą występowania tzw. struktur hybrydowych. Przedmiotowe przepisy zostały wprowadzone, żeby odpowiednio uregulować konsekwencje podatkowe związane z tworzeniem i stosowaniem struktur hybrydowych – co do zasady efektem ich zastosowania jest konieczność wyłączenia określonych pozycji z kosztów podatkowych lub też włączenia określonych kwot jako przychodów podatkowych. Koncepcja struktur hybrydowych jest zupełnie nowa w polskim prawie podatkowym, a wprowadzające i regulujące ją przepisy są dość nieprzejrzyście skonstruowane. Czy faktycznie każdy podatnik powinien się obawiać wystąpienia struktur hybrydowych i tym samym uważnie śledzić, czy każda z dokonywanych przez niego w działalności gospodarczej transakcji potencjalnie podlega restrykcjom podatkowym jako struktura hybrydowa?
SLIM VAT 2. Dnia 24 czerwca 2021 r. Sejm uchwalił ustawę zawierającą, zgodnie z uzasadnieniem, kolejny pakiet uproszczeń w rozliczaniu VAT. Nawiązując do do zmian przepisów z początku roku, ochrzczony został on SLIM VAT 2. Na obecnym etapie ustawa ta jest bliska zakończenia procesu legislacyjnego. 23 lipca 2021 r. Senat zgłosił poprawki, a ustawę skierowano do Komisji Finansów Publicznych. W zasadzie do 1 października 2021 r. mają wejść w życie wszystkie zmiany dotyczące VAT zawarte w tej nowelizacji, część z nich nawet wcześniej. Najważniejsze nowości wynikające z pakietu SLIM VAT 2 dla podatników VAT omawia Mirosław Siwiński, radca prawny, doradca podatkowy, Partner w Advicero Nexia.
Faktury korygujące - zmiany. Kilka miesięcy po wprowadzeniu w życie tzw. pakietu Slim VAT 1 (1 stycznia 2021 r.; drugi pakiet jest już też opublikowany) Ministerstwo Finansów wydało oficjalne objaśnienia podatkowe do pierwszego pakietu. Poniżej przedstawiamy najciekawsze wnioski z nich płynące dotyczące faktur korygujących.
Umowa na czas określony a ochrona przedemerytalna. Pracownik przed przejściem na emeryturę w związku z osiągnięciem wieku emerytalnego objęty jest szczególną ochroną stosunku pracy. Dzięki tej zasadzie, pracodawca nie może wypowiedzieć zawartej z pracownikiem umowy o pracę w okresie 4 lat przed osiągnięciem wieku emerytalnego przez pracownika. Czy ochrona ta zależna jest od długości trwania zawartej umowy o pracę? Czy istnieją wyjątki, które pozwalają na zakończenie stosunku pracy z pracownikiem w tym okresie?
Jak rozliczać koszty podatkowe na przełomie roku? Jak co roku, kwestia rozpoznawania odpowiednich kosztów zamykanym roku podatkowym, versus rozpoznanie tych kosztów w nowym, bieżącym roku, budzi wiele wątpliwości. Warto przypomnieć zasady rozpoznawania kosztów na przełomie lat, którymi powinni kierować się podatnicy.
Obniżenie wymiaru czasu pracy a urlop wychowawczy. Po wykorzystaniu urlopu macierzyńskiego oraz rodzicielskiego pracownik ma możliwość skorzystania maksymalnie z 35 miesięcy urlopu wychowawczego. W trakcie trwania tej nieobecności pracownik może podejmować pracę zarobkową zarówno u swojego pracodawcy jak i w innym zakładzie pracy, jeżeli nie uniemożliwia ona bezpośredniej opieki nad dzieckiem. W przypadku gdy pracownik chciałby wrócić do pełnienia obowiązków służbowych, jedną z możliwości jest praca w obniżonym wymiarze czasu pracy u swojego pracodawcy. Czy obniżenie wymiaru czasu pracy ma wpływ na wymiar urlopu wychowawczego?
Wprowadzenie nowego JPKV7, który jest przede wszystkim narzędziem do automatycznego gromadzenia i przetwarzania danych i to jak zgodnie podkreślają eksperci nie tylko na potrzeby VAT prowokuje powrót pytania postawionego w tytule. Powrót, gdyż to pytanie pojawiło się po raz pierwszy gdy jedna z Izb Administracji Skarbowej rozpisała przetarg na oprogramowanie do namierzania „allegrowiczów” wykorzystane potem przez fiskusa z dużą skutecznością. Od tego czasu wzrosła liczba instrumentów w rękach skarbówki, które możemy zaliczyć do sztucznej inteligencji. Poniżej przedstawiam ich listę, jak i ocenę legalności ich wykorzystania.
Co się zmieni w podatkach dochodowych w 2021 roku? Jakie są zasady ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych (tzw. estońskiego CIT)? Jak zmieni się opodatkowanie spółek komandytowych i spółek nieruchomościowych? Jak wykonać obowiązek publikowania strategii podatkowej? Jak rozliczać straty? Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian podatkowych, na które powinni przygotować się podatnicy podatków dochodowych w 2021 roku.
Urlop rodzicielski w częściach. Wiele pracujących mam decyduje się na korzystanie z urlopu macierzyńskiego i rodzicielskiego w całości. Jednak coraz bardziej popularne stają się również wcześniejsze powroty do pracy po wykorzystaniu pełnego urlopu macierzyńskiego oraz części urlopu rodzicielskiego i korzystanie z pozostałej części urlopu w terminie późniejszym, bądź łączenie go z pracą na część etatu. Jednak nie dla wszystkich jasne są zasady w jaki sposób można dzielić urlop rodzicielski, aby żadna z jego części nie przepadła.
Ustawa z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz.U. 2018 poz. 2215) przewiduje, iż od dnia 1 lipca 2019 roku systematycznie co 6 miesięcy kolejne grupy przedsiębiorców włączane są do nowego pracowniczego programu emerytalnego. Sprawdźmy, które podmioty muszą płacić, a które są zwolnione z płacenia składek na PPK?
Pierwotnie zapowiedz projektu ustawy UD126 (nowelizacja ustaw PIT, CIT i kilku innych) w wypunktowanych hasłach spowodowała duże zaniepokojenie u podatników. Okazało się jednak, że warunki w przypadku spółek komandytowych i ulgi abolicyjnej będą nieco łagodniejsze niż zapowiadano w pierwszych komunikatach. Z drugiej strony opodatkowaniem CIT objęte mają być również spółki jawne, co pokazuje, że oficjalne uzasadnienie zmian (walka z agresywną optymalizacją) należy „między bajki” włożyć.
IP Box jest nową zachętą podatkową, która cieszy się dużym zainteresowaniem w obszarze IT i nowych technologii. Wysokość ulgi wynosi 5% w stosunku do dochodu kwalifikowanego z praw własności intelektualnej i uprawnia do zmniejszenia stawki podatkowej PIT lub CIT, w zależności od adresowanego podmiotu. Należy jednak podkreślić, że tego typu opodatkowanie dotyczy jedynie części zwanej tzw. dochodu kwalifikowanego, nie dotyczy zaś całego uzyskanego dochodu przez dany podmiot.
Pojęcie rezydencji podatkowej jest kluczowym czynnikiem pozwalającym określić obowiązek podatkowy zagranicznego pracownika. Wskazuje nam, w którym Państwie pracownik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz to, jakiego rodzaju dochód zagraniczny zostanie objęty obowiązkiem opodatkowania w danym państwie.
Kwestie odroczenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i brak karalności na gruncie przepisów karnoskarbowych złożenia deklaracji rocznej PIT z opóźnieniem, nie później niż do końca maja 2020 r. - omawia Mirosław Siwiński, radca prawny, doradca podatkowy, partner w Advicero Nexia.
Uchwalona 31 marca 2020 r. ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r., poz. 568, tzw. tarcza antykryzysowa). Dość powszechne jest wśród przedsiębiorców niezadowolenie ze skali udzielanej pomocy, choć przyznać trzeba, że pewne rozwiązania pomocowe są w niej zawarte. Niestety zawiera ona również pewne pułapki na przedsiębiorców, z których nie zawsze zdajemy sobie od razu sprawę.
APA, z ang. Advanced Pricing Agreements, czyli Uprzednie Porozumienie Cenowe, to rodzaj umowy z Szefem Krajowej Administracji Skarbowej, w której podatnik oraz Szef KAS uzgadniają, że zastosowana wysokość oraz metoda wyliczenia ceny w transakcji z podmiotem powiązanym odpowiada zasadom rynkowym. Porozumienie to funkcjonuje w Polsce od 2006 roku, jednak do niedawna było relatywnie rzadko stosowane. Głownie z uwagi na fakt, że wystąpienie o APA jest dość czasochłonne, wymaga zebrania szeregu dokumentów, przygotowania obszernego wniosku i odpowiedniego przedstawienia argumentacji uzasadniającej zastosowane warunki transakcyjne. Wreszcie, wiąże się z poniesieniem znacznej opłaty w związku ze złożeniem wniosku.
1 października 2019 r. Związek Banków Polskich opublikował ww. wyjaśnienia (dalej „Informacje”), zaznaczając iż nie mają one oficjalnego charakteru, tak jak ministerialne Objaśnienia podatkowe o MDR z dnia 31 stycznia 2019 r. (dalej „Objaśnienia”), ale jednocześnie zalecając ich stosowanie, „jako dobrych praktyk w sektorze bankowym”. W kontekście wyjaśnień ministerialnych warto się zastanowić, czy to dobry pomysł? Nie przytaczając ani całych Informacji ani Objaśnień poniżej wskazuję najistotniejsze wątpliwości.
Z dniem 1 stycznia 2019 r. do polskiego porządku prawnego weszły nowe regulacje, które w istotny sposób zmieniły zasady opodatkowania przychodów osiąganych w Polsce przez nierezydentów. Mianowicie, wprowadzono nowe zasady w zakresie poboru przez płatników podatku u źródła.
Niedawno na stronie https://www.podatki.gov.pl/mdr/kontakt/ Ministerstwo Finansów opublikowało kolejne, tym razem nieoficjalne wyjaśnienia zasad raportowania schematów podatkowych (MDR) w postaci swoistego Q&A. W tej wygodne formie MF próbuje rozwiązać 20 najczęściej pojawiających się problemów. Czy skutecznie?
Ulga na działalność badawczo-rozwojową (tzw. ulga B+R) została wprowadzona do polskiego porządku prawnego już w 2016 roku, w miejsce poprzednio funkcjonującej tzw. ulgi technologicznej, i praktycznie corocznie podlega kolejnym modyfikacjom wprowadzanym przez ustawodawcę.