reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Monitor Rynkowy > Polecane > Jak skutecznie rozwinąć biznes w Chinach?

Jak skutecznie rozwinąć biznes w Chinach?

Gospodarcza ekspansja Chin nie maleje. Państwo Środka ewidentnie dąży do zostania globalnym liderem. Wizja rozwinięcia tam swojego biznesu jest kusząca, jednak z drugiej strony polski przedsiębiorca obawia się różnic kulturowych, mentalnościowych i ekonomicznych. Jest na to sposób: wystarczy skorzystać z wiedzy ekspertów Europejsko-Azjatyckiej Fundacji Edukacji Biznesowej.

Chiny to nie tylko państwo z największą liczbą ludności na świecie. To także, a może przede wszystkim, kraj, który rozwija się gospodarczo z zawrotną prędkością. Przywódca Chińskiej Republiki Ludowej, Xi Jinping, dąży do tego, aby jego kraj stał się międzynarodową potęgą gospodarczą i geopolityczną, wywołując chińską ekspansję na świecie. Chiny to dzisiaj jednej z najsilniejszych graczy na arenie międzynarodowej.

Zawstydzają USA i resztę świata: wzrost PKB aż o 165%

Do niedawna za najsilniejsze mocarstwo na świecie (m.in. pod kątem gospodarczym) zwykło się uważać Stany Zjednoczone, jednak ich pozycja jest dzisiaj zagrożona. USA z piedestału mogą strącić Niemcy lub właśnie Chiny. – W sondażu przeprowadzonym przez Pew Research Center, w którym mieszkańcy całego świata głosowali na najsilniejsze globalne mocarstwo, Niemcy zdobyły 41% głosów, a Chińska Republika Ludowa aż 36%, zajmując tym samym trzecie miejsce – podkreśla Grzegorz Calik, prezes zarządu Europejsko-Azjatyckiej Fundacji Edukacji Biznesowej.

Gospodarka Chin rozwija się z zawrotną prędkością. W ciągu ostatnich 10 lat produkt krajowy brutto wzrósł aż o 165%. Dla porównania PKB Stanów Zjednoczonych wzrosło w tym samym czasie o 36%. Nie jest to oczywiście słaby wynik, jednak ponad 4,5 razy niższy od wyniku Państwa Środka. O czym to świadczy? O tym, że Chiny są najszybciej rozwijającym się krajem na świecie, a inwestowanie w tamtejszy rynek może zapewnić biznesowy rozwój i znaczny wzrost kapitału.

Chiny w liczbach

  • 10% rocznego wzrostu gospodarczego
  • 1,4 mld mieszkańców
  • 12,238 mld dolarów amerykańskich produktu krajowego brutto

Ekspansja światowa, czyli gdzie Chiny mają największy wpływy

Chińczycy inwestują ogromne pieniądze niemal na całym świecie. W niektórych rejonach można jednak znaleźć więcej chińskich inwestycji niż w pozostałych. Do takich miejsc należą:

  • Afryka – dzięki chińskiemu kapitałowi zrealizowano w Afryce między innymi ponad 3 tys. projektów infrastrukturalnych za ponad 86 mld dolarów. Chiny uzależniają od siebie państwa afrykańskie, zdobywając tym samym dostęp do zasobów Czarnego Kontynentu.
  • Wenezuela – w ciągu ostatnich 10 lat Chiny wysłały do Wenezueli około 62 mld dolarów. Jest to mniej-więcej połowa kapitału, który Chińska Republika Ludowa pożyczyła krajom Ameryki Łacińskiej. W dalszym ciągu dług Wenezueli wobec Chin wynosi ponad 23 mld dolarów. Jak Wenezuela spłaca dług? Między innymi przez wydobycie i wysyłanie do Chin ropy naftowej. Tylko w roku 2017 kraj ten wysłał do Państwa Środka około 330 tys. baryłek ropy, czyli około 52,47 mln litrów.
  • Europa – w Europie Chiny inwestują między innymi w wykup portów. Kraje, w których chińskie firmy Cosco Shipping Ports i China Merchants Port Holdings kupiły porty to np. Hiszpania, Grecja, Włochy czy Belgia (Chińczycy wykupili tam terminal Zeebrugge, drugiego pod względem wielkości portu w kraju). Dzięki podobnym inwestycjom około 10% przepustowości europejskich portów jest kontrolowana przez Chińczyków.
reklama

POLECANE

reklama

Artykuł sponsorowany

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł partnerski

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Mecenas Adrian Achtelik jest radcą prawnym, partnerem zarządzającym w kancelarii ACHTELIK SIWKA I WSPÓLNICY ADWOKACI I RADCY PRAWNI Sp.p. z Katowic specjalizującej się w kompleksowych rozwiązaniach prawnych dla spółek handlowych, przedsiębiorców, organizacji pozarządowych oraz podmiotów sektora publicznego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama