REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura VAT, Księgi rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy można odliczyć VAT z faktury RR, jeśli zapłata nastąpiła w gotówce

Zakupiłem u rolnika ryczałtowego towary. Jednak zapłaty dokonałem gotówką w momencie sprzedaży i odbioru towarów. W związku z tym mam wątpliwości, czy przysługuje mi prawo do odliczenia VAT z faktury RR. Czy muszę jeszcze spełnić dodatkowe warunki, czy najistotniejszy jest sposób zapłaty?

Jak ustalić zmianę stanu produktów

Jak należy ustalać zmianę stanu produktów? Na czym polega zamknięcie kręgu kosztowego?

W jaki sposób skorygować fakturę VAT RR, w której podano błędne wartości netto

Jesteśmy przedsiębiorstwem zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT. Podstawowym przedmiotem naszej działalności jest świadczenie usług gastronomicznych (posiadamy sieć restauracji). Część surowców zużywanych do przygotowania posiłków, m.in. jaja, owoce i warzywa, skupujemy od rolników ryczałtowych. Podczas wewnętrznej kontroli dokumentów zauważyliśmy pomyłkę w fakturze VAT RR wystawionej w marcu br.

Błędna faktura pozbawia odliczenia

Od 2007 roku nie można odliczyć VAT z faktury, która dokumentuje transakcję niepodlegającą opodatkowaniu albo zwolnioną, nawet gdy wykazana kwota podatku została zapłacona przez wystawcę faktury.

REKLAMA

Jak właściwie wystawić fakturę?

Jakie niezbędne elementy musi posiadać faktura VAT, by można było odliczyć naliczony w niej podatek?

Z jakich faktur VAT nie można odliczyć podatku

Prawo do odliczenia podatku naliczonego to podstawowe prawo podatnika. Jest wyrazem zasady neutralności VAT w obrocie gospodarczym. Otrzymana przez podatnika faktura VAT nie zawsze jednak daje prawo do takiego odliczenia. Każdy przypadek ograniczenia tego prawa musi jednak wynikać wprost z przepisów ustawy o VAT.

Zasady wystawiania duplikatu faktury VAT

Jeżeli utraciłeś albo zniszczyłeś fakturę VAT postaraj się jej duplikat u sprzedawcy. Duplikaty faktury (tak jak zwykłe faktury) trzeba przechowywać przez prawie sześć lat.

Amortyzacja

Zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wartości początkowej środków trwałych (np. maszyny, urządzenia) lub wartości niematerialnych i prawnych (np. patenty, znaki towarowe).

REKLAMA

Amortyzacja

Zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wartości początkowej środków trwałych (np. maszyny, urządzenia) lub wartości niematerialnych i prawnych (np. patenty, znaki towarowe).

Rozliczenia międzyokresowe czynne i bierne na przełomie roku

Jak prawidłowo zarachować w księgach faktury na koszty pośrednie, np. czynsz, telefony, obsługę prawną? Faktury są wystawione w starym roku obrotowym, a płacone w nowym. Czy księgowanie poprzez konta rozliczeń międzyokresowych jest prawidłowe, czy też fakturę należy zarachować na właściwym koncie kosztów operacyjnych w dniu poniesienia?

Czy błędna nazwa nabywcy na fakturze wymaga korekty

Jestem czynnym podatnikiem VAT. Prowadzę zakład produkcyjny. Ostatnio w fakturze zakupu towaru została zamieniona kolejność nazwy naszego zakładu. Zamiast Zakład Odlewniczy METAL jest METAL Zakład Odlewniczy. Czy jest to błąd, który sprzedawca powinien poprawić?

Jakie skutki wywołuje wystawienie po terminie faktury dokumentującej sprzedaż towarów

W naszej firmie zdarza się, że faktura zostaje wystawiona z opóźnieniem, w dłuższym terminie niż 7 dni od dnia wydania towaru. Czy tak wystawiona faktura ma skutki w rozliczeniu VAT?

Jak rozliczać faktury za usługi telekomunikacyjne

Spółka otrzymuje faktury za usługi telekomunikacyjne. Z faktur wynika, że opłaty za połączenia dotyczą innego miesiąca niż opłata za abonament. Jak rozliczać tego rodzaju faktury i kiedy spółka uzyskuje prawo do odliczenia VAT?

Jak ujmować w księgach rachunkowych fakturę VAT-marża

Jak zaksięgować fakturę VAT-marża dotyczącą sprzedaży usług turystyki?

Jak prawidłowo zaewidencjonować zobowiązania warunkowe

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wzięła w leasing operacyjny sprzęt komputerowy. Musiała jako zabezpieczenie podpisać weksel własny in blanco. Wyraziła zgodę, że weksel będzie mógł opiewać maksymalnie na wysokość wszystkich niezapłaconych przez nią rat leasingu. Spółka płaci regularnie wszystkie raty i jest mało prawdopodobne, że weksel kiedykolwiek będzie musiał być wykorzystany. Czy wobec tego, można nie ujmować go w księgach? Jeżeli tak, to czy jeżeli minął już prawie rok od podpisania umowy, tworząc zobowiązanie warunkowe, jego wartość można pomniejszyć o zapłacone już do tej pory raty?

Jak zaksięgować wymianę części wyposażenia środka trwałego

W wyniku awarii/uszkodzenia straciliśmy część wyposażenia jednego ze środków trwałych. Naprawa uszkodzonego elementu jest nieopłacalna. Ponieważ bez tego wyposażenia środek trwały nie może spełniać swojej funkcji, uzupełniliśmy je w tym miesiącu. Jak to zaksięgować? W księgach mam wartość środka trwałego w wysokości 15 tys. zł, w całości umorzoną. Ciężko oszacować, jaką część środka trwałego stanowią uszkodzone elementy. Wartość zakupionego wyposażenia to 5 tys. zł. Czy należy ująć ją bezpośrednio w koszty w miesiącu zakupu, czy muszę zwiększać wartość środka trwałego?

Kiedy księgować faktury, stosując metodę kasową i memoriałową

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów i chciałabym się dowiedzieć, czy powinnam księgować faktury od razu, gdy je dostaję? Na czym polegają metody: memoriałowa i kasowa?

Jak zaksięgować rozchód materiałów

Jeżeli przy ewidencji materiałów spółka korzysta ze stałych cen ewidencyjnych, musi rozliczyć różnicę między przyjętą wartością a ceną faktycznie zapłaconą. Do księgowania takich rozliczeń należy skorzystać z konta zespołu 3 „Odchylenia od cen ewidencyjnych”.

Składki na ubezpieczenie grupowe na życie - jak ewidencjonować w księgach rachunkowych?

Spółka opłaca za swoich pracowników dodatkowe ubezpieczenie grupowe na życie. Kwota składki na ubezpieczenie doliczana jest do wynagrodzenia pracowników jako dodatkowy składnik niestanowiący podstawy ustalania obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne, podlegający jedynie opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Czy ten sposób postępowania jest prawidłowy? Jak właściwie zaksięgować taką listę płac?

Niespłacone pożyczki z funduszu socjalnego - jak ewidencjonować w księgach rachunkowych?

Nasza spółka udzieliła pracownicy pożyczki na cele mieszkaniowe z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Pożyczka została udzielona w grudniu 2004 r. w kwocie 3000 zł na okres 30 miesięcy. Pracownica spłaciła 8 miesięcznych rat, po czym uzyskała zezwolenie na roczny urlop bezpłatny. Po zakończeniu urlopu bezpłatnego nie stawiła się do pracy. Po bezskutecznych próbach skontaktowania się z pracownicą (prawdopodobnie wyjechała za granicę) nasz zakład pracy rozwiązał z nią umowę o pracę. Od tego czasu minął rok. Co należy w tej sytuacji uczynić z pożyczką? Czy ulega przedawnieniu? Czy zaksięgować jej umorzenie, czy może raczej dokonać odpisu aktualizacyjnego?

Jak rozliczać w księgach rachunkowych odszkodowanie za uszkodzone mienie

Nasza spółka prowadzi działalność budowlaną i jest ubezpieczona od odpowiedzialności cywilnej z tytułu szkód, jakie w trakcie wykonywania robót mogą powstać w mieniu osób trzecich. Za uszkodzone mienie wypłacamy odszkodowanie lub też pokrywamy koszty jego naprawy. Następnie otrzymujemy od ubezpieczyciela gwarantowane polisą kwoty odszkodowań. Czy w związku z faktem, że wypłaconych kwot nie zaliczamy do kosztów uzyskania przychodu, otrzymany od ubezpieczyciela zwrot poniesionych przez nas wydatków nie będzie przychodem podatkowym? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia wymienionych operacji w księgach rachunkowych spółki.

Remonty wynajmowanych pomieszczeń - jak księgować?

Wynajęliśmy innej spółce pomieszczenia biurowe i magazynowe na potrzeby działalności gospodarczej. W umowie najmu najemca zobowiązał się do remontów i adaptacji pomieszczeń, w tym wymiany stolarki, podłóg, okien, instalacji grzewczych, urządzeń sanitarnych, budowy oddzielnego wejścia.

Odszkodowanie za uszkodzone mienie - jak ująć w księgach rachunkowych

Nasza spółka prowadzi działalność budowlaną i jest ubezpieczona od odpowiedzialności cywilnej z tytułu szkód, jakie w trakcie wykonywania robót mogą powstać w mieniu osób trzecich. Za uszkodzone mienie wypłacamy odszkodowanie lub też pokrywamy koszty jego naprawy. Następnie otrzymujemy od ubezpieczyciela gwarantowane polisą kwoty odszkodowań. Czy w związku z faktem, że wypłaconych kwot nie zaliczamy do kosztów uzyskania przychodu, otrzymany od ubezpieczyciela zwrot poniesionych przez nas wydatków nie będzie przychodem podatkowym?

Programy księgowo-rachunkowe - jak wykazać w księgach rachunkowych

Spółki prowadzące księgi rachunkowe za pomocą komputera mogą korzystać z programów dostępnych na rynku lub wytworzyć program finansowo-księgowy we własnym zakresie.

Jak księgować faktury VAT marża

Osoba fizyczna prowadzi w ramach działalności gospodarczej sprzedaż i komis m.in. telefonów komórkowych. Kupuje telefon używany na podstawie umowy kupna-sprzedaży od osoby fizycznej niebędącej podatnikiem VAT. Sprzedając taki telefon, wystawia fakturę VAT marża. Jak księgować taką operację w książce przychodów i rozchodów? Czy umowę kupna-sprzedaży należy uznać za koszt uzyskania przychodu i czy podstawą do opodatkowania podatkiem dochodowym będzie wartość z faktury VAT marża pomniejszona o VAT od marży? Czy umowy kupna-sprzedaży nie księgujemy w ogóle, a przy sprzedaży opodatkujemy tylko marżę pomniejszoną o VAT?

REKLAMA