Wraz z żoną prowadzę gospodarstwo rolne i jestem, jako rolnik, zgłoszony w KRUS. Od nowego roku mam możliwość podjęcia dodatkowego zatrudnienia na umowę zlecenia. Umowa ma trwać około 3 miesięcy, a wynagrodzenie zostanie mi wypłacone po jej wykonaniu, w kwocie 5600 zł. Czy podpisując taką umowę, będę mógł kontynuować ubezpieczenie w KRUS? Czy od wynagrodzenia za zlecenie zostaną potrącone składki ZUS?
Podstawowa zasada w ustawie o VAT przewiduje, że podatnik, który otrzymuje zaliczkę, musi rozliczyć VAT i wystawić fakturę zaliczkową. Od tej zasady występuje kilka wyjątków. W niektórych sytuacjach to podatnik decyduje, czy wystawi fakturę zaliczkową. Natomiast brak obowiązku wystawiania faktur końcowych, gdy zaliczki pokrywają 100% ceny, nie oznacza zakazu wystawiania zerowych faktur końcowych.
Dokonanie czynności objętej zakresem opodatkowania VAT powoduje konieczność wystawienia faktury. W przypadku natomiast otrzymania zaliczki na poczet wykonania takiej czynności, podatnik jest zobowiązany wystawić fakturą zaliczkową, dokumentującą otrzymaną od kupującego wpłatę. Dodatkowo, gdy została wystawiona więcej niż jedna faktura zaliczkowa dokumentująca otrzymanie części zapłaty, a faktury te obejmują łącznie całą zapłatę, ostatnia z tych faktur musi zawierać również numery poprzednich faktur.