REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wysokość wynagrodzenia, Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Dyrektywa o delegowaniu pracowników już obowiązuje - kontrowersje

Dyrektywa o delegowaniu pracowników obowiązuje od 30 lipca 2020 r. Ogranicza delegowanie do 12 miesięcy z możliwością przedłużenia o kolejne 6 miesięcy. Ponadto, nakazuje wypłatę wynagrodzenia na takich samych zasadach jak dla pracownika lokalnego. Dlaczego nowe przepisy budzą kontrowersje?

Płaca minimalna 2021

Płaca minimalna w 2021 r. wyniesie 2800 zł brutto. O ile wzrośnie minimalna stawka godzinowa stosowana przy umowach cywilnoprawnych, takich jak zlecenie?

Płaca minimalna 2021 - propozycja NSZZ "Solidarność"

Płaca minimalna w 2021 r. powinna wynosić co najmniej 2800 zł brutto. Taką propozycję przedstawił przewodniczący NSZZ "Solidarność". Strona rządowa w tym roku wyjątkowo ma przedstawić swoją do 31 lipca 2020 r. Na uzgodnienie wysokości minimalnego wynagrodzenia, które będzie obowiązywało w przyszłym roku, Rada Dialogu Społecznego ma 2 tygodnie.

Ograniczenie okresu delegowania pracowników do 12 miesięcy

Nowelizacja ustawy dotyczącej pracowników delegowanych została uchwalona przez Sejm. Zmiany dotyczą m.in. ograniczenia okresu delegowania pracowników do 12 miesięcy. Będzie możliwość przedłużenia delegowania o kolejne 6 miesięcy.

REKLAMA

Zmiany umów dot. zamówień publicznych w czasie epidemii COVID-19

Na stronach umowy w sprawie zamówienia publicznego ciąży nowy obowiązek polegający na niezwłocznym oraz wzajemnym informowaniu się o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie tej umowy, o ile taki wpływ wystąpił lub może wystąpić. Zamawiający po stwierdzeniu wystąpienia okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19, które mogą wpłynąć lub wpływają na należyte wykonanie umowy, może w uzgodnieniu z wykonawcą dokonać zmiany umowy.

Wyrównanie wynagrodzeń kobiet i mężczyzn - projekt nowelizacji Kodeksu pracy

Sejm zajmuje się projektem nowelizacji Kodeksu pracy mającym na celu wyrównanie wynagrodzeń kobiet i mężczyzn. Zakłada on rozszerzenie definicji mobbingu o kategorię rozróżniającą wysokość płacy ze względu na płeć.

Kto w Polsce jest najbardziej zadowolony ze swojej pracy?

22% zatrudnionych Polaków odczuwa duże zadowolenie ze swojej pracy. W jakiej części Polski jest najwięcej tych osób? Mieszkają w miastach czy na wsiach? To głównie kobiety czy mężczyźni? Jakie branże i stanowiska wiążą się z wyższa satysfakcją z pracy i co na nią wpływa?

Dlaczego pracownicy odchodzą czyli powody zmiany pracy

Dlaczego pracownicy odchodzą z pracy? Najczęstszym powodem zmiany pracy jest chęć zdobycia wyższego wynagrodzenia. Sytuacja na rynku pracy zmieniła się jednak pod wpływem epidemii koronawirusa. Na co teraz zwracają uwagę przy wyborze pracodawcy?

REKLAMA

Delegowanie pracowników - zmiany od 30 lipca 2020 r.

Projekt nowelizacji ustawy o delegowaniu pracowników został skierowany do komisji polityki społecznej i rodziny. Wprowadza zmiany w delegowaniu pracowników, które mają wejść w życie 30 lipca 2020 r. Nowelizacja ma na celu wdrożenie do polskiego prawa dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 28 czerwca 2018 r. Co się zmieni?

Weryfikacja dokumentów wykonawcy przy wsparciu podmiotów zewnętrznych w nowym Prawie zamówień publicznych

Weryfikacja spełniania warunków udziału w postępowaniu, niepodlegania wykluczeniu czy spełniania przez oferowane świadczenia wymogów ustanowionych w SIWZ, opiera się przede wszystkim na analizie oświadczeń i dokumentów składanych przez wykonawców. Badanie dokonywane jest przez zamawiającego, co nie wyklucza korzystania w tym zakresie z informacji będących w posiadaniu podmiotów zewnętrznych. W regulacjach nowego P.z.p. wskazana kwestia doznaje uszczegółowienia.

Obowiązkowy katalog żądanych wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny w nowym Prawie zamówień publicznych

Prawidłowa identyfikacja aspektów, które powinny stanowić obszar wyjaśnień wykonawcy składającego ofertę z ceną, której realność budzi wątpliwości zamawiającego, stanowi kluczowy element procedury weryfikacyjnej. W nowym P.z.p. nastąpiła ewolucja przykładowo wskazanych kwestii, które mogą stanowić przedmiot zainteresowania zamawiającego przy wzywaniu wykonawcy o wykazanie przyczyn zaoferowania niskiej ceny ofertowej. Ponadto niektóre aspekty będą musiały być przez instytucję zamawiającą badane obligatoryjnie.  

Czy warto w 2020 r. ubiegać się o podwyżkę?

Koronawirus wiele zmienił. Część pracowników liczących na podwyżkę w 2020 r. otrzymała obniżkę wynagrodzenia. Czy warto jeszcze w tym roku ubiegać się o podwyżkę?

Kara umowna za brak zapłaty wynagrodzenia podwykonawcy jest dopuszczalna

30 czerwca 2020 r. Sąd Najwyższy w sprawie III CZP 67/19 rozpoznając zagadnienie prawne przedstawione przez Sąd Okręgowy w Białymstoku podjął uchwałę zgodnie z którą dopuszczalne jest zastrzeżenie kary umownej za brak zapłaty lub nieterminową zapłatę wynagrodzenia podwykonawcy lub dalszego podwykonawcy. Uchwała ta ma niebagatelne znaczenie, zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców w zamówieniach publicznych.

Tarcza Antykryzysowa – zmiany w PPK

Tarcza Antykryzysowa wprowadziła trzy istotne zmiany dotyczące Pracowniczych Planów Kapitałowych. Dotyczą one: wydłużenia terminów wdrożenia PPK dla tzw. II fazy, utrzymania wyłączenia PPK spod regulacji dotyczących zamówień publicznych oraz uproszczenia w zasadach tworzenia PPK u pracodawców sektora publicznego.

Mama w pracy – jakie masz prawa?  (wywiad cz. IV)

Kiedy w końcu mama decyduje się na powrót do pracy, ma wiele wątpliwości. Czy pracodawca powinien podnieść jej wynagrodzenie w celu wyrównania z innymi pracownikami? Czy może ją zwolnić? Co może zmienić się w uprawnieniach rodziców w pracy po dostosowaniu polskich przepisów do dyrektywy UE? Na te i inne pytania odpowiada specjalistka i szkoleniowiec z zakresu prawa pracy – Donata Hermann-Marciniak.

Termin płatności faktury określony w umowie w sprawie zamówienia publicznego

Czy jednostka sektora finansów publicznych może dokonywać rozliczeń finansowych szybciej niż w zaproponowanych warunkach przetargowych i zapisach umowy?

Koronawirus: W najbliższym czasie nie będzie podwyżek wynagrodzeń

Wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie nie będzie podwyżek wynagrodzeń. Zdecydowana większość polskich firm zamierza utrzymać wynagrodzenia na dotychczasowym poziomie. Część przedsiębiorców będzie zmuszona obniżyć pensje pracowników.

Jakościowe i innowacyjne kryteria oceny ofert w zamówieniach publicznych

Kryteria związane z jakością przedmiotu zamówienia są bardzo pożądane z perspektywy celów realizowanych przez zamawiających. Innowacyjne zakupy mają na celu uzyskanie optymalnej relacji kosztu do otrzymanej jakości, a w szerszej perspektywie podniesienie jakości usług publicznych. Jak stosować jakościowe i innowacyjne kryteria oceny ofert w zamówieniach publicznych?

Wynagrodzenie minimalne w 2021 r. bez zmian?

Przedsiębiorcy apelują, aby minimalne wynagrodzenie w 2021 r. pozostało niezmienione. Jeśli minimalna płaca nie wzrośnie, będzie obowiązywała dotychczasowa kwota - 2600 zł. Stawka godzinowa wyniesie wówczas 17 zł brutto.

Tarcza antykryzysowa 4.0 – jakie zmiany przewiduje?

Tarcza antykryzysowa 4.0. ma przede wszystkim zminimalizować skutki utraty płynności finansowej przedsiębiorców dotkniętych koronawirusem. Przewiduje m.in. przepisy antyprzejęciowe, dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych dla firm, wsparcie budżetów samorządów. Prezentujemy najważniejsze zmiany, jakie zawiera projekt ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Tarcza Antykryzysowa 4.0 – przewodnik po zmianach

Od 27 maja 2020 r. Sejm pracuje nad tzw. tarczą antykryzysową 4.0. Chodzi o projekt ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przedłożony przez minister rozwoju. Oto najważniejsze zmiany prawne zawarte w kolejnym pakiecie antykryzysowym.

Przetarg z 30 dniowym terminem składania ofert

Przepisy nowego P.z.p. w szerszym niż dotychczas zakresie umożliwiają przyśpieszenie procedury przetargu nieograniczonego w postępowaniu przeprowadzanym wg. reguł dotyczących zamówień o wartości unijnej. W zasadniczym zakresie 35 dniowy termin na składanie ofert, będzie mógł zostać skrócony przez zamawiającego o 5 dni.

Tarcza Antykryzysowa 4.0. – zmiany istotne dla wykonawców zamówień publicznych

Do Sejmu wpłynął właśnie rządowy projekt ustawy „o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw” czyli kolejnej już Tarczy Antykryzysowej (tym razem o numerze 4.0.). Wśród wielu nowych przepisów warto zwrócić uwagę na dwie zmiany istotne dla wykonawców zamówień publicznych, które ustawodawca zamierza wprowadzić do ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

Kolejne nowości w Tarczy Antykryzysowej przyjęte przez Radę Ministrów

20 maja 2020 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przedłożony przez minister rozwoju. Projekt ten przewiduje m.in. czasowe przepisy antyprzejęciowe dla ochrony polskich firm przed wykupem przez inwestorów spoza UE, wsparcie budżetów samorządów, ułatwienia dot. przetargów, dopłaty z budżetu państwa do oprocentowania kredytów bankowych dla firm, wakacje kredytowe dla tych, którzy po 13 marca stracili główne źródło dochodu, wsparcie utrzymania miejsc pracy poprzez dostosowanie rynku pracy do wyzwań spowodowanych przez COVID-19, ułatwienia podatkowe, w tym prawo do odliczania darowizn na rzecz m.in. domów samotnej matki, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, czy domów pomocy społecznej.

Przetarg w dobie pandemii – o tym warto pamiętać

Z powodu pandemii część postępowań została wstrzymana, jednak niektóre przetargi nie mogą zostać przełożone. Można je jednak przeprowadzić elektronicznie. Zamawiający mogą korzystać z narzędzia bezpłatnego, przejściowego do czasu uruchomienia platformy e-Zamówienia, tzn. MiniPortalu UZP lub z komercyjnych rozwiązań do przetargów online.

Nowe zadania i wyższe wynagrodzenia dla pracowników urzędów pracy

W związku z kryzysem i instrumentami tarczy antykryzysowej na urzędy pracy zostały nałożone dodatkowe zadania. W związku z tym urzędy pracy otrzymają dodatkowe wsparcie. Pracownicy, którzy zajmują się realizacją zadań z tarczy będą mogli liczyć na wyższe wynagrodzenia.

Wynagrodzenie pracowników wracających do pracy po urlopach związanych z rodzicielstwem

Po powrocie z urlopu związanego z rodzicielstwem pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia, jakie by otrzymywał, gdyby nie wystąpiła przerwa urlopowa. Oznacza to, że jeśli podczas urlopu w zakładzie nastąpiły podwyżki wynagrodzenia, to należy uwzględnić ich wpływ na wysokość wynagrodzenia pracownika. Analogicznie będzie w przypadku obniżenia pensji - wynagrodzenie pracownika wracającego do pracy po przerwie urlopowej będzie niższe niż przed tą przerwą.

Zatrzymanie wadium w zamówieniach publicznych w czasie epidemii

Urząd Zamówień Publicznych udzielił wyjaśnień odnośnie stosowania przesłanek zatrzymania wadium, o których mowa w art. 46 ust. 5 ustawy Prawo zamówień publicznych w kontekście okoliczności wywołanych panującą epidemią COVID-19. Prezentujemy te wyjaśnienia w całości.

Koronawirus: czy pracodawca może nie wypłacić wynagrodzenia?

Wiele osób zastanawia się, czy pracodawca może nie wypłacić wynagrodzenia, uzasadniając to kryzysem wywołanym koronawirusem. Czy siła wyższa w postaci epidemii zwalnia pracodawcę od obowiązku zapłaty pensji swoim pracownikom? Ile wynosi wynagrodzenie postojowe? Czy można odesłać pracownika na urlop bezpłatny lub wypoczynkowy?

Pakiet zmian w zakresie prawa zamówień publicznych

Zmiany w prawie zamówień publicznych, m.in. ułatwienia w modyfikacji umów z wykonawcami, czy wprowadzenie obowiązku zapłaty wynagrodzenia w częściach bądź udzielania zaliczek w przypadku dłuższych umów - zapowiedziała w czwartek na konferencji wicepremier, minister rozwoju Jadwiga Emilewicz.

Nieistotne zmiany umów w nowym Prawie zamówień publicznych

Aktualnie przesłanki dozwalające na modyfikację umów o zamówienia publiczne zostały zakodowane w art. 144 P.z.p. Powyższe ulegnie zmianie i do materii modyfikacji umów odnosić będzie się art. 454 i 455 nowego P.z.p. Odmienny sposób ukształtowania regulacji dotyczących zmian umów zawieranych w reżimie P.z.p., pozwala rozwiać niektóre spośród aktualnie występujących wątpliwości, mogąc jednocześnie rodzić nowe.

Stosowanie przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu do umów zawieranych w trybie zamówień publicznych

Do umowy zawartej w trybie Prawa zamówień publicznych, która z uwagi na niezachowanie właściwej formy, okazała się być nieważna i nie może być podstawą dla dochodzenia świadczenia, można stosować przepisy o bezpodstawnym wzbogaceniu.

W nowej tarczy antykryzysowej rozwiązania m.in. ws. samorządów i zamówień publicznych

Przygotowujemy nowe rozwiązania w ramach tarczy antykryzysowej m.in. dla samorządów, odnośnie zamówień publicznych, wakacji kredytowych, ochrony spółek przed przejęciami – mówiła Polskiej Agencji Prasowej wicepremier Jadwiga Emilewicz. Z szacunków NBP wynika, iż dynamika PKB w br. może być zerowa lub na lekkim plusie - dodała.

Zamówienia publiczne – informowanie drugiej strony o wpływie COVID-19 na należyte wykonanie umowy

Procedura udzielania i realizacji zamówień publicznych jest w znaczny sposób sformalizowana, a prawa i obowiązki stron umowy o zamówienie publiczne nie mogą być dowolnie kształtowane przez zamawiającego oraz wykonawcę. Co zatem, jeżeli z uwagi na pandemię koronawirusa wykonanie umowy (np. dochowanie terminu) jest zagrożone?

Zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego wskutek okoliczności związanych z koronawirusem

Przyjęta pod koniec marca 2020 r. Tarcza Antykryzysowa wprowadziła do tzw. Specustawy, czyli ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, nowy przepis dotyczący umów zawartych w trybie zamówienia publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych. Mowa o art. 15r Specustawy, który reguluje obowiązki stron w razie wystąpienia okoliczności związanych z COVID-19 mogących mieć wpływ na należyte wykonanie umowy. Przepis ten wskazuje, jak szczegółowo powinna wyglądać procedura wzajemnego informowania się stron o ww. okolicznościach oraz w jaki sposób strony mogą dokonać niezbędnych zmian w umowie.

Fakultatywne wykluczenie wykonawcy w nowym Prawie zamówień publicznych

Nowe P.z.p. zachowuje podział przesłanek wykluczenia na dwie kategorie: obligatoryjne oraz fakultatywne podstawy eliminacji wykonawcy z postępowania. Zmianie ulegnie m.in. ustawowa kwalifikacja  niektórych podstaw wykluczenia do jednej z ww. kategorii. Dodatkowo wprowadzona zostanie reguła zgodnie z którą nie zawsze zastrzeżenie fakultatywnej podstawy wykluczenia będzie skutkowało obowiązkiem jej zastosowania.

Pandemia koronawirusa a roboty budowlane

Trwająca pandemia koronawirusa odciska piętno w wielu obszarach naszego życia. Jak obecna sytuacja wpływa na prawo budowlane, w szczególności przy budowie lub przebudowie obiektów celem ich dostosowania do pełnienia funkcji szpitali lub izolatek? Co z wysokością wynagrodzenia za roboty budowlane w związku z realizowanymi inwestycjami?

Obowiązek informowania o różnicy w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn?

Powstał projekt ustawy nakładający na pracodawców zatrudniających ponad 20 pracowników obowiązek informowania o różnicy w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn.

Nowe Prawo zamówień publicznych od 2021 roku - postępowanie przed Krajową Izbą Odwoławczą

Rozpatrywanie odwołań przez 3-osobowe składy orzekające, obniżenie opłaty od skargi do sądu, wydłużenie terminu na jej wniesienie – to m.in. zmiany w nowym Prawie zamówień publicznych, które ma usprawnić postępowanie przed Krajową Izbą Odwoławczą - wskazuje Ministerstwo Rozwoju.

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie i zatrudnienie w styczniu 2020 r. - GUS

Prezes GUS ogłosił wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia i zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw w styczniu 2020 r.

Wyższe wynagrodzenia Ukraińców w Polsce

Ukraińcy pracujący w Polsce mogą liczyć na wyższe wynagrodzenia i benefity pracownicze. Coraz trudniej pozyskać odpowiednią kadrę ze Wschodu. Potrzeba osób z odpowiednimi kwalifikacjami.

Zakwestionowanie ograniczenia terytorialnego instalacji komunalnych poprzez zaskarżenie SIWZ

Wraz z wejściem w życie ustawy nowelizującej u.c.p.g. z dnia 19 lipca 2019 r. zniesiono regionalizację zagospodarowania zmieszanych (niesegregowanych) odpadów komunalnych oraz obowiązek zagospodarowania odpadów biodegradowalnych w instalacjach o szczególnym statusie prawnym. Powyższe przekłada się na warunki i wymogi jakie mogą być stawiane w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Nie zawsze jednak deregionalizacja wywoła prokonkurencyjne efekty bez zaskarżenia SIWZ przez wykonawcę.

Zastąpienie potencjału podmiotu trzeciego

Wykonawca uczestniczący w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zobowiązany jest wykazać, że spełnia określone przez zamawiającego warunki udziału w postępowaniu. Powyższe może nastąpić m.in. poprzez skorzystanie z zasobów podmiotów trzecich na zasadach określonych w art. 22a P.z.p. Kwestie problemowe ujawniają się w momencie w którym potencjał podmiotu trzeciego okazuje się niewystarczający.

Zmiana SIWZ, a obowiązek jej wyjaśnienia przez zamawiającego

Przepisy Prawa zamówień publicznych[1] (zwanego dalej ,,p.z.p.”) nie zawierają regulacji wskazującej wprost, czy zmiana przez zamawiającego specyfikacji istotnych warunków zamówienia (zwanej dalej ,,siwz”), wpływa na istniejący po jego stronie obowiązek do wyjaśnienia jej treści, zgodnie z przepisem art. 38 ust. 1 p.z.p.

Umowa na odbiór odpadów z nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych a zamówienie podobne

Wybór operatora odbioru odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych musi nastąpić w trybie przetargowym, nawet jeżeli przedmiotem zamówienia objęto wskazane nieruchomości wraz z nieruchomościami zamieszkałymi. Kwestią rodzącą wątpliwości jest to jak wskazana reguła wpływa na możliwość udzielenia zamówienia podobnego, przy zastosowaniu trybu z wolnej ręki.

Cyfryzacja zamówień publicznych głównym wyzwaniem w 2020 r.

85% zamówień publicznych nadal prowadzona jest papierowo, a za rok wszystkie będą musiały być procedowane elektronicznie. Ogólnodostępne narzędzia powinny być gotowe w 2020 r. żeby nie doprowadzić do paraliżu zamówień na początku 2021 r.

Zmiana wartości zamówienia a skorzystanie z wolnej ręki

Wyraźne rozdzielenie regulacji proceduralnych właściwych dla zamówień o wartości unijnej oraz krajowej stanowi znak rozpoznawczy nowego P.z.p. Zabieg nakierowany m.in. na zwiększenie przejrzystości aktu regulującego materię zamówień publicznych, w niektórych przypadkach może być źródłem wątpliwości interpretacyjnych.

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w grudniu, IV kwartale i całym 2019 r. - GUS

GUS podał wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w grudniu, IV kwartale 2019 r. i całym 2019 r. Sprawdź, ile Polacy zarabiali w sektorze przedsiębiorstw ubiegłego roku.

Dlaczego nie powinno być nakazu ujawniania wynagrodzenia w ofertach pracy?

Nakaz ujawniania wysokości wynagrodzenia w ofertach pracy to, zdaniem Konfederacji Lewiatan, zły pomysł. Dyrektor departamentu pracy Konfederacji Lewiatan tłumaczy, dlaczego nie należy regulować tej kwestii.

Europejska płaca minimalna dla państw UE

Komisja Europejska pracuje nad wprowadzeniem europejskiej płacy minimalnej dla państw UE. Każdy kraj miałby swoje minimalne wynagrodzenie, jednak nie mogłoby być ono niższe niż 60% przeciętnego wynagrodzenia w danym państwie.

REKLAMA