Uchwała nr XXVIII/417/2013 Rady Miasta Wisła
z dnia 23 maja 2013r.
w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Wisła
w następującej treści:
Rozdział 1.
WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI
§ 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:
1) wyposażenie nieruchomości w opisane w niniejszym Regulaminie w Rozdziale 2 i 4, pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
2) selektywne zbieranie następujących rodzajów odpadów:
a) niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, z zastrzeżeniem pkt. b-n,
b) przeterminowanych lekarstw i chemikaliów,
c) zużytych baterii i akumulatorów, świetlówek i żarówek,
d) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
e) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,
f) odpadów budowlanych i rozbiórkowych,
g) zużytych opon,
h) opakowań po środkach ochrony roślin,
i) odpadów ulegających biodegradacji w tym odpadów zielonych,
j) papieru i tektury, tekstyliów,
k) opakowań wielomateriałowych,
l) tworzywa sztucznego,
m) metalu,
n) szkła i przekazanie ich przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne, w sposób opisany w niniejszym Regulaminie;
3) zbieranie odpadów nie podlegających selekcji do pojemników o wielkości i liczbie uzależnionej od liczby mieszkańców nieruchomości w sposób opisany w niniejszym Regulaminie;
4) przekazywanie odpadów zebranych selektywnie i pozostałych zmieszanych przedsiębiorcy w terminach wyznaczonych harmonogramem dostarczanym właścicielom nieruchomości. Właściciele nieruchomości zamieszkałych otrzymają kody kreskowe, które umieszczą na pojemniku znajdującym się na ich nieruchomości;
5) zagwarantowanie bezkolizyjnego dojazdu do wyznaczonego punktu zbierania odpadów;
6) uprzątanie i zbieranie odpadów z powierzchni nieruchomości;
7) uprzątanie poprzez zamiatanie, zbieranie, grabienie, zmywanie itp., zanieczyszczeń z powierzchni nieruchomości i utrzymywanie ich w należytym stanie sanitarno - higienicznym;
8) usuwanie suchych drzew i krzewów - po uprzednim uzyskaniu stosownej zgody;
9) utrzymanie czystości na przystankach;
10) usuwanie z terenów nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku budów i remontów lokali oraz budynków;
11) mycie pojazdów samochodowych, nie obejmujących mycia silnika i podwozia, na własnej posesji, w specjalnie do tego celu wyznaczonych miejscach, w odległości nie mniejszej niż 30 m od cieku wodnego lub ujęcia wody, przy zastosowaniu środków nie szkodliwych dla środowiska;
12) wykonywanie drobnych napraw, a więc wymiana kół, świec zapłonowych, żarówek, uzupełnianie płynów, regulacje pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi, na terenie nieruchomości tylko za zgodą właściciela nieruchomości i tylko wtedy, gdy nie są one uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości, a powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami ustawy;
13) zobowiązanie właścicieli nieruchomości zadrzewionych i zakrzaczonych położonych wzdłuż ciągu komunikacyjnego (chodników, dróg) do ich utrzymania w stanie nie utrudniającym bezpiecznego korzystania z pasa drogowego zgodnie z zapisami Ustawy o ochronie przyrody;
14) stosowanie się właścicieli zwierząt domowych do przepisów rozdziału 7 niniejszego Regulaminu;
15) stosowanie się właścicieli zwierząt gospodarskich do przepisów rozdziału 8 niniejszego Regulaminu;
§ 2. Osoby prowadzące działalność gospodarczą zobowiązane są do: utrzymania należytego stanu sanitarnego, utrzymania czystości i porządku w obrębie nieruchomości oraz wyposażenia obiektu w kosze na śmieci z obowiązkiem ich regularnego opróżniania.
§ 3. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się place zabaw i inne urządzenia rekreacyjno - sportowe są zobowiązani do utrzymania znajdujących się tam urządzeń w należytej czystości, estetyce i właściwym stanie technicznym oraz wyposażenie obiektu w kosze na śmieci z obowiązkiem ich regularnego opróżniania.
§ 4. Dopuszcza się, aby odpady biodegradowalne, w tym odpady zielone w postaci liści i traw, zbierać i gromadzić w przydomowych kompostowniach, z zachowaniem sztuki ogrodniczej, w sposób nie powodujący uciążliwości otoczenia;
§ 5. Dopuszcza się zagospodarowanie drobnego gruzu budowlanego nie zawierającego innych odpadów niebezpiecznych do utwardzenia lub naprawy zniszczonych dróg o nawierzchni gruntowej po wcześniejszym uzyskaniu uzgodnienia z właścicielem lub zarządcą drogi.
§ 6. Kempingi i pola biwakowe w okresie pobytu turystów muszą być wyposażone w wystarczającą ilość pojemników na odpady.
Rozdział 2.
ZASADY OGÓLNE W ZAKRESIE PROWADZENIA SELEKTYWNEGO ZBIERANIA I ODBIERANIA ODPADÓW
§ 7. Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów:
1) właściciele nieruchomości zamieszkałych oraz niezamieszkałych są zobowiązani do wyposażenia nieruchomości w pojemniki na odpady zmieszane. Właściciele nieruchomości zamieszkałych, otrzymają kody kreskowe na pojemniki, które w jednoznaczny sposób będą identyfikować właściciela nieruchomości;
2) prowadzenie selektywnego zbierania następujących frakcji odpadów komunalnych na terenie nieruchomości: papieru i tektury (w tym opakowania, gazety, czasopisma itp.), tekstyliów, metalu, tworzywa sztucznego, szkła, opakowań wielomateriałowych oraz odpadów komunalnych ulegających biodegradacji;
3) prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w tym odpadów zielonych z ogrodów jest obowiązkowe we wszystkich rodzajach zabudowy;
4) odpady ulegające biodegradacji pochodzące z przyciętych lub ściętych krzewów i drzew mogą być kompostowane w przydomowym kompostowniku po wcześniejszym rozdrobnieniu lub gromadzone w workach koloru brązowego i przekazywane operatorowi/przedsiębiorcy. Natomiast właściciele nieruchomości zamieszkałych zobowiązani są do pozbywania się odpadów na zasadach określonych w indywidualnej umowie z przedsiębiorcą;
5) przeznaczone do selektywnego zebrania opakowania po żywności i inne, które uległy zabrudzeniu, należy przed włożeniem do worka umyć;
6) właściciele nieruchomości zamieszkałych, selektywnie zebrane odpady przekazują operatorowi/przedsiębiorcy w workach, które należy zamknąć przy pomocy dostarczonej przez gminę taśmy klejącej z nadrukiem zawierającym kod kreskowy, w jednoznaczny sposób identyfikujący właściciela nieruchomości. Informacje o ilościach oddanych odpadów rejestrowane są na indywidualnych kontach rozliczeniowych;
7) nie segregowane odpady komunalne, papier i tekturę, tekstylia, opakowania wielomateriałowe, tworzywa sztuczne, odpady biodegradowalne w tym zielone, metal i szkło, odbierane są przez operatora/przedsiębiorcę i należy je wystawić w miejscu uzgodnionym z przedsiębiorcą gwarantującym bezkolizyjny dojazd samochodu odbierającego odpady;
8) w przypadku nie wystawienia odpadów do odebrania przez operatora, właściciele nieruchomości zamieszkałych dostarczają worki do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych;
9) prowadzenie selektywnego zbierania powstających w gospodarstwach domowych: przeterminowanych leków i chemikaliów (farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe itd.), zużytych baterii i akumulatorów, świetlówek i żarówek, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych, zużytych opon oraz powstających w rodzinnych gospodarstwach rolnych opakowań po środkach ochrony roślin obowiązkowe jest we wszystkich rodzajach zabudowy;
10) odpady selektywnie zebrane tj. przeterminowane lekarstwa i chemikalia (farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe itd.), zużyte baterie i akumulatory, świetlówki i żarówki oraz powstające w rodzinnych gospodarstwach rolnych opakowania po środkach ochrony roślin właściciele nieruchomości zamieszkałych dostarczają do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do pozbywania się odpadów na zasadach określonych w indywidualnej umowie z przedsiębiorcą;
11) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe oraz zużyte opony będą odbierane co najmniej 1 raz w roku przez operatora i należy je wystawić w miejscu uzgodnionym z przedsiębiorcą, gwarantującym bezkolizyjny dojazd samochodu odbierającego odpady;
12) odpady budowlane i rozbiórkowe, muszą zostać dostarczone przez mieszkańców do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Odpady te będą odbierane raz na tydzień, do ilości 1100 l na mieszkanie (w budynkach wielolokalowych) i 1100 l na daną nieruchomość (w budynkach mieszkalnych) w ramach opłaty zryczałtowanej;
13) odpady pochodzące z nieruchomości niezamieszkałych, odbierane będą na zasadach zawartych w indywidualnej umowie właściciela nieruchomości zawartej z przedsiębiorcą.
§ 8. Ustala się następujące zasady w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i odpadowych:
1) częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji;
2) częstotliwość opróżniania z osadu zbiorników bezodpływowych (szamb) określa §14;
3) zanieczyszczenia powstające w wyniku załadunku i transportu odpadów komunalnych oraz nieczystości płynnych pracownicy podmiotu uprawnionego mają obowiązek natychmiast usunąć;
4) przedsiębiorca ma obowiązek tak zorganizować odbiór i transport odpadów komunalnych, aby nie zagrażały one bezpieczeństwu ruchu drogowego;
5) odpady komunalne będą odbierane w terminach wyznaczonych harmonogramem, a opróżnienie zbiorników bezodpływowych nastąpi po zgłoszeniu przez właściciela nieruchomości w terminie określonym w pkt. 2.
§ 9. Właściciel nieruchomości niezamieszkałej, zobowiązany jest do:
1) wyposażenie nieruchomości w odpowiednią liczbę koszy, pojemników lub kontenerów do gromadzenia odpadów;
2) bieżącego sprzątania nieruchomości gruntowej, w szczególności niezwłocznie po zakończeniu działalności w danym dniu;
3) skutecznym zapobieganiu zanieczyszczeniu terenów przyległych odpadami powstającymi w wyniku funkcjonowania działalności gospodarczej;
4) selektywnego gromadzenia odpadów, o których mowa w §1 pkt. 2 w miejscach ustalonych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady.
Rozdział 3.
CZĘSTOTLIWOŚĆ POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH
§ 10. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.
2. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie w odpowiednich pojemnikach, a następnie odebranie ich przez przedsiębiorcę odbierającego odpady.
3. Właściciel nieruchomości obowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów, w szczególności należy je wystawić przed posesją, poza ogrodzeniem, w miejscu dostępnym dla przedsiębiorcy, gwarantującym bezkolizyjny dojazd samochodu odbierającego odpady;
4. W okresie zimowym, na terenach trudno dostępnych, gdzie dojazd samochodu odbierającego odpady jest niemożliwy, zebrane odpady zostaną odebrane w terminie późniejszym, po przywróceniu przejezdności drogi.
§ 11. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z terenu nieruchomości co najmniej 1 raz w miesiącu.
§ 12. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości segregowanych odpadów komunalnych, takich jak: szkło, plastik, metal, papier, tekstylia i odpady wielomateriałowe co najmniej 1 raz w miesiącu.
§ 13. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości biodegradowalnych odpadów komunalnych co najmniej 1 raz w miesiącu.
§ 14. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.
2. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości co najmniej raz na 6 miesięcy, z zastrzeżeniem ust. 1.
§ 15. Do zbierania okresowo zwiększonej ilości odpadów komunalnych, oprócz typowych pojemników i kontenerów, mogą być używane odpowiednio oznaczone worki z tworzyw sztucznych, udostępnianie przez przedsiębiorcę świadczącego usługi na wywóz odpadów komunalnych i wcześniejszym uzgodnieniu terminu oraz miejscu ich odbioru.
§ 16. Właściciele nieruchomości, na terenach których prowadzona jest działalności wiążąca się z okresowym przebywaniem osób (wynajem pokojów itp.) zobowiązani są do stosowania zwiększonej częstotliwości usuwania odpadów lub wyposażenia nieruchomości w dodatkowe pojemniki na odpady.
§ 17. Zabrania się:
1) wykorzystywania koszy ulicznych, przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, do składowania i gromadzenia odpadów powstałych w wyniku prowadzonej przez nich działalności;
2) wykorzystanie koszy ulicznych do składowania odpadów powstałych w indywidualnych gospodarstwach domowych;
3) gromadzenia w urządzeniach na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużlu, gruzu, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych.
Rozdział 4.
RODZAJE I MINIMALNA POJEMNOŚĆ POJEMNIKÓW PRZEZNACZONYCH DO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI ORAZ NA DROGACH PUBLICZNYCH. WARUNKI ROZMIESZCZANIA TYCH POJEMNIKÓW I ICH UTRZYMANIA W ODPOWIEDNIM STANIE SANITARNYM, PORZĄDKOWYM I TECHNICZNYM
§ 18. Określa się rodzaje i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych na terenie nieruchomości:
1. Pojemniki muszą spełniać wymagania Polskich Norm.
2. Właściciel nieruchomości ma obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemniki na odpady zmieszane.
3. Przewiduje się następujące urządzenie do zbierania odpadów komunalnych na terenie gminy Wisła:
1) kosze uliczne o pojemności min 35 litrów;
2) kosze na odpady o pojemności min 120 litrów;
3) worki o pojemności min 60 litrów;
4) kontenery o pojemności min 5 m3;
§ 19. Określa się rodzaje i pojemność worków przeznaczonych do selektywnego zbierania odpadów przez właścicieli nieruchomości i dysponujących lokalami:
1. Pojemność worków winna wynosić min 60 litrów.
2. Pojemność pojemników winna wynosić min 120 litrów.
3. Kontenery o pojemności min 5m3.
4. Do selektywnego gromadzenia odpadów należy stosować worki oraz pojemniki o następujących ujednoliconych kolorach:
1) NIEBIESKI z przeznaczeniem na makulaturę i tekstylia;
2) ŻÓŁTY z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne oraz metal;
3) ZIELONY z przeznaczeniem na szkło;
4) BRĄZOWY z przeznaczeniem na odpady ulegające biodegradacji;
5) POMARAŃCZOWY z przeznaczeniem na opakowania wielomateriałowe.
5. Właściciele nieruchomości zamieszkałych muszą przeterminowane leki i chemikalia wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazać je do specjalistycznych pojemników znajdujących się w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Pozostali właściciele nieruchomości niezamieszkałych przekazują przeterminowane leki i chemikalia przedsiębiorcy na zasadach określonych w umowie z przedsiębiorcą.
6. Właściciele nieruchomości zamieszkałych muszą zużyte baterie i akumulatory oraz świetlówki i żarówki wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazać je do specjalistycznych pojemników w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Pozostali właściciele nieruchomości niezamieszkałych nie objęci systemem przekazują baterie i akumulatory oraz świetlówki i żarówki przedsiębiorcy na zasadach określonych w indywidualnej umowie z przedsiębiorcą.
7. Właściciele nieruchomości zamieszkałych muszą opakowania po środkach ochrony roślin wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazać je do specjalistycznych pojemników w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Pozostali właściciele nieruchomości niezamieszkałych nie objęci systemem przekazują opakowania po środkach ochrony roślin przedsiębiorcy na zasadach określonych w indywidualnej umowie z przedsiębiorcą.
8. Odpady budowlane należy gromadzić w specjalistycznych pojemnikach lub kontenerach, uniemożliwiających pylenie i przekazywać je do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.
§ 20. Określa się rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów na terenach przeznaczonych do użytku publicznego:
1. Na chodnikach, przystankach komunikacji publicznej, w parkach:
1) kosze uliczne o pojemności min 35 litrów;
2) na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować pod wiatą, a jeśli jej nie ma to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku.
§ 21. Ustala się następujące zasady doboru objętości zbiorników bezodpływowych:
1. Właściciel nieruchomości nie mający możliwości włączenia jej do systemu kanalizacji sanitarnej, zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie, w taki sposób by nie dopuścić do przelewania się zbiornika i aby jego opróżnianie było konieczne nie częściej niż raz w miesiącu bez dopuszczenia do przepełnienia - przyjmując zużycie wody według wodomierza lub jako równe 2,5 m3/osobę/miesiąc.
2. Przyjmuje się zużycie wody w następujących ilościach:
1) bary, restauracje, jadłodajnie - 3,0 m3/miejsce/miesiąc;
2) sklepy spożywcze - 2,0 m3/zatrudnionego/miesiąc;
3) pozostałe sklepy - 0,9 m3/zatrudnionego/miesiąc;
4) apteki - 3,0 m3/zatrudnionego/miesiąc;
5) przychodnie lekarskie - 0,5 m3/zatrudnionego/miesiąc;
6) zakłady fryzjerskie i kosmetyczne - 4,5 m3/zatrudnionego/miesiąc;
7) pozostałe zakłady usługowe - 0,45 m3/zatrudnionego/miesiąc;
§ 22. Ustala się zasady rozmieszczania pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów i gromadzenia nieczystości płynnych:
1) na terenie nieruchomości pojemniki na odpady należy przetrzymywać w miejscu wyodrębnionym;
2) szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego przedsiębiorcy w celu ich opróżnienia.
§ 23. Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych i zbiorniki bezodpływowe muszą być eksploatowane zgodnie z ich przeznaczeniem, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
Rozdział 5.
INNE WYMAGANIA WYNIKAJĄCE Z WOJEWÓDZKIEGO PLANU GOSPODARKI ODPADAMI
§ 24. Obowiązkiem Gminy jest:
1. Prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
2. Prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
3. Kontrolowanie stanu zawieranych umów przez właścicieli nieruchomości niezamieszkałych.
4. Bieżąca likwidacja miejsc nielegalnego składowania odpadów.
§ 25. Podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych obowiązane są w miarę możliwości rejestrować masę odpadów komunalnych odbieranych od poszczególnych właścicieli nieruchomości zbierających te odpady w sposób selektywny.
Rozdział 6.
OBSZARY PODLEGAJĄCE OBOWIĄZKOWEJ DERATYZACJI I TERMINY JEJ PRZEPROWADZANIA
§ 26. Terenami przeznaczonymi do deratyzacji są obszary zabudowy mieszkaniowej, produkcyjnej, handlowej, usługowej itp.
§ 27. Właściciele nieruchomości mają obowiązek przeprowadzania deratyzacji na terenie swojej nieruchomości w każdym przypadku wystąpienia zaszczurzenia.
§ 28. 1. Powszechne akcje deratyzacyjne organizowane są dwukrotnie w ciągu roku, w okresie wiosennym w miesiącu marcu i jesiennym w miesiącu październiku na podstawie zarządzenia Burmistrza Miasta wydanego w porozumieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym.
2. Szczegółowe zasady oraz terminy przeprowadzenia deratyzacji określa zarządzenie Burmistrza Miasta, o którym mowa w ust. 1.
Rozdział 7.
OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE, MAJĄCYCH NA CELU OCHRONĘ PRZED ZAGROŻENIEM LUB UCIĄŻLIWOŚCIĄ DLA LUDZI ORAZ PRZED ZANIECZYSZCZENIEM TERENÓW PRZEZNACZONYCH DLA WSPÓLNEGO UŻYTKU
§ 29. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą też pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.
§ 30. Do obowiązków właścicieli lub opiekunów utrzymujących zwierzęta domowe należy:
1. W odniesieniu do psów:
1) na terenie Gminy psy agresywne oraz rasy uznawane za agresywne należy prowadzić na uwięzi oraz z nałożonym kagańcem;
2) systematyczne obowiązkowe szczepienie przeciwko wściekliźnie psów w wieku powyżej trzech miesięcy i okazywania na żądanie władz sanitarnych, weterynaryjnych, policyjnych, straży gminnej zaświadczenia o przeprowadzonym szczepieniu;
3) uzyskanie zezwolenia Burmistrza Miasta Wisła na utrzymanie psa rasy uznawanej za agresywną
4) zwolnienie osób utrzymujących psy z obowiązku stałego nad nimi dozoru jest dozwolone wyłącznie w przypadkach, gdy zwierzęta te znajdują się w pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie należycie ogrodzonym i oznaczonym tabliczką „Uwaga pies";
5) nakazuje się właścicielom lub opiekunom psów dokonywania ich rejestracji w Urzędzie Miasta Wisła w terminie 30 dni od dnia ich nabycia.
2. W odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:
1) stały i skuteczny dozór;
2) nie powierzanie opieki nad zwierzętami osobom nie gwarantującym właściwego dozoru;
3) nie wprowadzanie zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, takich jak lecznice, wystawy itp., postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów- przewodników;
4) nie wprowadzanie zwierząt domowych na tereny placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci, kąpielisk;
5) natychmiastowe usuwanie spowodowanych przez zwierzęta zanieczyszczeń z terenów użytku publicznego takich jak: place, ulice, chodniki, parkingi, parki, zieleńce, skwery i inne, a także klatki schodowe oraz inne pomieszczenia budynków służące do użytku publicznego.
§ 31. Właściciele, którzy w nienależyty sposób sprawują opiekę nad swoimi psami ponoszą koszty ich schwytania, dowozu do schroniska, utrzymania i ewentualnego leczenia.
§ 32. Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie Gminy Wisła reguluje odrębna Uchwała Nr XXVI/388/2013 Rady Miasta Wisła z dnia 28 marca 2013 r. w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobieganiu bezdomności zwierząt na terenie Gminy.
Rozdział 8.
WYMAGANIA UTRZYMANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ
§ 33. 1. Na terenie Miasta Wisły zabrania się utrzymania i chowu zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, oznaczonych w miejscowych planach jako tereny zabudowy wielorodzinnej.
2. Na pozostałych obszarach miasta Wisły na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej utrzymywanie i chów zwierząt gospodarskich może być prowadzone pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszym Regulaminie oraz pod warunkiem, że działalność ta nie będzie powodowała uciążliwości dla użytkowników nieruchomości sąsiednich i będzie prowadzona zgodnie z wymogami zawartymi w przepisach ustawy o ochronie zwierząt, prawa budowlanego, ochrony środowiska oraz z zachowaniem warunków higieniczno-sanitarnych.
3. Pod pojęciem chów zwierząt gospodarskich należy rozumieć wszelkie formy posiadania zwierząt gospodarskich bez względu na tytuł prawny oraz sposób ich utrzymania i użytkowania.
4. Utrzymanie i chów zwierząt powinny być prowadzone w taki sposób, aby nie pogarszały warunków zdrowotnych, sanitarnych i porządkowych otoczenia, nie powodowały uciążliwych zanieczyszczeń powietrza (odorów), gleby i wody oraz innych uciążliwości dla ludzi przebywających w obiektach przeznaczonych na stały lub czasowy pobyt ludzi lub w ich bezpośredniej bliskości.
5. Prowadzący utrzymanie i chów zwierząt na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zobowiązani są przestrzegać zapisów niniejszego Regulaminu, a ponadto:
1) przestrzegać przepisów sanitarno-epidemiologicznych;
2) gromadzić nieczystości stałe (obornik) i płynne (gnojówka, gnojowica) w takiej odległości od granicy nieruchomości aby nie powodowało to uciążliwości dla użytkowników nieruchomości sąsiednich, emitowaniem uciążliwych zapachów (odorów) oraz gromadzeniem się owadów;
3) przeprowadzać deratyzację pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt, wg potrzeb. Właściciel ma obowiązek przeprowadzenia deratyzacji na terenie swojej nieruchomości w każdym przypadku wystąpienia zaszczurzenia;
6. Pszczoły winny być trzymane w pniach (ulach) ustawionych w miejscach zadrzewionych lub zakrzaczonych w odległości co najmniej 10 m od granicy działki, w taki sposób aby wylatujące i przelatujące pszczoły nie utrudniały korzystania z nieruchomości sąsiednich z terenem hodowli, lub w przypadku niemożliwości zachowania takiej odległości, w odległości nie mniejszej niż 2 m od granicy działki pod warunkiem zastosowania bariery osłaniającej sąsiednie posesje, o wysokości co najmniej 2 m, uniemożliwiające pszczołom przelot przez nie.
§ 34. Posiadacze zwierząt gospodarskich mają obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i w innych miejscach publicznych.
Rozdział 9.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 35. 1. Upoważnieni przez Burmistrza Miasta Wisła pracownicy oraz jednostki upoważnione do kontroli na mocy odrębnych przepisów, są uprawnieni do wykonywania czynności kontrolnych w zakresie stosowania postanowień Regulaminu.
2. Pracownicy przeprowadzający kontrolę legitymować się będą wobec użytkowników nieruchomości legitymacją służbową.
3. Wszelkie nieprawidłowości dotyczące stanu czystości i porządku na terenie gminy Wisła można zgłaszać do Urzędu Miejskiego w Wiśle.
4. Urząd Miejski w Wiśle będzie inicjował działania, jak również będzie popierał inicjatywy mieszkańców mające na celu poprawę czystości i porządku oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego i estetycznego gminy.
§ 36. 1. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego z mocą obowiązującą od dnia 1 lipca 2013 r.
2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Wisła.
3. Traci moc:
1) uchwała Nr XXIII/356/2012 Rady Miasta Wisła z 20 grudnia 2012 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Wisła (Dz. Urz. Woj. Śląskiego z 2013 r. poz. 396).
4. Uchwała podlega ogłoszeniu w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Miejskiej Wisła oraz publikacji w miesięczniku "Echo Wisły".
Przewodniczący Rady Miasta Wisła |