| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Akty prawne

Uchwała nr 460/XXIX/2013 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach

z dnia 14 listopada 2013r.

dotycząca uchwały Nr 212/XXX/13 Rady Gminy Świerklany z dnia 24 października 2013 r. w sprawie opłaty od posiadania psów na 2014 rok

Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 5 i art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012 r. poz. 1113) oraz art. 91 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.)KolegiumRegionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicachu c h w a l a,co następuje:

§ 1. Stwierdza sięnieważnośćuchwały Nr 212/XXX/13 Rady Gminy Świerklany z dnia 24 października 2013 r. w sprawie opłaty od posiadania psów na 2014 rokw części obejmującej zapis § 7z powodu istotnego naruszenia art. 19 pkt. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) oraz art. 9 w związku z art. 2 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), poprzez ogólne postanowienie o powierzeniu inkasa opłaty od posiadania psów sołtysom poszczególnych sołectw, bez imiennego wskazania konkretnych osób.

§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uzasadnienie

Uchwała Nr 212/XXX/13 Rady Gminy Świerklany z dnia 24 października 2013 r. w sprawie opłaty od posiadania psów na 2014 rok wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w dniu 29 października 2013 roku.

W dniu 7 listopada 2013 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach uchwałą Nr 437/XXVIII/2013 wszczęło postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia nieważności ww. uchwały Rady Gminy Świerklany. Prowadząc postępowanie nadzorcze Kolegium stwierdziło w niej istotne naruszenie prawa, określone w § 1 niniejszej uchwały. Powyższe naruszenie prawa stanowiło podstawę do stwierdzenia nieważności w części badanej uchwały. Podstawą rozstrzygnięcia był opisany poniżej stan faktyczny i prawny.

Badaną uchwałą Rada Gminy Świerklany wprowadziła opłatę od posiadania psów na terenie gminy Świerklany pobieraną od osób fizycznych oraz określiła m.in. wysokość rocznej opłaty od jednego psa. Ponadto w § 6 pkt 1 uchwały rada zarządziła pobór opłaty w drodze inkasa, dopuszczając jednocześnie uiszczanie opłaty w kasie Urzędu Gminy lub przelewem na rachunek bankowy. Inkaso opłaty od posiadania psów powierzono w § 7 pkt 1 uchwały sołtysom:

a) sołtysowi sołectwa Jankowice,

b) sołtysowi sołectwa Świerklany Górne,

c) sołtysowi sołectwa Świerklany Dolne.

Wysokość wynagrodzenia za inkaso określono w § 7 pkt 2 uchwały jako 5% od sumy zainkasowanych i terminowo przekazanych do Urzędu Gminy opłat.

Stosownie do postanowień art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r., Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) rada gminy, w drodze uchwały może zarządzić pobór opłaty od posiadania psów w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso. Zgodnie zaś z art. 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) inkasentem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana do pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Uwzględniając powyższe, określenie inkasentów winno nastąpić, w ocenie Kolegium Izby, poprzez imienne wskazanie osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych.

Niemożliwe jest bowiem określenie w inny sposób inkasenta będącego osobą fizyczną, osobą prawną lub jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, jak poprzez wskazanie imienia i nazwiska osoby fizycznej lub nazwy osoby prawnej i jednostki organizacyjnej. Tylko imiennie wskazany przez Radę Gminy, a więc możliwy do zidentyfikowania podmiot, nabywa bowiem status inkasenta i tym samym wchodzi, w określone ustawą Ordynacja podatkowa, obowiązki i uprawnienia. Inkasent nie może być abstrakcyjnym, niedookreślonym jednoznacznie podmiotem, ani dla organu podatkowego, ani dla osoby, od której inkasent pobiera opłatę od posiadania psów (por. wyrok NSA z 11.01.2008 r. sygn. akt. II FSK 1526/06).             

Biorąc pod uwagę powyższe, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach, działając na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012 r. poz. 1113) oraz w związku z art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594) stwierdziło nieważność badanej uchwały Nr 212/XXX/13 Rady Gminy Świerklany z dnia 24 października 2013 r. w sprawie opłaty od posiadania psów na 2014 rok w części obejmującej zapis § 7.

Na niniejszą uchwałę Radzie Gminy Świerklany przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w terminie trzydziestu dni od jej doręczenia.

Przewodniczący Kolegium
Daniel Kołodziej

reklama

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Häfele Polska

Producent okuć meblowych i budowlanych, a także elektronicznych systemów kontroli dostępu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »