REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Monitor Polski - rok 2025 poz. 588

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)

z dnia 29 maja 2025 r.

w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Planowanie i prowadzenie doskonalenia kadr szkoleniowych w jeździectwie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Planowanie i prowadzenie doskonalenia kadr szkoleniowych w jeździectwie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Minister Sportu i Turystyki: w z. P. Borys

 

1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 2722).

Załącznik 1. [INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ „PLANOWANIE I PROWADZENIE DOSKONALENIA KADR SZKOLENIOWYCH W JEŹDZIECTWIE” DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI]

Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 29 maja 2025 r. (M.P. poz. 588)

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "PLANOWANIE I PROWADZENIE DOSKONALENIA KADR SZKOLENIOWYCH W JEŹDZIECTWIE" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej

Planowanie i prowadzenie doskonalenia kadr szkoleniowych w jeździectwie

 

2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

 

6 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (dalej jako PRK), 6 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport

 

3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację jest gotowa do diagnozowania potrzeb kadr szkoleniowych w jeździectwie w zakresie podnoszenia własnych kompetencji. Analizuje potrzeby szkoleniowe między innymi na podstawie zdobytych informacji o tendencjach rozwojowych dyscypliny na świecie oraz szkoleniach oferowanych dla kadry szkoleniowej w jeździectwie. Przygotowuje programy i harmonogramy kursów oraz materiały szkoleniowe dla uczestników. Przeprowadza szkolenia z wykorzystaniem przygotowanych materiałów. W swojej działalności posługuje się wiedzą z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania, a także z zakresu prowadzenia treningu sportowego. Stosuje w praktyce zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do ewaluacji koncepcji treningowych innych szkoleniowców. Poprzez swoje działania promuje dyscyplinę.

 

Zestaw 1. Planowanie i prowadzenie szkoleń i warsztatów dla kadry szkoleniowej w jeździectwie

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Definiuje potrzeby szkoleniowe rynku jeździeckiego

- analizuje tematykę kursów i szkoleń akredytowanych przez związek sportowy w ostatnich 2 latach,

- analizuje potrzeby szkoleniowe środowiska instruktorskiego i trenerskiego,

- analizuje źródła wiedzy branżowej pod kątem innowacji w zakresie rozwoju myśli szkoleniowej i nowości technicznych niewdrożonych w Polsce

Przygotowuje materiały szkoleniowe dla jeździectwa

- opracowuje materiały dydaktyczne wspierające szkolenia i warsztaty dla kadry szkoleniowej w jeździectwie,

- w przygotowanych materiałach uwzględnia przepisy o prawie autorskim i zasady pisowni języka polskiego

Przygotowuje program i harmonogram kursu dla instruktorów i trenerów jeździectwa

- definiuje tematykę kursu oraz uzasadnia potrzebę jego realizacji,

- określa cele szkoleniowe,

- przygotowuje program kursu,

- przygotowuje harmonogram realizacji kursu,

- przygotowuje konspekt szkolenia

Rozwija metodykę prowadzenia procesu treningowego w jeździectwie

- analizuje standardy obowiązujące w realizacji procesu treningowego w jeździectwie,

- rozpoznaje wymagające uzupełnień obszary wiedzy w zakresie metod, form i środków treningowych stosowanych w jeździectwie,

- formułuje problemy badawcze w zakresie metod, form i środków treningowych stosowanych w jeździectwie,

- opracowuje nowatorskie rozwiązania sformułowanych problemów, wykorzystując światowy dorobek różnych dziedzin nauki

 

Zestaw 2. Charakteryzowanie uwarunkowań treningu sportowego w jeździectwie i w wybranej konkurencji

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Charakteryzuje aspekty pracy trenera jeździectwa

- omawia podstawy prawne pracy koordynatora kadr wojewódzkich, trenera kadr wojewódzkich, jak również trenera kadr narodowych i szefa wyszkolenia,

- omawia obowiązki wynikające z pracy koordynatora kadr wojewódzkich, trenera kadr wojewódzkich, jak również trenera kadr narodowych i szefa wyszkolenia,

- omawia prawa i obowiązki trenera wynikające z ustawy z dnia 21 kwietnia 2017 r. o zwalczaniu dopingu w sporcie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1258)

Charakteryzuje proces podnoszenia kwalifikacji trenerskich w jeździectwie

- opisuje obowiązujący system szkolenia sportowego i podnoszenia kwalifikacji w jeździectwie w Polsce,

- charakteryzuje system kwalifikacji trenerskich według norm międzynarodowych

Uzasadnia uwarunkowania sukcesu sportowego w jeździectwie

- uzasadnia czynniki sukcesu w wybranej konkurencji,

- omawia tendencje rozwojowe w jeździectwie ze szczególnym uwzględnieniem areny międzynarodowej,

- identyfikuje wymogi techniczne jeździectwa (w tym: sprzęt, techniki),

- omawia sposoby wykorzystania informacji zebranych podczas obserwacji jednostki treningowej

 

Zestaw 3. Wspieranie rozwoju jeździectwa

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Realizuje działania dydaktyczne wspierające rozwój jeździectwa

- prowadzi wykłady lub zajęcia praktyczne służące nabywaniu nowych kompetencji przez innych trenerów i instruktorów,

- omawia standardy wykonywania pracy trenera, odwołując się do własnych doświadczeń, uznanych trenerów i dorobku światowego,

- omawia rolę podnoszenia kwalifikacji i kształcenia się osób związanych ze środowiskiem sportowym

Realizuje działania edukacyjno-informacyjne

- upowszechnia własny dorobek zawodowy w różnych formach,

- funkcjonuje w sferze publicznej jako autorytet lub ekspert w jeździectwie

 

Zestaw 4. Ewaluacja procesu treningowego prowadzonego przez innych trenerów w wybranej konkurencji jeździeckiej

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Analizuje proces treningowy prowadzony przez innego trenera jeździectwa

- omawia etyczne aspekty ewaluacji procesu treningowego innych trenerów,

- analizuje plan szkoleniowy, w tym cele główne, plan startów, mikrocykle, plan treningowy, obciążenia treningowe,

- analizuje stosowane narzędzia i metody ewaluacji procesu treningowego,

- analizuje stosowane metody weryfikacji stanu wytrenowania pary koń -jeździec,

- analizuje wyniki testów i sprawdzianów, dane statystyczne oraz wyniki obserwacji startów

Formułuje wnioski i przekazuje informację zwrotną dotyczącą doskonalenia kadr w jeździectwie

- prezentuje wyniki analizy,

- uzasadnia przedstawione wnioski,

- formułuje zalecenia dalszej pracy trenerskiej

 

Zestaw 5. Charakteryzowanie zasad dydaktyki w jeździectwie

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Omawia procesy edukacyjne (wychowania i kształcenia) z wykorzystaniem w jeździectwie

- omawia podstawy pedagogiki w procesie szkoleniowym, w tym dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem procesów wychowawczych,

- omawia skuteczność różnego rodzaju narzędzi i procesów edukacyjnych

- omawia znaczenie wpływu treningu sportowego na wszechstronny rozwój wychowanka

Omawia różnice w procesie edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych w jeździectwie

- omawia aspekty psychosomatyczne nauczania jeździectwa dzieci, młodzieży i dorosłych,

- opisuje zastosowanie zasad, środków i metod dydaktycznych w procesie nauczania dzieci, młodzieży i dorosłych

- uzasadnia stosowanie różnych form komunikacji w procesie edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych

 

Zestaw 6. Wykorzystywanie sposobów motywowania i zasad komunikacji w szkoleniu jeździeckim

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Charakteryzuje i prezentuje sposoby motywowania trenera i zawodnika w jeździectwie

- omawia procesy motywacyjne,

- omawia rolę motywacji wewnętrznej i sposoby jej wzmacniania,

- omawia motywację samorozwoju,

- omawia sposoby formułowania pochwał,

- omawia znaczenie wizualizacji celów,

- prezentuje wybrane sposoby motywowania trenera i zawodnika w jeździectwie

Stosuje zasady komunikacji w pracy wykładowcy w jeździectwie

- stosuje zasady efektywnej komunikacji, np. komunikacja werbalna, niewerbalna, parawerbalna,

- omawia style i techniki informowania o błędach,

- charakteryzuje dobór słownictwa i gestykulacji w czasie treningu oraz kontaktów z otoczeniem,

- analizuje wpływ tzw. słów zakazanych na proces treningowy,

- omawia techniki reagowania na krytykę

 

4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji

1. Etap weryfikacji

1.1. Metody

W czasie procesu weryfikacji dopuszczalne jest stosowanie następujących metod:

- rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją",

- analiza dowodów i deklaracji,

- prezentacja.

1.2. Zasoby kadrowe

Weryfikację przeprowadza komisja. Komisja składa się z minimum 3 osób. Przewodniczący komisji musi spełniać następujące warunki:

- posiadać kwalifikację pełną z poziomem 8 PRK z obszaru sportu lub wychowania fizycznego,

- posiadać co najmniej ośmioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym ocenianiu) zdobyte w okresie ostatnich 10 lat.

Każdy z pozostałych członków komisji musi spełniać następujące warunki:

- posiadać nieprzerwanie od minimum 5 lat licencję trenera I klasy PZJ w jeździectwie lub kwalifikację cząstkową z zakresu jeździectwa z poziomu 6 PRK. Możliwe jest sumowanie czasu posiadania licencji trenera I klasy PZJ w jeździectwie lub kwalifikacji cząstkowej z zakresu jeździectwa z poziomu 6 PRK,

- posiadać co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym ocenianiu) w zakresie szkolenia kadr szkoleniowych w jeździectwie, zdobyte w okresie ostatnich 10 lat.

Co najmniej 1 z członków komisji ma doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Kandydat dostarcza komisji dowody i deklaracje umożliwiające potwierdzenie posiadania wszystkich zestawów efektów uczenia się. W trakcie rozmowy z komisją kandydat przedstawia prezentację podsumowującą dostarczone dowody i deklaracje.

2. Etapy identyfikowania i dokumentowania

Nie określa się wymagań do tych etapów.

 

5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Warunkiem przystąpienia do walidacji jest posiadanie kwalifikacji pełnej z poziomem 7 PRK (lub wyższym) oraz od co najmniej 5 lat kwalifikacji cząstkowej z co najmniej poziomem 5 PRK z obszaru jeździectwa. Osób, które uzyskały kwalifikację cząstkową z poziomem 5 PRK z obszaru jeździectwa na podstawie przedłożonego dyplomu trenera II klasy wydanego przed datą 23.08.2013 r. oraz posiadają aktualną licencję właściwego polskiego związku sportowego, nie obowiązuje opisany powyżej warunek przystąpienia do walidacji.

 

6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej

Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej.

 

7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej oraz warunki przedłużenia ważności

Certyfikat ważny jest bezterminowo.

 

8. Dodatkowe warunki, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji

Brak dodatkowych warunków, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.

 

9. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji, z uwzględnieniem terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-06-11
  • Data wejścia w życie: 2025-06-11
  • Data obowiązywania: 2025-06-11
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Monitor Polski

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA