REKLAMA
Monitor Polski - rok 2025 poz. 588
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 29 maja 2025 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Planowanie i prowadzenie doskonalenia kadr szkoleniowych w jeździectwie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Planowanie i prowadzenie doskonalenia kadr szkoleniowych w jeździectwie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: w z. P. Borys
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 2722).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 29 maja 2025 r. (M.P. poz. 588)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "PLANOWANIE I PROWADZENIE DOSKONALENIA KADR SZKOLENIOWYCH W JEŹDZIECTWIE" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
Planowanie i prowadzenie doskonalenia kadr szkoleniowych w jeździectwie |
2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
6 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (dalej jako PRK), 6 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport |
3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację jest gotowa do diagnozowania potrzeb kadr szkoleniowych w jeździectwie w zakresie podnoszenia własnych kompetencji. Analizuje potrzeby szkoleniowe między innymi na podstawie zdobytych informacji o tendencjach rozwojowych dyscypliny na świecie oraz szkoleniach oferowanych dla kadry szkoleniowej w jeździectwie. Przygotowuje programy i harmonogramy kursów oraz materiały szkoleniowe dla uczestników. Przeprowadza szkolenia z wykorzystaniem przygotowanych materiałów. W swojej działalności posługuje się wiedzą z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania, a także z zakresu prowadzenia treningu sportowego. Stosuje w praktyce zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do ewaluacji koncepcji treningowych innych szkoleniowców. Poprzez swoje działania promuje dyscyplinę. |
Zestaw 1. Planowanie i prowadzenie szkoleń i warsztatów dla kadry szkoleniowej w jeździectwie | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Definiuje potrzeby szkoleniowe rynku jeździeckiego | - analizuje tematykę kursów i szkoleń akredytowanych przez związek sportowy w ostatnich 2 latach, - analizuje potrzeby szkoleniowe środowiska instruktorskiego i trenerskiego, - analizuje źródła wiedzy branżowej pod kątem innowacji w zakresie rozwoju myśli szkoleniowej i nowości technicznych niewdrożonych w Polsce |
Przygotowuje materiały szkoleniowe dla jeździectwa | - opracowuje materiały dydaktyczne wspierające szkolenia i warsztaty dla kadry szkoleniowej w jeździectwie, - w przygotowanych materiałach uwzględnia przepisy o prawie autorskim i zasady pisowni języka polskiego |
Przygotowuje program i harmonogram kursu dla instruktorów i trenerów jeździectwa | - definiuje tematykę kursu oraz uzasadnia potrzebę jego realizacji, - określa cele szkoleniowe, - przygotowuje program kursu, - przygotowuje harmonogram realizacji kursu, - przygotowuje konspekt szkolenia |
Rozwija metodykę prowadzenia procesu treningowego w jeździectwie | - analizuje standardy obowiązujące w realizacji procesu treningowego w jeździectwie, - rozpoznaje wymagające uzupełnień obszary wiedzy w zakresie metod, form i środków treningowych stosowanych w jeździectwie, - formułuje problemy badawcze w zakresie metod, form i środków treningowych stosowanych w jeździectwie, - opracowuje nowatorskie rozwiązania sformułowanych problemów, wykorzystując światowy dorobek różnych dziedzin nauki |
Zestaw 2. Charakteryzowanie uwarunkowań treningu sportowego w jeździectwie i w wybranej konkurencji | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje aspekty pracy trenera jeździectwa | - omawia podstawy prawne pracy koordynatora kadr wojewódzkich, trenera kadr wojewódzkich, jak również trenera kadr narodowych i szefa wyszkolenia, - omawia obowiązki wynikające z pracy koordynatora kadr wojewódzkich, trenera kadr wojewódzkich, jak również trenera kadr narodowych i szefa wyszkolenia, - omawia prawa i obowiązki trenera wynikające z ustawy z dnia 21 kwietnia 2017 r. o zwalczaniu dopingu w sporcie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1258) |
Charakteryzuje proces podnoszenia kwalifikacji trenerskich w jeździectwie | - opisuje obowiązujący system szkolenia sportowego i podnoszenia kwalifikacji w jeździectwie w Polsce, - charakteryzuje system kwalifikacji trenerskich według norm międzynarodowych |
Uzasadnia uwarunkowania sukcesu sportowego w jeździectwie | - uzasadnia czynniki sukcesu w wybranej konkurencji, - omawia tendencje rozwojowe w jeździectwie ze szczególnym uwzględnieniem areny międzynarodowej, - identyfikuje wymogi techniczne jeździectwa (w tym: sprzęt, techniki), - omawia sposoby wykorzystania informacji zebranych podczas obserwacji jednostki treningowej |
Zestaw 3. Wspieranie rozwoju jeździectwa | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Realizuje działania dydaktyczne wspierające rozwój jeździectwa | - prowadzi wykłady lub zajęcia praktyczne służące nabywaniu nowych kompetencji przez innych trenerów i instruktorów, - omawia standardy wykonywania pracy trenera, odwołując się do własnych doświadczeń, uznanych trenerów i dorobku światowego, - omawia rolę podnoszenia kwalifikacji i kształcenia się osób związanych ze środowiskiem sportowym |
Realizuje działania edukacyjno-informacyjne | - upowszechnia własny dorobek zawodowy w różnych formach, - funkcjonuje w sferze publicznej jako autorytet lub ekspert w jeździectwie |
Zestaw 4. Ewaluacja procesu treningowego prowadzonego przez innych trenerów w wybranej konkurencji jeździeckiej | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Analizuje proces treningowy prowadzony przez innego trenera jeździectwa | - omawia etyczne aspekty ewaluacji procesu treningowego innych trenerów, - analizuje plan szkoleniowy, w tym cele główne, plan startów, mikrocykle, plan treningowy, obciążenia treningowe, - analizuje stosowane narzędzia i metody ewaluacji procesu treningowego, - analizuje stosowane metody weryfikacji stanu wytrenowania pary koń -jeździec, - analizuje wyniki testów i sprawdzianów, dane statystyczne oraz wyniki obserwacji startów |
Formułuje wnioski i przekazuje informację zwrotną dotyczącą doskonalenia kadr w jeździectwie | - prezentuje wyniki analizy, - uzasadnia przedstawione wnioski, - formułuje zalecenia dalszej pracy trenerskiej |
Zestaw 5. Charakteryzowanie zasad dydaktyki w jeździectwie | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Omawia procesy edukacyjne (wychowania i kształcenia) z wykorzystaniem w jeździectwie | - omawia podstawy pedagogiki w procesie szkoleniowym, w tym dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem procesów wychowawczych, - omawia skuteczność różnego rodzaju narzędzi i procesów edukacyjnych - omawia znaczenie wpływu treningu sportowego na wszechstronny rozwój wychowanka |
Omawia różnice w procesie edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych w jeździectwie | - omawia aspekty psychosomatyczne nauczania jeździectwa dzieci, młodzieży i dorosłych, - opisuje zastosowanie zasad, środków i metod dydaktycznych w procesie nauczania dzieci, młodzieży i dorosłych - uzasadnia stosowanie różnych form komunikacji w procesie edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych |
Zestaw 6. Wykorzystywanie sposobów motywowania i zasad komunikacji w szkoleniu jeździeckim | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje i prezentuje sposoby motywowania trenera i zawodnika w jeździectwie | - omawia procesy motywacyjne, - omawia rolę motywacji wewnętrznej i sposoby jej wzmacniania, - omawia motywację samorozwoju, - omawia sposoby formułowania pochwał, - omawia znaczenie wizualizacji celów, - prezentuje wybrane sposoby motywowania trenera i zawodnika w jeździectwie |
Stosuje zasady komunikacji w pracy wykładowcy w jeździectwie | - stosuje zasady efektywnej komunikacji, np. komunikacja werbalna, niewerbalna, parawerbalna, - omawia style i techniki informowania o błędach, - charakteryzuje dobór słownictwa i gestykulacji w czasie treningu oraz kontaktów z otoczeniem, - analizuje wpływ tzw. słów zakazanych na proces treningowy, - omawia techniki reagowania na krytykę |
4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody W czasie procesu weryfikacji dopuszczalne jest stosowanie następujących metod: - rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją", - analiza dowodów i deklaracji, - prezentacja. 1.2. Zasoby kadrowe Weryfikację przeprowadza komisja. Komisja składa się z minimum 3 osób. Przewodniczący komisji musi spełniać następujące warunki: - posiadać kwalifikację pełną z poziomem 8 PRK z obszaru sportu lub wychowania fizycznego, - posiadać co najmniej ośmioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym ocenianiu) zdobyte w okresie ostatnich 10 lat. Każdy z pozostałych członków komisji musi spełniać następujące warunki: - posiadać nieprzerwanie od minimum 5 lat licencję trenera I klasy PZJ w jeździectwie lub kwalifikację cząstkową z zakresu jeździectwa z poziomu 6 PRK. Możliwe jest sumowanie czasu posiadania licencji trenera I klasy PZJ w jeździectwie lub kwalifikacji cząstkowej z zakresu jeździectwa z poziomu 6 PRK, - posiadać co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym ocenianiu) w zakresie szkolenia kadr szkoleniowych w jeździectwie, zdobyte w okresie ostatnich 10 lat. Co najmniej 1 z członków komisji ma doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Kandydat dostarcza komisji dowody i deklaracje umożliwiające potwierdzenie posiadania wszystkich zestawów efektów uczenia się. W trakcie rozmowy z komisją kandydat przedstawia prezentację podsumowującą dostarczone dowody i deklaracje. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się wymagań do tych etapów. |
5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Warunkiem przystąpienia do walidacji jest posiadanie kwalifikacji pełnej z poziomem 7 PRK (lub wyższym) oraz od co najmniej 5 lat kwalifikacji cząstkowej z co najmniej poziomem 5 PRK z obszaru jeździectwa. Osób, które uzyskały kwalifikację cząstkową z poziomem 5 PRK z obszaru jeździectwa na podstawie przedłożonego dyplomu trenera II klasy wydanego przed datą 23.08.2013 r. oraz posiadają aktualną licencję właściwego polskiego związku sportowego, nie obowiązuje opisany powyżej warunek przystąpienia do walidacji. |
6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej
Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej. |
7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej oraz warunki przedłużenia ważności
Certyfikat ważny jest bezterminowo. |
8. Dodatkowe warunki, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Brak dodatkowych warunków, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. |
9. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji, z uwzględnieniem terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |
- Data ogłoszenia: 2025-06-11
- Data wejścia w życie: 2025-06-11
- Data obowiązywania: 2025-06-11
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA